TH IP Mystery carBMW Z3: Een schoonheid van een auto Cadillac Seville: Airbag als een oesterschelp UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice J i m KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW Met Canta van deur tot deur Autoschade? De universele Autobedrijven Walcheren staan voor u Maar! Voor jonge gebruikte auto's naar de Universele Autobedrijven Walcheren SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 24 APRIL 1996 316 HE SCHELDEBODE BOVAG-leden met zekerheid Toen BMW in juni 1992 bekend maakte, dat in de Vere nigde Staten een nieuwe fabriek werd gebouwd, begon nen de speculaties welk model daar zou worden geprodu ceerd. In de wandelgangen kreeg de nieuwe BMW de naam 'mystery car', totdat in april 1994 het geheim werd onthuld: bet wordt een roadster! Sinds kort is de nieuwko mer van Amerikaanse afkomst ook hier in de showrooms te bewonderen: de Z3, een bijzonder fraaie open tweezits sportwagen, een auto, die er op gericht is zijn berijders honderd procent rijplezier te verschaffen. Het lijnenspel van de laag aflopende lange motorkap via de voorruit en de compacte, lage kuip naar de korte achterpar tij, is oogstrelend. Aan de voorzijde zit uiteraard de voor BMW traditionele grille in de vorm van de dubbele nieren, geflankeerd door de eveneens karakteristieke achter glas geplaatste dubbele koplampen. De vier luchtopeningen op de flanken, direct achter de voor wielen. zijn niet echt, maar geven met het daarachter ge plaatste BMW logo wel een sportief effect. Ook de vormge ving aan de achterzijde, met de platte en optisch met elkaar verbonden achterlichtunits, mag gezien worden. Het interieur doet qua uitmonstering en afwerking niet voor het fraaie exterieur onder. De brede portieren maken het in stappen gemakkelijk en de laag geplaatste sportstoelen bie den een voortreffelijke zit. Ze zijn elektrisch in alle richtin gen verstelbaar en daarmee kan een optimale rijpositie wor den ingesteld. Alle bedieningsorganen liggen goed onder handbereik en de middenconsole is naar de bestuurder toe gericht. De bekledingstoffen zijn met zorg gekozen en leven uiter aard in harmonie met de kleuren van de carrosserie. Er zijn ruime opbergmogelijkheden en achter de rugleuning be vindt zich een grote, afsluitbare box. De kofferruimte ach terin heeft een inhoud van 180 liter. Voor de aandrijving van de Z3 biedt BMW keuze uit twee beproefde krachtbronnen van de 318i: de 1,8-liter met 115 pk en de 1,9-liter zestienklepper met 140 pk. De overbren ging verloopt via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Als optie is een viertraps elektronisch hydraulische auto maat verkrijgbaar. Met de 1,8-liter trekt de Z3 van stilstand naar 100 km/uur in 10,5 seconden. De krachtiger versie doet daar één seconde minder over, dus 9,5 seconden. De topsnelheden zijn respec tievelijk 194 en 205 km/uur. De verbruikscijfers zonder meer gunstig. Voor de 1,8-liter geldt een gemiddeld verbruik van 1:13,2 en voorde 1,9 is dat 1:12,5. De uitmonstering is compleet met onder andere airbag voor bestuurder en passagier. ABS anti-blokeerremsysteem, geïntegreerde hoofdsteunen, derde remlicht, elektrisch ver stelbare en verwarmde buitenspiegels in carrosseriekleur, elektrisch bediende ramen, bumpers in carrosseriekleur, stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling, toeren- teller, driespaaks met leder bekleed sportstuur en dimlicht- hoogteregeling. De Z3 1,9 heeft bovendien lederen bekle ding. lichtmetalen velgen, veloursmatten en een elektrisch in hoogte verstelbare passagiersstoel. De kap is gemakkelijk met behulp van twee bedieningshen dels te openen en te sluiten en wordt opgeklapt weggebor gen onder een kunstlederen deksel, dat zich perfect aan de vormgeving van de carrosserie aanpast. Tijdens een eerste kennismakingsrit door Nederland heb ben we wat rij-indrukken kunnen opdoen. Het was een zon nige dag. maar de temperatuur lag maar weinig boven het vriespunt. Directeur Klaus Wiese van BMW Nederland had ons verzekerd dat het ook bij die temperatuur best te doen was de Z3 geheel open te rijden. Met de stoelverwarming.de normale verwarming en de diepe zit zou het wel meevallen. Nu moeten we daaraan toevoegen dat BMW ook voor een winddicht warmgevoerd jack had gezorgd plus een passend hoofddeksel en daarmee werd het open rijden inderdaad een leuke en plezierige ervaring. Blikken van andere ver keersdeelnemers maakten duidelijk dat de Z3 ook hun be wondering oogstte en de bemanning van een politie-auto kwam enige tijd naast ons rijden om te vertellen, dat ze het zo'n mooie auto vonden. En daar zijn wij het grondig mee eens. Het onderstel is niet dusdanig hard afgesteld zoals bij een volbloed sportwagen dikwijls het geval is, maar dat komt het rijcomfort alleen maar te goede. Bij een traject over slinge rende dijkweggetjes toonde de Z3 zijn uitstekende weglig- ging. gemakkelijke wendbaarheid en op de autoweg zijn goede koersvastheid. De prijsstelling van de Z3 is zonder meer aantrekkelijk: de 1,8-liter kost 68.500 gulden en de 1,9-liter staat voor 76.500 geprijsd. De vernieuwingen in autoland volgen elkaar in razend tempo op. Interieur, exterieur en de techniek onder de motorkap zijn voortdurend aan veranderingen onderhe vig. Tussen al die vernieuwingen door vraagt ook de, wel iswaar wat minder flitsende maar evengoed uiterst nutti ge, Canta om een klein beetje aandacht. De Canta is de opvolger van de bekende Arola. een ver voermiddel voor mensen die wat minder mobiel zijn. De gestroomlijnde carrosserie, uitgevoerd in hoogwaardig en milieuvriendelijk ABS-kunststof. geeft de Canta een vlot uiterlijk. Het wagentje biedt, ondanks zijn compac te uiterlijk, volop ruimte en comfort voor twee volwas senen. Het in- en uitstappen verloopt probleemloos dankzij de grote portieren. Achterin kan via de royale derde deur bagage worden ingeladen, waarbij uiteraard de tildrempel zo laag mogelijk is gehouden. De inhoud van de bagageruimte, standaard 510 liter, is voldoende voor het meenemen van een rolstoel. Specifieke wensen of eisen ten aanzien van de zitplaats of de bediening kunnen al tijdens het produktieproces worden inge bouwd. De aandrijving van de Canta vindt plaats door een zui nige. stille Honda-motor met een topsnelheid van 45 ki lometer per uur. Schakelen is overbodig dankzij de toe passing van een automatische Continu Variabele Trans missie. De motor loopt op loodvrije benzine en heeft een laag brandstofverbruik. Mensen met een beperkte mobiliteit kunnen dankzij de Canta zonder rijbewijs toch gaan en staan waar ze wil len. Er kunnen kleinere afstanden worden afgelegd over fietspaden, binnenwegen en door winkelstraten. De ge bruiker kan hierdoor van deur tot deur bewegen. De Canta is een puur Nederlands produkt en wordt ge produceerd door Waaijenberg in Veenendaal. Onlangs werd dit bedrijf onderscheiden met het ISO 9002 certificaat. Bij de ontwikkeling ervan werd samen gewerkt met Nederlandse topleveranciers als Koni en Staalglas. 9 Aan de voorzijde zit uiteraard de voor BMW traditionele grille in de vorm van de dubbele nieren. De eerste Cadillac verliet op 17 oktober 1903 de fabriek. Door de jaren heen zijn er tientallen modellen geweest. De laatste aanwinst is de Cadillac Seville STS en SLS. De jaren '20 zijn voor Cadillac belangrijk geweest. Er werd meer samengewerkt met de ingenieurs van General Motors Bovendien werd er een testcircuit gebouwd waardoor de testrijders niet meer kris-kras door Amerika hoefden te rij den.Tal van nieuwigheden werden doorgevoerd. In 1928 lan ceerde Cadillac de eerste auto ter wereld met een gesynchro niseerde versnellingsbak. Datzelfde jaar werd een voorruit van gelaagd glas geïntroduceerd. Rond 1930 zag een 16-cilin- dermotor het daglicht en een jaar later een V12-versie.Toen begon ook de loopbaan van auto-ontwerper Harley Earl. Hij tekende een Cadillac waarbij het reservewiel zich in het voertuig bevond in plaats van aan de buitenzijde van het koetswerk. Deze serie 75 convertible is een klassiek voor beeld van een auto uit de jaren dertig. Dankzij de nieuwe fabriek, gebouwd in 1943. lag de produk- tie beduidend hoger. Wie herinnert zich niet de Cadillacs met staartvinnen, nog een overblijfsel uit de vliegtuigperiode. Het prototype Le Sabre is daar een aardig voorbeeld van. De miljoenste wagen, een Coupe de Ville liep op 25 novem ber 1949 van de band. Namen als Eldorado, Fleetwood Brougham, de nieuwe generatie Eldorado met voorwielaan drijving en Allanté staan in ons geheugen gegrift. Enfin, door de jaren heen verbeterde Cadillac haar produk- ten. Het huidige resultaat zijn de 1996 modellen: STS en SLS. Het verschil tussen de twee is het motorvermogen en de uit rusting. De Seville Luxury Sedan (SLS) heeft net als de STS het Northstar systeem. Dat houdt in dat de auto veel comfort biedt. De SLS heeft dan ook een zachtzinniger rijgedrag. Dat komt door het verschil in vering. Is de SLS uitgevoerd met een veersysteem dat elektronisch de ophanging regelt, de STS heeft een elektronisch systeem dat de afstelling van de schokdempers constant aanpast. Een ander punt is het mo torvermogen bij de SLS. Dat is van 305 pk verminderd naar 279 pk. Bij de STS is het interieur aangepast. De bestuurders stoel heeft acht elektrische verstelmogelijkheden en een ge heugen voor twee bestuurders. Verder is er stoelverwarming. elektrisch verstelbare lendensteun en regelbare rugleuning. Andere hoogtepunten zijn meer opbergruimte in de console en portieren en de nieuwe versnellingshandel. Het informa tiesysteem verhuisde naar de console. Hierdoor zijn de me ters en tellers makkelijker afleesbaar. Bovendien is de bedie ning voor cd-speler/radio en airconditioning vanaf het stuur wiel geïntegreerd. Bij de cd-speler hoort ook nog een wissel aar in de kofferbak. Bose-luidsprekers zorgen voor een on gekend luistergenot. Een nieuwe vergrendelingsysteem voor de portieren komt de veiligheid van de passagiers ten goede. Zolang de sleutels in het contactslot zitten werkt de elektri sche vergrendeling niet bij stilgelegde motor. Van de naadlo ze airbag aan passagierszijde klapt de bovenzijde van de het dashboard als een oesterschelp open wanneer de airbag wordt geactiveerd. Bijzonder is dat dan de portieren automa tisch ontgrendeld worden en de interieurverlichting gaat branden om het uitstappen te vergemakkelijken. De snel heidsafhankelijke stuurbekrachtiging doet zijn werk zoals het hoort. Goed aanwezig bij inparkeren en minder bij hoge snelheden. Voor meer zicht stelt een regensensor de ruitewis- sers automatisch in werking. Natuurlijk kan deze door de be stuurder uitgezet worden anders zou hij geen gebruik kun nen maken van een wasstraat. ]]De 4.6 liter V8-motor levert in de SLS 279 pk en in de STS 305 paardekrachten. Tijdens onze rit door Duitsland bleken beide uitvoeringen genoeg in huis te hebben om aangenaam van A naar B te rijden. Kort om, je kunt heel veel rijplezier beleven aan een Cadillac. Niet voor niets stond dit merk aan de wieg van de automobielin dustrie. Rest ons nog de prijzen. De Cadillac Seville SLS Sedan kost 149.950 gulden. Voor de STS dient u 20.000 gulden meer neer- te tellen. In ieder geval hopen wij dat u nooit met auto schade te maken krijgt. Maar mocht 't toch een keer voorkomen dan re gelt uw UAW-autobedrijf alles tot in de puntjes. De UAW-bedrijven geven bovendien reparatiega rantie en in de meeste gevallen krijgt u gratis een leenauto mee naar huis. Dus bij autoschade eerst naar een UAW-bedrijf. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-351991 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaal weg 10-12 0118-627680 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 0118-412610/410406 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KALAND Zuidstraat 27 0118-571382

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 16