UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met tcpservice J ooimmmm K BIJ ONS BENT U GEEN NUMMER KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW ACCU Zesde generatie Civic is een verbluffend fijne wagen BETER Fiat Palio vanaf april geproduceerd Universele Autobedrijven Walcheren VTEC-E-motor is zuinig maar kan ook bloedsnel zijn SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 JANUARI 1996 313 AUTO W Vijfbak Ruimte Motorisering V/aarden Motoren Wij hebben />n mo°' autobedrijf. Niet te groot en niet te klein. Daardoor kennen we al onze klanten bij naam. En vaak bij toenaam. Dat praat wel zo makkelijk. En werkt een stük persoonlijker. Als toe bent aan een goed inruil-advies, of als uw auto een stevige inspectie of professioneel uitgevoerde reparatie nodig heeft, bel ons dan voor een afspraak. Als u duidelijk uw naam zegt, zullen we 'm nooit meer vergeten. •N BOVAG AUTOBEDRIJF AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V; Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-351991 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 0118-412610/410406 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Amestein) 0118-612236 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 0118-561363 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LAND Zuidstraat 27 0118-571382 Defect of versleten Dan snel naar: BOVAG-leden met zekerheid Honda's nieuwe Civic heeft het 'oude' model na een pro- duktieperiode van vier jaar afgelost. Het vorige type kwam in 1991 op de markt en kon indertijd op aardig wat kritiek rekenen vanwege de apart geconstrueerde achter- klep(pen). Toch zie je dit model best veel rijden en gezien de kwaliteiten van de auto is dit ook terecht. Bovendien heeft Honda zich de laatste jaren sterk gemaakt voor mo toren die bekend staan om hun superieure techniek (VTEC) en anderzijds door motoren die zich onderschei den door een haast gierig brandstofverbruik. Ook in de nieuwe Civiclijn wordt met de VTEC-E motor een derge lijk type aangeboden. Dit blad concludeerde na honder den kilometers testrijden dat daar nog best een veelvoud bij had mogen komen. Gewoon voor het plezier. Boven dien bleek de VTEC-E-motor met een inhoud van ander halve liter inderdaad heel zuinig. Ten opzichte van het vorige model heeft de Civic aardig wat gewonnen. Ruimte in ieder geval, maar ook zeker een bepaalde mate van comfort. Gebleven is het aparte uiterlijk, al zijn de onderlinge verschillen evident. Al met al is de nieuwe Civic ook aan de buitenkant zo'n dikke tien centimeter gegroeid tot een lengte van bijna vier me ter twintig. Maar wie de Civic beziet ziet die lengte er ab soluut niet aan af. Concurrenten Opel en Volkswagen hebben met hun populaire middenklassers Astra en Golf toch kleinere auto's in de markt terwijl die ze ker op het eerste gezicht groter lijken. Een opval lend stylingelement aan de nieuwe Civic is de toepassing van de (haast) enorme koplam pen. Terwijl de hele au to-industrie zich druk maakt om verkleining van de lichtunits draait Honda de zaken juist om en weet daarmee een heel aardig resultaat te behalen. De auto 'kijkt" er als het ware brutaal de wereld mee in. Bovendien weten ze wanneer dat nodig is een prettige lichtopbrengst te bewerkstelligen, maar dat terzijde. Doet honda met de Civic niet mee aan de kleine lampen mode, op een ander gebied heeft deze fabrikant wel ge conformeerd aan de huidige trends. In het interieur vind je weinig haakse hoeken, het is rond wat de klok slaat. Veel verrassing zit er niet in het interieur, maar de zaak is degelijk en netjes afgewerkt. Achter het verstelbare stuur vind je snel en gemakkelijk een prettige zitpositie, ook al omdat de stoeien zich als lekkere kuipjes om je billetjes spannen. Wat dat betreft voel je jezelf meteen thuis in een Civic. Een misser(tje) is het ontbreken van standaard air bags. Hendels zitten prima binnen handbereik en de bediening daarvan is licht en doeltreffend. Dat geldt al wel hele maal voor de bediening van de vijfversnellingsbak die op het testmodel was gemonteerd. Die bak mag wat mij be- Honda Civic van de zesde generatie. treft als een lichtend voorbeeld dienen voor de hele auto-indus trie want het was lang geleden dat ik een bak trof waarin het zó fijn roeren was. Honda heeft ech ter voor het nieuwe model ook een automaat op het programma genomen. Normaliter ben ik daar tamelijk dol op. maar deze hand- bak is zó fijn dat zelfs ik over die aanschaf zou twijfelen. Ongekend, maar een levensgroot compliment voor de Ja panse ingenieurs. De binnenruimte is traditioneel niet het sterkste punt van een Civic. De afgelopen vijf generaties Civic ontwik- kèlde de auto zich van een klein stadswagentje tot een volwaardige en zelfs redelijk forse middenklasser. Toch lijkt het interieur (nog steeds) wat krapper te zijn dat dat van de naaste Europese concurrenten. Maar schijn kan bedriegen. De bagageruimte nam met de komst van het nieuwe mo del wel fors toe en werd bovendien gemakkelijker be reikbaar omdat de achterklep nu een geheel is en je jezelf niet in de weg staat door het uitgeklapte onderste deel van de klep zoals dat bij het vorige type het geval was. De Civicreeks heeft van meet af aan een aantal bijzonde re motoren in het programma. De zwakst gemotoriseerde Civic heeft nog altijd een blok met een inhoud van 1.4 li ter onder de klep, ter wijl deze VTEC-E-ma- chine een inhoud van anderhalve liter heeft. VTEC is bijzonder (ik schreef het wel vaker) door het unieke systeem van kleplift- en timing waardoor in elke situa tie een perfect aan de wensen van de berijder aansluitend motorka- rakteristiek ontstaat. Ultra zuinig of snel, bei de variaties zijn moge lijk, helaas minder in combinatie met elkaar. Dat probleem heeft ook Honda nog niet hele maal onder de knie al zal het daar ongetwij feld aan werken. Wie in de stemming is voor zui nig rijden ziet zich om de haverklap beloond met het oplichten van een groen lampje met De achterbak. 'econo' in het instrumentenpannel. Boven een snelheid van net 120 km/h dooft het echter definitief om pas weer aan te gaan als de snelheid weer beneden die grens zakt. In de praktijk blijkt het met deze Civic (of het moet exemplarisch geweest zijn) niet gemakkelijk om (bijvoor beeld op de autosnelweg) exact dezelfde snelheid aan te houden. De auto heeft bij een snelheid tussen honderd en honderdtwintig de neiging zelf een pietsje sneller te gaan, dan wel wat snelheid te verliezen. De waarden zijn niet eens op de meter merkbaar, maar het wordt gevoeld als je erop let. Een dergelijke 'onbalans' had ik nooit eerder bij een auto gevoeld. Er valt overigens best mee te leven, maar de eerste keren denk je toch: 'hé...' Gedurende de testperiode heb ik geprobeerd de auto niet te zeer te belasten om te bekijken welke waarden in het dagelijks gebruik gemakkelijk haalbaar moeten zijn. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat een verbruikscijfer van dik 1:16 tot de reële mogelijkheden behoort. Een keurig cijfer dunkt me, de grootte Van de wagen en de motorisering in aanmerking genomen. Toch wil de auto, voor wie die prestaties wenst, er ook als een speer vandoor. In een dikke tien seconden zit je op de honderd kilometer per uur terwijl de topsnelheid te gen de honderdnegentig aanloopt. Geen cijfers derhalve om neerbuigend over te doen, maar dat zijn we wel van Honda gewend. In de dagelijkse praktijk ontpopt de nieuwe Civic zich als een ontstellend lekkere auto die zich echt om de bestuur der lijkt heen te wurmen. Hierin voel je jezelf meteen op je gemak. Ook het rijgedrag krijgt een hoog cijfer. Mooi strak en toch licht bediend. Heel lekker. Maar dat eigenlijk wel voor deze hele Civic. Dan neem je een puntje als het moeilijk op snelheid blijven graag voor lief. In navolging van (bijvoorbeeld) Ford die met de Mondeo al een zogenaamde 'wereldauto' op de markt zette, heeft Fiat nu ook een dergelijk type op stapel staan. Deze Palio zal in eerste instantie vanaf april worden geproduceerd. Het eerste produktieland zal Brazilië worden, het land waar de auto's ook als eerste verkocht gaan worden. Het was al een hele tijd bekend dat de Fiatfabrieken met een dergelijk project bezig waren. Het ligt in de bedoeling dat deze Fiat in alle werelddelen verkcoht zal gaan wor den. Er zijn inmiddels licentieovereenkomsten gesloten en samenwerkingsverbanden aangegaan met fabrieken in Argentinië, Polen, Venezuela, Marokko en Zuid-Afrika. Bovendien zijn er vergevorderde onderhandelingen met de Chinese regering. Zo ligt het in de bedoeling dat de Pa lio ook zal worden verkocht in landen waar Fiat traditio neel geen of een heel klein marktaandeel heeft. De Palio is de eerste van een serie auto's in de vorm waar in ook Renault de Mégane presenteert. Het basisontwerp zal ook worden aangeboden in een aantal andere carros serievarianten die modulair zullen worden opgezet. Zo komen er een drie- en vijfdeurs hatchback, een sedan, pick-up en een kleine bestelwagen. Fiat claimt dat de auto van de bodem af aan nieuw is ontworpen. Met een lengte van 3.74 meter is de Palio ongeveer even groot als de Europese Punto. De eerste kopers, Brazilia nen dus, kunnen kiezen uit een tweetal motoren, een exemplaar met een inhoud van anderhalve liter en een felle zestienklepper met een inhoud van 1.6 liter. Beide motoren zijn voorzien van een multipoint injectiesysteem wat de prestaties nog verder moet verbeteren. Bovendien kan op deze manier gekozen worden voor benzine of al cohol, of een mengvorm van beide, als brandstof voor de Palio. Voor de hele Zuidamerikaanse markt komt er op den duur nog een anderhalve litermotor bij. Gezien het formaat van de auto en de gekozen motorise ring zal de Palio een snelle auto worden. En een kandi daat voor de auto van het jaar 1997 Fiat Palio. Nieuwe modellenlijn van Fiat dendert door: de Palio komt

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 13