Ford Galaxy 2.0 GLX: Ruimtelijke naam voor ruime auto De smaakmakers van de Autosalon van Genève X KORTEVEN AUTO'S B.V. i.o. Bovag Autobedrijf Van Damme WIN-TOT-7-MILJOEN-BON 3 miljoen DE UITSLAGEN VAN 1 APRIL 2e PAASDAG OPEN SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 APRIL 1996 NIEUWE VOORRAAD 11 Autohandel Pamko Erkend Koni-servicecenter APK-keuringsstation Wissenkerke - Telefoon: 0113-371477 Speel en win bij de Postcode Loterij Schatryk! 1 I I I 21 De BMW: 5953 LZ 014 in Reuver Autobedrijf Dingemanse Seat Marbella 1989 Ford Sierra 2.0 1988 VWJetta 1988 Peugeot 605 2.0 SRi LPG 1992 Mazda 626 2.0 12V 1988 Mazda 323F GLX 1990 Toyota Corolla diesel 1990 Ford Orion 1.41 1989 Fiat Panda 1000 S I.E. 1989 Alfa Romeo 75 1.8 I.E. 1991 Ford Scorpio 2.0 LPG 1992 Nissan Sunny 1.4 HB 1991 Suzuki Swift 1.3 GL 1989 Citroën Break 1.9 diesel 1989 Ford Sierra 2.0 CL 1990 VW Passat CL 1991 Diverse goedkope auto's Dit is slechts een greep uit onze voorraad Uw financiering wordt ter plekke geregeld 325 Ruimtewagens zijn in. Misschien valt liet op het eerste ge zicht helemaal niet op. maar als je eens goed om je heen kijkt, dan kun je de MPV's binnen vijftien minuten niet meer op twee handen tellen. En dat is ook niet zo verwon derlijk, want met de regelmaat van de klok staat er weer een fabrikant op om een graantje uit deze niche-markt mee te pikken. De jongste telg uit de inmiddels beruchte ruimtewagen-dynastie is de Mazda MPV die in mei op de Nederlandse zal verschijnen. Ietsiepietsie belegener is de Ford Galaxy. Eind vorig jaar landde dit 'space-mobiel' op aarde, overigens als onderdeel van een drieling. Zijn broertjes, de Volkswagen Sharan en de nog te verschijnen Seat Alhambra. komen uit dezelfde koker. Op de merktekens na is de ruimtedrieling aan de buitenzijde identiek te noemen. Alleen van binnen (jawel, ook hier doet het gezegde 'het gaat niet alleen om het uiter lijk. De schoonheid kan ook van binnen zitten' opgeld) zijn er verschillen te noteren. Het grootste verschil zit hem ei genlijk nog wel in één van de 'harten'. Want. laten we ons even beperken tot de Galaxy en de Sharan. er zijn drie mo toren voorradig. Een diesel, de 1.9 liter metende TDI en een V6 benzinemotor. Beiden van Volkswagen waar de V6 ove rigens beter bekend staat als VR6. Daarnaast kan de klant nog kiezen voor een andere benzinemotor, de 2.0 liter. En hier is het grootste verschil meetbaar, want deze tweeliters komen respectievelijk uit dë eigen Ford- en Volkswagen-fa briek. Vandaar dat we bij Ford Nederland specifiek ge vraagd hebben om een 2.0. We kregen hem mee in de GLX- uitvoering. die vanaf 59.990 gulden in de boeken staat en daarmee de tweede is binnen de Galaxy-hiërarchie. Onder aan de ladder, met een prijs van 55.990 gulden, staat de 2.0 CLX. Overigens was onze GLX voorzien van een automaat en een luxepakket (cruise-control, verwarmbare voorstoe- len en een tripcomputer), waardoor de prijs van de 'tesf- Galaxy uitkomt op 65.480 gulden. Het luxe-pakket neemt hierin voor 1.490 gulden deel. Opgetogen door zoveel ruimte om ons heen namen we de Ford mee voor een trip richting Belgische Ardennen, een onderneming waarbij hij zich als een vis in het water zou moeten voelen. Ruimtewagens lijken nu eenmaal van rei zen te houden De Galaxy valt meteen op in het dagelijkse ruimte-auto verkeer. De korte, schuin aflopende motorkap heeft heel ver weg iets van de Pontiac Trans Sport maar is door de ron de lijnen niet zo spitsig als zijn Amerikaanse wapenbroeder. Het vloeiende lijnenspel loopt vanaf de voorbumper door tot aan de achterbumper. Het is net alsof de hele auto van De Ford Galaxy is een lekkere reisgezel: ruim, elegant en achteren een beetje strak getrokken wordt. De koplampen lijken een beetje de lucht in te staren, maar verzuimen niet om de hun opgelegde taak. de weg helder laten oplichten, zeer naar behoren uit te voeren. Wat verder nog opvalt bij het bestuderen van het uiterlijk zijn de twee kleine zijraam pjes, tussen de buitenspiegels en de voorruitstijl. Zij verho gen het effect van ruimte, zowel van buiten als van binnen. Alleen is de voorruitstijl nogal van het dikke soort, waar door er een vervelende 'dode hoek' ontstaat. Zeker als de sneeuw die we in de Ardennen op ons dak kregen door de ruitewisser ook nog eens tegen deze stijlen wordt gedrukt. Uitstappen om de sneeuw weg te halen is zeker aan te ra den wanneer een pittoresk dorpje wordt aangedaan met veel straatjes van rechts. Maar op de brede 'sneeuw-stijlen' na, geen klagen. Want dankzij het enorme glasoppervlak heb je een uitstekend zicht rondom, daarbij geholpen door een perfecte spiegelset. Aan de buitenkant dan wel te ver staan, want het blikveld van de binnenspiegel stopt bij het hoofd van de passa gier die, bij maximale vervoerscapaciteit (zeven personen in ons geval), noodge dwongen in het zicht moet gaan zitten. Echter, zoals gezegd zijn beide buitenspie gels ruim voldoende. Een goed zitplaatsje vinden kost absoluut geen moeite. De voorstoelen, hele maal om te draaien om gezellig met de achterburen te keu velen -als de auto stil staat-, zitten heerlijk comfortabel, de arm- steun is ideaal en de afstand tot het stuur en de bijkomende bedieningselementen is precies op maat in te regelen. Ook ach terin heeft het mee- vooral praktisch. reizend publiek ruimte zat. alhoewel de benen op de allerachterste bank. een tweezitter. niet al te overbemeten moeten zijn. De langpotigen onder ons kun nen beter een plekje voorin of op de middelste rij reserve ren. De hoge daklijn werkt overigens mee aan een goede houding: er is plaats genoeg om rug en schouders lekker uit te strekken. Een nadeeltje kleeft er wel aan de zevenpersoons-uitvoe- ring: de bagageruimte gaat met rasse schreden achteruit. Kun je maximaal 3550 liter meenemen (als beide achter banken er uit zijn). Met volle bak resteert slechts zo'n 260 liter. De banken zijn er overigens zeer makkelijk uit te ha len, alhoewel het niet een echte klus is om in je eentje te klaren. Om assistentie vragen mag dan ook wel. Over opbergruimte hoeft overigens niet echt geklaagd te worden. Behalve de bagageruimte heeft de Galaxy genoeg vakken, bakken en zetelbuidels om alles een plaatsje te ge ven van wat je onderweg graag onder handbereik wil heb ben. Zelfs onder de voorstoelen is nog wat extra bergruim te te vinden. Standaard is de Galaxy GLX onder andere voorzien van bestuurders-airbag, in hoogte verstelbare en draaibare voorstoelen, een micron-airfilter voor de zuivere lucht en het PATS-veiligheidssysteem: zonder de juiste sleutel gaat de Galaxy niet op eigen kracht mee. Het overzicht op de weg is, zoals reeds gememoreerd, ruim voldoende. Binnen heeft de bestuurder volledige macht over de auto. De bedieningselementen zijn goed bereikbaar en logisch opgesteld en de meter en indicatielichten zijn pri ma af te lezen. Het weggedrag van de Galaxy is zeer voorbeeldig. Zowel op de rechte weg als in de bochten laat de Ford duidelijk merken dat hij het comfort voor zijn passagiers hoog acht. Hobbels en bobbels worden door de onafhankelijke schroefveren met stabilisatoren prachtig gladgestreken en in een bochtje laat hij zich zelden gaan. Een klein beetje on derstuur valt wel eens waar te nemen, maar dan is de bocht ook wel erg enthousiast ingezet. En hoe je een bocht ingaat is helemaal een zaak van jezelf, want de Galaxy luistert exact naar de commando's die via het goed doseerbare be krachtigde stuur doorgegeven worden. De 2.0 liter-motor, met een vermogen van 85 kW/115 pk en een maximum koppel van 170 Nm bij 2300 toeren per mi nuut. staat op onze Nederlandse wegen aardig zijn manne tje. Hij doet zijn werk stil. ook andere rijgeluidjes zijn de Galaxy vreemd, en heeft voldoende in huis om met het ver keer mee te komen, zeker gezien de topsnelheid van 165 km/u, iets minder overigens dan de handgeschakelde 5-bak (ruim 175 km/u). Ook qua acceleratie van 0 naar 100 km/u scoort de 4 traps automaat minder: 14,2 tegen 12.9 secon den. In de bergachtige omgeving van de Ardennen had de twee liter ook nog wel eens moeite om op de eerder vastgestelde snelheid naar boven te komen. De snelheid zakte evenredig met het stijgen, maar kwam niet echt onder abnormale waarden uit. Waarschijnlijk dat de vijfbak hier beter pres teert. Toch krijgt de automaat een dikke voldoende, zeker op het onderdeel comfort en in combinatie met de cruise- control. Een behoorlijke rit maken wordt met dit trio (crui se-control, automaat en Galaxy 2.0 GLX) een plezierige be zigheid. Met alleen de Galaxy 2.0 GLX is het overigens ook' zeer goed toeven op de weg. Dat hebben we tijdens de test- week wel gemerkt. Maar ook voor een stukje woon-werk- verkeer of een ritje naar het stadscentrum draait hij zijn hand niet om. Kortom: de Galaxy is een multifunctionele, praktische en lekkere auto. Precies zoals dat hoort bij een MPV. Het leuke aan de Autosalon van Genève is de compact heid van de beurs. Eigenlijk is het één grote hal die een halve bovenverdieping kent. Daar staan alle toonaange vende automobielfabrikanten. De hal waarin normaal het museum is gevestigd doet dienst als toegangspoort. De bezoeker moet nu eerst langs allerlei toeleveringsbedrij ven. Deze moeite wordt beloond met een overvloed aan smaakmakende modellen. Onze eigen NedCar verrast hier namelijk met de Access. Of de wagen een toekomst heeft weet eigenlijk niemand. Hier en daar wordt al gefluisterd dat het project gedoemd is te mislukken. Waarom dan een flink aantal miljoenen guldens gestopt in de 4.25 meter lange auto die voorname lijk opgebouwd is uit aluminium en kunststof? Volgens een woordvoerder van NedCar is ook de motor door de NedCar Product and Engineering Group ontwikkelt. Door z'n lage gewicht van 850 kg is een brandstofverbruik van 1:20 mogelijk. Een andere verrassing is de Suzuki Baleno Stationwagon. Suzuki-importeur Nimag verwacht hem in de tweede helft van augustus van dit jaar. Met de Baleno Stationwagon stapt Suzuki in een segment waarin ze nog niet eerder wa ren vertegenwoordigd. Omdat wij in het bezit zijn van een certificaat, waarin door Volkswagen wordt beloofd dat als de nieuwe Kever in produktie komt. deze ook daadwerkelijk aan ons zal wor den aangeboden, hebben wij met genoegen gekeken naar de tentoongestelde Volkswagen Beetle. Een TDI-motor in het vooronder, een fraai modern interieur, enfin wij krij gen er steeds meer zin in. Laten wij hopen dat de Peugeot 406 Toscana ooit in pro duktie komt. Dan zien we namelijk één van de fraaiste ca briolets op basis van de 406 sedan. De wagen kan zo ge bruikt worden in Star Trek films, zo futuristisch ziet hij er uit. Zeer benieuwd zijn we naar de prijs van de Renault Sce nic. Dit ruimtewonder in de Mégane-serie. waarin ook een stationwagon leverbaar wordt, kan wel eens de doorbraak betekenen voor de alom geprezen ruimteauto's, die voor velen onder ons te duur zijn. Het verschil met de hatch back uitvoering zit hoofdzakelijk in de hoogte. De Scenic is namelijk 20 centimeter hoger, waardoor de zitpositie to taal anders wordt. Bovendien is hij nog 2 cm breder. De wagen wordt eind dit jaar verwacht. Over de fraaie Jaguar XK8 hebben wij u vorige week al in gelicht. Toch willen wij nog even kwijt dat de V8 goed is voor 290 pk. Absolute ruimtekampioen onder de stationwagons zal on getwijfeld het Mercedes-Benz E-type T-model zijn. Er gaat op 25 liter na, 2000 liter inhoud in. Staat de achter bank in normale positie dan beschikt de auto al over 600 liter bagage-inhoud. Samen met de onlangs geïntrodu- 1 Opel Sinta. ceerde C-Combi begint Mercedes-Benz aan een frisse start. Ook de Vito. een in Spanje gebouwd busje, trekt de aandacht. Volgend jaar komt er een V6 beschikbaar die door Volkswagen wordt geleverd. BMW 325i 108.000 km '86 8.250.- Renault 21 Nevada 97.000 km '91 15.750.- Seat Ibiza 69.000 km '90 6.950.- VW Golf diesel 194.000 km '88 7.450.- Mini 1000 77.000 km '86 4.500.- Alle auto's nagezien en met 1 jaar APK-keuring Ford Fiesta 1.1 L 128.000 km '85 3.950.- Ford Escort diesel '85 1.750.- Ford Escort 1.6 CLX nw. model 106.000 km '90 10.500.- Ford Escort 1.6 L 95.000 km '85 3.250.- Ford Escort 1.6 CL Bravo 110.000 km '87 5.750.- Hyundai Pony '87 2.950.- Saab 900 '83 1.500.- Fiat Panda 112.000 km '86 2.950.- Fiat Panda 1000 CLie 57.000 km '90 6.950.- Renault Clio S 88.000 km '92 16.950.- Toyota Starlet 1.0 DX 105.000 km '87 5.950.- Ford Sierra 2.0 Sedan '87 5.950.- Opel Omega LPG '90 8.500.- Nissan Micra 70.000 km '89 8.250.- Toyota Corolla 1.3 DX 132.000 km '86 4.500.- ZONDER INRUIL HOGE KORTING (tevens mog. div. occasions beneden de 2.500.-) Inruil en financiering mogelijk Boven de 7.500.- 3 mnd. garantie biedt aan: Ford Sierra Stationcar'86 van 3.950.- voor 3.750.- Peugeot 205 GE'84 van 3.250.- voor 2.750.- Opel Kadett 1.3 S'86 van 3.950.- voor 3.750.- Fiat Uno 45 S Rialto'85 van 2.650.- voor 2.350.- Mercedes Benz E 190 E'86 van 13.950.-voor 12.950.- Inruil, financiering en garantie mogelijk. Dinsdag t/m zaterdag geopend van 13.00-17.00 uur Wij leveren auto's af met volle tank en APK. Arnesteinweg 48i Middelburg 0118-614804 Citroen ZX Volcane 1.9i, 5-drs72.000 km 1991 Fiat Uno 45 IE Turbo, 3-drs75.000 km 1992 Ford Sierra 2.0i CLX, 5-drs116.000 km 1990 Ford Escort 1.4 CL Stationcar48.000 km 1993 Ford Mondeo 1.8 CLX, 4-drs69.000 km 1993 Mazda 626 GLX, 5-drs., LPG150.000 km 1988 Mitsubishi Colt 1200 ELS85.000 km 1988 Mitsubishi Lancer 1.5 CLi, 4-drs126.000 km 1990 Nissan Micra 120091.000 km 1989 Nissan Primera 2.0i, 5-drs., st.bekr41.000 km 1992 Opel Astra 1.4 GL, 3-drs. st.bekr24.000 km 1994 Opel Corsa 1.2 S 3-drs88.000 km 1987 Opel Kadett 1.3 N, 3 drs81.000 km 1989 Opel Kadett 2.0 GSi Cabriolet139.000 km 1988 Opel Kadett 1.3 N, 5-drs130.000 km 1989 Opel Kadett 1.6 GT70.000 km 1989 Opel Kadett 1600 automaat80.000 km 1989 Renault Safrane 2.2i RN140.000 km 1992 Suzuki Swift 1.3 GS103.000 km 1990 Suzuki AltoGL14.000 km 1991 Toyota Corolla 1600 XL, 4-drs.113.000 km 1988 Toyota Corolla 1.6 XLi Sedan115.000 km 1991 Toyota Corolla 1.3 XL, 5-drs46.000 km 1991 VW Golf 1600 CL Madison 3-drs164.000 km 1990 VW Polo 1.3,3-drs. Coupé90.000 km 1990 Ford Escort 1800 CL, 3-drs. diesel169.000 km 1989 Opel Kadett 1700 Stationcar diesel166.000 km 1989 BMW 324 D 4-drs. diesel107.000 km 1989 Renault Laguna 2.0i RXE, airco, lederen bekleding, lichtmetalen wielen27.000 km 1994 BEDRIJFSWAGENS Mitsubishi L300 diesel, st.bekr., 50.000 km1992 Nissan Urvan verlengd, aann.-uitv., st.bekr., 77.000 km1992 AUTO'S ONDER 7.500.- Opel Kadett 1.2 S, 3-drs1986 Opel Ascona C LS 1.8, 5-drs1987 Toyota Corolla 1.3 SXL1987 Opel Kadett 1.3 S1980 5 ómilioen extra! want u maakt kans op een plaats je in de zaal en dus kans om kandidaat te worden. Boven dien heeft u ook de kans om als 'schaduwkoppel' dezelfde prijs te winnen die de kandidaten krijgen! Bovendien vallen in dit pro gramma de drie extra miljoe- nenprijzen van de Postcode Lo terij: die maken u samen met de buren schatrijk. Om kans te maken op die miljoenenprijzen moet u wel snel reageren. De bon moet voor 9 april bij ons binnen zijn! Wacht dus niet langer. Vul vandaag nog de bon in en stuur hem direct op! Henny en Martijn "Kijkt u zater dag ook naar de 1-2-3 Postcode Show? Op RTL4om 20.00 uur. Tot dan!" De Postcode Lotery brengt u dit voorjaar vyf maal een razend spannend spelpro- gramma: De 1-2-3 Post code Show. Tijdens deze show zyn fantastische pry- zen te winnen, waaronder extra pryzen van 1 èn 2 èn 3 mihoen gulden. Op zater dag 6 april is de tweede uit zending, om 20.00 uur op RTL 4 In de eerste van de vijf shows die Henny Huisman dit voor jaar presenteert zag u de win naars naar "huis" gaan met een fantastische droomreis naar Ha waï. Zaterdag zal het er weer om spannen. Verdienen de win naars de prijs van hun leven, of wordt het de mispoes? Ook voor u als kijker spant het erom in de 1-2-3 Postcode Show, _'Ja, ik wil meedoen aan de Nationale Postcode Loterij inclusief ie Bingoprijzen en de Mega Jackpot. Ik machtig u hierbij tot wederopzegging eenmaal per maand het aangekruiste bedrag van onderstaande rekening af te schrijven. A.u.b. uw keuze aankruisen en verder invullen in blokletters. Deelname houdt in aanvaarding van het reglement, op aanvraag verkrijgbaar, tel. 020 - 677 68 68. Elke maandag 21 .OO uur op RTL 4: de Postcode Loterij Record Show Naam:dhr. mevr. 40,- (vier lotnummers) 30,- (drie lotnummers) 20,- (twee lotnummers) 10,- (één lotnummer) Adres: Stand Mega Jackpot: De Bingocijfers: Getal 1 t/m 21 15 28 13 Heeft u met deze 21 getallen een volle kaart, dan wint u de Thuisbingo 25.000,- Zetfouten voorbehouden 05 19 06 04 42 I 38 37 39 26 22 02 17 14 18 1 De overige Bingoprijzen: Getal 22 t/m 36 Postcode: Plaats: 34 10.000,- 07 20,- 08 1.000,- 35 ƒ10,- 41 500,- 44 /9.- 09 100,- 10 ƒ8,- 32 50,- 43 ƒ7,- 03 40,- 27 ƒ6,- 25 30,- 29 ƒ5,- 23 25,- Straatprijs: 3.000,- 3628 EJ Keuze Prijs 3628 EJ 099 Bel mij bij een prijs boven 10.000,- Tel. Postbanknummer: vVvvVV A A A A. A A Banknummer: Datum: Handtekening: 131.96.04 De Muntenkluis van 25 maart ƒ3.002,- met 7 winnaars! Bon uitknippen en in een envelop NATIONALE 1 (zonder postzegel) opsturen naar: Nationale Postcode Loterij, rVwl VVvC Antwoordnummer 19503, hi r\ X P R I I I |J501 ZV Den Haag. ■LU I t K I J Euromarkt 2 Middelburg Tel. 0118-612112 Antwerpsestraatweg 174 Hoogerheide 0164-620241 Wij zitten op de oude weg naar Bergen op Zoom achter 't AVIA-benzinestation i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 25