BMW Z3 1.8, een heerlijkheid op wielen UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice J UITLATEN BANDEN ACCU'S enz. EEN MAGAZIJN MET SLIMME OPLOSSINGEN KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW Universele Autobedrijven Walcheren I BMW roadster wordt in het Amerikaanse Spartanburg gebouwd Nieuwe Volkswagen Passat is groter dan zijn voorganger VW is overgegaan naar een hogere klas(se) Aanpappen Chihuahua Tiptronic Twee personen, voor meer is geen plaats. Zelfs de Chihuahua moet thuisblijven. Decennia lang waren de auto's waarin filmheld James Bond het Kwade versloeg en kort daar na, maar ook ondertussen trouwens, de eer van jonge vrouwen belaagde, auto's van een kaliber en een prijs waaraan stervelingen nooit zouden toekomen. Met de laatste James Bond rolprent is dit gegeven wat veranderd. Geen Aston Mar tin of Lotus Esprit Turbo meer voor deze man netjesputter van het witte doek. In 'Goldeneye' verplaatst erkend stuk Pierce Brosnan hij zich per heuse Z3 van BMW. En geloof me, ook voor die auto vallen mensen spontaan in kat zwijm, zoals ik tijdens een testperiode mocht ervaren. BMW gaf me de versie mee met 1.8 li ter motor, het basisblok derhalve. Behelpen bleek het allerminst. Met name in de Duitse pers is de Z3 minder goed geval len. Weliswaar wordt het uiterlijk bejubeld, de uitstraling geprezen, maar de relatief eenvoudige techniek evenzeer verguisd.de afwerking zou niet optimaal zijn en de presta ties niet om over naar huis te schrijven. Nou kan dat alle maal best waar zijn, meningen verschillen zeer, dat mag blijken. Want mijns inziens heeft BMW met de Z3 een ontzaglijk leuke auto op de weg gezet, waarvan de concur rentie toch heel wat nachtjes wakker zal liggen. Want niet alleen ziet deze Beier, die zijn geboortegrond overigens in de VS heeft, er gelikt uit (ddarover is iedereen het wel eens), hij heeft ook nog eens BMW als geboorte-adres. En dat gegeven alleen al zal velen naar de showrooms lok ken. Het is waar. de BMW Z3 is nog maar nét verschenen of je ziet ze al tamelijk vaak, op de Nederlandse wegen rondrijden. Ongetwijfeld heeft de naam van het Duitse merk daar mee te maken, de uitstraling van het wagentje heeft dat waarschijnlijk eveneens. Binnen een korte tijds spanne is er een aantal prachtige tweezittertjes op de markt gekomen, de twee prestigieuze Duitse merken BMW en Mercedes lopen daarbij zelfs een beetje achter aan. De BMW is er nu. de Mercedes SLK komt er subiet aan, maar het zijn zeker niet de enige auto's in die klasse. De verwende automobilist die geld over heeft voor een open tweezitertje kan uit talrijke merken kiezen. Voor (soms ruim) minder dan een ton zijn er onder meer te koop: MGF, Mazda MX5, Fiat barchetta. Alfa Spider en dan nu dus de BMW. Van oudsher is een BMW nooit een voordelige wagen. Zijn kwaliteiten beletten dat. Binnen het segment springt de BMW er echter niet eens gek uit. De minst dure versie met 1.8 liter motor kost minder dan zeventig mille. Ik zei het al, de Z3 is een aandachttrekker van de eerste orde. Waar je komt proberen mensen terstond je vriendje te worden, aan te pappen en aan je hoofd te zeuren, ook als je daar geen zin in hebt. Een aandachtmagneet waar van het me niet zou verbazen dat je die overtollige aan dacht na een paar weken grenzeloos beu begint te raken. Mensen gapen en staren dat het een aard heeft. Overigens gebeurt dit met name wanneer de kap is neergelaten. Met een gesloten kap stijgt het zieligheidsgehalte waarschijn lijk fors: Ach God, hij kan niet open vanwege het weer. Het vervelende is dat je jezelf ook zo begint te voelen ter wijl je weet dat het onterecht is. Alleen godenkinderen be sturen een dergelijke automobiel. De Z3 is in wezen de opvolger van de onvolprezen Zl.die in gelimiteerde op lage in de jaren tachtig werd gebouwd. De Z3 wordt in het Amerikaanse Spartanburg op basis van de 3-compact-se- rie gefabriceerd. De wagen heeft inderdaad geen super geavanceerd onderstel met dito prestaties. Dat hoeft mijns inziens ook niet. Voor de basisversies zoals die nu op de markt zijn is alles ruim voldoende. De honderdvijf tien paarden van de 1.8 liter motor lijken behoorlijk fit al zou het af en toe natuurlijk leuker zijn wat meer pit onder de kap te hebben. Wie dat echt wil kan daarom kiezen voor een 1.9 liter blok waarvan het blok uit de 318 ti af komstig is. Maar een roadster koop je niet om mee te ra cen, maar om op je gemak mee te toeren en daarvoor leent deze Z3 zich buitengewoon. De volle seconde winst bij de acceleratie naar de honderd kilometer per uur grens zou mij persoonlijk gestolen kunnen worden alsmede de tien kilometer hogere topsnelheid. Tweehonderdvijf of honderdvijfennegentig, het is toch om het even. Beide snelheden zijn met een dergelijke auto niet leuk meer. Wat maakt het dan uit... De Z3 is een tweezitter pur sang. Er kan geen Chihuahua meer mee als de passagier in de zetel heeft plaatsgeno men. Die zou er trouwens toch maar uitwaaien als het gas erop gaat. In de stoelen zit je als gegoten. Het is echter voorstelbaar dat langere mensen (met mijn 1.75 meter be hoor ik tot het kleinere volksdeel) moeilijker een gemak kelijk plaatsje kunnen vinden doordat de stoelen niet al te ver naar achteren kunnen worden geschoven. Het stuur wiel is niet verstelbaar terwijl de gordels via de stoelen om de passagiers worden vastgegespt. Het stuurwiel is vrij groot, de zit laag. maar dat maakt juist deel uit van de tra ditie. BMW heeft er wel voor gekozen de auto stuurbe krachtiging mee te geven. Het interieur ademt voor wat mij betreft niet de specifieke BMW-looks uit. Karakteris tiek voor het Duitse merk is eigenlijk toch het sterk naar de bstuurder gebogen instrumentenpaneel maar dat is in de Z3 minder het geval. Het geheel heeft echter wel een heel klassiek karakter meegekregen. Het schakelen in de Z3 is ook heel plezierig, zoals heel de auto overigens heel fijn rijdt. Soepel schakelt de hendel van het ene verzet in het andere. De koppeling grijpt soepel en niet te zwaar aan. Het weggedrag is prima in orde. de kritikasters ten spijt, wat mij betreft. De wagen 'zet' zich gemakkelijk naar het lichaam van de bestuurder waardoor je het gevoel hebt dat de auto een deel van jezelf wordt. En wellicht is dat een van de successen van de sportieve tweezitter. Het gevoel een met de weg te worden. Wat mij betreft geeft de BMW wel een dubbel gevoel. Door het aanstekelijke en thousiasme dat de wagen uitstraalt op de bestuurder en de medeweggebruiker wordt je hondsbenieuwd naar wat aartsrivaal Mercedes van zijn compacte tweezitter heeft gemaakt. Deze BMW Is wat mij betreft in ieder geval met vlag en wimpel geslaagd, ik hoop dat we hem vaak op de weg zullen zien. Het fleurt zo op... Het huidige model Passat vormde bijna een cultuurschok ten opzichte van het oude model. Dat is bij de nieuwe ge neratie Passat's iets minder het geval. De auto oogt on miskenbaar groot, dat is ie ook trouwens. Een lengte van bijna 4.75 meter is heel wat en de breedte en de hoogte mogen er met respectievelijk 1.74 en 1.46 meter, ook heel wel zijn. Het onderstel van deze volledig nieuwe (Volks wagen noemt het met name...) Passat zal wel dezelfde zijn als van de nieuwe A6 die waarschijnlijk volgend jaar zijn opwachting zal maken. Met de name de wielbasis van 2,70 moet comfort-enthousiastelingen enorm aanspreken. Een lange wielbasis staat vaak garant voor een comfortabel weggedrag. En geloof maar dat dat bij deze Passat in orde zal zijn. De carrosserie is eigenlijk niet eens zo verrassend, tenzij je de zeer lage luchtweerstand opmerkt. Met een waarde van 0,27 behoort die tot de bodem (of zo je wilt, de top) van de klasse. Prettig temeer omdat die lage waarde wei nig effect heeft op de ruimte voor de passagiers. Het koetswerk is geheel verzinkt, een proces dat Audi al vele jaren voor haar modellen toepast. Door deze ver zinkte plaatdelen behoort roest voor deze VW voorgoed tot het verleden. Bovendien is de carrosserie enorm stijf geworden, zelfs tien procent stijver dan het huidige mo del. Het lijkt wellicht overdreven, maar iets dergelijks merk je door een comfortabeler weggedrag. De auto voelt solide aan. Natuurlijk is bij de ontwikkeling van deze Passat veel aan dacht gegaan naar veiligheid. Een dubbele airbag is so wieso standaard en zij-airbags kunnen al naar believen worden gemonteerd. ABS is op alle typen typen stan daard. De machinekamer is voor alle typen natuurlijk behoorlijk gevuld, maar Volkswagen heeft voor haar grootste model een aantal noviteiten in petto. Daaronder is de meest spraakmakende de introductie van de VR5,een blok met een inhoud van 2.3 liter, verdeeld over vijf cilinders met een vermogen van 150 paardenkrachten. Verder heeft VW voor haar benjamin natuurlijk de laatste generatie TDI-motoren paraat (110 pk sterk), de VR6 is nog eens van stal gehaald, zij het slechts in combinatie met syncro- aandrijving, maar natuurlijk zijn er ook minder sterk ge motoriseerde versies waaronder de basisversie met hon derd paarden onder de kap en een inhoud van 1.6 liter. Het is de vraag of deze motor de toch vrij grote auto be hoorlijk van zijn plaats zal krijgen. Prijstechnisch zal het allemaal wel verantwoord zijn, veel ruimte voor betrèk- klijk weinig geld. En niet iedereen hecht veel waarde aan veel motorvermogen, dat is gewoon een gegeven. De krachtigste versies van de Passat worden leverbaar met een vijftraps automaat met Tiptronic, terwijl de min dere goden uit het programma genoegen moeten nemen met een viertraps automaat, als extra dat mag voor zich zelf spreken want de automatische bakken zijn natuurlijk niet standaard. Wel standaard is een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De standaarduitrusting van het basismodel moet een maatstaf gaan vormen' voor de klasse waarin de VW zich bevindt. Wie meer wil kan kiezen uit een aantal extra luxe-pakketten: Comfortline.Trendline en Highline. Voor het eerst in de klasse is deze Passat leverbaar met een na vigatiesysteem. Xenonverlichting is eveneens leverbaar. De auto's worden in november bij de dealers verwacht. Over de prijzen zijn door de importeur nog geen medede lingen gedaan. Indertijd werd hij het ruimteschip van Volkswagen genoemd, de Passat die zo'n zes jaar geleden geïntroduceerd werd. Nog steeds is de ruimte (met name achterin) de grootste VW van het moment onovertroffen in zijn klasse en rijden doet ie ook nog steeds als de beste. Maar zes jaar is zes jaar en dat is in autoland al een hele tijd. VW heeft dus de op volger klaar staan in de vorm van weer een Passat, de vierde generatie alweer. Ook deze auto is weer een beetje ge groeid, van buiten maar ook weer van binnen. Door deze maten, maar ook door de motoren en de luxemogelijkheden is het een wagen die tenminste tot een klasse hoger reikt dan het huidige model. De nieuwe Passat heeft een cW-waarde van 0,27, een topper in de klasse. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN KORENBLOEMLAAN 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 Juist 6mdat we auto's van èlle merken en typ^n repareren zijn we zo allround. En omdat we daarbij vaak ons improvisatiefalent moeten aanspreken, hebben we inmiddels een groot magazijn met slimme oplossingen: onze vakkennis die op elk autotechnisch probleem meteen het juiste antwoord weet. Als uw auto dus aan een grondige inspectie,advies of reparatie toe is, bel dan even voor een slimme afspraak. KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-551991 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 MIDDELBURG AUTO STURM B.V, Noordweg 467 0118-612042 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 i;iii7.n ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 11