B.V Auto Sturm Avia avia
'Deze Primera is beter dan de vorige'
Middelburg (St. Laurens) tel. 0118-612042
Ruime keuze in jong gebruikte auto's o.a.:
Algemeen-directeur Peter Bracke:
Nieuwe Daihatsu Valéra scherper
geprijsd en van glimlach voorzien
Audi-lijn 1997: motoren en
veiligheid dé kernwoorden
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1996
Auto Sturm Universeel 8SB0VAG
Auto Sturm Nissan L^J
Auto Sturm Verhuur SSBOVAG
Primera Airco.
313
Ja, ik wil ée ideale partner: de nieuwe 4- of
5-deurs Nissan Primera. Ik wil keuse uit
zes rijke uitrustingsniveaus met veel luxe
en rijcomfort. Ik wil een bestuurdersairfeag,
stuurbekrachtiging, pyratcchmsch® gordel
spanners voor, een tra Ie 'superloeking1 por*
tiervergrendeiing, toerenteller, 4 speakers,
dakantenne, polienfilter, getint glas, elektro
nische anti-diefstal startblokkering, van bin
nenuit in hoogte verstelbare koplampen, air
conditioning (standaard vanaf de GX-versie).
Ik wil die unieke combinatie van multi-link
voor- en achterwielophangïng voelen, ik wil
kiezen uit een 1.6 of 2-0 liter 16V benzine
motor en een sterke 2.0 liter turbodiesel.
Ik wil kiezen uit een palet frisse lakkieuren.
Ja, ik wit een proefrit in de nieuwe Nissan
Primera Airco; Nissan. Da's pas genieten.
&m<g®
Vraag bij de Nissan dealer naar de unieke betalingsmogelijkheden via Nissan Finance. Consumentenadviesprijs inclusief BTW en
BPM, exclusief kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. 3 Jaar of100.000 km algemene garantie. Wijzigingen voorbehouden.
STURM
Voor de internationale introductie van de nieuwe Prime
ra was Nissan Europa uitgeweken naar Milaan, waar op
het circuit van Monza gestart werd. De finish lag in St Mo-
ritz. Een prima rit om de verschillende uitvoeringen van
de Primera aan de tand te voelen. Nissan positioneert de
Primera in een felbevochten segment. In dit segment wor
den in totaal ongeveer 120.000 auto's verkocht. De Neder
landse importeur wil in 1997 zo'n'8.500 Primera's verko
pen.
De nieuwe Primera wordt in diverse uitrustingsniveaus aan
geboden. Er is keuze uit een LX, GX. Si of SLX voor de ver
sie met 1.6 liter motor. De 1.6 liter LX is de meest voordelige
en heeft in tegenstelling met alle andere uitvoeringen van de
Primera geen airconditioning standaard aan bcx>rd.
De uitvoering met 2.0 liter benzinemotor biedt keuze uit een
GX. SRi, SLX of SE. Allemaal standaard met airco. Zo ook
dc 2.0 liter turbodiesel die in GX en SLX-uitvoering verkrijg
baar is. Helaas zijn bij het ter perse gaan de prijzen nog niet
bekend, maar verwacht wordt dat de 1.6 LX plusminus 37.000
gulden zal gaan kosten. Voor de GX-versie wordt gedacht aan
ongeveer 38.500 gulden.
De 100 pk sterke 1.6 en de sportieve 130 pk tellende 2.0 be
schikken over meer koppel bij lagere toerentallen, een beter
reactievermogen op wisselingen van het gaspedaal en een
soepeler motorgedrag. De speciaal voor Europees gebruik
ontwikkelde nieuwe turbodiesel levert bovendien zo'n twin
tig procent meer vermogen en 34 procent meer koppel dan de
eerder gebruikte, ongeblazen diesel. Toch zetten wij een kant
tekening bij de turbodiesel. Waarom geen direct ingespoten
turbodieselmotor (TDi) zoals bijvoorbeeld Audi. Volkswagen
en binnenkort ook Opel in hun programma hebben. Zo'n
TDi-motor is nog zuiniger dan een turbo dieselmotor.
Ander belangrijk nieuws is dat Nissans nieuwkomer beschikt
over een nieuw ontwikkeld onderstel met multi-link wielop
hanging rondom. De constructie is compact en maakt minder
inbreuk op de passagiersruimte. De introductie van de nieu
we achterasconstructie heeft als gevolg dat ook de afstelling
De Daihatsu Valéra, de sedan-versie van de Charade,
heeft dezelfde neuspartij gekregen. Andere wieldoppen
en fleurige bekleding geven hem als zodanig een vlotter
uiterlijk. Bovendien zijn alle Valera's standaard voorzien
van stuurbekrachtiging en elektrisch verstelbare buiten
spiegels. Hoewel het dikwijls allemaal duurder wordt
heeft Daihatsu kans gezien om de Valéra, voorzien met
deze extra's, 1.500 gulden voordeliger uit te laten komen
dan z'n voorganger.
Daihatsu zegt dat de vernieuwde Valéra stijver is ge
maakt. Het resultaat zou zijn dat de wegligging beter is,
waardoor de veiligheid verder zou worden vergroot. Het
is daarom jammer dat een standaard airbag ontbreekt,
alsmede ABS. Beide voorzieningen zijn wel verkrijgbaar
tegen respectievelijk 495 gulden voor de bestuurdersair
bag en 1.495 gulden voor het Anti-Blokkeerremsysteem.
De Daihatsu Valéra wordt geleverd in SGi-versie en in
SRi-uitvoering. Het verschil zit in het uitrustingsniveau.
De SGi moet het doen met de al aangekondigde stuurbe
krachtiging en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Ver
der is de auto uitgerust met getint glas, ruitewisser vóór
met interval, zij-beschermstrips en wielplaten. Het interi
eur bestaat volledig uit stoffen bekleding, ook de armsteu-
nen vóór- en achter. Verder beschikt de auto over een
middenconsole, links en rechts portiervakken en een digi
taal klokje. Radio-voorbereiding met twee luidsprekers
vóór, inclusief antenne, alsmede een lichtwaarschuwings-
zoemer wordt eveneens standaard
meegeleverd.
Aan de SRi worden dan nog elek
trisch bedienbare ramen en centra
le portiervergrendeling toege
voegd. Verder is er verschil in be
kleding die bij de SRi bestaat uit
moquette. De achterbank heeft
bovendien geïntegreerde hoofd
steunen en in plaats van twee luid
sprekers, zoals bij de SGi, zijn er
vier aanwezig zodat ook de achter
passagiers mee kunnen genieten
van uw favoriete muziek. Verder is
er nog een toerenteller bijgeko
men en staat de Valéra SRi op
165/70 SR 13 banden, dit in tegenstelling tot de SGi die op
155 SR 13 banden staat. Daihatsu vraagt voor de SGi
25.495 gulden en voor de SRi 27.995 gulden.
In het vooronder ligt een 1.5 liter 16 kleppen multipoint
injectiemotor. Deze motor levert een vermogen van 66
kW/90 pk. goed voor een topsnelheid van 170 km/uur.
Een korte rijimpressie leerde dat de motor een levendig
karakter heeft. Dat komt ook enigszins naar boven qua
geluid, doch dit is niet echt hinderlijk. Volgens Daihatsu
verbruikt de Valéra 1 liter brandstof per 17,5 kilometer.
Omdat deze meting volgens EEC-norm bij 90 km/uur
constant is bereikt, nemen wij aan dat het verbruik wel
wat meer zal bedragen, maar 1 op 14 a 15 lijkt ons haal
baar, gezien eerder testen met deze motor. De vijfversnel
lingsbak schakelt soepel. Er is tegen een meerprijs van
2.575 gulden ook een viertraps automaat met lock-up
voorhanden.
Tijdens een slalom-proef konden wij de stijfheid van de
carrosserie testen. Uit niets bleek dat daar iets aan man
keerde. De wegligging, het bochtenwerk, het verliep alle
maal naar wens. Vóór- en achter heeft de Valéra onafhan
kelijke wielophanging van het McPherson-principe met
hydraulische schokdempers.
Hoewel het een sedan is kan de achterleuning in twee de
len neergeklapt worden. Met de achterbank in zitpositie is
er een inhoud van 425 liter. Neergeklapt kan dat worden
uitgebreid tot 1.175 liter. De Valéra mag een aanhanger
gewicht (geremd) trekken tot 900 kilogram. Voor de stop
zorgen schijfremmen vóór en trommelremmen achter.
Die werken zeer goed zodat ABS niet echt gemist wordt.
De Valéra staat vanaf begin september bij de Daihatsu-
dealers in de showroom. Natuurlijk kunt u de auto nog
verfraaien of optimaliseren door de aanschaf van aircon
ditioning (3.750 gulden) of mica- of metallic lak (495 gul
den). Vermeldenswaard is bovendien dat ABS niet gele
verd kan worden in combinatie met airbag, airco of auto
maat. Daihatsu geeft 3 jaar garantie en 6 jaar op de carros
serie. De Daihatsu-dealer kan u daar volledig over inlich
ten.
De achtersteven is onaangetast gebleven.
Modeljaar 1997 heeft voor Audi, op de introductie van de
A3 na, geen schokkende gevolgen. De belangrijkste wijzi
gingen zijn de visuele aanpassing van de Audi Cabriolet,
de A8 die standaard voorzien wordt van een uitgebreid
veiligheidssysteem en de A4-lijn die vier nieuwe versies
erbij krijgt:de 1.9TDI quattro (81 kW/110 pk) als Limou
sine en Avant, de Avant 1.9 TDI (66 kW/90 pk) en de
Avant 1.6 (74 kW/101 pk).
De wijzigingen aan de Cabriolet zijn miniem te noemen.
Er zijn wat nieuwe carrosseriekleuren (Paradijsgroen me
tallic, Cactusgroen en Sambabruin pareleffect) en de por
tierpanelen worden voortaan in dezelfde kleur afgeleverd
als de rest van het interieur: Kodiak-lederen bekleding be
tekent dus Kodiak-lederen deurpanelen.
De veiligheidsvoorziening van de A8 wordt, naast de beide
airbags, uitgebreid met vier in de stoelleuningen verborgen
zij-airbags en vier pyrotechnische gordelspanners die ge
activeerd worden afhankelijk van het soort aanrijding en
van de vraag of de zitplaats in gebruik is. Verder wordt de
standaarduitrusting van de A8 ietwat gewijzigd: standaard
radiografisch bediende centrale portiervergrendeling, as-
ferisch spiegelglas bij linkerbuitenspiegel en dimfunctie op
interieurverlichting vóór. Bovendien wordt de 4-traps tip-
tronic van de A8 4.2 quattro vervangen door een 5-traps
tiptronic. Als extra is vanaf nu een automatisch dimmende
achteruitkijkspiegel leverbaar op de A8-lijn.
Met de komst van de A4 1.9 TDI 81 kW/110 pk combineert
de Duitse autobouwer twee bijzondere Audi-eigenschap-
pen: de permanente vierwielaandrijving en de zuinige
maar bloedsnelle turbodiesel met directe inspuiting. En
om de keuze-mogelijkheden op peil te houden is deze mo
tor zowel in de Limousine als in de Avant leverbaar, res
pectievelijk voor vanaf-prijzen van 68.590 gulden en
72.590 gulden, inclusief BTW en BPM.
Over Avant gesproken: de ruime A4 krijgt twee nieuwe
motoriseringen in het vooronder geschroefd. Allereerst de
1.9 TDI met 66 kW/90 pk die vanaf 62.290 in de boeken
staat. Interessant is ook de 1.6-liter (74 kW/101 pk) die de
instapprijs voor een A4 Avant, in vergelijking met die uit
modeljaar '96. met 6.400 gulden naar beneden trekt. Nu
rijdt u al een A4 Avant voor 53.990 gulden (incl.
BTW/B PM).
van de al eerder toegepaste multi-link voorwielophanging
verder kon worden verfijnd met als gevolg een zachtere dem
ping. verbeterde stuurprecisie en een betere isoiatie van rij
en wegdekgeluiden. Vooral de achterpassagiers hebben baat
bij de nieuwe constructie: er is meer plaats op de achterbank,
de bagageruimte is groter geworden en door de grotere ope
ning kun je je koffers beter kwijt in het achterruim.
Tijdens onze testrit, die ook over Julierpass voerde, konden
wij dit tijdens het bochtenwerk optimaal uitproberen: wat we
ook deden, de Primera gedroeg zich uiterst loyaal. Opvallend
is overigens de rust in het interieur. Motorgeluid dringt daar
in nauwelijks door.
Dc 1.6 liter komt in het bergachtige traject vermogen te kort.
Er moet dus driftig worden geschakeld met de soepele vijf
versnellingsbak. De 2.0 liter daarentegen is een prima trek
ker. Bergop heeft hij genoeg in huis om vlot en soepel alle
haarspeldbochten te nemen. Maar onze voorkeur gaat uit
naar de turbodiesel. De 2.0 liter td heeft vooral onderin heel
veel trekkracht. Caravan-bezitters zullen daar dan ook een
bijzonder goede trekauto aan hebben.
De nieuwe Primera gaat de weg op als vijfdeurs hatchback en
als vierdeurs sedan. Hoewel de nieuwe Primera veel weg
heeft van de oude, zijn er geen twee delen gelijk. De auto is
helemaal opnieuw ontworpen. Nissan heeft daar bewust voor
gekozen. Bracke: ..Zeventig procent van de Primera-rijders is
merkentrouw en willen voor hun nieuwe auto geen al te gro
te uiterlijke veranderingen. Zij willen verfijningen en die zit
ten er genoeg in de nieuwe Primera."
Tot de standaard uitrusting
behoren een bestuurdersair
bag (een airbag voor de pas
sagier is standaard gemon
teerd op de SE en optioneel
leverbaar op alle andere mo
dellen), pyrotechnische gor
delspanners voor, stoelen
met anti-duikvoorziening en
grote hoofdsteunen en spe
ciale achtergordels voor
kinderzitjes. De jongste gene
ratie startblokkering - NATS
III - is standaard, net als het
nieuwe 'superlocking' sys
teem.
Al rijdend kom je tot de con
clusie dat Nissan de Primera
goed op z'n waarde heeft in
geschat.
Het is een fijne rijmachine,
die prima zittende stoelen
heeft, die lekker stuurt dank
zij de aanwezige stuurbe
krachtiging en door z'n eige
naar gewaardeerd zal wor
den op ruimte en rijgenoe-
gen. De nieuwe Primera gaat de weg op als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan.
ALFA
Alfa 331.7 iE
AUDI
Audi 801.8 S
BMW
BMW 318i
BMW 730i automaat
CHRYSLER
Chrysler Voyager 2.5 SE
CITROEN
Citroën BX 1,4i
DAEWOO
Daewoo Nexial.5 GLX Sedan
DAIHATSU
Daihatsu Charade TS
Daihatsu Applause 1.6 Xi
FIAT
Fiat Tempra 1,6i
FORD
Ford Fiesta 1.li
Ford Escort 1.6 GT
Ford Escort 1.4i CL
Ford Escort 1.4i CL
Ford Escort 1.6Ü6VCLX
Ford Escort 1.6Ü6VCLX
Ford Escort 1.6M6VCLX
Ford Sierra 2.0i CL
HONDA
Honda Accord 2.0i SE
HYUNDAI
Hyundai Excel 1.3 GS
Hyundai Excel 1.3 GS
Hyundai Excel 1.3 GS
Hyundai Excel 1.3 GS
Hyundai Excel 1.3 GS
Hyundai Lantra 1.6i GLS
Hyundai Lantra 1.8i GLS
MAZDA
Mazda 323 1.3i LX Coupé
Mazda 323 F1.8i Creon Coupé
Mazda 323 F 1.8i GLX LPG
Mazda 626 1.8 LX Hatchb. LPG
Mazda MX6 2.0i 16V
MERCEDES
Mercedes 190 D
Mercedes 200 E
MITSUBISHI
Mitsubishi Space Runner 1.8 GLi
Mitsubishi Galant 2.0 GLi
NISSAN
Nissan Sunny 1.6i Florida
Nissan Sunny 1.6 LX
Nissan Sunny 1.6 stationcar
Nissan Primera 1.6i LX
Nissan Primero 1.6i LX
80.000 km
1989
10.750.-
95.000 km
1989
18.800,
66.000 km
1992
36.800,
195.000 km
1990
27.500.
76.000 km
1994
42.850,
80.000 km
1990
10.900,
11.000 km
1995
23.750,
60.000 km
1991
11.750,
105.000 km
1990
11.850,
53.000km
1993
19.950,
74.000 km
1993
17.500,
75.000 km
1990
12.750,
56.000 km
1991
15.900,
67.000 km
1992
16.900,
11.000 km
1994
26.750,
23.000 km
1995
27.750,
23.000 km
1995
27.750,
130.000 km
1990
9.900,
35.000 km
1993
31.750,
18.000 km
1995
21.950,
20.000 km
1995
21.950,
18.000 km
1995
21.950,
10.000 km
1995
21.950,
18.000 km
1995
21.950,
16.000 km
1996
28.750,
22.000 km
1995
29.800,
21.000 km
1995
25.850,
55.000 km
1992
28.750,
81.000 km
1993
27.750,
69.000 km
1993
28.750,
35.000 km
1994
43.750,
163.000 km
1989
26.750,
45.000 km
1994
57.500,
61.000 km
1992
28.750,
60.000 km
1992
18.900,
95.000 km
1990
12.750,
63.000 km
1991
15.850,
60.000 km
1991
18.500,
12.000 km
1995
31.750,
42.000 km
1994
29.800,
Nissan Primera 1,6i LX
Nissan Primera 1.6i Invitation
Nissan Primera 2.0i LX
Nissan Primera 2.0i SLX autom.
Nissan Primero 2.0i SLX stationc.
Nissan 100 NX
OPEL
Opel Corso 1.2
Opel Kadetl 1.4 Life
Opel Kadett 1.6i
Opel Astra 1.4i GL
Opel Astra 1,4i GL
Opel Astra 1.8 16V stol. GLS
Opel Astra 1.8i 16V Sportive
Opel Vectra 1.6i Expression
OpelVectra 1.8i GL
Opel Vectra 2.0i GL
Opel Omega 3000 i
Opel Calibra 2.0i
Opel Calibra 2.0i (airco)
Opel Frontera Sport 2.0i
PEUGEOT
Peugeot 205 Accent 1. li
Peugeot 306 1.4 Summertime
Peugeot 306 1.4 Chrystal
Peugeot 405 GL
Peugeot 405 1,6i GL
Peugeot 405 1.6i Ref.
Peugeot 605 3.0 SV
RENAULT
Renault Twingo
Renault Twingo
Renault 19 RL
Renault 19 1,4i TR
Renault 19 1.4 S Europa
Renault 19 1.7i Beverly
Renault 21SD
Renault Laguna 1.8 RN
Renault Laguna 2.2 RT D
SEAT
Seat Cordoba 2.0 GTi
VOLKSWAGEN
Volkswagen Golf D
Volkswagen Passat 1.8 GL
Volkswagen Passat 1.8 CL stationcar
VOLVO
Volvo 440 1.7
Volvo 440 1.8i Fleet
AUTO'S ONDER DE 7.500.-
Ford Sierra 1.6 Laser
Ford Sierra 1.8
Opel Kadett 1.3
Opel Ascona 1.8
Toyota Camry 2.0 XL
Volvo 340 1.4
BEDRIJFSAUTO (GRIJS KENTEKEN)
VW Transporter 1.9 D 65J
60.000 km
1994
28.500,
35.000 km
1993
25.850,
116.000 km
1992
18.750,
75.000 km
1991
22.750,
82.000 km
1993
29.750,
100.000 km
1991
19.900,
95.000 km
1989
9.500,
72.000 km
1991
13.850,
92.000 km
1989
11.900,
46.000 km
1993
23.750,
51.000 km
1993
23.750,
60.000 km
1994
29.850,
40.000 km
1994
28.750,
33.000 km
1994
28 900,
18.000 km
1995
32.750,
100.000 km
1991
18.750,
115.000 km
1989
21.750,
66.000 km
1992
38.750,
50.000 km
1993
43.750,
35.000 km
1994
38.950,
38.000 km
1993
16.750,
48.000 km
1994
25.950,
20.000 km
1995
27.500,
94.000 km
1988
8.900,
82.000 km
1991
16.850,
29.000 km
1992
22.900,
74.000 km
1992
28.750,
49.000 km
1993
16.900,
63.000 km
1993
16.900,
59.000 km
1993
18.750,
105.000 km
1990
12.950,
38.000 km
1995
24.750,
59.000 km
1995
25.750,
123.000 km
1991
13.750,
80.000 km
1994
28.750,
61.000 km
1995
39.750,
55.000 km
1994
27.750,
139.000 km
1990
14.500,
90.000 km
1988
13.950,
109.000 km
1992
24.750,
71.000 km
1991
18.750,
20.000 km
1995
31.750,
130.000 km
1986
5.750,
81.000 km
1988
6.950,
140.000 km
1988
7.400,
120.000 km
1988
5.900,
113.000 km
1987
7.250,
120.000 km
1988
7.250,
km 1992 20.750 excl.
De nieuwe Nissan Primera Airco is er v.a. 38.495,-
Er is al een nieuwe Nissan Primera v.a.