Dreumes 106 nieuw lid van de Peugeot familie
De nieuwe Nissan Micra: Limousine in meeneemformaat
NISSAN
STAAT BIJ UW NISSAN-DEALER:
Kom eens kijken naar de nieuwe Nissans of maak een proefrit
i
NISSAN
Adverteren in
aeeft een verbluffend effect
N00RDWEG 467 (ST. LAURENS - MIDDELBURG - TEL. 0118-612042)
r
)e scheldeboi
Nieuwe Lancia Y: de best ontworpen auto van 96
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 APRIL 1996
309
NISSAN
Peugeot heeft er een nieuw familie-lid bij, de 106. Een[
leuke auto, die meer volwassen overkomt dan de vorige
uitgave. Dat komt hoofdzakelijk door een andere grille
met buitengewoon groot logo en de typische koplamp en
achterlicht partij, die alle Peugeots kenmerken. De overi
ge Peugeot familie-leden zullen de 106 onmiddellijk in de
armen sluiten.
Op 9 mei aanstaande introduceert Peugeot in Nederland
de sterk vernieuwde 106, in 3- en 5-deurs uitvoering en le
verbaar met benzine- en dieselmotoren.
De nieuwe Peugeot 106 is op dezelfde bodemplaat ge
bouwd als de Citroen Saxo. De overeenkomsten zien we
ook enigszins terug in het uiterlijk. Toch heeft Peugeot
kans gezien de auto een geheel eigen gezicht mee te ge
ven.
Peugeot levert zijn jongste aanwinst met keus uit maar
liefst zes benzinemotoren met vermogens van 37 kW/50
pk tot 87 kW/120 pk en een pittige diesel met een vermo
gen van 42 kW/58 pk. Naast het nieuwe uiterlijk en zijn
grotere afmetingen (lengte 367 cm, was 356 cm) is door
Peugeot veel aandacht besteed aan de veiligheid, zoals
een verstevigde structuur, balken in de portieren, dubbele
airbags (meerprijs), standaard op de GTi en veiligheids
gordels met gordelspanners. Die gordelspanners zijn al
leen op de vijfdeurs in hoogte instelbaar.
Op de Nederlandse markt was het B-segment met in to
taal 111.363 registraties goed voor circa 25 procent van de
markt. De 106 neemt op dit moment 29 procent van de to
tale produktie van Peugeot voor zijn rekening.
Opvallend was de onthulling van directeur Cees Hermans
van Peugeot Nederland dat meer vrouwen dan mannen de
106 kopen. „De verhouding ligt als volgt: 56% vrouwen en
44% mannen. Dat is in dit segment nogal ongewoon.
Vooral jonger publiek 'valt' op de Peugeot 106. Interes
sant is ook het feit, dat de kopers gemiddeld een hoger op
leidingsniveau hebben. Daarnaast wordt de Peugeot 106
veel als tweede auto (46%) gekocht", aldus Hermans.
Net als de concurrentie moet ook Peugeot inhaken op de
momenteel heersende prijzenoorlog in de Europese auto
wereld en met name in Nederland. Hermans: „Opel was
de eerste die eind vorig jaar antwoord gaf aan de dump
prijzen van ondermeer Daewoo. Volkswagen volgde ad-
rem. Nu is Opel weer aan de beurt met spectaculair lage
prijzen voor de Astra. Elke prijswijziging van Opel wordt
door VW gevolgd, terwijl Ford ook heel agressief zijn par
tijtje meeblaast, met vaak aanbiedingen van een pakket
tegen een bodemprijs. Vooral de verkoop van de Koreaan
se merken Hyundai, Daewoo en in mindere mate Kia
De nieuwe Peugeot 106 is op dezelfde bodemplaat gebouwd als de Citroen Saxo. De overeenkomsten zien we ook enigs
zins terug in het uiterlijk.
gaan ten koste van de Duitse en Japanse merken. Wat mo
menteel gebeurt is voor importeur noch dealer rooskleu
rig. Alleen de consument vaart er wel bij. Peugeot is zeker
geen leider in dit gevecht, maar trendvolger. Wij moeten
wel!"
Dankzij een grotere overbouw aan voor- en achterzijde
nam de lengte met 11 centimeter toe tot 367 centimeter.
De wielbasis van 238 centimeter bleef ongewijzigd. Goed
nieuws voor de vrouwelijke koper van de 106: de portier
grepen van de driedeurs zijn zodanig gewijzigd dat nagels
een kans van overleven hebben.
Het interieur munt niet uit in oh en ah's. Het dashboard is
zonder meer saai te noemen. Alleen bij de Rallye-uitvoe-
ring vallen de blauw gekleurde ronde klokken op. Peugeot
heeft echter wel het ventilatiesysteem aangepakt. De zij-
ruitontwaseming is beter en op het middenpaneel zijn nu
ook ventilatieopeningen te zien. Qua bekleding hadden
wij wat leukere kleuren willen zien. dan het overheersen
de grijs.
Verder is vermeldenswaard dat mistlampen en mistach-
terlicht alleen bij het voeren van dimlicht werken. Bij het
uitschakelen van de verlichting worden ze automatisch ge
doofd. Onder het dashboard op de middenconsole be
vindt zich het toetsenbordje voor de startcode (standaard
op de XT en GTi, meerprijs op overige modellen). Overi
gens een lastige wijze van beveiliging. Telkens als we even
uitstappen, moet de code weer opnieuw worden inge
toetst. Daar zijn inmiddels betere systemen te bedenken
zoals een startonderbrekingssysteem via een chip in de
sleutel.
De 1,1 liter levert 44 kW/60 pk. Niet echt een auto om vlot
mee weg te rijden, maar uiteraard wel voordelig en dan
vooral in brandstofverbruik. De 1,4 liter, voorzien van een
nieuw multipoint-injectiesysteem levert 55 kW/75 pk.
Hier is goed sportief mee te rijden en vooral op Neder
landse wegen een prima auto. In 13 seconden rond van 0
naar 100 km/uur en een topsnelheid van 178 km/uur is ze
ker niet slecht.
Naar gelang de uitvoering biedt de Peugeot 106 precies
wat hij belooft: veel rijplezier en een uitstekende weglig-
ging. De stoelen zitten goed en bieden voldoende zijde
lingse steun. Voorin is er genoeg ruimte, terwijl achterin
ook best valt te leven. Alleen als de voorstoelen in achter
ste stand staan valt de beenruimte wat tegen. De bagage
ruimte is te vergroten door de achterleuning om te klap
pen.
De bedieningsorganen voor ruitewissers en verlichting zit
ten keurig aan de stuurkolom, ook de toeter en dat vinden
we nog steeds niet prettig. Het redelijk korte pookje staat
perfect onder handbereik. Hij bedient de vijfbak licht en
direct. De verhoudingen zijn uitstekend gekozen. Zelfs de
'vijf' biedt nog redelijk trekkracht.
De diesel is voor kilometervreters niet te versmaden. De
1.5 liter dieselmotor haalt een topsnelheid van 158 km/uur
en sprint in 18,5 seconden van 0 naar 100 km/uur. De
meeste paardekrachten (120) worden geleverd door de
1.6 liter zestienklepper. De 950 kilogram wegende wagen
sprint in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/uur. De dreumes
gaat zelfs tot over de 200 km/uur. Als je het toerental bo
ven de 4.000 toeren houdt is het echt een klein monster.
De vering is zodanig dat wind en oneffenheden weinig in
vloed hebben op de koers.
Hetzelfde geldt voor de 106 Rallye, voorzien van een 1,6
liter achtklepper. Wat minder vermogen dan de 16V (74
kW/103 pk tegen de 120 pk's van de 16V). Maar door het
gewicht wat terug te brengen een echt duiveltje uit het
doosje. In 9,6 seconden van 0 naar 100 km/uur en een top
van 195 km/uur is genoeg om leuk sportief te kunnen rij
den. Het leuke aan deze uitvoering is dat je echt in de ga
ten hebt een snel autootje te rijden. Qua geluid is het een
hele kleine Ferrari.
Om al het geweld in toom te houden monteerde Peugeot
schijfremmen rondom. Op de GTi is ABS standaard. Bij
de Rallye moet er een meerprijs voor neergeteld worden.
Peugeot Nederland zal pas eind april de prijzen meedelen.
Verwacht wordt dat de Peugeot 106-reeks van start zal
gaan bij 21.900 gulden.
Lancia is met overtuigende cijfers winnaar geworden van
de toonaangevende designprijs. De internationale jury
van auto-designspecialisten uit Europa, Japan en Ameri
ka kende de Car Design Award Torino in de categorie
produktiemodellen toe aan de compacte Lancia Y, die
sinds kort in de showroom staat. De Lancia Y is naar de
mening van de jury de best ontworpen auto van dit jaar.
De Design Award wordt alweer voor de dertiende keer
uitgereikt en is uitgegroeid tot een van de meest begeerde
onderscheidingen op automobielgebied. In feite werd de
verkiezing voor het Fiat Auto concern een dubbele over
winning. want de runner-up positie was weggelegd voor
de nieuwe Fiat Bravo en Brava. Onlangs al gekroond tot
Auto van het Jaar en Auto-1 van ons land. Derde werd de
Amerikaanse Ford Taurus/ Mercury Sable, vierde de
MGF en vijfde de Lotus Elise.
De Lancia Y is volgens de jury het resultaat van de ultie-
De nieuwe Lancia Y is door een internationale jury uitge
roepen tot de best ontworpen auto van 1996. Als goede
tweede eindigde de Fiat Bravo/Brava.
me vrijheid die de designers van Lancia hebben gekregen
om een exclusieve en luxueuze auto in de compacte klas
se te creëren; een auto met een sterke eigen persoonlijk
heid.
De Lancia Y werd onlangs in ons land geïntroduceerd. De
Ypsilon biedt plaats aan vier volwassen passagiers en
heeft een voor deze klasse ongekend luxe uitrusting, ui
termate comfortabele rijeigenschappen. Het opvallend
karaktervolle carrosserie- en interieurdesign valt op door
de vloeiende lijnen en een gedurfd dashboard, dat zich
onderscheidt door de in het midden geplaatste meters en
een met stof bekleed legvak over de hele breedte van het
interieur.
De Y is naar keuze leverbaar met een 60 pk/44 kW sterke
1.2 liter FIRE-motor of een 1.4 liter twaalfklepper met 80
pk/59 kW. De auto heeft niet alleen een exclusieve uitstra
ling maar biedt ook de bijbehorend uitgebreide standaard
uitrusting, waaronder airbag, elektrisch bedienbare ra
men, centrale deurvergrendeling, getint glas. een anti-dief
stal startblokkering, een klokje, van binnenuit verstelbare
spiegels, uitstelbare ramen achter en in hoogte verstelba
re gordels. En dat alles voor de vanaf-somma van 24.450
gulden.
De nieuwe Micra heeft zijn intrede gedaan. Het kleintje
van Nissan heeft een nieuwe grille, een heuse spoiler ach
terop en standaard twee stabilisatorstangen voor een be
tere wegligging. De nieuwkomer is zelfs uitgerust met een
stoer derde remlicht en is uitgevoerd in nieuwe frisse
kleuren. Instappen en wegwezen vanaf 21.495 gulden.
De Micra is uitgerust met soepele en stille 16V injectie
motoren met elektronisch motormanagement en in
houden van 1.0 en 1.3 liter. Er is keus uit diverse luxe
uitrustingsniveaus. Alle Micra's, dus vanaf het instap
model, hebben standaard stuurbekrachtiging, bumpers
in kleur, een achterspoiler en startonderbreking.
De luxueuzere uitvoeringen, vanaf de SLX, zijn stan
daard voorzien van airconditioning, bestuurdersairbag,
centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare ramen
voor. Er kan gekozen worden uit een 3- of 5-deurs, de
1.0 of de 1.3 liter met 5-bak of (tegen meerprijs) met N-
CVT automatische transmissie. Kortom, een limousine
in meeneemformaat.
Niet voorniets zijn er in Europa al 1,3 miljoen exem
plaren van verkocht. Daarmee is de Micra de best ver
kochte auto van Nissan. De uitverkiezing in 1993 tot
Auto van hel Jaar bevestigt dit succes. Nissan was het
eerste merk dat die titel won. Bovendien was de Micra
de eerste auto die van alle juryleden punten kreeg.
Het concept achter de Micra is ontwikkeld door de Ne
derlandse Lidewij Edelkoort. Haar bedrijf, gevestigd in
Parijs, verschaft informatie over trends en trendontwik
kelingen aan bedrijven uit allerlei industrietakken.
Edelkoort zette met haar ideeën de toon voor de Mi
cra, waarbij ze streefde naar een auto die vriendelijk en
vrolijk overkomt.
De Micra beschikt als enige in zijn klasse in alle uitvoe
ringen over een volledig lichtmetalen zestien kleppen-
motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en
elektronisch geregelde multi-point injectie. Dankzij de
uitgekiende bouw zijn de motoren opmerkelijk com
pact en licht van gewicht. De krukas is hol. Door het la
gere gewicht reageert de motor zeer vlot op het gaspe
daal.
Twee bovenliggende nokkenassen bedienen de zestien
kleppen. De elektronische benzine-injectie maakt ge
bruik van een 16-bit microprocessor die snel de injectie,
ontsteking en luchttoevoer aanpast aan de omstandig
heden. De kleppen van de motor zijn levenslang ge
steld, wat de behoefte aan onderhoud minimaliseert.
In toenemende mate maakt Nissan gebruik van vloei
bare pakkingen bij de montage van de motor. Daarmee
is de dichting tussen de onderdelen optimaal, omdat de
pakking zich helemaal aanpast aan de vormen. De Mi
cra is voorzien van twee katalysatoren, zodat al meteen
na de start de uitlaatgassen gereinigd kunnen worden.
Alle frictiematerialen in de remmen en koppeling zijn
vrij van asbest, terwijl de airconditioning vrij is van
CFK's. Tachtig procent van het gewicht van de Micra is
recyclebaar. De tank van de Micra bestaat voor dertig
procent uit teruggewonnen kunststof.
De Micra-koper heeft de keuze uit zestien verschillen
de uitvoeringen. De auto is leverbaar met drie of vijf
deuren, een 1.0 of 1.3 liter motor, handgeschakeld of
met N-CVT en kent zes uitrustingsniveaus.
Nissan heeft de race-activiteiten uitgebreid met de Mi
cra Challenge.
Vorig jaar werden al races verreden in Frankrijk en
o De luxueuzere uitvoeringen, vanaf de SLX, zijn standaard voorzien van airconditioning, bestuurdersairbag, centrale
vergrendeling en elektrisch bedienbare ramen voor.
Groot Brittannië, dit jaar voegen Nederland en Portu
gal zich daarbij. Het mondiale programma van Nissan
voorziet verder in deelneming aan races en rallykam
pioenschappen in Europa, Azië en Zuid-Afrika. In de
Verenigde Staten stellen de Japanners speciaal ontwik
kelde 4.0 liter motoren beschikbaar voor de Indy Ra
cing League, waarin onder meer de Nederlander Arie
Luyendijk een hoofdrol speelt. Bovendien neemt Nis
san met de legendarische Skyline in de GTI-klasse deel
aan de klassieke 24 Uren Race van Le Mans en aan het
Japanse GT Kampioenschap. Voor de Super Touring
kampioenschappen in Spanje, Duitsland en Japan als
mede in Zuid-Afrika en zuidoost Azië zet Nissan de
Primera opnieuw in.
DE NIEUWE NISSAN MICRA
AUTO STURM B.V.
NISSAIM
Tn-fVrnTTTWTVTTYVVTTTTT
7 lil 117 'lil Mi V i Will 'M. W,