Ford Fiesta 1.25i Zetec-SE Techno: Compact sportief Seat Toledo TDISXE: Snel en zuinig ^3%; f ÊV WIJ INFORMEREN 0 GRAAG OVER ALLE SEATMODELLEN AUTOBEDRIJF MELSE VOOR MEER INFORMATIE OVER ALLE FORD-MODELLEN GAAT U NATUURLIJK NAAR... Autobedrijf Joosse 17 MEI t ZEELANDHALLEN T-SPOON Bovag Autobedrijf Van Damme VERONICA MEGA-SHOW 'n modern bedrijf met 'n ouderwetse service SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 1 MEI 1996 I - Tv 1 3 'NG-GL-75 Industrieweg 31 - VLISSINGEN - TEL. 0118-415220 AUTOBEDRIJF Erkend Koni-servicecenter APK-keuringsstation Wissenkerke - Telefoon: 0113-371477 BEDRIJFSWAGENS AUTO'S ONDER 7.500.- HOLLANDIA ACTION Met handgreep van 405.- voor 350.- Met draaislinger van 570.- voor 450.- 25 OCCASIONS! Autobedrijf Dingemanse Gildeweg 20 - Tel. 0118-419420 - Vlissingen Nobelweg 6 GOES - 0113-221020 met DJ EDWIN EVERS en meer VOORVERKOOP F 35,- BIJ: V 307 Medio november vorig jaar maakte hij zich op om in de verkoop te gaan, de nieuwe Fiesta van Ford. Om het ko- perspubliek naar de showroom te trekken heeft het merk een aantal troeven in handen: een modern uitziende auto in drie uitrustingsniveau's en met keus uit vier motoren. Kortom, voor 'elck wat wils', zoals ze vroeger zouden zeg gen. En met een vanaf-prijs van 23.990 gulden moet een brede groep mensen aangesproken kunnen worden. Echter, wie niet van veranderingen houdt, of gewoon heel voordelig wil sturen, die kan voorlopig nog een beroep doen op het vorige Fiesta-model dat nu onder de naam Fiesta Classic bij de dealer staat en verkrijgbaar is vanaf 19.990 gul den. De Ford Fiesta is een auto voor iedereen. Zowel de begin nende rijders als de (ver)gevorderden onder ons doen een transport-beroep op de Ford. De jongste Ford-telg is dan ook zodanig ontwikkeld dat allerlei doelgroepen op hun wenken bediend kunnen worden. Bij de opvolger kan namelijk wor den gekozen uit de volgende typen: de basis-Studio, de spor tieve Techno en de reeds bekende, zeer luxe uitvoering, de Ghia. Bovendien is ook nu weer een hele rij verschillende carrosserie-versies beschikbaar: een drie- of vijfdeurs en de bestelwagens Courier en Courier Kombi met extra grote laadruimte. De motor die in het vooronder ligt, is óf de 1.25 liter Zetec-SE zestienklepsmotor met een vermogen van 55 kW/75 pk. óf de achtkleps 1.3 van 44 kW/60 pk, óf de 1.4 liter metende zestienklepper (60 kW/90 pk), óf de 1.8 liter diesel motor met een vermogen van 44 kW/60 pk. Uit deze brede range aan modellen kozen wij de 1.25 liter Zetec in driedeurs Techno-uitvoering, een auto die voor 25.990 gulden bij u voor de deur staat. De nieuwe Fiesta maakt duidelijk waar zijn roots liggen. Want met in het achterhoofd het gezegde 'de appel moet niet al te ver van de boom vallen' is het ontwerpteam achter de tekentafels gekropen. Wat niet weg neemt dat er duidelijk een nieuwe Fiesta staat. De auto groeide 8,5 cm in de lengte, terwijl de wielbasis gelijk is gebleven. Maar vooral de ronde re en ovalere vormen maken duidelijk dat we het hier met de nieuwe generatie van doen hebben. Zijn lijnen zijn zachter en ronder dan van zijn voorganger. De voorkant valt op door de nieuwe lage ovale koplampen, waarvan de lichtopbrengst beter is, en de typische Ford-grille. De bolle motorkap geeft de auto een gespierder en brutaler aanzicht. Ook aan de ach terkant valt de potentie duidelijk af te lezen. Grote achter lichtunits die, als ware het gespannen spieren, door de be hoorlijk schuin staande achterklep heen lijken te dringen. De zwarte stootband en forse bumpers versterken het robuuste karakter van de in het Engelse Dagenham gebouwde Ford. Het dakspoilertje accentueert de sportieve inslag van onze Techno. De verdere invulling van de definitie 'sportieF geschiedt bij de test-Techno door de witte wijzerplaten met zwarte cijfers in het dashboard (die 's avonds overigens gifgroen oplich ten) en sportstoelen met een lekker vlot en vrolijk bekle dingmotief. Maar daar houdt het verder dan ook mee op. Op pad gaan met de Fiesta Techno is prettige aangelegen heid. De zitpositie op de goed gevormde en prima instelbare stoelen is ronduit uitstekend te noemen. De hoofdruimte is meer dan voldoende, zodat ook de langere bestuurder de stoel rechtop kan houden zonder het dak te toucheren. Van uit de 'commando-positie' is de Techno goed te bestieren. Al le knoppen, hendels en schuiven die tijdens het rijden con tact behoeven zijn logisch en goed bereikbaar geplaatst. De drie van witte, sportieve, wijzerplaten voorziene klokken (toerenteller, snelheidsmeter en een gecombineerde benzi ne- en temperatuurmeter) zijn goed afleesbaar. Alleen ziet het er wat plastic-achtig uit. Het met een airbag gevulde stuur ligt lekker in de hand. Het bolle en ronde dashboard is mooi vormgegeven en herbergt onder andere een ruim handschoenenkastje, een radio en de ventilatie/verwarming sinstallatie met voldoende ventilatieuitstroomopeningen om de auto in een mum van tijd te ontwasemen en op de ge wenste temperatuur te krijgen. Ook buigt het dashboard weg aan de bijrijderskant om zo meer beenruimte te verschaffen. Trouwens, over de ruimte valt sowieso niet veel slechts te zeggen, hoewel het achterin qua hoogte (met dank aan de schuine achterklep) ietwat tegenvalt. Maar er is wel been ruimte genoeg. Een beetje onderuitzakken is mogelijk zodat twee volwassenen een behoorlijke plek kunnen vinden. Voor de 'familiale kroost' is het in elk geval goed toeven op de in - ongelijke delen neerklapbare achterbank die het mogelijk maakt om de, niet overbemeten, bagageruimte van 250 liter uit te breiden. De instap naar achteren in de driedeurs-uitvoeringen is er makkelijker op geworden nu de voor- stoelen naar voren schuiven wanneer de rugleuningen naar voren worden geklapt. De stoelen nemen automa tisch hun oude stand weer in bij het te- rugklappen van de leuningen. Onderweg blijkt de 1.25i Zetec-Se mo tor van de Fiesta Techno muisstil zijn werk te doen. Alleen bij een kwieke in haalmanoeuvre of een snelle 'groen- licht-wegwezen-actie' veranderd het zoemen in een heerlijk sportieve rau we toon. De standaard vijfversnelling sbak schakelt merkbaar beter dan de oude. Dit komt vooral omdat alle Fie sta's nu een hydraulische koppeling hebben in plaats van de zelfspannende koppelingskabel. Onder alle omstandigheden geeft de Zetec thuis. De 56 kW/75 pk in het vooronder, in combinatie met het kop pel van 110 Nm (maximaal bij 4.000 toeren per minuut), trekt de 925 kilo zware Techno in 12,4 seconden van 0 naar 100 km/u en maakt een top mogelijk van net iets meer dan 170 km/u. Het gemiddelde verbruik kwam in onze testweek uit op zo'n acht liter per 100 kilometer, 1 op 12,5. Dat moet beter kunnen met een rustiger rijgedrag en geen verkeers lichtsprintjes. De Fiesta lijkt helemaal op het comfort van de eigenaar, c.q. inzittenden gebouwd te zijn: gebruiksvriendelijk, weinig-ei send en veel-biedend. Neem bijvoorbeeld de vering en weg- ligging. Ook die van onze sportieve Techno. Met name de wielophanging, waarbij vooraan gebruik gemaakt wordt van een apart subframe dat bovendien de voorkant van het chas sis stijver maakt en het motorgedeelte beter isoleert, heeft zeer prettige eigenschappen. Verder zorgen een stabilisator stang en de nieuwe zogeheten 'twist-beam' achteras met cor rigerende eigenschappen voor een rotsvast weggedrag. Heerlijk, zeker voor de Techno-kopers, want eigenaren van De nieuwe Fiesta maakt duidelijk waar zijn roots liggen. deze sportieve Fiesta houden misschien wel van wat gooi- en smijtwerk, en daar doet de Techno lekker aan mee: wat je ook doet (binnen de veiligheidsgrenzen), de Fiesta stuurt strak door de bochten en geeft nooit het gevoel op hol te slaan. Heerlijk. Om het comfort desalniettemin op een hoog niveau te hou den is de vering soepel afgesteld en is er alles aan gedaan om de auto beter te isoleren en het windgeruis tot een minimum te beperken. Bovendien stuurt de nieuwe Fiesta licht en di recter. Een stuurbekrachtiging met een hoge overbrenging is als optie (990 gulden) verkrijgbaar op dit model, evenals ABS (en dat is uniek in deze klasse) dat in combinatie met tractiecontrole voor 2.990 gulden extra meegeleverd wordt. En met al deze opties en de standaard aanwezige voorzienin gen, het perfecte weggedrag en de heerlijke motor is de nieu we Fiesta in elk geval een auto geworden waar de concurren tie niet om heen kan. ^|jjjt:N"..CÉ ■4üy. mÊl Op de in september vorig jaar gehouden IAA te Frankfurt toonde Seat een gerestylde Seat Tole do. Tevens introduceerde Seat daar de Toledo TDI, die nu bij de Seat-dealer staat, leverbaar in drie uitrustingsniveaus: het basismodel, de luxere SE en de nog completere SXE, waarmee wij op pad gaan. Het nieuwe aanzien van de Toledo omvat ondermeer een rondere belijning van de grille en compactere koplampen. Ook de afge ronde, in de kleur van de koets gespoten, bumpers, voorzien van stootstrips, dragen bij tot een eendui dige 'family-look' in het Seat-gamma. De achter lichten hebben deels be glazing in een donkere kleur. Voorzieningen als Het nieuwe aanzien van de Toledo omvat ondermeer een rondere belijning van de grille en een derde remlicht en elek- compactere koplampen. tronische startblokkering maken de Toledo 'up-to-date'. Binnen zien we een bijzonder compleet aangeklede en luxueus uitgevoerde woonkamer. Stoelen, in twee delen neerklapbare achterbank en delen van de deuren zijn bekleed met velours. Naast het normaal aan wezige klokkenspel noteren we een toerenteller, legio waar schuwingslampjes, een uitgebreide tripcomputer en op af stand te bedienen centrale portiervergrendeling. De SXE be schikt standaard over twee airbags. Door het plaatsen van een rechter airbag blijft er vrijwel geen dashboardkastje meer over.Onder de motorkap ligt de van Volkswagen af komstige 1.9 direct ingespoten turbo-dieselmotor met een vermogen van 66 kW/90 pk bij 4000 t/min en een maximum koppel van 182 Nm bij 2300 t/min. Deze uitvoering heeft een bijzonder zeer laag brandstofverbruik en daarnaast draait de motor zeer rustig, waarbij het zo typerende dieselgeluid vrij wel ontbreekt. De 432 cm lange Toledo heeft voor onafhan kelijke wielophanging en achter semi-onafhankelijke, ge combineerd met schroefveren en een stabilisatorstang voor en achter. Schijfremmen voor en trommelremmen achter staan borg voor een prima remgedrag. Tegen meerprijs plaatst Seat ABS. In de woonkamer van de Toledo frappeert de ruimte. Facto ren die voor deze ruimtewinst zorgen zijn de speciale stoel- constructie en de anatomisch gevormde zijwandbekleding, die, rekening houdend met de lichaamsvormen, meer zitcom fort en extra ruimte opleveren. Het vierspakig, in hoogte te verstellen stuurwiel ligt prettig in de handen. De zetels geven voldoende zijdelingse steun. Daarentegen vinden we de zit tingen wat aan de korte kant. De vierpitter in het vooronder verricht redelijk stil zijn werkzaamheden. Aangezien windge ruis ook niet echt de kop opsteekt, blijkt het al rap comforta bel toeven in de cabine. Wat het rijgedrag betreft kunnen we alleen maar positief zijn. Op de grote weg is de wagen koers vast. Dit vooral dankzij de forse wielbasis van 247 cm en spoorbreedte van 143 cm plus het uitgekiende onderstel en de stevige sloffen van 185R14.Toch mag Seat wat ons betreft de Toledo wel wat straffer afveren. Natuurlijk komt de soepe le vering het comfort ten goede, maar het geheel voelt vooral bij hoge snelheden een beetje zweverig aan. Tijdens snel bochtenwerk helt de koets over. Ondanks dit kleine euvel laat de Toledo zich rap en met een vrijwel neutraal karakter door de bochten jagen. Samen met de prettig lichte en direc te besturing haalt het bochtengedrag een dikke voldoende. Met zijn verhoudingsgewijs ruim bemeten onderstel en de matige overzichtelijkheid van de koets is de Toledo minder geschikt voor gewiekst stadsverkeer. Ook de 'vijfbak' komt bij VAG vandaan. Hij schakelt soepel en direct. Alleen met het inleggen van de één hadden we soms moeite. Over het ventilatie/verwarmingssysteem geen kwaad woord. Snel en relatief stil worden beslagen ruiten schoon geblazen en de vele uitstroomopeningen blazen de frisse of verwarmde lucht tot in alle hoekjes van de cabine. Topsnelheden hangen uiteraard nauw samen met de motor vermogens. Met onze testwagen halen we een topsnelheid van 178 echte kilometers per uur. Seat geeft 182 km/u op.Tij dens vlot accelereren slaan de klinkers niet uit het wegdek, maar waarom ook? We noteren een sprint van 0-100 km/u in 11.8 seconden. Het brandstofverbruik viel ons tijdens de test- week in positieve zin het meest op. We verstookten gemid deld 6.1 liter dieselolie per 100 km (1 op 15.9). In z'n algemeenheid geldt, dat de Toledo een ongecompli ceerd rijdende, zuinig met de brandstof omspringende vier wieler is en dat voor een alleszins redelijke prijs. Seat kan de, in deze klasse, enorme concurrentie met open vizier tege moet treden. Audi 80 S 1.8i 4-drs., st.bekr., trekh. I.m.-velgen143.000 km 1990 Mercedes 190 E 1.8 Classic 4-drs29.000 km 1993 Citroen ZX Volcane 1.9i, 5-drs72.000 km 1991 Fiat Uno 45 IE Turbo, 3-drs75.000 km 1992 Ford Sierra 2.0i CLX, 5-drs116.000 km 1990 Ford Escort 1.4 CL Stationcar48.000 km 1993 Ford Mondeo 1.8 CLX, 4-drs69.000 km 1993 Ford Mondeo 1.8 CLX16.000 km 1995 Mazda 626 GLX, 5-drs., LPG150.000 km 1988 Mitsubishi Colt 1200 ELS85.000 km 1988 Mitsubishi Lancer 1.5 CLi, 4-drs126.000 km 1990 Nissan Micra 120091.000 km 1989 Opel Astra 1.4 GL, 3-drs. st.bekr24.000 km 1994 Opel Kadett 1.3 N, 3 drs.v81.000 km 1989 Opel Kadett 2.0 GSi Cabriolet139.000 km 1988 Opel Kadett 1.3 N, 5-drs130.000 km 1989 Opel Kadett 1.6 GT70.000 km 1989 Opel Vectra 1.6 5-drs115.000 km 1990 Renault Safrane 2.2i RN140.000 km 1992 Suzuki Swift 1.3 GS103.000 km 1990 Suzuki Alto GL14.000 km 1991 Toyota Corolla 1.6 XLi Sedan115.000 km 1991 Toyota Corolla 1.3 XL, 5-drs46.000 km 1991 VW Golf 1600 CL Madison 3-drs164.000 km 1990 VW Polo 1.3,3-drs. Coupé90.000 km 1990 Ford Escort 1800 CL, 3-drs. diesel169.000 km 1989 Opel Kadett 1700 Stationcar diesel166.000 km 1989 BMW 324 0 4-drs. diesel107.000 km 1989 Mitsubishi L300 diesel, st.bekr., 50.000 km1992 Nissan Urvan verlengd, aann.-uitv., st.bekr., 77.000 km1992 Ford Sierra 1.6,5-drs140.000 km 1984 Opel Kadett 1.2 S, 3-drs1986 s Opel Kadett 1.3 N stationcar165.000 km 1986 1 Toyota Corolla 1.3 SXL1987 NU DIVERSE VOORJAARSAANBIEDINGEN zonnedak reflecterend veiligheidsglas in brons of groen ingebouwd zon- en warmtefilter en kera misch raster glaspaneel uitneembaar makkelijke, traploze bediening door draaislinger of beugel fraaie binnenafwerking Prijzen incl. montage en 3 jaar garantie Aanbiedingen geldig zolang de voorraad strekt Gildeweg 27b Vlissingen Tel. (0118) 417170 BMW 325i Renault 21 Nevada Seat Ibiza VW Golf diesel Ford Fiesta 1.1 L Ford Escort diesel Ford Escort 1.6 CLX nw. model Ford Escort 1.6 L Ford Escort 1.6 CL Bravo Hyundai Pony Saab 900 VW Golf 1.6 CL Seat Marbella Toyota Starlet 1.0 DX Ford Sierra 2.0 Sedan Opel Omega LPG Nissan Micra Toyota Corolla 1.3 DX BEDRIJFSWAGEN: VW Caddy 1.6 diesel opbouw '90 8.950.- Alle auto's nagezien en met 1 jaar APK-keuring ZONDER INRUIL HOGE KORTING (tevens mog. div. occasions be neden de 2.500.-) Inruil en financiering mogelijk Boven de 7.500 -3 mnd. garantie Euromarkt 2 Middelburg Tel. 0118-612112 '86 8.250- '91 15.750- '90 6.950- '88 7.450- '85 3.950.- '85 1.750- '90 10.500- '85 3.250- '87 5.750- '87 2.950- '83 1.500. '87 5.950 - '91 7.450- '87 5.950 - '87 5.950 - '90 7.950. '89 8.250. '86 3.950.- Diamonds evenementen- en artiestenbureau presenteert: ZEELANDHAllEN GOES MUSIC HOUSE MIDDELBURG BOEKHANDEL LECTORI KAPELLE DELTA DISC'S ZIERIKZEE MUSIC HOUSE VLISSINGEN V.V.V,-BESPREEKBUREAUS IN NEDERLAND

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 7