Mégane Scénic biedt veel ruimte en rijplezier UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice I r Toyota Camry krijgt Lexusneigingen ZUINIG BEHALVE OP VEILIGHEID KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE Renault is de eerste fabrikant met een heel nieuw autosegment ËETER Nieuw model is groter en stiller dan zijn voorganger Voor: uitlatenbanden, accu's, schok dempers enz. enznaar de UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN 1 311 Verschillen Machines Luxeniveau Slapeloze nachten Motoren 6\ CHANTILLY Met de komst van de nieuwe modellen Scénic en sedan komt het totale aantal Méganes uit de Renaultfamilie op vier. Na deze types zullen er nog twee worden gelanceerd, de cabriolet die in het vroege voor jaar van het volgend jaar zal verschijnen en, toch nog on verwacht, een breakversie (stationcar zo je wilt) voor wel ke ontwikkeling onlang groen licht werd gegeven. In Frankrijk werd vorige week Renaults hoogste baas Sch weitzer opgetrommeld om de internationale pers wat over de nieuwe auto's te vertellen. Er werd tevoren niet bijgezegd dat bovendien de nieuwe Espace zou worden getoond. Na de vijfdeurs hatchback en de tweedeurs coupé is het ambitieuze Méganeprogramma aanstonds toe aan de Scé nic en sedan. De eerste is de meest spectaculaire auto, ook al omdat hel de eerste is van een compleet nieuw principe, de compacte ruimte-auto. De Renault Mégane Scénic is een auto op het onderstel van de 'gewone' Méga ne maar biedt wel aanzienlijk meer mogelijkheden dan, bijvoorbeeld, de vijfdeurs hatchback. Renault heeft een naam op te houden op het gebied van MPV's, de ruimtewagens. Al in een stadium waarin nog niemand dacht dat het maar ooit een trend zou kunnen zijn om een dergelijk type auto te berijden kwam het Franse staatsmerk (dat is hu niet meer zo) met de riante Espace, een auto die veler monden deed openvallen van verbazing. Een forse personenauto met de ruimte van een behoorlijke bedrijfswagen. De auto werd een succes en wel zodanig dat vrijwel alle producenten van personenwa gens er nu een in het programma hebben. En toen vond Renault het tijd worden voor weer een verrassing. De Twingo werd gelanceerd, een grappig wagentje in de klei ne klasse die wederom het publiek versteld deed staan door het riante ruimte-aanbod. Een MPV in de compacte klasse. En net na de zomer van dit jaar is het dan tijd voor Renaults derde troef op dit gebied, de Megane Scénic. De auto moet uiteindelijk goed zijn voor twintig procent van het totale aantal verkochte Méganes. Renault is hiermee de enige producent ter wereld die monospaces heeft in deze drie segmenten. In Frankrijk reden we met verschillende types, met moto ren die in grootte variëren van 1.4 tot twee liter. In een la ter stadium volgt nog een mini-impressie met een turbo dieselversie. Een van de eerste in het oog springende kenmerken van de Scénic is de hoogte van de carrosserie. Met zijn hoogte van dik 1,60 meter valt hij op binnen het huidige verkeers beeld. Toch, of misschien wel dankzij deze hoogte, is de instap relatief gemakkelijk. Het dashboard is globaal ge lijk aan die van de andere types, de verschillen beginnen achterin. Alle Scénics hebben aan de achterkant van de voorstoelen een opklapbaar tafeltje gemonteerd gekre gen. Een gat impliceert dat hierin een bekertje koffie kan worden meegenomen (niet te vol want dan klotst het er overheen...). Een ander opvallend detail is de keuze van Renault voor drie afzonderlijke stoelen achterin. Dit im pliceert dat de wagen geschikt is voor vijf personen. In na volging van de Twingo heeft Renault er bij de Scénic voor gekozen om de achterstoelen (bij de Twingo de bank dus) naar voren te kunnen laten schuiven. De middelste stoel kan over een lengte van zo'n zeventien centimeter naar voren worden geschoven. De twee zijstoelen hebben iets minder schuifruimte, maar het blijft een uiterst opmerke lijk detail waardoor in de praktijk ook een aanzienlijk grotere bagageruimte kan worden verkregen, ook wan neer de auto met passagiers volledig beladen is. De auto is uitgevoerd met een dubbele bodem achterin waardoor onder de passagiersvoeten nog ruimte is voor bagage. Ruimte en ruimtebenutting zijn sowieso argumenten om een Scénic aan te schaffen. Loze ruimten kent het interi eur niet, ze hebben alle een bestemming gevonden. Hetzij als flessenhouder, hetzij als extra bergvak. De Scénic loopt werkelijk over van de bergplaatsen met als hoogte punt dus de ruimte omder de bodem. Heerlijk voor speel goed voor de kinderen achterin. Het zwerft niet vervelend door de auto maar ligt gewoon in een van de bakken, klaar om gepakt te worden zodra de kleintjes in de auto stappen. Afhankelijk van de uitvoering is er zelfs een lade onder de béstuurderszetel waar nog spulletjes in kunnen worden gelegd. Ook wat dat betreft is de Scénic een heerlijke auto. De Scénic is verkrijgbaar in verschillende motorvarian ten. De kleinst mogelijke motot is voor de Nederlandse markt 'de versie met een inhoud van 1.4 liter. Dit type wordt slechts in het minst luxueuze RN-niveau gepresen teerd. Deze benzinemotor biedt een inhoud van 1390 kubieke centimeters waarmee de auto zo'n 75 paardenkrachten op de weg loslaat. De auto weegt hiermee 1190 kilogram en het ligt dus voor de hand dat met deze motor in het voor onder geen sportwagenprestatiers verwacht mogen wor den. De topsnelheid bedraagt 160 kilometer per uur en voor een goed begrip van zaken is dat nog altijd veertig ki lometer boven de maximale snelheidsgrens in ons land... De acceleratie naar honderd kilometer per uur geschiedt met de 1.4 liter motor in 16,2 seconden, geen racer derhal ve maar hele volksstammen die er genoeg aan hebben. In vergelijking met de iets grotere motor met een inhoud van 1.6 liter: deze heeft een topsnelheid van 170 kilometer per uur en een acceleratievermogen naar honderd in 13,7 seconden. In de praktijk komt het erop neer dat er niet zoveel ver schil wordt gevoeld tussen de twee motortypes. Aan de tragere acceleratie van de 1.4 RN ben je gauw genoeg ge wend, daarvoor moet je hem niet laten staan dunkt me, tenzij je nu al weet dat je daar echt nóóit aan kunt wen nen. De versie met 1.6 liter motor heeft een vermogen van negentig paardenkrachten, vijfentwintig minder dan van de tweeliter versies die bovendien weer een hogere top snelheid hebben (185 kilometer per uur) en een nog snel lere acceleratie kunnen genereren (stilstand naar honderd kilometer per uur in 11,1 seconden). Heel plezierig aan alle Scénics is de geruisloosheid van de motor. Natuurlijk, de tweeliter versie rijdt soepeler en ge ruislozer dan het 1.4 model, maar wereldschokkend zijn deze verschillen eigenlijk niet eens. De auto's rijden ge woon allemaal heel goed en lekker. In een versie met 1.4 liter motor heb je wellicht zelfs de kans om er langer van te genieten doordat de auto wat langzamer is. Of het in de praktijk erg veel uitmaakt is een vraag die ik maar liever onbeantwoord laat. Wat wellicht een rol speelt bij de keuze voor de Scénic is (ie keuze voor het luxeniveau (RN, RT, Alizé) en de speeltjes die erbij besteld kunnen worden. Hiervan is de meest in het oog springende natuurlijk de electrische koelbox die op de plaats van de middelste stoel achterin kan worden bevestigd. Een aardig gadget dat aan deze ruimtewagen wel een heel apart cachet geeft. Een ander in het oog springend detail is de keuze voor vijf verschil lende kleuren bekledingsstof, voor elke stoel een aparte kleur wat een heel vrolijk accent aan de auto geeft. Rij- en schakelgedrag van alle Scénics is boven alle twijfel verheven. Ook deze auto's profiteren van de sterk verbe terde kwaliteit die Renault al vele jaren nastreeft ,en die voor het eerst zijn beslag kreeg in de 19. De Meganes wer den op dit punt zelfs weer beter dan de 19 en kunnen vol ledig concurreren met de Duitse tegenstrevers. Al met al heeft Renault weer een staaltje autotechniek voorgetoverd waar de concurrentie weieens slapeloze nachten van zal hebben. Met name de Scénic is toch een auto die (nog) geen concurrentie kent. Maar ook de se danversie is een auto zonder weerga. De ruimte van deze versie is ook onovertroffen door de concurrentie. De ach terbak meet een inhoud van meer dan vijfhonderd liter en het is inderdaad om ruimtevrees van te krijgen als je er voor staat. Dan de prijzen: Renault heeft gemeend deze nieuwelin gen in het jongste autosegment ter wereld aantrekkelijk te prijzen. De voordeligste Scénic begint bij een bedrag van 35.975 gulden. De meest complete turbodiesel (RT) kost 46.795 gulden. Prijzen waarmee Renault zeker voor de dag mag komen. De verwachting van renault dat de Scé nic een succes zal worden lijken mij dan ook zeker gerechtvaardigd! Toyota gaat in het najaar zijn topmodel op het gebied van sedans vervangen. De auto blijft wel hetzelfde heten: Camry. Toen in 1991 de huidige Camry op de markt kwam was dat een Grote Sprong Voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger. De auto was groter, ruimer en reed en oogde met name beter dan alles wat tevoren onder de naam Camry was verkocht. Met het nieuwe type slaat Toyota opnieuw de weg in van meer verfijning al is de verbetering ten opzichte van het model dat nu verkocht wordt wellicht iets minder groot, juist ook omdat de hui dige grootste sedan van het merk al zo'n fijne wagen is. De Birmingham International Motorshow in oktober vormt het toneel waar de nieuwste Toyotaloot zal debute ren. Met zijn iets vergrote koetswerk (ten opzichte van zijn voorganger natuurlijk) is de nieuwe Camry zowat een koninklijke verschijning. Lang, breed en lekker zijn hier omtrent eigenlijk wel drie woorden die erop van toepas sing zijn. Toyota is bezig met een drastische vernieuwing van zijn modellenlijn. Met de Camry worden de novitei ten voor wat Toyota betreft voor dit jaar afgesloten. Kopers van een nieuwe Camry hebben vooralsnog de keuze tussen twee motorvarianten en slechts een carosse- rietype: de sedan. De motoren zijn de bekende viercilin- der 2.2 liter grote benzinemotor uit het huidige model maar daarboven komt een nieuwe drieliter zespitter met De nieuwe Camry is wel een schoonheid om te zien. een vermogen van honderdngentig paardenkrachten. Ui teraard heeft ook deze motor vier kleppen per cilinder. De viercilinder variant is zowel verkrijgbaar met vijfbak als met automatische transmissie, de zespitter wordt al leen geleverd met een viertraps automaat. Het ligt voor de hand dat het nieuwe topmodel is voorzien van allerlei sta'ndaard'attracties'. Ze hebben alle te maken met comfort en veiligheid, twee items die bij het nieuwe model sowieso bovenaan het lijstje staan. De nieuwe Camry heeft standaard ondermeer zaken als ABS en twee airbags, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en ver stelbaren hoofdsteunen voor en achter. Natuurlijk hoe ven we het dan niet meer te hebben over zaken als elec- trisch bediende portierruiten en deurvergrendeling, dat is uiteraard standaard. Dankzij een uitstekende demping van zowel geluid als trillingen is de nieuwe Camry een extreem rustige wagen om te rijden. Het lijkt moeilijk voorstelbaar, maar juist het ontbreken van trilling en geluid geven aan het autorij den een extra cachet. De publieksintroductie wordt rond november verwacht. Over de prijzen heeft importeur Louwman Parqui nog geen mededelingen gedaan. Wij vervangen een auto-onderdeel niet zomaar als het stuk is. We kijken eerst grondig of het misschien nog te repareren valt. Dat is meestal goedkoper. En beslist een stuk minder verspillend. Dat is nou precies de zuinigheid die onze klanten zo waarderen: waarom zou je onnodig geld uitgeven Kunnen uw autokosten ook enige bijsturing gebruiken Bel ons dan veiligheidshalve even voor een «^OM^umMBNIUP AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuid weg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN KORENBLOEMLAAN 1 0118-602023 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Amestein) 0118-612236 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LAND Zuidstraat 27 0118-571382 MIDDELBURG AUTO STURM B.V, Noordweg 467 0118-612042 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE ZN. Jac. Brasserstr. 2 0118-571292 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF OREEL Bedrijventerrein Molenweg 0118-561276 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 11