Citroen Saxo 1.4 SX: Een lekker deuntje wegblazen UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN SP Bovag-bedrijven met topservice i i [Jonge gebruikte auto's) KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW Ford Escort Cabriolet van net onder de veertig mille Autoschade? dan naar de Universele Autobedrijven Walcheren SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 MEI 1996 314 BOVAG-leden met zekerheid Dromen van een Seat met extra Spaanse peper Bent u op zoek naar een jonge ge bruikte auto Dan moet u zeker eens binnen lopen bij div. UAW-bedrijven. U vindt daar altijd wel een jonge ge bruikte auto die aan uw wensen en budget zal voldoen. Op alle auto's boven de 7.500.- krijgt u 3 mnd. Bovag-garantie en er zijn zelfs mogelijkheden tot 1 jaar. Verder zijn deze auto's voorzien van de Nationale Autopas die o.a. de ki lometerstand garandeert. Over de inruil van uw oude auto ma ken de UAW-bedrijven geen pro bleem, gewoon goede inruilprijzen. Enbij de UAW-bedrijven bent u klant en dat staat voorop. DE SCHELDEBO Wie tot voor kort bij de Citroën-dealer binnenstapte en een auto zocht in de klasse Volkswagen Polo, Mazda 121, Ford Fiesta, Peugeot 106, Daihatsu Charade, Fiat Punto, Hyundai Excel, Rover 111. Renault Clio en noem maar op, die had het behoorlijk zwaar. Want een AX is net te klein en een ZX stijgt weer boven alles uit. Welnu, niet langer gedraald. Er op af. Want wat staat er nu in de Ci troen-showroom: jawel, de Saxo. Een auto die eerder ge noemde concurrentie moet zien te passeren. Wij wilden daarom wel eens zien of de auto een lekker deuntje kan wegblazen. Daarom togen wij richting importeur en vroe gen om een Saxo 1.4 SX. Fabrikant PSA Peugeot Citroen had bij de ontwikkeling van Project S8, zoals de codenaam luidde, drie zaken duide lijk voor ogen: het in de hand houden van de kosten, het be heersen van de kwaliteit van de produkten én het verkorten van de ontwikkelingstijd. Daarin is men terdege geslaagd. In totaal zat er slechts vier jaar tussen eerste pennestreek en daadwerkelijke produktie. Met een lengte van 356 cm neemt de Saxo de degens op tegen zijn soortgenoten in een drukbezet veld. Er heerst in deze klasse een moordende concurrentie en de Saxo krijgt het zeker niet makkelijk. Maar wie niet waagt, die niet wint. De Saxo is, zoals te verwachten, een compacte auto. In het ontwerp overheersen de voor deze tijd kenmerkende ronde vormen. De motorkap loopt sterk omlaag richting grille, waar tussen de platte koplampen het bekende logo van Ci troen prijkt. Rondom de carrosserie is een stootbescher- ming aangebracht die is geïntegreerd in de styling van de auto waar ook de bumperpartijen een belangrijk deel van uit maken. Dit bezorgt de Saxo meteen een robuuste uitstr aling. De stootranden op de in kleur gespoten bumpers zijn bovendien zo geconstrueerd dat ze beschadigingen als ge volg van lichte aanrijdingen en onhandige parkeermanoeu- vres voorkomen. Wat verder opvalt is de gladheid van de carrosserie: behalve de gestroomlijnde, van binnenuit te verstellen kleine buitenspiegels, ontbreken uitstekende de len. Dat geldt zelfs voor handgrepen op de deuren. De wijd openslaande deuren opent men achter het (centraal te ver grendelen) deurslot. Hierdoor komt de Cw-waarde uit op een behoorlijke 0,31. De achterzijde is hoog en maakt een forse, massieve indruk. De tot op de bumper doorlopende achterklep zorgt voor een lage tildrempel. zodat de standaard aanwezige 280 liter bagageruimte zonder al te veel inspanning beladen kan worden. De in 1/3-2/3 neerklapbare achterbank (jaja, met hoofdsteunen) vergroot de laadruimte tot maximaal 953 kubieke decimeters. In eerste instantie wordt de Saxo geleverd als driedeurs hatchback, over enige tijd wordt het gamma uitgebreid met een vijfdeurs uitvoering. Ook in het interieur, met name wat het dashboard betreft, overheersen de ronde, bolle vormen. Hierdoor krijgt de Saxo een speels en vrolijk cachet. Het geheel maakt mede dankzij de fraaie bekledingstoffen een harmonieuze (Saxo- jargon) indruk. Achter het (bekrachtigde) stuurwiel is het instrumentenpaneel onder een ronde overkapping goed af leesbaar. De klokken liggen lekker diep, waardoor zonlicht geen invloed uitoefent op de zichtbaarheid en de lampjes 's avonds bovendien niet gereflecteerd worden in de voorruit. Alle bedieningsorganen liggen goed onder handbereik, al hoewel wij de claxon liever op het stuur gevónden zouden hebben in plaats van geïntegreerd in de richtingaanwijzer hendel. Airbag voor bestuurder en passagier zijn in de SX optioneel (500 piek per stuk). De middenconsole bevat een centraal ventilatierooster, dat van voren naar achteren kan worden gekanteld, een toet senbord voor allerlei functies als achterruitverwarming en alarmlichten, ruimte voor audio-apparatuur en bedienings knoppen voor verwarming en ventilatie. Die laatste ziet overigens ietwat goedkoop uit en past dan ook eigenlijk niet in het verder onberispelijke en behoorlijk bekoorlijke inte rieur. De voorstoelen zijn behalve van een verstelbare rugleuning tevens voorzien van een geheugen, zodat ze altijd op de laatst ingestelde positie terugkomen als er iemand achterin gestapt is. Wat overigens geen slechte verblijfplaats is. De achterbank is lekker stevig en de eerder genoemde hoofd steunen doen hun werk voortreffelijk. Voor de benen is er voldoende ruimte, de voeten moeten niet boven maatje 44 uitkomen, want dan wordt het moeilijker. Om gelijk maar even boter bij de vis te doen: over de stan daarduitrusting hoeft niet geklaagd te worden. 'Onze' 1.4 SX krijgt voor zijn prijs van 24.990 gulden (incl. BTW en BPM) een lading aan standaard accessoires mee. Zoals daar zijn groen getint glas, digitaal klokje, achterruitewisser met sproeier, derde remlicht, handschoenenkastje met klep en bekerhouder, verlichte bagageruimte, uitzetbare achterzij- ruiten, full-cover wieldoppen, radiovoorbereiding voor vier speakers en dakantenne en ga zo maar door. Werkelijk waar. Citroen heeft zich alles behalve krenterig gedragen. Onze 1.4-uitvoering moet het in het dagelijkse leven met 1.360 kubieke centimeters doen. Maar welke naam je er ook aan geeft (1.360 of 1.4), vast staat in elk geval dat dit klop pend hart een vermogen van 55 Kw/75 pk via een soepel schakelende vijfversnellingsbak op de weg brengt. Wie lie ver iets anders in het vooronder wil. heeft nu nog maar de keuze uit twee ande re benzinemotoren (1.1 van 44 kW/60 pk en 1.6 van 65 kW/90 pk). Later dit jaar volgt er ook een 1.6 liter zestienklcpper van 87 kW/120 pk in topmodel 1.6i 16V VTS (a raison van 37.490 gulden.), op zijn beurt weer ge volgd door een 1.5 li ter dieselmotor van 42 kW/58 pk. De prijslijst van de Saxo opent overigens bij 21.890 gulden voor de 1.11 X. Even terug naar de 1.4. De van multi point injectie voor ziene krachtcentrale levert meer dan vol doende vermogen om de 815 kilogram zware Saxo tot pret- De Saxo is, zoals te verwachten, een compacte auto. tige prestaties te verleiden. Zo bereikt hij, na een beetje aandringen, een top van ruim 170 kilometer per uur en springt hij aan het stoplicht kwiek naar de 100 km/u. Om precies te zijn met een kwiekheid van 10,7 seconden. Ci troen zelf claimt 10.2 seconden en met een meer ingereden model is dit waarschijnlijk ook wel haalbare kaart. Mis schien dat het brandstofverbruik dan ook nog wat keldert, want een gemiddeld verbruik van 8,1 liter op 100 kilometer moet beter kunnen. Overigens zal dit ook meer het geval zijn als er mee gereden wordt zoals het in de dagelijkse praktijk gebeurt (dus zonder bijvoorbeeld acceleratie- en remproeven). Maar ja, de Saxo nodigt nu eenmaal uit tot sportief rijge drag. De motor kan het makkelijk trekken en de wegligging is dik in orde. met dank aan de onafhankelijke wielophan ging. Deze is aan de voorzijde voorzien van MacPhersons met stabilisatorstang en aan de achterkant van getrokken draagarmen met torsiestaven en wederom een stabilisator stang. Zie je een bochtje, dan weet je dat je er met de Saxo heerlijk doorheen kunt glijden. Je moet wel heel raar doen voordat de auto het gevoel geeft de controle over te willen nemen. Op de snelweg bij de normaal geldende kruissnel- Voorzien van een 1.4-liter motor levert Ford een Escort Cabriolet Studio voor 39.990 gulden. Met deze prijs is de Escort de goedkoopste cabriolet in z'n klasse. In dit Cabrio-programma levert Ford de Cabriolet ook met een Pacific-pakket, bestaande uit een elektrisch bedien bare kap, terwijl in het vooronder een 1.6-liter zestien- kleppenmotor ligt. De absolute top bij de Escort Ca briolets is de XR3i, met 1.8-liter zestienkleps ZETEC- motor met 130 pk. De Escort Cabriolet Studio heeft ondanks z'n lage prijs een rijke standaard-uitrusting. Deze uitrusting omvat on der andere zaken als een airbag in het stuurwiel (een air bag rechts voor de medepassagier kost 390 gulden extra), gordelspanners en gordelklampen op de voorstoelen. Bij de Pacific zijn nog een aantal zaken te melden die zeer de moeite waard zijn. Voor een prijs van 42.990 gulden le vert Ford de Escort Cabriolet Pacific namelijk af met de al eerder genoemde elektrisch bedienbare kap, maar ook met elektrisch bedienbare ramen voor- en achter, elek trisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, sport- bumpers in de carrosseriekleur met aan de voorzijde geïn tegreerde mistlampen. Verder heeft de Pacific voorruitverwar- ming, centrale portiervegrendeling en een kantelbare bestuurders stoel. De XR3i doet daar nog een schep je bovenop. Voor 49.990 gulden wordt dit paradepaardje uw eigen dom met als aanvulling, op de toch al rijke uitrusting van de Pacific, een verstelbare lendesteun in de bestuurdersstoel, leeslampjes, op- bergtassen aan de achterzijde van de voorstoelen, een sportief instru mentenpaneel en sportstoelen. Het stuur is in lengte verstelbaar en verder heeft de XR3i nog lichtme talen velgen met brede 185/60 ban den. Behalve de bumpers zijn ook de buitenspiegels en flankbescher mers in kleur van de carrosserie gespoten. 1 De Ford Escort Pacific wordt geleverd met elektrisch bedienbare kap. heden is er plenty vermogen aan boord om een snelle in haalmanoeuvre uit te voeren. Al met al is de Saxo 1.4 SX in goede aarde gevallen. Het is een pittige auto met meer dan voldoende (Frans) comfort en uitrusting aan boord. Gezien het druk bezette marktseg ment waarin de Saxo zich moet gaan bewegen, is dit alles bijelkaar geen slechte zaak. Hij zal dan ook nog veelvuldig van zich laten horen. Het Spaanse merk Seat heeft een tweetal nieuwe versies uitgebracht. Het gaat hierbij om de Ibiza Latino die, zoals de naam misschien al doet vermoeden, wat extra Spaanse peper heeft en om de Toledo Dream die z'n warmbloedig heid tempert met airconditioning. De Seat Ibiza CL staat als basis voor de Latino-uitvoering. Er is keuze uit een 1.4 liter benzinemotor of een 1.9 liter die selversie. Aan de buitenkant is de Latino herkenbaar aan de speciale opschriften, de zwarte achterspoiler, bumpers in carrosseriekleur, getinte ramen en de speciale wieldeksels. Brede 175/70 R13 banden zetten de Latino op de weg. Bin nenin is een toerenteller en digitaal klokje toegevoegd. Zoals zoveel andere auto's is ook deze Seat Ibiza Latino voorzien van een airbag in het stuurwiel, heeft de achter bank hoofdsteunen en uiteraard balken in de deuren. De achterbank is in delen uitgevoerd. Verder heeft de auto spe ciale bekleding, ook op de portieren, en zijn er extra kaar- tenvakken. In de middenconsole is ruimte voor zes cassettes en dat komt goed uit want de latino heeft een radio/casset tespeler met vier luidsprekers aan boord. De Seat Ibiza La tino 1.4i met benzinemotor kost 24.995 gulden en de diese luitvoering is verkrijgbaar voor 29.395 gulden. De Toledo SE Dream heeft een 1.8 liter injectiemotor. De enige uiterlijke vertoning betreft de in kleur van de carros serie gespoten buitenspiegels. Metalliclak is standaard. Er is keus uit drie tinten. Het interieur is met speciale bekleding aan de kleur van de auto aangepast. De pookknop stamt van de Ibiza GT. Waar het bij de Toledo Dream vooral om gaat is de aircon ditioning. Samen met de afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling vraagt de dealer 1.000 extra voor deze uitvoering. De Toledo Dream is al voor 35.995 gulden te koop. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-351991 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Amestein) 0118-612236 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Gildeweg 13 en 25 0118-412610 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LAND Zuidstraat 27 0118-571382 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 14