OPEN DAGEN W« bepalen we zelf welke opleiding we gaan 'Onderwijs is investeren in de toekomst Open dagen Oosterschelde College KIEZEN Dongemond College Raamsdonksveer verzorgt vanaf derde klas het vak keuzebegeleiding J. van Poll en het boeiende bestaan van een schooldecaan Srducatief Centrum Walcheren Op 5 februari 1995 start de cursus Informatie en aanmelden: Hoofdvestiging Middelburg Latijnse Schoolstraat 10 Tel. 0118-616278 Citotoets Hameren Oriëntatiedag Meedraaidag Kamers ÖUHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 JANUARI 1996 309 Een mooi beroep verdient een uitstekende opleiding. Een uitstekende opleiding is de beste garantie voor een goed vervolg. Kom naar onze open dagen en maak kennis met: proces- en laboratoriumtechniek (diverse richtingen) oriëntatie en schakeling vooropleiding hoger beroepsonderwijs (het alternatief voor HAVO) sociaal-pedagogisch werk (extra certificaten) uiterlijke verzorging (haarverzorging, schoonheidsverzorging, pedicure) leren en werken: kappen oriëntatie- en schakelprogramma's vrijdag 26 Januari van 13.30 - 17.30 uur en zaterdag 27 januari van 10.00 - 15.00 uur Rommerswalestraat 1Goes woensdag 31 januari van 13.30 - 17.00 uur en van 19.00 - 21.00 uur woensdag 31 januari van 13.30 - 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur en zaterdag 3 februari van 10.00 - 15.00 uur J.P. Coenstraat 5, Goes Kun je niet komen? Vraag informatie aan. Stuur de bon in open enveloppe zonder postzegel naar Oosterschelde College Antwoordnummer 705 4460 WB Goes Opbellen kan ook: 0113-231170 Voorlichting uI o Vorming een intensieve training voor mensen die op zoek zijn naar werk of scholing om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden zijn Cursusplaats Vlissingen, Verlengde Bonedijkestraat 275. 16 weken, 2 lessen per week (maandag- en donderdagmiddag). Kosten 100.- inclusief studiemateriaal. j Naam: j Adres: 1 Postcode:Plaats: i Telefoon: I I I I I Wil graag meer informatie over: Dongemond College Collegeweg 1 Raamsdonskveer 0162- 513469 vbo, mavo, havo en vwo. Open dag 20 januari 10.00- 13.00 uur KTS Oosterhout Bouwlingstraat 47 Oosterrhout 0162- 453581 vbo met afdelingen bouw. elektro- en installatietech niek, voertuigentechniek, metaal en kunststofbewerking Open dag 20 januari 9.30-13.00 uurDe Brug Paterserf 6. Oosterhout Tel. 0162-453529 vbo/ivbo Open dag 20 januari: Mgr. Frencken College Slotlaan 40.4902 AE Oosterhout Tel. 0162-426355 havo of atheneum Open dag 20 januari van 9.30- 13.30 uur. St. Oelbertgymnasium Warardelaan 3. 4904 PA Oosterhout Tel. 0162-456279 Categoraal gymnasium Open dag 20 januari; Mavo Oosterhout. Kruidenlaan 19, 4907 AA Oosterhout Tel. 0162-4573727 Open dag 20 januari 9.30-13.00 Burg. Alberts College Bosheidestraat 1, Rucphen Tel. 0165- 341207 mavo/vbo met afdelingen bouw-, installatie- en mechanische techniek. Open dag 20 januari ADC West Brabant, Locatie Princentuin Tuinzigtlaan 10, Breda Tel. 076-5140156 Beroepsvoorbereiding Open dag 3 februari 10.00-16.00 uur: VBO De Beemden Vijverstraat 1, Prinsenbeek Tel. 076-5412255 Afdelingen verzorging en administratie Open dagen 20 januari 11.00-15.00 uur Prinsenbeek; 8 februari 19.00-22.00 uur Breda: Van Cooth Scholengemeenschap Biesdonkweg 33, Breda Tel. 076- 5874750 vbo met sector techniek, consumptief en dienstver lening/gezondheidszorg Open dag 20 januari van 10.00-14.00 uurFlorijn College Mgr. de Vetstraat 1, Breda Tel. 076- 5212358 vbo, mavo Bisonstraat 3. mbo Open dag 21 januari: Stedelijke Gymnasium Nassausingel 7. Breda Tel. 076- 5225040 gymnasium (vwo) Open dag 27 januari van 10.00- 14.00 uur, Markenhage College Emerweg 29, Breda Tel. 076- 5141152 mavo. havo, atheneum (met Latijn) Open dag 27 januari: Onze Lieve Vrouwelyceum Paul Winchausenweg 11, Breda Tel. 076-5224707 gymnasium, atheneum, havo Open dag 27 januari: Esthetica Opleidingen Delpratsingel 28, Breda Tel. 076-5146466 Open dagen 27 januari. 10 en 11 mei en 24 augustusFlorijn College Mgr. de Vetstraat 1, Breda Tel. 076-5212358 vbo. mavo en mbo Open dag 21 januari: Ned. Opleidingscentrum voor Toeristisch Kader Boschstraat 32- 34. 4811 GH Breda Tel. 076-5148300 Open dag 17 februari: Spectrum College Namenstraat 71, Breda Tel. 076-5875550 Open dag 27 januari 10.00-15.00 uur Catharina mavo Burg. Vranckenstraat 6, Zevenbergen Tel. 0168-324431 Open dag 27 januari Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur Stijn Streuvelselaan 42, Etten-Leur Tel. 076-5015905 mavo, havo, atheneum, gymnasium Open dag 20 januari: Hogeschool West-Brabant Concordialaan 137, Etten-Leur Tel. 076- 5021950 Open dag 14 februari 18.00-21.00 uur KTS Oudenbosch Pagnevaartweg 5, Oudenbosch Tel. 0165- 315600 vbo technisch en consumptief Open dagen 25 en 26 januari AOC West-Brabant Agrarische School Postbus 161.4650 AD Steenbergen Tel. 0167-563517 vbo Open dagen 8 februari 18.30-21.00 uur en 10 februari 10.00-12.00 uur Nieuwervaart Bovendonk 111. Roosendaal Tel. 0165-535303 vbo Open dag 10 februari 10.00-13.00 uurian Tinbergen College Bovendonk 1.4707 ZH Roosendaal Tel. 0165-543871 mavo, havo, atheneum. Open dag 6 februari 19.00-22.00 uur Technische School St. Joseph Laan van Henegouwen 16, Roosendaal Tel. 0165-550288 vbo: grafische techniek, trans port en logistiek, elektro-, metaal-,'bouw- en motorvoertui gentechniek Open dag 1 februari 19.00-21.00 uur Roncalli Scholengemeenschap Tuinkerspad 6, Bergen op Zoom Tel. 0164-241050 atheneum, havo.mavo Open dag 1 februari 16.00 uur en 19.30 uur. Technisch College Antonie Keldermans Nobellaan 50, Bergen op Zoom Tel. 0164-236023 Open dagen 2 februari 17.00-21.00 uur en 3 februari 10.00- 13.00 uur Grote hilariteit heerst er onder de leerlingen van havo 5 van het Dongemond College in het Brabantse Raamsdonksveer als ze met z'n allen het kleine kamertje van decaan Cor Sips bestormen. Een kamer waar ze regelmatig komen voor informatie over vervolgonderwijs. Maar niet met een man of dertig tegelijk. De beslissing over welke opleiding er na de havo volgt, blijkt in deze klas vooral bij de leerling zelf te liggen. Een beeld wat overigens niet alleen voor havo-leerlingen geldt. Leerlingen in het middelbaar onderwijs bepalen in grote lijnen zelf wat ze na het afronden van hun studie gaan doen. Studenten die voortgezet onderwijsopleidin gen volgen kiezen over het algemeen voor een beróep- opleiding, terwijl leerlingen uit het lager en middelbaar beroepsonderwijs eerder kiezen om te gaan werken. De havo-leeringen zijn het er onderling beslist over eens: zij bepalen nu zelf hun toekomstige opleiding. „Kijk op lagere school bepaalden je ouders en je leraar naar welke opleiding je ging," zegt een leerlinge. „Op basis van de citotoets en het ^oordeel van de leraar werd bepaald dat ik naar de havo kon." Alle leerlingen blijken inderdaad op de lagere school onderworpen te zijn aan de citotoets, een toets waarin door middel van verschil lende onderdelen naast cijfermatige en taalkundige ken nis ook algemene ontwikkelingen worden getest. De schoolleiding van het Veerse Dongemond College heeft sinds een paar jaar het vak keuzebegeleiding in het onderwijsprogramma opgenomen. Alle havo- en vwo-3 leerlingen krijgen één uur per week keuzebegeleiding. Tijdens deze les staan niet alleen de verschillende oplei dingsmogelijkheden centraal, maar wordt ook aandacht besteed aan het verzamelen van informatie, met en zon der behulp van de decaan. Dit vak wordt overigens niet aan alle onderwijsinstellingen gegeven. Of de lessen keuzebegeleiding inderdaad nuttig zijn? De leerlingen reageren nogal verschillend. De één noemt het onzinnig, terwijl een ander het vak als zeer nuttig ervaart. De reacties over de begeleiding en de informa tievoorziening door de decaan zijn eveneens wisselend. „Ik vind dat de decaan altijd veel te weinig tijd voor je heeft," roept een van de meisjes geërgerd. „Wel nee, dat ligt aan jezelf," reageert een klasgenoot fel. „Als je bij hem binnen komt stormen en onmiddellijk een ant woord verwacht, ben je natuurlijk aan het verkeerde adres. Hij neemt wel degelijk tijd voor je, maar je moet wel een afspraak maken." Naast de deur van de kamer van de decaan hangt een lijstje waarop verschillende namen staan. Deze jongeren kunnen of infor matie afhalen of terecht voor een afspraak. Het merendeel van havo-5 weet overigens al precies wat het na het behalen van het diploma gaat doen. Het overgrote deel heeft al één of meerdere voor lichtingsdagen bezocht. Deze ervaren de jongeren als een positieve aanvulling op de informatie die ze al hadden. „Zo'n dag geeft een goed beeld van een school. Ik heb op deze manier al een opleiding af laten vallen," zegt een jongen beslist. „De hele opzet, de presentatie, alles was daar zo rommeling. Dat zegt volgens mij ook iets aver de opleiding." De enkeling die nog geen nieu we school van binnen heeft gezien, kan niet vertellen waar om hij geen open dag heeft bezocht. Het antwoord bestaat uit een schouderophalend gebaar. Zelfs als Jan Slenders, de in het lokaal aanwezige waarnemend locatiedirecteur, de leerling erop wijst dat dat niet erg slim is, blijft een ant woord achterwege. decaan precies inhoudt, omdat hij het belangrijk vindt dat mensen dat weten: Van Poll is aangesteld als decaan voor het vwo. Op de SSGM zijn nog twee decanen werkzaam: voor de mavo- en de havo-afdeling. De vwo-leerlingen maken in de derde klas kennis met hun decaan. Ze moeten dan een keuze maken voor de economische of exacte richting. Van Poll: „Ik begin dan met een pakketkeuzeles te geven. Het is voor leerlingen op die leeftijd vaak nog moeilijk te overzien of het van belang is een een bepaald vak in het pakket te houden of te laten vallen. Zonder natuurkunde bijvoorbeeld sluit je een techni sche vervolgopleiding uit. En ook als je later in de gezondheidssector wilt werken, kun je eigenlijk niet zonder natuur- en scheikunde. Dat moeten ze zich goed realiseren. Maar het is natuurlijk ook een grote misvat ting dat je zonder wis- en natuurkunde in je pakket niks kunt. Denk maar eens aan vakken als bestuurs- of bedrijfskunde." De derdeklassers krijgen ook de mogelijkheid om een interesse- en aanlegtest te ondergaan via de Stichting Keuze Begeleiding Onderwijs Arbeid (SKOA). „En leerlingen die echt nog geen idee hebben welke kant ze later op willen, raad ik aan een zo'n breed mogelijk pak ket te nemen." Niet alleen het vakkenpakket is belangrijk voor een later beroep, ook karaktereigenschappen zijn van belang. Van Poll: „Wie een opvliegend karakter heeft, kan beter later niet voor de klas gaan staan. Wie sport leider wil worden, moet uiteraard aanleg voor sport hebben, maar ook is het belangrijk dat hij goed is in de omgang met mensen van allerlei leeftijden." Voor de ouders organiseert de decaan ook jaarlijks bij eenkomsten. In de vierde klas kan de vwo-leerling nog één vak laten vallen, maar in de vijfde is het defenitieve eindexamen pakket van zeven of acht vakken bepaald. Dan begint voor de schooldecaan het tweede deel van zijn taak. Van Poll: „Nu komt de vraag aan de orde wat te doen na het eindexamen. Het is belangrijk dat de leerlingen zich daar in de vijfde al op oriënteren, want wat je moet voorkomen is dat iemand met zijn diploma op zak het nog niet weet." De leerlingen krijgen brochures en tijdschriften ter oriëntatie en in november is er een beroepenoriëntatie- dag voor alle Zeeuwse scholen. „Ze kunnen zich voor drie verschillende beroepen opgeven en krijgen dan in groepsverband of individueel informatie aangeboden. Willen ze dan nog meer weten, dan kunnen ze iedere donderdag, de vaste decanendag, bij mij terecht." Hij wijst op een kast vol boeken en brochures van aller lei hbo-instellingen en universiteiten en zegt lachend: „Begin oktober komen er pakken post binnen met aller lei informatie over opleidingen en open dagen. Die kan iedereen inkijken. Ik raad de leerlingen aan om vooral naar die open dagen te gaan en daar dan ook gerichte vragen te stellen. Hoe zit een eerste studiejaar in elkaar, wat zijn de zware vakken en wat is het perspectief op de arbeidsmarkt." Samen met de Rotaryclub Walcheren wordt er ook nog een 'meedraaidag' georganiseerd. „De leerlingen krij gen zo de mogelijkheid om eens een dag over iemands schouder mee te kijken en een idee te krijgen wat een bepaald beroep nu eigenlijk inhoudt", vertelt Van Poll over dit unieke project. „En verder adviseer de leerlin gen vooral met veel mensen te praten over hun beroeps keuze, ook dat kan heel verhelderend werken." Voor bepaalde richtingen zoals medicijnen en diergeneeskun de bestaat een beperkte toelating of numerus fixus. Als je in Nederland uitgeloot wordt, kun je in België gaan studeren," zegt Van Poll, „maar je moet je er goed bewust van zijn dat het er daar veel schoolser aan toe gaat dan in Nederland en dat valt vaak bijhoorlijk tegen. Het is goed om je dan ook eens op een andere studier ichting te oriënteren." In het eindexamenjaar komt de voorbereiding op het studeren aan bod. „Vaak hikken de leerlingen er tegen aan dat ze uit Zeeland weg moeten, maar is er geen andere mogelijkheid. Dat betekent in de meeste geval len op kamers wonen. En vind er maar eens een. In Utrecht bijvoorbeeld is dat heel moeilijk. Mijn advies aan ouders en leerlingen is dan ook: begin op tijd te zoe ken en schakel daarbij familie en vrienden in." Als rechtgeaarde schooldecaan maakt Van Poll zich ern stig zorgen over de voortdurende bezuinigingen in de onderwijssector. „Het is langzamerhand zo dat de huur van een kamer de hele basisbeurs opslokt. Die beurs is dus bij lange na niet toereikend. En de laatste plannen van minister Ritzen over de invoering van de prestatie beurs zijn afgelopen jaar wel door de Eerste Kamer wel gedwarsboomd, maar hoe ziet het er volgend jaar uit? Een studieduur van drie jaar is misschien mogelijk, maar gaat wel ten koste van de kwaliteit. De bezuinigin gen moeten niet zover doorslaan dat het de jeugd onmo gelijk gemaakt wordt om te studeren. Dat is het paard achter de wagen spannen. Investeren in het onderwijs is tenslotte in ieders belang: het is investeren in de toe komst." Jan Slenders en Cor Sips zeggen na afloop van het gesprek met Leerlingen van havo- havo-5 op dat zij er bij de leer- kamer van de decaan. lingen op hameren om vooral zoveel mogelijk informatie te verzamelen voordat ze een keuze maken. „We doen ons best, maar er zijn er altijd een paar die het zelf beter weten. We blijven ze natuurlijk niet achter hun vodden zitten. Als ze hier straks met hun diploma vertrekken, mag je toch verwachten dat ze naast een opleiding ook met locatiedirecteur Jan Slenders en decaan Cor Sips in de FOTO WIM VERMEEREN een beetje zelfstandigheid hebben. Maar het gebeurt toch nog elk jaar dat op de allerlaatste dag dat leerlingen zich kunnen inschrijven iemand verschrikt bij ons bin nenstormt met de mededeling 'hallo meneer, ik moet me nog ergens inschrijven...'." Welk vakkenpakket moet ik kiezen? Wat wil ik eigenlijk later worden? Moet ik op kamers gaan wonen? Zit ik straks niet met een grote schuld opgezadeld als ik eens een studiejaar verspeel? Het zijn enkele van de vele vragen waar schooldecaan J.W.J.H van Poll met de regelmaat van de klok mee wordt geconfron teerd. Tot zijn genoegen overigens, want 'als decaan word je steeds met je neus op de fei ten gedrukt'. „Dat maakt het zo buitengewoon boeiend." Van Poll, ieraar Duits op de Stedelijke Scholengemeenschap Middelburg (SSGM), is zeven uur per week werkzaam als schooldecaan. Ondanks zijn volle agenda neemt hij uitgebreid de tijd om te vertellen wat het werk van een Schooldecaan Van Poll heeft een kast vol informatie over studiemogelijkheden. FOTO PIET DAVIDSE

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 9