Ford Galaxy 2.0 GLX: Ruimtelijke naam voor ruime auto
De smaakmakers van de Autosalon van Genève
X
KORTEVEN
AUTO'S B.V. i.o.
Bovag Autobedrijf
Van Damme
WIN-TOT-7-MILJOEN-BON
3 miljoen
DE UITSLAGEN VAN 1 APRIL
2e PAASDAG OPEN
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 APRIL 1996
NIEUWE VOORRAAD 11
Autohandel Pamko
Erkend Koni-servicecenter
APK-keuringsstation
Wissenkerke - Telefoon: 0113-371477
Speel en win bij de Postcode Loterij
Schatryk!
1
I
I
I
21
De BMW: 5953 LZ 014 in Reuver
Autobedrijf Dingemanse
Seat Marbella 1989
Ford Sierra 2.0 1988
VWJetta 1988
Peugeot 605 2.0 SRi LPG 1992
Mazda 626 2.0 12V 1988
Mazda 323F GLX 1990
Toyota Corolla diesel 1990
Ford Orion 1.41 1989
Fiat Panda 1000 S I.E. 1989
Alfa Romeo 75 1.8 I.E. 1991
Ford Scorpio 2.0 LPG 1992
Nissan Sunny 1.4 HB 1991
Suzuki Swift 1.3 GL 1989
Citroën Break 1.9 diesel 1989
Ford Sierra 2.0 CL 1990
VW Passat CL 1991
Diverse goedkope auto's
Dit is slechts een greep uit onze voorraad
Uw financiering wordt ter plekke geregeld
325
Ruimtewagens zijn in. Misschien valt liet op het eerste ge
zicht helemaal niet op. maar als je eens goed om je heen
kijkt, dan kun je de MPV's binnen vijftien minuten niet
meer op twee handen tellen. En dat is ook niet zo verwon
derlijk, want met de regelmaat van de klok staat er weer
een fabrikant op om een graantje uit deze niche-markt
mee te pikken. De jongste telg uit de inmiddels beruchte
ruimtewagen-dynastie is de Mazda MPV die in mei op de
Nederlandse zal verschijnen.
Ietsiepietsie belegener is de Ford Galaxy. Eind vorig jaar
landde dit 'space-mobiel' op aarde, overigens als onderdeel
van een drieling. Zijn broertjes, de Volkswagen Sharan en
de nog te verschijnen Seat Alhambra. komen uit dezelfde
koker. Op de merktekens na is de ruimtedrieling aan de
buitenzijde identiek te noemen. Alleen van binnen (jawel,
ook hier doet het gezegde 'het gaat niet alleen om het uiter
lijk. De schoonheid kan ook van binnen zitten' opgeld) zijn
er verschillen te noteren. Het grootste verschil zit hem ei
genlijk nog wel in één van de 'harten'. Want. laten we ons
even beperken tot de Galaxy en de Sharan. er zijn drie mo
toren voorradig. Een diesel, de 1.9 liter metende TDI en een
V6 benzinemotor. Beiden van Volkswagen waar de V6 ove
rigens beter bekend staat als VR6. Daarnaast kan de klant
nog kiezen voor een andere benzinemotor, de 2.0 liter. En
hier is het grootste verschil meetbaar, want deze tweeliters
komen respectievelijk uit dë eigen Ford- en Volkswagen-fa
briek. Vandaar dat we bij Ford Nederland specifiek ge
vraagd hebben om een 2.0. We kregen hem mee in de GLX-
uitvoering. die vanaf 59.990 gulden in de boeken staat en
daarmee de tweede is binnen de Galaxy-hiërarchie. Onder
aan de ladder, met een prijs van 55.990 gulden, staat de 2.0
CLX. Overigens was onze GLX voorzien van een automaat
en een luxepakket (cruise-control, verwarmbare voorstoe-
len en een tripcomputer), waardoor de prijs van de 'tesf-
Galaxy uitkomt op 65.480 gulden. Het luxe-pakket neemt
hierin voor 1.490 gulden deel.
Opgetogen door zoveel ruimte om ons heen namen we de
Ford mee voor een trip richting Belgische Ardennen, een
onderneming waarbij hij zich als een vis in het water zou
moeten voelen. Ruimtewagens lijken nu eenmaal van rei
zen te houden
De Galaxy valt meteen op in het dagelijkse ruimte-auto
verkeer. De korte, schuin aflopende motorkap heeft heel
ver weg iets van de Pontiac Trans Sport maar is door de ron
de lijnen niet zo spitsig als zijn Amerikaanse wapenbroeder.
Het vloeiende lijnenspel loopt vanaf de voorbumper door
tot aan de achterbumper. Het is net alsof de hele auto van
De Ford Galaxy is een lekkere reisgezel: ruim, elegant en
achteren een beetje strak getrokken wordt. De koplampen
lijken een beetje de lucht in te staren, maar verzuimen niet
om de hun opgelegde taak. de weg helder laten oplichten,
zeer naar behoren uit te voeren. Wat verder nog opvalt bij
het bestuderen van het uiterlijk zijn de twee kleine zijraam
pjes, tussen de buitenspiegels en de voorruitstijl. Zij verho
gen het effect van ruimte, zowel van buiten als van binnen.
Alleen is de voorruitstijl nogal van het dikke soort, waar
door er een vervelende 'dode hoek' ontstaat. Zeker als de
sneeuw die we in de Ardennen op ons dak kregen door de
ruitewisser ook nog eens tegen deze stijlen wordt gedrukt.
Uitstappen om de sneeuw weg te halen is zeker aan te ra
den wanneer een pittoresk dorpje wordt aangedaan met
veel straatjes van rechts. Maar op de brede 'sneeuw-stijlen'
na, geen klagen. Want dankzij het enorme glasoppervlak
heb je een uitstekend zicht rondom, daarbij geholpen door
een perfecte spiegelset. Aan de buitenkant dan wel te ver
staan, want het blikveld van de binnenspiegel stopt bij het
hoofd van de passa
gier die, bij maximale
vervoerscapaciteit
(zeven personen in
ons geval), noodge
dwongen in het zicht
moet gaan zitten.
Echter, zoals gezegd
zijn beide buitenspie
gels ruim voldoende.
Een goed zitplaatsje
vinden kost absoluut
geen moeite. De
voorstoelen, hele
maal om te draaien
om gezellig met de
achterburen te keu
velen -als de auto stil
staat-, zitten heerlijk
comfortabel, de arm-
steun is ideaal en de
afstand tot het stuur
en de bijkomende
bedieningselementen
is precies op maat in
te regelen. Ook ach
terin heeft het mee-
vooral praktisch. reizend publiek
ruimte zat. alhoewel
de benen op de allerachterste bank. een tweezitter. niet al te
overbemeten moeten zijn. De langpotigen onder ons kun
nen beter een plekje voorin of op de middelste rij reserve
ren. De hoge daklijn werkt overigens mee aan een goede
houding: er is plaats genoeg om rug en schouders lekker uit
te strekken.
Een nadeeltje kleeft er wel aan de zevenpersoons-uitvoe-
ring: de bagageruimte gaat met rasse schreden achteruit.
Kun je maximaal 3550 liter meenemen (als beide achter
banken er uit zijn). Met volle bak resteert slechts zo'n 260
liter. De banken zijn er overigens zeer makkelijk uit te ha
len, alhoewel het niet een echte klus is om in je eentje te
klaren. Om assistentie vragen mag dan ook wel.
Over opbergruimte hoeft overigens niet echt geklaagd te
worden. Behalve de bagageruimte heeft de Galaxy genoeg
vakken, bakken en zetelbuidels om alles een plaatsje te ge
ven van wat je onderweg graag onder handbereik wil heb
ben. Zelfs onder de voorstoelen is nog wat extra bergruim
te te vinden. Standaard is de Galaxy GLX onder andere
voorzien van bestuurders-airbag, in hoogte verstelbare en
draaibare voorstoelen, een micron-airfilter voor de zuivere
lucht en het PATS-veiligheidssysteem: zonder de juiste
sleutel gaat de Galaxy niet op eigen kracht mee.
Het overzicht op de weg is, zoals reeds gememoreerd, ruim
voldoende. Binnen heeft de bestuurder volledige macht
over de auto. De bedieningselementen zijn goed bereikbaar
en logisch opgesteld en de meter en indicatielichten zijn pri
ma af te lezen.
Het weggedrag van de Galaxy is zeer voorbeeldig. Zowel
op de rechte weg als in de bochten laat de Ford duidelijk
merken dat hij het comfort voor zijn passagiers hoog acht.
Hobbels en bobbels worden door de onafhankelijke
schroefveren met stabilisatoren prachtig gladgestreken en
in een bochtje laat hij zich zelden gaan. Een klein beetje on
derstuur valt wel eens waar te nemen, maar dan is de bocht
ook wel erg enthousiast ingezet. En hoe je een bocht ingaat
is helemaal een zaak van jezelf, want de Galaxy luistert
exact naar de commando's die via het goed doseerbare be
krachtigde stuur doorgegeven worden.
De 2.0 liter-motor, met een vermogen van 85 kW/115 pk en
een maximum koppel van 170 Nm bij 2300 toeren per mi
nuut. staat op onze Nederlandse wegen aardig zijn manne
tje. Hij doet zijn werk stil. ook andere rijgeluidjes zijn de
Galaxy vreemd, en heeft voldoende in huis om met het ver
keer mee te komen, zeker gezien de topsnelheid van 165
km/u, iets minder overigens dan de handgeschakelde 5-bak
(ruim 175 km/u). Ook qua acceleratie van 0 naar 100 km/u
scoort de 4 traps automaat minder: 14,2 tegen 12.9 secon
den.
In de bergachtige omgeving van de Ardennen had de twee
liter ook nog wel eens moeite om op de eerder vastgestelde
snelheid naar boven te komen. De snelheid zakte evenredig
met het stijgen, maar kwam niet echt onder abnormale
waarden uit. Waarschijnlijk dat de vijfbak hier beter pres
teert. Toch krijgt de automaat een dikke voldoende, zeker
op het onderdeel comfort en in combinatie met de cruise-
control. Een behoorlijke rit maken wordt met dit trio (crui
se-control, automaat en Galaxy 2.0 GLX) een plezierige be
zigheid. Met alleen de Galaxy 2.0 GLX is het overigens ook'
zeer goed toeven op de weg. Dat hebben we tijdens de test-
week wel gemerkt. Maar ook voor een stukje woon-werk-
verkeer of een ritje naar het stadscentrum draait hij zijn
hand niet om. Kortom: de Galaxy is een multifunctionele,
praktische en lekkere auto. Precies zoals dat hoort bij een
MPV.
Het leuke aan de Autosalon van Genève is de compact
heid van de beurs. Eigenlijk is het één grote hal die een
halve bovenverdieping kent. Daar staan alle toonaange
vende automobielfabrikanten. De hal waarin normaal het
museum is gevestigd doet dienst als toegangspoort. De
bezoeker moet nu eerst langs allerlei toeleveringsbedrij
ven. Deze moeite wordt beloond met een overvloed aan
smaakmakende modellen.
Onze eigen NedCar verrast hier namelijk met de Access.
Of de wagen een toekomst heeft weet eigenlijk niemand.
Hier en daar wordt al gefluisterd dat het project gedoemd
is te mislukken. Waarom dan een flink aantal miljoenen
guldens gestopt in de 4.25 meter lange auto die voorname
lijk opgebouwd is uit aluminium en kunststof? Volgens
een woordvoerder van NedCar is ook de motor door de
NedCar Product and Engineering Group ontwikkelt.
Door z'n lage gewicht van 850 kg is een brandstofverbruik
van 1:20 mogelijk.
Een andere verrassing is de Suzuki Baleno Stationwagon.
Suzuki-importeur Nimag verwacht hem in de tweede helft
van augustus van dit jaar. Met de Baleno Stationwagon
stapt Suzuki in een segment waarin ze nog niet eerder wa
ren vertegenwoordigd.
Omdat wij in het bezit zijn van een certificaat, waarin door
Volkswagen wordt beloofd dat als de nieuwe Kever in
produktie komt. deze ook daadwerkelijk aan ons zal wor
den aangeboden, hebben wij met genoegen gekeken naar
de tentoongestelde Volkswagen Beetle. Een TDI-motor in
het vooronder, een fraai modern interieur, enfin wij krij
gen er steeds meer zin in.
Laten wij hopen dat de Peugeot 406 Toscana ooit in pro
duktie komt. Dan zien we namelijk één van de fraaiste ca
briolets op basis van de 406 sedan. De wagen kan zo ge
bruikt worden in Star Trek films, zo futuristisch ziet hij er
uit.
Zeer benieuwd zijn we naar de prijs van de Renault Sce
nic. Dit ruimtewonder in de Mégane-serie. waarin ook een
stationwagon leverbaar wordt, kan wel eens de doorbraak
betekenen voor de alom geprezen ruimteauto's, die voor
velen onder ons te duur zijn. Het verschil met de hatch
back uitvoering zit hoofdzakelijk in de hoogte. De Scenic
is namelijk 20 centimeter hoger, waardoor de zitpositie to
taal anders wordt. Bovendien is hij nog 2 cm breder. De
wagen wordt eind dit jaar verwacht.
Over de fraaie Jaguar XK8 hebben wij u vorige week al in
gelicht. Toch willen wij nog even kwijt dat de V8 goed is
voor 290 pk.
Absolute ruimtekampioen onder de stationwagons zal on
getwijfeld het Mercedes-Benz E-type T-model zijn. Er
gaat op 25 liter na, 2000 liter inhoud in. Staat de achter
bank in normale positie dan beschikt de auto al over 600
liter bagage-inhoud. Samen met de onlangs geïntrodu-
1 Opel Sinta.
ceerde C-Combi begint Mercedes-Benz aan een frisse
start. Ook de Vito. een in Spanje gebouwd busje, trekt de
aandacht. Volgend jaar komt er een V6 beschikbaar die
door Volkswagen wordt geleverd.
BMW 325i
108.000 km
'86
8.250.-
Renault 21 Nevada
97.000 km
'91
15.750.-
Seat Ibiza
69.000 km
'90
6.950.-
VW Golf diesel
194.000 km
'88
7.450.-
Mini 1000
77.000 km
'86
4.500.-
Alle auto's nagezien en met 1 jaar APK-keuring
Ford Fiesta 1.1 L
128.000 km
'85
3.950.-
Ford Escort diesel
'85
1.750.-
Ford Escort 1.6 CLX nw. model
106.000 km
'90
10.500.-
Ford Escort 1.6 L
95.000 km
'85
3.250.-
Ford Escort 1.6 CL Bravo
110.000 km
'87
5.750.-
Hyundai Pony
'87
2.950.-
Saab 900
'83
1.500.-
Fiat Panda
112.000 km
'86
2.950.-
Fiat Panda 1000 CLie
57.000 km
'90
6.950.-
Renault Clio S
88.000 km
'92
16.950.-
Toyota Starlet 1.0 DX
105.000 km
'87
5.950.-
Ford Sierra 2.0 Sedan
'87
5.950.-
Opel Omega LPG
'90
8.500.-
Nissan Micra
70.000 km
'89
8.250.-
Toyota Corolla 1.3 DX
132.000 km
'86
4.500.-
ZONDER INRUIL HOGE KORTING
(tevens mog. div. occasions beneden de 2.500.-)
Inruil en financiering mogelijk
Boven de 7.500.- 3 mnd. garantie
biedt aan:
Ford Sierra Stationcar'86 van 3.950.- voor 3.750.-
Peugeot 205 GE'84 van 3.250.- voor 2.750.-
Opel Kadett 1.3 S'86 van 3.950.- voor 3.750.-
Fiat Uno 45 S Rialto'85 van 2.650.- voor 2.350.-
Mercedes Benz E 190 E'86 van 13.950.-voor 12.950.-
Inruil, financiering en garantie mogelijk.
Dinsdag t/m zaterdag geopend van 13.00-17.00 uur
Wij leveren auto's af met volle tank en APK.
Arnesteinweg 48i Middelburg 0118-614804
Citroen ZX Volcane 1.9i, 5-drs72.000 km 1991
Fiat Uno 45 IE Turbo, 3-drs75.000 km 1992
Ford Sierra 2.0i CLX, 5-drs116.000 km 1990
Ford Escort 1.4 CL Stationcar48.000 km 1993
Ford Mondeo 1.8 CLX, 4-drs69.000 km 1993
Mazda 626 GLX, 5-drs., LPG150.000 km 1988
Mitsubishi Colt 1200 ELS85.000 km 1988
Mitsubishi Lancer 1.5 CLi, 4-drs126.000 km 1990
Nissan Micra 120091.000 km 1989
Nissan Primera 2.0i, 5-drs., st.bekr41.000 km 1992
Opel Astra 1.4 GL, 3-drs. st.bekr24.000 km 1994
Opel Corsa 1.2 S 3-drs88.000 km 1987
Opel Kadett 1.3 N, 3 drs81.000 km 1989
Opel Kadett 2.0 GSi Cabriolet139.000 km 1988
Opel Kadett 1.3 N, 5-drs130.000 km 1989
Opel Kadett 1.6 GT70.000 km 1989
Opel Kadett 1600 automaat80.000 km 1989
Renault Safrane 2.2i RN140.000 km 1992
Suzuki Swift 1.3 GS103.000 km 1990
Suzuki AltoGL14.000 km 1991
Toyota Corolla 1600 XL, 4-drs.113.000 km 1988
Toyota Corolla 1.6 XLi Sedan115.000 km 1991
Toyota Corolla 1.3 XL, 5-drs46.000 km 1991
VW Golf 1600 CL Madison 3-drs164.000 km 1990
VW Polo 1.3,3-drs. Coupé90.000 km 1990
Ford Escort 1800 CL, 3-drs. diesel169.000 km 1989
Opel Kadett 1700 Stationcar diesel166.000 km 1989
BMW 324 D 4-drs. diesel107.000 km 1989
Renault Laguna 2.0i RXE, airco, lederen
bekleding, lichtmetalen wielen27.000 km 1994
BEDRIJFSWAGENS
Mitsubishi L300 diesel, st.bekr., 50.000 km1992
Nissan Urvan verlengd, aann.-uitv., st.bekr., 77.000 km1992
AUTO'S ONDER 7.500.-
Opel Kadett 1.2 S, 3-drs1986
Opel Ascona C LS 1.8, 5-drs1987
Toyota Corolla 1.3 SXL1987
Opel Kadett 1.3 S1980 5
ómilioen extra!
want u maakt kans op een plaats
je in de zaal en dus kans om
kandidaat te worden. Boven
dien heeft u ook de kans om als
'schaduwkoppel' dezelfde prijs
te winnen die de kandidaten
krijgen!
Bovendien vallen in dit pro
gramma de drie extra miljoe-
nenprijzen van de Postcode Lo
terij: die maken u samen met de
buren schatrijk. Om kans te
maken op die miljoenenprijzen
moet u wel snel reageren. De
bon moet voor 9 april bij ons
binnen zijn!
Wacht dus niet langer. Vul
vandaag nog de bon in en
stuur hem direct op!
Henny en Martijn "Kijkt u zater
dag ook naar de 1-2-3 Postcode
Show? Op RTL4om 20.00 uur.
Tot dan!"
De Postcode Lotery brengt
u dit voorjaar vyf maal een
razend spannend spelpro-
gramma: De 1-2-3 Post
code Show. Tijdens deze
show zyn fantastische pry-
zen te winnen, waaronder
extra pryzen van 1 èn 2 èn
3 mihoen gulden. Op zater
dag 6 april is de tweede uit
zending, om 20.00 uur op
RTL 4
In de eerste van de vijf shows
die Henny Huisman dit voor
jaar presenteert zag u de win
naars naar "huis" gaan met een
fantastische droomreis naar Ha
waï. Zaterdag zal het er weer
om spannen. Verdienen de win
naars de prijs van hun leven, of
wordt het de mispoes?
Ook voor u als kijker spant het
erom in de 1-2-3 Postcode Show,
_'Ja, ik wil meedoen aan de Nationale Postcode Loterij inclusief
ie Bingoprijzen en de Mega Jackpot.
Ik machtig u hierbij tot wederopzegging eenmaal per maand het
aangekruiste bedrag van onderstaande rekening af te schrijven.
A.u.b. uw keuze aankruisen en verder invullen in blokletters.
Deelname houdt in aanvaarding van het reglement, op aanvraag
verkrijgbaar, tel. 020 - 677 68 68.
Elke maandag 21 .OO uur op RTL 4:
de Postcode Loterij Record Show
Naam:dhr. mevr.
40,- (vier lotnummers)
30,- (drie lotnummers)
20,- (twee lotnummers)
10,- (één lotnummer)
Adres:
Stand Mega Jackpot:
De Bingocijfers:
Getal 1 t/m 21
15
28
13
Heeft u met deze 21 getallen
een volle kaart, dan wint u de
Thuisbingo
25.000,-
Zetfouten voorbehouden
05
19
06
04
42 I
38
37
39
26
22
02
17
14
18 1
De overige Bingoprijzen:
Getal 22 t/m 36
Postcode:
Plaats:
34
10.000,-
07
20,-
08
1.000,-
35
ƒ10,-
41
500,-
44
/9.-
09
100,-
10
ƒ8,-
32
50,-
43
ƒ7,-
03
40,-
27
ƒ6,-
25
30,-
29
ƒ5,-
23
25,-
Straatprijs:
3.000,-
3628 EJ
Keuze Prijs
3628 EJ 099
Bel mij bij een prijs
boven 10.000,- Tel.
Postbanknummer:
vVvvVV
A A A A. A A
Banknummer:
Datum:
Handtekening:
131.96.04
De Muntenkluis van 25 maart ƒ3.002,- met 7 winnaars!
Bon uitknippen en in een envelop NATIONALE 1
(zonder postzegel) opsturen naar:
Nationale Postcode Loterij, rVwl VVvC
Antwoordnummer 19503, hi r\ X P R I I I
|J501 ZV Den Haag. ■LU I t K I J
Euromarkt 2 Middelburg
Tel. 0118-612112
Antwerpsestraatweg 174 Hoogerheide 0164-620241
Wij zitten op de oude weg naar Bergen op Zoom
achter 't AVIA-benzinestation i