Peugeot 306 STdt 1.9:Leeuwekoning dieselmotor GIRO 55055 APK 49. SUPERAANBIEDING Philips PR 342 99. DE RODE HEI PILAREN TEL. 011 s - 43 02 50 Honda rondt Civic-reeks af met introductie nieuwe Coupé Werkt binnen 1 week Swiss VoetFris: werkt onmiddellijk tegen voettranspiratie en voetengeur GRUAU CARAVANS CAMPIIMG 0LMEIMVELD GEEF ASTMAPATIENTEN MEER LUCHT Astma z? Fonds VEERSEDAM AUTO B.V. SCHELDEBODE VAN DINSDAG 14 MEI 1996 307 Voetengeur direct weg Werkt direct Swiss VoetFris betekent het einde voor zweetvoeten. Tot voor kort bood alleen een vocht- en geurabsorbe- rend zooitje in uw schoen enige uitkomst. Maar met Swiss VoetFris kunt u nu definitief afrekenen met overmatige voettranspiratie en die doordringende voetengeur. «HalHglPfrWflTalgl*! MIDDELBURG - LANGE DELFT 121 TEL. 0118 - 63 99 05 figgM VLISSINGEN - OUDE MARKT 18 HAARHOEVE VERMAAT APK KEURING of GRATIS Modellen 1996 in onze showroom! Autohandel Pamko hollandia action Met handgreep van 405.- voor 350.- Met draaislinger van 570.- voor 450.- iMvmYCngtvTig PORTABLE ZAKTELEFOON (NMT voor Nederland) NU VOOR* Telefoneren v.a. 25 cent per minuut Alleen bij: VALITY CENTERS In het land waar diesel koning is, is een Peugeot met die selmotor de Leeuwekoning. Dat geldt zeker in thuisland Frankrijk, waar dieselmotoren een flink stuk marktaan deel voor hun rekening nemen. In Nederland ligt dat wat anders, toch heeft de oliedrinkende automobiel niet over gebrek aan aandacht te klagen. Zeker nu de diesel qua prestaties steeds harder richting benzinemotor begint te gaan: turbootje erbij, directe inspuiting. Allemaal middel tjes die ervoor zorgen dat een economische beslissing niet langer saai hoeft te zijn. Wij onderzochten deze stelling aan de hand van de Peugeot 3(16 STdt 1.9. En dan niet zo maar een 306, maar een Belfort-uitvoering. Begin dit jaar rolde de éénmiljoenste 306 van de lopende band. Om deze feestelijke mijlpaal, bereikt na 33 maanden produceren, wat luister bij te zetten, introduceerde Peu geot de 306 Belfort. Deze 'Belfort-lijn' is van toepassing op vrijwel het hele 306-gamma en biedt een rijkere uitrus ting dan de voorgaande 306-types die nog maar mondjes maat verkrijgbaar zijn. 'Onze' 306 STdt 1.9 Belfort laat op de accessoirelijst extra zaken zien als een met leder bekleed driespaaks stuurwiel, mistlampen vóór, diefstalbeveiliging met startcode en, naast de standaard elektrisch bediende voorportierramen, elektrisch bediende ramen achter. De prijs is natuurlijk ook wat omhoog gegaan. 1.635 gulden om precies te zijn. Dit betekent dat het Belfortje voor 43.675 gulden mee naar huis mag. Om nu maar meteen het eerste extraatje bij de horens te pakken: de mistlampen, geïntegreerd in de in kleur gespo ten spoiler-achtige voorbumper, geven de 306 extra ca chet,c.q. een sportief smoel. Nu heeft de 306 dit laatste van nature. Pas aan de achterkant wordt boter bij de vis ge daan: de hatchback is van top tot teen sportief, onze sedan is door het kofferbakje ietwat behoudender van aard. Van daar ook dat de meest potente motor, van zo'n 110 Kw/150 pk, in de driedeurs-versie te vinden is. Smaken mogen dan verschillen: harde cijfers kunnen ook een beslissing forceren. De sedan is mooi wel 23,7 centi meter langer, centimeters die vrijwel allemaal ten goede komen aan de kofferruimte die 463 liter spul kan verstou wen. Tegen 338 liter van de 3 en 5-deurs. Wel moet gezegd worden dat de cijfers bij neergeklapte achterbankleuning ruim in het voordeel van de hatchback uitslaan: 799 tegen 1146 liter. Maar dan kun je maar met z'n tweetjes rondka- chelen. Nog even over de bereikbaarheid van de bagage ruimte: de kofferklep valt tot op de bumper, waardoor er een minimale tildrempel ontstaat. Door de ver naar achter geplaatste achterruitstijl is het laden van grotere voorwer pen wat lastig. In het intérieur is weinig te merken van de extra centime ters. Niet dat dat een verkeerde zaak is, want ruimte is er plenty. De stoelen zijn goed instelbaar en voorzien van lendensteun. Stuur en stoel zijn overigens in hoogte ver stelbaar, waardoor de zoektocht naar een ideale afstem ming met succes afgerond kan worden. Ook de 'bij-rijder' heeft plek zat om de kilometers zonder bijverschijnselen onder zich door te laten schieten. De hardheid van het meubilair is prima in balans, iets wat ook geldt voor de achterbank. Een setje kinderen kan met gemak mee, voor een volwassen bezetting van de in delen neerklapbare ach terbank moet bestuurder en voorpassagier niet al te ver naar achteren willen uitbreiden om het daar heersende comfort niet te ondermijnen. Al met al is het met 'volle bak' reizen zeker niet tegengevallen. We lieten het woord al vallen: comfort. Het is niet voor niks een Frans woord, want ook onze Fransman laat duide lijk merken te weten wat het woord inhoudt. De ergono mie van het dashboard en alle bedieningselementen is goed doordacht. Alles heeft een duidelijke plaats gekre gen, is richting bestuurder gekeerd en er zijn geen 'knop- penhopen' te vinden: alle functies zijn duidelijk van elkaar gescheiden en voorzien van forse druk- en draaiknoppen. Mis-handelen is ondenkbaar. Wat wel even wennen is, is de positie van de raambediening en die van de elektrisch in stelbare en verwarmde buitenspiegels. De schakelaars hiervoor liggen namelijk nogal diep. Het verdient dan ook de voorkeur om de spiegels vóór vertrek goed in te stellen. Positionering óp de deurgreep zou een betere optie zijn geweest. Overigens is deze deurgreep zo geplaatst dat het bij gesloten deur net lijkt alsof deze greep deel uitmaakt van het dashboard: weer zo'n klein accentje dat duidelijk maakt dat er met passie aan deze auto gewerkt is door de constructeurs. De in onze auto als extra geplaatste radio- Peugeot is voorzien van een bedieningssatelliet aan de stuurkolom. Een bijdrage aan veilig rijden: volume-rege- De mistlampen, geïntegreerd in de in kleur gespoten spoiler-achtige voorbumper, geven de 306 extra cachet, c.q. een sportief smoel. len en zender zoeken kan zonder de aandacht voor de weg te laten verslappen. De met alle voorzieningen uitgeruste radio kost wel 1202 gulden, het satellietje 77,20 gulden. Overigens is er al een radio-Peugeot, die een mooi plekje in het dashboard krijgt, vanaf 632 gulden. Ondanks al het veiligheidsdenken moet voor de bestuurdersairbag extra diep in de buidel getast worden: 1.250 gulden om precies te zijn. En dat is jammer. De Fransen zijn meesters in het bouwen van diesels. Deze vorm van motorisering is dan ook heel populair in het land van wijn en stokbrood. En waarom ook niet. Als we kijken naar de prestaties die de turbodiesel-krachtbron van het onderwerp van deze test aan de dag legt, dan wordt met een duidelijk dat je met zo'n oliedrinkende 4-cilinder ab soluut geen slecht figuur slaat in het dagelijkse verkeer. De 1905 kubieke centimeter metende motor legt een vermo gen van 67.5 kW/92 pk op straat. Combineer dit met het meer dan ruim voldoende maximum koppel van 1% Nm, reeds bij 2.250 toeren per minuut voorradig, en dan kom je al snel tot de volgende prestaties: topsnelheid bij na 180 kilometer per uur en een sprint van stilstand naar 100 kilometer per uur in 12,5 seconden. Hiermee kun je je dus overal verto nen en ben jij degene' die het laatst lacht: bij voor keur aan de benzinepomp. Want niet alleen laat je de 60-liter tank vollopen met het goedkopere diesel, bo vendien hoeft dat ook min der snel dan het merendeel van de benzine-collega's. Want met een door ons ge meten gemiddeld verbruik van 6,55 liter op de 100 ki lometer (1 op 15) kun je toch zo'n 900 kilometer tuf fen voordat het echt nood zakelijk wordt om een pompstation op te zoeken. Niet alleen de koele cijfers laten zien dat de turbodiesel motor een pittig karakter heeft, ook tijdens het rijden merkje dat de Belfort er zin in heeft. De auto reageert, ze ker voor een diesel, zeer vlot op het gaspedaal en luistert goed naar de commando's die via het bekrachtigde stuur doordringen naar de voorwielen. De stabiliteit is perfect. Zowel op de rechte weg als in een bocht, met welke krom ming dan ook. De Peugeot lust ze allemaal. Bij iets teveel enthousiasme wil hij wat over de voorwielen weglopen, maar dat is gemakkelijk te corrigeren. Nee, op geen enkel moment heb je het gevoel dat deze auto jou de baas is. Nu is dit laatste ook meer weggelegd voor de allersnelste rak kers uit de auto-echelon. Toch mag de 306 STdt 1.9 Belfort niet onderschat worden: deze leeuwekoning maakt waar wat hij belooft: snel, soe pel, zuinig, comfortabel. En over het kontje mag dan nog getwist worden. Dat is een kwestie van smaak en iedereen lust tenslotte wel weer iets anders. Feit is dat de 306 turbo diesel een lekker automobiel is. De nieuwe Civic Coupé heeft zijn entree gemaakt. Het elegante en sportieve Honda-automobiel rondt de ver nieuwingen binnen de Civic-reeks af. De importeur is der mate ingenomen met het nieuwe model dat tijdens de in troductiecampagne al gesproken wordt van 'de stijlvolste Civic van deze eeuw'. De Coupé valt op door zijn vlotte styling en zijn dyna mische karakter. Dat laatste wordt vooral veroorzaakt door de krachtige en soepele 1.6i-motoren. De grille, de grote 'heldere' koplampen en de royale wielbasis geven de Civic Coupé een eigen en uitermate energiek ge zicht. Daarenboven zijn de vloeiende aërodynamische lijnen en details niet alleen mooi om te zien, ze geven de auto ook een gunstige stroomlijn. Het geluidsniveau van de auto ligt 4 dB lager dan zijn voorganger. De Civic Coupé is van nature een Amerikaans ontwerp dat in de Verenigde Staten en Canada gebouwd wordt. In ons land wordt de auto geleverd met één motorver sie, de 1.6i LS, en twee uitrustingsniveau's. In het interieur van beide versies is er alles aan gedaan om zoveel mogelijk ruimte te vinden voor de inzitten den. Volgens Honda zelf moeten vier volwassen perso nen makkelijk een zitplaatsje kunnen veroveren. In te genstelling tot zijn voorganger is er zelfs meer plaats voor de benen en kreeg het hoofd 25 mm meer speling. Ook de bagageruimte groeide tot 405 kubieke decime ters. De 1.61 LS is standaard uitgerust met onder meer twee Volgens de importeur is het de 'stijlvolste Civic van deze eeuw'. airbags en gordelspanners voorin, stuurbekrachtiging, elektronische startblokkering, centrale vergrendeling met afstandsbediening, een in hoogte verstelbaar stuur, getint glas, een derde remlicht en een 60/40 gedeeld neerklapbare achterbank. De luxer uitgevoerde versie biedt bovendien als extra een aantal veilige en comfor tabele zaken als ABS, elektrisch verstelbare buitenspie gels, een schuif-/kanteldak en elektrisch bedienbare zij ruiten voor. De basis-versie mag voor 36.990 gulden mee naar huis (inclusief BTW), voor de luxere uitvoering moet door gespaard worden tot 42.590 gulden. Over de motor die in het vooronder geschroefd is, valt van alles te vertellen. Het gaat hierbij om een geheel lichtmetalen vier- cilindermotor van 1590 kubieke centimeters, met enkele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en sequentië le benzine-inspuiting. Aanvankelijk had Honda dit geavanceerde systeem ontwikkeld voor haar au tosport-activiteiten, maar in de Honda personen auto's blijkt het ook volledig tot z'n recht te komen. Het motorblok van de Coupé is opgehangen met hy draulische steunen om het geluidsniveau terug te drin gen. Ook de speciaal ontworpen in- en uitlaatspruit stukken dragen aan het verminderde geluidsniveau bij. De motor levert een iets hoger vermogen, 77 kW/105 pk bij 6.200 toeren per minuut (tpm), dan de basismotor uit de vorige Civic Coupé die 74 kW/100 pk op de weg bracht. Groter is eigenlijk de verandering in het koppel. Door een hoger maximum koppel bij een lager toerental te la ten vrijkomen, 140 Nm bij 4.500 tpm in plaats van 133 Nm bij 4900 tpm, is de motor een stuk soepeler gewor den. De vlotte prestaties met een top van 190 kilometer per uur en een acceleratie van 0 tot 100 kilometer in 10,1 seconde gaan samen met een verbruik van 6,6 liter op 100 kilometer (fabrieksopgave). Bij deze 'sportieve' cijfers hoort natuurlijk ook een dito wegligging. Daarvoor is dan ook terdege gezorgd. Voor zien van de overbekende Honda Double Wishbone op hanging. die overigens wel wat wijzigingen heeft onder gaan om onder andere het zwaartepunt en de rol-as la ger te leggen, laat de Coupé zich messcherp, en veilig, sturen. Overigens is er ook aan de vering gesleuteld om het rij- comfort niet uit het oog te verliezen. De gasdruk-schok dempers zijn anders afgesteld en door verbeteringen aan de bevestigingen van alle onderstelcomponenten worden kleine trillingen geïsoleerd. Bij het ontwerp van de carrosserie voor de nieuwe Civic Coupé is veel aandacht besteed aan het vergroten van de inzittendenbescherming bij een ongeval. Zo zijn de bumpers en bumperdraagbalken versterkt, zijn de langsdragers in het dak zwaarder uitgevoerd en zijn de dorpels zwaarder, evenals de draagbalken. De auto is verder uitgerust met beschermbalken in de portieren en met een dwarsbalk tussen de stijlen onder de voorruit, waaraan de stuurkolom is bevestigd. De carrosserie is bovendien extra torsie- en buigstijf gemaakt. Ongeveer 90 procent van alle plaatstaal is verzinkt. De nieuwe Civic Coupé is overigens al bij de dealers ge arriveerd. Zweetvoeten zijn er weg ven! Swiss VoetFrls werkt snel èn gemakkelijk. Gedurende de eerste week behandelt u voeten twee keer per dag met de handige spray. De natuurlijke ingrediënten in Swiss VoetFrls bestrijden heel effectief de overmatige voettranspiratie. Dat betekent het einde voor natte voeten en doorweekte sokken. Bovendien gaat Swiss VoetFrls de vorming van bacteriën op de voet tegen. Het transpira- tievocht is van zichzelf volstrekt geurloos. Die penetrante geur wordt veroorzaakt door een chemische verbinding tussen het transpiratie- vocht en deze voetbacteriën. Door enerzijds overmatige voettranspiratie en anderzijds de wildgroei van bacteriën te bestrijden, lost Swiss VoetFrls het voetengeur-probleem definitief op. Al na de eerste behandeling nemen uw klachten direct af. Wanneer u de Intensief- kuur heeft voltooid, behoren overmatige voettranspiratie en de doordringende voeten- geur zelfs helemaal tot het verleden. Vervolgens kunt u volstaan met de onder- houdsdosering van één voetbehandeling in de week. Swiss VoetFrls werkt snel, gemakkelijk en effectief. Geen wonder, dat óók uw zweet voeten weg zijn van Swiss VoetFrls! M STEUNPUNT VOOR 1.6 MILJOEN NEDERLANDERS voor uw onzichtbaar gedragen pruik en vele andere natuurlijk uitziende haartoevoegingen. De laatste ontwikke lingen worden op de voet gevolgd: o.a.: cyber hair, een haarunit voor I de jonge kritische man 100% PRIVACY EN 24 UUR BEREIKBAAR Onze info is u minstens een postzegel of belletje waard. Stuur de bon in: I I I I I I I I I ft I I I I I Melanenweg 6 4661 RZ Halsteren Tel. 0164-247130-234324 Rondweg Noord ^N-259 Halsteren-Oost B°N MAN VROUW Stuur mij informatie Naam: Adres: Postc./Plaats Telefopn: Bon in gesloten envelop sturen naar bovenstaand adres. APK keuringen voor ieder merk en type auto.Vakkundig, snel en voordelig. Bel ons even... incl. BTW bij een grote beurt. Vrouwenpolderseweg 75 - 4354 KL VROUWENPOLDER o 0118-591524-Fax 0118-593167 licht in gewicht en prijs goede indeling en moderne kleuren beperkte levering: op tijd besteld, op tijd in uw bezit Dealer voor geheel Zeeland: Gapingseweg 5 - Serooskerke - Tel. 0118-592040 b.g.g. 591285 (gem. Veere) Fax 593234 Ook het juiste adres voor uw occasioncaravan biedt aan: Ford Sierra Stationcar'86 van 3.950.-voor Fiat Regata'85-86 van 1.750.-voor Opel Kadett 1.3 S'86 van 3.950.- voor Opel Senator 2.5E'84 van 2.750.- voor Ford Fiesta'83 van 1150.-voor Inruil, financiering en garantie mogelijk. Dinsdag t/m zaterdag geopend van 13.00-17.00 uur Wij leveren auto's af met volle tank en APK. Amesteinweg 48i Middelburg 0118-614804 3.750 - 1.450.- 3.750.- 2.450.- 750 - NU DIVERSE VOORJAARSAANBIEDINGEN zonnedak reflecterend veiligheidsglas in brons of groen ingebouwd zon- en warmtefilter en kera misch raster glaspaneel uitneembaar makkelijke, traploze bediening door draaislinger of beugel t fraaie binnenafwerking Prijzen incl, montage en 3 jaar garantie Aanbiedingen geldig zolang de voorraad strekt Gildeweg 27b Vlissingen Tel. (0118) 417170 5 onn ex.B.T.W. van 399.- falleen bij afsluiten 3-jarig abonnement) Nieuwstraat 3 3241 CC Middelharnis Tel. 0187-486144 Fax 0187-486177 Langeweg 5c 3261 LJ Oud-Beijerland Tel. 0186-614440 Fax 0186-615272 Klein Vlaanderen 91-93 4331 RJ Middelburg Tel. 0118-640684 Fax 0118-628258 VAKSPECIALISTEN IN CAR HI-FI, ALARMSYSTEMEN, MOBIELE TELEFONIE EN VAKKUNDIGE INBOUW

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 7