Alfa Romeo 145 Quadrifoglio: Een echte allemansvriend
Skoda breidt haar dienstverlening uit
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice
i
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Uw auto start niet
Accu leeg of kapot
Ook voor een
nieuwe auto
naar de:
We zien 't in de winter zo vaak dat
mensen problemen hebben met 't
slecht starten van hun auto.
De oorzaak is in de meeste gevallen
een slechte accu.
Accu's begeven 't nu eenmaal het
snelst in de wintermaanden.
Voorkom een hoop narigheid en laat
uw accu tijdig testen bij de UAW-
bedrijven.
Zij hebben er verstand van en kun
nen uw auto weer voorzien van een
prima accu voor een redelijke prijs.
IESCHELDEBODE
BOVAG-leden met zekerheid!
318
Het is slechts een kwestie van geduld, maar je kunt er al
tijd donder op zeggen dat Alfa de meest gangbare model
len het erepredikaat Quadrifoglio toekent, met als bijbe
horend symbool het klavertje vier achter de typeaandui
ding. Ook de 145 is deze eer te beurt gevallen. Met een
Twin Spark 2.0 liter 16-kleps viercilinder-motor in het
vooronder, steekt deze familiaire Italiaan zijn sportieve
aspiraties niet onder stoelen of banken. En hoewel de 145
al halverwege 1994 op de markt kwam. moesten we nog
tot november 1995 wachten voor de 145 met klaverblad-
versierselen, en bijbehorende specifikaties, geëerd werd.
Dat laatste doen wij hier nog eens eventjes dunnetjes
over.
Over de vormgeving van de Alfa 145 zijn al boeken vol ge
schreven. De sterk oplopende taillelijn in combinatie met
dc aflopende daklijn, waardoor de achterruiten een maat
je kleiner worden, de vinnig uit de ogen kijkende koplam
pen die onder de motorkap door lijken te gluren, de V-
vormen in motorkap en achterruit, de sterk accentueren
de bumpers en het enigszins minuscule grilletje maken
duidelijk dat de Italiaanse ontwerpers niet bang zijn ge
weest om een 'apart model" op wielen te zetten. Geheel in
lijn overigens met de sportieve uitstraling die het merk
van nature al heeft.
Dat die 'sporty look' bij de 145 aan de basis staat, dat
wordt duidelijk ais blijkt dat voor het supersportieve Q-
model slechts enkele uiterlijke wijzigingen zijn doorge
voerd: het uitlaatsysteem is voorzien van een roestvrijst
alen eindstuk, de side-skirts zijn speciaal ontworpen, de
wielen zijn gegroeid naar 15 inch lichtmetalen velgen met
205/50 banden en verder zijn de bumperspoilers, zijskirts,
deurgrepen en spiegels in de kleur van de carrosserie ge
spoten. Natuurlijk ontbreken de klaverblad-logootjes niet
op de achterklep en op de side-skirts.
De echte Qaudrifoglio-aanpassing is natuurlijk onder de
motorkap te vinden, maar daarover later meer.
Ook aan de binnenkant is merkbaar dat we van doen heb
ben met een Klavertje vier, hoewel Alfa een en ander ze
ker niet overdreven heeft. Hier zal de prijs, 45.950 gulden,
wel een belangrijke rol in gespeeld hebben: de juiste ba
lans tussen een bijzonder potente auto en bijbehorende
outfit. Maar niet getreurd, want er is nog genoeg leuks te
vinden in de 145 O. Het sportstuurwiel en de knop van de
schakelpook zijn met leer bekleed. De speciale grijs-an-
traciet kleur van het kunststoffen dashboard en de rode
accenten van de stiksels in het leer van stuurwiel en pook
knop vormen een goede combinatie met het de grijze be
kleding die op het eerste oog veel weg heeft van die in de
Spider. Vanzelfsprekend zijn ook de meters in het dash
board voorzien van een aparte, sportieve wijzerschaal.
Wel is de achtergrond van de klokkenwinkel zwart geble
ven terwijl witte wijzerplaten misschien net dat beetje ex
tra zouden kunnen toevoegen.
De sportstoelen waarborgen een goede zit. Bovendien
zorgen ze er voor dat het lichaam tijdens de loskomende
krachten van een pittig stukje stuurmanskunst netjes op
de plaats blijft. Alleen had de zitting iets langer mogen
zijn. want wie qua benen iets boven de gemiddelde lengte
uitsteekt, die merkt op de langere ritten dat de bovenbe
nen, in de buurt van de knieën, een beetje 'slaperig' wor
den.
Vanuit de bestuurdersstoel is het overigens goed regeren.
Alle bedieningsorganen zitten binnen handbereik en zijn
van de overzichtelijke soort. Ook voor de bediening van
het register aan ventilatie-knoppen en schakelaars in de
middenconsole hoef je als chauffeur je blik niet van de
weg te halen.
De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging doet zijn
werk zeer goed. Messcherp draait hij, indien gewenst, de
neus van de Alfa de hoeken om. Het onderstel levert hier
bij overigens ook een aardige prestatie. Door de week
rijdt de Alfa lekker comfortabel, maar in het weekend, als
hij eens lekker op zijn staart getrapt wordt, dan blijkt al
gauw dat de vering duidelijk berekend is op zijn
110kW/150pk sterke hart.
Tot de verdere, behoorlijk rijke, standaarduitrusting beho
ren zaken als een bestuurdersairbag, hoofdsteunen ach
terin, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspie
gels, zes luidsprekers en een check control system.
Over het uiterlijk van de 145 zijn al boeken vol geschreven.
Hoewel het groene klavertje vier vooral de sportievelin-
gen onder ons zal aanspreken, hoeft het geen probleem te
zijn als deze een heel gezin moet vervoeren. Want door de
grote interieurruimte biedt de Quadrifoglio plaats aan
vier tot vijf personen. De voorpassagier heeft dankzij de
enorme inham die het dashboard op zijn of haar plek
biedt, een (optische) zee aan ruimte. Bovendien is de 145
Q niet bang voor een stukje sjouwwerk. Want hoewel de
bagageruimte niet al te ruim bemeten is met zijn 320 liter,
valt het toch zeker niet tegen. Bovendien kan deze nog
worden vergroot door de achterbank, eventueel in delen,
neer te klappen. Dan kan er maar liefst 1130 liter van het
Als eerste binnen de Volkswagen Groep heeft Skoda een
24-uurs service in het leven geroepen om in geval van
pech de Skoda-rijder adequaat te kunnen helpen. Voorlo
pig zijn daarom acht dealers in Nederland aangesteld als
Skoda Service Mobils. Mocht er een noodgeval ontstaan
op een moment dat de werkplaatsen niet geopend zijn,
dan kan de Skoda-rijder een beroep doen op deze dienst
verlening.
Hoewel de Skoda Felicia uiterst betrouwbaar is, wil het
moederbedrijf Volkswagen het service-pakket verder uit
breiden. Allereerst is Skoda aan de beurt om vervolgens
over te gaan naar de andere merken van de Groep: Audi,
Volkswagen en Seat.
Mocht het voorkomen, dan zullen in de toekomst alle
merken uit de Volkswagen Groep paraat staan om de
klant zo snel mogelijk te helpen. Het kan dus voorkomen
dat een Audi Service Mobil een Skoda-rijder komt hel
pen, of andersom. Op termijn zal daarom het netwerk van
alle Service Mobils onder een speciaal Europees alarm
nummer bereikbaar zijn.
De acht dealers, met naam en toenaam zijn dat Joosten in
Eist. Cor Janssen in Maasbree, Schuurmans in Vught. Hu-
go Slootjes in Gouda, M. Rijks in Winschoten, N. Nijsten
in Bunde, Oude Nijhuis in Zutphen en Auto Colle in het
Limburgse Susteren, die voorlopig zijn aangewezen om
het voortouw te nemen in dit project, beschikken over een
Skoda Felicia LXi met 50 kW sterke motor als hulpmo
biel.
De speciale uitrusting omvat een dakdrager met bord
'Non-stop Service', uitgebreide gereedschapsset. autotele-
Met een 24-uurs service onderstreept Skoda haar dienstverlening.
foon en koelkastje met verfrissingen voor de wachtende lichtmetalen sportvelgen en bumpers in kleur van de car-
automobilist. rosserie. Een speciale striping met de logo's van alle mer-
Verder is de hulp-Felicia herkenbaar aan de kleur Cham- ken uit de Volkswagen Groep geeft de banden aan met
pagne, getint glas, centrale deurvergrendeling, 14-inch het Duitse moederbedrijf.
een of ander meegenomen worden.
Bij stationair draaiende motor hoor je de krachtbron nau
welijks. Het geluid
dat doordringt tot het interieur is absoluut geen hinderlijk
geluid. En zolang het gaspedaal met een rustige rechter
voet beroerd wordt zal dit ook niet veranderen. Alleen als
het sportieve karakter wakker gemaakt wordt, klinkt een
stevige brom. Maar daar doe je het vaak ook voor.
Nu we het toch over dat andere karakter hebben, door de
unieke combinatie van vier kleppen en twee bougies per
cilinder, plus een variabel inlaatsysteem, staat de motor
borg voor prima prestaties. De 2.0 liter Twin Spark laat
merken dat hij er zin in heeft, zonder nu direct een ner
veus karakter te hebben. De 110kW/150pk-sterke kracht
bron, met een maximaal koppel van 186Nm bij 4000 toe
ren per minuut, stuwt onze 1213 kilo zware testauto in 8,6
seconden van 0 naar 100 kilometer per minuut. Onderweg
schakelt de bak soepel, alhoewel het soms even zoeken
geblazen is. De top ligt op bijna 210 kilometer per uur.
Met deze cijfers kan de 145 QV zich scharen onder de
noemer 'volbloed sportwagens'. Met een 'familiaire' in
slag dankzij de praktische gebruiksmogelijkheden.
Uiteraard is de Alfa 145 QV zowel technisch als wat zijn
uitrusting betreft verregaand aangepast aan de sterke
tweelitermotor in het vooronder. Zo berust het remmend
vermogen op rondom inwendig geventileerde schijfrem
men en is ABS standaard aan boord. Ook het onderstel is
zodanig gewijzigd dat de Quadrifoglio uitstekend in staat
is om de prestaties van de 2.0 in goede banen te leiden. In
een rappe bocht wil hij wel eens wat over zijn voorwielen
wegrijden, maar laat gewoon heel even het gas los en hij is
weer 'all yours'.
Misschien dat hij aan de pomp iets meer zijn best zou kun
nen doen, want een gemiddeld verbruik van 9,8 liter per
100 km, is nu niet direct om over naar huis te schrijven.
Waarschijnlijk knapt dit getal duidelijk op als de eerste
kennismaking achter de rug is en er meestentijds rustig
mee wordt gereden in plaats van de sprintjes die je er in
het begin veelvuldig mee zult trekken.
Maar ondanks dat kunnen we wel stellen dat de Quadri-
foglio-versie van de 145 gewoon een heerlijke auto voor
is. Zowel voor de huisvader of -moeder die van een pittig
stukje autorijden houdt, maar ook nog even aan de kinde
ren en de wekelijkse boodschappen moet denken, als voor
de bestuurders die merendeels alleen of met z'n tweetjes
in de 145 Q vertoeven. Zij zullen het allemaal zeker naar
hun zin hebben met dit lekkere stukje speelgoed uit Italië.
Want het is gewoon een allemansvriend.
QCC<C<SOC<
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V,
Zuidweg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-351991
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Amestein)
0118-612236
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
0118-412610/410406
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KALAND
Zuidstraat 27
0118-571382