Peugeot 106 Sketch 1.0: Een sterke basis Lancia Kappa Sedan gelijk opgewaardeerd Winnen in de zon t Eïïiï B»l I I— I Roadshow DE UITSLAGEN VAN 10 JUNI 5 miljoen r WIN-TOT-7-MILJOEN-BON POSTCODE EXTRA VOORDELIGE OPRUIMPRIJZEIM. KORTINGEN TOT 70% OP OP 599.- 799.- 1299.- 599.- 599.- 599.- 799.- 249.- 399.- 349.- 799.- 599.- 199. 299.- 399.- 999.- 599.- 149.- 399.- 499.- SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 JUNI 1996 Mega Jackpot Postcode Loterij stijgt naar 5 miljoen 23 juni [g'JA, ik wil meedoen aan de Nationale Postcode Loterij inclusief de Bingoprijzen en de Mega Jackpot. De BMW: 1964 TE 003 in Heemskerk NATIONALE LOTERIJ J O.a. demo's, project- en showroommodellen, ktv's, video's, audiosets, wasautomaten, drogers, koelkasten, enz. enz. NU NU NU NU NU NU NU NU 00KHET ADRES VOOR AL UW REPARATIES NU NU NU NU NU NU NU NU NU NU K J K NU NU fl NU NU NU NU nu al Bm vanaf 307 Vijf jaar geleden werden we voor het eerst getrakteerd op de 106 van Peugeot en nog steeds kan deze Benjamin van - de Franse Leeuw niet stuk. Wereldwijd zijn er meer dan 1.400.000 exemplaren van dit automobiel verkocht. Op dit moment neemt de 106 daarom bijna éénderde van de to tale Peugeot-produktie voor zijn rekening. Ook in Nederland is het een geliefd modelletje. In het druk bezochte B-scgment voelt de compacte vierwieler zich thuis als een vis in het water. Om deze plek te behou den heeft het 'Ie constructeur' mogen behagen om het succesnummer eens goed onder handen te nemen. Deze nieuwe gencratie-106 staat nu al in de showroom en wij reden met de prijslijst-opener, de driedeurs Sketch 1.0. De uiterlijke wijzigingen van de nieuwe 106 betreffen vooral de vóór- en achterzijde. Vóór verschenen nieuwe koplampunits met de clignoteurs achter één beglazing. De grille werd gewijzigd en voorzien van een groter leeuwen logo en de motorkap werd verder naar beneden doorge trokken. Al met al vertoont de frontpartij veel overeen komsten met die van zijn grotere broer, de 406. De achter klep en de achterlichten hebben eveneens een nieuwe 'look', waarbij vooral het grotere oppervlak van de ach terruit, met bovenin een derde remlicht, opvalt. De basis-Sketch onderscheidt zich uiterlijk van zijn soort genoten door niet in kleur meegespoten bumpers (stan daard vanaf de Sketch), een zeer opvallende gele biezen rondom ingelegd in bumpers en de forse stootstrips en de behoorlijk grote 'Sketch'-logo's op beide voorportieren. In combinatie met de frisse blauwe kleur staat er een zeer sportief uitziende 106 voor je neus. Als je niet zou weten dat Sketch synoniem is voor het basismodel, dan krijg je die indruk ook echt niet door er alleen maar naar te kij ken. Doordat de overhang zowel vóór als achter groter werd, nam de lengte met 11 cm toe tot 367,8 cm. Afhankelijk van de uitvoering varieert de breedte van 159,4 tot 161 cm en de hoogte van 135,7 tot 138,3 cm. De wielbasis bleef ongewijzigd 238,5 cm. Het begint ondertussen op een standaardzinnetje te lij ken, maar we kunnen er gewoonweg niet omheen: ook bij de nieuwe 106 kreeg het interieur duidelijk rondere en bollere vormen mee. De overkapping van de klokkenwin- kel gaat vloeiender dan voorheen over in de rest van het dashboard en ook het centrale gedeelte werd iets minder hoekig, maar laat wel een duidelijke verwantschap zien met zijn voorganger. Wat meteen opvalt zijn de blauwe wijzerplaten met witte cijfers: eentje om de snelheid in de gaten te houden, een tje om de tijd in de gaten te houden. Deze geven de auto meer cachet en bevestigen de eerste indruk die het exteri eur opleverde: de Sketch heeft smaak, met een sportieve inslag. Het op het dashboard aan passagierszijde ingeleg de Sketch-logo zou eigenlijk teveel van het goede moeten zijn, we weten ondertussen wel welke auto we gekocht ('geleend', in ons geval) hebben. Toch heeft het iets ap arts: er is over nagedacht met gevoel, ook al is het de goedkoopste 106 die er bestaat. De stoffen bekleding is fris van kleur en geeft de finishing touch aan de vrolijke Sketch. De veiligheid aan boord moet het stellen zonder een air bag. Die is wel als optie leverbaar (500 gulden per stuk. met een maximum van twee per auto). Wel kan de 106 re kenen op een verstevigde structuur van de auto. een vei- ligheids-stuurkolom die in geval van frontale botsing te ruggetrokken wordt, veiligheidsgordels vóór met pyro- technische gordelspanners en gordels achterin, in hoogte verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen en side pro tection-paddings in de portieren. 'WabliefJa, u hebt het goed gelezen. In de portieren, daar waar normaal gespro ken een kaartenvak zou zitten, heeft Peugeot nu energie- absorberende stootkussentjes gemonteerd die de bestuur der en voorpassagier moeten beschermen tegen eventue le aanrijdingen van opzij. Op zich een heel nobel streven, maar op deze manier hou je vrijwel geen ruimte meer over om iets weg te leggen. Want ook het bakje in de mid denconsole kan geen wonde ren doen: een A6-schrijfblok- je kan hier nog niet in wegge legd worden. Wel zijn er inke pingen gemaakt om munt geld te bewaren. Het dash boardkastje biedt een oplos sing, maar dan moet het in structie-boekwerk thuisblij ven. Achterin, in de kofferruimte beter gezegd, is meer plaats om een en ander te verstou wen. De ruimte is goed be reikbaar dankzij de lage til- drempel en het hoog open slaande achterportier. Van bekleding is geen sprake, het interieur hier is meegespoten in de carrosseriekleur. Op de bodem ligt een plastic matje. Heb je iets meer ruimte no dig, dan is de 670 millimeter diepe en 1.082 mm brede laadruimte (totaal 215 liter) door de neerklapbare achter bank (in z'n geheel, in tegen stelling tot de rest van de ran ge waarbij de achterbank in twee ongelijke delen neer klapbaar is) uit te breiden tot een lengte van 1.185 mm. Op deze manier is er aardig wat te vervoeren in de dan vrijko mende 528 liter. De stoelen zitten goed en zijn ver naar achteren te schui ven om een optimale zitpositie in te stellen. Wel valt er dan voor de achterpassagiers weinig beenruimte te ver wachten. Peugeot 106 Met het uitbrengen van de nieuwe Lancia K SW profiteert de Sedan-versie van de verbeteringen die zijn doorge voerd. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om zaken als het verminderen van geluid richting interieur en meer motor vermogen voor de 2,0 liter. Deze gaat van 145 naar 155 pk. Zowel de vijfcilinder 2,0 liter als de vijfcilinder 2,4 liter turbodieselversie zijn er duidelijk op vooruit gegaan. De Sedan 2,0 liter hangt veel beter aan het gaspedaal dan de vorige uitvoering. De trekkracht bleef vrijwel gelijk, maar het toerental nam af. Voordeel is dat het brandstofver bruik hierdoor daalde. Dit is overigens mede te danken aan een variabel inlaatsysteem 'VIS' geheten. Ditzelfde VIS-systeem is ook toegepast op de 2,4 liter turbodiesel. Bij deze motor bleef het aantal pk's gelijk, maar hij levert meer trekkracht bij een lager toerental. Ook hier is het brandstofverbruik afgenomen. Toch sprint de turbodiesel in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/uur. Door gebruik te maken van verbeterde isolatie, verbeter de afdichting van de deuren en een aangepaste wielop hanging is de Lancia K Sedan een stuk stiller dan zijn voorganger. Hiervoor tekende qua onderstel ook de op- hangrubbers, de flexibele bussen achter en een niet-zwe- vend bevestigde torsiestabilisator achter. Ook de bevesti ging van het subframe is beter geïsoleerd, evenals de ver ankering van de wielgeleiding. Daar is nu een demping in gebouwd. Voor nog meer comfort - hoewel dat bij de voorganger ook allesbehalve slecht te noemen was - zijn de stoelen voorzien van nieuwe schuimmaterialen die een verbeter de vormgeving mogelijk maken. De hoofdsteunen zijn nu over een groter gebied verstelbaar en er is nieuw tapijt toegepast, waarbij rekening is gehouden dat het te combi- De Lancia K Sedan is nog stiller en comfortabeler geworden. neren is met onder andere Alcantara en leer. Elektrische een vijftal nieuwe kleuren hoopt Lancia de K Sedan voor- stoelbediening is als extra te bestellen. lopig weer helemaal thuis te zijn in dit segment. De auto Met nog nieuw ontworpen lichtmetalen velgen (extra) en wordt in september verwacht. Het stuur is niet in hoogte verstelbaar. Het knopje wat hiertoe de mogelijkheid lijkt te bieden, onder de stuurko- lom. blijkt echter in gebruik te zijn voor het openen van de motorklep. Nog een opmerking: de kunststoffen riem- geleiders zitten bij de wat langere bestuurder nogal eens in de weg en prikken bij zijwaartse bewegingen in de schouders. De buitenspiegels zijn van binnenuit verstel baar. Onderweg met de nieuwe 106 laat de auto merken van Franse afkomst te zijn. De wegligging is perfect en de 'pe- tit-peug' laat zich zeer direct de bocht door sturen via het niet-bekrachtigde stuur. Alleen bij file-parkeren zou je deze hulp misschien wel eens kunnen missen, maar echt zwaar is het sturen niet. De 37 kW/50 pk-sterke 954 cc me tende motor laat wel van zich horen, maar voor zijn ni veau op een heel schappelijke manier. De radio hoeft er echt niet harder om. Wat nadrukkelijker aanwezig is, is het geluid dat via de banden tot de cabine doordringt op slecht wegdek. Let wel: alleen het geluid, want de vering doet subliem zijn werk en brengt de inzittenden comforta bel naar hun reisdoel. De prestaties zijn natuurlijk niet werelds voor deze 1.0 li ter. maar wel bij de tijds. Zeker in de stad kom je goed weg met de Sketch. Hij is lekker wendbaar en zeer fel in het onderste toerenbereik. De motor hangt goed aan het gas, maar het schakelen gaat niet echt direct: bij snel terug schakelen van de vijfde (jaja) versnelling naar de vierde - kan de achteruit wel eens geraakt worden. Het maximum koppel van 73,5 Nm komt namelijk al bij 3.700 toeren per minuut vrij. De top gaat net iets verder dan de 150 km/u en van 0 naar 100 km/u kost onze 106 een ruime 14 secon den. Maar het verbruik is ook navenant: gemiddeld 1 op 14,8. En dat is een lekkere score als je aan de pomp staat. De nieuwe Peugeot 106 is in maar liefst 23 uitvoeringen leverbaar, variërend van onze instap-Sketch tot de snelle GTi 1.6. De Sketch 'doet' 21.550 gulden bij de dealer, op de voet gevolgd door de XN 1.1 die 22.800 gulden moet opbrengen (maar wel met in carrosseriekleur gespoten bumpers, uitklapbare zijruiten achter bij de driedeurs, kaartleeslampje, deelbare achterbank en getint glas).Top model GTi 1.6 heeft een prijskaartje van 37.000 gulden. Heeft u liever een diesel, dan kan de plaatselijke Peugeot- dealer u al helpen vanaf 26.900 gulden (XNd 1.5). Maar met de Sketch heeft Peugeot al een sterke basis gelegd voor de 106. Wat gaat u ermee doen? De Mega Jackpot van de Natio nale Postcode Loterijstaat deze maand op 5 miljoen gulden! Ook u kunt hem winnen met een lot van maar een tientje. Heeft u een idee wat u met 5 miljoen gul den kunt doen? Rekent u maar even mee. Vijf miljoen gulden. Dat zijn tien behoorlijk grote huizen, 25 waanzinnig grote auto's of... u kunt er verstandig mee doen. U koopt een behoorlijk groot huis, een fraaie auto en reist een paar keer de wereld rond. En dan? Dan heeft u bovendien Zwembad 'De Schots' Den Helder Gaat u op vakantie? Geen pro bleem. Alle prijzen van de Postcode Loterij, inclusief de bingoprijzen, worden volauto matisch uitgekeerd. Misschien vindt u dus een leuke verrassing op uw bankrekening als u thuis komt. Goede reis! R' Henny Huisman: Dit kan het best bestede tientje van uw leven zijn Elke maandag 21 .OO uur op RTL 4: de Postcode Loterij Record Show Stand Mega Jackpot: De Bingocijfers: Getal 1 t/m 21 37 44 31 Heeft u met deze 21 getallen een volle kaart, dan wint u de Thuisbingo 25.000,- Zetfouten voorbehouden 17 14 23 36 03 12 43 28 16 34 39 20 38 27 06 30 41 42 De overige Bingoprijzen: Getal 22 t/m 36 32 10.000,- 26 20,- 18 1.000,- 11 ƒ10.- 45 500,- 29 ƒ9.- 19 100,- 13 ƒ8,- 01 50,- 05 ƒ7.- 35 ƒ40,- 02 ƒ6,- 04 ƒ30,- 33 ƒ5,- 25 ƒ25.- een maandelijks inkomen van zeker 20.000 gulden, uw leven lang. Niet te geloven? Toch is het waar. Er zijn al heel wat miljoenenwinnaars van de Post code Loterij die het u kunnen vertellen. Altijd goed Voor maar één tientje kan al die rijkdom van u zijn. Maar er is meer, want van elk tientje gaat een flink deel naar zeven goede doelen: Artsen zonder Gren zen, Natuurmonumenten, Stich ting DOEN, Vluchtelingen- Werk, Unicef, het Wereld Natuur Fonds en de Novib. Samen kregen zij vorig jaar 218 miljoen gulden van de Post code Loterij voor hun werk voor een schonere, veilige wereld. Hoe u het ook bekijkt, als u meespeelt in de Postcode Lote rij kunt u niet verliezen! Vul daarom vandaag nog de bon in en stuur hem op. i I Ik machtig u hierbij tot wederopzegging eenmaal per maand het aangekruiste bedrag van onderstaande rekening af te schrijven. A.u.b. uw keuze aankruisen en verder invullen in blokletters. I Deelname houdt in aanvaarding van het reglement, op aanvraag verkrijgbaar, tel. 020 - 677 68 68. D 40,- (vier lotnummers) 20,- (twee lotnummers) 30,- (drie lotnummers) 10,- (één lotnummer) I I Naam:dhr. mevr. I Adres: Postcode: Plaats: Bel mij bij een prijs boven 10.000,- Tel. Postbanknummer: Vvvvvv VAA.AAAAJ Banknummer: Datum: Handtekening: 131.96.06 Straatprijs: 3.000,- 9561JL Extra Prijs 25.000,- 9561 JL 003 I Bon uitknippen en in een envelop (zonder postzegel) opsturen naar: Nationale Postcode Loterij, I Antwoordnummer 19503, ^2501 ZV Den Haag. I GIGANTISCHE PARTIJ Bosch wasautomaat 1000 toeren RVS trommel 1299- n Bosch droger elektronische vochtmeting 8 programma's 1199-1 Bosch/Siemens keramisch fornuis multi functie oven 2399-1 Bosch condensdroger geen afvoer nodig elektronische vochtmeting 1499 I NIEUW IN DOOS Incl. 3 jaar garantie Was-/droogcombinatie, 6 kg wassen, 4 kg drogen. 1799-1 Bosch/Siemens vaatwasser 12 couverts 1199.-. Eurodal koeler (zonder vriesvak), 290 liter nieuw in doos 899- Philips zonnehemel 8 buizen van 100W 1299-, PHILIPS Philips yonnehemel HB571 Cleo-UVA jonnehemel Foldaway Sludio Turn 10 SneHei en eüectwver Brui nen dankyii 10 Cleo 100 W lampen Grool Diuimngsuekl 174 - 56 cm liggend rillend en slaand rennen, sialiel is 180 graden draaibaar Timet inslelbaar lol 60 minuien slaal aulomansch al Makkeluk te installeren en in hoogte Ie versiellen Verrijdbaar Bruioprijs 1995 Samsun 220 1: i videoplayer volt ITT/Nokia 3730 VHS video 3 koppen afst.bediening 799.; Sanyo/Fisher VHS-video incl. afst. bed. Div. stereo video's o.a. Philips. Sharp enz. Philips Matchline video. 4 koppen longplay LCD afst.bediening 1699-1 Nieuw in doos JVC video met showview en PDC LCD afst.bediening 699- ITT/Nokia video 3 koppen (zelfreinigend) LCD afst.bed. VAR slow motion 899- Nieuw(verpakkings- schade), div. audiosets incl. radio, CD-speler, dubbel cass.deck, 2 boxen 399- Div. combi-magnetrons o.a. Brother, Sharp enz. Nieuw Boombox 55 cm beeldbuis stereo, teletekst div. merken o.a. Philips, Grundig, Sharp enz. enz. 63 cm beeldbuis stereo, teletekst, o.a. Philips, Grundig, Telefunken enz. Philips 70 cm KTV stereo, teletekst, afst.bed. 1599- Philips/Mediator 55 cm KTV stereo, teletekst, afst.bed. 949- Portable (kleur) div. merken Siemens 42 cm portable kvt incl. afst. bed. Panasonic stereo-teletekst 55 cm, incl. afst.bed. Nokia/ITT 63 cm stereo/teletekst, incl. afst.bed. 1499- Pres. Kennedylaan 130 ROOSENDAAL tel: 0165-54 49 43 afslag Roosendaal - Nispen richting Nispen bordjes Kroeven volgen Vrijdag koopavond tot 21.00 uur Grotere afname, hoge korting Alle prijzen incl. B.T.W. Ook gemakkelijk betalen met uw pincode Groothandel Nobelweg 2 - 28b, GOES (naast Zeelandhallen) Tel.: 0113-22 92 99 Donderdag koopavond tot 20.00 uur Oók zaterdag open van 10.00 tot 17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 7