Hyundai zoekt het sportief hogerop met nieuwe Coupé sas igs sss au UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW Bij de Universele Bovag-bedrijven is meer te vinden WÊr Audi-nieuws met hoofdletter S op Automobielsalon van Genève Toyota waardeert Carina e op i Universele Autobedrijven Walcheren O O SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 MAART 1996 306 Voor ionge gebruikte auto's naar de mmm mmm wmw hi m bh mmm mmm h mmm mmm De UAW-bedrijven hebben naast de verkoop en onderhoud van auto's meer te bieden dan u denkt. Ook voor onderdelen, banden, uitlaten, accu's enz. kunt u bij vele van de UAW-leden terecht. Zo is de een gespecialiseerd in LPG-inbouw en de ander weer in autoschades. Samen bieden de UAW- bedrijven een pakket aan mogelijkhe den dat zijn weerga niet kent. Kwaliteit staat voorop en de BOVAG staat er achter. HE SCHELDEBODE BOVAG-leden met zekerheid Coupés zijn in, zo mag duidelijk worden. Vlak nadat Toyota zijn Paseo aan het publiek voorgesteld heeft, komt Hyundai met de Coupé. Let wel, het is absoluut geen op volger van de Scoupé. Hij is van een andere klasse, be stemd voor een andere groep automobilisten en komt in een hogere prijsklasse. Tijdens de Autosalon in Genève konden we er alvast een blik op en in werpen. Importeur Greenib Car kan ons nog niet vertellen wat de Coupé precies moet gaan kosten. De Nederlandse prijzen volgen over ongeveer een maand. Dan gaat overigens ook de verkoop van de Coupé bij voorintekening van start. De eerste aflevering staat in de agenda voor augustus. Zoals gezegd is de Coupé geen opvolger van de Scoupé. Want met de Coupé voegt Hyundai Motor Company een auto voor specifieke liefhebbers aan zijn programma toe. Naast 'generalist' (fabrikant van gezins- en zakenauto's in grote aantallen) is Hyundai Motor Company er nu ook 'spe cialist' (fabrikant van kleine aantallen bijzonder auto's) mee geworden. Dat past in het ambitieuze streven van Hyundai Motor Company om de volgende eeuw in te gaan in de top tien van 's werelds grootste autoconcerns, Hyundai's project 'Grand Top 10'. Wat de techniek betreft kan worden gekozen uit twee moto ren. een handgeschakelde vijfbak en een viertraps auto maat. Daarnaast kan de koper kiezen uit twee niveaus van luxe en uitrusting. Tenslotte kan hij zijn Coupé met tal van opties aan zijn persoonlijke smaak en behoeften aanpassen. De Hyundai Coupé is een driedeurs auto met twee brede portieren en een grote achterklep die de achterruit omvat en tot op de bumperpartij reikt. Hij is 4.34 meter lang. 1.73 breed en 131 hoog. De wielbasis is 2.48 meter. De grote ach terklep gaat moeiteloos omhoog dankzij de hulp van gasge- vulde veren. De studio tekende de Hyundai Coupé met duidelijke lijnen: sober, elegant, expressief. 'Een jonge en energieke auto met een natuurlijke chique. Een slanke en gespierde auto. Een 1 De studio tekende de Hyundai Coupé met duidelijke lijnen: sober, elegant, expressief. auto die uitdaagt. Een auto die veel belooft. Een uiterst ka rakteristieke auto ook', zo roept de fabrikant. Stilistisch ge raffineerd is de bewuste tegenstelling tussen de strakke mo torkap en achterklep enerzijds en de sierlijk gebogen zijkan ten anderzijds. Dat levert een optisch spanningsveld op. De Hyundai Coupé verlaat er de ronde vormen van de jaren negentig mee. De Coupé is een zogeheten 2+2: een tweepersoons coupé met een extra achterbank die meer dan een noodzitting is. De achterbank kan gedeeld (50/50) worden weggeklapt. waardoor bijvoorbeeld ski's binnenboord mee kunnen. Het van ronde en ovale vormen voorziene dashboard om vat volgens Hyundai ook een nieuwtje. Bij consumentenon derzoeken in koude streken bleek namelijk dat diverse knoppen in auto's lastig zijn te bedienen met handschoenen aan. Bij het ontwerp van de Coupé is daarin voorzien. De forse knoppen zijn hiervan de stille getuigen. Leuk voor de winter, maar laat eerst de zomer maar eens komen. De Hyundai Coupé wordt in Nederland eerst alleen met de nieuwe 2,0 liter Beta-motor leverbaar en in een later sta dium tevens met de al bekende 1,6 liter Beta-motor. De Be- ta-motoren zijn viercilinders met twee bovenliggende nok- kenassen en vier kleppen per cilinder en zijn in eigen huis ontwikkeld. Bij de ontwikkeling van de Beta-motoren is in alles gestreefd naar verdere vermindering van het onder houd en voortgaande vergroting van de betrouwbaarheid, onder meer dankzij de twee bovenliggende nokkenassen, hydraulische klepstoters en verdelerloze ontsteking. De motoren van de Coupé worden gekoppeld aan een met de hand te schakelen vijfversnellingsbak of aan een elektro nisch geregelde viertraps automatische transmissie met lock-up. De vijfde versnelling en de vierde trap zijn beide overdrives. De Coupé heeft een rondom onafhankelijke wielophanging met aan de voorkant een McPherson-veersysteem en achter dubbele draagarmen.ook met McPherson veersysteem (du- al-link). Hyundai Motor Company gaf ingenieursbureau Porsche GmbH opdracht om deze ophanging, in combinatie met vering en schokdemping. optimaal af te stemmen. De Duitse specialist is daarin goed geslaagd, zonder dat zulks ten koste ging van het comfort. De auto werd daartoe voor zien van gasgevulde/hydraulische schokdempers. Het resul taat van het een en ander is dat de Coupé een wegligging heeft als een sportwagen van klasse en tegelijk volop com fort biedt. 'Geheel zoals een Gran Turizmo betaamt', aldus Hyundai. We houden het voor u in de gaten. Audi pakt flink uit tijdens de 66e Automobielsalon van Genève. Bijvoorbeeld met de A8 2.8 liter en A4 2.8 liter met vijf- kleppentechniek en de 4-traps automaat voor de Audi A6 2.5 TDI. Maar het grote nieuws wordt toch wel met hoofdletter S geschreven. Want op de beurs staat zowel de S8 als de S6 plus, met meer vermogende V8 motoren, in het zonnetje. De S8, het nieuwe topmodel uit de A8-serie. met 4.2 liter V8-motor die een vermogen levert van 250 kW/340 pk. wordt uitsluitend met permanente vierwielaandrijving, sportonderstel en handgeschakelde zesversnellingsbak op de markt gebracht. En dat gebeurt vanaf de tweede helft van 1996. De prijs is nog niet bekend. De 8-cilinder is een afgeleide van de 4,2 liter motor van de Audi A8 4.2 quattro. Verschillende componenten zijn ech ter voor toepassing in de Audi S8 opnieuw geconstrueerd of aangepast. Het resultaat hiervan blijkt overduidelijk. Door het vermogen dat tot 250 kW/340 pk werd verhoogd en het maximum koppel van 410 Nm. dat bij 3.500 toeren per minuut wordt bereikt, scoort de Audi S8 met uitste kende rijprestaties en flexibel rijgedrag. Optrekken vanuit stilstand tot 100 km/u kost 5,5 seconden. Voorde accelera-1 tie van 60 tot 120 km/u in de 5e versnelling heeft de wagen slechts 10.8 seconden nodig. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Bij het optrekken met de quattro onder extreme omstan digheden zorgt het elektronische sperdifferentieel (EDS) ervoor dat door automatisch gerichte remingrepen de aandrijfkrachten worden .gestuurd naar die wielen die de meeste grip op de weg hebben. Het 'meedenkende' antiblokkeersysteem met elektronische remkrachtverdeling (EBV) is ook standaard. EBV doseert de remkracht voor ieder wiel afzonderlijk. Zowel bij rechtuit rij den als bij remmen in de bocht worden de ach terwielen volledig bij het remmen betrokken, zonder dat dit ten koste gaat van de koersstabi- liteit. Het onderstel van de S8 is. geheel in stijl met het imago van de wagen, sportief straf uit gevoerd. De uitrusting van de S8 omvat onder andere 'full size' airbag voor bestuurder en bijrijder. ABS en EDS. alarmsysteem met ultrasone inte rieurbewaking. elektronische wegrijblokkering. automatische airconditioning met zonnestraal- afhankelijke regeling, dubbel geluidsisolerend glas. boordcomputer, hoog geplaatst derde Een wolf in schaapskleren: de Audi S8 met een vermogend vermogen remlicht en het nieuwe slotsysteem met sleutel van 250 kW/340 pk. met inwendige baard. Tot de standaarduitrus- IliHIkM ting behoren ook elektrisch verstelbare sportstoelen, in clusief verwarming en geheugenfunktie (aan bestuurders kant) en een elektrisch verstelbaar sportstuur. Tot nu toe had het leveringsprogramma van Audi keuze uit vier S6-typen. Het scala wordt nu. voor het eerst op de Automobielsalon Genève. door quattro GmbH aan de top uitgebreid met twee krachtige versies: de Audi S6 plus als limousine en als Avant. In Nederland zal alleen de Avant- uitvoering leverbaar zijn. Vanaf april 1996 kan deze auto bij de Audi-dealers worden besteld. De prijzen zijn nog niet bekend. De marktintroductie is gepland voor mei 1996. Voor de S6 plus werd de 4.2 liter V8-motor van de Audi S6-plus toch aan een 'versterkingskuur' onderworpen, hetgeen resulteerde in een vermogen van 240 kW/326 pk en een maximum koppel van 400 Nm dat bij 3.500 toeren per minuut beschikbaar komt. Het toegenomen vermogen blijkt uit de rijprestatiecijfers. De Audi S6 plus trekt vanuit stilstand tot 100 km/u op in 5,6 seconden: de topsnelheid wordt door een elektronische regeling beperkt tot 250 km/u. Dankzij de uitgesproken flexibiliteit van de V8-mo- tor heeft de S6 plus voor de acceleratie van 60 naar 120 km/U in de 5e versnelling slechts 10.0 seconden nodig (waarden gelden voor de limousineversie). De uitrusting van de S6 plus is gebaseerd op het welvoor ziene standaard-leveringsprogramma van de Audi S6 4.2 en omvat onder andere sportstoelen, driespaaks sport stuur met airbag, alarmsysteem met ultrasone interieurbe waking. elektronische wegrijblokkering en boordcompu ter. koolvezel inzetpanelen in het dashboard en de por tierbekledingen. Daarnaast wordt de speciale status van de Audi S6 plus onderstreept door extra pluspunten wat uitrusting en het exclusieve interieur betreft. Daartoe be hoort standaard de centrale portiervergrendeling met af standsbediening. de skizak en bij de Avant het scheidings- net. Toyota heeft de Carina E uitgerust met een aantal extra's. De uiterlijke wijzigingen die het meest in het oog springen zijn de nieuwe grille en de frisse nieuwe kleuren. Achter dat vernieuwde uiterlijk gaat echter veel meer schuil. Zo zijn alle modellen standaard uitgevoerd met twee airbags. Bovendien is er vanaf de 1.8 XLi keuze uit ABS of airco. Vanaf de 1.8 GLi modellen zijn ABS en airco standaard. Het motorenprogramma is uitgebreid met een twee liter turbodiesel. Verder is de vernieuwde Carina E door een aantal maatregelen nog luxueuzer, completer en stiller ge worden. Toyota probeert auto's te bouwen die optimaal vriende lijk zijn voor mens en milieu, laat de importeur middels een persbericht weten. Met als gevolg dat de fabrikant bij de jongste Carina E-modellen nog meer aandacht be steedde aan het hoofdstuk veiligheid. Onder andere werd de carrosseriestructuur aangepast door dubbele balken in de portieren aan te brengen. Standaard is elke nieuwe Ca rina E voorzien van gordelspanners en twee SRS airbags. Op veel modellen is ABS standaard of kan gekozen wor den voor airconditioning. De GLi-modellen, die net als de overige uitvoeringen een nieuwe grille hebben maar dan in chroom uitgevoerd, hebben standaard zowel ABS als airconditioning. Voorzieningen als in hoogte verstelbare koplampen, een variabele interval, een derde remlicht.centrale vergrende ling. stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbaar stuur zijn standaard op iedere uitvoering. De afstemming van het onderstel werd verfijnd en het motorenprogram ma omvat nu naast de 1.6i en 1.8i lean burn en 2.0i benzi- ne-motoren ook een nieuwe 2.0 turbodiesel versie. Als vanouds is de vernieuwde Carina E leverbaar als se dan, vijfdeurs liftback en vijfdeurs wagon. De prijslijst start bij een consumentenadviesprijs van 37.990 gulden voor de 1.6i XLi sedan. De Carina E staat vanaf half maart bij de Toyota-dealer. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-351991 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LA ND Zuidstraat 27 0118-571382 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 0118-412610/410406 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 6