Universele Autobedrijven WalchCf en
Lancia Y: een auto met een eigen karakter
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW
Seat's nieuwe bedrijfswagen Inca: Capabele besteller
i
Jonge gebruikte auto's j
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 28 FEBRUARI 1996
306
Bent u op zoek naar een jonge ge
bruikte auto Dan moet u zeker eens
binnenlopen bij div. UAW bedrijven. U
vindt daar altijd wel een jonge ge
bruikte auto die aan uw wensen en
budget zal voldoen. Op alle auto's
boven de 7.500.- krijgt u 3 mnd.
Bovag-garantie en er zijn zelfs moge
lijkheden tot 1 jaar. Verder zijn deze
auto's voorzien van de Nationale Au
topas die o.a. de kilometerstand ga
randeert. Over de inruil van uw oude
auto maken de UAW bedrijven geen
probleem, gewoon goede inruilprij-
zen. En....bij de UAW bedrijven bent u
klant en dat staat voorop.
Er hoeft geen moment getwijfeld te worden aan de identi
teit van de compacte Lancia Y als u er een tegenkomt. De
nieuwkomer kreeg van het eigen Lancia Centro Stile, on
der aanvoering van ontwerpchef Enrico Fumia, zo'n dui
delijk herkenbare stijl mee, dat verwarring uitgesloten is.
De compacte Lancia heeft een opvallend front met daarin
centraal de verchroomde grille met het Lancia logo. ge
flankeerd door platte koplampen, die in een punt uitlopen.
Het geheel toont een combinatie van ellipsvormig gebo
gen lijnen en scherpe hoeken. Zonder meer een opvallen
de maar ook fraaie vormgeving.
Aan de achterzijde is de vorm van de achterklep door de
optisch brede kieren net zo geprononceerd als de motor
kap vóór. De achterlichten hebben eenzelfde aparte vorm
geving als de koplampen en maken met het onderste ge
deelte van de achterklep, waar de kentekenplaat bevestigd
is. weer deel uit van een ellips. Al met al toont de Lancia Y
als een lage, slanke auto, die dynamiek en karakter uit
straalt.
Het samenspel tussen rondingen en tegenrondingen in de
carrosserie wordt voortgezet in het interieur. Ook hier
overwegend ellipsronde vormen in de ventilatieroosters,
het instrumentenpaneel, de stuurwielnaaf en de midden
console. Opvallend is de centrale plaatsing van het instru
mentarium, niet achter het stuur, maar middenin het dash-
board.Tegen de verwachting in blijken de instrumenten op
deze plaats gemakkelijk af te lezen. De tijd dat de ogen van
de weg dwalen om de instrumenten af te lezen is bij deze
opstelling korter dan wanneer ze achter het stuur zijn ge
plaatst. Ook wordt het zicht op de instrumenten zo nim
mer belemmerd door het stuurwiel of de handen van de
bestuurder.
Ter weerszijden van het instrumentenpaneel is in het dash
board, aan de onderzijde met een rand met bekledingsstof
afgewerkt, veel opbergruimte beschikbaar.
De stoelen zitten comforta
bel en zijn naar gelang de ge
kozen uitvoering bekleed
met een zachte stof. Alcanta
ra of leer. Behalve in lengte
richting kunnen ze ook 40
mm in de hoogte worden ver
steld. Dat gebeurt met een te-
lescopische hendel.
De Lancia Y rijder kan kie
zen uit twee motoren. Om te
beginnen is er de Fire 1.2 SPI
motor, al bekend uit de Pun-
to. met een vermogen van 60
pk en een maximum koppel
van 98 Nm dat bereikt wordt
bij 3000 tpm. Van dat koppel
is overigens al 90 procent be
schikbaar bij 2.000 tpm. Met
deze krachtbron reikt de top
tot 160 km/u en verloopt de
acceleratie van 0 naar 100
km/u in 13.3 seconden. Ver
volgens is er een nieuw ont
wikkelde 1.4-liter met drie
kleppen per cilinder, een bo
venliggende nokkenas en een
vermogen van 80 'pk. Deze
biedt een topsnelheid van 170
km/u en accelereert in 12.4
seconden van stilstand naar
100 km/u. Verder is er keuze
uit twee transmissies: een 5-versnellingsbak en een continu
variabele ECVT automaat voor de Fire 1.2 motor.
De werking van de besturing verschilt bij lage en hoge
snelheden. Licht bij parkeermanoeuvres, handzaam bij la
ge snelheden en zeker en precies bij hoge snelheden. Dat is
Er hoeft geen moment getwijfeld te worden aan de identiteit van de compacte Lancia Y. De nieuwkomer kreeg een dui
delijk herkenbare stijl mee.
mogelijk door toepassing van variabele overbrengingsver
houdingen van de tandheugelinrichting.
De Lancia Y kent drie uitvoeringen: LE, LS en LX. Alle
hebben ze onder meer een airbag voor de bestuurder,
bumpers in carrosseriekleur. elektrische ruitbediening in
de portieren. Lancia CODE
startblokkering, van bin
nenuit verstelbare kop
lamphoogte en getint glas.
De LS voegt daar o.a. stuur
bekrachtiging, een buiten
temperatuurmeter. toeren-
teller. elektrisch verstelbare
en verwarmbare buiten
spiegels aan toe. de LX
heeft bovendien Alcantara
bekleding, afstandsbedie
ning van de centrale deur
vergrendeling. brede ban
den, hoogteverstelling van
het stuurwiel aan toe. En
natuurlijk zijn er vele opties
en accessoires leverbaar,
zoals ABS, airconditioning,
airbag voor de voorpassa
gier, elektrisch schuif-/kan-
teldak. De accessoireslijst
telt 134 onderdelen en er
zijn vooralsnog twaalf ba-
siskleuren beschikbaar.
En dan tot slot de prijzen.
Gelet op de voortreffelijke
kwaliteiten, de complete
uitrusting en de verzorgde
afwerking denken we dat
de nieuwe Lancia Y een
sterk concurrerende positie
in het B-segment, de compacte klasse, gaat innemen. Het
basismodel, de Lancia Y 1.2 LE kost namelijk 24.450 gul
den. en dat betekent heel veel waar voor het geld. De 1.2
LS komt op 25.950 gulden en het topmodel, de 1.4 LX.
draagt een prijskaartje van 29.450 gulden.
Met de introductie van de Seat Inca is een einde gekomen
aan het 'Terra'-tijdperk. Deze 'hoge hoedjes' op wielen
zijn tussen 1988, het jaar waarin ze op de markt versche
nen, en 1995 zo'n 5<NI0 keer over de toonbank gegaan. Met
de Inca moet het aantal door Seat verkochte bedrijfswa
gens flink de lucht in schieten. Het vlotte design, de perso-
ncn-auto-achtige kwaliteiten, de scherpe prijsstelling en
de vele uitvoeringsmogelijkheden moeten dit streven
waar gaan maken. Hierbij geholpen door een groeiende
vraag naar deze vorm van transport.
Dankzij de asymmetrisch gedeelde achterdeur is ook bij minimale parkeerruimte het laadruim eenvoudig bereikbaar.
De Inca komt op een moment dat er een explosieve groei
binnen de bestelwagenmarkt waargenomen kan worden",
zegt de heer D. de Rooij van Seat-importeur Pon Car b.v.
ter gelegenheid van de persintroductie van de Inca. „Wer
den er in 1988 nog maar 3.225 bestelwagens verkocht, in
1995 waren dat er 10.508. Voor 1996 wordt een afzet van
12.000 eenheden voorspeld." Hij heeft ook een verklaring
voor deze groei: „Allereerst natuurlijk de aanscherping van
de grijs-kentekenregels en het daarmee samenhangende
verdwijnen van de 'van'-uitvoeringen. Daarnaast worden
er ook steeds meer en steeds luxere bestelwagens gebouwd
en is er ruim voldoende keuze."
De tijd dat een bestelwagen een Spartaanse, totaal gestrip
te. auto was. is nu voorgoed voorbij. Enigszins verwend
door de luxe-wagens op grijs kenteken die tot voor kort
verkrijgbaar waren, is er ook aan aanbodzijde veel veran
derd.
Seat mikt met de Inca op het Midden- en Kleinbedrijf, de
fleetowners en de leasemaatschappijen. De Rooij: „Maar
voornamelijk op het MKB. Want wij hebben al jaren, voor
namelijk vanwege de goede prijs/kwaliteitverhouding, een
goede band met de zelfstandige ondernemer. En met de
nieuwe Inca kunnen die banden verder aangehaald wor
den. We verwachten dit jaar 1.500 Inca's te kunnen verko
pen."
Als uitgangspunt voor de Inca koos Seat voor de bodem-
groep van de Ibiza. Het platform van de Ibiza werd voor de
Inca tussen de wielen met 160 mm verlengd en voorzien
van een nieuwe, ruimtebesparende achteras. Met behoud
van een rijgedrag op personenauto-niveau levert dit een
laadruimte van 2900 liter op bij een bruto laadvermogen
van 660 kg. De Inca is niet alleen in hoogte en breedte ruim
bemeten, hij heeft met 2600 mm ook een 160 mm langere
wielbasis dan de Ibiza waarvan hij werd afgeleid. De nieu
weling van Seat is verder uitgerust met een starre achteras
met parabolische bladveren die het mogelijk maken de
achterste wielkasten uiterst compact en de laadvloer laag te
houden. De laadvloer ligt maar 52 cm boven de grond en
meet een lengte en breedte van maximaal 1765 bij 1530
mm. De interieurhoogte van het laadruim bedraagt 1279
mm. de inhoud 2900 liter. Door een asymmetrisch gedeelde
achterdeur is ook bij minimale parkeerruimte het laadruim
eenvoudig bereikbaar.
Alle uitvoeringen van de Inca zijn standaard uitgerust met
stuurbekrachtiging en een vijfversnellingsbak. De rolgor-
dels voorin zijn voorzien van automatische spanners en
hoogteverstelling, de hoofdsteunen zijn in hoogte verstel
baar en in de portieren zijn beschermende versterkingsbal-
ken aangebracht. Airbag en ABS zijn als optie leverbaar.
De Seat Inca wordt geleverd met twee typen benzinemoto
ren en twee verschillende diesels. De 1.4i benzinemotor
met multipoint injectie en een vermogen van 44 kW/60pk is
nieuw en de bekende 1.6i motor met centrale injectie en
55kW/75pk beschikt over een nog grotere trekkracht met
een maximum koppel van 125 Nm bij 2700 tpm. Daarmee
kan een aanhanger van maximaal 1000 kg getrokken wor
den. Bij de 1.4i motor houdt de trekkracht op bij 800 kg. De
diesels zijn verkrijgbaar in conventionele uitvoering (1.9D,
zeer stille diesel) en als 1.9 SDi met zuinige, directe brand
stofinjectie met elektronische regeling. Evenals de 1.9D le
vert de SDi een maximum vermogen van 47kW/64pk. De
SDi doet dat echter bij een lager toerental (4200 in plaats
van 4400 tpm). Zijn sterkste kant toont de diesel in het
brandstofverbruik. Hoewel hij in termen van snelheid nau
welijks minder presteert dan de nieuwe 1.4i benzinemotor
ligt het verbruik volgens ECE-normen 0,5 tot 0.7 1/100 km
lager.
De prijzen voor de Inca beginnen bij 19.695 gulden (exclu
sief BTW) voor de 1.4i. De 1.6i en de 1.9D kosten beiden
18.255 gulden (ex. BTW) en voor de zuinige 1.9SDi moet
18.995 gulden (ex. BTW) op tafel komen. De eerste leverin
gen vinden vanaf maart plaats.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-351991
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaal weg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
0118-412610/410406
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KALAND
Zuidstraat 27
0118-571382