Peugeot 106 Sketch 1.0: Een sterke basis
Lancia Kappa Sedan gelijk opgewaardeerd
Winnen
in de zon
t
Eïïiï
B»l I I—
I
Roadshow
DE UITSLAGEN VAN 10 JUNI
5 miljoen
r
WIN-TOT-7-MILJOEN-BON
POSTCODE
EXTRA VOORDELIGE OPRUIMPRIJZEIM.
KORTINGEN TOT 70% OP OP
599.-
799.-
1299.-
599.-
599.-
599.-
799.-
249.-
399.-
349.-
799.-
599.-
199.
299.-
399.-
999.-
599.-
149.-
399.-
499.-
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 JUNI 1996
Mega Jackpot Postcode Loterij stijgt naar 5 miljoen
23 juni
[g'JA, ik wil meedoen aan de Nationale Postcode Loterij
inclusief de Bingoprijzen en de Mega Jackpot.
De BMW: 1964 TE 003 in Heemskerk
NATIONALE
LOTERIJ
J
O.a. demo's, project- en showroommodellen, ktv's, video's,
audiosets, wasautomaten, drogers, koelkasten, enz. enz.
NU
NU
NU
NU
NU
NU
NU
NU
00KHET ADRES VOOR
AL UW REPARATIES
NU
NU
NU
NU
NU
NU
NU
NU
NU
NU
K
J K
NU
NU
fl
NU
NU
NU
NU
nu al Bm
vanaf
307
Vijf jaar geleden werden we voor het eerst getrakteerd op
de 106 van Peugeot en nog steeds kan deze Benjamin van -
de Franse Leeuw niet stuk. Wereldwijd zijn er meer dan
1.400.000 exemplaren van dit automobiel verkocht. Op dit
moment neemt de 106 daarom bijna éénderde van de to
tale Peugeot-produktie voor zijn rekening.
Ook in Nederland is het een geliefd modelletje. In het
druk bezochte B-scgment voelt de compacte vierwieler
zich thuis als een vis in het water. Om deze plek te behou
den heeft het 'Ie constructeur' mogen behagen om het
succesnummer eens goed onder handen te nemen. Deze
nieuwe gencratie-106 staat nu al in de showroom en wij
reden met de prijslijst-opener, de driedeurs Sketch 1.0.
De uiterlijke wijzigingen van de nieuwe 106 betreffen
vooral de vóór- en achterzijde. Vóór verschenen nieuwe
koplampunits met de clignoteurs achter één beglazing. De
grille werd gewijzigd en voorzien van een groter leeuwen
logo en de motorkap werd verder naar beneden doorge
trokken. Al met al vertoont de frontpartij veel overeen
komsten met die van zijn grotere broer, de 406. De achter
klep en de achterlichten hebben eveneens een nieuwe
'look', waarbij vooral het grotere oppervlak van de ach
terruit, met bovenin een derde remlicht, opvalt.
De basis-Sketch onderscheidt zich uiterlijk van zijn soort
genoten door niet in kleur meegespoten bumpers (stan
daard vanaf de Sketch), een zeer opvallende gele biezen
rondom ingelegd in bumpers en de forse stootstrips en de
behoorlijk grote 'Sketch'-logo's op beide voorportieren.
In combinatie met de frisse blauwe kleur staat er een zeer
sportief uitziende 106 voor je neus. Als je niet zou weten
dat Sketch synoniem is voor het basismodel, dan krijg je
die indruk ook echt niet door er alleen maar naar te kij
ken.
Doordat de overhang zowel vóór als achter groter werd,
nam de lengte met 11 cm toe tot 367,8 cm. Afhankelijk van
de uitvoering varieert de breedte van 159,4 tot 161 cm en
de hoogte van 135,7 tot 138,3 cm.
De wielbasis bleef ongewijzigd 238,5 cm.
Het begint ondertussen op een standaardzinnetje te lij
ken, maar we kunnen er gewoonweg niet omheen: ook bij
de nieuwe 106 kreeg het interieur duidelijk rondere en
bollere vormen mee. De overkapping van de klokkenwin-
kel gaat vloeiender dan voorheen over in de rest van het
dashboard en ook het centrale gedeelte werd iets minder
hoekig, maar laat wel een duidelijke verwantschap zien
met zijn voorganger.
Wat meteen opvalt zijn de blauwe wijzerplaten met witte
cijfers: eentje om de snelheid in de gaten te houden, een
tje om de tijd in de gaten te houden. Deze geven de auto
meer cachet en bevestigen de eerste indruk die het exteri
eur opleverde: de Sketch heeft smaak, met een sportieve
inslag. Het op het dashboard aan passagierszijde ingeleg
de Sketch-logo zou eigenlijk teveel van het goede moeten
zijn, we weten ondertussen wel welke auto we gekocht
('geleend', in ons geval) hebben. Toch heeft het iets ap
arts: er is over nagedacht met gevoel, ook al is het de
goedkoopste 106 die er bestaat. De stoffen bekleding is
fris van kleur en geeft de finishing touch aan de vrolijke
Sketch.
De veiligheid aan boord moet het stellen zonder een air
bag. Die is wel als optie leverbaar (500 gulden per stuk.
met een maximum van twee per auto). Wel kan de 106 re
kenen op een verstevigde structuur van de auto. een vei-
ligheids-stuurkolom die in geval van frontale botsing te
ruggetrokken wordt, veiligheidsgordels vóór met pyro-
technische gordelspanners en gordels achterin, in hoogte
verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen en side pro
tection-paddings in de portieren. 'WabliefJa, u hebt het
goed gelezen. In de portieren, daar waar normaal gespro
ken een kaartenvak zou zitten, heeft Peugeot nu energie-
absorberende stootkussentjes gemonteerd die de bestuur
der en voorpassagier moeten beschermen tegen eventue
le aanrijdingen van opzij. Op zich een heel nobel streven,
maar op deze manier hou je vrijwel geen ruimte meer
over om iets weg te leggen. Want ook het bakje in de mid
denconsole kan geen wonde
ren doen: een A6-schrijfblok-
je kan hier nog niet in wegge
legd worden. Wel zijn er inke
pingen gemaakt om munt
geld te bewaren. Het dash
boardkastje biedt een oplos
sing, maar dan moet het in
structie-boekwerk thuisblij
ven.
Achterin, in de kofferruimte
beter gezegd, is meer plaats
om een en ander te verstou
wen. De ruimte is goed be
reikbaar dankzij de lage til-
drempel en het hoog open
slaande achterportier. Van
bekleding is geen sprake, het
interieur hier is meegespoten
in de carrosseriekleur. Op de
bodem ligt een plastic matje.
Heb je iets meer ruimte no
dig, dan is de 670 millimeter
diepe en 1.082 mm brede
laadruimte (totaal 215 liter)
door de neerklapbare achter
bank (in z'n geheel, in tegen
stelling tot de rest van de ran
ge waarbij de achterbank in
twee ongelijke delen neer
klapbaar is) uit te breiden tot
een lengte van 1.185 mm. Op
deze manier is er aardig wat te vervoeren in de dan vrijko
mende 528 liter.
De stoelen zitten goed en zijn ver naar achteren te schui
ven om een optimale zitpositie in te stellen. Wel valt er
dan voor de achterpassagiers weinig beenruimte te ver
wachten.
Peugeot 106
Met het uitbrengen van de nieuwe Lancia K SW profiteert
de Sedan-versie van de verbeteringen die zijn doorge
voerd. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om zaken als het
verminderen van geluid richting interieur en meer motor
vermogen voor de 2,0 liter. Deze gaat van 145 naar 155 pk.
Zowel de vijfcilinder 2,0 liter als de vijfcilinder 2,4 liter
turbodieselversie zijn er duidelijk op vooruit gegaan. De
Sedan 2,0 liter hangt veel beter aan het gaspedaal dan de
vorige uitvoering. De trekkracht bleef vrijwel gelijk, maar
het toerental nam af. Voordeel is dat het brandstofver
bruik hierdoor daalde. Dit is overigens mede te danken
aan een variabel inlaatsysteem 'VIS' geheten. Ditzelfde
VIS-systeem is ook toegepast op de 2,4 liter turbodiesel.
Bij deze motor bleef het aantal pk's gelijk, maar hij levert
meer trekkracht bij een lager toerental. Ook hier is het
brandstofverbruik afgenomen. Toch sprint de turbodiesel
in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/uur.
Door gebruik te maken van verbeterde isolatie, verbeter
de afdichting van de deuren en een aangepaste wielop
hanging is de Lancia K Sedan een stuk stiller dan zijn
voorganger. Hiervoor tekende qua onderstel ook de op-
hangrubbers, de flexibele bussen achter en een niet-zwe-
vend bevestigde torsiestabilisator achter. Ook de bevesti
ging van het subframe is beter geïsoleerd, evenals de ver
ankering van de wielgeleiding. Daar is nu een demping in
gebouwd.
Voor nog meer comfort - hoewel dat bij de voorganger
ook allesbehalve slecht te noemen was - zijn de stoelen
voorzien van nieuwe schuimmaterialen die een verbeter
de vormgeving mogelijk maken. De hoofdsteunen zijn nu
over een groter gebied verstelbaar en er is nieuw tapijt
toegepast, waarbij rekening is gehouden dat het te combi-
De Lancia K Sedan is nog stiller en comfortabeler geworden.
neren is met onder andere Alcantara en leer. Elektrische een vijftal nieuwe kleuren hoopt Lancia de K Sedan voor-
stoelbediening is als extra te bestellen. lopig weer helemaal thuis te zijn in dit segment. De auto
Met nog nieuw ontworpen lichtmetalen velgen (extra) en wordt in september verwacht.
Het stuur is niet in hoogte verstelbaar. Het knopje wat
hiertoe de mogelijkheid lijkt te bieden, onder de stuurko-
lom. blijkt echter in gebruik te zijn voor het openen van
de motorklep. Nog een opmerking: de kunststoffen riem-
geleiders zitten bij de wat langere bestuurder nogal eens
in de weg en prikken bij zijwaartse bewegingen in de
schouders. De buitenspiegels zijn van binnenuit verstel
baar.
Onderweg met de nieuwe 106 laat de auto merken van
Franse afkomst te zijn. De wegligging is perfect en de 'pe-
tit-peug' laat zich zeer direct de bocht door sturen via het
niet-bekrachtigde stuur. Alleen bij file-parkeren zou je
deze hulp misschien wel eens kunnen missen, maar echt
zwaar is het sturen niet. De 37 kW/50 pk-sterke 954 cc me
tende motor laat wel van zich horen, maar voor zijn ni
veau op een heel schappelijke manier. De radio hoeft er
echt niet harder om. Wat nadrukkelijker aanwezig is, is het
geluid dat via de banden tot de cabine doordringt op
slecht wegdek. Let wel: alleen het geluid, want de vering
doet subliem zijn werk en brengt de inzittenden comforta
bel naar hun reisdoel.
De prestaties zijn natuurlijk niet werelds voor deze 1.0 li
ter. maar wel bij de tijds. Zeker in de stad kom je goed weg
met de Sketch. Hij is lekker wendbaar en zeer fel in het
onderste toerenbereik. De motor hangt goed aan het gas,
maar het schakelen gaat niet echt direct: bij snel terug
schakelen van de vijfde (jaja) versnelling naar de vierde
- kan de achteruit wel eens geraakt worden. Het maximum
koppel van 73,5 Nm komt namelijk al bij 3.700 toeren per
minuut vrij. De top gaat net iets verder dan de 150 km/u
en van 0 naar 100 km/u kost onze 106 een ruime 14 secon
den. Maar het verbruik is ook navenant: gemiddeld 1 op
14,8. En dat is een lekkere score als je aan de pomp staat.
De nieuwe Peugeot 106 is in maar liefst 23 uitvoeringen
leverbaar, variërend van onze instap-Sketch tot de snelle
GTi 1.6. De Sketch 'doet' 21.550 gulden bij de dealer, op
de voet gevolgd door de XN 1.1 die 22.800 gulden moet
opbrengen (maar wel met in carrosseriekleur gespoten
bumpers, uitklapbare zijruiten achter bij de driedeurs,
kaartleeslampje, deelbare achterbank en getint glas).Top
model GTi 1.6 heeft een prijskaartje van 37.000 gulden.
Heeft u liever een diesel, dan kan de plaatselijke Peugeot-
dealer u al helpen vanaf 26.900 gulden (XNd 1.5). Maar
met de Sketch heeft Peugeot al een sterke basis gelegd
voor de 106.
Wat gaat u ermee doen?
De Mega Jackpot van de Natio
nale Postcode Loterijstaat deze
maand op 5 miljoen gulden! Ook
u kunt hem winnen met een lot
van maar een tientje. Heeft u
een idee wat u met 5 miljoen gul
den kunt doen? Rekent u maar
even mee.
Vijf miljoen gulden. Dat zijn
tien behoorlijk grote huizen, 25
waanzinnig grote auto's of... u
kunt er verstandig mee doen. U
koopt een behoorlijk groot
huis, een fraaie auto en reist een
paar keer de wereld rond. En
dan? Dan heeft u bovendien
Zwembad 'De Schots'
Den Helder
Gaat u op vakantie? Geen pro
bleem. Alle prijzen van de
Postcode Loterij, inclusief de
bingoprijzen, worden volauto
matisch uitgekeerd. Misschien
vindt u dus een leuke verrassing
op uw bankrekening als u thuis
komt. Goede reis!
R'
Henny Huisman: Dit kan het best bestede tientje van uw
leven zijn
Elke maandag 21 .OO uur op RTL 4:
de Postcode Loterij Record Show
Stand Mega Jackpot:
De Bingocijfers:
Getal 1 t/m 21
37
44
31
Heeft u met deze 21 getallen
een volle kaart, dan wint u de
Thuisbingo
25.000,-
Zetfouten voorbehouden
17
14
23
36
03
12
43
28
16
34
39
20
38
27
06
30
41
42
De overige Bingoprijzen:
Getal 22 t/m 36
32
10.000,-
26
20,-
18
1.000,-
11
ƒ10.-
45
500,-
29
ƒ9.-
19
100,-
13
ƒ8,-
01
50,-
05
ƒ7.-
35
ƒ40,-
02
ƒ6,-
04
ƒ30,-
33
ƒ5,-
25
ƒ25.-
een maandelijks inkomen van
zeker 20.000 gulden, uw leven
lang. Niet te geloven? Toch is
het waar. Er zijn al heel wat
miljoenenwinnaars van de Post
code Loterij die het u kunnen
vertellen.
Altijd goed
Voor maar één tientje kan al die
rijkdom van u zijn. Maar er is
meer, want van elk tientje gaat
een flink deel naar zeven goede
doelen: Artsen zonder Gren
zen, Natuurmonumenten, Stich
ting DOEN, Vluchtelingen-
Werk, Unicef, het Wereld
Natuur Fonds en de Novib.
Samen kregen zij vorig jaar 218
miljoen gulden van de Post
code Loterij voor hun werk
voor een schonere, veilige
wereld.
Hoe u het ook bekijkt, als u
meespeelt in de Postcode Lote
rij kunt u niet verliezen! Vul
daarom vandaag nog de bon in
en stuur hem op.
i
I Ik machtig u hierbij tot wederopzegging eenmaal per maand het
aangekruiste bedrag van onderstaande rekening af te schrijven.
A.u.b. uw keuze aankruisen en verder invullen in blokletters.
I Deelname houdt in aanvaarding van het reglement, op aanvraag
verkrijgbaar, tel. 020 - 677 68 68.
D 40,- (vier lotnummers) 20,- (twee lotnummers)
30,- (drie lotnummers) 10,- (één lotnummer)
I
I Naam:dhr. mevr.
I
Adres:
Postcode:
Plaats:
Bel mij bij een prijs
boven 10.000,- Tel.
Postbanknummer:
Vvvvvv
VAA.AAAAJ
Banknummer:
Datum:
Handtekening:
131.96.06
Straatprijs:
3.000,-
9561JL
Extra Prijs 25.000,-
9561 JL 003
I
Bon uitknippen en in een envelop
(zonder postzegel) opsturen naar:
Nationale Postcode Loterij,
I Antwoordnummer 19503,
^2501 ZV Den Haag.
I
GIGANTISCHE PARTIJ
Bosch wasautomaat 1000 toeren
RVS trommel
1299-
n
Bosch droger
elektronische vochtmeting
8 programma's
1199-1
Bosch/Siemens keramisch
fornuis
multi functie oven
2399-1
Bosch condensdroger
geen afvoer nodig
elektronische vochtmeting
1499 I
NIEUW IN DOOS
Incl. 3 jaar garantie
Was-/droogcombinatie, 6 kg
wassen, 4 kg drogen.
1799-1
Bosch/Siemens vaatwasser
12 couverts
1199.-.
Eurodal koeler
(zonder vriesvak), 290 liter
nieuw in doos
899-
Philips zonnehemel
8 buizen van 100W
1299-,
PHILIPS
Philips yonnehemel
HB571 Cleo-UVA jonnehemel Foldaway
Sludio Turn 10 SneHei en eüectwver Brui
nen dankyii 10 Cleo 100 W lampen Grool
Diuimngsuekl 174 - 56 cm liggend rillend
en slaand rennen, sialiel is 180 graden
draaibaar Timet inslelbaar lol 60 minuien
slaal aulomansch al Makkeluk te installeren
en in hoogte
Ie versiellen
Verrijdbaar
Bruioprijs
1995
Samsun
220 1:
i videoplayer
volt
ITT/Nokia 3730 VHS
video 3 koppen
afst.bediening
799.;
Sanyo/Fisher
VHS-video
incl. afst. bed.
Div. stereo video's
o.a. Philips. Sharp
enz.
Philips Matchline
video. 4 koppen
longplay LCD
afst.bediening
1699-1
Nieuw in doos
JVC video met
showview en PDC
LCD afst.bediening
699-
ITT/Nokia video 3 koppen
(zelfreinigend)
LCD afst.bed.
VAR slow motion
899-
Nieuw(verpakkings-
schade), div. audiosets
incl. radio, CD-speler,
dubbel cass.deck, 2 boxen
399-
Div. combi-magnetrons
o.a. Brother, Sharp enz.
Nieuw
Boombox
55 cm beeldbuis stereo,
teletekst div. merken o.a.
Philips, Grundig, Sharp
enz. enz.
63 cm beeldbuis
stereo, teletekst, o.a. Philips,
Grundig, Telefunken enz.
Philips 70 cm KTV
stereo, teletekst, afst.bed.
1599-
Philips/Mediator 55 cm KTV
stereo, teletekst, afst.bed.
949-
Portable (kleur)
div. merken
Siemens 42 cm
portable kvt
incl. afst. bed.
Panasonic
stereo-teletekst
55 cm, incl. afst.bed.
Nokia/ITT 63 cm
stereo/teletekst, incl.
afst.bed.
1499-
Pres. Kennedylaan 130
ROOSENDAAL
tel: 0165-54 49 43
afslag Roosendaal - Nispen
richting Nispen bordjes
Kroeven volgen
Vrijdag koopavond
tot 21.00 uur
Grotere afname, hoge korting
Alle prijzen incl. B.T.W.
Ook gemakkelijk betalen met uw pincode
Groothandel
Nobelweg 2 - 28b, GOES
(naast Zeelandhallen)
Tel.: 0113-22 92 99
Donderdag koopavond
tot 20.00 uur
Oók zaterdag open
van 10.00 tot 17.00 uur