Mégane Scénic biedt veel ruimte en rijplezier
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice I
r
Toyota Camry krijgt Lexusneigingen
ZUINIG
BEHALVE OP
VEILIGHEID
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE
Renault is de eerste fabrikant met een heel nieuw autosegment
ËETER
Nieuw model is groter en stiller dan zijn voorganger
Voor:
uitlatenbanden,
accu's, schok
dempers enz.
enznaar de
UNIVERSELE
AUTOBEDRIJVEN
WALCHEREN 1
311
Verschillen
Machines
Luxeniveau
Slapeloze nachten
Motoren
6\
CHANTILLY Met de komst van de nieuwe modellen
Scénic en sedan komt het totale aantal Méganes uit de
Renaultfamilie op vier. Na deze types zullen er nog twee
worden gelanceerd, de cabriolet die in het vroege voor
jaar van het volgend jaar zal verschijnen en, toch nog on
verwacht, een breakversie (stationcar zo je wilt) voor wel
ke ontwikkeling onlang groen licht werd gegeven. In
Frankrijk werd vorige week Renaults hoogste baas Sch
weitzer opgetrommeld om de internationale pers wat
over de nieuwe auto's te vertellen. Er werd tevoren niet
bijgezegd dat bovendien de nieuwe Espace zou worden
getoond.
Na de vijfdeurs hatchback en de tweedeurs coupé is het
ambitieuze Méganeprogramma aanstonds toe aan de Scé
nic en sedan. De eerste is de meest spectaculaire auto,
ook al omdat hel de eerste is van een compleet nieuw
principe, de compacte ruimte-auto. De Renault Mégane
Scénic is een auto op het onderstel van de 'gewone' Méga
ne maar biedt wel aanzienlijk meer mogelijkheden dan,
bijvoorbeeld, de vijfdeurs hatchback.
Renault heeft een naam op te houden op het gebied van
MPV's, de ruimtewagens. Al in een stadium waarin nog
niemand dacht dat het maar ooit een trend zou kunnen
zijn om een dergelijk type auto te berijden kwam het
Franse staatsmerk (dat is hu niet meer zo) met de riante
Espace, een auto die veler monden deed openvallen van
verbazing. Een forse personenauto met de ruimte van een
behoorlijke bedrijfswagen. De auto werd een succes en
wel zodanig dat vrijwel alle producenten van personenwa
gens er nu een in het programma hebben. En toen vond
Renault het tijd worden voor weer een verrassing. De
Twingo werd gelanceerd, een grappig wagentje in de klei
ne klasse die wederom het publiek versteld deed staan
door het riante ruimte-aanbod. Een MPV in de compacte
klasse. En net na de zomer van dit jaar is het dan tijd voor
Renaults derde troef op dit gebied, de Megane Scénic. De
auto moet uiteindelijk goed zijn voor twintig procent van
het totale aantal verkochte Méganes. Renault is hiermee
de enige producent ter wereld die monospaces heeft in
deze drie segmenten.
In Frankrijk reden we met verschillende types, met moto
ren die in grootte variëren van 1.4 tot twee liter. In een la
ter stadium volgt nog een mini-impressie met een turbo
dieselversie.
Een van de eerste in het oog springende kenmerken van
de Scénic is de hoogte van de carrosserie. Met zijn hoogte
van dik 1,60 meter valt hij op binnen het huidige verkeers
beeld. Toch, of misschien wel dankzij deze hoogte, is de
instap relatief gemakkelijk. Het dashboard is globaal ge
lijk aan die van de andere types, de verschillen beginnen
achterin. Alle Scénics hebben aan de achterkant van de
voorstoelen een opklapbaar tafeltje gemonteerd gekre
gen. Een gat impliceert dat hierin een bekertje koffie kan
worden meegenomen (niet te vol want dan klotst het er
overheen...). Een ander opvallend detail is de keuze van
Renault voor drie afzonderlijke stoelen achterin. Dit im
pliceert dat de wagen geschikt is voor vijf personen. In na
volging van de Twingo heeft Renault er bij de Scénic voor
gekozen om de achterstoelen (bij de Twingo de bank dus)
naar voren te kunnen laten schuiven. De middelste stoel
kan over een lengte van zo'n zeventien centimeter naar
voren worden geschoven. De twee zijstoelen hebben iets
minder schuifruimte, maar het blijft een uiterst opmerke
lijk detail waardoor in de praktijk ook een aanzienlijk
grotere bagageruimte kan worden verkregen, ook wan
neer de auto met passagiers volledig beladen is. De auto is
uitgevoerd met een dubbele bodem achterin waardoor
onder de passagiersvoeten nog ruimte is voor bagage.
Ruimte en ruimtebenutting zijn sowieso argumenten om
een Scénic aan te schaffen. Loze ruimten kent het interi
eur niet, ze hebben alle een bestemming gevonden. Hetzij
als flessenhouder, hetzij als extra bergvak. De Scénic
loopt werkelijk over van de bergplaatsen met als hoogte
punt dus de ruimte omder de bodem. Heerlijk voor speel
goed voor de kinderen achterin. Het zwerft niet vervelend
door de auto maar ligt gewoon in een van de bakken,
klaar om gepakt te worden zodra de kleintjes in de auto
stappen.
Afhankelijk van de uitvoering is er zelfs een lade onder de
béstuurderszetel waar nog spulletjes in kunnen worden
gelegd. Ook wat dat betreft is de Scénic een heerlijke
auto.
De Scénic is verkrijgbaar in verschillende motorvarian
ten. De kleinst mogelijke motot is voor de Nederlandse
markt 'de versie met een inhoud van 1.4 liter. Dit type
wordt slechts in het minst luxueuze RN-niveau gepresen
teerd.
Deze benzinemotor biedt een inhoud van 1390 kubieke
centimeters waarmee de auto zo'n 75 paardenkrachten op
de weg loslaat. De auto weegt hiermee 1190 kilogram en
het ligt dus voor de hand dat met deze motor in het voor
onder geen sportwagenprestatiers verwacht mogen wor
den. De topsnelheid bedraagt 160 kilometer per uur en
voor een goed begrip van zaken is dat nog altijd veertig ki
lometer boven de maximale snelheidsgrens in ons land...
De acceleratie naar honderd kilometer per uur geschiedt
met de 1.4 liter motor in 16,2 seconden, geen racer derhal
ve maar hele volksstammen die er genoeg aan hebben. In
vergelijking met de iets grotere motor met een inhoud van
1.6 liter: deze heeft een topsnelheid van 170 kilometer per
uur en een acceleratievermogen naar honderd in 13,7
seconden.
In de praktijk komt het erop neer dat er niet zoveel ver
schil wordt gevoeld tussen de twee motortypes. Aan de
tragere acceleratie van de 1.4 RN ben je gauw genoeg ge
wend, daarvoor moet je hem niet laten staan dunkt me,
tenzij je nu al weet dat je daar echt nóóit aan kunt wen
nen. De versie met 1.6 liter motor heeft een vermogen van
negentig paardenkrachten, vijfentwintig minder dan van
de tweeliter versies die bovendien weer een hogere top
snelheid hebben (185 kilometer per uur) en een nog snel
lere acceleratie kunnen genereren (stilstand naar honderd
kilometer per uur in 11,1 seconden).
Heel plezierig aan alle Scénics is de geruisloosheid van de
motor. Natuurlijk, de tweeliter versie rijdt soepeler en ge
ruislozer dan het 1.4 model, maar wereldschokkend zijn
deze verschillen eigenlijk niet eens. De auto's rijden ge
woon allemaal heel goed en lekker. In een versie met 1.4
liter motor heb je wellicht zelfs de kans om er langer van
te genieten doordat de auto wat langzamer is. Of het in de
praktijk erg veel uitmaakt is een vraag die ik maar liever
onbeantwoord laat.
Wat wellicht een rol speelt bij de keuze voor de Scénic is
(ie keuze voor het luxeniveau (RN, RT, Alizé) en de
speeltjes die erbij besteld kunnen worden. Hiervan is de
meest in het oog springende natuurlijk de electrische
koelbox die op de plaats van de middelste stoel achterin
kan worden bevestigd. Een aardig gadget dat aan deze
ruimtewagen wel een heel apart cachet geeft. Een ander
in het oog springend detail is de keuze voor vijf verschil
lende kleuren bekledingsstof, voor elke stoel een aparte
kleur wat een heel vrolijk accent aan de auto geeft.
Rij- en schakelgedrag van alle Scénics is boven alle twijfel
verheven. Ook deze auto's profiteren van de sterk verbe
terde kwaliteit die Renault al vele jaren nastreeft ,en die
voor het eerst zijn beslag kreeg in de 19. De Meganes wer
den op dit punt zelfs weer beter dan de 19 en kunnen vol
ledig concurreren met de Duitse tegenstrevers.
Al met al heeft Renault weer een staaltje autotechniek
voorgetoverd waar de concurrentie weieens slapeloze
nachten van zal hebben. Met name de Scénic is toch een
auto die (nog) geen concurrentie kent. Maar ook de se
danversie is een auto zonder weerga. De ruimte van deze
versie is ook onovertroffen door de concurrentie. De ach
terbak meet een inhoud van meer dan vijfhonderd liter en
het is inderdaad om ruimtevrees van te krijgen als je er
voor staat.
Dan de prijzen: Renault heeft gemeend deze nieuwelin
gen in het jongste autosegment ter wereld aantrekkelijk te
prijzen. De voordeligste Scénic begint bij een bedrag van
35.975 gulden. De meest complete turbodiesel (RT) kost
46.795 gulden. Prijzen waarmee Renault zeker voor de
dag mag komen. De verwachting van renault dat de Scé
nic een succes zal worden lijken mij dan ook zeker
gerechtvaardigd!
Toyota gaat in het najaar zijn topmodel op het gebied van
sedans vervangen. De auto blijft wel hetzelfde heten:
Camry. Toen in 1991 de huidige Camry op de markt
kwam was dat een Grote Sprong Voorwaarts ten opzichte
van zijn voorganger. De auto was groter, ruimer en reed
en oogde met name beter dan alles wat tevoren onder de
naam Camry was verkocht. Met het nieuwe type slaat
Toyota opnieuw de weg in van meer verfijning al is de
verbetering ten opzichte van het model dat nu verkocht
wordt wellicht iets minder groot, juist ook omdat de hui
dige grootste sedan van het merk al zo'n fijne wagen is.
De Birmingham International Motorshow in oktober
vormt het toneel waar de nieuwste Toyotaloot zal debute
ren. Met zijn iets vergrote koetswerk (ten opzichte van
zijn voorganger natuurlijk) is de nieuwe Camry zowat een
koninklijke verschijning. Lang, breed en lekker zijn hier
omtrent eigenlijk wel drie woorden die erop van toepas
sing zijn. Toyota is bezig met een drastische vernieuwing
van zijn modellenlijn. Met de Camry worden de novitei
ten voor wat Toyota betreft voor dit jaar afgesloten.
Kopers van een nieuwe Camry hebben vooralsnog de
keuze tussen twee motorvarianten en slechts een carosse-
rietype: de sedan. De motoren zijn de bekende viercilin-
der 2.2 liter grote benzinemotor uit het huidige model
maar daarboven komt een nieuwe drieliter zespitter met
De nieuwe Camry is wel een schoonheid om te zien.
een vermogen van honderdngentig paardenkrachten. Ui
teraard heeft ook deze motor vier kleppen per cilinder.
De viercilinder variant is zowel verkrijgbaar met vijfbak
als met automatische transmissie, de zespitter wordt al
leen geleverd met een viertraps automaat.
Het ligt voor de hand dat het nieuwe topmodel is voorzien
van allerlei sta'ndaard'attracties'. Ze hebben alle te maken
met comfort en veiligheid, twee items die bij het nieuwe
model sowieso bovenaan het lijstje staan. De nieuwe
Camry heeft standaard ondermeer zaken als ABS en twee
airbags, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en ver
stelbaren hoofdsteunen voor en achter. Natuurlijk hoe
ven we het dan niet meer te hebben over zaken als elec-
trisch bediende portierruiten en deurvergrendeling, dat is
uiteraard standaard.
Dankzij een uitstekende demping van zowel geluid als
trillingen is de nieuwe Camry een extreem rustige wagen
om te rijden. Het lijkt moeilijk voorstelbaar, maar juist
het ontbreken van trilling en geluid geven aan het autorij
den een extra cachet.
De publieksintroductie wordt rond november verwacht.
Over de prijzen heeft importeur Louwman Parqui nog
geen mededelingen gedaan.
Wij vervangen een auto-onderdeel niet
zomaar als het stuk is. We kijken eerst
grondig of het misschien nog te
repareren valt. Dat is meestal
goedkoper. En beslist een stuk minder
verspillend. Dat is nou precies de
zuinigheid die onze klanten zo
waarderen: waarom zou je onnodig
geld uitgeven Kunnen uw
autokosten ook enige bijsturing
gebruiken Bel ons dan
veiligheidshalve even voor een
«^OM^umMBNIUP
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuid weg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
KORENBLOEMLAAN 1
0118-602023
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Amestein)
0118-612236
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LAND
Zuidstraat 27
0118-571382
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V,
Noordweg 467
0118-612042
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE ZN.
Jac. Brasserstr. 2
0118-571292
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
OREEL
Bedrijventerrein
Molenweg 0118-561276
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524