TIPS
anti, avanti
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice
i
Met de auto
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW
Alle 'vakantie'puntjes op de i bij spec
op vakantie
Autoschade?I
dan naar de
Universele
Autobedrijven
Walcheren
REISi
fö!
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 19 JUNI 1996
309
Zorg ervoor dat alles in orde
is aan uw auto.
De UAW-bedrijven geven u
graag een goed advies of
maken uw auto vakantie-
klaar.
Voorkomen is beter dan
genezen.
DE SCHELDEBODE
BOVAG-leden met zekerheid
Dat ze in het Duitse Ingolstadt degelijke en sportieve au
to's kunnen bouwen is algemeen bekend. Toch is het iede
re keer weer een verrassing om te zien wat de mannen en
vrouwen van Audi nu weer bekokstoofd hebben. Neem
nu de A4 Avant die een paar weken geleden in de Audi-
showrooms van Nederland verschenen is. Als opvolger
van de uiterst populaire Audi 80 Avant heeft de jongstge-
borene een zware last op de schouders liggen om dit suc
ces te evenaren. Daarom hebben wij maar snel een A4
Avant mee naar huis genomen om na te gaan of de sta
tionwagon capabel genoeg is om zijn taak tot een goed
einde te brengen.
En om maar bij het begin te beginnen, onze test-auto
heeft de basis-motor in de machinekamer liggen, een 1.8
liter viercilinder met vijf kleppen per cilinder, goed voor
zo'n 92 kW/125 pk. Wie liever iets meer vermogen heeft,
of diesel, of een vierwiel-aangedreven auto, komt bij de
Audi-dealer ruimschoots aan zijn trekken. De basis-prijs
van het instapmodel is vastgesteld op 60.390 gulden. Onze
laserrode (soort van neon-rood. Smaken verschillen)
Avant had wel een paar extra's aan boord, waarvan de
zwarte dakrailing, raison van 1.116 gulden, niet alleen
heel praktisch kan zijn, maar zeker ook zeer fraai staat en
toegevoegde waarde heeft voor de toch al prettige aanblik
van de Audi.
Want dat mag gezegd: de Audi A4 Avant is een beauty ge
worden. Het eerste oogcontact wordt in de hersenen ver
werkt tot kernwoorden als: dynamisch, sportief, elegant en
chique. De Avant kan dan ook gerust een allemansvriend
genoemd worden. Audi zelf ziet de auto als alternatief
voor actieve, zelfbewuste, veeleisende automobilisten die
veel waarde hechten aan de combinatie van rijplezier en
functionaliteit.
De A4 Avant is duidelijk herkenbaar als Audi: de smalle,
ietwat gebogen en naar achterliggende koplampen en de
eveneens smalle grille met daarop de onmiskenbare rin
gen laten daarover geen misverstand bestaan. Het wigvor
mige lijnenspel, dat ingezet wordt bij de lange, gewelfde
en laagliggende motorkap, volgt tot aan het achterportier
vrijwel dezelfde lijnen als zijn oudere broer. Dan neemt
de bagageruimte de regie over, maar doet dit met een
vloeiende en sierlijke beweging. De achterkant is dan ook
karakteristiek voor de stationwagon: een hoog open
zwaaiende klep en een aardige bagageruimte. Want met
390 liter inhoud heb je geen 'wereld-bak'. Er zijn hatch-
backen en sedans met meer ruimte te vinden, inclusief de
'gewone* A4. Maar de Audi is in eerste instantie dan ook
niet bedoeld voor het betere sjouw- en verhuiswerk. Moet
dat toch eens gebeuren, dan kan de inhoud, afhankelijk
van de benodigde ruimte, door het neerklappen van de
asymmetrisch gedeelde rugleuning van de achterbank
worden uitgebreid tot maximaal 1250 liter. Daardoor ont
staat bovendien een vlakke laadvloer met een lengte van
1615 mm. Kijk, dat is andere taal. En om het beladen van
deze ruimte zo makkelijk mogelijk te maken zijn de ach-
De A4 Avant is duidelijk herkenbaar als Audi.
terlicht-units verticaal geplaatst en sluit de klep tot op de
bumper.
Tot de standaarduitrusting van de Audi A4 Avant horen
ook vier bevestigingsogen, om de lading eventueel vast te
zetten. De standaard bijgeleverde bagageruimte-afdek
king is prettig omdat tenslotte niet iedereen hoeft te zien
wat er in de achterbak ligt.
In de auto is het puur Audi wat daar te vinden is. Het for
se dashboard geeft vertrouwen wat betreft de degelijk
heid van de auto. De batterij uitstroom-openingen voor
de ventilatie doet vermoeden dat er voldoende frisse, dan
wel warme lucht de cabine in te dirigeren is via de in de
middenconsole terug te vinden verwarmings/ventilatie-in-
stallatie. De doorloop van deze console, tussen de stoelen,
herbergt de schakelpook, met daarop in zilverglinsteren-
de cijfertjes het schakelpatroon. In combinatie met het
verder toch wat grijs/zwarte interieur, komt dit zeer chi
que, edoch zakelijk over.
Ietsjes verder naar rechts is het dashboardkastje te vinden
dat, net als de opbergvakken in de portieren, niet al te
groot van afmetingen is. De grote klokken voor snelheid
en toeren zijn achter het vierspaaks in hoogte en lengte
verstelbare airbag-stuur te vinden, onder een bolle over
kapping. Dit had iets beter op elkaar afgestemd mogen
worden, want de bovenste rand van het stuur overlapt de
bovenste regionen van de snelheidsmeter. Het gebied tus
sen 100 en 160 km/u is hierdoor niet goed te zien. Zelfs
met de stoel in laagste Stand en rugleuning zo ver moge
lijk naar achteren. Over stoelen gesproken: deze zijn for
midabel. Lekker stevig zonder hard te zijn. Ze geven een
goede ruggesteun en zijn prima instelbaar.
Alle bedieningsorganen zijn makkelijk te vinden en be
reikbaar opgesteld. Alleen de plaatsing van de lichten-
schakelaar. aan de stuurkolom, net voor de knipperlicht
hendel. is wat onhandig. Bij het aanzetten van de richting
aanwijzer stoot je nogal eens tegen deze pook. Dat had
wel anders gemogen. De schakelaars voor de elektrische
te bedienen buitenspiegels en voorportierruiten zijn in de
deurgreep gemonteerd en hebben hier een fijne locatie
gevonden.
De ruimte voor de inzittenden is prima, hoewel het geen
balzaal is. Zowel voorin als achterin kan iedereen een
prettige plek vinden. Vier volwassenen meenemen op reis
is absoluut geen probleem, terwijl een vijfde ook een aar
dige plaats kan veroveren. De twee standaard aanwezige
hoofdsteunen op de achterbank impliceren echter dat Au
di zelf slechts rekening houdt met twee achterpassagiers.
Alle Avant-bewoners worden tijdens hun verblijf onder
andere beschermd door flankbescherming in de portieren
en een energie absorberende kreukelzone. Ook het stan
daard aanwezige ABS en elektronische remkracht-verde-
ling (EBV) dragen ene steentje bij aan het onderdeel 'vei
ligheid'. Elektronische wegrijblokkering zorgt ervoor dat
de auto daar staat waar hij achtergelaten is.
De basismotor voor de A4 Avant is 'onze' 1.8 liter twintig-
kleps motor. Het hoge vermogen van 92 kW/125 pk is het
resultaat van de intensieve gaswisseling door de vijf klep
pen per cilinder en de elektronische brandstofdosering
door het Motronic-systeem, dat ook bij deze krachtbron
iedere cilinder afzonderlijk voorziet van de benodigde
hoeveelheid brandstof. Het maximum koppel van 173 Nm
wordt bereikt bij 3950 t/min, maar is merkbaar over een
heel breed toerengebied beschikbaar.
Anders gezegd komt bovenstaande hier op neer: de A4
Avant rijdt voortreffelijk. Sportief in prestaties, zuinig qua
verbruik en, niet geheel en al onbelangrijk, heel comforta
bel. De afstemming van onderstel en vering heeft de juis
te toets geraakt waar het gaat om de afweging tussen
sportieve en comfortabele vering.
De motor zorgt ervoor dat de wagon in 10,4 seconden van
stilstand op 100 km/u terecht komt en de bovengrens
wordt bereikt als de snelheidsmeter tegen het getal 200
staat te duwen. Tijdens de testweek slikte de Audi gemid
deld elke 100 kilometer 9,2 liter loodvrije benzine door,
omgerekend 1 op 10,8. En dat zijn cijfers die gezien mo
gen worden. Waarvan acte.
De standaard gemonteerde Conti-banden (195/65 R 15)
zijn ook credit aan de goede verbruikscijfers, dankzij de
goede rij-eigenschappen op nat wegdek en een verlaagde
rolweerstand. Verder voorzien zij de auto van voldoende
grip op de weg. want wij kunnen u vertellen dat de A4
Avant zijn bochtjes rauw lust. Zonder blikken of blozen
gaat de Audi de bochten om. Wel laten de banden dan een
gemurmel van plezier horen.
De A4 Avant heeft een prima visitekaartje achtergelaten
en stelt absoluut niet teleur. Zowel de koper die graag vlot
door het verkeer wil flitsen, als die mensen die liever het
accent op comfort en praktische bruikbaarheid leggen,
doen goede zaken met de Audi-dealer. Dus vooruit met
de geit: Avanti. avanti.
De grote vakantie-uittocht laat nog even op zich wachten.
Eerst moeten er nog examens gedaan worden alvorens de
schoolvakanties aanbreken en de koffers gepakt kunnen
worden. Waar we in die tussentijd wel voor kunnen zor
gen is dat de auto klaar staat voor vertrek. In topconditie
natuurlijk, want nimmer worden er aan de auto zulke ho
ge eisen gesteld als tijdens de jaarlijkse trek naar zonniger
oorden.
Tijdens de kilometers-vretende reis naar het zuiden van
Frankrijk, om maar een van de populairdere vakantiebe
stemmingen te noemen, wordt ons voertuig blootgesteld
aan extreme hitte en een ongebruikelijk zware belasting.
Dus verdient de vierwieler voor vertrek zeker wat extra
aandacht.
Opel heeft speciaal met het oog op de vakantie de 'vakan
tie-controle' in het leven geroepen. Voor op een haar na
veertig piek ondergaat de auto een uitgebreide controle
beurt en worden de puntjes op de i gezet. Waarbij alle vi
tale onderdelen aan bod komen.
Tijdens de vakantiecontrole worden belangrijke onderde
len als verlichting, koelsysteem, remsysteem, banden en
ruitewisserbladen en ruitesproeiers extra gecontroleerd.
Daarnaast ontsnapt uiteraard de totale conditie van de
auto niet aan de aandacht van de monteurs. Dus wordt
ook de staat van de V-snaren, claxon, accu. uitlaat, schok
dempers, versnellingsbak, handrem en remleidingen goed
bekeken. En waar nodig wordt een advies gegeven voor
eventueel onderhoud.
De auto is nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel
voor de Nederlandse vakantieganger. Aardig om te weten
is ook dat ons land de hoogste trekhaak-dichtheid van Eu
ropa kent.
Gerke Schaap, directeur After Sales bij Opel Nederland
vindt het van het grootste belang dat de Opelrijders een
plezierige en vooral probleemloze vakantie tegemoet
kunnen zien.
De vakantie-controlebeurt gaat bij de Opel-dealers bo
vendien vergezeld met een aantal zonnige actieaanbiedin
gen in de vorm van extra aantrekkelijk geprijsde accessoi
res zoals daar zijn de dakdragers, imperiaals, zonnedaken,
kinderveiligheidssystemen en, uiteraard, trekhaken.
1 Veilig op vakantie met Opeis vakantiecontrole.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-351991
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaal weg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
OOST-SOUBURG
GARAGE
DE PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LA ND
Zuidstraat 27
0118-571382