ACCU BMW 728i dompelt passagiers in rijgenoegen f,<r Toyota komt met nieuw Sterretje UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice m KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW!! w Universele Autobedrijven Walcheren BMW heeft met de komst van 728i een beer van een auto in het programma Mitsubishi vernieuwt modellen Colt en Lancer S3 (Jonge gebruikte auto's 311 Beer Zespitter Nieuwe Starlet staat in maart op de Autosalon van Genève Veiligheid Europese première van Japans merk op Autosalon van Brusse Bent u op zoek naar een jonge ge bruikte auto Dan moet u zeker eens binnenlopen bij div. UAW bedrijven. U vindt daar altijd wel een jonge ge bruikte auto die aan uw wensen en budget zal voldoen. Op alle auto's boven de 7.500.- krijgt u 3 mnd. Bovag-garantie en er zijn zelfs moge lijkheden tot 1 jaar. Verder zijn deze auto's voorzien van de Nationale Au topas die o.a. de kilometerstand ga randeert. Over de inruil van uw oude auto maken de UAW bedrijven geen probleem, gewoon goede inruilprij- zen. En....bij de UAW bedrijven bent u klant en dat staat voorop. i Defect of versieten Dan snel naar: BOVAG-leden met zekerheid r 1 De 728i van BMW is een dijk van een wagen. Vooruitlopend op de komst van nieuwe achtcilindcrmoto- ren van de majestueuze 7-serie van BMW, heeft de produ cent van sportieve luxueuze auto's alvast de 2.8 liter grote zescilinder motor in de toplimousine gelepeld. Binnen zeer afzienbare termijn komt er ook een geblazen diesel- versie (725 tds) in het programma. Niet iedere koper van een 7-serie heeft namelijk direct behoefte aan een dikke achtpitter onder de kap en ook die kopersgroep is voor het Beierse merk natuurlijk belangrijk. Ook al omdat de concurrentie over dergelijke wagens beschikt. Een zesci linder motor kan heel bevredigend zijn, ook in een derge lijke grote auto. BMW bewijst dat met de toepassing van dit bestaande blok in de voorlopige instapversie van de 7- serie, de 728i. Het verschil tussen de zescilinderversie 728i en de duur dere achtpitters is met de komst van de eerstgenoemde in een wat ander daglicht komen te staan. Het verschil in rij- kwaliteiten tussen de 730i en de 728i is in de praktijk na melijk te klein om het prijsverschil te rechtvaardigen. Daarom zullen vanaf maart nieuwe achtpitters aan het gamma worden toegevoegd, terwijl de oude zullen ver dwijnen. Het verschil tussen de zescilinderversie en de achtpitters wordt zo vergroot omdat de kléinste achtcilin der dan een inhoud heeft van 3.5 liter. Dw 740i gaat dan een cilinderinhoud krijgen van maar liefst 4.4 liter. Maar er zal, net bij de concurrentie, een groep kopers be staan die wel de luxe en het comfort van de 7-serie wenst te smaken maar een zescilinder al mooi genoeg vindt. Die kopers hebben mijns inziens helemaal gelijk, want BMW heeft met de 728i een beer van een auto in het program ma. Het is merkwaardig hoe de 7-serie van BMW kleiner lijkt dan al zijn concurrenten. Lijkt, want de auto doet qua lengte niet of nauwelijks onder voor zijn tegenstrevers, of het moet de S-klasse van Mercedes zijn, maar die steekt qua lengte, breedte en hoogte iedereen naar de kroon. Het interieur van dc 7-serie heeft echter dezelfde ruime formaten als zijn tegenstrevers en dat maakt deze auto fot een ideale reiswagen, ook voor degene die zich laat rijden. Het zitmeubilair achterin is geschapen voor lange ritten om over de voortreffelijke fauteuils maar te zwijgen. Su bliem zijn ze. Uiteraard. De 728i onderscheidt zich van zijn duurdere varianten dus door de zespitter, een motor die begin 1995 door BMW werd geïntroduceerd en nu dus beschikbaar is gekomen voor de Zeven. Wie denkt dat de grootte van de auto een negatieve invloed heeft op de prestaties van de auto komt bij de 728i bedrogen uit. Met een sportieve (maar wel heel bescheiden) brom uit het vooronder spuit de wagen op de einder af, als de bestuurder zulks wenst. Daarbij valt de vijfversnellingsautomaat nog te reguleren in een sportieve of een normale stand. Al naar gelang de wensen wordt eerder of later opgeschakeld wat gevolgen heeft voor de acceleratiecijfers. Die mogen er zijn, laat daar geen mis verstand over bestaan. Naar honderd kilometer per uur blaast de wagen in 9.5 seconden terwijl de topsnelheid 227 km/h. bedraagt. Zijn de cijfers al indrukwekkend, in de praktijk valt dit in het niet bij het gemak waarmee de auto deze prestaties neerzet. Nooit heb je het idee dat de auto kracht tekort komt. in alle toerengebieden rijdt de wagen soepel en stil. De Zevenserie met 2.8 liter motor is een uitstekend keuze in de topklasse, temeer daar de standaarduitrusting en de uitstraling van de auto niet onderdoen voor duurdere ty pes. Voor wie behoefte heeft aan nog meer ruimte achterin de auto is onlangs de 728iL in produktie gegaan. De verleng de carrosserie biedt extra beenruimte aan achterpassa giers. De minst dure 728i start bij een basisprijs van 135.000,- De Executive-versie kost tweeëentwintig mille méér. Hij stond al een tijdje op het vervangingsprogramma, de Starlet van Toyota. In de huidige vorm reed hij al weer een jaar of zes rond en bij Japanse auto's nadert dan meestal ras de tijd dat ze vervangen worden. Genève krijgt de we reldprimeur van dit kleintje, dat bij nadere beschouwing niet eens zo klein is. Een superopvallende auto is de Starlet nooit geweest en zal het met de nieuwe jas ook duidelijk niet worden. Hij ziet er netjes, maar wat onopvallend uit, een eigen schap die in de afgelopen jaren zo'n 2,3 miljoen mensen zodanig heeft aangesproken dat ze een nieuw exem plaar hebben aangeschaft. Het aantal Starlet fans zal dus aanmerkelijk hoger liggen omdat de auto's natuur lijk ook worden doorverkocht. Dat Starlet enthousias me is terecht. De auto's zijn spreekwoordelijk betrouwbaar, redelijk ruim en hebben een hoge restwaarde. Probleemloos, als je het in een woord zou moe ten vatten en dat spreekt uiter aard veel men sen aan. De Starlet valt in het segment compacte auto's waarvan er in Europa op jaar basis zo'n 3,2 miljoen worden verkocht, een aardig aantal en in ieder geval groot genoeg voor Toyota om daar een lekker deel van te wil len verkopen. De nieuwe Star- vorige model met een centimeter of twee tot 3.74 meter. De auto wordt leverbaar met drie en vijf deuren en krijgt de bekende zestienkleps Starletmotor met een in houd van 1.3 liter. De Starlet komt op de markt met een handgeschakelde vijfbak of met automatische transmis sie. Ook bij kleinere auto's speelt veiligheid tegenwoordig een opvallende en niet uit te poetsen rol. Dat geldt al evenzeer voor deze Starlet. Airbag is het toverwoord en ook Toyota bedient zich ervan. Deze Starlet krijgt er standaard een mee, aan de bestuurderskant weltever staan en gordelspanners horen er uiteraard ook bij. Een passagiersexemplaar en ABSW zijn tegen meerprijs te bekomen. De actieve veiligheid van de Starlet, zo belooft Toyota, is ook al prima voor elkaar. De ergonomie, ac celeratie en comfort zijn ook bij deze meest compac te Toyota prima voor elkaar. Natuurlijk heeft deze klei ne balken in de portieren en kreukelzones voor en achter om botsingen op te vangen. In dat kader heeft de fabriek spe ciale aandacht gegeven aan de stevige con- Mitsubishi Lancer werd weer wat groter. let groeide ten De nieuwe Starlet springt je nu niet meteen als eyecatcher op het netvlies maar ziet structie van de opzichte van het er wel heel netjes uit. achterbank. Net vijfentwintig jaar na de oprichting van de firma, liet Mitsubishi, op eén verder weinig verrassende Salon van Brussel (18-28 januari jongstleden), de witte voiles vallen van de nieuwe modellen Colt en Lancer. De voornamelijk bolle belijning van het oude model Colt werd voor het nieuwe model wat losgelaten, terwijl aan het ontwerp van de vierdeurs Lancer ook het een en ander werd gesleu teld. De nieuwe Colt heeft een sportief imago dat door de fabri kant nog is versterkt door de auto krachtige lijnen mee te ge ven. Het is de bedoeling dat deze vormgeving juist kopers van twintig tot midden dertig aanspreekt,zij vormen juist hét publiek dat de auto's koopt. De Lancer is een heel ander geval. Op hetzelfde onderstel als de Colt ziet Mitsubishi al jarenlang kans een auto te ont werpen die een heel andere doelgroep aanspreekt. Dé kopt van een Lancer is door de bank genomen een mannelijk gt zinshoofd van middelbare leeftijd die betrouwbaarheid va de auto bovenaan het lijstje stelt, maar tevens zaken als ee sportiever uiterlijk en een hoog veiligheidsniveau niet uit hi oog verliest. De nieuwe Lancer is, we konden het al bijna raden, wat gt groeid, waarbij het sportieve element niet uit het oog is vei loren. Gezien in de markt waarin de Lancer zich beweeg oogt de auto luxueuzer dan zijn tegenstrevers. Uiteraard is het typische Mitsubishi-gezicht gebleven, mt de wat agressieve haai-achtige voorkant. Ongetwijfeld z; met name de Colt in ons land weer hoge ogen gaan gooier Driedeurs auto's doen in het in de praktijk in noordelij, West-Europa beter dan de vierdeurs sedans. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-351991 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATEN LAAN Statenlaan 244 0118-625663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 0118-412610/410406 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LA ND Zuidstraat 27 0118-571382 .Htf+inJ J y\\

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 11