OPEN DAGEN
W« bepalen we zelf welke opleiding we gaan
'Onderwijs is investeren in de toekomst
Open dagen
Oosterschelde
College
KIEZEN
Dongemond College Raamsdonksveer verzorgt vanaf derde klas het vak keuzebegeleiding
J. van Poll en het boeiende bestaan van een schooldecaan
Srducatief Centrum Walcheren
Op 5 februari 1995 start de cursus
Informatie en aanmelden:
Hoofdvestiging Middelburg
Latijnse Schoolstraat 10
Tel. 0118-616278
Citotoets
Hameren
Oriëntatiedag
Meedraaidag
Kamers
ÖUHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 JANUARI 1996
309
Een mooi beroep verdient een uitstekende
opleiding. Een uitstekende opleiding is de beste
garantie voor een goed vervolg.
Kom naar onze open dagen en maak kennis met:
proces- en laboratoriumtechniek
(diverse richtingen)
oriëntatie en schakeling
vooropleiding hoger beroepsonderwijs
(het alternatief voor HAVO)
sociaal-pedagogisch werk
(extra certificaten)
uiterlijke verzorging
(haarverzorging, schoonheidsverzorging,
pedicure)
leren en werken: kappen
oriëntatie- en schakelprogramma's
vrijdag 26 Januari van 13.30 - 17.30 uur en
zaterdag 27 januari van 10.00 - 15.00 uur
Rommerswalestraat 1Goes
woensdag 31 januari van 13.30 - 17.00 uur
en van 19.00 - 21.00 uur
woensdag 31 januari van 13.30 - 17.00 uur en
van 19.00 tot 21.00 uur en
zaterdag 3 februari van 10.00 - 15.00 uur
J.P. Coenstraat 5, Goes
Kun je niet komen? Vraag informatie aan. Stuur de
bon in open enveloppe zonder postzegel naar
Oosterschelde College
Antwoordnummer 705
4460 WB Goes
Opbellen kan ook: 0113-231170
Voorlichting
uI o Vorming
een intensieve training voor mensen die op zoek
zijn naar werk of scholing om duidelijk te krijgen
wat de mogelijkheden zijn
Cursusplaats Vlissingen, Verlengde Bonedijkestraat 275.
16 weken, 2 lessen per week (maandag- en donderdagmiddag).
Kosten 100.- inclusief studiemateriaal.
j Naam:
j Adres:
1 Postcode:Plaats:
i
Telefoon:
I
I
I
I
I Wil graag meer informatie over:
Dongemond College Collegeweg 1 Raamsdonskveer 0162-
513469 vbo, mavo, havo en vwo. Open dag 20 januari 10.00-
13.00 uur
KTS Oosterhout Bouwlingstraat 47 Oosterrhout 0162-
453581 vbo met afdelingen bouw. elektro- en installatietech
niek, voertuigentechniek, metaal en kunststofbewerking
Open dag 20 januari 9.30-13.00 uurDe Brug Paterserf 6.
Oosterhout Tel. 0162-453529 vbo/ivbo Open dag 20 januari:
Mgr. Frencken College Slotlaan 40.4902 AE Oosterhout Tel.
0162-426355 havo of atheneum Open dag 20 januari van 9.30-
13.30 uur. St. Oelbertgymnasium Warardelaan 3. 4904 PA
Oosterhout Tel. 0162-456279 Categoraal gymnasium Open
dag 20 januari; Mavo Oosterhout. Kruidenlaan 19, 4907 AA
Oosterhout Tel. 0162-4573727 Open dag 20 januari 9.30-13.00
Burg. Alberts College Bosheidestraat 1, Rucphen Tel. 0165-
341207 mavo/vbo met afdelingen bouw-, installatie- en
mechanische techniek. Open dag 20 januari
ADC West Brabant, Locatie Princentuin Tuinzigtlaan 10,
Breda Tel. 076-5140156 Beroepsvoorbereiding Open dag 3
februari 10.00-16.00 uur: VBO De Beemden Vijverstraat 1,
Prinsenbeek Tel. 076-5412255 Afdelingen verzorging en
administratie Open dagen 20 januari 11.00-15.00 uur
Prinsenbeek; 8 februari 19.00-22.00 uur Breda: Van Cooth
Scholengemeenschap Biesdonkweg 33, Breda Tel. 076-
5874750 vbo met sector techniek, consumptief en dienstver
lening/gezondheidszorg Open dag 20 januari van 10.00-14.00
uurFlorijn College Mgr. de Vetstraat 1, Breda Tel. 076-
5212358 vbo, mavo Bisonstraat 3. mbo Open dag 21 januari:
Stedelijke Gymnasium Nassausingel 7. Breda Tel. 076-
5225040 gymnasium (vwo) Open dag 27 januari van 10.00-
14.00 uur, Markenhage College Emerweg 29, Breda Tel. 076-
5141152 mavo. havo, atheneum (met Latijn) Open dag 27
januari: Onze Lieve Vrouwelyceum Paul Winchausenweg 11,
Breda Tel. 076-5224707 gymnasium, atheneum, havo Open
dag 27 januari: Esthetica Opleidingen Delpratsingel 28,
Breda Tel. 076-5146466 Open dagen 27 januari. 10 en 11 mei
en 24 augustusFlorijn College Mgr. de Vetstraat 1, Breda Tel.
076-5212358 vbo. mavo en mbo Open dag 21 januari: Ned.
Opleidingscentrum voor Toeristisch Kader Boschstraat 32-
34. 4811 GH Breda Tel. 076-5148300 Open dag 17 februari:
Spectrum College Namenstraat 71, Breda Tel. 076-5875550
Open dag 27 januari 10.00-15.00 uur
Catharina mavo Burg. Vranckenstraat 6, Zevenbergen Tel.
0168-324431 Open dag 27 januari
Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur Stijn
Streuvelselaan 42, Etten-Leur Tel. 076-5015905 mavo, havo,
atheneum, gymnasium Open dag 20 januari: Hogeschool
West-Brabant Concordialaan 137, Etten-Leur Tel. 076-
5021950 Open dag 14 februari 18.00-21.00 uur
KTS Oudenbosch Pagnevaartweg 5, Oudenbosch Tel. 0165-
315600 vbo technisch en consumptief Open dagen 25 en 26
januari
AOC West-Brabant Agrarische School Postbus 161.4650 AD
Steenbergen Tel. 0167-563517 vbo Open dagen 8 februari
18.30-21.00 uur en 10 februari 10.00-12.00 uur
Nieuwervaart Bovendonk 111. Roosendaal Tel. 0165-535303
vbo Open dag 10 februari 10.00-13.00 uurian Tinbergen
College Bovendonk 1.4707 ZH Roosendaal Tel. 0165-543871
mavo, havo, atheneum. Open dag 6 februari 19.00-22.00 uur
Technische School St. Joseph Laan van Henegouwen 16,
Roosendaal Tel. 0165-550288 vbo: grafische techniek, trans
port en logistiek, elektro-, metaal-,'bouw- en motorvoertui
gentechniek Open dag 1 februari 19.00-21.00 uur
Roncalli Scholengemeenschap Tuinkerspad 6, Bergen op
Zoom Tel. 0164-241050 atheneum, havo.mavo Open dag 1
februari 16.00 uur en 19.30 uur. Technisch College Antonie
Keldermans Nobellaan 50, Bergen op Zoom Tel. 0164-236023
Open dagen 2 februari 17.00-21.00 uur en 3 februari 10.00-
13.00 uur
Grote hilariteit heerst er onder de leerlingen
van havo 5 van het Dongemond College in het
Brabantse Raamsdonksveer als ze met z'n
allen het kleine kamertje van decaan Cor Sips
bestormen. Een kamer waar ze regelmatig
komen voor informatie over vervolgonderwijs.
Maar niet met een man of dertig tegelijk.
De beslissing over welke opleiding er na de havo volgt,
blijkt in deze klas vooral bij de leerling zelf te liggen. Een
beeld wat overigens niet alleen voor havo-leerlingen
geldt. Leerlingen in het middelbaar onderwijs bepalen in
grote lijnen zelf wat ze na het afronden van hun studie
gaan doen. Studenten die voortgezet onderwijsopleidin
gen volgen kiezen over het algemeen voor een beróep-
opleiding, terwijl leerlingen uit het lager en middelbaar
beroepsonderwijs eerder kiezen om te gaan werken.
De havo-leeringen zijn het er onderling beslist over eens:
zij bepalen nu zelf hun toekomstige opleiding. „Kijk op
lagere school bepaalden je ouders en je leraar naar
welke opleiding je ging," zegt een leerlinge. „Op basis
van de citotoets en het ^oordeel van de leraar werd
bepaald dat ik naar de havo kon." Alle leerlingen blijken
inderdaad op de lagere school onderworpen te zijn aan
de citotoets, een toets waarin door middel van verschil
lende onderdelen naast cijfermatige en taalkundige ken
nis ook algemene ontwikkelingen worden getest.
De schoolleiding van het Veerse Dongemond College
heeft sinds een paar jaar het vak keuzebegeleiding in het
onderwijsprogramma opgenomen. Alle havo- en vwo-3
leerlingen krijgen één uur per week keuzebegeleiding.
Tijdens deze les staan niet alleen de verschillende oplei
dingsmogelijkheden centraal, maar wordt ook aandacht
besteed aan het verzamelen van informatie, met en zon
der behulp van de decaan. Dit vak wordt overigens niet
aan alle onderwijsinstellingen gegeven.
Of de lessen keuzebegeleiding inderdaad nuttig zijn? De
leerlingen reageren nogal verschillend. De één noemt
het onzinnig, terwijl een ander het vak als zeer nuttig
ervaart. De reacties over de begeleiding en de informa
tievoorziening door de decaan zijn eveneens wisselend.
„Ik vind dat de decaan altijd veel te weinig tijd voor je
heeft," roept een van de meisjes geërgerd. „Wel nee, dat
ligt aan jezelf," reageert een klasgenoot fel. „Als je bij
hem binnen komt stormen en onmiddellijk een ant
woord verwacht, ben je natuurlijk aan het verkeerde
adres. Hij neemt wel degelijk
tijd voor je, maar je moet wel
een afspraak maken." Naast de
deur van de kamer van de
decaan hangt een lijstje waarop
verschillende namen staan.
Deze jongeren kunnen of infor
matie afhalen of terecht voor
een afspraak.
Het merendeel van havo-5 weet
overigens al precies wat het na
het behalen van het diploma
gaat doen. Het overgrote deel
heeft al één of meerdere voor
lichtingsdagen bezocht. Deze
ervaren de jongeren als een
positieve aanvulling op de
informatie die ze al hadden.
„Zo'n dag geeft een goed beeld
van een school. Ik heb op deze
manier al een opleiding af laten
vallen," zegt een jongen beslist.
„De hele opzet, de presentatie,
alles was daar zo rommeling.
Dat zegt volgens mij ook iets
aver de opleiding."
De enkeling die nog geen nieu
we school van binnen heeft
gezien, kan niet vertellen waar
om hij geen open dag heeft
bezocht. Het antwoord bestaat
uit een schouderophalend
gebaar. Zelfs als Jan Slenders,
de in het lokaal aanwezige
waarnemend locatiedirecteur,
de leerling erop wijst dat dat
niet erg slim is, blijft een ant
woord achterwege.
decaan precies inhoudt, omdat hij het belangrijk vindt
dat mensen dat weten:
Van Poll is aangesteld als decaan voor het vwo. Op de
SSGM zijn nog twee decanen werkzaam: voor de mavo-
en de havo-afdeling. De vwo-leerlingen maken in de
derde klas kennis met hun decaan. Ze moeten dan een
keuze maken voor de economische of exacte richting.
Van Poll: „Ik begin dan met een pakketkeuzeles te
geven. Het is voor leerlingen op die leeftijd vaak nog
moeilijk te overzien of het van belang is een een
bepaald vak in het pakket te houden of te laten vallen.
Zonder natuurkunde bijvoorbeeld sluit je een techni
sche vervolgopleiding uit. En ook als je later in de
gezondheidssector wilt werken, kun je eigenlijk niet
zonder natuur- en scheikunde. Dat moeten ze zich goed
realiseren. Maar het is natuurlijk ook een grote misvat
ting dat je zonder wis- en natuurkunde in je pakket niks
kunt. Denk maar eens aan vakken als bestuurs- of
bedrijfskunde."
De derdeklassers krijgen ook de mogelijkheid om een
interesse- en aanlegtest te ondergaan via de Stichting
Keuze Begeleiding Onderwijs Arbeid (SKOA). „En
leerlingen die echt nog geen idee hebben welke kant ze
later op willen, raad ik aan een zo'n breed mogelijk pak
ket te nemen."
Niet alleen het vakkenpakket is belangrijk voor een
later beroep, ook karaktereigenschappen zijn van
belang. Van Poll: „Wie een opvliegend karakter heeft,
kan beter later niet voor de klas gaan staan. Wie sport
leider wil worden, moet uiteraard aanleg voor sport
hebben, maar ook is het belangrijk dat hij goed is in de
omgang met mensen van allerlei leeftijden."
Voor de ouders organiseert de decaan ook jaarlijks bij
eenkomsten.
In de vierde klas kan de vwo-leerling nog één vak laten
vallen, maar in de vijfde is het defenitieve eindexamen
pakket van zeven of acht vakken bepaald. Dan begint
voor de schooldecaan het tweede deel van zijn taak. Van
Poll: „Nu komt de vraag aan de orde wat te doen na het
eindexamen. Het is belangrijk dat de leerlingen zich
daar in de vijfde al op oriënteren, want wat je moet
voorkomen is dat iemand met zijn diploma op zak het
nog niet weet."
De leerlingen krijgen brochures en tijdschriften ter
oriëntatie en in november is er een beroepenoriëntatie-
dag voor alle Zeeuwse scholen. „Ze kunnen zich voor
drie verschillende beroepen opgeven en krijgen dan in
groepsverband of individueel informatie aangeboden.
Willen ze dan nog meer weten, dan kunnen ze iedere
donderdag, de vaste decanendag, bij mij terecht."
Hij wijst op een kast vol boeken en brochures van aller
lei hbo-instellingen en universiteiten en zegt lachend:
„Begin oktober komen er pakken post binnen met aller
lei informatie over opleidingen en open dagen. Die kan
iedereen inkijken. Ik raad de leerlingen aan om vooral
naar die open dagen te gaan en daar dan ook gerichte
vragen te stellen. Hoe zit een eerste studiejaar in elkaar,
wat zijn de zware vakken en wat is het perspectief op de
arbeidsmarkt."
Samen met de Rotaryclub Walcheren wordt er ook nog
een 'meedraaidag' georganiseerd. „De leerlingen krij
gen zo de mogelijkheid om eens een dag over iemands
schouder mee te kijken en een idee te krijgen wat een
bepaald beroep nu eigenlijk inhoudt", vertelt Van Poll
over dit unieke project. „En verder adviseer de leerlin
gen vooral met veel mensen te praten over hun beroeps
keuze, ook dat kan heel verhelderend werken." Voor
bepaalde richtingen zoals medicijnen en diergeneeskun
de bestaat een beperkte toelating of numerus fixus. Als
je in Nederland uitgeloot wordt, kun je in België gaan
studeren," zegt Van Poll, „maar je moet je er goed
bewust van zijn dat het er daar veel schoolser aan toe
gaat dan in Nederland en dat valt vaak bijhoorlijk tegen.
Het is goed om je dan ook eens op een andere studier
ichting te oriënteren."
In het eindexamenjaar komt de voorbereiding op het
studeren aan bod. „Vaak hikken de leerlingen er tegen
aan dat ze uit Zeeland weg moeten, maar is er geen
andere mogelijkheid. Dat betekent in de meeste geval
len op kamers wonen. En vind er maar eens een. In
Utrecht bijvoorbeeld is dat heel moeilijk. Mijn advies
aan ouders en leerlingen is dan ook: begin op tijd te zoe
ken en schakel daarbij familie en vrienden in."
Als rechtgeaarde schooldecaan maakt Van Poll zich ern
stig zorgen over de voortdurende bezuinigingen in de
onderwijssector. „Het is langzamerhand zo dat de huur
van een kamer de hele basisbeurs opslokt. Die beurs is
dus bij lange na niet toereikend. En de laatste plannen
van minister Ritzen over de invoering van de prestatie
beurs zijn afgelopen jaar wel door de Eerste Kamer wel
gedwarsboomd, maar hoe ziet het er volgend jaar uit?
Een studieduur van drie jaar is misschien mogelijk,
maar gaat wel ten koste van de kwaliteit. De bezuinigin
gen moeten niet zover doorslaan dat het de jeugd onmo
gelijk gemaakt wordt om te studeren. Dat is het paard
achter de wagen spannen. Investeren in het onderwijs is
tenslotte in ieders belang: het is investeren in de toe
komst."
Jan Slenders en Cor Sips zeggen
na afloop van het gesprek met Leerlingen van havo-
havo-5 op dat zij er bij de leer- kamer van de decaan.
lingen op hameren om vooral
zoveel mogelijk informatie te
verzamelen voordat ze een keuze maken. „We doen ons
best, maar er zijn er altijd een paar die het zelf beter
weten. We blijven ze natuurlijk niet achter hun vodden
zitten. Als ze hier straks met hun diploma vertrekken,
mag je toch verwachten dat ze naast een opleiding ook
met locatiedirecteur Jan Slenders en decaan Cor Sips in de
FOTO WIM VERMEEREN
een beetje zelfstandigheid hebben. Maar het gebeurt
toch nog elk jaar dat op de allerlaatste dag dat leerlingen
zich kunnen inschrijven iemand verschrikt bij ons bin
nenstormt met de mededeling 'hallo meneer, ik moet me
nog ergens inschrijven...'."
Welk vakkenpakket moet ik kiezen? Wat wil
ik eigenlijk later worden? Moet ik op kamers
gaan wonen? Zit ik straks niet met een grote
schuld opgezadeld als ik eens een studiejaar
verspeel? Het zijn enkele van de vele vragen
waar schooldecaan J.W.J.H van Poll met de
regelmaat van de klok mee wordt geconfron
teerd. Tot zijn genoegen overigens, want 'als
decaan word je steeds met je neus op de fei
ten gedrukt'.
„Dat maakt het zo buitengewoon boeiend." Van Poll,
ieraar Duits op de Stedelijke Scholengemeenschap
Middelburg (SSGM), is zeven uur per week werkzaam
als schooldecaan. Ondanks zijn volle agenda neemt hij
uitgebreid de tijd om te vertellen wat het werk van een
Schooldecaan Van Poll heeft een kast vol informatie over
studiemogelijkheden.
FOTO PIET DAVIDSE