Alfa Romeo 146 ti is een rappe rakker Mazda doet gratis airco in 323's STUUR IK TOflH 12 JUNI! m GRATIS MKEUKEN APPARA TEN.SS WIN-TOT-7-MILJOEN-BON 5 miljoen POSTCODE gratis koelkast voeoselrest vermaler gratis kookplaat r/Trn? gratis GOES: RINGBAAN WEST 2b - 01 13-216451 ROOSENDAAL: NISPENSESTRAAT 10 - 0165-558843 Mega Jackpot Postcode Loterij weer gestegen Roadshow DE UITSLAGEN VAN 3 JUNI Voor mens en dier 7 juni 8 juni I boven 10.000,-Tel De BMW: 3813 MK 005 in Amersfoort NATIONALE LOTERIJ! 311 In Italië speelt passie een grote rol in het dagelijks leven, net .zoals het spreekwoordelijke mediterrane tempera ment. Dit komt dan ook in allerlei vormen tot uiting, hij voorbeeld in de auto-industrie. Door de jaren heen heb ben de Italiaanse auto's al tot de verbeelding gesproken en doen dat nog steeds. Niet alleen vanwege hun prachti ge lijnen, maar ook vanwege het sportieve karakter. Alfa Romeo is één van die merken die wat beide kern woorden betreft een naam hoog te houden heeft. Daarom kennen ze bij dit merk maar liefst twee aanduidingen die aangeven dat we met volbloed sportwagens van doen heb ben. Nummer één is het groene klavertje vier -Quadrifog- lio Verde -, nummer twee zijn de letters 'ti', wat staat voor Tourismo Internazionale en synoniem is voor 'ultra spor tief. Het was dus te verwachten dat de lijn v^n opvolgers der roemruchte '33'. bestaande uit de 145 en 146. als finishing touch een sportief vlaggeschip zou krijgen. Model 145 had eind vorig jaar al een QV tot zijn beschikking, bij de 146-se- rie hebben we iets langer moeten wachten, maar nu schroeft Alfa in dit model een 2.0 liter twinspark zestien klepper en paste tevens de hele auto aan aan het prestatie gerichte karakter. En ze noemden hem: 146 ti. Design is altijd sterk punt van Alfa Romeo. Voorbeelden zijn er genoeg. Kijk maar eens naar de Alfa Spider en GTV of de 145-serie. Vergeet ook niet de Alfa Romeo 164 en vroegere modellen zoals de Giulietta en de Giulia. De komst van de Alfa 146 voegde daar weer een nieuwe di mensie aan toe. De lijnen van de 146 laten niks aan duide lijkheid te wensen over: hier staat een sportieve wagen, schreeuwen ze uit. De sterke wigvorm wordt benadrukt door een inkeping die vanaf de laag liggende, strak vorm gegeven. koplampen doorloopt naar de hooggeplaatste achterlichtunits. Dat de achterbumper een duidelijke knik naar boven vertoont, versterkt de indruk van een forse ach terpartij. in het ti-geval gecompleteerd door een niet over dreven grote kofferbak-spoiler. Het vooraanzicht laat een gemene blik zien, waarbij het lijkt alsof de motorkap op een punt strak getrokken wordt zoals bij een tent het geval is rondom een haring. De driehoek die dienst doet als klei ne grille met Alfa-logo loopt door via een reliëf in de mo torkap. De standaard mistlampen in de voorspoiler maken het geheel af. Worden dan nog de 195/55 VR15 banden, die om fraaie lichtmetalen velgen zijn gemonteerd, en de zijs- kirts in ogenschouw genomen, dan is het duidelijk dat de 146 alleen al qua aanzicht de toevoeging ti verdiend. De lijnen van de 146 laten niks aan duidelijkheid te wensen over: hier staat een sportieve wagen. Dit wordt nog eens bevestigd als we een blik onder de mo torkap nemen. Daar ligt de 2.0 liter viercilinder lijnmotor met een maximum vermogen van 110 kW/150 pk dat bij 6.200 toeren per minuut volledig vrijkomt. Ook z'n koppel is indrukwekkend. Dit laat bij 4.000 tpm de maximale 186 Nm vrij. De motor, die overigens ook te vinden is in de Al fa GTV. zorgt voor prima prestaties, mede mogelijk ge maakt door de twee bougies (TwinSpark) en vier kleppen per cilinder. Een elektrohydraulisch variabel inlaatsysteem en het Bosch Motronic multipoint-systeem zorgen voor een perfecte mix.Twee balansassen zorgen voor een mooie, trillingsvrije loop. Hiermee is overigens een 146 geboren die geen gebruik maakt van de beroemde Alfa-boxermo tor. Maar niet getreurd: ook deze motor heeft van zijn ont werpers een lekkere 'sound' meegekregen die niet onder doet voor zijn voorganger. Meer hierover volgt zometeen. 'En, Pierre. Wat vinden wij achter de portieren?', zou Wil lem Ruys aan Pierre van Ostade ge vraagd hebben als de 146 ti de Willem Ruys-show nog had mogen meemaken als hoofdprijs. Pierre zou vervolgens een hele waslijst op moe ten sommen, want de sportieve Alfa ontbreekt het niet aan accessoires. Wat te denken van zaken als elektronische startblokkering. ABS, airbag voor be stuurder. automati sche gordelspanners en hoofdsteunen voor- en achterin. Natuurlijk is het stuurwiel in hoogte instelbaar, heeft de auto warmtewerend glas, een toerentel- ler, elektrisch ver stelbare buitenspie gels, centrale por tiervergrendeling. elektrisch bedienbare ramen voor- en achter, radiovoorbe reiding met antenne en zes speciale luidsprekers, mistlam pen en een wis/was-installatie achterop. Kortom, volle bak en alles is prima bereik- en bedienbaar vanuit de sportstoe len die voor bestuurder en voorpassagier bestemd zijn. Conform de prestaties geven de stoelen een prima rugge steun. alsmede zijdelingse steun. Bij een snel genomen bocht blijf je daar zitten waar je, zeker als bestuurder, hoort te zitten, zonder daarvoor moeite te hoeven doen. De stoe len vangen alle vrijkomende 'G'-krachten perfect op. Het voor de gelegenheid in antraciet-grijs uitgevoerde dashboard kennen we qua vorm ook uit de andere 146-en, inclusief de kenmerkende uitsparing bij de beenruimte van de 'bijrijder', die hierdoor absoluut geen klagen heeft. De groot uitgesneden deuren zorgen ervoor dat alle inzitten den makkelijk kunnen instappen. Ook op de achterbank is het goed toeven. De constructie van het dashboard zorgt er namelijk voor dat beide voorstoelen ver naar voren kun nen blijven staan, zodat er voldoende beenruimte over blijft. Alleen de wat langere mens zal op de -in twee gelijke delen neerklapbare- achterbank een gevecht met de dak lijn aan moeten gaan. Deze daalt vrij sterk aan de achterzij de. De fluweel-zwarte stoelbekleding stamt van de Alfa GTV. Het driespaak sportstuur, dat evenals de schakelpook en pookhoes, met leer bekleed is, ligt lekker in de hand en stuurt de ti, snelheidsafhankelijk bekrachtigd, strak door de bochten. Hoe harder hoe liever, waarbij soms wat onder stuur optreedt. Geen nood, even het gaspedaal loslaten en de auto ligt weer op koers. De vering is, net zoals de auto. sportief van karakter. Het zorgt dus voor een geweldige wegligging (alsof er plaksel aan de banden zit), maar dit gaat voor een deel wel ten koste van het comfort. Bij veel wegoneffenheden trilt het goed aan de binnenkant. Maar er zullen maar weinig ti-kopers zijn die niet tegen een beet je strakke vering kunnen. Dat is één van de elementen van het sportieve rijden. Ook de rammeltjes en piepjes die de 146 produceert worden door echte Alfisti voor lief geno men. Een ander element dat in de categorie 'sportief rijden' thuishoort, is het rauwe motorgeluid. Dit dringt door naar binnen, maar blijft wel netjes binnen de perken. Bij een au to als de 146 ti zou het dan ook ondenkbaar zijn dat dit ge luid volledig gedempt zou worden. Als je rap doorrijdt, dan wil je dat ook bevestigd krijgen. En daarin word je niet te leurgesteld. net zoals de prestaties je niet in de steek laten. De topsnelheid bedraagt ruim'ift) kilometer per uur en de sprint vanuit stils uftd naar 100 km/u kan al in 8.6 seconden gepiept zijn. Daarmee laat de ti veel auto's achter zich. Hoewel de 146 ti een snelle jongen is, blijft het brandstof verbruik op een redelijk niveau. Gedurende de testweek kwamen wij op een gemiddeld verbruik van 9,4 liter op 100 kilometer uit. omgerekend 1 op 10,6. We kunnen dus wel stellen dat de Alfa Romeo 146 ti een heerlijke 'sportscar' is, met behoorlijke prestaties en dito karakter. De standaard-uitrusting kan zonder gewetensbe zwaren het predikaat 'Rijk' opgeprikt krijgen en de rij-ei- genschappen zijn heerlijk. De keerzijde blijft natuurlijk het mindere comfort op slechte wegen en alles wat meeram- melt in de Alfa. Maar dit laatste weegt niet op tegen wat de auto wel te bieden heeft voor zijn niet overdreven hoge prijs van 47.450 gulden. Wij zijn in elk geval tevreden over 'onze' rappe rakker. Autorijden zonder airconditioning lijkt anno 1996 meer uitzondering dan regel. Veel automobilisten doen het te genwoordig niet meer zonder het verkoelende briesje in zijn vervoermiddel. Zeker niet na de laatste twee gloeiend hete zomers, waarbij zelfs de cabrioletrijders de kap lie ver dicht hielden om zich te wapenen tegen de ongenadig brandende zon. Ook wij kunnen niet in de glazen bol kij ken. Het is afwachten of de zon zich weer in dezelfde ma te laat zien. Dus: zou het echt nog gaan zomeren in 1996 of kunnen we de airco gevoeglijk op de nul-stand laten? Mazda neemt in elk geval het zekere voor het onzekere. Want wat is er aan de hand? Vanaf deze maand worden alle F-versies van de 323, zowel de 1.5i liter als de 1.8i liter uitvoeringen, gra tis voorzien van een airconditioning. Mazda borduurt daarmee onder de naam Mazda 323 Limited voort op de succesvolle introductie van de Mazda 626 Limited versies die in april werden aangekondigd. De 323 F in de 1.5i liter versie is, naast de gratis aircondi tioning. standaard voorzien van onder meer halogeen koplampen van het type projector, een geïntegreerde dak spoiler. 14 inch velgen, stuurbekrachtiging, een verstel baar stuur en een van binnenuit te openen achterklep en benzineklep. De zijramen vóór worden in deze versie elektrisch be diend. Bovendien is de autö voorzien van centrale deur vergrendeling en radiovoorbereiding met vier speakers en een elektrische antenne. De achterbank heeft een opklap bare armsteun en is in 60:40-verdeling neerklapbaar. De vanafprijs van de 1.5i F versie bedraagt 37.295 gulden. In de 1.8i liter uitvoeringen, die als extra uitrusting elek trisch bedienbare buitenspiegels en dito zijruiten achter hebben, kan desgewenst een keuze worden gemaakt uit een handgeschakelde- of een automatische transmissie. Deze uitvoeringen staan respectievelijk vanaf 39.996 en 42.995 gulden in de Mazda-showroom. Mazda neemt met de gratis airco in de 323 F-uitvoeringen vast een voorproefje op de komende zomer. Nu: 5 miljoen! Vyf miljoen. Dat is de stand van de Mega Jackpot, de rijk ste prjjs van Nederland. Bin nenkort gaat hy dus zeker vallen. En dat nèt na de zes miljoen gulden aan extra pryzen die de Postcode Lo terij de afgelopen maand nog uitdeelde! Drie postcodeprijzen van één, twee en drie miljoen gulden vielen de afgelopen maand in Rotterdam, Amsterdam en het Brabantse Oudenbosch. Heel Nederland keek mee hoe de Postcode Loterij daar hele straten steenrijk maakte. Maar mooier nog was het nieuws van voorzitter Simon Jelsma dat de deelnemers de afgelo pen zes jaar 800 miljoen gul den bij elkaar gespeeld heb ben voor de goede doelen. Overal ter wereld, van Oezbe kistan tot Saba, en overal in Nederland, van Groningen tot Maastricht, gebruiken grote en kleine organisaties dat geld om bij te dragen aan een scho ne en veilige wereld voor mens en dier. Hoe dat gaat laat de Postcode Loterij u zo vaak mogelijk zien op televisie, want die goede doelen, daar doen we het voor! Goede doelen helpen en tege lijk kans maken op de vijf mil joen gulden van de Mega Jackpot? Dat kan alleen in de Nationale Postcode Loterij. Maar zorgt u wel dat u de in gevulde bon van deze pagina voor 12 juni instuurt, anders mist u de trekking. En dan gaat de 5 miljoen zeker aan uw neus voorbij. Gauwzeemarkt Monnickendam Aaltjesdag Harderwijk Iffl'ja, ik wil meedoen aan de Nationale Postcode Loterij inclusief de Bingoprijzen en de Mega Jackpot. Ilk machtig u hierbij tot wederopzegging eenmaal per maand het aangekruiste bedrag van onderstaande rekening af te schrijven. angekruiste bedrag van onderstaande rekening af te schrijvi A.u.b. uw keuze aankruisen en verder invullen in blokletters. Deelname houdt in aanvaarding van het reglement, op aanvraag verkrijgbaar, tel. 020 - 677 68 68. Kans op 5 mijjoen, voor maar één tientje! Vul snel de bon in, dan speelt u nog mee! 40,- (vier lotnummers) 30,- (drie lotnummers) 20,- (twee lotnummers) 10,- (één lotnummer) I Naam:dhr. mevr. Elke maandag 21 .OO uur op RTL 4: de Postcode Loterij Record Show Adres: Postcode: Stand Mega Jackpot: De Bingocijfers: Getal 1 t/m 21 45 22 19 Heeft u met deze 21 getallen een volle kaart, dan wint u de Thuisbingo 25.000,- Zetfouten voorbehouden De overige Bingoprijzen: Getal 22 t/m 36 Plaats: 14 11 02 12 06 09 30 24 43 17 04 27 31 35 41 15 36 13 03 10.000,- 37 20,- 05 1.000,- 21 io,- 40 500,- 23 /9,- 44 100,- 18 ƒ8,- 07 50,- 32 ƒ7,- 01 40,- 39 ƒ6,- 33 30,- 20 ƒ5,- 34 25,- Bel mij bij een prijs I Postbanknummer. vvvvVV VKAAAAAJ Banknummer: I Datum: Handtekening: 131.96.06 Straatprijs: 3.000,- 1551 PN Extra Prijs ƒ25.000,- 1551 PN 001 Bon uitknippen en in een envelop (zonder postzegel) opsturen naar: Nationale Postcode Loterij, Antwoordnummer 19503, |^2501 ZV Den Haag. Hans Verkerk Keukens houdt donderdag, vrijdag en zaterdag 3 dol-dwaze-keuken-dagen. Als u binnen twee jaar een complete keuken nodig heeft en nu koopt, krijgt u van Hans Verkerk maarliefst 6 (zes) apparaten gratis* Dat betekent een gratis oven, kookplaat, afzuigkap, voedsel- restvermaler, koelkast en vaat wasser. Kom snel echt geld verdienen en vraag naar de snelle beslisserskorting. Hans garandeert u de beste keuken en het beste ontwerp voor de allerbeste prijs! t pL HANS VERKERK KEUKENS DE KEUKENSPECIALIST MET 32 JAAR ERVARING EN 65 FILIALEN IN NEDERLAND EN BELGIE

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 11