ACCU
BMW 728i dompelt passagiers in rijgenoegen
f,<r
Toyota komt met nieuw Sterretje
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice
m
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW!!
w
Universele
Autobedrijven
Walcheren
BMW heeft met de komst van 728i een beer van een auto in het programma
Mitsubishi vernieuwt modellen Colt en Lancer
S3
(Jonge gebruikte auto's
311
Beer
Zespitter
Nieuwe Starlet staat in maart op de Autosalon van Genève
Veiligheid
Europese première van Japans merk op Autosalon van Brusse
Bent u op zoek naar een jonge ge
bruikte auto Dan moet u zeker eens
binnenlopen bij div. UAW bedrijven. U
vindt daar altijd wel een jonge ge
bruikte auto die aan uw wensen en
budget zal voldoen. Op alle auto's
boven de 7.500.- krijgt u 3 mnd.
Bovag-garantie en er zijn zelfs moge
lijkheden tot 1 jaar. Verder zijn deze
auto's voorzien van de Nationale Au
topas die o.a. de kilometerstand ga
randeert. Over de inruil van uw oude
auto maken de UAW bedrijven geen
probleem, gewoon goede inruilprij-
zen. En....bij de UAW bedrijven bent u
klant en dat staat voorop. i
Defect of versieten
Dan snel naar:
BOVAG-leden met zekerheid
r
1 De 728i van BMW is een dijk van een wagen.
Vooruitlopend op de komst van nieuwe achtcilindcrmoto-
ren van de majestueuze 7-serie van BMW, heeft de produ
cent van sportieve luxueuze auto's alvast de 2.8 liter grote
zescilinder motor in de toplimousine gelepeld. Binnen
zeer afzienbare termijn komt er ook een geblazen diesel-
versie (725 tds) in het programma. Niet iedere koper van
een 7-serie heeft namelijk direct behoefte aan een dikke
achtpitter onder de kap en ook die kopersgroep is voor
het Beierse merk natuurlijk belangrijk. Ook al omdat de
concurrentie over dergelijke wagens beschikt. Een zesci
linder motor kan heel bevredigend zijn, ook in een derge
lijke grote auto. BMW bewijst dat met de toepassing van
dit bestaande blok in de voorlopige instapversie van de 7-
serie, de 728i.
Het verschil tussen de zescilinderversie 728i en de duur
dere achtpitters is met de komst van de eerstgenoemde in
een wat ander daglicht komen te staan. Het verschil in rij-
kwaliteiten tussen de 730i en de 728i is in de praktijk na
melijk te klein om het prijsverschil te rechtvaardigen.
Daarom zullen vanaf maart nieuwe achtpitters aan het
gamma worden toegevoegd, terwijl de oude zullen ver
dwijnen. Het verschil tussen de zescilinderversie en de
achtpitters wordt zo vergroot omdat de kléinste achtcilin
der dan een inhoud heeft van 3.5 liter. Dw 740i gaat dan
een cilinderinhoud krijgen van maar liefst 4.4 liter.
Maar er zal, net bij de concurrentie, een groep kopers be
staan die wel de luxe en het comfort van de 7-serie wenst
te smaken maar een zescilinder al mooi genoeg vindt. Die
kopers hebben mijns inziens helemaal gelijk, want BMW
heeft met de 728i een beer van een auto in het program
ma.
Het is merkwaardig hoe de 7-serie van BMW kleiner lijkt
dan al zijn concurrenten. Lijkt, want de auto doet qua
lengte niet of nauwelijks onder voor zijn tegenstrevers, of
het moet de S-klasse van Mercedes zijn, maar die steekt
qua lengte, breedte en hoogte iedereen naar de kroon.
Het interieur van dc 7-serie heeft echter dezelfde ruime
formaten als zijn tegenstrevers en dat maakt deze auto fot
een ideale reiswagen, ook voor degene die zich laat rijden.
Het zitmeubilair achterin is geschapen voor lange ritten
om over de voortreffelijke fauteuils maar te zwijgen. Su
bliem zijn ze. Uiteraard.
De 728i onderscheidt zich van zijn duurdere varianten dus
door de zespitter, een motor die begin 1995 door BMW
werd geïntroduceerd en nu dus beschikbaar is gekomen
voor de Zeven. Wie denkt dat de grootte van de auto een
negatieve invloed heeft op de prestaties van de auto komt
bij de 728i bedrogen uit. Met een sportieve (maar wel heel
bescheiden) brom uit het vooronder spuit de wagen op de
einder af, als de bestuurder zulks wenst. Daarbij valt de
vijfversnellingsautomaat nog te reguleren in een sportieve
of een normale stand. Al naar gelang de wensen wordt
eerder of later opgeschakeld wat gevolgen heeft voor de
acceleratiecijfers. Die mogen er zijn, laat daar geen mis
verstand over bestaan. Naar honderd kilometer per uur
blaast de wagen in 9.5 seconden terwijl de topsnelheid 227
km/h. bedraagt.
Zijn de cijfers al indrukwekkend, in de praktijk valt dit in
het niet bij het gemak waarmee de auto deze prestaties
neerzet. Nooit heb je het idee dat de auto kracht tekort
komt. in alle toerengebieden rijdt de wagen soepel en stil.
De Zevenserie met 2.8 liter motor is een uitstekend keuze
in de topklasse, temeer daar de standaarduitrusting en de
uitstraling van de auto niet onderdoen voor duurdere ty
pes.
Voor wie behoefte heeft aan nog meer ruimte achterin de
auto is onlangs de 728iL in produktie gegaan. De verleng
de carrosserie biedt extra beenruimte aan achterpassa
giers.
De minst dure 728i start bij een basisprijs van 135.000,-
De Executive-versie kost tweeëentwintig mille méér.
Hij stond al een tijdje op het vervangingsprogramma, de
Starlet van Toyota. In de huidige vorm reed hij al weer een
jaar of zes rond en bij Japanse auto's nadert dan meestal
ras de tijd dat ze vervangen worden. Genève krijgt de we
reldprimeur van dit kleintje, dat bij nadere beschouwing
niet eens zo klein is.
Een superopvallende auto is de Starlet nooit geweest
en zal het met de nieuwe jas ook duidelijk niet worden.
Hij ziet er netjes, maar wat onopvallend uit, een eigen
schap die in de afgelopen jaren zo'n 2,3 miljoen mensen
zodanig heeft aangesproken dat ze een nieuw exem
plaar hebben aangeschaft. Het aantal Starlet fans zal
dus aanmerkelijk hoger liggen omdat de auto's natuur
lijk ook worden doorverkocht. Dat Starlet enthousias
me is terecht.
De auto's zijn spreekwoordelijk betrouwbaar, redelijk
ruim en hebben een hoge restwaarde. Probleemloos, als
je het in een
woord zou moe
ten vatten en dat
spreekt uiter
aard veel men
sen aan.
De Starlet valt in
het segment
compacte auto's
waarvan er in
Europa op jaar
basis zo'n 3,2
miljoen worden
verkocht, een
aardig aantal en
in ieder geval
groot genoeg
voor Toyota om
daar een lekker
deel van te wil
len verkopen.
De nieuwe Star-
vorige model met een centimeter of twee tot 3.74 meter.
De auto wordt leverbaar met drie en vijf deuren en
krijgt de bekende zestienkleps Starletmotor met een in
houd van 1.3 liter. De Starlet komt op de markt met een
handgeschakelde vijfbak of met automatische transmis
sie.
Ook bij kleinere auto's speelt veiligheid tegenwoordig
een opvallende en niet uit te poetsen rol. Dat geldt al
evenzeer voor deze Starlet. Airbag is het toverwoord en
ook Toyota bedient zich ervan. Deze Starlet krijgt er
standaard een mee, aan de bestuurderskant weltever
staan en gordelspanners horen er uiteraard ook bij. Een
passagiersexemplaar en ABSW zijn tegen meerprijs te
bekomen.
De actieve veiligheid van de Starlet, zo belooft Toyota,
is ook al prima
voor elkaar. De
ergonomie, ac
celeratie en
comfort zijn
ook bij deze
meest compac
te Toyota prima
voor elkaar.
Natuurlijk
heeft deze klei
ne balken in de
portieren en
kreukelzones
voor en achter
om botsingen
op te vangen. In
dat kader heeft
de fabriek spe
ciale aandacht
gegeven aan de
stevige con-
Mitsubishi Lancer werd weer wat groter.
let groeide ten De nieuwe Starlet springt je nu niet meteen als eyecatcher op het netvlies maar ziet structie van de
opzichte van het er wel heel netjes uit. achterbank.
Net vijfentwintig jaar na de oprichting van de firma, liet
Mitsubishi, op eén verder weinig verrassende Salon van
Brussel (18-28 januari jongstleden), de witte voiles vallen
van de nieuwe modellen Colt en Lancer. De voornamelijk
bolle belijning van het oude model Colt werd voor het
nieuwe model wat losgelaten, terwijl aan het ontwerp van
de vierdeurs Lancer ook het een en ander werd gesleu
teld.
De nieuwe Colt heeft een sportief imago dat door de fabri
kant nog is versterkt door de auto krachtige lijnen mee te ge
ven. Het is de bedoeling dat deze vormgeving juist kopers
van twintig tot midden dertig aanspreekt,zij vormen juist hét
publiek dat de auto's koopt.
De Lancer is een heel ander geval. Op hetzelfde onderstel
als de Colt ziet Mitsubishi al jarenlang kans een auto te ont
werpen die een heel andere doelgroep aanspreekt. Dé kopt
van een Lancer is door de bank genomen een mannelijk gt
zinshoofd van middelbare leeftijd die betrouwbaarheid va
de auto bovenaan het lijstje stelt, maar tevens zaken als ee
sportiever uiterlijk en een hoog veiligheidsniveau niet uit hi
oog verliest.
De nieuwe Lancer is, we konden het al bijna raden, wat gt
groeid, waarbij het sportieve element niet uit het oog is vei
loren. Gezien in de markt waarin de Lancer zich beweeg
oogt de auto luxueuzer dan zijn tegenstrevers.
Uiteraard is het typische Mitsubishi-gezicht gebleven, mt
de wat agressieve haai-achtige voorkant. Ongetwijfeld z;
met name de Colt in ons land weer hoge ogen gaan gooier
Driedeurs auto's doen in het in de praktijk in noordelij,
West-Europa beter dan de vierdeurs sedans.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
Zuidweg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-351991
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATEN LAAN
Statenlaan 244
0118-625663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
0118-412610/410406
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LA ND
Zuidstraat 27
0118-571382
.Htf+inJ
J
y\\