TH IP
Mystery carBMW Z3: Een schoonheid van een auto
Cadillac Seville: Airbag als
een oesterschelp
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice J
i
m
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW
Met Canta van deur tot deur
Autoschade?
De universele
Autobedrijven
Walcheren staan voor
u Maar!
Voor jonge
gebruikte
auto's naar de
Universele
Autobedrijven
Walcheren
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 APRIL 1996
316
HE SCHELDEBODE
BOVAG-leden met zekerheid
Toen BMW in juni 1992 bekend maakte, dat in de Vere
nigde Staten een nieuwe fabriek werd gebouwd, begon
nen de speculaties welk model daar zou worden geprodu
ceerd. In de wandelgangen kreeg de nieuwe BMW de
naam 'mystery car', totdat in april 1994 het geheim werd
onthuld: bet wordt een roadster! Sinds kort is de nieuwko
mer van Amerikaanse afkomst ook hier in de showrooms
te bewonderen: de Z3, een bijzonder fraaie open tweezits
sportwagen, een auto, die er op gericht is zijn berijders
honderd procent rijplezier te verschaffen.
Het lijnenspel van de laag aflopende lange motorkap via de
voorruit en de compacte, lage kuip naar de korte achterpar
tij, is oogstrelend. Aan de voorzijde zit uiteraard de voor
BMW traditionele grille in de vorm van de dubbele nieren,
geflankeerd door de eveneens karakteristieke achter glas
geplaatste dubbele koplampen.
De vier luchtopeningen op de flanken, direct achter de voor
wielen. zijn niet echt, maar geven met het daarachter ge
plaatste BMW logo wel een sportief effect. Ook de vormge
ving aan de achterzijde, met de platte en optisch met elkaar
verbonden achterlichtunits, mag gezien worden.
Het interieur doet qua uitmonstering en afwerking niet voor
het fraaie exterieur onder. De brede portieren maken het in
stappen gemakkelijk en de laag geplaatste sportstoelen bie
den een voortreffelijke zit. Ze zijn elektrisch in alle richtin
gen verstelbaar en daarmee kan een optimale rijpositie wor
den ingesteld. Alle bedieningsorganen liggen goed onder
handbereik en de middenconsole is naar de bestuurder toe
gericht.
De bekledingstoffen zijn met zorg gekozen en leven uiter
aard in harmonie met de kleuren van de carrosserie. Er zijn
ruime opbergmogelijkheden en achter de rugleuning be
vindt zich een grote, afsluitbare box. De kofferruimte ach
terin heeft een inhoud van 180 liter.
Voor de aandrijving van de Z3 biedt BMW keuze uit twee
beproefde krachtbronnen van de 318i: de 1,8-liter met 115
pk en de 1,9-liter zestienklepper met 140 pk. De overbren
ging verloopt via een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Als optie is een viertraps elektronisch hydraulische auto
maat verkrijgbaar.
Met de 1,8-liter trekt de Z3 van stilstand naar 100 km/uur in
10,5 seconden. De krachtiger versie doet daar één seconde
minder over, dus 9,5 seconden. De topsnelheden zijn respec
tievelijk 194 en 205 km/uur. De verbruikscijfers zonder meer
gunstig. Voor de 1,8-liter geldt een gemiddeld verbruik van
1:13,2 en voorde 1,9 is dat 1:12,5.
De uitmonstering is compleet met onder andere airbag voor
bestuurder en passagier. ABS anti-blokeerremsysteem,
geïntegreerde hoofdsteunen, derde remlicht, elektrisch ver
stelbare en verwarmde buitenspiegels in carrosseriekleur,
elektrisch bediende ramen, bumpers in carrosseriekleur,
stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling, toeren-
teller, driespaaks met leder bekleed sportstuur en dimlicht-
hoogteregeling. De Z3 1,9 heeft bovendien lederen bekle
ding. lichtmetalen velgen, veloursmatten en een elektrisch in
hoogte verstelbare passagiersstoel.
De kap is gemakkelijk met behulp van twee bedieningshen
dels te openen en te sluiten en wordt opgeklapt weggebor
gen onder een kunstlederen deksel, dat zich perfect aan de
vormgeving van de carrosserie aanpast.
Tijdens een eerste kennismakingsrit door Nederland heb
ben we wat rij-indrukken kunnen opdoen. Het was een zon
nige dag. maar de temperatuur lag maar weinig boven het
vriespunt. Directeur Klaus Wiese van BMW Nederland had
ons verzekerd dat het ook bij die temperatuur best te doen
was de Z3 geheel open te rijden. Met de stoelverwarming.de
normale verwarming en de diepe zit zou het wel meevallen.
Nu moeten we daaraan toevoegen dat BMW ook voor een
winddicht warmgevoerd jack had gezorgd plus een passend
hoofddeksel en daarmee werd het open rijden inderdaad
een leuke en plezierige ervaring. Blikken van andere ver
keersdeelnemers maakten duidelijk dat de Z3 ook hun be
wondering oogstte en de bemanning van een politie-auto
kwam enige tijd naast ons rijden om te vertellen, dat ze het
zo'n mooie auto vonden. En daar zijn wij het grondig mee
eens.
Het onderstel is niet dusdanig hard afgesteld zoals bij een
volbloed sportwagen dikwijls het geval is, maar dat komt het
rijcomfort alleen maar te goede. Bij een traject over slinge
rende dijkweggetjes toonde de Z3 zijn uitstekende weglig-
ging. gemakkelijke wendbaarheid en op de autoweg zijn
goede koersvastheid.
De prijsstelling van de Z3 is zonder meer aantrekkelijk: de
1,8-liter kost 68.500 gulden en de 1,9-liter staat voor 76.500
geprijsd.
De vernieuwingen in autoland volgen elkaar in razend
tempo op. Interieur, exterieur en de techniek onder de
motorkap zijn voortdurend aan veranderingen onderhe
vig. Tussen al die vernieuwingen door vraagt ook de, wel
iswaar wat minder flitsende maar evengoed uiterst nutti
ge, Canta om een klein beetje aandacht.
De Canta is de opvolger van de bekende Arola. een ver
voermiddel voor mensen die wat minder mobiel zijn. De
gestroomlijnde carrosserie, uitgevoerd in hoogwaardig
en milieuvriendelijk ABS-kunststof. geeft de Canta een
vlot uiterlijk. Het wagentje biedt, ondanks zijn compac
te uiterlijk, volop ruimte en comfort voor twee volwas
senen. Het in- en uitstappen verloopt probleemloos
dankzij de grote portieren. Achterin kan via de royale
derde deur bagage worden ingeladen, waarbij uiteraard
de tildrempel zo laag mogelijk is gehouden. De inhoud
van de bagageruimte, standaard 510 liter, is voldoende
voor het meenemen van een rolstoel. Specifieke wensen
of eisen ten aanzien van de zitplaats of de bediening
kunnen al tijdens het produktieproces worden inge
bouwd.
De aandrijving van de Canta vindt plaats door een zui
nige. stille Honda-motor met een topsnelheid van 45 ki
lometer per uur. Schakelen is overbodig dankzij de toe
passing van een automatische Continu Variabele Trans
missie. De motor loopt op loodvrije benzine en heeft
een laag brandstofverbruik.
Mensen met een beperkte mobiliteit kunnen dankzij de
Canta zonder rijbewijs toch gaan en staan waar ze wil
len. Er kunnen kleinere afstanden worden afgelegd over
fietspaden, binnenwegen en door winkelstraten. De ge
bruiker kan hierdoor van deur tot deur bewegen.
De Canta is een puur Nederlands produkt en wordt ge
produceerd door Waaijenberg in Veenendaal.
Onlangs werd dit bedrijf onderscheiden met het ISO
9002 certificaat. Bij de ontwikkeling ervan werd samen
gewerkt met Nederlandse topleveranciers als Koni en
Staalglas.
9 Aan de voorzijde zit uiteraard de voor BMW traditionele grille in de vorm van de dubbele nieren.
De eerste Cadillac verliet op 17 oktober 1903 de fabriek.
Door de jaren heen zijn er tientallen modellen geweest. De
laatste aanwinst is de Cadillac Seville STS en SLS.
De jaren '20 zijn voor Cadillac belangrijk geweest. Er werd
meer samengewerkt met de ingenieurs van General Motors
Bovendien werd er een testcircuit gebouwd waardoor de
testrijders niet meer kris-kras door Amerika hoefden te rij
den.Tal van nieuwigheden werden doorgevoerd. In 1928 lan
ceerde Cadillac de eerste auto ter wereld met een gesynchro
niseerde versnellingsbak. Datzelfde jaar werd een voorruit
van gelaagd glas geïntroduceerd. Rond 1930 zag een 16-cilin-
dermotor het daglicht en een jaar later een V12-versie.Toen
begon ook de loopbaan van auto-ontwerper Harley Earl. Hij
tekende een Cadillac waarbij het reservewiel zich in het
voertuig bevond in plaats van aan de buitenzijde van het
koetswerk. Deze serie 75 convertible is een klassiek voor
beeld van een auto uit de jaren dertig.
Dankzij de nieuwe fabriek, gebouwd in 1943. lag de produk-
tie beduidend hoger. Wie herinnert zich niet de Cadillacs met
staartvinnen, nog een overblijfsel uit de vliegtuigperiode. Het
prototype Le Sabre is daar een aardig voorbeeld van.
De miljoenste wagen, een Coupe de Ville liep op 25 novem
ber 1949 van de band. Namen als Eldorado, Fleetwood
Brougham, de nieuwe generatie Eldorado met voorwielaan
drijving en Allanté staan in ons geheugen gegrift.
Enfin, door de jaren heen verbeterde Cadillac haar produk-
ten. Het huidige resultaat zijn de 1996 modellen: STS en SLS.
Het verschil tussen de twee is het motorvermogen en de uit
rusting. De Seville Luxury Sedan (SLS) heeft net als de STS
het Northstar systeem. Dat houdt in dat de auto veel comfort
biedt. De SLS heeft dan ook een zachtzinniger rijgedrag. Dat
komt door het verschil in vering. Is de SLS uitgevoerd met
een veersysteem dat elektronisch de ophanging regelt, de
STS heeft een elektronisch systeem dat de afstelling van de
schokdempers constant aanpast. Een ander punt is het mo
torvermogen bij de SLS. Dat is van 305 pk verminderd naar
279 pk. Bij de STS is het interieur aangepast. De bestuurders
stoel heeft acht elektrische verstelmogelijkheden en een ge
heugen voor twee bestuurders. Verder is er stoelverwarming.
elektrisch verstelbare lendensteun en regelbare rugleuning.
Andere hoogtepunten zijn meer opbergruimte in de console
en portieren en de nieuwe versnellingshandel. Het informa
tiesysteem verhuisde naar de console. Hierdoor zijn de me
ters en tellers makkelijker afleesbaar. Bovendien is de bedie
ning voor cd-speler/radio en airconditioning vanaf het stuur
wiel geïntegreerd. Bij de cd-speler hoort ook nog een wissel
aar in de kofferbak. Bose-luidsprekers zorgen voor een on
gekend luistergenot. Een nieuwe vergrendelingsysteem voor
de portieren komt de veiligheid van de passagiers ten goede.
Zolang de sleutels in het contactslot zitten werkt de elektri
sche vergrendeling niet bij stilgelegde motor. Van de naadlo
ze airbag aan passagierszijde klapt de bovenzijde van de het
dashboard als een oesterschelp open wanneer de airbag
wordt geactiveerd. Bijzonder is dat dan de portieren automa
tisch ontgrendeld worden en de interieurverlichting gaat
branden om het uitstappen te vergemakkelijken. De snel
heidsafhankelijke stuurbekrachtiging doet zijn werk zoals
het hoort. Goed aanwezig bij inparkeren en minder bij hoge
snelheden. Voor meer zicht stelt een regensensor de ruitewis-
sers automatisch in werking. Natuurlijk kan deze door de be
stuurder uitgezet worden anders zou hij geen gebruik kun
nen maken van een wasstraat. ]]De 4.6 liter V8-motor levert
in de SLS 279 pk en in de STS 305 paardekrachten. Tijdens
onze rit door Duitsland bleken beide uitvoeringen genoeg in
huis te hebben om aangenaam van A naar B te rijden. Kort
om, je kunt heel veel rijplezier beleven aan een Cadillac. Niet
voor niets stond dit merk aan de wieg van de automobielin
dustrie.
Rest ons nog de prijzen. De Cadillac Seville SLS Sedan kost
149.950 gulden. Voor de STS dient u 20.000 gulden meer neer-
te tellen.
In ieder geval hopen wij dat u nooit met auto
schade te maken krijgt.
Maar mocht 't toch een keer voorkomen dan re
gelt uw UAW-autobedrijf alles tot in de puntjes.
De UAW-bedrijven geven bovendien reparatiega
rantie en in de meeste gevallen krijgt u gratis een
leenauto mee naar huis.
Dus bij autoschade eerst naar een UAW-bedrijf.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-351991
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaal weg 10-12
0118-627680
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
0118-412610/410406
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KALAND
Zuidstraat 27
0118-571382