BMW 523i: de harmonie van een volmaakt concept
Volvo zorgt voor echt mooie
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice
i
(Jonge gebruikte auto's)
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW
Puntjes op de i
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Bayerische Motor Werke heeft schitterende opvolger voor 'oude' Vijfserie
Volvo's S- en V40 vormen soort trendbreuk bij befaamd Zweeds merk
309
Banden, uitlaten,
accu's, schok
dempers enz.
Motorversies
'MBS
Techniek
Sportief
Grote jongen
Resumé
Categorie
Primeur
Bent u op zoek naar een jonge ge
bruikte auto
Dan moet u zeker eens binnen lopen
bij div. UAW-bedrijven.
U vindt daar altijd wel een jonge ge
bruikte auto die aan uw wensen en
budget zal voldoen.
Op alle auto's boven de 7.500.-
krijgt u 3 mnd. Bovag-garantie en er
zijn zelfs mogelijkheden tot 1 jaar.
Verder zijn deze auto's voorzien van
de Nationale Autopas die o.a. de ki
lometerstand garandeert.
Over de inruil van uw oude auto ma
ken de UAW-bedrijven geen pro
bleem, gewoon goede inruilprijzen.
Enbij de UAW-bedrijven bent u
klant en dat staat voorop.
koopt u het beste bij de:
BOVAG-leden met zekerheid.
Hoewel de 'oude' Vijfserie van BMW nog niet helemaal
afgekloven was, werd de nieuwe serie in 1995 op de Auto
salon van Frankfurt voor het eerst aan pers en publiek ge
toond. Natuurlijk, de oude serie wagens, waarvan er te
recht zoveel zijn verkocht, had nog best een tijdje meege-
kund, maar de concurrentie had inmiddels ook niet stilge
zeten en aartsrivaal Mercedes-Benz had de nieuwe E-
klasse reeds geïntroduceerd. BMW kon niet achterbleven
en heeft op een wel heel subtiele wijze wraak genomen.
Ze heeft de nieuwe 5-serie geïntroduceerd.
Welzeker, de E-klasse van Mercedes-Benz is een serie
eminente auto's. BMW heeft echter voor de opvolger van
de oude Vijf gezorgd dat de concurrentie bepaald een
paar slapeloze nachtjes zal hebben. Niet alleen is de bui
tenzijde van de auto aanmerkelijk verfraaid, en zelfs op
tisch kleiner geworden terwijl de buitenmaten juist toena
men, ook het onderstel en met name de afstelling van de
verschillende componenten op elkaar, werd van een per
fectie die je alleen echt rijdend aan den lijve kunt onder
vinden. Op een bepaalde manier zal de nieuwe Vijfserie
zeker kannibalistische trekjes ten opzichte van de al even
schitterende Zeven vertonen. Wie minder groots wil over
komen maar toch niet wil inboeten in rijgenoegen kan
vanaf heden eenvoudigweg voor een Vijfserie kiezen. Ze
ker zo chic, maar minder opvallend. De nieuwe Vijf is een
kraker van de boven
ste plank.
BMW had in eerste in
stantie gezorgd voor
drie motorversies,
maar in de loop van dit
jaar is dat aantal al uit
gegroeid tot zes typen.
De minst krachtige is
de 520i met een tweeli
ter motor, het door ons
gereden exemplaar
was een 523i Executi
ve. Daar weer boven is
de 528i gesteld en voor
wie het helemaal mooi
(en krachtig en snel)
wil hebben zijn er de
535i en 540i waar in het
vooronder de nieuwe
BMW achtpitters hui
zen. Aanzienlijk spaar
zamer met het koste
lijk brandstofgoedje is
de 525 tds. de dieselva
riant van de serie
waarvan ongetwijfeld BMW heeft met de introductie van de nieuwe Vijfserie opnieuw een schitterend visitekaartje
nog ooit een voordeli- afgeleverd.
ger td zal komen, zon-
der tussenkoeler.
De gereden 523i Executive staat in de BMW-prijslijst
voor een bedrag van maar liefst 99.000,- en dat is na
tuurlijk een hele som geld.
Anderzijds kan worden gesteld dat er (aanmerkelijk)
duurdere auto's zijn die minder in hun mars hebben dan
deze schitterende nieuwe BMW. Ik ben geneigd te den
ken: duurder hoeft niet, want ook met deze zescilinder uit
de middenmoot van de serie komen ook veeleisende au
tomobilisten uitstekend aan hun trekken.
bediening van de telefoon, je handen niet van het wiel te
halen. Wat gefröbel met vingers is voldoende om de ge
noemde functies te activeren.
BMW heeft voor de nieuwe Vijfserie gezorgd dat er
spraakmakende techniek in de auto werd verwerkt. Heel
bijzonder is de toepassing van een aluminium onderstel
en het gebruik van zoveel mogelijk lichte materialen
waardoor het wagengewicht, ondanks de vele veiligheids
voorzieningen, toch relatief laag kon worden gehouden.
Bovendien heeft aluminium het voordeel dat het gemak
kelijk recyclebaar is, ook een punt waarop het Duitse
merk zich graag laat voorstaan. Overigens zit ook op dat
punt de concurrentie bepaald niet stil. Eveneens bijzon
der aan de nieuwe BMW is de meervoudig geleide alumi
nium achteras waardoor de auto uitblinkt in richtingstabi-
liteit en een hoog comfortpeil.
In een van de vorige nummers is ten onrechte een
exterieurfoto van de Toyota Starlet geplaatst bij een
verhaal over de Toyota Paseo. Hierbij een weergave
van de echte Paseo.
Met zijn lengte van bijna vier meter tachtig behoort de
Vijfserie echt tot de grotere jongens in het verkeer. Het
knappe van de Duitsers is dat ze die lengte goed hebben
weten te camoufleren. De auto oogt bepaald kleiner dan
hij in werkelijkheid is en dat doet hem absoluut geen
schade. Modern en tijdloos gelijnd, dat zijn de uiterlijke
wezenskenmerken van de nieuwe Vijf. Met die tijdloze
carrosserie doet de wagen absoluut niet protserig aan, ter
wijl je anderzijds wel aan de auto kunt zien dat hij niet
voor een stuiver op de markt ligt. Voor het interieur heeft
BMW zeker bij zijn grote broer uit de Zevenserie ge
spiekt. De Vijfserie is onmiskenbaar niet zó royaal als de
ze mastodont, maar vijf personen zullen zeker een gerief
lijke plaats vinden.
De kwaliteit van de stoelen is, zoals je van BMW mag ver
wachten boven elke twijfel verheven. Het zitcomfort van
de auto laat zowel voor- als achterin geen wens onvervuld
en het stuurwiel is volledig verstelbaar zodat zowel kleine
als grote bestuurders gemakkelijk een lekkere houding
kunnen vinden.
Het stuurwiel in deze BMW is overigens wel heel bijzon
der omdat de bediening van een aantal functies die nor
maliter via het dashboard wordt geregeld, bij deze auto
aan het stuurwiel zijn verbonden. Daardoor hoef je voor
het harder of zachter zetten van de radio, voor het opzoe
ken van een andere zender, voor de het instellen van de
cruise-control (waarom zit dat niet op elke auto...) en de
Dat laatste is overigens zonder twijfel een van de de sterk
ste punten van deze auto. Een niet te onderschatten factor
bij BMW is echter het sportieve imago dat het merk heeft
en keer op keer ook waarmaakt. Ook bij deze Vijf is dat
het geval. Het knappe van dit type is echter de manier
waarop die sportieve prestaties worden geleverd. In alle
rust stuift de 523i op zijn doel af. Volkomen safe aanvoe
lend, door zijn stijve carrosserie en prachtige onderstel en
de lekker krachtige motor die ondanks zijn hoge vermo
gen toch weinig geruis maakt. Een knap staaltje werk van
de Beierse fabriek. Niet alleen werd het akoestisch niveau
naar beneden gebracht, ook het timbre van het geluid ver
anderde zodanig dat het minder irritant is voor de oren,
juist op lange afstanden een niet te onderschatten com-
fortfactor.
Het is onmogelijk om binnen de beperkte ruimte die in dit
blad beschikbaar is een compleet beeld te schetsen dat
recht doet aan de enorme rijkwaliteiten van deze nieuwe
BMW. De auto heeft een modern en heel geavanceerd ge
construeerd koetswerk, een schitterende techniek, veel
vermogen, kortom BMW heeft met deze auto een top
prestatie geleverd. Over de geleverde prestaties, van de
auto hoeft geen mens zich ooit zorgen te maken. Die staan
buiten kijf.
Het enige dat jammer is aan deze nieuwe 'middenklasser'
van BMW is het relatief hoge prijskaartje waardoor deze
auto toch slechts voorbehouden zal blijven aan een be
paalde happy few. Het jammerste van alles is dat dat ik
daar zelf niet bij mag horen. Van mijn bankdirecteur.
NedCar zorgt het laatste jaar voor de ene verrassing na de
andere. Eerst heeft de fabriek, waar zowel Volvo's als Mit
subishi's worden gefabriceerd, de Carisma van de Japan
ners, daarna de S- en V40 van Volvo en laatstelijk presen
teerde de Bornse fabrikant een heel nieuw en eigen ont
werp in de vorm van de Access. Toch zal voorlopig het
Zweeds/Nederlandse tweetal nieuwe typen het meest in
de schijnwerpers staan. De Carisma rijdt al weer een tijd
je over onze wegen, terwijl de S- en V4Ü pas onlangs bij de
dealers arriveerden. Bovendien is een nieuwe Volvo altijd
iets bijzonders en dat geldt al helemaal voor dit tweetal
Volvo S40, een beauty om te zien.
dat eigenlijk S4 en V4 zou gaan heten. Maar daar had Au
di, om begrijpelijke redenen, problemen mee.
De nieuwe auto's staan op hetzelfde onderstel als de Mit
subishi Carisma en het is opmerkelijk hoezeer Volvo heeft
geprobeerd er totaal andere wagens van te maken. Dat
dat goed gelukt is mogen de foto's bewijzen. Het Zweed
se merk heeft een fantastisch ogend duo getekend en uit
gewerkt. In tegenstelling tot de meeste produkten van dit
merk oogt de wagen niet zo plomp, eerder rank en stijlvol.
Ook de V40 (de stationcarversie) is chic maar tegelijker
tijd stoer.
Een wagen Volvo waardig en dat geldt al evenzeer voor
de sedan die Volvo na de Audiprobemen fluks S40 doop
te. Het genoemde Duitse merk zal de komst van deze Vol
vo's overigens met gemengde gevoelens hebben aange
zien. want zij hebben juist de Avantserie van de A4 op de
markt gebracht, auto's in exact dezelfde categorie. Dat
'probleem' geldt overigens ook voor giganten als BMW
(3-serie) en Mercedes (met de nieuwe C-Combi en be
staande C-categorie) die allemaal een sterke en nieuwe
concurrent tegenover zich vinden in deze S- en V40 klas
se.
Beide Zweeds/Nederlandse wagens hebben dezelfde bui
tenmaten gekregen, terwijl de interieurs van andere waar
den uitgaan. Voor alle modellen geldt dat veiligheid voor
op heeft gestaan bij het ontwerp van de auto's. Alle typen
hebben een zijbag in de bestuurdersstoel standaard ter
wijl het stuurwiel in hoogte verstelbaar
is. De stoelframes zijn afkomstig van de
850-serie, auto's die spreekwoordelijk
goed zitten, dat zal bij de nieuwe auto's
zeker niet anders zijn.
Een primeur in de nieuwe serie wagens
is de montage van LED-verlichting in
het hoog gemonteerde derde remlicht.
Dit remlicht licht daardoor eerder op
dan een conventioneel exemplaar en
geeft zo'n beetje aan hoezeer Volvo over
de veiligheid nadenkt. Volvo claimt ove
rigens dat deze wagen de veiligste in zijn
klasse is. vergelijkbaar met de 850-serie,
die toch groter en (bijna per definitie)
veiliger zou moeten dan wel kunnen zijn.
In het motorruim van de nieuwe auto's
ligt een benzinemotor met naar keuze
een inhoud van 1.8 liter of tweeliter. Bei
de blokken hebben vier kleppen per ci
linder. Bovendien is een turbodieselblok
voorhanden voor diegenen die wel heel
veel kilometers maken met hun nieuw
verworven bezit.
De S- en V40modellen zijn verkrijgbaar
in een keuze uit twee onderstelafstellin
gen. afhankelijk van de gewenste stug
heid.
Volvo V40.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-583434
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-351991
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LAND
Zuidstraat 27
0118-571382
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363