Bach Salon In de Kloveniersdoelen Extra voorstelling De Appel Jonge kunstenaar in Kuiperspoort il/i <02 Ivit of bruin up lU 1*9 98 79 3 98 Nieuwe qq 139 2P \)Wé MEER PLEZIER VAN JE GULDEN A 9?8 Pleegzorg voert actie voor ruimere huisvesting Dieleman in Kloveniersdoelen Extra aandacht voor sexuele voorkeuren bij het JAIB -y-v* a lUektar acMernam| slagroomtaart l\ 199 I Wet boerenbrood Bakje heerlijke aardbeien Jong belegen kaas kren Ovenverse tenbollen Kakelverse kuikenbouten Ulona Slagers Crote Paas- kalkoen 2,^ salade SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 APRIL 1996 308 ÏIPCRAM Paasprijsi 3rood en banket Roombrie van de mat Vers Vlees GroenteenFruit Entrecöte Ossestaart Bloemkool Lamsbout Kuipje paturain m. An aardappelen 7"-' |2.98 Bleekselderij 179 Zuivel Stokbrood Hamrollade en fricandeau Coberco luchtig toetje jq Mona sour 1 jm CQ broodje cream *1 per stuk Limburgse vlaaien Q Bleekselderij Blauweof qq witte druiven J W Vleeswaren Rosbief Gemengde saiades nrk PaassalaJes Coberco - -g Queens slagroom doperwten 1 19 P*e Uit de Diepvries Paashaas 299 Abee m QQ huzarensalade J W Linera haltvolle boter jm r Aviko pommes duchesses Javaanse SUPERMARKTEN MIDDELBURG De J.S. Bach Salon is een jaarlijks te rugkerend voorjaarsfestival in de Kloveniersdoelen met als ro de draad de werken van J.S. Bach (1685-1750). Zijn tijdge noten vonden het oeuvre van Bach nauwelijks de moeite waard om het naar een uitgever te brengen. Zij vonden Bach eerder een improvisator dan een componist, een knap musi cus maar een beetje vervelend en ouderwets. Zijn herwaarde ring is grotendeels aan zijn col lega's te danken waaronder Ro bert Schumann en Felix Men delsohn en later Otto Klempe- rer, Willem Mengelberg, Mauri- cio Kagel en Piere Boulez. Johan Sebastian Bach was geen revolutionair, hij was eerder een groot vervolmaker, hij wist alle voorgaande stijlen naar zijn hand te zetten. Bach was een buitengewoon gelovig man van Lutherse professie, die méér voor de godsdienst heeft gedaan dan complete genera ties pastores en pausen. Gelovi gen en ongelovigen worden ech ter gelijkmatig door zijn canta tes en passies beroerd. Zo schreef Friedrieh Nietsche na drie keer de Mattheus Passion gehoord te hebben: 'elke keer weer heb ik een gevoel van on metelijke bewondering, ook ik die volledig van het christen dom ben vervreemd, ervaar het als een klankgeworden evange lie'. De J.S. Bach Salon is een voorjaar vol prachtige muziek. Tot en met 25 mei is er voor elk wat wils, van grootse barokmu ziek tot intrigerende jazzcon certen, nieuwe muziek en we reldmuziek: een exploratie in alle richtingen. Om het laatste Grensverleg- gers-concert van dit seizoen on der de J.S. Bach Salon te bren gen is meer toeval dan dat het iets met Bach van doen zou hebben. Hoewel, de Ebony Band heeft een 'Amerikaans' improvisatieconcert samenge steld en benadert hiermee het idee van een Bach orkest la 20e eeuw. Immers ook de musi ci rondom Bach werden vaak geconfronteerd met 'improvisa- tiemuziek' in composities die soms nog maar enkele uren oud waren. Zo ook het programma van de Ebony Band. Maar liefst 20 musici, waaronder strijkers en blazers uit het Concertge bouworkest en blazers als Leo van Oostrom, Peter Masseurs en Martijn Sohier gaan geschreven inprovisaties spelen van Guus Janssen en van de Amerikaanse componisten George Russell, Jimmy Guiffre, John Carisi en William Russo. Composities die dirigent en hoboïst Werner Herbers nog maar kort geleden in Amerikaanse bibliotheken heeft gevonden. Componist John Carisi werd bekend door de compositie Birth of the Coll die hij voor Miles Davis schreef. Hij was trompettist en arran geur en speelde onder andere in de Glenn Miller Band. William Russo speelde en arrangeerde bij de beroemde big band van Stan Kenton. George Russell studeerde evenals Carisi bij Stefan Wolpe en schreef stuk ken voor o.a. Dizzy Gillespie. Improvisatie en compositie staan ook centraal bij het Trio Janssen (piano), Glerum (bas) en Janssen (slagwerk). Het Trio benadert de Cool Jazz-traditie vanuit de improvisatie, zoals die in de jaren '40 en '50 beoe fend werd. Na het optreden in Utrecht schreef de pers: 'Jans sen is een fenomeen, en dit 'klassieke' pianotrio een des besten sinds jaren: citerend uit de meest uiteeenlopende rich tingen, van blues, boogie-woo gie, flitsend korte salsa's en rumba's, naar Bach en Pou- lenc...'. De Ebony Band en het Trio Janssen spelen samen Pas- sevite, een nieuwe compositie van Guus Janssen gebaseerd op 6 typische Tristano-accoorden aangegeven door een prachtige hoornsolo (Bob Stoel), waar zich steeds meer instrumenten in voegen. Het concert wordt gegeven op 6 april om 20.30 uur. Pianist Geoffrey Douglas Mad ge speelt Fantasieën van J.S. Bach en zonen. In de rococotijd waren fantasieën zwoele versie ringen. Maar in de barok wer den het expressieve melodieën met majeur en mineur overgan gen en ongebruikelijke toon soorten. De componisten be dienden zich van vrij taaiprin cipes. Van de spelers werd ver langd, dat zij zelf moesten im proviseren en eventueel ook componeren. Uitgeschreven im provisaties zou men tegenwoor dig zeggen. Mozart maakte van zijn fantasieën geliefde Weense composities. Beethoven luidde een nieuwe eeuw in mijn zijn Sonata quasi una fantasia. Bach sloot de barok af met zijn beruchte Chromatische fantasie en fuga. C.Ph.Emmanuel Bach maakte zich in zijn fantasieën geheel los van zijn vader door verschillende maatstrepen weg te laten. Met zijn zeer persoon lijke muzikale taal bevrijdt hij zich van de barok. De nieuwe toon is niet meer pathetisch een zwaar, maar opgewekt en na tuurlijk. Geoffrey Madge is te horen op tweede paasdag, om 20.30 uur. Kaarten voor deze concerten kosten twintig gulden per stuk en zijn verkrijgbaar bij Nieuwe Muziek, Kloveniersdoelen, Achter de Houttuinen 30. MIDDELBURG De Haagse toneelgroep De Appel, onder artistieke leiding van Eric Vos, behoort al jaren tot de meest toonaangevende ensembles van ons land. Tot voor kort was het merendeel van hun vaak spraakmakende voorstellingen uitsluitend te zien in hun eigen Appeltheater. Terwijl steeds meer gesubsidieerde toneelge zelschappen zich op de eigen speelplek terugtrekken, heeft De Appel onlangs besloten juist weer met producties te gaan reizen. En ook Middelburg staat voor het komend seizoen opgenomen in hun speelplan. Als voorproefje op deze toe komstige ontwikkeling staat op dinsdag 9 april een extra voor stelling geprogrammeerd in de Stadsschouwburg 'Don Juan of de Liefde voor de Meetkunde' van Max Frisch. Regisseurs Aram Adriaanse en Aus Grei- danus transformeerden deze komedie tot een oogverblin dend kostuumstuk met dende rende muziek en een exuberan te speelstijl waaraan vrijwel de voltallige Appel-cast mee werkt. De Don Juan van Max Frisch heeft niets van de mythische vrouwenverleider zoals we die elders in de wereldliteratuur te genkomen. Vrouwen brengen hem alleen maar in verwarring, leiden hem af van het zuivere, het calculeerbare: de meetkun de. Het is voor hem dan ook een desillusie wanneer hij ontdekt dat de schepping niet een fout loos, geometrisch (mannelijk) model is, maar dat het leven ook (vrouwelijke) elementen in zich draagt, zoals zinnelijkheid, onvoorspelbaarheden en duis tere geheimen. Temidden van de corrupte ma rionettensamenleving van Se- villa probeert de jonge Juan een zinnige invulling aan zijn leven te geven zonder zichzelf geweld aan te doen. Dat houdt in, dat hij aan zijn vader gehoorzaamt en op diens kosten naar het bor deel gaat. Daar amuseert hij zich echter op zijn eigen voor waarden, wat inhoudt dat hij een partijtje schaak met de bes te prostituée in town, prefereert boven plichtmatige sex. Met als ironisch gevolg dat het nu uit gerekend Don Juan is waar Mi randa tot over haar oren ver liefd op wordt. Met gebruikmaking van karak tertekening en toneelconventies van het 17e eeuws blijspel geeft Frisch zijn variant van Brecht's Mahagonny' en toont ons een Sevilla waarin kerk, gegoede burgerij en militaire machtheb bers één laffe, corrupte kliek, gebaseerd op non-talent, heb zucht en schijnheiligheid. In deze onechte schijnwereld moet Don Juan zich een plaats ver werven. Geen wonder dat hij in eerste instantie zijn toevlucht neemt tot de helderheid van de meet kunde. Uiteindelijk blijkt ech ter dat dit geen bruikbare ver vanging kan zijn voor inter menselijke relaties. De voorstelling begint om 20.00 uur en kaarten kosten 20,- (passen 15,-). Voorverkoop aan de kassa van het theater, tel. 611500. MIDDELBURG De Stichting Pleegzorg heeft maandag actie gevoerd voor een betere huisvesting. De stichting heeft een kan toor aan een van de kaaien maar dat is veel te klein om alle medewerkers behoor lijk te huisvesten. Ook voor de bezoekers is nauwelijks meer dan een staanplaats beschikbaar. Woensdag heeft de direc teur van de stichting een gesprek met de verant woordelijke gedeputeerden en om dit gesprek te onder steunen voerden de werk nemers maandag actie. Voor de gevel hingen lakens met leuzen zoals 'overvol' en 'Daan wat doe je eraan', een verwijzing naar gede puteerd Daan Bruinooge. Het werk ging gewoon door, zij het in de buiten lucht. Langs de gracht stond een kraam met daar in een paar bureaus en wat stoelen. Omdat ook de Arbeidsin spectie het gebouw al afge keurd heeft hopen de mede werkers van Pleegzorg op een positieve afloop van het gesprek. Mocht de uitkomst van het gesprek tegenvallen dan overwegen de medewerkers hardere acties. Waarbij ze voorop stellen dat de klan ten wel steeds geholpen worden. MIDDELBURG Na Wouter van Loon en Claus van Hoften wordt als tweede in de reeks van jonge academieverlaters het werk van Denneke Kouters getoond in het gebouw van de Kunstzinnige Vorming aan de Kuiperspoort. Denneke stu deerde vorig jaar af aan de St.- Joost Academie in Breda en haar werk bezit schoonheid en subtiliteit en beweegt zich vaak binnen een omkeringsproces van micro naar macro en vice Zo is er een werk 'bootjes' dat ook op de eindexamenexpositie te zien was. In eerste instantie lijkt het alsof er een zwerm in- sekten op de muur is neerge streken. Wanneer je echter dichterbij komt blijken het mi nuscuul gevouwen kleine boot jes die met spelden op de muur zijn geprikt.De meeste zijn zwart met hier en daar een fragment van koper of blad goud maar sommige zijn geheel goudkleurig. Deze bootjes zijn een metafoor voor herinnerin gen. Dat elke herinnering slechts fragmentarisch is wordt tot uitdrukking gebracht door de zwarte kleur, slechts de de len koper en goud symboliseren de daadwerkelijke herinnering. Ook heeft elk bootje een wit reepje papier met daarop tek sten zoals 'gretig rood', 'bedekt bruin', 'verwijderd violet', 'gon zend geel'. De meeste teksten verbinden een soort actie aan een kleur, zoals elke herinne ring gekleurd is, door een be paalde gebeurtenis wordt opge roepen en het geheel van vele herinneringen vaak als een wir war door ons hoofd dwarrelen. Een geheel ander werk is '(b)rein'. Wat is er nou aan een doodgewoon zeepbakje met daarin een stuk zeep. Als eerste valt de ijle kleur van de zeep op, daarnaast bevindt zich in de zeep een halve walnoot. De as sociatie met hersens is dan snel gelegd. Wordt hier juist de her innering schoongewassen of weggepoets en verborgen? Achter in de zaal bevindt zich een enorme berg, aanvankelijk begint hij licht glooiende maar al snel gaat hij stijl omhoog met hier en daar een denneboom. De top van de berg is vlak en schijn geheel bedekt met een ondoor dringbaar dennenwoud. Dit werk gaat over verlangens. Zijn ze soms te hoog gegrepen? Of zitten ze zo diep dat het veel moeite kost om ze te realiseren! Waarschijnlijk beide, want diep in het dennenwoud bevindt zich de sleutel. Het omkeren van mi cro naar macro komt vooral tot uiting in twee via de computer gemanipuleerde foto's van na gebootste landschappen en een hertegewei waartussen een vo gelnestje is geklemd met daarin een miniatuur hertje. Naast de boven omschreven werken is er nog veel meer te zien in de Kui perspoort 22. De tentoonstelling van Denne ke Kouters is nog tot 20 april te bezichtigen. MIDDELBURG De kunste naar Piet Dieleman exposeert zaterdag 6 april in de Kloven iersdoelen. Dieleman is een veelzijdig beeldend kunstenaar. Hij is allereerst schilder, maar daarnaast heeft hij zich ook ontwikkeld in het vak fotogra fie en beeldhouwen. In zijn beeldend werk onder zoekt hij welk effect lichte en donkere kleuren hebben op el kaar en op de ruimte. Verschil lende kleuren laat hij met el kaar contrasteren, zodat zij meer en minder licht opleve ren. Dieleman houdt er van om de ruimte af te meten en deze in perspectief te brengen. Al les gaat om verhoudingen die bij meting van een vlak of cir kel ontstaan. Deze fascinatie is volstrekt harmonisch in zijn kunstenaarschap. Het zijn ma thematische figuren waarbij het ene kunstwerk een logisch vervolg is op het andere. Een ordening vergelijkbaar met de ordening van de barok, de or dening van de harmonie in muziek. Het licht vormt een belangrijk onderdeel in het werk van Piet Dieleman. De Kloveniersdoelen met zijn markante ligging noord-zuid en zijn vele raampartijen in spireerde Dieleman om spe ciaal voor deze ruimte grote doorzichtige aquarellen te ma ken. De platte plastieken doorsnij den de ruimte waardoor met het binnen- en buitenlicht een krachtig perspectief ontstaat waardoor musici en publiek zich anders in de ruimte bege ven. mee om, hoe vertel je het je ou ders bijvoorbeeld en hoe geef je het zelf een plekje in je leven. Als je bezig bent te ontdekken wie je bent kun je je extra kwetsbaar voelen en kan de be hoefte om ergens bij te horen groot zijn. Uit angst voor af keuring kan het lastig zijn om met je ouders te praten. Zo kun je in conflict met jezelf raken. Soms kan het prettig zijn om je hart eens te luchten bij iemand en de zaken op een rijtje te zet ten. Dat kan vrijblijvend en anoniem bij het JAIB. Zij luis teren dan naar je en als je dat wilt, proberen ze samen te kij ken hoe jij vindt dat je ermee om wilt gaan. Daarnaast heb ben ze verschillende folders en adressen die over sexuele voor keur en je ontdekkingsreis daarin, informatie geven. Het JAIB heeft vestigingen in Tho- len, Goes, Zierikzee, Terneuzen en in Middelburg. Het adres in Middelburg is: Hoogstraat 5. MIDDELBURG In de maanden maart en april be steedt het Jongeren Advies en Informatie Bureau (JIAB), aan dacht aan het onderwerp 'Sexualiteit en jongeren'. In de afgelopen weken lag het accent op de voorlichting omtrent de veranderingen in je lijf, anti conceptie en geslachtsziekte. De komende weken ligt het ac cent op de verschillende vor men van sexuele voorkeur. Je gaat op vrijersvoeten en je ontdekt dat je je aangetrokken voelt tot hetzelfde geslacht. Misschien denk je, dit is niet normaal, waarschijnlijk omdat je omgeving ook zo denkt. Wei nig mensen in je klas of op je werk komen er voor uit dat zij hetzelfde ontdekt hebben. Toch wordt er gezegd dat tien pro cent van de mensen valt op ie mand van hetzelfde geslacht, jongens op jongens en meisjes op meisjes. Hoe ga je daar nou 1 1 paaspnjs! verpakt 2 smaken, literpak -.•v ■M) 2SO gram "ük 750 gram 100 gram 250 gram 500 gram per stuk kilo 80 gram I aak 2,5 kilo vers uit de oven per kilo div. smaken, J nalr ^KUM literpak beker 125 ml IJS ml. n div. smaken Kip- kerry per struik 500 gram mmM 100 gram div. soorten, Aff ff per zakje Jf j 1/4 literbeker *J~n ÊU 100 gram bak 1 kilo pakje 250 grain aak 450 gram aak 450 gram 100 gram MIDDELBURG WINKELCENTRUM DAUWENDAELE EN WINKELC. WELSINGE

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 8