B.V Auto Sturm Avia avia 'Deze Primera is beter dan de vorige' Middelburg (St. Laurens) tel. 0118-612042 Ruime keuze in jong gebruikte auto's o.a.: Algemeen-directeur Peter Bracke: Nieuwe Daihatsu Valéra scherper geprijsd en van glimlach voorzien Audi-lijn 1997: motoren en veiligheid dé kernwoorden SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1996 Auto Sturm Universeel 8SB0VAG Auto Sturm Nissan L^J Auto Sturm Verhuur SSBOVAG Primera Airco. 313 Ja, ik wil ée ideale partner: de nieuwe 4- of 5-deurs Nissan Primera. Ik wil keuse uit zes rijke uitrustingsniveaus met veel luxe en rijcomfort. Ik wil een bestuurdersairfeag, stuurbekrachtiging, pyratcchmsch® gordel spanners voor, een tra Ie 'superloeking1 por* tiervergrendeiing, toerenteller, 4 speakers, dakantenne, polienfilter, getint glas, elektro nische anti-diefstal startblokkering, van bin nenuit in hoogte verstelbare koplampen, air conditioning (standaard vanaf de GX-versie). Ik wil die unieke combinatie van multi-link voor- en achterwielophangïng voelen, ik wil kiezen uit een 1.6 of 2-0 liter 16V benzine motor en een sterke 2.0 liter turbodiesel. Ik wil kiezen uit een palet frisse lakkieuren. Ja, ik wit een proefrit in de nieuwe Nissan Primera Airco; Nissan. Da's pas genieten. &m<g® Vraag bij de Nissan dealer naar de unieke betalingsmogelijkheden via Nissan Finance. Consumentenadviesprijs inclusief BTW en BPM, exclusief kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. 3 Jaar of100.000 km algemene garantie. Wijzigingen voorbehouden. STURM Voor de internationale introductie van de nieuwe Prime ra was Nissan Europa uitgeweken naar Milaan, waar op het circuit van Monza gestart werd. De finish lag in St Mo- ritz. Een prima rit om de verschillende uitvoeringen van de Primera aan de tand te voelen. Nissan positioneert de Primera in een felbevochten segment. In dit segment wor den in totaal ongeveer 120.000 auto's verkocht. De Neder landse importeur wil in 1997 zo'n'8.500 Primera's verko pen. De nieuwe Primera wordt in diverse uitrustingsniveaus aan geboden. Er is keuze uit een LX, GX. Si of SLX voor de ver sie met 1.6 liter motor. De 1.6 liter LX is de meest voordelige en heeft in tegenstelling met alle andere uitvoeringen van de Primera geen airconditioning standaard aan bcx>rd. De uitvoering met 2.0 liter benzinemotor biedt keuze uit een GX. SRi, SLX of SE. Allemaal standaard met airco. Zo ook dc 2.0 liter turbodiesel die in GX en SLX-uitvoering verkrijg baar is. Helaas zijn bij het ter perse gaan de prijzen nog niet bekend, maar verwacht wordt dat de 1.6 LX plusminus 37.000 gulden zal gaan kosten. Voor de GX-versie wordt gedacht aan ongeveer 38.500 gulden. De 100 pk sterke 1.6 en de sportieve 130 pk tellende 2.0 be schikken over meer koppel bij lagere toerentallen, een beter reactievermogen op wisselingen van het gaspedaal en een soepeler motorgedrag. De speciaal voor Europees gebruik ontwikkelde nieuwe turbodiesel levert bovendien zo'n twin tig procent meer vermogen en 34 procent meer koppel dan de eerder gebruikte, ongeblazen diesel. Toch zetten wij een kant tekening bij de turbodiesel. Waarom geen direct ingespoten turbodieselmotor (TDi) zoals bijvoorbeeld Audi. Volkswagen en binnenkort ook Opel in hun programma hebben. Zo'n TDi-motor is nog zuiniger dan een turbo dieselmotor. Ander belangrijk nieuws is dat Nissans nieuwkomer beschikt over een nieuw ontwikkeld onderstel met multi-link wielop hanging rondom. De constructie is compact en maakt minder inbreuk op de passagiersruimte. De introductie van de nieu we achterasconstructie heeft als gevolg dat ook de afstelling De Daihatsu Valéra, de sedan-versie van de Charade, heeft dezelfde neuspartij gekregen. Andere wieldoppen en fleurige bekleding geven hem als zodanig een vlotter uiterlijk. Bovendien zijn alle Valera's standaard voorzien van stuurbekrachtiging en elektrisch verstelbare buiten spiegels. Hoewel het dikwijls allemaal duurder wordt heeft Daihatsu kans gezien om de Valéra, voorzien met deze extra's, 1.500 gulden voordeliger uit te laten komen dan z'n voorganger. Daihatsu zegt dat de vernieuwde Valéra stijver is ge maakt. Het resultaat zou zijn dat de wegligging beter is, waardoor de veiligheid verder zou worden vergroot. Het is daarom jammer dat een standaard airbag ontbreekt, alsmede ABS. Beide voorzieningen zijn wel verkrijgbaar tegen respectievelijk 495 gulden voor de bestuurdersair bag en 1.495 gulden voor het Anti-Blokkeerremsysteem. De Daihatsu Valéra wordt geleverd in SGi-versie en in SRi-uitvoering. Het verschil zit in het uitrustingsniveau. De SGi moet het doen met de al aangekondigde stuurbe krachtiging en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Ver der is de auto uitgerust met getint glas, ruitewisser vóór met interval, zij-beschermstrips en wielplaten. Het interi eur bestaat volledig uit stoffen bekleding, ook de armsteu- nen vóór- en achter. Verder beschikt de auto over een middenconsole, links en rechts portiervakken en een digi taal klokje. Radio-voorbereiding met twee luidsprekers vóór, inclusief antenne, alsmede een lichtwaarschuwings- zoemer wordt eveneens standaard meegeleverd. Aan de SRi worden dan nog elek trisch bedienbare ramen en centra le portiervergrendeling toege voegd. Verder is er verschil in be kleding die bij de SRi bestaat uit moquette. De achterbank heeft bovendien geïntegreerde hoofd steunen en in plaats van twee luid sprekers, zoals bij de SGi, zijn er vier aanwezig zodat ook de achter passagiers mee kunnen genieten van uw favoriete muziek. Verder is er nog een toerenteller bijgeko men en staat de Valéra SRi op 165/70 SR 13 banden, dit in tegenstelling tot de SGi die op 155 SR 13 banden staat. Daihatsu vraagt voor de SGi 25.495 gulden en voor de SRi 27.995 gulden. In het vooronder ligt een 1.5 liter 16 kleppen multipoint injectiemotor. Deze motor levert een vermogen van 66 kW/90 pk. goed voor een topsnelheid van 170 km/uur. Een korte rijimpressie leerde dat de motor een levendig karakter heeft. Dat komt ook enigszins naar boven qua geluid, doch dit is niet echt hinderlijk. Volgens Daihatsu verbruikt de Valéra 1 liter brandstof per 17,5 kilometer. Omdat deze meting volgens EEC-norm bij 90 km/uur constant is bereikt, nemen wij aan dat het verbruik wel wat meer zal bedragen, maar 1 op 14 a 15 lijkt ons haal baar, gezien eerder testen met deze motor. De vijfversnel lingsbak schakelt soepel. Er is tegen een meerprijs van 2.575 gulden ook een viertraps automaat met lock-up voorhanden. Tijdens een slalom-proef konden wij de stijfheid van de carrosserie testen. Uit niets bleek dat daar iets aan man keerde. De wegligging, het bochtenwerk, het verliep alle maal naar wens. Vóór- en achter heeft de Valéra onafhan kelijke wielophanging van het McPherson-principe met hydraulische schokdempers. Hoewel het een sedan is kan de achterleuning in twee de len neergeklapt worden. Met de achterbank in zitpositie is er een inhoud van 425 liter. Neergeklapt kan dat worden uitgebreid tot 1.175 liter. De Valéra mag een aanhanger gewicht (geremd) trekken tot 900 kilogram. Voor de stop zorgen schijfremmen vóór en trommelremmen achter. Die werken zeer goed zodat ABS niet echt gemist wordt. De Valéra staat vanaf begin september bij de Daihatsu- dealers in de showroom. Natuurlijk kunt u de auto nog verfraaien of optimaliseren door de aanschaf van aircon ditioning (3.750 gulden) of mica- of metallic lak (495 gul den). Vermeldenswaard is bovendien dat ABS niet gele verd kan worden in combinatie met airbag, airco of auto maat. Daihatsu geeft 3 jaar garantie en 6 jaar op de carros serie. De Daihatsu-dealer kan u daar volledig over inlich ten. De achtersteven is onaangetast gebleven. Modeljaar 1997 heeft voor Audi, op de introductie van de A3 na, geen schokkende gevolgen. De belangrijkste wijzi gingen zijn de visuele aanpassing van de Audi Cabriolet, de A8 die standaard voorzien wordt van een uitgebreid veiligheidssysteem en de A4-lijn die vier nieuwe versies erbij krijgt:de 1.9TDI quattro (81 kW/110 pk) als Limou sine en Avant, de Avant 1.9 TDI (66 kW/90 pk) en de Avant 1.6 (74 kW/101 pk). De wijzigingen aan de Cabriolet zijn miniem te noemen. Er zijn wat nieuwe carrosseriekleuren (Paradijsgroen me tallic, Cactusgroen en Sambabruin pareleffect) en de por tierpanelen worden voortaan in dezelfde kleur afgeleverd als de rest van het interieur: Kodiak-lederen bekleding be tekent dus Kodiak-lederen deurpanelen. De veiligheidsvoorziening van de A8 wordt, naast de beide airbags, uitgebreid met vier in de stoelleuningen verborgen zij-airbags en vier pyrotechnische gordelspanners die ge activeerd worden afhankelijk van het soort aanrijding en van de vraag of de zitplaats in gebruik is. Verder wordt de standaarduitrusting van de A8 ietwat gewijzigd: standaard radiografisch bediende centrale portiervergrendeling, as- ferisch spiegelglas bij linkerbuitenspiegel en dimfunctie op interieurverlichting vóór. Bovendien wordt de 4-traps tip- tronic van de A8 4.2 quattro vervangen door een 5-traps tiptronic. Als extra is vanaf nu een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel leverbaar op de A8-lijn. Met de komst van de A4 1.9 TDI 81 kW/110 pk combineert de Duitse autobouwer twee bijzondere Audi-eigenschap- pen: de permanente vierwielaandrijving en de zuinige maar bloedsnelle turbodiesel met directe inspuiting. En om de keuze-mogelijkheden op peil te houden is deze mo tor zowel in de Limousine als in de Avant leverbaar, res pectievelijk voor vanaf-prijzen van 68.590 gulden en 72.590 gulden, inclusief BTW en BPM. Over Avant gesproken: de ruime A4 krijgt twee nieuwe motoriseringen in het vooronder geschroefd. Allereerst de 1.9 TDI met 66 kW/90 pk die vanaf 62.290 in de boeken staat. Interessant is ook de 1.6-liter (74 kW/101 pk) die de instapprijs voor een A4 Avant, in vergelijking met die uit modeljaar '96. met 6.400 gulden naar beneden trekt. Nu rijdt u al een A4 Avant voor 53.990 gulden (incl. BTW/B PM). van de al eerder toegepaste multi-link voorwielophanging verder kon worden verfijnd met als gevolg een zachtere dem ping. verbeterde stuurprecisie en een betere isoiatie van rij en wegdekgeluiden. Vooral de achterpassagiers hebben baat bij de nieuwe constructie: er is meer plaats op de achterbank, de bagageruimte is groter geworden en door de grotere ope ning kun je je koffers beter kwijt in het achterruim. Tijdens onze testrit, die ook over Julierpass voerde, konden wij dit tijdens het bochtenwerk optimaal uitproberen: wat we ook deden, de Primera gedroeg zich uiterst loyaal. Opvallend is overigens de rust in het interieur. Motorgeluid dringt daar in nauwelijks door. Dc 1.6 liter komt in het bergachtige traject vermogen te kort. Er moet dus driftig worden geschakeld met de soepele vijf versnellingsbak. De 2.0 liter daarentegen is een prima trek ker. Bergop heeft hij genoeg in huis om vlot en soepel alle haarspeldbochten te nemen. Maar onze voorkeur gaat uit naar de turbodiesel. De 2.0 liter td heeft vooral onderin heel veel trekkracht. Caravan-bezitters zullen daar dan ook een bijzonder goede trekauto aan hebben. De nieuwe Primera gaat de weg op als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan. Hoewel de nieuwe Primera veel weg heeft van de oude, zijn er geen twee delen gelijk. De auto is helemaal opnieuw ontworpen. Nissan heeft daar bewust voor gekozen. Bracke: ..Zeventig procent van de Primera-rijders is merkentrouw en willen voor hun nieuwe auto geen al te gro te uiterlijke veranderingen. Zij willen verfijningen en die zit ten er genoeg in de nieuwe Primera." Tot de standaard uitrusting behoren een bestuurdersair bag (een airbag voor de pas sagier is standaard gemon teerd op de SE en optioneel leverbaar op alle andere mo dellen), pyrotechnische gor delspanners voor, stoelen met anti-duikvoorziening en grote hoofdsteunen en spe ciale achtergordels voor kinderzitjes. De jongste gene ratie startblokkering - NATS III - is standaard, net als het nieuwe 'superlocking' sys teem. Al rijdend kom je tot de con clusie dat Nissan de Primera goed op z'n waarde heeft in geschat. Het is een fijne rijmachine, die prima zittende stoelen heeft, die lekker stuurt dank zij de aanwezige stuurbe krachtiging en door z'n eige naar gewaardeerd zal wor den op ruimte en rijgenoe- gen. De nieuwe Primera gaat de weg op als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan. ALFA Alfa 331.7 iE AUDI Audi 801.8 S BMW BMW 318i BMW 730i automaat CHRYSLER Chrysler Voyager 2.5 SE CITROEN Citroën BX 1,4i DAEWOO Daewoo Nexial.5 GLX Sedan DAIHATSU Daihatsu Charade TS Daihatsu Applause 1.6 Xi FIAT Fiat Tempra 1,6i FORD Ford Fiesta 1.li Ford Escort 1.6 GT Ford Escort 1.4i CL Ford Escort 1.4i CL Ford Escort 1.6Ü6VCLX Ford Escort 1.6Ü6VCLX Ford Escort 1.6M6VCLX Ford Sierra 2.0i CL HONDA Honda Accord 2.0i SE HYUNDAI Hyundai Excel 1.3 GS Hyundai Excel 1.3 GS Hyundai Excel 1.3 GS Hyundai Excel 1.3 GS Hyundai Excel 1.3 GS Hyundai Lantra 1.6i GLS Hyundai Lantra 1.8i GLS MAZDA Mazda 323 1.3i LX Coupé Mazda 323 F1.8i Creon Coupé Mazda 323 F 1.8i GLX LPG Mazda 626 1.8 LX Hatchb. LPG Mazda MX6 2.0i 16V MERCEDES Mercedes 190 D Mercedes 200 E MITSUBISHI Mitsubishi Space Runner 1.8 GLi Mitsubishi Galant 2.0 GLi NISSAN Nissan Sunny 1.6i Florida Nissan Sunny 1.6 LX Nissan Sunny 1.6 stationcar Nissan Primera 1.6i LX Nissan Primero 1.6i LX 80.000 km 1989 10.750.- 95.000 km 1989 18.800, 66.000 km 1992 36.800, 195.000 km 1990 27.500. 76.000 km 1994 42.850, 80.000 km 1990 10.900, 11.000 km 1995 23.750, 60.000 km 1991 11.750, 105.000 km 1990 11.850, 53.000km 1993 19.950, 74.000 km 1993 17.500, 75.000 km 1990 12.750, 56.000 km 1991 15.900, 67.000 km 1992 16.900, 11.000 km 1994 26.750, 23.000 km 1995 27.750, 23.000 km 1995 27.750, 130.000 km 1990 9.900, 35.000 km 1993 31.750, 18.000 km 1995 21.950, 20.000 km 1995 21.950, 18.000 km 1995 21.950, 10.000 km 1995 21.950, 18.000 km 1995 21.950, 16.000 km 1996 28.750, 22.000 km 1995 29.800, 21.000 km 1995 25.850, 55.000 km 1992 28.750, 81.000 km 1993 27.750, 69.000 km 1993 28.750, 35.000 km 1994 43.750, 163.000 km 1989 26.750, 45.000 km 1994 57.500, 61.000 km 1992 28.750, 60.000 km 1992 18.900, 95.000 km 1990 12.750, 63.000 km 1991 15.850, 60.000 km 1991 18.500, 12.000 km 1995 31.750, 42.000 km 1994 29.800, Nissan Primera 1,6i LX Nissan Primera 1.6i Invitation Nissan Primera 2.0i LX Nissan Primera 2.0i SLX autom. Nissan Primero 2.0i SLX stationc. Nissan 100 NX OPEL Opel Corso 1.2 Opel Kadetl 1.4 Life Opel Kadett 1.6i Opel Astra 1.4i GL Opel Astra 1,4i GL Opel Astra 1.8 16V stol. GLS Opel Astra 1.8i 16V Sportive Opel Vectra 1.6i Expression OpelVectra 1.8i GL Opel Vectra 2.0i GL Opel Omega 3000 i Opel Calibra 2.0i Opel Calibra 2.0i (airco) Opel Frontera Sport 2.0i PEUGEOT Peugeot 205 Accent 1. li Peugeot 306 1.4 Summertime Peugeot 306 1.4 Chrystal Peugeot 405 GL Peugeot 405 1,6i GL Peugeot 405 1.6i Ref. Peugeot 605 3.0 SV RENAULT Renault Twingo Renault Twingo Renault 19 RL Renault 19 1,4i TR Renault 19 1.4 S Europa Renault 19 1.7i Beverly Renault 21SD Renault Laguna 1.8 RN Renault Laguna 2.2 RT D SEAT Seat Cordoba 2.0 GTi VOLKSWAGEN Volkswagen Golf D Volkswagen Passat 1.8 GL Volkswagen Passat 1.8 CL stationcar VOLVO Volvo 440 1.7 Volvo 440 1.8i Fleet AUTO'S ONDER DE 7.500.- Ford Sierra 1.6 Laser Ford Sierra 1.8 Opel Kadett 1.3 Opel Ascona 1.8 Toyota Camry 2.0 XL Volvo 340 1.4 BEDRIJFSAUTO (GRIJS KENTEKEN) VW Transporter 1.9 D 65J 60.000 km 1994 28.500, 35.000 km 1993 25.850, 116.000 km 1992 18.750, 75.000 km 1991 22.750, 82.000 km 1993 29.750, 100.000 km 1991 19.900, 95.000 km 1989 9.500, 72.000 km 1991 13.850, 92.000 km 1989 11.900, 46.000 km 1993 23.750, 51.000 km 1993 23.750, 60.000 km 1994 29.850, 40.000 km 1994 28.750, 33.000 km 1994 28 900, 18.000 km 1995 32.750, 100.000 km 1991 18.750, 115.000 km 1989 21.750, 66.000 km 1992 38.750, 50.000 km 1993 43.750, 35.000 km 1994 38.950, 38.000 km 1993 16.750, 48.000 km 1994 25.950, 20.000 km 1995 27.500, 94.000 km 1988 8.900, 82.000 km 1991 16.850, 29.000 km 1992 22.900, 74.000 km 1992 28.750, 49.000 km 1993 16.900, 63.000 km 1993 16.900, 59.000 km 1993 18.750, 105.000 km 1990 12.950, 38.000 km 1995 24.750, 59.000 km 1995 25.750, 123.000 km 1991 13.750, 80.000 km 1994 28.750, 61.000 km 1995 39.750, 55.000 km 1994 27.750, 139.000 km 1990 14.500, 90.000 km 1988 13.950, 109.000 km 1992 24.750, 71.000 km 1991 18.750, 20.000 km 1995 31.750, 130.000 km 1986 5.750, 81.000 km 1988 6.950, 140.000 km 1988 7.400, 120.000 km 1988 5.900, 113.000 km 1987 7.250, 120.000 km 1988 7.250, km 1992 20.750 excl. De nieuwe Nissan Primera Airco is er v.a. 38.495,- Er is al een nieuwe Nissan Primera v.a.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 13