Dreumes 106 nieuw lid van de Peugeot familie De nieuwe Nissan Micra: Limousine in meeneemformaat NISSAN STAAT BIJ UW NISSAN-DEALER: Kom eens kijken naar de nieuwe Nissans of maak een proefrit i NISSAN Adverteren in aeeft een verbluffend effect N00RDWEG 467 (ST. LAURENS - MIDDELBURG - TEL. 0118-612042) r )e scheldeboi Nieuwe Lancia Y: de best ontworpen auto van 96 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 APRIL 1996 309 NISSAN Peugeot heeft er een nieuw familie-lid bij, de 106. Een[ leuke auto, die meer volwassen overkomt dan de vorige uitgave. Dat komt hoofdzakelijk door een andere grille met buitengewoon groot logo en de typische koplamp en achterlicht partij, die alle Peugeots kenmerken. De overi ge Peugeot familie-leden zullen de 106 onmiddellijk in de armen sluiten. Op 9 mei aanstaande introduceert Peugeot in Nederland de sterk vernieuwde 106, in 3- en 5-deurs uitvoering en le verbaar met benzine- en dieselmotoren. De nieuwe Peugeot 106 is op dezelfde bodemplaat ge bouwd als de Citroen Saxo. De overeenkomsten zien we ook enigszins terug in het uiterlijk. Toch heeft Peugeot kans gezien de auto een geheel eigen gezicht mee te ge ven. Peugeot levert zijn jongste aanwinst met keus uit maar liefst zes benzinemotoren met vermogens van 37 kW/50 pk tot 87 kW/120 pk en een pittige diesel met een vermo gen van 42 kW/58 pk. Naast het nieuwe uiterlijk en zijn grotere afmetingen (lengte 367 cm, was 356 cm) is door Peugeot veel aandacht besteed aan de veiligheid, zoals een verstevigde structuur, balken in de portieren, dubbele airbags (meerprijs), standaard op de GTi en veiligheids gordels met gordelspanners. Die gordelspanners zijn al leen op de vijfdeurs in hoogte instelbaar. Op de Nederlandse markt was het B-segment met in to taal 111.363 registraties goed voor circa 25 procent van de markt. De 106 neemt op dit moment 29 procent van de to tale produktie van Peugeot voor zijn rekening. Opvallend was de onthulling van directeur Cees Hermans van Peugeot Nederland dat meer vrouwen dan mannen de 106 kopen. „De verhouding ligt als volgt: 56% vrouwen en 44% mannen. Dat is in dit segment nogal ongewoon. Vooral jonger publiek 'valt' op de Peugeot 106. Interes sant is ook het feit, dat de kopers gemiddeld een hoger op leidingsniveau hebben. Daarnaast wordt de Peugeot 106 veel als tweede auto (46%) gekocht", aldus Hermans. Net als de concurrentie moet ook Peugeot inhaken op de momenteel heersende prijzenoorlog in de Europese auto wereld en met name in Nederland. Hermans: „Opel was de eerste die eind vorig jaar antwoord gaf aan de dump prijzen van ondermeer Daewoo. Volkswagen volgde ad- rem. Nu is Opel weer aan de beurt met spectaculair lage prijzen voor de Astra. Elke prijswijziging van Opel wordt door VW gevolgd, terwijl Ford ook heel agressief zijn par tijtje meeblaast, met vaak aanbiedingen van een pakket tegen een bodemprijs. Vooral de verkoop van de Koreaan se merken Hyundai, Daewoo en in mindere mate Kia De nieuwe Peugeot 106 is op dezelfde bodemplaat gebouwd als de Citroen Saxo. De overeenkomsten zien we ook enigs zins terug in het uiterlijk. gaan ten koste van de Duitse en Japanse merken. Wat mo menteel gebeurt is voor importeur noch dealer rooskleu rig. Alleen de consument vaart er wel bij. Peugeot is zeker geen leider in dit gevecht, maar trendvolger. Wij moeten wel!" Dankzij een grotere overbouw aan voor- en achterzijde nam de lengte met 11 centimeter toe tot 367 centimeter. De wielbasis van 238 centimeter bleef ongewijzigd. Goed nieuws voor de vrouwelijke koper van de 106: de portier grepen van de driedeurs zijn zodanig gewijzigd dat nagels een kans van overleven hebben. Het interieur munt niet uit in oh en ah's. Het dashboard is zonder meer saai te noemen. Alleen bij de Rallye-uitvoe- ring vallen de blauw gekleurde ronde klokken op. Peugeot heeft echter wel het ventilatiesysteem aangepakt. De zij- ruitontwaseming is beter en op het middenpaneel zijn nu ook ventilatieopeningen te zien. Qua bekleding hadden wij wat leukere kleuren willen zien. dan het overheersen de grijs. Verder is vermeldenswaard dat mistlampen en mistach- terlicht alleen bij het voeren van dimlicht werken. Bij het uitschakelen van de verlichting worden ze automatisch ge doofd. Onder het dashboard op de middenconsole be vindt zich het toetsenbordje voor de startcode (standaard op de XT en GTi, meerprijs op overige modellen). Overi gens een lastige wijze van beveiliging. Telkens als we even uitstappen, moet de code weer opnieuw worden inge toetst. Daar zijn inmiddels betere systemen te bedenken zoals een startonderbrekingssysteem via een chip in de sleutel. De 1,1 liter levert 44 kW/60 pk. Niet echt een auto om vlot mee weg te rijden, maar uiteraard wel voordelig en dan vooral in brandstofverbruik. De 1,4 liter, voorzien van een nieuw multipoint-injectiesysteem levert 55 kW/75 pk. Hier is goed sportief mee te rijden en vooral op Neder landse wegen een prima auto. In 13 seconden rond van 0 naar 100 km/uur en een topsnelheid van 178 km/uur is ze ker niet slecht. Naar gelang de uitvoering biedt de Peugeot 106 precies wat hij belooft: veel rijplezier en een uitstekende weglig- ging. De stoelen zitten goed en bieden voldoende zijde lingse steun. Voorin is er genoeg ruimte, terwijl achterin ook best valt te leven. Alleen als de voorstoelen in achter ste stand staan valt de beenruimte wat tegen. De bagage ruimte is te vergroten door de achterleuning om te klap pen. De bedieningsorganen voor ruitewissers en verlichting zit ten keurig aan de stuurkolom, ook de toeter en dat vinden we nog steeds niet prettig. Het redelijk korte pookje staat perfect onder handbereik. Hij bedient de vijfbak licht en direct. De verhoudingen zijn uitstekend gekozen. Zelfs de 'vijf' biedt nog redelijk trekkracht. De diesel is voor kilometervreters niet te versmaden. De 1.5 liter dieselmotor haalt een topsnelheid van 158 km/uur en sprint in 18,5 seconden van 0 naar 100 km/uur. De meeste paardekrachten (120) worden geleverd door de 1.6 liter zestienklepper. De 950 kilogram wegende wagen sprint in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/uur. De dreumes gaat zelfs tot over de 200 km/uur. Als je het toerental bo ven de 4.000 toeren houdt is het echt een klein monster. De vering is zodanig dat wind en oneffenheden weinig in vloed hebben op de koers. Hetzelfde geldt voor de 106 Rallye, voorzien van een 1,6 liter achtklepper. Wat minder vermogen dan de 16V (74 kW/103 pk tegen de 120 pk's van de 16V). Maar door het gewicht wat terug te brengen een echt duiveltje uit het doosje. In 9,6 seconden van 0 naar 100 km/uur en een top van 195 km/uur is genoeg om leuk sportief te kunnen rij den. Het leuke aan deze uitvoering is dat je echt in de ga ten hebt een snel autootje te rijden. Qua geluid is het een hele kleine Ferrari. Om al het geweld in toom te houden monteerde Peugeot schijfremmen rondom. Op de GTi is ABS standaard. Bij de Rallye moet er een meerprijs voor neergeteld worden. Peugeot Nederland zal pas eind april de prijzen meedelen. Verwacht wordt dat de Peugeot 106-reeks van start zal gaan bij 21.900 gulden. Lancia is met overtuigende cijfers winnaar geworden van de toonaangevende designprijs. De internationale jury van auto-designspecialisten uit Europa, Japan en Ameri ka kende de Car Design Award Torino in de categorie produktiemodellen toe aan de compacte Lancia Y, die sinds kort in de showroom staat. De Lancia Y is naar de mening van de jury de best ontworpen auto van dit jaar. De Design Award wordt alweer voor de dertiende keer uitgereikt en is uitgegroeid tot een van de meest begeerde onderscheidingen op automobielgebied. In feite werd de verkiezing voor het Fiat Auto concern een dubbele over winning. want de runner-up positie was weggelegd voor de nieuwe Fiat Bravo en Brava. Onlangs al gekroond tot Auto van het Jaar en Auto-1 van ons land. Derde werd de Amerikaanse Ford Taurus/ Mercury Sable, vierde de MGF en vijfde de Lotus Elise. De Lancia Y is volgens de jury het resultaat van de ultie- De nieuwe Lancia Y is door een internationale jury uitge roepen tot de best ontworpen auto van 1996. Als goede tweede eindigde de Fiat Bravo/Brava. me vrijheid die de designers van Lancia hebben gekregen om een exclusieve en luxueuze auto in de compacte klas se te creëren; een auto met een sterke eigen persoonlijk heid. De Lancia Y werd onlangs in ons land geïntroduceerd. De Ypsilon biedt plaats aan vier volwassen passagiers en heeft een voor deze klasse ongekend luxe uitrusting, ui termate comfortabele rijeigenschappen. Het opvallend karaktervolle carrosserie- en interieurdesign valt op door de vloeiende lijnen en een gedurfd dashboard, dat zich onderscheidt door de in het midden geplaatste meters en een met stof bekleed legvak over de hele breedte van het interieur. De Y is naar keuze leverbaar met een 60 pk/44 kW sterke 1.2 liter FIRE-motor of een 1.4 liter twaalfklepper met 80 pk/59 kW. De auto heeft niet alleen een exclusieve uitstra ling maar biedt ook de bijbehorend uitgebreide standaard uitrusting, waaronder airbag, elektrisch bedienbare ra men, centrale deurvergrendeling, getint glas. een anti-dief stal startblokkering, een klokje, van binnenuit verstelbare spiegels, uitstelbare ramen achter en in hoogte verstelba re gordels. En dat alles voor de vanaf-somma van 24.450 gulden. De nieuwe Micra heeft zijn intrede gedaan. Het kleintje van Nissan heeft een nieuwe grille, een heuse spoiler ach terop en standaard twee stabilisatorstangen voor een be tere wegligging. De nieuwkomer is zelfs uitgerust met een stoer derde remlicht en is uitgevoerd in nieuwe frisse kleuren. Instappen en wegwezen vanaf 21.495 gulden. De Micra is uitgerust met soepele en stille 16V injectie motoren met elektronisch motormanagement en in houden van 1.0 en 1.3 liter. Er is keus uit diverse luxe uitrustingsniveaus. Alle Micra's, dus vanaf het instap model, hebben standaard stuurbekrachtiging, bumpers in kleur, een achterspoiler en startonderbreking. De luxueuzere uitvoeringen, vanaf de SLX, zijn stan daard voorzien van airconditioning, bestuurdersairbag, centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare ramen voor. Er kan gekozen worden uit een 3- of 5-deurs, de 1.0 of de 1.3 liter met 5-bak of (tegen meerprijs) met N- CVT automatische transmissie. Kortom, een limousine in meeneemformaat. Niet voorniets zijn er in Europa al 1,3 miljoen exem plaren van verkocht. Daarmee is de Micra de best ver kochte auto van Nissan. De uitverkiezing in 1993 tot Auto van hel Jaar bevestigt dit succes. Nissan was het eerste merk dat die titel won. Bovendien was de Micra de eerste auto die van alle juryleden punten kreeg. Het concept achter de Micra is ontwikkeld door de Ne derlandse Lidewij Edelkoort. Haar bedrijf, gevestigd in Parijs, verschaft informatie over trends en trendontwik kelingen aan bedrijven uit allerlei industrietakken. Edelkoort zette met haar ideeën de toon voor de Mi cra, waarbij ze streefde naar een auto die vriendelijk en vrolijk overkomt. De Micra beschikt als enige in zijn klasse in alle uitvoe ringen over een volledig lichtmetalen zestien kleppen- motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en elektronisch geregelde multi-point injectie. Dankzij de uitgekiende bouw zijn de motoren opmerkelijk com pact en licht van gewicht. De krukas is hol. Door het la gere gewicht reageert de motor zeer vlot op het gaspe daal. Twee bovenliggende nokkenassen bedienen de zestien kleppen. De elektronische benzine-injectie maakt ge bruik van een 16-bit microprocessor die snel de injectie, ontsteking en luchttoevoer aanpast aan de omstandig heden. De kleppen van de motor zijn levenslang ge steld, wat de behoefte aan onderhoud minimaliseert. In toenemende mate maakt Nissan gebruik van vloei bare pakkingen bij de montage van de motor. Daarmee is de dichting tussen de onderdelen optimaal, omdat de pakking zich helemaal aanpast aan de vormen. De Mi cra is voorzien van twee katalysatoren, zodat al meteen na de start de uitlaatgassen gereinigd kunnen worden. Alle frictiematerialen in de remmen en koppeling zijn vrij van asbest, terwijl de airconditioning vrij is van CFK's. Tachtig procent van het gewicht van de Micra is recyclebaar. De tank van de Micra bestaat voor dertig procent uit teruggewonnen kunststof. De Micra-koper heeft de keuze uit zestien verschillen de uitvoeringen. De auto is leverbaar met drie of vijf deuren, een 1.0 of 1.3 liter motor, handgeschakeld of met N-CVT en kent zes uitrustingsniveaus. Nissan heeft de race-activiteiten uitgebreid met de Mi cra Challenge. Vorig jaar werden al races verreden in Frankrijk en o De luxueuzere uitvoeringen, vanaf de SLX, zijn standaard voorzien van airconditioning, bestuurdersairbag, centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare ramen voor. Groot Brittannië, dit jaar voegen Nederland en Portu gal zich daarbij. Het mondiale programma van Nissan voorziet verder in deelneming aan races en rallykam pioenschappen in Europa, Azië en Zuid-Afrika. In de Verenigde Staten stellen de Japanners speciaal ontwik kelde 4.0 liter motoren beschikbaar voor de Indy Ra cing League, waarin onder meer de Nederlander Arie Luyendijk een hoofdrol speelt. Bovendien neemt Nis san met de legendarische Skyline in de GTI-klasse deel aan de klassieke 24 Uren Race van Le Mans en aan het Japanse GT Kampioenschap. Voor de Super Touring kampioenschappen in Spanje, Duitsland en Japan als mede in Zuid-Afrika en zuidoost Azië zet Nissan de Primera opnieuw in. DE NIEUWE NISSAN MICRA AUTO STURM B.V. NISSAIM Tn-fVrnTTTWTVTTYVVTTTTT 7 lil 117 'lil Mi V i Will 'M. W,

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 9