Alfa Romeo 145 Quadrifoglio: Een echte allemansvriend Skoda breidt haar dienstverlening uit UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice i KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW Universele Autobedrijven Walcheren Uw auto start niet Accu leeg of kapot Ook voor een nieuwe auto naar de: We zien 't in de winter zo vaak dat mensen problemen hebben met 't slecht starten van hun auto. De oorzaak is in de meeste gevallen een slechte accu. Accu's begeven 't nu eenmaal het snelst in de wintermaanden. Voorkom een hoop narigheid en laat uw accu tijdig testen bij de UAW- bedrijven. Zij hebben er verstand van en kun nen uw auto weer voorzien van een prima accu voor een redelijke prijs. IESCHELDEBODE BOVAG-leden met zekerheid! 318 Het is slechts een kwestie van geduld, maar je kunt er al tijd donder op zeggen dat Alfa de meest gangbare model len het erepredikaat Quadrifoglio toekent, met als bijbe horend symbool het klavertje vier achter de typeaandui ding. Ook de 145 is deze eer te beurt gevallen. Met een Twin Spark 2.0 liter 16-kleps viercilinder-motor in het vooronder, steekt deze familiaire Italiaan zijn sportieve aspiraties niet onder stoelen of banken. En hoewel de 145 al halverwege 1994 op de markt kwam. moesten we nog tot november 1995 wachten voor de 145 met klaverblad- versierselen, en bijbehorende specifikaties, geëerd werd. Dat laatste doen wij hier nog eens eventjes dunnetjes over. Over de vormgeving van de Alfa 145 zijn al boeken vol ge schreven. De sterk oplopende taillelijn in combinatie met dc aflopende daklijn, waardoor de achterruiten een maat je kleiner worden, de vinnig uit de ogen kijkende koplam pen die onder de motorkap door lijken te gluren, de V- vormen in motorkap en achterruit, de sterk accentueren de bumpers en het enigszins minuscule grilletje maken duidelijk dat de Italiaanse ontwerpers niet bang zijn ge weest om een 'apart model" op wielen te zetten. Geheel in lijn overigens met de sportieve uitstraling die het merk van nature al heeft. Dat die 'sporty look' bij de 145 aan de basis staat, dat wordt duidelijk ais blijkt dat voor het supersportieve Q- model slechts enkele uiterlijke wijzigingen zijn doorge voerd: het uitlaatsysteem is voorzien van een roestvrijst alen eindstuk, de side-skirts zijn speciaal ontworpen, de wielen zijn gegroeid naar 15 inch lichtmetalen velgen met 205/50 banden en verder zijn de bumperspoilers, zijskirts, deurgrepen en spiegels in de kleur van de carrosserie ge spoten. Natuurlijk ontbreken de klaverblad-logootjes niet op de achterklep en op de side-skirts. De echte Qaudrifoglio-aanpassing is natuurlijk onder de motorkap te vinden, maar daarover later meer. Ook aan de binnenkant is merkbaar dat we van doen heb ben met een Klavertje vier, hoewel Alfa een en ander ze ker niet overdreven heeft. Hier zal de prijs, 45.950 gulden, wel een belangrijke rol in gespeeld hebben: de juiste ba lans tussen een bijzonder potente auto en bijbehorende outfit. Maar niet getreurd, want er is nog genoeg leuks te vinden in de 145 O. Het sportstuurwiel en de knop van de schakelpook zijn met leer bekleed. De speciale grijs-an- traciet kleur van het kunststoffen dashboard en de rode accenten van de stiksels in het leer van stuurwiel en pook knop vormen een goede combinatie met het de grijze be kleding die op het eerste oog veel weg heeft van die in de Spider. Vanzelfsprekend zijn ook de meters in het dash board voorzien van een aparte, sportieve wijzerschaal. Wel is de achtergrond van de klokkenwinkel zwart geble ven terwijl witte wijzerplaten misschien net dat beetje ex tra zouden kunnen toevoegen. De sportstoelen waarborgen een goede zit. Bovendien zorgen ze er voor dat het lichaam tijdens de loskomende krachten van een pittig stukje stuurmanskunst netjes op de plaats blijft. Alleen had de zitting iets langer mogen zijn. want wie qua benen iets boven de gemiddelde lengte uitsteekt, die merkt op de langere ritten dat de bovenbe nen, in de buurt van de knieën, een beetje 'slaperig' wor den. Vanuit de bestuurdersstoel is het overigens goed regeren. Alle bedieningsorganen zitten binnen handbereik en zijn van de overzichtelijke soort. Ook voor de bediening van het register aan ventilatie-knoppen en schakelaars in de middenconsole hoef je als chauffeur je blik niet van de weg te halen. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging doet zijn werk zeer goed. Messcherp draait hij, indien gewenst, de neus van de Alfa de hoeken om. Het onderstel levert hier bij overigens ook een aardige prestatie. Door de week rijdt de Alfa lekker comfortabel, maar in het weekend, als hij eens lekker op zijn staart getrapt wordt, dan blijkt al gauw dat de vering duidelijk berekend is op zijn 110kW/150pk sterke hart. Tot de verdere, behoorlijk rijke, standaarduitrusting beho ren zaken als een bestuurdersairbag, hoofdsteunen ach terin, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspie gels, zes luidsprekers en een check control system. Over het uiterlijk van de 145 zijn al boeken vol geschreven. Hoewel het groene klavertje vier vooral de sportievelin- gen onder ons zal aanspreken, hoeft het geen probleem te zijn als deze een heel gezin moet vervoeren. Want door de grote interieurruimte biedt de Quadrifoglio plaats aan vier tot vijf personen. De voorpassagier heeft dankzij de enorme inham die het dashboard op zijn of haar plek biedt, een (optische) zee aan ruimte. Bovendien is de 145 Q niet bang voor een stukje sjouwwerk. Want hoewel de bagageruimte niet al te ruim bemeten is met zijn 320 liter, valt het toch zeker niet tegen. Bovendien kan deze nog worden vergroot door de achterbank, eventueel in delen, neer te klappen. Dan kan er maar liefst 1130 liter van het Als eerste binnen de Volkswagen Groep heeft Skoda een 24-uurs service in het leven geroepen om in geval van pech de Skoda-rijder adequaat te kunnen helpen. Voorlo pig zijn daarom acht dealers in Nederland aangesteld als Skoda Service Mobils. Mocht er een noodgeval ontstaan op een moment dat de werkplaatsen niet geopend zijn, dan kan de Skoda-rijder een beroep doen op deze dienst verlening. Hoewel de Skoda Felicia uiterst betrouwbaar is, wil het moederbedrijf Volkswagen het service-pakket verder uit breiden. Allereerst is Skoda aan de beurt om vervolgens over te gaan naar de andere merken van de Groep: Audi, Volkswagen en Seat. Mocht het voorkomen, dan zullen in de toekomst alle merken uit de Volkswagen Groep paraat staan om de klant zo snel mogelijk te helpen. Het kan dus voorkomen dat een Audi Service Mobil een Skoda-rijder komt hel pen, of andersom. Op termijn zal daarom het netwerk van alle Service Mobils onder een speciaal Europees alarm nummer bereikbaar zijn. De acht dealers, met naam en toenaam zijn dat Joosten in Eist. Cor Janssen in Maasbree, Schuurmans in Vught. Hu- go Slootjes in Gouda, M. Rijks in Winschoten, N. Nijsten in Bunde, Oude Nijhuis in Zutphen en Auto Colle in het Limburgse Susteren, die voorlopig zijn aangewezen om het voortouw te nemen in dit project, beschikken over een Skoda Felicia LXi met 50 kW sterke motor als hulpmo biel. De speciale uitrusting omvat een dakdrager met bord 'Non-stop Service', uitgebreide gereedschapsset. autotele- Met een 24-uurs service onderstreept Skoda haar dienstverlening. foon en koelkastje met verfrissingen voor de wachtende lichtmetalen sportvelgen en bumpers in kleur van de car- automobilist. rosserie. Een speciale striping met de logo's van alle mer- Verder is de hulp-Felicia herkenbaar aan de kleur Cham- ken uit de Volkswagen Groep geeft de banden aan met pagne, getint glas, centrale deurvergrendeling, 14-inch het Duitse moederbedrijf. een of ander meegenomen worden. Bij stationair draaiende motor hoor je de krachtbron nau welijks. Het geluid dat doordringt tot het interieur is absoluut geen hinderlijk geluid. En zolang het gaspedaal met een rustige rechter voet beroerd wordt zal dit ook niet veranderen. Alleen als het sportieve karakter wakker gemaakt wordt, klinkt een stevige brom. Maar daar doe je het vaak ook voor. Nu we het toch over dat andere karakter hebben, door de unieke combinatie van vier kleppen en twee bougies per cilinder, plus een variabel inlaatsysteem, staat de motor borg voor prima prestaties. De 2.0 liter Twin Spark laat merken dat hij er zin in heeft, zonder nu direct een ner veus karakter te hebben. De 110kW/150pk-sterke kracht bron, met een maximaal koppel van 186Nm bij 4000 toe ren per minuut, stuwt onze 1213 kilo zware testauto in 8,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per minuut. Onderweg schakelt de bak soepel, alhoewel het soms even zoeken geblazen is. De top ligt op bijna 210 kilometer per uur. Met deze cijfers kan de 145 QV zich scharen onder de noemer 'volbloed sportwagens'. Met een 'familiaire' in slag dankzij de praktische gebruiksmogelijkheden. Uiteraard is de Alfa 145 QV zowel technisch als wat zijn uitrusting betreft verregaand aangepast aan de sterke tweelitermotor in het vooronder. Zo berust het remmend vermogen op rondom inwendig geventileerde schijfrem men en is ABS standaard aan boord. Ook het onderstel is zodanig gewijzigd dat de Quadrifoglio uitstekend in staat is om de prestaties van de 2.0 in goede banen te leiden. In een rappe bocht wil hij wel eens wat over zijn voorwielen wegrijden, maar laat gewoon heel even het gas los en hij is weer 'all yours'. Misschien dat hij aan de pomp iets meer zijn best zou kun nen doen, want een gemiddeld verbruik van 9,8 liter per 100 km, is nu niet direct om over naar huis te schrijven. Waarschijnlijk knapt dit getal duidelijk op als de eerste kennismaking achter de rug is en er meestentijds rustig mee wordt gereden in plaats van de sprintjes die je er in het begin veelvuldig mee zult trekken. Maar ondanks dat kunnen we wel stellen dat de Quadri- foglio-versie van de 145 gewoon een heerlijke auto voor is. Zowel voor de huisvader of -moeder die van een pittig stukje autorijden houdt, maar ook nog even aan de kinde ren en de wekelijkse boodschappen moet denken, als voor de bestuurders die merendeels alleen of met z'n tweetjes in de 145 Q vertoeven. Zij zullen het allemaal zeker naar hun zin hebben met dit lekkere stukje speelgoed uit Italië. Want het is gewoon een allemansvriend. QCC<C<SOC< AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V, Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-351991 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Amestein) 0118-612236 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 0118-412610/410406 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KALAND Zuidstraat 27 0118-571382

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 18