Ford Fiesta 1.25i Zetec-SE Techno: Compact sportief
Seat Toledo TDISXE: Snel en zuinig
^3%; f
ÊV
WIJ INFORMEREN 0 GRAAG OVER ALLE SEATMODELLEN
AUTOBEDRIJF MELSE
VOOR MEER INFORMATIE OVER ALLE FORD-MODELLEN
GAAT U NATUURLIJK NAAR...
Autobedrijf Joosse
17 MEI t ZEELANDHALLEN
T-SPOON
Bovag Autobedrijf
Van Damme
VERONICA MEGA-SHOW
'n modern bedrijf met 'n ouderwetse service
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 1 MEI 1996
I -
Tv
1 3
'NG-GL-75
Industrieweg 31 - VLISSINGEN - TEL. 0118-415220
AUTOBEDRIJF
Erkend Koni-servicecenter
APK-keuringsstation
Wissenkerke - Telefoon: 0113-371477
BEDRIJFSWAGENS
AUTO'S ONDER 7.500.-
HOLLANDIA ACTION
Met handgreep van 405.- voor 350.-
Met draaislinger van 570.- voor 450.-
25 OCCASIONS!
Autobedrijf
Dingemanse
Gildeweg 20 - Tel. 0118-419420 - Vlissingen
Nobelweg 6 GOES - 0113-221020
met DJ EDWIN EVERS
en meer
VOORVERKOOP F 35,- BIJ:
V
307
Medio november vorig jaar maakte hij zich op om in de
verkoop te gaan, de nieuwe Fiesta van Ford. Om het ko-
perspubliek naar de showroom te trekken heeft het merk
een aantal troeven in handen: een modern uitziende auto
in drie uitrustingsniveau's en met keus uit vier motoren.
Kortom, voor 'elck wat wils', zoals ze vroeger zouden zeg
gen. En met een vanaf-prijs van 23.990 gulden moet een
brede groep mensen aangesproken kunnen worden.
Echter, wie niet van veranderingen houdt, of gewoon heel
voordelig wil sturen, die kan voorlopig nog een beroep doen
op het vorige Fiesta-model dat nu onder de naam Fiesta
Classic bij de dealer staat en verkrijgbaar is vanaf 19.990 gul
den.
De Ford Fiesta is een auto voor iedereen. Zowel de begin
nende rijders als de (ver)gevorderden onder ons doen een
transport-beroep op de Ford. De jongste Ford-telg is dan ook
zodanig ontwikkeld dat allerlei doelgroepen op hun wenken
bediend kunnen worden. Bij de opvolger kan namelijk wor
den gekozen uit de volgende typen: de basis-Studio, de spor
tieve Techno en de reeds bekende, zeer luxe uitvoering, de
Ghia. Bovendien is ook nu weer een hele rij verschillende
carrosserie-versies beschikbaar: een drie- of vijfdeurs en de
bestelwagens Courier en Courier Kombi met extra grote
laadruimte. De motor die in het vooronder ligt, is óf de 1.25
liter Zetec-SE zestienklepsmotor met een vermogen van 55
kW/75 pk. óf de achtkleps 1.3 van 44 kW/60 pk, óf de 1.4 liter
metende zestienklepper (60 kW/90 pk), óf de 1.8 liter diesel
motor met een vermogen van 44 kW/60 pk. Uit deze brede
range aan modellen kozen wij de 1.25 liter Zetec in driedeurs
Techno-uitvoering, een auto die voor 25.990 gulden bij u
voor de deur staat.
De nieuwe Fiesta maakt duidelijk waar zijn roots liggen.
Want met in het achterhoofd het gezegde 'de appel moet niet
al te ver van de boom vallen' is het ontwerpteam achter de
tekentafels gekropen. Wat niet weg neemt dat er duidelijk
een nieuwe Fiesta staat. De auto groeide 8,5 cm in de lengte,
terwijl de wielbasis gelijk is gebleven. Maar vooral de ronde
re en ovalere vormen maken duidelijk dat we het hier met de
nieuwe generatie van doen hebben. Zijn lijnen zijn zachter
en ronder dan van zijn voorganger. De voorkant valt op door
de nieuwe lage ovale koplampen, waarvan de lichtopbrengst
beter is, en de typische Ford-grille. De bolle motorkap geeft
de auto een gespierder en brutaler aanzicht. Ook aan de ach
terkant valt de potentie duidelijk af te lezen. Grote achter
lichtunits die, als ware het gespannen spieren, door de be
hoorlijk schuin staande achterklep heen lijken te dringen. De
zwarte stootband en forse bumpers versterken het robuuste
karakter van de in het Engelse Dagenham gebouwde Ford.
Het dakspoilertje accentueert de sportieve inslag van onze
Techno.
De verdere invulling van de definitie 'sportieF geschiedt bij
de test-Techno door de witte wijzerplaten met zwarte cijfers
in het dashboard (die 's avonds overigens gifgroen oplich
ten) en sportstoelen met een lekker vlot en vrolijk bekle
dingmotief. Maar daar houdt het verder dan ook mee op.
Op pad gaan met de Fiesta Techno is prettige aangelegen
heid. De zitpositie op de goed gevormde en prima instelbare
stoelen is ronduit uitstekend te noemen. De hoofdruimte is
meer dan voldoende, zodat ook de langere bestuurder de
stoel rechtop kan houden zonder het dak te toucheren. Van
uit de 'commando-positie' is de Techno goed te bestieren. Al
le knoppen, hendels en schuiven die tijdens het rijden con
tact behoeven zijn logisch en goed bereikbaar geplaatst. De
drie van witte, sportieve, wijzerplaten voorziene klokken
(toerenteller, snelheidsmeter en een gecombineerde benzi
ne- en temperatuurmeter) zijn goed afleesbaar. Alleen ziet
het er wat plastic-achtig uit. Het met een airbag gevulde
stuur ligt lekker in de hand. Het bolle en ronde dashboard is
mooi vormgegeven en herbergt onder andere een ruim
handschoenenkastje, een radio en de ventilatie/verwarming
sinstallatie met voldoende ventilatieuitstroomopeningen om
de auto in een mum van tijd te ontwasemen en op de ge
wenste temperatuur te krijgen. Ook buigt het dashboard weg
aan de bijrijderskant om zo meer beenruimte te verschaffen.
Trouwens, over de ruimte valt sowieso niet veel slechts te
zeggen, hoewel het achterin qua hoogte (met dank aan de
schuine achterklep) ietwat tegenvalt. Maar er is wel been
ruimte genoeg. Een beetje onderuitzakken is mogelijk zodat
twee volwassenen een behoorlijke plek kunnen vinden. Voor
de 'familiale kroost' is het in elk geval goed toeven op de in -
ongelijke delen neerklapbare achterbank die het mogelijk
maakt om de, niet overbemeten, bagageruimte van 250 liter
uit te breiden. De instap naar achteren
in de driedeurs-uitvoeringen is er
makkelijker op geworden nu de voor-
stoelen naar voren schuiven wanneer
de rugleuningen naar voren worden
geklapt. De stoelen nemen automa
tisch hun oude stand weer in bij het te-
rugklappen van de leuningen.
Onderweg blijkt de 1.25i Zetec-Se mo
tor van de Fiesta Techno muisstil zijn
werk te doen. Alleen bij een kwieke in
haalmanoeuvre of een snelle 'groen-
licht-wegwezen-actie' veranderd het
zoemen in een heerlijk sportieve rau
we toon. De standaard vijfversnelling
sbak schakelt merkbaar beter dan de
oude. Dit komt vooral omdat alle Fie
sta's nu een hydraulische koppeling
hebben in plaats van de zelfspannende
koppelingskabel.
Onder alle omstandigheden geeft de
Zetec thuis. De 56 kW/75 pk in het
vooronder, in combinatie met het kop
pel van 110 Nm (maximaal bij 4.000 toeren per minuut),
trekt de 925 kilo zware Techno in 12,4 seconden van 0 naar
100 km/u en maakt een top mogelijk van net iets meer dan
170 km/u. Het gemiddelde verbruik kwam in onze testweek
uit op zo'n acht liter per 100 kilometer, 1 op 12,5. Dat moet
beter kunnen met een rustiger rijgedrag en geen verkeers
lichtsprintjes.
De Fiesta lijkt helemaal op het comfort van de eigenaar, c.q.
inzittenden gebouwd te zijn: gebruiksvriendelijk, weinig-ei
send en veel-biedend. Neem bijvoorbeeld de vering en weg-
ligging. Ook die van onze sportieve Techno. Met name de
wielophanging, waarbij vooraan gebruik gemaakt wordt van
een apart subframe dat bovendien de voorkant van het chas
sis stijver maakt en het motorgedeelte beter isoleert, heeft
zeer prettige eigenschappen. Verder zorgen een stabilisator
stang en de nieuwe zogeheten 'twist-beam' achteras met cor
rigerende eigenschappen voor een rotsvast weggedrag.
Heerlijk, zeker voor de Techno-kopers, want eigenaren van
De nieuwe Fiesta maakt duidelijk waar zijn roots liggen.
deze sportieve Fiesta houden misschien wel van wat gooi- en
smijtwerk, en daar doet de Techno lekker aan mee: wat je
ook doet (binnen de veiligheidsgrenzen), de Fiesta stuurt
strak door de bochten en geeft nooit het gevoel op hol te
slaan. Heerlijk.
Om het comfort desalniettemin op een hoog niveau te hou
den is de vering soepel afgesteld en is er alles aan gedaan om
de auto beter te isoleren en het windgeruis tot een minimum
te beperken. Bovendien stuurt de nieuwe Fiesta licht en di
recter. Een stuurbekrachtiging met een hoge overbrenging is
als optie (990 gulden) verkrijgbaar op dit model, evenals
ABS (en dat is uniek in deze klasse) dat in combinatie met
tractiecontrole voor 2.990 gulden extra meegeleverd wordt.
En met al deze opties en de standaard aanwezige voorzienin
gen, het perfecte weggedrag en de heerlijke motor is de nieu
we Fiesta in elk geval een auto geworden waar de concurren
tie niet om heen kan.
^|jjjt:N"..CÉ
■4üy.
mÊl
Op de in september vorig
jaar gehouden IAA te
Frankfurt toonde Seat
een gerestylde Seat Tole
do. Tevens introduceerde
Seat daar de Toledo TDI,
die nu bij de Seat-dealer
staat, leverbaar in drie
uitrustingsniveaus: het
basismodel, de luxere SE
en de nog completere
SXE, waarmee wij op pad
gaan.
Het nieuwe aanzien van de
Toledo omvat ondermeer
een rondere belijning van
de grille en compactere
koplampen. Ook de afge
ronde, in de kleur van de
koets gespoten, bumpers,
voorzien van stootstrips,
dragen bij tot een eendui
dige 'family-look' in het
Seat-gamma. De achter
lichten hebben deels be
glazing in een donkere
kleur. Voorzieningen als
Het nieuwe aanzien van de Toledo omvat ondermeer een rondere belijning van de grille en een derde remlicht en elek-
compactere koplampen. tronische startblokkering
maken de Toledo 'up-to-date'. Binnen zien we een bijzonder
compleet aangeklede en luxueus uitgevoerde woonkamer.
Stoelen, in twee delen neerklapbare achterbank en delen van
de deuren zijn bekleed met velours. Naast het normaal aan
wezige klokkenspel noteren we een toerenteller, legio waar
schuwingslampjes, een uitgebreide tripcomputer en op af
stand te bedienen centrale portiervergrendeling. De SXE be
schikt standaard over twee airbags. Door het plaatsen van
een rechter airbag blijft er vrijwel geen dashboardkastje
meer over.Onder de motorkap ligt de van Volkswagen af
komstige 1.9 direct ingespoten turbo-dieselmotor met een
vermogen van 66 kW/90 pk bij 4000 t/min en een maximum
koppel van 182 Nm bij 2300 t/min. Deze uitvoering heeft een
bijzonder zeer laag brandstofverbruik en daarnaast draait de
motor zeer rustig, waarbij het zo typerende dieselgeluid vrij
wel ontbreekt. De 432 cm lange Toledo heeft voor onafhan
kelijke wielophanging en achter semi-onafhankelijke, ge
combineerd met schroefveren en een stabilisatorstang voor
en achter. Schijfremmen voor en trommelremmen achter
staan borg voor een prima remgedrag. Tegen meerprijs
plaatst Seat ABS.
In de woonkamer van de Toledo frappeert de ruimte. Facto
ren die voor deze ruimtewinst zorgen zijn de speciale stoel-
constructie en de anatomisch gevormde zijwandbekleding,
die, rekening houdend met de lichaamsvormen, meer zitcom
fort en extra ruimte opleveren. Het vierspakig, in hoogte te
verstellen stuurwiel ligt prettig in de handen. De zetels geven
voldoende zijdelingse steun. Daarentegen vinden we de zit
tingen wat aan de korte kant. De vierpitter in het vooronder
verricht redelijk stil zijn werkzaamheden. Aangezien windge
ruis ook niet echt de kop opsteekt, blijkt het al rap comforta
bel toeven in de cabine. Wat het rijgedrag betreft kunnen we
alleen maar positief zijn. Op de grote weg is de wagen koers
vast. Dit vooral dankzij de forse wielbasis van 247 cm en
spoorbreedte van 143 cm plus het uitgekiende onderstel en
de stevige sloffen van 185R14.Toch mag Seat wat ons betreft
de Toledo wel wat straffer afveren. Natuurlijk komt de soepe
le vering het comfort ten goede, maar het geheel voelt vooral
bij hoge snelheden een beetje zweverig aan. Tijdens snel
bochtenwerk helt de koets over. Ondanks dit kleine euvel
laat de Toledo zich rap en met een vrijwel neutraal karakter
door de bochten jagen. Samen met de prettig lichte en direc
te besturing haalt het bochtengedrag een dikke voldoende.
Met zijn verhoudingsgewijs ruim bemeten onderstel en de
matige overzichtelijkheid van de koets is de Toledo minder
geschikt voor gewiekst stadsverkeer.
Ook de 'vijfbak' komt bij VAG vandaan. Hij schakelt soepel
en direct. Alleen met het inleggen van de één hadden we
soms moeite. Over het ventilatie/verwarmingssysteem geen
kwaad woord. Snel en relatief stil worden beslagen ruiten
schoon geblazen en de vele uitstroomopeningen blazen de
frisse of verwarmde lucht tot in alle hoekjes van de cabine.
Topsnelheden hangen uiteraard nauw samen met de motor
vermogens. Met onze testwagen halen we een topsnelheid
van 178 echte kilometers per uur. Seat geeft 182 km/u op.Tij
dens vlot accelereren slaan de klinkers niet uit het wegdek,
maar waarom ook? We noteren een sprint van 0-100 km/u in
11.8 seconden. Het brandstofverbruik viel ons tijdens de test-
week in positieve zin het meest op. We verstookten gemid
deld 6.1 liter dieselolie per 100 km (1 op 15.9).
In z'n algemeenheid geldt, dat de Toledo een ongecompli
ceerd rijdende, zuinig met de brandstof omspringende vier
wieler is en dat voor een alleszins redelijke prijs. Seat kan de,
in deze klasse, enorme concurrentie met open vizier tege
moet treden.
Audi 80 S 1.8i 4-drs., st.bekr., trekh. I.m.-velgen143.000 km 1990
Mercedes 190 E 1.8 Classic 4-drs29.000 km 1993
Citroen ZX Volcane 1.9i, 5-drs72.000 km 1991
Fiat Uno 45 IE Turbo, 3-drs75.000 km 1992
Ford Sierra 2.0i CLX, 5-drs116.000 km 1990
Ford Escort 1.4 CL Stationcar48.000 km 1993
Ford Mondeo 1.8 CLX, 4-drs69.000 km 1993
Ford Mondeo 1.8 CLX16.000 km 1995
Mazda 626 GLX, 5-drs., LPG150.000 km 1988
Mitsubishi Colt 1200 ELS85.000 km 1988
Mitsubishi Lancer 1.5 CLi, 4-drs126.000 km 1990
Nissan Micra 120091.000 km 1989
Opel Astra 1.4 GL, 3-drs. st.bekr24.000 km 1994
Opel Kadett 1.3 N, 3 drs.v81.000 km 1989
Opel Kadett 2.0 GSi Cabriolet139.000 km 1988
Opel Kadett 1.3 N, 5-drs130.000 km 1989
Opel Kadett 1.6 GT70.000 km 1989
Opel Vectra 1.6 5-drs115.000 km 1990
Renault Safrane 2.2i RN140.000 km 1992
Suzuki Swift 1.3 GS103.000 km 1990
Suzuki Alto GL14.000 km 1991
Toyota Corolla 1.6 XLi Sedan115.000 km 1991
Toyota Corolla 1.3 XL, 5-drs46.000 km 1991
VW Golf 1600 CL Madison 3-drs164.000 km 1990
VW Polo 1.3,3-drs. Coupé90.000 km 1990
Ford Escort 1800 CL, 3-drs. diesel169.000 km 1989
Opel Kadett 1700 Stationcar diesel166.000 km 1989
BMW 324 0 4-drs. diesel107.000 km 1989
Mitsubishi L300 diesel, st.bekr., 50.000 km1992
Nissan Urvan verlengd, aann.-uitv., st.bekr., 77.000 km1992
Ford Sierra 1.6,5-drs140.000 km 1984
Opel Kadett 1.2 S, 3-drs1986 s
Opel Kadett 1.3 N stationcar165.000 km 1986 1
Toyota Corolla 1.3 SXL1987
NU DIVERSE VOORJAARSAANBIEDINGEN
zonnedak reflecterend veiligheidsglas in brons
of groen ingebouwd zon- en warmtefilter en kera
misch raster glaspaneel uitneembaar
makkelijke, traploze bediening door draaislinger
of beugel fraaie binnenafwerking
Prijzen incl. montage en 3 jaar garantie
Aanbiedingen geldig zolang de voorraad strekt
Gildeweg 27b Vlissingen Tel. (0118) 417170
BMW 325i
Renault 21 Nevada
Seat Ibiza
VW Golf diesel
Ford Fiesta 1.1 L
Ford Escort diesel
Ford Escort 1.6 CLX nw.
model
Ford Escort 1.6 L
Ford Escort 1.6 CL Bravo
Hyundai Pony
Saab 900
VW Golf 1.6 CL
Seat Marbella
Toyota Starlet 1.0 DX
Ford Sierra 2.0 Sedan
Opel Omega LPG
Nissan Micra
Toyota Corolla 1.3 DX
BEDRIJFSWAGEN:
VW Caddy 1.6
diesel opbouw '90 8.950.-
Alle auto's nagezien en met
1 jaar APK-keuring
ZONDER INRUIL HOGE KORTING
(tevens mog. div. occasions be
neden de 2.500.-)
Inruil en financiering mogelijk
Boven de 7.500 -3 mnd. garantie
Euromarkt 2 Middelburg
Tel. 0118-612112
'86 8.250-
'91 15.750-
'90 6.950-
'88 7.450-
'85 3.950.-
'85 1.750-
'90 10.500-
'85 3.250-
'87 5.750-
'87 2.950-
'83 1.500.
'87 5.950 -
'91 7.450-
'87 5.950 -
'87 5.950 -
'90 7.950.
'89 8.250.
'86 3.950.-
Diamonds evenementen- en artiestenbureau presenteert:
ZEELANDHAllEN GOES MUSIC HOUSE MIDDELBURG
BOEKHANDEL LECTORI KAPELLE DELTA DISC'S ZIERIKZEE
MUSIC HOUSE VLISSINGEN V.V.V,-BESPREEKBUREAUS IN NEDERLAND