Alfa Romeo 146 ti is een rappe rakker
Mazda doet gratis airco in 323's
STUUR IK TOflH 12 JUNI!
m GRATIS
MKEUKEN
APPARA TEN.SS
WIN-TOT-7-MILJOEN-BON
5 miljoen
POSTCODE
gratis
koelkast
voeoselrest
vermaler
gratis
kookplaat
r/Trn?
gratis
GOES: RINGBAAN WEST 2b - 01 13-216451
ROOSENDAAL: NISPENSESTRAAT 10 - 0165-558843
Mega Jackpot Postcode Loterij weer gestegen
Roadshow
DE UITSLAGEN VAN 3 JUNI
Voor mens en dier
7 juni
8 juni
I boven 10.000,-Tel
De BMW: 3813 MK 005 in Amersfoort
NATIONALE
LOTERIJ!
311
In Italië speelt passie een grote rol in het dagelijks leven,
net .zoals het spreekwoordelijke mediterrane tempera
ment. Dit komt dan ook in allerlei vormen tot uiting, hij
voorbeeld in de auto-industrie. Door de jaren heen heb
ben de Italiaanse auto's al tot de verbeelding gesproken
en doen dat nog steeds. Niet alleen vanwege hun prachti
ge lijnen, maar ook vanwege het sportieve karakter.
Alfa Romeo is één van die merken die wat beide kern
woorden betreft een naam hoog te houden heeft. Daarom
kennen ze bij dit merk maar liefst twee aanduidingen die
aangeven dat we met volbloed sportwagens van doen heb
ben. Nummer één is het groene klavertje vier -Quadrifog-
lio Verde -, nummer twee zijn de letters 'ti', wat staat voor
Tourismo Internazionale en synoniem is voor 'ultra spor
tief.
Het was dus te verwachten dat de lijn v^n opvolgers der
roemruchte '33'. bestaande uit de 145 en 146. als finishing
touch een sportief vlaggeschip zou krijgen. Model 145 had
eind vorig jaar al een QV tot zijn beschikking, bij de 146-se-
rie hebben we iets langer moeten wachten, maar nu
schroeft Alfa in dit model een 2.0 liter twinspark zestien
klepper en paste tevens de hele auto aan aan het prestatie
gerichte karakter. En ze noemden hem: 146 ti.
Design is altijd sterk punt van Alfa Romeo. Voorbeelden
zijn er genoeg. Kijk maar eens naar de Alfa Spider en GTV
of de 145-serie. Vergeet ook niet de Alfa Romeo 164 en
vroegere modellen zoals de Giulietta en de Giulia. De
komst van de Alfa 146 voegde daar weer een nieuwe di
mensie aan toe. De lijnen van de 146 laten niks aan duide
lijkheid te wensen over: hier staat een sportieve wagen,
schreeuwen ze uit. De sterke wigvorm wordt benadrukt
door een inkeping die vanaf de laag liggende, strak vorm
gegeven. koplampen doorloopt naar de hooggeplaatste
achterlichtunits. Dat de achterbumper een duidelijke knik
naar boven vertoont, versterkt de indruk van een forse ach
terpartij. in het ti-geval gecompleteerd door een niet over
dreven grote kofferbak-spoiler. Het vooraanzicht laat een
gemene blik zien, waarbij het lijkt alsof de motorkap op
een punt strak getrokken wordt zoals bij een tent het geval
is rondom een haring. De driehoek die dienst doet als klei
ne grille met Alfa-logo loopt door via een reliëf in de mo
torkap. De standaard mistlampen in de voorspoiler maken
het geheel af. Worden dan nog de 195/55 VR15 banden, die
om fraaie lichtmetalen velgen zijn gemonteerd, en de zijs-
kirts in ogenschouw genomen, dan is het duidelijk dat de
146 alleen al qua aanzicht de toevoeging ti verdiend.
De lijnen van de 146 laten niks aan duidelijkheid te wensen over:
hier staat een sportieve wagen.
Dit wordt nog eens bevestigd als we een blik onder de mo
torkap nemen. Daar ligt de 2.0 liter viercilinder lijnmotor
met een maximum vermogen van 110 kW/150 pk dat bij
6.200 toeren per minuut volledig vrijkomt. Ook z'n koppel
is indrukwekkend. Dit laat bij 4.000 tpm de maximale 186
Nm vrij. De motor, die overigens ook te vinden is in de Al
fa GTV. zorgt voor prima prestaties, mede mogelijk ge
maakt door de twee bougies (TwinSpark) en vier kleppen
per cilinder. Een elektrohydraulisch variabel inlaatsysteem
en het Bosch Motronic multipoint-systeem zorgen voor
een perfecte mix.Twee balansassen zorgen voor een mooie,
trillingsvrije loop. Hiermee is overigens een 146 geboren
die geen gebruik maakt van de beroemde Alfa-boxermo
tor. Maar niet getreurd: ook deze motor heeft van zijn ont
werpers een lekkere 'sound' meegekregen die niet onder
doet voor zijn voorganger. Meer hierover volgt zometeen.
'En, Pierre. Wat vinden wij achter de portieren?', zou Wil
lem Ruys aan Pierre
van Ostade ge
vraagd hebben als de
146 ti de Willem
Ruys-show nog had
mogen meemaken
als hoofdprijs. Pierre
zou vervolgens een
hele waslijst op moe
ten sommen, want
de sportieve Alfa
ontbreekt het niet
aan accessoires. Wat
te denken van zaken
als elektronische
startblokkering.
ABS, airbag voor be
stuurder. automati
sche gordelspanners
en hoofdsteunen
voor- en achterin.
Natuurlijk is het
stuurwiel in hoogte
instelbaar, heeft de
auto warmtewerend
glas, een toerentel-
ler, elektrisch ver
stelbare buitenspie
gels, centrale por
tiervergrendeling.
elektrisch bedienbare ramen voor- en achter, radiovoorbe
reiding met antenne en zes speciale luidsprekers, mistlam
pen en een wis/was-installatie achterop. Kortom, volle bak
en alles is prima bereik- en bedienbaar vanuit de sportstoe
len die voor bestuurder en voorpassagier bestemd zijn.
Conform de prestaties geven de stoelen een prima rugge
steun. alsmede zijdelingse steun. Bij een snel genomen
bocht blijf je daar zitten waar je, zeker als bestuurder, hoort
te zitten, zonder daarvoor moeite te hoeven doen. De stoe
len vangen alle vrijkomende 'G'-krachten perfect op.
Het voor de gelegenheid in antraciet-grijs uitgevoerde
dashboard kennen we qua vorm ook uit de andere 146-en,
inclusief de kenmerkende uitsparing bij de beenruimte van
de 'bijrijder', die hierdoor absoluut geen klagen heeft. De
groot uitgesneden deuren zorgen ervoor dat alle inzitten
den makkelijk kunnen instappen. Ook op de achterbank is
het goed toeven. De constructie van het dashboard zorgt er
namelijk voor dat beide voorstoelen ver naar voren kun
nen blijven staan, zodat er voldoende beenruimte over
blijft. Alleen de wat langere mens zal op de -in twee gelijke
delen neerklapbare- achterbank een gevecht met de dak
lijn aan moeten gaan. Deze daalt vrij sterk aan de achterzij
de. De fluweel-zwarte stoelbekleding stamt van de Alfa
GTV.
Het driespaak sportstuur, dat evenals de schakelpook en
pookhoes, met leer bekleed is, ligt lekker in de hand en
stuurt de ti, snelheidsafhankelijk bekrachtigd, strak door de
bochten. Hoe harder hoe liever, waarbij soms wat onder
stuur optreedt. Geen nood, even het gaspedaal loslaten en
de auto ligt weer op koers. De vering is, net zoals de auto.
sportief van karakter. Het zorgt dus voor een geweldige
wegligging (alsof er plaksel aan de banden zit), maar dit
gaat voor een deel wel ten koste van het comfort. Bij veel
wegoneffenheden trilt het goed aan de binnenkant. Maar
er zullen maar weinig ti-kopers zijn die niet tegen een beet
je strakke vering kunnen. Dat is één van de elementen van
het sportieve rijden. Ook de rammeltjes en piepjes die de
146 produceert worden door echte Alfisti voor lief geno
men.
Een ander element dat in de categorie 'sportief rijden'
thuishoort, is het rauwe motorgeluid. Dit dringt door naar
binnen, maar blijft wel netjes binnen de perken. Bij een au
to als de 146 ti zou het dan ook ondenkbaar zijn dat dit ge
luid volledig gedempt zou worden. Als je rap doorrijdt, dan
wil je dat ook bevestigd krijgen. En daarin word je niet te
leurgesteld. net zoals de prestaties je niet in de steek laten.
De topsnelheid bedraagt ruim'ift) kilometer per uur en de
sprint vanuit stils uftd naar 100 km/u kan al in 8.6 seconden
gepiept zijn. Daarmee laat de ti veel auto's achter zich.
Hoewel de 146 ti een snelle jongen is, blijft het brandstof
verbruik op een redelijk niveau. Gedurende de testweek
kwamen wij op een gemiddeld verbruik van 9,4 liter op 100
kilometer uit. omgerekend 1 op 10,6.
We kunnen dus wel stellen dat de Alfa Romeo 146 ti een
heerlijke 'sportscar' is, met behoorlijke prestaties en dito
karakter. De standaard-uitrusting kan zonder gewetensbe
zwaren het predikaat 'Rijk' opgeprikt krijgen en de rij-ei-
genschappen zijn heerlijk. De keerzijde blijft natuurlijk het
mindere comfort op slechte wegen en alles wat meeram-
melt in de Alfa. Maar dit laatste weegt niet op tegen wat de
auto wel te bieden heeft voor zijn niet overdreven hoge
prijs van 47.450 gulden. Wij zijn in elk geval tevreden over
'onze' rappe rakker.
Autorijden zonder airconditioning lijkt anno 1996 meer
uitzondering dan regel. Veel automobilisten doen het te
genwoordig niet meer zonder het verkoelende briesje in
zijn vervoermiddel. Zeker niet na de laatste twee gloeiend
hete zomers, waarbij zelfs de cabrioletrijders de kap lie
ver dicht hielden om zich te wapenen tegen de ongenadig
brandende zon. Ook wij kunnen niet in de glazen bol kij
ken. Het is afwachten of de zon zich weer in dezelfde ma
te laat zien.
Dus: zou het echt nog gaan zomeren in 1996 of kunnen we
de airco gevoeglijk op de nul-stand laten? Mazda neemt
in elk geval het zekere voor het onzekere. Want wat is er
aan de hand? Vanaf deze maand worden alle F-versies van
de 323, zowel de 1.5i liter als de 1.8i liter uitvoeringen, gra
tis voorzien van een airconditioning. Mazda borduurt
daarmee onder de naam Mazda 323 Limited voort op de
succesvolle introductie van de Mazda 626 Limited versies
die in april werden aangekondigd.
De 323 F in de 1.5i liter versie is, naast de gratis aircondi
tioning. standaard voorzien van onder meer halogeen
koplampen van het type projector, een geïntegreerde dak
spoiler. 14 inch velgen, stuurbekrachtiging, een verstel
baar stuur en een van binnenuit te openen achterklep en
benzineklep.
De zijramen vóór worden in deze versie elektrisch be
diend. Bovendien is de autö voorzien van centrale deur
vergrendeling en radiovoorbereiding met vier speakers en
een elektrische antenne. De achterbank heeft een opklap
bare armsteun en is in 60:40-verdeling neerklapbaar. De
vanafprijs van de 1.5i F versie bedraagt 37.295 gulden.
In de 1.8i liter uitvoeringen, die als extra uitrusting elek
trisch bedienbare buitenspiegels en dito zijruiten achter
hebben, kan desgewenst een keuze worden gemaakt uit
een handgeschakelde- of een automatische transmissie.
Deze uitvoeringen staan respectievelijk vanaf 39.996 en
42.995 gulden in de Mazda-showroom.
Mazda neemt met de gratis airco in de 323 F-uitvoeringen vast een voorproefje op de komende zomer.
Nu: 5 miljoen!
Vyf miljoen. Dat is de stand
van de Mega Jackpot, de rijk
ste prjjs van Nederland. Bin
nenkort gaat hy dus zeker
vallen. En dat nèt na de zes
miljoen gulden aan extra
pryzen die de Postcode Lo
terij de afgelopen maand nog
uitdeelde!
Drie postcodeprijzen van één,
twee en drie miljoen gulden
vielen de afgelopen maand in
Rotterdam, Amsterdam en het
Brabantse Oudenbosch. Heel
Nederland keek mee hoe de
Postcode Loterij daar hele
straten steenrijk maakte. Maar
mooier nog was het nieuws
van voorzitter Simon Jelsma
dat de deelnemers de afgelo
pen zes jaar 800 miljoen gul
den bij elkaar gespeeld heb
ben voor de goede doelen.
Overal ter wereld, van Oezbe
kistan tot Saba, en overal in
Nederland, van Groningen tot
Maastricht, gebruiken grote
en kleine organisaties dat geld
om bij te dragen aan een scho
ne en veilige wereld voor
mens en dier. Hoe dat gaat laat
de Postcode Loterij u zo vaak
mogelijk zien op televisie,
want die goede doelen, daar
doen we het voor!
Goede doelen helpen en tege
lijk kans maken op de vijf mil
joen gulden van de Mega
Jackpot? Dat kan alleen in de
Nationale Postcode Loterij.
Maar zorgt u wel dat u de in
gevulde bon van deze pagina
voor 12 juni instuurt, anders
mist u de trekking. En dan
gaat de 5 miljoen zeker aan
uw neus voorbij.
Gauwzeemarkt
Monnickendam
Aaltjesdag
Harderwijk
Iffl'ja, ik wil meedoen aan de Nationale Postcode Loterij inclusief
de Bingoprijzen en de Mega Jackpot.
Ilk machtig u hierbij tot wederopzegging eenmaal per maand het
aangekruiste bedrag van onderstaande rekening af te schrijven.
angekruiste bedrag van onderstaande rekening af te schrijvi
A.u.b. uw keuze aankruisen en verder invullen in blokletters.
Deelname houdt in aanvaarding van het reglement, op aanvraag
verkrijgbaar, tel. 020 - 677 68 68.
Kans op 5 mijjoen, voor maar één tientje! Vul snel de bon in,
dan speelt u nog mee!
40,- (vier lotnummers)
30,- (drie lotnummers)
20,- (twee lotnummers)
10,- (één lotnummer)
I
Naam:dhr. mevr.
Elke maandag 21 .OO uur op RTL 4:
de Postcode Loterij Record Show
Adres:
Postcode:
Stand Mega Jackpot:
De Bingocijfers:
Getal 1 t/m 21
45
22
19
Heeft u met deze 21 getallen
een volle kaart, dan wint u de
Thuisbingo
25.000,-
Zetfouten voorbehouden
De overige Bingoprijzen:
Getal 22 t/m 36
Plaats:
14
11
02
12
06
09
30
24
43
17
04
27
31
35
41
15
36
13
03
10.000,-
37
20,-
05
1.000,-
21
io,-
40
500,-
23
/9,-
44
100,-
18
ƒ8,-
07
50,-
32
ƒ7,-
01
40,-
39
ƒ6,-
33
30,-
20
ƒ5,-
34
25,-
Bel mij bij een prijs
I Postbanknummer.
vvvvVV
VKAAAAAJ
Banknummer:
I Datum:
Handtekening:
131.96.06
Straatprijs:
3.000,-
1551 PN
Extra Prijs ƒ25.000,-
1551 PN 001
Bon uitknippen en in een envelop
(zonder postzegel) opsturen naar:
Nationale Postcode Loterij,
Antwoordnummer 19503,
|^2501 ZV Den Haag.
Hans Verkerk Keukens houdt
donderdag, vrijdag en zaterdag
3 dol-dwaze-keuken-dagen.
Als u binnen twee jaar een
complete keuken nodig heeft
en nu koopt, krijgt u van Hans
Verkerk maarliefst 6 (zes)
apparaten gratis*
Dat betekent een gratis oven,
kookplaat, afzuigkap, voedsel-
restvermaler, koelkast en vaat
wasser. Kom snel echt geld
verdienen en vraag naar de
snelle beslisserskorting. Hans
garandeert u de beste keuken
en het beste ontwerp voor de
allerbeste prijs!
t pL
HANS VERKERK KEUKENS DE KEUKENSPECIALIST MET 32 JAAR ERVARING EN 65 FILIALEN IN NEDERLAND EN BELGIE