BMW Z3 1.8, een heerlijkheid op wielen
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice J
UITLATEN
BANDEN
ACCU'S enz.
EEN MAGAZIJN
MET SLIMME
OPLOSSINGEN
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW
Universele
Autobedrijven
Walcheren I
BMW roadster wordt in het Amerikaanse Spartanburg gebouwd
Nieuwe Volkswagen Passat is groter dan zijn voorganger
VW is overgegaan naar een hogere klas(se)
Aanpappen
Chihuahua
Tiptronic
Twee personen, voor meer is geen plaats. Zelfs de Chihuahua moet thuisblijven.
Decennia lang waren de auto's waarin filmheld
James Bond het Kwade versloeg en kort daar
na, maar ook ondertussen trouwens, de eer van
jonge vrouwen belaagde, auto's van een kaliber
en een prijs waaraan stervelingen nooit zouden
toekomen. Met de laatste James Bond rolprent
is dit gegeven wat veranderd. Geen Aston Mar
tin of Lotus Esprit Turbo meer voor deze man
netjesputter van het witte doek. In 'Goldeneye'
verplaatst erkend stuk Pierce Brosnan hij zich
per heuse Z3 van BMW. En geloof me, ook
voor die auto vallen mensen spontaan in kat
zwijm, zoals ik tijdens een testperiode mocht
ervaren. BMW gaf me de versie mee met 1.8 li
ter motor, het basisblok derhalve. Behelpen
bleek het allerminst.
Met name in de Duitse pers is de Z3 minder goed geval
len. Weliswaar wordt het uiterlijk bejubeld, de uitstraling
geprezen, maar de relatief eenvoudige techniek evenzeer
verguisd.de afwerking zou niet optimaal zijn en de presta
ties niet om over naar huis te schrijven. Nou kan dat alle
maal best waar zijn, meningen verschillen zeer, dat mag
blijken. Want mijns inziens heeft BMW met de Z3 een
ontzaglijk leuke auto op de weg gezet, waarvan de concur
rentie toch heel wat nachtjes wakker zal liggen. Want niet
alleen ziet deze Beier, die zijn geboortegrond overigens in
de VS heeft, er gelikt uit (ddarover is iedereen het wel
eens), hij heeft ook nog eens BMW als geboorte-adres. En
dat gegeven alleen al zal velen naar de showrooms lok
ken. Het is waar. de BMW Z3 is nog maar nét verschenen
of je ziet ze al tamelijk vaak, op de Nederlandse wegen
rondrijden. Ongetwijfeld heeft de naam van het Duitse
merk daar mee te maken, de uitstraling van het wagentje
heeft dat waarschijnlijk eveneens. Binnen een korte tijds
spanne is er een aantal prachtige tweezittertjes op de
markt gekomen, de twee prestigieuze Duitse merken
BMW en Mercedes lopen daarbij zelfs een beetje achter
aan. De BMW is er nu. de Mercedes SLK komt er subiet
aan, maar het zijn zeker niet de enige auto's in die klasse.
De verwende automobilist die geld over heeft voor een
open tweezitertje kan uit talrijke merken kiezen. Voor
(soms ruim) minder dan een ton zijn er onder meer te
koop: MGF, Mazda MX5, Fiat barchetta. Alfa Spider en
dan nu dus de BMW. Van oudsher is een BMW nooit een
voordelige wagen. Zijn kwaliteiten beletten dat. Binnen
het segment springt de BMW er echter niet eens gek uit.
De minst dure versie met 1.8 liter motor kost minder dan
zeventig mille.
Ik zei het al, de Z3 is een aandachttrekker van de eerste
orde. Waar je komt proberen mensen terstond je vriendje
te worden, aan te pappen en aan je hoofd te zeuren, ook
als je daar geen zin in hebt. Een aandachtmagneet waar
van het me niet zou verbazen dat je die overtollige aan
dacht na een paar weken grenzeloos beu begint te raken.
Mensen gapen en staren dat het een aard heeft. Overigens
gebeurt dit met name wanneer de kap is neergelaten. Met
een gesloten kap stijgt het zieligheidsgehalte waarschijn
lijk fors: Ach God, hij kan niet open vanwege het weer.
Het vervelende is dat je jezelf ook zo begint te voelen ter
wijl je weet dat het onterecht is. Alleen godenkinderen be
sturen een dergelijke automobiel. De Z3 is in wezen de
opvolger van de onvolprezen Zl.die in gelimiteerde op
lage in de jaren tachtig werd gebouwd. De Z3 wordt in het
Amerikaanse Spartanburg op basis van de 3-compact-se-
rie gefabriceerd. De wagen heeft inderdaad geen super
geavanceerd onderstel met dito prestaties. Dat hoeft
mijns inziens ook niet. Voor de basisversies zoals die nu
op de markt zijn is alles ruim voldoende. De honderdvijf
tien paarden van de 1.8 liter motor lijken behoorlijk fit al
zou het af en toe natuurlijk leuker zijn wat meer pit onder
de kap te hebben. Wie dat echt wil kan daarom kiezen
voor een 1.9 liter blok waarvan het blok uit de 318 ti af
komstig is. Maar een roadster koop je niet om mee te ra
cen, maar om op je gemak mee te toeren en daarvoor
leent deze Z3 zich buitengewoon. De volle seconde winst
bij de acceleratie naar de honderd kilometer per uur grens
zou mij persoonlijk gestolen kunnen worden alsmede de
tien kilometer hogere topsnelheid. Tweehonderdvijf of
honderdvijfennegentig, het is toch om het even. Beide
snelheden zijn met een dergelijke auto niet leuk meer.
Wat maakt het dan uit...
De Z3 is een tweezitter pur sang. Er kan geen Chihuahua
meer mee als de passagier in de zetel heeft plaatsgeno
men. Die zou er trouwens toch maar uitwaaien als het gas
erop gaat. In de stoelen zit je als gegoten. Het is echter
voorstelbaar dat langere mensen (met mijn 1.75 meter be
hoor ik tot het kleinere volksdeel) moeilijker een gemak
kelijk plaatsje kunnen vinden doordat de stoelen niet al te
ver naar achteren kunnen worden geschoven. Het stuur
wiel is niet verstelbaar terwijl de gordels via de stoelen om
de passagiers worden vastgegespt. Het stuurwiel is vrij
groot, de zit laag. maar dat maakt juist deel uit van de tra
ditie. BMW heeft er wel voor gekozen de auto stuurbe
krachtiging mee te geven. Het interieur ademt voor wat
mij betreft niet de specifieke BMW-looks uit. Karakteris
tiek voor het Duitse merk is eigenlijk toch het sterk naar
de bstuurder gebogen instrumentenpaneel maar dat is in
de Z3 minder het geval. Het geheel heeft echter wel een
heel klassiek karakter meegekregen. Het schakelen in de
Z3 is ook heel plezierig, zoals heel de auto overigens heel
fijn rijdt. Soepel schakelt de hendel van het ene verzet in
het andere. De koppeling grijpt soepel en niet te zwaar
aan. Het weggedrag is prima in orde. de kritikasters ten
spijt, wat mij betreft. De wagen 'zet' zich gemakkelijk naar
het lichaam van de bestuurder waardoor je het gevoel
hebt dat de auto een deel van jezelf wordt. En wellicht is
dat een van de successen van de sportieve tweezitter. Het
gevoel een met de weg te worden. Wat mij betreft geeft de
BMW wel een dubbel gevoel. Door het aanstekelijke en
thousiasme dat de wagen uitstraalt op de bestuurder en de
medeweggebruiker wordt je hondsbenieuwd naar wat
aartsrivaal Mercedes van zijn compacte tweezitter heeft
gemaakt. Deze BMW Is wat mij betreft in ieder geval met
vlag en wimpel geslaagd, ik hoop dat we hem vaak op de
weg zullen zien. Het fleurt zo op...
Het huidige model Passat vormde bijna een cultuurschok
ten opzichte van het oude model. Dat is bij de nieuwe ge
neratie Passat's iets minder het geval. De auto oogt on
miskenbaar groot, dat is ie ook trouwens. Een lengte van
bijna 4.75 meter is heel wat en de breedte en de hoogte
mogen er met respectievelijk 1.74 en 1.46 meter, ook heel
wel zijn. Het onderstel van deze volledig nieuwe (Volks
wagen noemt het met name...) Passat zal wel dezelfde zijn
als van de nieuwe A6 die waarschijnlijk volgend jaar zijn
opwachting zal maken. Met de name de wielbasis van 2,70
moet comfort-enthousiastelingen enorm aanspreken. Een
lange wielbasis staat vaak garant voor een comfortabel
weggedrag. En geloof maar dat dat bij deze Passat in orde
zal zijn.
De carrosserie is eigenlijk niet eens zo verrassend, tenzij
je de zeer lage luchtweerstand opmerkt. Met een waarde
van 0,27 behoort die tot de bodem (of zo je wilt, de top)
van de klasse. Prettig temeer omdat die lage waarde wei
nig effect heeft op de ruimte voor de passagiers.
Het koetswerk is geheel verzinkt, een proces dat Audi al
vele jaren voor haar modellen toepast. Door deze ver
zinkte plaatdelen behoort roest voor deze VW voorgoed
tot het verleden. Bovendien is de carrosserie enorm stijf
geworden, zelfs tien procent stijver dan het huidige mo
del. Het lijkt wellicht overdreven, maar iets dergelijks
merk je door een comfortabeler weggedrag. De auto voelt
solide aan.
Natuurlijk is bij de ontwikkeling van deze Passat veel aan
dacht gegaan naar veiligheid. Een dubbele airbag is so
wieso standaard en zij-airbags kunnen al naar believen
worden gemonteerd. ABS is op alle typen typen stan
daard.
De machinekamer is voor alle typen natuurlijk behoorlijk
gevuld, maar Volkswagen heeft voor haar grootste model
een aantal noviteiten in petto. Daaronder is de meest
spraakmakende de introductie van de VR5,een blok met
een inhoud van 2.3 liter, verdeeld over vijf cilinders met
een vermogen van 150 paardenkrachten. Verder heeft
VW voor haar benjamin natuurlijk de laatste generatie
TDI-motoren paraat (110 pk sterk), de VR6 is nog eens
van stal gehaald, zij het slechts in combinatie met syncro-
aandrijving, maar natuurlijk zijn er ook minder sterk ge
motoriseerde versies waaronder de basisversie met hon
derd paarden onder de kap en een inhoud van 1.6 liter.
Het is de vraag of deze motor de toch vrij grote auto be
hoorlijk van zijn plaats zal krijgen. Prijstechnisch zal het
allemaal wel verantwoord zijn, veel ruimte voor betrèk-
klijk weinig geld. En niet iedereen hecht veel waarde aan
veel motorvermogen, dat is gewoon een gegeven.
De krachtigste versies van de Passat worden leverbaar
met een vijftraps automaat met Tiptronic, terwijl de min
dere goden uit het programma genoegen moeten nemen
met een viertraps automaat, als extra dat mag voor zich
zelf spreken want de automatische bakken zijn natuurlijk
niet standaard. Wel standaard is een handgeschakelde
vijfversnellingsbak.
De standaarduitrusting van het basismodel moet een
maatstaf gaan vormen' voor de klasse waarin de VW zich
bevindt. Wie meer wil kan kiezen uit een aantal extra
luxe-pakketten: Comfortline.Trendline en Highline. Voor
het eerst in de klasse is deze Passat leverbaar met een na
vigatiesysteem. Xenonverlichting is eveneens leverbaar.
De auto's worden in november bij de dealers verwacht.
Over de prijzen zijn door de importeur nog geen medede
lingen gedaan.
Indertijd werd hij het ruimteschip van Volkswagen genoemd, de Passat die zo'n zes jaar geleden geïntroduceerd werd.
Nog steeds is de ruimte (met name achterin) de grootste VW van het moment onovertroffen in zijn klasse en rijden
doet ie ook nog steeds als de beste. Maar zes jaar is zes jaar en dat is in autoland al een hele tijd. VW heeft dus de op
volger klaar staan in de vorm van weer een Passat, de vierde generatie alweer. Ook deze auto is weer een beetje ge
groeid, van buiten maar ook weer van binnen. Door deze maten, maar ook door de motoren en de luxemogelijkheden
is het een wagen die tenminste tot een klasse hoger reikt dan het huidige model.
De nieuwe Passat heeft een cW-waarde van 0,27, een topper in de klasse.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
KORENBLOEMLAAN 1
0118-602023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
Juist 6mdat we auto's van èlle
merken en typ^n repareren zijn we
zo allround. En omdat we daarbij vaak ons
improvisatiefalent moeten aanspreken, hebben we
inmiddels een groot magazijn met slimme oplossingen:
onze vakkennis die op elk autotechnisch probleem
meteen het juiste antwoord weet. Als uw auto dus aan
een grondige inspectie,advies of reparatie toe is, bel
dan even voor een slimme afspraak.
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-551991
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V,
Noordweg 467
0118-612042
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
i;iii7.n
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524