TIPS anti, avanti UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice i Met de auto KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW Alle 'vakantie'puntjes op de i bij spec op vakantie Autoschade?I dan naar de Universele Autobedrijven Walcheren REISi fö! SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 19 JUNI 1996 309 Zorg ervoor dat alles in orde is aan uw auto. De UAW-bedrijven geven u graag een goed advies of maken uw auto vakantie- klaar. Voorkomen is beter dan genezen. DE SCHELDEBODE BOVAG-leden met zekerheid Dat ze in het Duitse Ingolstadt degelijke en sportieve au to's kunnen bouwen is algemeen bekend. Toch is het iede re keer weer een verrassing om te zien wat de mannen en vrouwen van Audi nu weer bekokstoofd hebben. Neem nu de A4 Avant die een paar weken geleden in de Audi- showrooms van Nederland verschenen is. Als opvolger van de uiterst populaire Audi 80 Avant heeft de jongstge- borene een zware last op de schouders liggen om dit suc ces te evenaren. Daarom hebben wij maar snel een A4 Avant mee naar huis genomen om na te gaan of de sta tionwagon capabel genoeg is om zijn taak tot een goed einde te brengen. En om maar bij het begin te beginnen, onze test-auto heeft de basis-motor in de machinekamer liggen, een 1.8 liter viercilinder met vijf kleppen per cilinder, goed voor zo'n 92 kW/125 pk. Wie liever iets meer vermogen heeft, of diesel, of een vierwiel-aangedreven auto, komt bij de Audi-dealer ruimschoots aan zijn trekken. De basis-prijs van het instapmodel is vastgesteld op 60.390 gulden. Onze laserrode (soort van neon-rood. Smaken verschillen) Avant had wel een paar extra's aan boord, waarvan de zwarte dakrailing, raison van 1.116 gulden, niet alleen heel praktisch kan zijn, maar zeker ook zeer fraai staat en toegevoegde waarde heeft voor de toch al prettige aanblik van de Audi. Want dat mag gezegd: de Audi A4 Avant is een beauty ge worden. Het eerste oogcontact wordt in de hersenen ver werkt tot kernwoorden als: dynamisch, sportief, elegant en chique. De Avant kan dan ook gerust een allemansvriend genoemd worden. Audi zelf ziet de auto als alternatief voor actieve, zelfbewuste, veeleisende automobilisten die veel waarde hechten aan de combinatie van rijplezier en functionaliteit. De A4 Avant is duidelijk herkenbaar als Audi: de smalle, ietwat gebogen en naar achterliggende koplampen en de eveneens smalle grille met daarop de onmiskenbare rin gen laten daarover geen misverstand bestaan. Het wigvor mige lijnenspel, dat ingezet wordt bij de lange, gewelfde en laagliggende motorkap, volgt tot aan het achterportier vrijwel dezelfde lijnen als zijn oudere broer. Dan neemt de bagageruimte de regie over, maar doet dit met een vloeiende en sierlijke beweging. De achterkant is dan ook karakteristiek voor de stationwagon: een hoog open zwaaiende klep en een aardige bagageruimte. Want met 390 liter inhoud heb je geen 'wereld-bak'. Er zijn hatch- backen en sedans met meer ruimte te vinden, inclusief de 'gewone* A4. Maar de Audi is in eerste instantie dan ook niet bedoeld voor het betere sjouw- en verhuiswerk. Moet dat toch eens gebeuren, dan kan de inhoud, afhankelijk van de benodigde ruimte, door het neerklappen van de asymmetrisch gedeelde rugleuning van de achterbank worden uitgebreid tot maximaal 1250 liter. Daardoor ont staat bovendien een vlakke laadvloer met een lengte van 1615 mm. Kijk, dat is andere taal. En om het beladen van deze ruimte zo makkelijk mogelijk te maken zijn de ach- De A4 Avant is duidelijk herkenbaar als Audi. terlicht-units verticaal geplaatst en sluit de klep tot op de bumper. Tot de standaarduitrusting van de Audi A4 Avant horen ook vier bevestigingsogen, om de lading eventueel vast te zetten. De standaard bijgeleverde bagageruimte-afdek king is prettig omdat tenslotte niet iedereen hoeft te zien wat er in de achterbak ligt. In de auto is het puur Audi wat daar te vinden is. Het for se dashboard geeft vertrouwen wat betreft de degelijk heid van de auto. De batterij uitstroom-openingen voor de ventilatie doet vermoeden dat er voldoende frisse, dan wel warme lucht de cabine in te dirigeren is via de in de middenconsole terug te vinden verwarmings/ventilatie-in- stallatie. De doorloop van deze console, tussen de stoelen, herbergt de schakelpook, met daarop in zilverglinsteren- de cijfertjes het schakelpatroon. In combinatie met het verder toch wat grijs/zwarte interieur, komt dit zeer chi que, edoch zakelijk over. Ietsjes verder naar rechts is het dashboardkastje te vinden dat, net als de opbergvakken in de portieren, niet al te groot van afmetingen is. De grote klokken voor snelheid en toeren zijn achter het vierspaaks in hoogte en lengte verstelbare airbag-stuur te vinden, onder een bolle over kapping. Dit had iets beter op elkaar afgestemd mogen worden, want de bovenste rand van het stuur overlapt de bovenste regionen van de snelheidsmeter. Het gebied tus sen 100 en 160 km/u is hierdoor niet goed te zien. Zelfs met de stoel in laagste Stand en rugleuning zo ver moge lijk naar achteren. Over stoelen gesproken: deze zijn for midabel. Lekker stevig zonder hard te zijn. Ze geven een goede ruggesteun en zijn prima instelbaar. Alle bedieningsorganen zijn makkelijk te vinden en be reikbaar opgesteld. Alleen de plaatsing van de lichten- schakelaar. aan de stuurkolom, net voor de knipperlicht hendel. is wat onhandig. Bij het aanzetten van de richting aanwijzer stoot je nogal eens tegen deze pook. Dat had wel anders gemogen. De schakelaars voor de elektrische te bedienen buitenspiegels en voorportierruiten zijn in de deurgreep gemonteerd en hebben hier een fijne locatie gevonden. De ruimte voor de inzittenden is prima, hoewel het geen balzaal is. Zowel voorin als achterin kan iedereen een prettige plek vinden. Vier volwassenen meenemen op reis is absoluut geen probleem, terwijl een vijfde ook een aar dige plaats kan veroveren. De twee standaard aanwezige hoofdsteunen op de achterbank impliceren echter dat Au di zelf slechts rekening houdt met twee achterpassagiers. Alle Avant-bewoners worden tijdens hun verblijf onder andere beschermd door flankbescherming in de portieren en een energie absorberende kreukelzone. Ook het stan daard aanwezige ABS en elektronische remkracht-verde- ling (EBV) dragen ene steentje bij aan het onderdeel 'vei ligheid'. Elektronische wegrijblokkering zorgt ervoor dat de auto daar staat waar hij achtergelaten is. De basismotor voor de A4 Avant is 'onze' 1.8 liter twintig- kleps motor. Het hoge vermogen van 92 kW/125 pk is het resultaat van de intensieve gaswisseling door de vijf klep pen per cilinder en de elektronische brandstofdosering door het Motronic-systeem, dat ook bij deze krachtbron iedere cilinder afzonderlijk voorziet van de benodigde hoeveelheid brandstof. Het maximum koppel van 173 Nm wordt bereikt bij 3950 t/min, maar is merkbaar over een heel breed toerengebied beschikbaar. Anders gezegd komt bovenstaande hier op neer: de A4 Avant rijdt voortreffelijk. Sportief in prestaties, zuinig qua verbruik en, niet geheel en al onbelangrijk, heel comforta bel. De afstemming van onderstel en vering heeft de juis te toets geraakt waar het gaat om de afweging tussen sportieve en comfortabele vering. De motor zorgt ervoor dat de wagon in 10,4 seconden van stilstand op 100 km/u terecht komt en de bovengrens wordt bereikt als de snelheidsmeter tegen het getal 200 staat te duwen. Tijdens de testweek slikte de Audi gemid deld elke 100 kilometer 9,2 liter loodvrije benzine door, omgerekend 1 op 10,8. En dat zijn cijfers die gezien mo gen worden. Waarvan acte. De standaard gemonteerde Conti-banden (195/65 R 15) zijn ook credit aan de goede verbruikscijfers, dankzij de goede rij-eigenschappen op nat wegdek en een verlaagde rolweerstand. Verder voorzien zij de auto van voldoende grip op de weg. want wij kunnen u vertellen dat de A4 Avant zijn bochtjes rauw lust. Zonder blikken of blozen gaat de Audi de bochten om. Wel laten de banden dan een gemurmel van plezier horen. De A4 Avant heeft een prima visitekaartje achtergelaten en stelt absoluut niet teleur. Zowel de koper die graag vlot door het verkeer wil flitsen, als die mensen die liever het accent op comfort en praktische bruikbaarheid leggen, doen goede zaken met de Audi-dealer. Dus vooruit met de geit: Avanti. avanti. De grote vakantie-uittocht laat nog even op zich wachten. Eerst moeten er nog examens gedaan worden alvorens de schoolvakanties aanbreken en de koffers gepakt kunnen worden. Waar we in die tussentijd wel voor kunnen zor gen is dat de auto klaar staat voor vertrek. In topconditie natuurlijk, want nimmer worden er aan de auto zulke ho ge eisen gesteld als tijdens de jaarlijkse trek naar zonniger oorden. Tijdens de kilometers-vretende reis naar het zuiden van Frankrijk, om maar een van de populairdere vakantiebe stemmingen te noemen, wordt ons voertuig blootgesteld aan extreme hitte en een ongebruikelijk zware belasting. Dus verdient de vierwieler voor vertrek zeker wat extra aandacht. Opel heeft speciaal met het oog op de vakantie de 'vakan tie-controle' in het leven geroepen. Voor op een haar na veertig piek ondergaat de auto een uitgebreide controle beurt en worden de puntjes op de i gezet. Waarbij alle vi tale onderdelen aan bod komen. Tijdens de vakantiecontrole worden belangrijke onderde len als verlichting, koelsysteem, remsysteem, banden en ruitewisserbladen en ruitesproeiers extra gecontroleerd. Daarnaast ontsnapt uiteraard de totale conditie van de auto niet aan de aandacht van de monteurs. Dus wordt ook de staat van de V-snaren, claxon, accu. uitlaat, schok dempers, versnellingsbak, handrem en remleidingen goed bekeken. En waar nodig wordt een advies gegeven voor eventueel onderhoud. De auto is nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel voor de Nederlandse vakantieganger. Aardig om te weten is ook dat ons land de hoogste trekhaak-dichtheid van Eu ropa kent. Gerke Schaap, directeur After Sales bij Opel Nederland vindt het van het grootste belang dat de Opelrijders een plezierige en vooral probleemloze vakantie tegemoet kunnen zien. De vakantie-controlebeurt gaat bij de Opel-dealers bo vendien vergezeld met een aantal zonnige actieaanbiedin gen in de vorm van extra aantrekkelijk geprijsde accessoi res zoals daar zijn de dakdragers, imperiaals, zonnedaken, kinderveiligheidssystemen en, uiteraard, trekhaken. 1 Veilig op vakantie met Opeis vakantiecontrole. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-351991 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaal weg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 OOST-SOUBURG GARAGE DE PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LA ND Zuidstraat 27 0118-571382

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 9