Peugeot 306 STdt 1.9:Leeuwekoning dieselmotor
GIRO 55055
APK
49.
SUPERAANBIEDING
Philips PR 342
99.
DE RODE HEI PILAREN TEL. 011 s - 43 02 50
Honda rondt Civic-reeks af met introductie nieuwe Coupé
Werkt binnen 1 week
Swiss VoetFris: werkt onmiddellijk
tegen voettranspiratie en voetengeur
GRUAU CARAVANS
CAMPIIMG 0LMEIMVELD
GEEF
ASTMAPATIENTEN
MEER LUCHT
Astma z? Fonds
VEERSEDAM AUTO B.V.
SCHELDEBODE VAN DINSDAG 14 MEI 1996
307
Voetengeur direct weg
Werkt direct
Swiss VoetFris betekent het einde
voor zweetvoeten. Tot voor kort
bood alleen een vocht- en geurabsorbe-
rend zooitje in uw schoen enige uitkomst.
Maar met Swiss VoetFris kunt u nu
definitief afrekenen met overmatige
voettranspiratie en die doordringende
voetengeur.
«HalHglPfrWflTalgl*!
MIDDELBURG - LANGE DELFT 121
TEL. 0118 - 63 99 05
figgM VLISSINGEN - OUDE MARKT 18
HAARHOEVE
VERMAAT
APK KEURING
of GRATIS
Modellen 1996 in onze showroom!
Autohandel Pamko
hollandia action
Met handgreep van 405.- voor 350.-
Met draaislinger van 570.- voor 450.-
iMvmYCngtvTig
PORTABLE ZAKTELEFOON
(NMT voor Nederland)
NU VOOR*
Telefoneren v.a. 25 cent per minuut
Alleen bij:
VALITY
CENTERS
In het land waar diesel koning is, is een Peugeot met die
selmotor de Leeuwekoning. Dat geldt zeker in thuisland
Frankrijk, waar dieselmotoren een flink stuk marktaan
deel voor hun rekening nemen. In Nederland ligt dat wat
anders, toch heeft de oliedrinkende automobiel niet over
gebrek aan aandacht te klagen. Zeker nu de diesel qua
prestaties steeds harder richting benzinemotor begint te
gaan: turbootje erbij, directe inspuiting. Allemaal middel
tjes die ervoor zorgen dat een economische beslissing niet
langer saai hoeft te zijn. Wij onderzochten deze stelling
aan de hand van de Peugeot 3(16 STdt 1.9. En dan niet zo
maar een 306, maar een Belfort-uitvoering.
Begin dit jaar rolde de éénmiljoenste 306 van de lopende
band. Om deze feestelijke mijlpaal, bereikt na 33 maanden
produceren, wat luister bij te zetten, introduceerde Peu
geot de 306 Belfort. Deze 'Belfort-lijn' is van toepassing
op vrijwel het hele 306-gamma en biedt een rijkere uitrus
ting dan de voorgaande 306-types die nog maar mondjes
maat verkrijgbaar zijn.
'Onze' 306 STdt 1.9 Belfort laat op de accessoirelijst extra
zaken zien als een met leder bekleed driespaaks stuurwiel,
mistlampen vóór, diefstalbeveiliging met startcode en,
naast de standaard elektrisch bediende voorportierramen,
elektrisch bediende ramen achter. De prijs is natuurlijk
ook wat omhoog gegaan. 1.635 gulden om precies te zijn.
Dit betekent dat het Belfortje voor 43.675 gulden mee
naar huis mag.
Om nu maar meteen het eerste extraatje bij de horens te
pakken: de mistlampen, geïntegreerd in de in kleur gespo
ten spoiler-achtige voorbumper, geven de 306 extra ca
chet,c.q. een sportief smoel. Nu heeft de 306 dit laatste van
nature. Pas aan de achterkant wordt boter bij de vis ge
daan: de hatchback is van top tot teen sportief, onze sedan
is door het kofferbakje ietwat behoudender van aard. Van
daar ook dat de meest potente motor, van zo'n 110 Kw/150
pk, in de driedeurs-versie te vinden is.
Smaken mogen dan verschillen: harde cijfers kunnen ook
een beslissing forceren. De sedan is mooi wel 23,7 centi
meter langer, centimeters die vrijwel allemaal ten goede
komen aan de kofferruimte die 463 liter spul kan verstou
wen. Tegen 338 liter van de 3 en 5-deurs. Wel moet gezegd
worden dat de cijfers bij neergeklapte achterbankleuning
ruim in het voordeel van de hatchback uitslaan: 799 tegen
1146 liter. Maar dan kun je maar met z'n tweetjes rondka-
chelen. Nog even over de bereikbaarheid van de bagage
ruimte: de kofferklep valt tot op de bumper, waardoor er
een minimale tildrempel ontstaat. Door de ver naar achter
geplaatste achterruitstijl is het laden van grotere voorwer
pen wat lastig.
In het intérieur is weinig te merken van de extra centime
ters. Niet dat dat een verkeerde zaak is, want ruimte is er
plenty. De stoelen zijn goed instelbaar en voorzien van
lendensteun. Stuur en stoel zijn overigens in hoogte ver
stelbaar, waardoor de zoektocht naar een ideale afstem
ming met succes afgerond kan worden. Ook de 'bij-rijder'
heeft plek zat om de kilometers zonder bijverschijnselen
onder zich door te laten schieten. De hardheid van het
meubilair is prima in balans, iets wat ook geldt voor de
achterbank. Een setje kinderen kan met gemak mee, voor
een volwassen bezetting van de in delen neerklapbare ach
terbank moet bestuurder en voorpassagier niet al te ver
naar achteren willen uitbreiden om het daar heersende
comfort niet te ondermijnen. Al met al is het met 'volle
bak' reizen zeker niet tegengevallen.
We lieten het woord al vallen: comfort. Het is niet voor
niks een Frans woord, want ook onze Fransman laat duide
lijk merken te weten wat het woord inhoudt. De ergono
mie van het dashboard en alle bedieningselementen is
goed doordacht. Alles heeft een duidelijke plaats gekre
gen, is richting bestuurder gekeerd en er zijn geen 'knop-
penhopen' te vinden: alle functies zijn duidelijk van elkaar
gescheiden en voorzien van forse druk- en draaiknoppen.
Mis-handelen is ondenkbaar. Wat wel even wennen is, is de
positie van de raambediening en die van de elektrisch in
stelbare en verwarmde buitenspiegels. De schakelaars
hiervoor liggen namelijk nogal diep. Het verdient dan ook
de voorkeur om de spiegels vóór vertrek goed in te stellen.
Positionering óp de deurgreep zou een betere optie zijn
geweest. Overigens is deze deurgreep zo geplaatst dat het
bij gesloten deur net lijkt alsof deze greep deel uitmaakt
van het dashboard: weer zo'n klein accentje dat duidelijk
maakt dat er met passie aan deze auto gewerkt is door de
constructeurs. De in onze auto als extra geplaatste radio-
Peugeot is voorzien van een bedieningssatelliet aan de
stuurkolom. Een bijdrage aan veilig rijden: volume-rege-
De mistlampen, geïntegreerd in de in kleur gespoten spoiler-achtige voorbumper, geven de
306 extra cachet, c.q. een sportief smoel.
len en zender zoeken kan zonder de aandacht voor de weg
te laten verslappen. De met alle voorzieningen uitgeruste
radio kost wel 1202 gulden, het satellietje 77,20 gulden.
Overigens is er al een radio-Peugeot, die een mooi plekje
in het dashboard krijgt, vanaf 632 gulden. Ondanks al het
veiligheidsdenken moet voor de bestuurdersairbag extra
diep in de buidel getast worden: 1.250 gulden om precies te
zijn. En dat is jammer.
De Fransen zijn meesters in het bouwen van diesels. Deze
vorm van motorisering is dan ook heel populair in het land
van wijn en stokbrood. En waarom ook niet. Als we kijken
naar de prestaties die de turbodiesel-krachtbron van het
onderwerp van deze test aan de dag legt, dan wordt met
een duidelijk dat je met zo'n oliedrinkende 4-cilinder ab
soluut geen slecht figuur slaat in het dagelijkse verkeer. De
1905 kubieke centimeter metende motor legt een vermo
gen van 67.5 kW/92 pk op straat. Combineer dit met het
meer dan ruim voldoende maximum koppel van 1% Nm,
reeds bij 2.250 toeren per minuut voorradig, en dan kom je
al snel tot de volgende
prestaties: topsnelheid bij
na 180 kilometer per uur en
een sprint van stilstand
naar 100 kilometer per uur
in 12,5 seconden. Hiermee
kun je je dus overal verto
nen en ben jij degene' die
het laatst lacht: bij voor
keur aan de benzinepomp.
Want niet alleen laat je de
60-liter tank vollopen met
het goedkopere diesel, bo
vendien hoeft dat ook min
der snel dan het merendeel
van de benzine-collega's.
Want met een door ons ge
meten gemiddeld verbruik
van 6,55 liter op de 100 ki
lometer (1 op 15) kun je
toch zo'n 900 kilometer tuf
fen voordat het echt nood
zakelijk wordt om een
pompstation op te zoeken.
Niet alleen de koele cijfers laten zien dat de turbodiesel
motor een pittig karakter heeft, ook tijdens het rijden
merkje dat de Belfort er zin in heeft. De auto reageert, ze
ker voor een diesel, zeer vlot op het gaspedaal en luistert
goed naar de commando's die via het bekrachtigde stuur
doordringen naar de voorwielen. De stabiliteit is perfect.
Zowel op de rechte weg als in een bocht, met welke krom
ming dan ook. De Peugeot lust ze allemaal. Bij iets teveel
enthousiasme wil hij wat over de voorwielen weglopen,
maar dat is gemakkelijk te corrigeren. Nee, op geen enkel
moment heb je het gevoel dat deze auto jou de baas is. Nu
is dit laatste ook meer weggelegd voor de allersnelste rak
kers uit de auto-echelon.
Toch mag de 306 STdt 1.9 Belfort niet onderschat worden:
deze leeuwekoning maakt waar wat hij belooft: snel, soe
pel, zuinig, comfortabel. En over het kontje mag dan nog
getwist worden. Dat is een kwestie van smaak en iedereen
lust tenslotte wel weer iets anders. Feit is dat de 306 turbo
diesel een lekker automobiel is.
De nieuwe Civic Coupé heeft zijn entree gemaakt. Het
elegante en sportieve Honda-automobiel rondt de ver
nieuwingen binnen de Civic-reeks af. De importeur is der
mate ingenomen met het nieuwe model dat tijdens de in
troductiecampagne al gesproken wordt van 'de stijlvolste
Civic van deze eeuw'.
De Coupé valt op door zijn vlotte styling en zijn dyna
mische karakter. Dat laatste wordt vooral veroorzaakt
door de krachtige en soepele 1.6i-motoren. De grille, de
grote 'heldere' koplampen en de royale wielbasis geven
de Civic Coupé een eigen en uitermate energiek ge
zicht. Daarenboven zijn de vloeiende aërodynamische
lijnen en details niet alleen mooi om te zien, ze geven de
auto ook een gunstige stroomlijn. Het geluidsniveau
van de auto ligt 4 dB lager dan zijn voorganger.
De Civic Coupé is van nature een Amerikaans ontwerp
dat in de Verenigde Staten en Canada gebouwd wordt.
In ons land wordt de auto geleverd met één motorver
sie, de 1.6i LS, en twee uitrustingsniveau's.
In het interieur van beide versies is er alles aan gedaan
om zoveel mogelijk ruimte te vinden voor de inzitten
den. Volgens Honda zelf moeten vier volwassen perso
nen makkelijk een zitplaatsje kunnen veroveren. In te
genstelling tot zijn voorganger is er zelfs meer plaats
voor de benen en kreeg het hoofd 25 mm meer speling.
Ook de bagageruimte groeide tot 405 kubieke decime
ters.
De 1.61 LS is standaard uitgerust met onder meer twee
Volgens de importeur is het de 'stijlvolste Civic van deze eeuw'.
airbags en gordelspanners voorin, stuurbekrachtiging,
elektronische startblokkering, centrale vergrendeling
met afstandsbediening, een in hoogte verstelbaar stuur,
getint glas, een derde remlicht en een 60/40 gedeeld
neerklapbare achterbank. De luxer uitgevoerde versie
biedt bovendien als extra een aantal veilige en comfor
tabele zaken als ABS, elektrisch verstelbare buitenspie
gels, een schuif-/kanteldak en elektrisch bedienbare zij
ruiten voor.
De basis-versie mag voor 36.990 gulden mee naar huis
(inclusief BTW), voor de luxere uitvoering moet door
gespaard worden tot
42.590 gulden.
Over de motor die in het
vooronder geschroefd is,
valt van alles te vertellen.
Het gaat hierbij om een
geheel lichtmetalen vier-
cilindermotor van 1590
kubieke centimeters, met
enkele bovenliggende
nokkenas, vier kleppen
per cilinder en sequentië
le benzine-inspuiting.
Aanvankelijk had Honda
dit geavanceerde systeem
ontwikkeld voor haar au
tosport-activiteiten, maar
in de Honda personen
auto's blijkt het ook volledig tot z'n recht te komen.
Het motorblok van de Coupé is opgehangen met hy
draulische steunen om het geluidsniveau terug te drin
gen. Ook de speciaal ontworpen in- en uitlaatspruit
stukken dragen aan het verminderde geluidsniveau bij.
De motor levert een iets hoger vermogen, 77 kW/105 pk
bij 6.200 toeren per minuut (tpm), dan de basismotor uit
de vorige Civic Coupé die 74 kW/100 pk op de weg
bracht.
Groter is eigenlijk de verandering in het koppel. Door
een hoger maximum koppel bij een lager toerental te la
ten vrijkomen, 140 Nm bij 4.500 tpm in plaats van 133
Nm bij 4900 tpm, is de motor een stuk soepeler gewor
den. De vlotte prestaties met een top van 190 kilometer
per uur en een acceleratie van 0 tot 100 kilometer in
10,1 seconde gaan samen met een verbruik van 6,6 liter
op 100 kilometer (fabrieksopgave).
Bij deze 'sportieve' cijfers hoort natuurlijk ook een dito
wegligging. Daarvoor is dan ook terdege gezorgd. Voor
zien van de overbekende Honda Double Wishbone op
hanging. die overigens wel wat wijzigingen heeft onder
gaan om onder andere het zwaartepunt en de rol-as la
ger te leggen, laat de Coupé zich messcherp, en veilig,
sturen.
Overigens is er ook aan de vering gesleuteld om het rij-
comfort niet uit het oog te verliezen. De gasdruk-schok
dempers zijn anders afgesteld en door verbeteringen
aan de bevestigingen van alle onderstelcomponenten
worden kleine trillingen geïsoleerd.
Bij het ontwerp van de carrosserie voor de nieuwe Civic
Coupé is veel aandacht besteed aan het vergroten van
de inzittendenbescherming bij een ongeval. Zo zijn de
bumpers en bumperdraagbalken versterkt, zijn de
langsdragers in het dak zwaarder uitgevoerd en zijn de
dorpels zwaarder, evenals de draagbalken. De auto is
verder uitgerust met beschermbalken in de portieren en
met een dwarsbalk tussen de stijlen onder de voorruit,
waaraan de stuurkolom is bevestigd. De carrosserie is
bovendien extra torsie- en buigstijf gemaakt. Ongeveer
90 procent van alle plaatstaal is verzinkt.
De nieuwe Civic Coupé is overigens al bij de dealers ge
arriveerd.
Zweetvoeten zijn er weg ven!
Swiss VoetFrls werkt snel èn gemakkelijk.
Gedurende de eerste week behandelt u
voeten twee keer per dag met de handige
spray. De natuurlijke ingrediënten in Swiss
VoetFrls bestrijden heel effectief de overmatige
voettranspiratie. Dat betekent het einde voor
natte voeten en doorweekte sokken.
Bovendien gaat Swiss VoetFrls de vorming van
bacteriën op de voet tegen. Het transpira-
tievocht is van zichzelf volstrekt geurloos. Die
penetrante geur wordt veroorzaakt door een
chemische verbinding tussen het transpiratie-
vocht en deze voetbacteriën. Door enerzijds
overmatige voettranspiratie en anderzijds de
wildgroei van bacteriën te bestrijden, lost
Swiss VoetFrls het voetengeur-probleem
definitief op.
Al na de eerste behandeling nemen uw
klachten direct af. Wanneer u de Intensief-
kuur heeft voltooid, behoren overmatige
voettranspiratie en de doordringende voeten-
geur zelfs helemaal tot het verleden.
Vervolgens kunt u volstaan met de onder-
houdsdosering van één voetbehandeling in
de week.
Swiss VoetFrls werkt snel, gemakkelijk en
effectief. Geen wonder, dat óók uw
zweet voeten weg zijn van Swiss VoetFrls!
M
STEUNPUNT VOOR 1.6 MILJOEN NEDERLANDERS
voor uw onzichtbaar gedragen pruik
en vele andere natuurlijk uitziende
haartoevoegingen. De laatste ontwikke
lingen worden op de voet gevolgd:
o.a.: cyber hair, een haarunit voor
I de jonge kritische man
100% PRIVACY EN 24 UUR BEREIKBAAR
Onze info is u minstens een postzegel of
belletje waard. Stuur de bon in:
I
I
I
I
I
I
I
I
I
ft
I
I
I
I
I
Melanenweg 6
4661 RZ Halsteren
Tel. 0164-247130-234324
Rondweg Noord
^N-259 Halsteren-Oost
B°N
MAN
VROUW
Stuur mij informatie
Naam:
Adres:
Postc./Plaats
Telefopn:
Bon in gesloten envelop sturen naar
bovenstaand adres.
APK keuringen voor ieder merk en type auto.Vakkundig,
snel en voordelig. Bel ons even...
incl. BTW
bij een grote beurt.
Vrouwenpolderseweg 75 - 4354 KL VROUWENPOLDER
o 0118-591524-Fax 0118-593167
licht in gewicht en prijs
goede indeling en moderne kleuren
beperkte levering: op tijd besteld, op tijd in uw bezit
Dealer voor geheel Zeeland:
Gapingseweg 5 - Serooskerke - Tel. 0118-592040
b.g.g. 591285 (gem. Veere) Fax 593234
Ook het juiste adres voor uw occasioncaravan
biedt aan:
Ford Sierra Stationcar'86 van 3.950.-voor
Fiat Regata'85-86 van 1.750.-voor
Opel Kadett 1.3 S'86 van 3.950.- voor
Opel Senator 2.5E'84 van 2.750.- voor
Ford Fiesta'83 van 1150.-voor
Inruil, financiering en garantie mogelijk.
Dinsdag t/m zaterdag geopend van 13.00-17.00 uur
Wij leveren auto's af met volle tank en APK.
Amesteinweg 48i Middelburg 0118-614804
3.750 -
1.450.-
3.750.-
2.450.-
750 -
NU DIVERSE VOORJAARSAANBIEDINGEN
zonnedak reflecterend veiligheidsglas in brons
of groen ingebouwd zon- en warmtefilter en kera
misch raster glaspaneel uitneembaar
makkelijke, traploze bediening door draaislinger
of beugel t fraaie binnenafwerking
Prijzen incl, montage en 3 jaar garantie
Aanbiedingen geldig zolang de voorraad strekt
Gildeweg 27b Vlissingen Tel. (0118) 417170 5
onn ex.B.T.W.
van 399.-
falleen bij afsluiten 3-jarig abonnement)
Nieuwstraat 3
3241 CC Middelharnis
Tel. 0187-486144
Fax 0187-486177
Langeweg 5c
3261 LJ Oud-Beijerland
Tel. 0186-614440
Fax 0186-615272
Klein Vlaanderen 91-93
4331 RJ Middelburg
Tel. 0118-640684
Fax 0118-628258
VAKSPECIALISTEN IN CAR HI-FI, ALARMSYSTEMEN,
MOBIELE TELEFONIE EN VAKKUNDIGE INBOUW