Universele Autobedrijven WalchCf en Lancia Y: een auto met een eigen karakter UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW Seat's nieuwe bedrijfswagen Inca: Capabele besteller i Jonge gebruikte auto's j SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 28 FEBRUARI 1996 306 Bent u op zoek naar een jonge ge bruikte auto Dan moet u zeker eens binnenlopen bij div. UAW bedrijven. U vindt daar altijd wel een jonge ge bruikte auto die aan uw wensen en budget zal voldoen. Op alle auto's boven de 7.500.- krijgt u 3 mnd. Bovag-garantie en er zijn zelfs moge lijkheden tot 1 jaar. Verder zijn deze auto's voorzien van de Nationale Au topas die o.a. de kilometerstand ga randeert. Over de inruil van uw oude auto maken de UAW bedrijven geen probleem, gewoon goede inruilprij- zen. En....bij de UAW bedrijven bent u klant en dat staat voorop. Er hoeft geen moment getwijfeld te worden aan de identi teit van de compacte Lancia Y als u er een tegenkomt. De nieuwkomer kreeg van het eigen Lancia Centro Stile, on der aanvoering van ontwerpchef Enrico Fumia, zo'n dui delijk herkenbare stijl mee, dat verwarring uitgesloten is. De compacte Lancia heeft een opvallend front met daarin centraal de verchroomde grille met het Lancia logo. ge flankeerd door platte koplampen, die in een punt uitlopen. Het geheel toont een combinatie van ellipsvormig gebo gen lijnen en scherpe hoeken. Zonder meer een opvallen de maar ook fraaie vormgeving. Aan de achterzijde is de vorm van de achterklep door de optisch brede kieren net zo geprononceerd als de motor kap vóór. De achterlichten hebben eenzelfde aparte vorm geving als de koplampen en maken met het onderste ge deelte van de achterklep, waar de kentekenplaat bevestigd is. weer deel uit van een ellips. Al met al toont de Lancia Y als een lage, slanke auto, die dynamiek en karakter uit straalt. Het samenspel tussen rondingen en tegenrondingen in de carrosserie wordt voortgezet in het interieur. Ook hier overwegend ellipsronde vormen in de ventilatieroosters, het instrumentenpaneel, de stuurwielnaaf en de midden console. Opvallend is de centrale plaatsing van het instru mentarium, niet achter het stuur, maar middenin het dash- board.Tegen de verwachting in blijken de instrumenten op deze plaats gemakkelijk af te lezen. De tijd dat de ogen van de weg dwalen om de instrumenten af te lezen is bij deze opstelling korter dan wanneer ze achter het stuur zijn ge plaatst. Ook wordt het zicht op de instrumenten zo nim mer belemmerd door het stuurwiel of de handen van de bestuurder. Ter weerszijden van het instrumentenpaneel is in het dash board, aan de onderzijde met een rand met bekledingsstof afgewerkt, veel opbergruimte beschikbaar. De stoelen zitten comforta bel en zijn naar gelang de ge kozen uitvoering bekleed met een zachte stof. Alcanta ra of leer. Behalve in lengte richting kunnen ze ook 40 mm in de hoogte worden ver steld. Dat gebeurt met een te- lescopische hendel. De Lancia Y rijder kan kie zen uit twee motoren. Om te beginnen is er de Fire 1.2 SPI motor, al bekend uit de Pun- to. met een vermogen van 60 pk en een maximum koppel van 98 Nm dat bereikt wordt bij 3000 tpm. Van dat koppel is overigens al 90 procent be schikbaar bij 2.000 tpm. Met deze krachtbron reikt de top tot 160 km/u en verloopt de acceleratie van 0 naar 100 km/u in 13.3 seconden. Ver volgens is er een nieuw ont wikkelde 1.4-liter met drie kleppen per cilinder, een bo venliggende nokkenas en een vermogen van 80 'pk. Deze biedt een topsnelheid van 170 km/u en accelereert in 12.4 seconden van stilstand naar 100 km/u. Verder is er keuze uit twee transmissies: een 5-versnellingsbak en een continu variabele ECVT automaat voor de Fire 1.2 motor. De werking van de besturing verschilt bij lage en hoge snelheden. Licht bij parkeermanoeuvres, handzaam bij la ge snelheden en zeker en precies bij hoge snelheden. Dat is Er hoeft geen moment getwijfeld te worden aan de identiteit van de compacte Lancia Y. De nieuwkomer kreeg een dui delijk herkenbare stijl mee. mogelijk door toepassing van variabele overbrengingsver houdingen van de tandheugelinrichting. De Lancia Y kent drie uitvoeringen: LE, LS en LX. Alle hebben ze onder meer een airbag voor de bestuurder, bumpers in carrosseriekleur. elektrische ruitbediening in de portieren. Lancia CODE startblokkering, van bin nenuit verstelbare kop lamphoogte en getint glas. De LS voegt daar o.a. stuur bekrachtiging, een buiten temperatuurmeter. toeren- teller. elektrisch verstelbare en verwarmbare buiten spiegels aan toe. de LX heeft bovendien Alcantara bekleding, afstandsbedie ning van de centrale deur vergrendeling. brede ban den, hoogteverstelling van het stuurwiel aan toe. En natuurlijk zijn er vele opties en accessoires leverbaar, zoals ABS, airconditioning, airbag voor de voorpassa gier, elektrisch schuif-/kan- teldak. De accessoireslijst telt 134 onderdelen en er zijn vooralsnog twaalf ba- siskleuren beschikbaar. En dan tot slot de prijzen. Gelet op de voortreffelijke kwaliteiten, de complete uitrusting en de verzorgde afwerking denken we dat de nieuwe Lancia Y een sterk concurrerende positie in het B-segment, de compacte klasse, gaat innemen. Het basismodel, de Lancia Y 1.2 LE kost namelijk 24.450 gul den. en dat betekent heel veel waar voor het geld. De 1.2 LS komt op 25.950 gulden en het topmodel, de 1.4 LX. draagt een prijskaartje van 29.450 gulden. Met de introductie van de Seat Inca is een einde gekomen aan het 'Terra'-tijdperk. Deze 'hoge hoedjes' op wielen zijn tussen 1988, het jaar waarin ze op de markt versche nen, en 1995 zo'n 5<NI0 keer over de toonbank gegaan. Met de Inca moet het aantal door Seat verkochte bedrijfswa gens flink de lucht in schieten. Het vlotte design, de perso- ncn-auto-achtige kwaliteiten, de scherpe prijsstelling en de vele uitvoeringsmogelijkheden moeten dit streven waar gaan maken. Hierbij geholpen door een groeiende vraag naar deze vorm van transport. Dankzij de asymmetrisch gedeelde achterdeur is ook bij minimale parkeerruimte het laadruim eenvoudig bereikbaar. De Inca komt op een moment dat er een explosieve groei binnen de bestelwagenmarkt waargenomen kan worden", zegt de heer D. de Rooij van Seat-importeur Pon Car b.v. ter gelegenheid van de persintroductie van de Inca. „Wer den er in 1988 nog maar 3.225 bestelwagens verkocht, in 1995 waren dat er 10.508. Voor 1996 wordt een afzet van 12.000 eenheden voorspeld." Hij heeft ook een verklaring voor deze groei: „Allereerst natuurlijk de aanscherping van de grijs-kentekenregels en het daarmee samenhangende verdwijnen van de 'van'-uitvoeringen. Daarnaast worden er ook steeds meer en steeds luxere bestelwagens gebouwd en is er ruim voldoende keuze." De tijd dat een bestelwagen een Spartaanse, totaal gestrip te. auto was. is nu voorgoed voorbij. Enigszins verwend door de luxe-wagens op grijs kenteken die tot voor kort verkrijgbaar waren, is er ook aan aanbodzijde veel veran derd. Seat mikt met de Inca op het Midden- en Kleinbedrijf, de fleetowners en de leasemaatschappijen. De Rooij: „Maar voornamelijk op het MKB. Want wij hebben al jaren, voor namelijk vanwege de goede prijs/kwaliteitverhouding, een goede band met de zelfstandige ondernemer. En met de nieuwe Inca kunnen die banden verder aangehaald wor den. We verwachten dit jaar 1.500 Inca's te kunnen verko pen." Als uitgangspunt voor de Inca koos Seat voor de bodem- groep van de Ibiza. Het platform van de Ibiza werd voor de Inca tussen de wielen met 160 mm verlengd en voorzien van een nieuwe, ruimtebesparende achteras. Met behoud van een rijgedrag op personenauto-niveau levert dit een laadruimte van 2900 liter op bij een bruto laadvermogen van 660 kg. De Inca is niet alleen in hoogte en breedte ruim bemeten, hij heeft met 2600 mm ook een 160 mm langere wielbasis dan de Ibiza waarvan hij werd afgeleid. De nieu weling van Seat is verder uitgerust met een starre achteras met parabolische bladveren die het mogelijk maken de achterste wielkasten uiterst compact en de laadvloer laag te houden. De laadvloer ligt maar 52 cm boven de grond en meet een lengte en breedte van maximaal 1765 bij 1530 mm. De interieurhoogte van het laadruim bedraagt 1279 mm. de inhoud 2900 liter. Door een asymmetrisch gedeelde achterdeur is ook bij minimale parkeerruimte het laadruim eenvoudig bereikbaar. Alle uitvoeringen van de Inca zijn standaard uitgerust met stuurbekrachtiging en een vijfversnellingsbak. De rolgor- dels voorin zijn voorzien van automatische spanners en hoogteverstelling, de hoofdsteunen zijn in hoogte verstel baar en in de portieren zijn beschermende versterkingsbal- ken aangebracht. Airbag en ABS zijn als optie leverbaar. De Seat Inca wordt geleverd met twee typen benzinemoto ren en twee verschillende diesels. De 1.4i benzinemotor met multipoint injectie en een vermogen van 44 kW/60pk is nieuw en de bekende 1.6i motor met centrale injectie en 55kW/75pk beschikt over een nog grotere trekkracht met een maximum koppel van 125 Nm bij 2700 tpm. Daarmee kan een aanhanger van maximaal 1000 kg getrokken wor den. Bij de 1.4i motor houdt de trekkracht op bij 800 kg. De diesels zijn verkrijgbaar in conventionele uitvoering (1.9D, zeer stille diesel) en als 1.9 SDi met zuinige, directe brand stofinjectie met elektronische regeling. Evenals de 1.9D le vert de SDi een maximum vermogen van 47kW/64pk. De SDi doet dat echter bij een lager toerental (4200 in plaats van 4400 tpm). Zijn sterkste kant toont de diesel in het brandstofverbruik. Hoewel hij in termen van snelheid nau welijks minder presteert dan de nieuwe 1.4i benzinemotor ligt het verbruik volgens ECE-normen 0,5 tot 0.7 1/100 km lager. De prijzen voor de Inca beginnen bij 19.695 gulden (exclu sief BTW) voor de 1.4i. De 1.6i en de 1.9D kosten beiden 18.255 gulden (ex. BTW) en voor de zuinige 1.9SDi moet 18.995 gulden (ex. BTW) op tafel komen. De eerste leverin gen vinden vanaf maart plaats. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-351991 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaal weg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 0118-412610/410406 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KALAND Zuidstraat 27 0118-571382

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 6