Citroen Saxo 1.4 SX: Een lekker deuntje wegblazen
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN
SP
Bovag-bedrijven met topservice i
i
[Jonge gebruikte auto's)
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW
Ford Escort Cabriolet van net onder de veertig mille
Autoschade?
dan naar de
Universele
Autobedrijven
Walcheren
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 MEI 1996
314
BOVAG-leden met zekerheid
Dromen van een Seat met
extra Spaanse peper
Bent u op zoek naar een jonge ge
bruikte auto
Dan moet u zeker eens binnen lopen
bij div. UAW-bedrijven.
U vindt daar altijd wel een jonge ge
bruikte auto die aan uw wensen en
budget zal voldoen.
Op alle auto's boven de 7.500.-
krijgt u 3 mnd. Bovag-garantie en er
zijn zelfs mogelijkheden tot 1 jaar.
Verder zijn deze auto's voorzien van
de Nationale Autopas die o.a. de ki
lometerstand garandeert.
Over de inruil van uw oude auto ma
ken de UAW-bedrijven geen pro
bleem, gewoon goede inruilprijzen.
Enbij de UAW-bedrijven bent u
klant en dat staat voorop.
DE SCHELDEBO
Wie tot voor kort bij de Citroën-dealer binnenstapte en
een auto zocht in de klasse Volkswagen Polo, Mazda 121,
Ford Fiesta, Peugeot 106, Daihatsu Charade, Fiat Punto,
Hyundai Excel, Rover 111. Renault Clio en noem maar
op, die had het behoorlijk zwaar. Want een AX is net te
klein en een ZX stijgt weer boven alles uit. Welnu, niet
langer gedraald. Er op af. Want wat staat er nu in de Ci
troen-showroom: jawel, de Saxo. Een auto die eerder ge
noemde concurrentie moet zien te passeren. Wij wilden
daarom wel eens zien of de auto een lekker deuntje kan
wegblazen. Daarom togen wij richting importeur en vroe
gen om een Saxo 1.4 SX.
Fabrikant PSA Peugeot Citroen had bij de ontwikkeling
van Project S8, zoals de codenaam luidde, drie zaken duide
lijk voor ogen: het in de hand houden van de kosten, het be
heersen van de kwaliteit van de produkten én het verkorten
van de ontwikkelingstijd. Daarin is men terdege geslaagd.
In totaal zat er slechts vier jaar tussen eerste pennestreek en
daadwerkelijke produktie. Met een lengte van 356 cm
neemt de Saxo de degens op tegen zijn soortgenoten in een
drukbezet veld. Er heerst in deze klasse een moordende
concurrentie en de Saxo krijgt het zeker niet makkelijk.
Maar wie niet waagt, die niet wint.
De Saxo is, zoals te verwachten, een compacte auto. In het
ontwerp overheersen de voor deze tijd kenmerkende ronde
vormen. De motorkap loopt sterk omlaag richting grille,
waar tussen de platte koplampen het bekende logo van Ci
troen prijkt. Rondom de carrosserie is een stootbescher-
ming aangebracht die is geïntegreerd in de styling van de
auto waar ook de bumperpartijen een belangrijk deel van
uit maken. Dit bezorgt de Saxo meteen een robuuste uitstr
aling. De stootranden op de in kleur gespoten bumpers zijn
bovendien zo geconstrueerd dat ze beschadigingen als ge
volg van lichte aanrijdingen en onhandige parkeermanoeu-
vres voorkomen. Wat verder opvalt is de gladheid van de
carrosserie: behalve de gestroomlijnde, van binnenuit te
verstellen kleine buitenspiegels, ontbreken uitstekende de
len. Dat geldt zelfs voor handgrepen op de deuren. De wijd
openslaande deuren opent men achter het (centraal te ver
grendelen) deurslot. Hierdoor komt de Cw-waarde uit op
een behoorlijke 0,31.
De achterzijde is hoog en maakt een forse, massieve indruk.
De tot op de bumper doorlopende achterklep zorgt voor
een lage tildrempel. zodat de standaard aanwezige 280 liter
bagageruimte zonder al te veel inspanning beladen kan
worden. De in 1/3-2/3 neerklapbare achterbank (jaja, met
hoofdsteunen) vergroot de laadruimte tot maximaal 953
kubieke decimeters.
In eerste instantie wordt de Saxo geleverd als driedeurs
hatchback, over enige tijd wordt het gamma uitgebreid met
een vijfdeurs uitvoering.
Ook in het interieur, met name wat het dashboard betreft,
overheersen de ronde, bolle vormen. Hierdoor krijgt de
Saxo een speels en vrolijk cachet. Het geheel maakt mede
dankzij de fraaie bekledingstoffen een harmonieuze (Saxo-
jargon) indruk. Achter het (bekrachtigde) stuurwiel is het
instrumentenpaneel onder een ronde overkapping goed af
leesbaar. De klokken liggen lekker diep, waardoor zonlicht
geen invloed uitoefent op de zichtbaarheid en de lampjes 's
avonds bovendien niet gereflecteerd worden in de voorruit.
Alle bedieningsorganen liggen goed onder handbereik, al
hoewel wij de claxon liever op het stuur gevónden zouden
hebben in plaats van geïntegreerd in de richtingaanwijzer
hendel. Airbag voor bestuurder en passagier zijn in de SX
optioneel (500 piek per stuk).
De middenconsole bevat een centraal ventilatierooster, dat
van voren naar achteren kan worden gekanteld, een toet
senbord voor allerlei functies als achterruitverwarming en
alarmlichten, ruimte voor audio-apparatuur en bedienings
knoppen voor verwarming en ventilatie. Die laatste ziet
overigens ietwat goedkoop uit en past dan ook eigenlijk niet
in het verder onberispelijke en behoorlijk bekoorlijke inte
rieur.
De voorstoelen zijn behalve van een verstelbare rugleuning
tevens voorzien van een geheugen, zodat ze altijd op de
laatst ingestelde positie terugkomen als er iemand achterin
gestapt is. Wat overigens geen slechte verblijfplaats is. De
achterbank is lekker stevig en de eerder genoemde hoofd
steunen doen hun werk voortreffelijk. Voor de benen is er
voldoende ruimte, de voeten moeten niet boven maatje 44
uitkomen, want dan wordt het moeilijker.
Om gelijk maar even boter bij de vis te doen: over de stan
daarduitrusting hoeft niet geklaagd te worden. 'Onze' 1.4
SX krijgt voor zijn prijs van 24.990 gulden (incl. BTW en
BPM) een lading aan standaard accessoires mee. Zoals daar
zijn groen getint glas, digitaal klokje, achterruitewisser met
sproeier, derde remlicht, handschoenenkastje met klep en
bekerhouder, verlichte bagageruimte, uitzetbare achterzij-
ruiten, full-cover wieldoppen, radiovoorbereiding voor vier
speakers en dakantenne en ga zo maar door. Werkelijk
waar. Citroen heeft zich alles behalve krenterig gedragen.
Onze 1.4-uitvoering moet het in het dagelijkse leven met
1.360 kubieke centimeters doen. Maar welke naam je er ook
aan geeft (1.360 of 1.4), vast staat in elk geval dat dit klop
pend hart een vermogen van 55 Kw/75 pk via een soepel
schakelende vijfversnellingsbak op de weg brengt. Wie lie
ver iets anders in het vooronder wil. heeft nu nog maar de
keuze uit twee ande
re benzinemotoren
(1.1 van 44 kW/60 pk
en 1.6 van 65 kW/90
pk). Later dit jaar
volgt er ook een 1.6
liter zestienklcpper
van 87 kW/120 pk in
topmodel 1.6i 16V
VTS (a raison van
37.490 gulden.), op
zijn beurt weer ge
volgd door een 1.5 li
ter dieselmotor van
42 kW/58 pk. De
prijslijst van de Saxo
opent overigens bij
21.890 gulden voor
de 1.11 X.
Even terug naar de
1.4. De van multi
point injectie voor
ziene krachtcentrale
levert meer dan vol
doende vermogen
om de 815 kilogram
zware Saxo tot pret-
De Saxo is, zoals te verwachten, een compacte auto.
tige prestaties te verleiden. Zo bereikt hij, na een beetje
aandringen, een top van ruim 170 kilometer per uur en
springt hij aan het stoplicht kwiek naar de 100 km/u. Om
precies te zijn met een kwiekheid van 10,7 seconden. Ci
troen zelf claimt 10.2 seconden en met een meer ingereden
model is dit waarschijnlijk ook wel haalbare kaart. Mis
schien dat het brandstofverbruik dan ook nog wat keldert,
want een gemiddeld verbruik van 8,1 liter op 100 kilometer
moet beter kunnen. Overigens zal dit ook meer het geval
zijn als er mee gereden wordt zoals het in de dagelijkse
praktijk gebeurt (dus zonder bijvoorbeeld acceleratie- en
remproeven).
Maar ja, de Saxo nodigt nu eenmaal uit tot sportief rijge
drag. De motor kan het makkelijk trekken en de wegligging
is dik in orde. met dank aan de onafhankelijke wielophan
ging. Deze is aan de voorzijde voorzien van MacPhersons
met stabilisatorstang en aan de achterkant van getrokken
draagarmen met torsiestaven en wederom een stabilisator
stang. Zie je een bochtje, dan weet je dat je er met de Saxo
heerlijk doorheen kunt glijden. Je moet wel heel raar doen
voordat de auto het gevoel geeft de controle over te willen
nemen. Op de snelweg bij de normaal geldende kruissnel-
Voorzien van een 1.4-liter motor levert Ford een Escort
Cabriolet Studio voor 39.990 gulden. Met deze prijs is
de Escort de goedkoopste cabriolet in z'n klasse. In dit
Cabrio-programma levert Ford de Cabriolet ook met
een Pacific-pakket, bestaande uit een elektrisch bedien
bare kap, terwijl in het vooronder een 1.6-liter zestien-
kleppenmotor ligt. De absolute top bij de Escort Ca
briolets is de XR3i, met 1.8-liter zestienkleps ZETEC-
motor met 130 pk.
De Escort Cabriolet Studio heeft ondanks z'n lage prijs
een rijke standaard-uitrusting. Deze uitrusting omvat on
der andere zaken als een airbag in het stuurwiel (een air
bag rechts voor de medepassagier kost 390 gulden extra),
gordelspanners en gordelklampen op de voorstoelen.
Bij de Pacific zijn nog een aantal zaken te melden die zeer
de moeite waard zijn. Voor een prijs van 42.990 gulden le
vert Ford de Escort Cabriolet Pacific namelijk af met de al
eerder genoemde elektrisch bedienbare kap, maar ook
met elektrisch bedienbare ramen voor- en achter, elek
trisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, sport-
bumpers in de carrosseriekleur met aan de voorzijde geïn
tegreerde mistlampen. Verder
heeft de Pacific voorruitverwar-
ming, centrale portiervegrendeling
en een kantelbare bestuurders
stoel.
De XR3i doet daar nog een schep
je bovenop. Voor 49.990 gulden
wordt dit paradepaardje uw eigen
dom met als aanvulling, op de toch
al rijke uitrusting van de Pacific,
een verstelbare lendesteun in de
bestuurdersstoel, leeslampjes, op-
bergtassen aan de achterzijde van
de voorstoelen, een sportief instru
mentenpaneel en sportstoelen. Het
stuur is in lengte verstelbaar en
verder heeft de XR3i nog lichtme
talen velgen met brede 185/60 ban
den. Behalve de bumpers zijn ook
de buitenspiegels en flankbescher
mers in kleur van de carrosserie
gespoten.
1 De Ford Escort Pacific wordt geleverd met elektrisch bedienbare kap.
heden is er plenty vermogen aan boord om een snelle in
haalmanoeuvre uit te voeren.
Al met al is de Saxo 1.4 SX in goede aarde gevallen. Het is
een pittige auto met meer dan voldoende (Frans) comfort
en uitrusting aan boord. Gezien het druk bezette marktseg
ment waarin de Saxo zich moet gaan bewegen, is dit alles
bijelkaar geen slechte zaak. Hij zal dan ook nog veelvuldig
van zich laten horen.
Het Spaanse merk Seat heeft een tweetal nieuwe versies
uitgebracht. Het gaat hierbij om de Ibiza Latino die, zoals
de naam misschien al doet vermoeden, wat extra Spaanse
peper heeft en om de Toledo Dream die z'n warmbloedig
heid tempert met airconditioning.
De Seat Ibiza CL staat als basis voor de Latino-uitvoering.
Er is keuze uit een 1.4 liter benzinemotor of een 1.9 liter die
selversie. Aan de buitenkant is de Latino herkenbaar aan de
speciale opschriften, de zwarte achterspoiler, bumpers in
carrosseriekleur, getinte ramen en de speciale wieldeksels.
Brede 175/70 R13 banden zetten de Latino op de weg. Bin
nenin is een toerenteller en digitaal klokje toegevoegd.
Zoals zoveel andere auto's is ook deze Seat Ibiza Latino
voorzien van een airbag in het stuurwiel, heeft de achter
bank hoofdsteunen en uiteraard balken in de deuren. De
achterbank is in delen uitgevoerd. Verder heeft de auto spe
ciale bekleding, ook op de portieren, en zijn er extra kaar-
tenvakken. In de middenconsole is ruimte voor zes cassettes
en dat komt goed uit want de latino heeft een radio/casset
tespeler met vier luidsprekers aan boord. De Seat Ibiza La
tino 1.4i met benzinemotor kost 24.995 gulden en de diese
luitvoering is verkrijgbaar voor 29.395 gulden.
De Toledo SE Dream heeft een 1.8 liter injectiemotor. De
enige uiterlijke vertoning betreft de in kleur van de carros
serie gespoten buitenspiegels. Metalliclak is standaard. Er is
keus uit drie tinten. Het interieur is met speciale bekleding
aan de kleur van de auto aangepast. De pookknop stamt
van de Ibiza GT.
Waar het bij de Toledo Dream vooral om gaat is de aircon
ditioning. Samen met de afstandsbediening voor de centrale
portiervergrendeling vraagt de dealer 1.000 extra voor deze
uitvoering. De Toledo Dream is al voor 35.995 gulden te
koop.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-351991
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Amestein)
0118-612236
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Gildeweg 13 en 25
0118-412610
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LAND
Zuidstraat 27
0118-571382
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524