UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met tcpservice J
ooimmmm K
BIJ ONS
BENT U GEEN
NUMMER
KIES VOOR ZEKERHEID
KIES VOOR DE UAW
ACCU
Zesde generatie Civic is een verbluffend fijne wagen
BETER
Fiat Palio vanaf april geproduceerd
Universele
Autobedrijven
Walcheren
VTEC-E-motor is zuinig maar kan ook bloedsnel zijn
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 JANUARI 1996
313
AUTO
W
Vijfbak
Ruimte
Motorisering
V/aarden
Motoren
Wij hebben />n mo°' autobedrijf.
Niet te groot en niet te klein. Daardoor
kennen we al onze klanten bij naam. En vaak bij
toenaam. Dat praat wel zo makkelijk. En werkt een
stük persoonlijker. Als toe bent aan een goed
inruil-advies, of als uw auto een stevige inspectie of
professioneel uitgevoerde reparatie nodig heeft, bel
ons dan voor een afspraak. Als u duidelijk uw naam
zegt, zullen we 'm nooit meer vergeten.
•N BOVAG AUTOBEDRIJF
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V;
Zuidweg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-351991
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
0118-412610/410406
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Amestein)
0118-612236
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
0118-561363
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LAND
Zuidstraat 27
0118-571382
Defect of versleten
Dan snel naar:
BOVAG-leden met zekerheid
Honda's nieuwe Civic heeft het 'oude' model na een pro-
duktieperiode van vier jaar afgelost. Het vorige type
kwam in 1991 op de markt en kon indertijd op aardig wat
kritiek rekenen vanwege de apart geconstrueerde achter-
klep(pen). Toch zie je dit model best veel rijden en gezien
de kwaliteiten van de auto is dit ook terecht. Bovendien
heeft Honda zich de laatste jaren sterk gemaakt voor mo
toren die bekend staan om hun superieure techniek
(VTEC) en anderzijds door motoren die zich onderschei
den door een haast gierig brandstofverbruik. Ook in de
nieuwe Civiclijn wordt met de VTEC-E motor een derge
lijk type aangeboden. Dit blad concludeerde na honder
den kilometers testrijden dat daar nog best een veelvoud
bij had mogen komen. Gewoon voor het plezier. Boven
dien bleek de VTEC-E-motor met een inhoud van ander
halve liter inderdaad heel zuinig.
Ten opzichte van het vorige model heeft de Civic aardig
wat gewonnen. Ruimte in ieder geval, maar ook zeker
een bepaalde mate van comfort. Gebleven is het aparte
uiterlijk, al zijn de onderlinge verschillen evident. Al met
al is de nieuwe Civic ook aan de buitenkant zo'n dikke
tien centimeter gegroeid tot een lengte van bijna vier me
ter twintig. Maar wie de Civic beziet ziet die lengte er ab
soluut niet aan af. Concurrenten Opel en Volkswagen
hebben met hun populaire middenklassers Astra en Golf
toch kleinere auto's in
de markt terwijl die ze
ker op het eerste gezicht
groter lijken. Een opval
lend stylingelement aan
de nieuwe Civic is de
toepassing van de
(haast) enorme koplam
pen. Terwijl de hele au
to-industrie zich druk
maakt om verkleining
van de lichtunits draait
Honda de zaken juist om
en weet daarmee een
heel aardig resultaat te
behalen. De auto 'kijkt"
er als het ware brutaal
de wereld mee in. Bovendien weten ze wanneer dat nodig
is een prettige lichtopbrengst te bewerkstelligen, maar
dat terzijde.
Doet honda met de Civic niet mee aan de kleine lampen
mode, op een ander gebied heeft deze fabrikant wel ge
conformeerd aan de huidige trends. In het interieur vind
je weinig haakse hoeken, het is rond wat de klok slaat.
Veel verrassing zit er niet in het interieur, maar de zaak is
degelijk en netjes afgewerkt. Achter het verstelbare stuur
vind je snel en gemakkelijk een prettige zitpositie, ook al
omdat de stoeien zich als lekkere kuipjes om je billetjes
spannen. Wat dat betreft voel je jezelf meteen thuis in een
Civic. Een misser(tje) is het ontbreken van standaard air
bags.
Hendels zitten prima binnen handbereik en de bediening
daarvan is licht en doeltreffend. Dat geldt al wel hele
maal voor de bediening van de vijfversnellingsbak die op
het testmodel was gemonteerd. Die bak mag wat mij be-
Honda Civic van de zesde generatie.
treft als een lichtend voorbeeld
dienen voor de hele auto-indus
trie want het was lang geleden
dat ik een bak trof waarin het zó
fijn roeren was. Honda heeft ech
ter voor het nieuwe model ook
een automaat op het programma
genomen. Normaliter ben ik daar
tamelijk dol op. maar deze hand-
bak is zó fijn dat zelfs ik over die aanschaf zou twijfelen.
Ongekend, maar een levensgroot compliment voor de Ja
panse ingenieurs.
De binnenruimte is traditioneel niet het sterkste punt
van een Civic. De afgelopen vijf generaties Civic ontwik-
kèlde de auto zich van een klein stadswagentje tot een
volwaardige en zelfs redelijk forse middenklasser. Toch
lijkt het interieur (nog steeds) wat krapper te zijn dat dat
van de naaste Europese concurrenten. Maar schijn kan
bedriegen.
De bagageruimte nam met de komst van het nieuwe mo
del wel fors toe en werd bovendien gemakkelijker be
reikbaar omdat de achterklep nu een geheel is en je jezelf
niet in de weg staat door het uitgeklapte onderste deel
van de klep zoals dat bij het vorige type het geval was.
De Civicreeks heeft van meet af aan een aantal bijzonde
re motoren in het programma. De zwakst gemotoriseerde
Civic heeft nog altijd een blok met een inhoud van 1.4 li
ter onder de klep, ter
wijl deze VTEC-E-ma-
chine een inhoud van
anderhalve liter heeft.
VTEC is bijzonder (ik
schreef het wel vaker)
door het unieke systeem
van kleplift- en timing
waardoor in elke situa
tie een perfect aan de
wensen van de berijder
aansluitend motorka-
rakteristiek ontstaat.
Ultra zuinig of snel, bei
de variaties zijn moge
lijk, helaas minder in
combinatie met elkaar.
Dat probleem heeft ook
Honda nog niet hele
maal onder de knie al
zal het daar ongetwij
feld aan werken. Wie in
de stemming is voor zui
nig rijden ziet zich om
de haverklap beloond
met het oplichten van
een groen lampje met De achterbak.
'econo' in het instrumentenpannel. Boven een snelheid
van net 120 km/h dooft het echter definitief om pas weer
aan te gaan als de snelheid weer beneden die grens zakt.
In de praktijk blijkt het met deze Civic (of het moet
exemplarisch geweest zijn) niet gemakkelijk om (bijvoor
beeld op de autosnelweg) exact dezelfde snelheid aan te
houden. De auto heeft bij een snelheid tussen honderd en
honderdtwintig de neiging zelf een pietsje sneller te gaan,
dan wel wat snelheid te verliezen. De waarden zijn niet
eens op de meter merkbaar, maar het wordt gevoeld als
je erop let. Een dergelijke 'onbalans' had ik nooit eerder
bij een auto gevoeld. Er valt overigens best mee te leven,
maar de eerste keren denk je toch: 'hé...'
Gedurende de testperiode heb ik geprobeerd de auto
niet te zeer te belasten om te bekijken welke waarden in
het dagelijks gebruik gemakkelijk haalbaar moeten zijn.
Daarbij kwam ik tot de conclusie dat een verbruikscijfer
van dik 1:16 tot de reële mogelijkheden behoort. Een
keurig cijfer dunkt me, de grootte Van de wagen en de
motorisering in aanmerking genomen.
Toch wil de auto, voor wie die prestaties wenst, er ook als
een speer vandoor. In een dikke tien seconden zit je op
de honderd kilometer per uur terwijl de topsnelheid te
gen de honderdnegentig aanloopt. Geen cijfers derhalve
om neerbuigend over te doen, maar dat zijn we wel van
Honda gewend.
In de dagelijkse praktijk ontpopt de nieuwe Civic zich als
een ontstellend lekkere auto die zich echt om de bestuur
der lijkt heen te wurmen. Hierin voel je jezelf meteen op
je gemak.
Ook het rijgedrag krijgt een hoog cijfer. Mooi strak en
toch licht bediend. Heel lekker. Maar dat eigenlijk wel
voor deze hele Civic. Dan neem je een puntje als het
moeilijk op snelheid blijven graag voor lief.
In navolging van (bijvoorbeeld) Ford die met de Mondeo
al een zogenaamde 'wereldauto' op de markt zette, heeft
Fiat nu ook een dergelijk type op stapel staan. Deze Palio
zal in eerste instantie vanaf april worden geproduceerd.
Het eerste produktieland zal Brazilië worden, het land
waar de auto's ook als eerste verkocht gaan worden.
Het was al een hele tijd bekend dat de Fiatfabrieken met
een dergelijk project bezig waren. Het ligt in de bedoeling
dat deze Fiat in alle werelddelen verkcoht zal gaan wor
den. Er zijn inmiddels licentieovereenkomsten gesloten
en samenwerkingsverbanden aangegaan met fabrieken in
Argentinië, Polen, Venezuela, Marokko en Zuid-Afrika.
Bovendien zijn er vergevorderde onderhandelingen met
de Chinese regering. Zo ligt het in de bedoeling dat de Pa
lio ook zal worden verkocht in landen waar Fiat traditio
neel geen of een heel klein marktaandeel heeft.
De Palio is de eerste van een serie auto's in de vorm waar
in ook Renault de Mégane presenteert. Het basisontwerp
zal ook worden aangeboden in een aantal andere carros
serievarianten die modulair zullen worden opgezet.
Zo komen er een drie- en vijfdeurs hatchback, een sedan,
pick-up en een kleine bestelwagen. Fiat claimt dat de auto
van de bodem af aan nieuw is ontworpen.
Met een lengte van 3.74 meter is de Palio ongeveer even
groot als de Europese Punto. De eerste kopers, Brazilia
nen dus, kunnen kiezen uit een tweetal motoren, een
exemplaar met een inhoud van anderhalve liter en een
felle zestienklepper met een inhoud van 1.6 liter. Beide
motoren zijn voorzien van een multipoint injectiesysteem
wat de prestaties nog verder moet verbeteren. Bovendien
kan op deze manier gekozen worden voor benzine of al
cohol, of een mengvorm van beide, als brandstof voor de
Palio. Voor de hele Zuidamerikaanse markt komt er op
den duur nog een anderhalve litermotor bij.
Gezien het formaat van de auto en de gekozen motorise
ring zal de Palio een snelle auto worden. En een kandi
daat voor de auto van het jaar 1997
Fiat Palio.
Nieuwe modellenlijn van Fiat dendert door: de Palio komt