BMW 523i: de harmonie van een volmaakt concept Volvo zorgt voor echt mooie UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice i (Jonge gebruikte auto's) KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW Puntjes op de i Universele Autobedrijven Walcheren Bayerische Motor Werke heeft schitterende opvolger voor 'oude' Vijfserie Volvo's S- en V40 vormen soort trendbreuk bij befaamd Zweeds merk 309 Banden, uitlaten, accu's, schok dempers enz. Motorversies 'MBS Techniek Sportief Grote jongen Resumé Categorie Primeur Bent u op zoek naar een jonge ge bruikte auto Dan moet u zeker eens binnen lopen bij div. UAW-bedrijven. U vindt daar altijd wel een jonge ge bruikte auto die aan uw wensen en budget zal voldoen. Op alle auto's boven de 7.500.- krijgt u 3 mnd. Bovag-garantie en er zijn zelfs mogelijkheden tot 1 jaar. Verder zijn deze auto's voorzien van de Nationale Autopas die o.a. de ki lometerstand garandeert. Over de inruil van uw oude auto ma ken de UAW-bedrijven geen pro bleem, gewoon goede inruilprijzen. Enbij de UAW-bedrijven bent u klant en dat staat voorop. koopt u het beste bij de: BOVAG-leden met zekerheid. Hoewel de 'oude' Vijfserie van BMW nog niet helemaal afgekloven was, werd de nieuwe serie in 1995 op de Auto salon van Frankfurt voor het eerst aan pers en publiek ge toond. Natuurlijk, de oude serie wagens, waarvan er te recht zoveel zijn verkocht, had nog best een tijdje meege- kund, maar de concurrentie had inmiddels ook niet stilge zeten en aartsrivaal Mercedes-Benz had de nieuwe E- klasse reeds geïntroduceerd. BMW kon niet achterbleven en heeft op een wel heel subtiele wijze wraak genomen. Ze heeft de nieuwe 5-serie geïntroduceerd. Welzeker, de E-klasse van Mercedes-Benz is een serie eminente auto's. BMW heeft echter voor de opvolger van de oude Vijf gezorgd dat de concurrentie bepaald een paar slapeloze nachtjes zal hebben. Niet alleen is de bui tenzijde van de auto aanmerkelijk verfraaid, en zelfs op tisch kleiner geworden terwijl de buitenmaten juist toena men, ook het onderstel en met name de afstelling van de verschillende componenten op elkaar, werd van een per fectie die je alleen echt rijdend aan den lijve kunt onder vinden. Op een bepaalde manier zal de nieuwe Vijfserie zeker kannibalistische trekjes ten opzichte van de al even schitterende Zeven vertonen. Wie minder groots wil over komen maar toch niet wil inboeten in rijgenoegen kan vanaf heden eenvoudigweg voor een Vijfserie kiezen. Ze ker zo chic, maar minder opvallend. De nieuwe Vijf is een kraker van de boven ste plank. BMW had in eerste in stantie gezorgd voor drie motorversies, maar in de loop van dit jaar is dat aantal al uit gegroeid tot zes typen. De minst krachtige is de 520i met een tweeli ter motor, het door ons gereden exemplaar was een 523i Executi ve. Daar weer boven is de 528i gesteld en voor wie het helemaal mooi (en krachtig en snel) wil hebben zijn er de 535i en 540i waar in het vooronder de nieuwe BMW achtpitters hui zen. Aanzienlijk spaar zamer met het koste lijk brandstofgoedje is de 525 tds. de dieselva riant van de serie waarvan ongetwijfeld BMW heeft met de introductie van de nieuwe Vijfserie opnieuw een schitterend visitekaartje nog ooit een voordeli- afgeleverd. ger td zal komen, zon- der tussenkoeler. De gereden 523i Executive staat in de BMW-prijslijst voor een bedrag van maar liefst 99.000,- en dat is na tuurlijk een hele som geld. Anderzijds kan worden gesteld dat er (aanmerkelijk) duurdere auto's zijn die minder in hun mars hebben dan deze schitterende nieuwe BMW. Ik ben geneigd te den ken: duurder hoeft niet, want ook met deze zescilinder uit de middenmoot van de serie komen ook veeleisende au tomobilisten uitstekend aan hun trekken. bediening van de telefoon, je handen niet van het wiel te halen. Wat gefröbel met vingers is voldoende om de ge noemde functies te activeren. BMW heeft voor de nieuwe Vijfserie gezorgd dat er spraakmakende techniek in de auto werd verwerkt. Heel bijzonder is de toepassing van een aluminium onderstel en het gebruik van zoveel mogelijk lichte materialen waardoor het wagengewicht, ondanks de vele veiligheids voorzieningen, toch relatief laag kon worden gehouden. Bovendien heeft aluminium het voordeel dat het gemak kelijk recyclebaar is, ook een punt waarop het Duitse merk zich graag laat voorstaan. Overigens zit ook op dat punt de concurrentie bepaald niet stil. Eveneens bijzon der aan de nieuwe BMW is de meervoudig geleide alumi nium achteras waardoor de auto uitblinkt in richtingstabi- liteit en een hoog comfortpeil. In een van de vorige nummers is ten onrechte een exterieurfoto van de Toyota Starlet geplaatst bij een verhaal over de Toyota Paseo. Hierbij een weergave van de echte Paseo. Met zijn lengte van bijna vier meter tachtig behoort de Vijfserie echt tot de grotere jongens in het verkeer. Het knappe van de Duitsers is dat ze die lengte goed hebben weten te camoufleren. De auto oogt bepaald kleiner dan hij in werkelijkheid is en dat doet hem absoluut geen schade. Modern en tijdloos gelijnd, dat zijn de uiterlijke wezenskenmerken van de nieuwe Vijf. Met die tijdloze carrosserie doet de wagen absoluut niet protserig aan, ter wijl je anderzijds wel aan de auto kunt zien dat hij niet voor een stuiver op de markt ligt. Voor het interieur heeft BMW zeker bij zijn grote broer uit de Zevenserie ge spiekt. De Vijfserie is onmiskenbaar niet zó royaal als de ze mastodont, maar vijf personen zullen zeker een gerief lijke plaats vinden. De kwaliteit van de stoelen is, zoals je van BMW mag ver wachten boven elke twijfel verheven. Het zitcomfort van de auto laat zowel voor- als achterin geen wens onvervuld en het stuurwiel is volledig verstelbaar zodat zowel kleine als grote bestuurders gemakkelijk een lekkere houding kunnen vinden. Het stuurwiel in deze BMW is overigens wel heel bijzon der omdat de bediening van een aantal functies die nor maliter via het dashboard wordt geregeld, bij deze auto aan het stuurwiel zijn verbonden. Daardoor hoef je voor het harder of zachter zetten van de radio, voor het opzoe ken van een andere zender, voor de het instellen van de cruise-control (waarom zit dat niet op elke auto...) en de Dat laatste is overigens zonder twijfel een van de de sterk ste punten van deze auto. Een niet te onderschatten factor bij BMW is echter het sportieve imago dat het merk heeft en keer op keer ook waarmaakt. Ook bij deze Vijf is dat het geval. Het knappe van dit type is echter de manier waarop die sportieve prestaties worden geleverd. In alle rust stuift de 523i op zijn doel af. Volkomen safe aanvoe lend, door zijn stijve carrosserie en prachtige onderstel en de lekker krachtige motor die ondanks zijn hoge vermo gen toch weinig geruis maakt. Een knap staaltje werk van de Beierse fabriek. Niet alleen werd het akoestisch niveau naar beneden gebracht, ook het timbre van het geluid ver anderde zodanig dat het minder irritant is voor de oren, juist op lange afstanden een niet te onderschatten com- fortfactor. Het is onmogelijk om binnen de beperkte ruimte die in dit blad beschikbaar is een compleet beeld te schetsen dat recht doet aan de enorme rijkwaliteiten van deze nieuwe BMW. De auto heeft een modern en heel geavanceerd ge construeerd koetswerk, een schitterende techniek, veel vermogen, kortom BMW heeft met deze auto een top prestatie geleverd. Over de geleverde prestaties, van de auto hoeft geen mens zich ooit zorgen te maken. Die staan buiten kijf. Het enige dat jammer is aan deze nieuwe 'middenklasser' van BMW is het relatief hoge prijskaartje waardoor deze auto toch slechts voorbehouden zal blijven aan een be paalde happy few. Het jammerste van alles is dat dat ik daar zelf niet bij mag horen. Van mijn bankdirecteur. NedCar zorgt het laatste jaar voor de ene verrassing na de andere. Eerst heeft de fabriek, waar zowel Volvo's als Mit subishi's worden gefabriceerd, de Carisma van de Japan ners, daarna de S- en V40 van Volvo en laatstelijk presen teerde de Bornse fabrikant een heel nieuw en eigen ont werp in de vorm van de Access. Toch zal voorlopig het Zweeds/Nederlandse tweetal nieuwe typen het meest in de schijnwerpers staan. De Carisma rijdt al weer een tijd je over onze wegen, terwijl de S- en V4Ü pas onlangs bij de dealers arriveerden. Bovendien is een nieuwe Volvo altijd iets bijzonders en dat geldt al helemaal voor dit tweetal Volvo S40, een beauty om te zien. dat eigenlijk S4 en V4 zou gaan heten. Maar daar had Au di, om begrijpelijke redenen, problemen mee. De nieuwe auto's staan op hetzelfde onderstel als de Mit subishi Carisma en het is opmerkelijk hoezeer Volvo heeft geprobeerd er totaal andere wagens van te maken. Dat dat goed gelukt is mogen de foto's bewijzen. Het Zweed se merk heeft een fantastisch ogend duo getekend en uit gewerkt. In tegenstelling tot de meeste produkten van dit merk oogt de wagen niet zo plomp, eerder rank en stijlvol. Ook de V40 (de stationcarversie) is chic maar tegelijker tijd stoer. Een wagen Volvo waardig en dat geldt al evenzeer voor de sedan die Volvo na de Audiprobemen fluks S40 doop te. Het genoemde Duitse merk zal de komst van deze Vol vo's overigens met gemengde gevoelens hebben aange zien. want zij hebben juist de Avantserie van de A4 op de markt gebracht, auto's in exact dezelfde categorie. Dat 'probleem' geldt overigens ook voor giganten als BMW (3-serie) en Mercedes (met de nieuwe C-Combi en be staande C-categorie) die allemaal een sterke en nieuwe concurrent tegenover zich vinden in deze S- en V40 klas se. Beide Zweeds/Nederlandse wagens hebben dezelfde bui tenmaten gekregen, terwijl de interieurs van andere waar den uitgaan. Voor alle modellen geldt dat veiligheid voor op heeft gestaan bij het ontwerp van de auto's. Alle typen hebben een zijbag in de bestuurdersstoel standaard ter wijl het stuurwiel in hoogte verstelbaar is. De stoelframes zijn afkomstig van de 850-serie, auto's die spreekwoordelijk goed zitten, dat zal bij de nieuwe auto's zeker niet anders zijn. Een primeur in de nieuwe serie wagens is de montage van LED-verlichting in het hoog gemonteerde derde remlicht. Dit remlicht licht daardoor eerder op dan een conventioneel exemplaar en geeft zo'n beetje aan hoezeer Volvo over de veiligheid nadenkt. Volvo claimt ove rigens dat deze wagen de veiligste in zijn klasse is. vergelijkbaar met de 850-serie, die toch groter en (bijna per definitie) veiliger zou moeten dan wel kunnen zijn. In het motorruim van de nieuwe auto's ligt een benzinemotor met naar keuze een inhoud van 1.8 liter of tweeliter. Bei de blokken hebben vier kleppen per ci linder. Bovendien is een turbodieselblok voorhanden voor diegenen die wel heel veel kilometers maken met hun nieuw verworven bezit. De S- en V40modellen zijn verkrijgbaar in een keuze uit twee onderstelafstellin gen. afhankelijk van de gewenste stug heid. Volvo V40. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-583434 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-351991 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LAND Zuidstraat 27 0118-571382 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 9