Bach Salon In de Kloveniersdoelen
Extra voorstelling De Appel
Jonge kunstenaar
in Kuiperspoort
il/i
<02
Ivit of bruin
up
lU
1*9
98
79
3 98 Nieuwe qq
139
2P
\)Wé
MEER PLEZIER VAN JE GULDEN
A
9?8
Pleegzorg voert actie
voor ruimere huisvesting
Dieleman in Kloveniersdoelen
Extra aandacht voor sexuele
voorkeuren bij het JAIB
-y-v*
a
lUektar
acMernam| slagroomtaart
l\
199 I Wet
boerenbrood
Bakje heerlijke
aardbeien
Jong
belegen
kaas
kren
Ovenverse
tenbollen
Kakelverse
kuikenbouten
Ulona
Slagers
Crote
Paas-
kalkoen
2,^ salade
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 APRIL 1996
308
ÏIPCRAM
Paasprijsi
3rood en banket
Roombrie
van de mat
Vers Vlees
GroenteenFruit
Entrecöte
Ossestaart
Bloemkool
Lamsbout
Kuipje
paturain
m.
An aardappelen 7"-'
|2.98 Bleekselderij 179
Zuivel
Stokbrood
Hamrollade en
fricandeau
Coberco
luchtig toetje jq
Mona
sour
1 jm CQ broodje
cream *1 per stuk
Limburgse
vlaaien Q
Bleekselderij
Blauweof qq
witte druiven J W
Vleeswaren
Rosbief
Gemengde saiades nrk
PaassalaJes
Coberco - -g Queens
slagroom doperwten 1 19 P*e
Uit de Diepvries
Paashaas
299 Abee m QQ
huzarensalade J W
Linera haltvolle
boter jm r
Aviko pommes
duchesses
Javaanse
SUPERMARKTEN
MIDDELBURG De J.S.
Bach Salon is een jaarlijks te
rugkerend voorjaarsfestival in
de Kloveniersdoelen met als ro
de draad de werken van J.S.
Bach (1685-1750). Zijn tijdge
noten vonden het oeuvre van
Bach nauwelijks de moeite
waard om het naar een uitgever
te brengen. Zij vonden Bach
eerder een improvisator dan
een componist, een knap musi
cus maar een beetje vervelend
en ouderwets. Zijn herwaarde
ring is grotendeels aan zijn col
lega's te danken waaronder Ro
bert Schumann en Felix Men
delsohn en later Otto Klempe-
rer, Willem Mengelberg, Mauri-
cio Kagel en Piere Boulez.
Johan Sebastian Bach was geen
revolutionair, hij was eerder
een groot vervolmaker, hij wist
alle voorgaande stijlen naar
zijn hand te zetten. Bach was
een buitengewoon gelovig man
van Lutherse professie, die
méér voor de godsdienst heeft
gedaan dan complete genera
ties pastores en pausen. Gelovi
gen en ongelovigen worden ech
ter gelijkmatig door zijn canta
tes en passies beroerd. Zo
schreef Friedrieh Nietsche na
drie keer de Mattheus Passion
gehoord te hebben: 'elke keer
weer heb ik een gevoel van on
metelijke bewondering, ook ik
die volledig van het christen
dom ben vervreemd, ervaar het
als een klankgeworden evange
lie'. De J.S. Bach Salon is een
voorjaar vol prachtige muziek.
Tot en met 25 mei is er voor elk
wat wils, van grootse barokmu
ziek tot intrigerende jazzcon
certen, nieuwe muziek en we
reldmuziek: een exploratie in
alle richtingen.
Om het laatste Grensverleg-
gers-concert van dit seizoen on
der de J.S. Bach Salon te bren
gen is meer toeval dan dat het
iets met Bach van doen zou
hebben. Hoewel, de Ebony
Band heeft een 'Amerikaans'
improvisatieconcert samenge
steld en benadert hiermee het
idee van een Bach orkest la
20e eeuw. Immers ook de musi
ci rondom Bach werden vaak
geconfronteerd met 'improvisa-
tiemuziek' in composities die
soms nog maar enkele uren oud
waren. Zo ook het programma
van de Ebony Band. Maar liefst
20 musici, waaronder strijkers
en blazers uit het Concertge
bouworkest en blazers als Leo
van Oostrom, Peter Masseurs en
Martijn Sohier gaan geschreven
inprovisaties spelen van Guus
Janssen en van de Amerikaanse
componisten George Russell,
Jimmy Guiffre, John Carisi en
William Russo. Composities die
dirigent en hoboïst Werner
Herbers nog maar kort geleden
in Amerikaanse bibliotheken
heeft gevonden. Componist
John Carisi werd bekend door
de compositie Birth of the Coll
die hij voor Miles Davis schreef.
Hij was trompettist en arran
geur en speelde onder andere in
de Glenn Miller Band. William
Russo speelde en arrangeerde
bij de beroemde big band van
Stan Kenton. George Russell
studeerde evenals Carisi bij
Stefan Wolpe en schreef stuk
ken voor o.a. Dizzy Gillespie.
Improvisatie en compositie
staan ook centraal bij het Trio
Janssen (piano), Glerum (bas)
en Janssen (slagwerk). Het Trio
benadert de Cool Jazz-traditie
vanuit de improvisatie, zoals
die in de jaren '40 en '50 beoe
fend werd. Na het optreden in
Utrecht schreef de pers: 'Jans
sen is een fenomeen, en dit
'klassieke' pianotrio een des
besten sinds jaren: citerend uit
de meest uiteeenlopende rich
tingen, van blues, boogie-woo
gie, flitsend korte salsa's en
rumba's, naar Bach en Pou-
lenc...'. De Ebony Band en het
Trio Janssen spelen samen Pas-
sevite, een nieuwe compositie
van Guus Janssen gebaseerd op
6 typische Tristano-accoorden
aangegeven door een prachtige
hoornsolo (Bob Stoel), waar
zich steeds meer instrumenten
in voegen. Het concert wordt
gegeven op 6 april om 20.30
uur.
Pianist Geoffrey Douglas Mad
ge speelt Fantasieën van J.S.
Bach en zonen. In de rococotijd
waren fantasieën zwoele versie
ringen. Maar in de barok wer
den het expressieve melodieën
met majeur en mineur overgan
gen en ongebruikelijke toon
soorten. De componisten be
dienden zich van vrij taaiprin
cipes. Van de spelers werd ver
langd, dat zij zelf moesten im
proviseren en eventueel ook
componeren. Uitgeschreven im
provisaties zou men tegenwoor
dig zeggen. Mozart maakte van
zijn fantasieën geliefde Weense
composities. Beethoven luidde
een nieuwe eeuw in mijn zijn
Sonata quasi una fantasia.
Bach sloot de barok af met zijn
beruchte Chromatische fantasie
en fuga. C.Ph.Emmanuel Bach
maakte zich in zijn fantasieën
geheel los van zijn vader door
verschillende maatstrepen weg
te laten. Met zijn zeer persoon
lijke muzikale taal bevrijdt hij
zich van de barok. De nieuwe
toon is niet meer pathetisch een
zwaar, maar opgewekt en na
tuurlijk.
Geoffrey Madge is te horen op
tweede paasdag, om 20.30 uur.
Kaarten voor deze concerten
kosten twintig gulden per stuk
en zijn verkrijgbaar bij Nieuwe
Muziek, Kloveniersdoelen,
Achter de Houttuinen 30.
MIDDELBURG De Haagse
toneelgroep De Appel, onder
artistieke leiding van Eric Vos,
behoort al jaren tot de meest
toonaangevende ensembles van
ons land. Tot voor kort was het
merendeel van hun vaak
spraakmakende voorstellingen
uitsluitend te zien in hun eigen
Appeltheater. Terwijl steeds
meer gesubsidieerde toneelge
zelschappen zich op de eigen
speelplek terugtrekken, heeft
De Appel onlangs besloten juist
weer met producties te gaan
reizen. En ook Middelburg
staat voor het komend seizoen
opgenomen in hun speelplan.
Als voorproefje op deze toe
komstige ontwikkeling staat op
dinsdag 9 april een extra voor
stelling geprogrammeerd in de
Stadsschouwburg 'Don Juan of
de Liefde voor de Meetkunde'
van Max Frisch. Regisseurs
Aram Adriaanse en Aus Grei-
danus transformeerden deze
komedie tot een oogverblin
dend kostuumstuk met dende
rende muziek en een exuberan
te speelstijl waaraan vrijwel de
voltallige Appel-cast mee
werkt.
De Don Juan van Max Frisch
heeft niets van de mythische
vrouwenverleider zoals we die
elders in de wereldliteratuur te
genkomen. Vrouwen brengen
hem alleen maar in verwarring,
leiden hem af van het zuivere,
het calculeerbare: de meetkun
de. Het is voor hem dan ook een
desillusie wanneer hij ontdekt
dat de schepping niet een fout
loos, geometrisch (mannelijk)
model is, maar dat het leven
ook (vrouwelijke) elementen in
zich draagt, zoals zinnelijkheid,
onvoorspelbaarheden en duis
tere geheimen.
Temidden van de corrupte ma
rionettensamenleving van Se-
villa probeert de jonge Juan een
zinnige invulling aan zijn leven
te geven zonder zichzelf geweld
aan te doen. Dat houdt in, dat
hij aan zijn vader gehoorzaamt
en op diens kosten naar het bor
deel gaat. Daar amuseert hij
zich echter op zijn eigen voor
waarden, wat inhoudt dat hij
een partijtje schaak met de bes
te prostituée in town, prefereert
boven plichtmatige sex. Met als
ironisch gevolg dat het nu uit
gerekend Don Juan is waar Mi
randa tot over haar oren ver
liefd op wordt.
Met gebruikmaking van karak
tertekening en toneelconventies
van het 17e eeuws blijspel geeft
Frisch zijn variant van Brecht's
Mahagonny' en toont ons een
Sevilla waarin kerk, gegoede
burgerij en militaire machtheb
bers één laffe, corrupte kliek,
gebaseerd op non-talent, heb
zucht en schijnheiligheid. In
deze onechte schijnwereld moet
Don Juan zich een plaats ver
werven.
Geen wonder dat hij in eerste
instantie zijn toevlucht neemt
tot de helderheid van de meet
kunde. Uiteindelijk blijkt ech
ter dat dit geen bruikbare ver
vanging kan zijn voor inter
menselijke relaties.
De voorstelling begint om 20.00
uur en kaarten kosten 20,-
(passen 15,-). Voorverkoop
aan de kassa van het theater,
tel. 611500.
MIDDELBURG De
Stichting Pleegzorg heeft
maandag actie gevoerd
voor een betere huisvesting.
De stichting heeft een kan
toor aan een van de kaaien
maar dat is veel te klein om
alle medewerkers behoor
lijk te huisvesten. Ook voor
de bezoekers is nauwelijks
meer dan een staanplaats
beschikbaar.
Woensdag heeft de direc
teur van de stichting een
gesprek met de verant
woordelijke gedeputeerden
en om dit gesprek te onder
steunen voerden de werk
nemers maandag actie.
Voor de gevel hingen lakens
met leuzen zoals 'overvol'
en 'Daan wat doe je eraan',
een verwijzing naar gede
puteerd Daan Bruinooge.
Het werk ging gewoon
door, zij het in de buiten
lucht. Langs de gracht
stond een kraam met daar
in een paar bureaus en wat
stoelen.
Omdat ook de Arbeidsin
spectie het gebouw al afge
keurd heeft hopen de mede
werkers van Pleegzorg op
een positieve afloop van het
gesprek.
Mocht de uitkomst van het
gesprek tegenvallen dan
overwegen de medewerkers
hardere acties. Waarbij ze
voorop stellen dat de klan
ten wel steeds geholpen
worden.
MIDDELBURG Na Wouter
van Loon en Claus van Hoften
wordt als tweede in de reeks
van jonge academieverlaters
het werk van Denneke Kouters
getoond in het gebouw van de
Kunstzinnige Vorming aan de
Kuiperspoort. Denneke stu
deerde vorig jaar af aan de St.-
Joost Academie in Breda en
haar werk bezit schoonheid en
subtiliteit en beweegt zich vaak
binnen een omkeringsproces
van micro naar macro en vice
Zo is er een werk 'bootjes' dat
ook op de eindexamenexpositie
te zien was. In eerste instantie
lijkt het alsof er een zwerm in-
sekten op de muur is neerge
streken. Wanneer je echter
dichterbij komt blijken het mi
nuscuul gevouwen kleine boot
jes die met spelden op de muur
zijn geprikt.De meeste zijn
zwart met hier en daar een
fragment van koper of blad
goud maar sommige zijn geheel
goudkleurig. Deze bootjes zijn
een metafoor voor herinnerin
gen. Dat elke herinnering
slechts fragmentarisch is wordt
tot uitdrukking gebracht door
de zwarte kleur, slechts de de
len koper en goud symboliseren
de daadwerkelijke herinnering.
Ook heeft elk bootje een wit
reepje papier met daarop tek
sten zoals 'gretig rood', 'bedekt
bruin', 'verwijderd violet', 'gon
zend geel'. De meeste teksten
verbinden een soort actie aan
een kleur, zoals elke herinne
ring gekleurd is, door een be
paalde gebeurtenis wordt opge
roepen en het geheel van vele
herinneringen vaak als een wir
war door ons hoofd dwarrelen.
Een geheel ander werk is
'(b)rein'. Wat is er nou aan een
doodgewoon zeepbakje met
daarin een stuk zeep. Als eerste
valt de ijle kleur van de zeep op,
daarnaast bevindt zich in de
zeep een halve walnoot. De as
sociatie met hersens is dan snel
gelegd. Wordt hier juist de her
innering schoongewassen of
weggepoets en verborgen?
Achter in de zaal bevindt zich
een enorme berg, aanvankelijk
begint hij licht glooiende maar
al snel gaat hij stijl omhoog met
hier en daar een denneboom. De
top van de berg is vlak en schijn
geheel bedekt met een ondoor
dringbaar dennenwoud. Dit
werk gaat over verlangens. Zijn
ze soms te hoog gegrepen? Of
zitten ze zo diep dat het veel
moeite kost om ze te realiseren!
Waarschijnlijk beide, want diep
in het dennenwoud bevindt zich
de sleutel. Het omkeren van mi
cro naar macro komt vooral tot
uiting in twee via de computer
gemanipuleerde foto's van na
gebootste landschappen en een
hertegewei waartussen een vo
gelnestje is geklemd met daarin
een miniatuur hertje. Naast de
boven omschreven werken is er
nog veel meer te zien in de Kui
perspoort 22.
De tentoonstelling van Denne
ke Kouters is nog tot 20 april te
bezichtigen.
MIDDELBURG De kunste
naar Piet Dieleman exposeert
zaterdag 6 april in de Kloven
iersdoelen. Dieleman is een
veelzijdig beeldend kunstenaar.
Hij is allereerst schilder, maar
daarnaast heeft hij zich ook
ontwikkeld in het vak fotogra
fie en beeldhouwen.
In zijn beeldend werk onder
zoekt hij welk effect lichte en
donkere kleuren hebben op el
kaar en op de ruimte. Verschil
lende kleuren laat hij met el
kaar contrasteren, zodat zij
meer en minder licht opleve
ren. Dieleman houdt er van om
de ruimte af te meten en deze
in perspectief te brengen. Al
les gaat om verhoudingen die
bij meting van een vlak of cir
kel ontstaan. Deze fascinatie
is volstrekt harmonisch in zijn
kunstenaarschap. Het zijn ma
thematische figuren waarbij
het ene kunstwerk een logisch
vervolg is op het andere. Een
ordening vergelijkbaar met de
ordening van de barok, de or
dening van de harmonie in
muziek. Het licht vormt een
belangrijk onderdeel in het
werk van Piet Dieleman. De
Kloveniersdoelen met zijn
markante ligging noord-zuid
en zijn vele raampartijen in
spireerde Dieleman om spe
ciaal voor deze ruimte grote
doorzichtige aquarellen te ma
ken.
De platte plastieken doorsnij
den de ruimte waardoor met
het binnen- en buitenlicht een
krachtig perspectief ontstaat
waardoor musici en publiek
zich anders in de ruimte bege
ven.
mee om, hoe vertel je het je ou
ders bijvoorbeeld en hoe geef je
het zelf een plekje in je leven.
Als je bezig bent te ontdekken
wie je bent kun je je extra
kwetsbaar voelen en kan de be
hoefte om ergens bij te horen
groot zijn. Uit angst voor af
keuring kan het lastig zijn om
met je ouders te praten. Zo kun
je in conflict met jezelf raken.
Soms kan het prettig zijn om je
hart eens te luchten bij iemand
en de zaken op een rijtje te zet
ten. Dat kan vrijblijvend en
anoniem bij het JAIB. Zij luis
teren dan naar je en als je dat
wilt, proberen ze samen te kij
ken hoe jij vindt dat je ermee
om wilt gaan. Daarnaast heb
ben ze verschillende folders en
adressen die over sexuele voor
keur en je ontdekkingsreis
daarin, informatie geven. Het
JAIB heeft vestigingen in Tho-
len, Goes, Zierikzee, Terneuzen
en in Middelburg. Het adres in
Middelburg is: Hoogstraat 5.
MIDDELBURG In de
maanden maart en april be
steedt het Jongeren Advies en
Informatie Bureau (JIAB), aan
dacht aan het onderwerp
'Sexualiteit en jongeren'. In de
afgelopen weken lag het accent
op de voorlichting omtrent de
veranderingen in je lijf, anti
conceptie en geslachtsziekte.
De komende weken ligt het ac
cent op de verschillende vor
men van sexuele voorkeur.
Je gaat op vrijersvoeten en je
ontdekt dat je je aangetrokken
voelt tot hetzelfde geslacht.
Misschien denk je, dit is niet
normaal, waarschijnlijk omdat
je omgeving ook zo denkt. Wei
nig mensen in je klas of op je
werk komen er voor uit dat zij
hetzelfde ontdekt hebben. Toch
wordt er gezegd dat tien pro
cent van de mensen valt op ie
mand van hetzelfde geslacht,
jongens op jongens en meisjes
op meisjes. Hoe ga je daar nou
1 1
paaspnjs!
verpakt
2 smaken,
literpak
-.•v
■M)
2SO gram "ük
750 gram
100 gram
250 gram
500 gram
per stuk
kilo
80 gram
I aak 2,5 kilo
vers uit de oven
per kilo
div. smaken, J
nalr ^KUM
literpak
beker 125 ml
IJS ml. n
div. smaken
Kip- kerry
per struik
500 gram mmM
100 gram
div. soorten, Aff ff
per zakje Jf j
1/4 literbeker *J~n ÊU 100 gram
bak 1 kilo
pakje 250 grain
aak 450 gram
aak 450 gram
100 gram
MIDDELBURG WINKELCENTRUM DAUWENDAELE EN WINKELC. WELSINGE