Klein maar toch ook weer groot rijden met nieuwe Saxo
Koreaans alternatief in de middenklasse
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice
i
wensen u
een gezond en
veilig 1996
KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW
De Universele
Autobedrijven
Walcheren
O
tJyVVV
OOK IN
1996
NAAR DE:
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Renault luidt met Mégane nieuw tijdperk in
UAW
UAW
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 JANUARI 1996
316
BOVAG-leden met zekerheid
Motoren
Uitrusting
Resumé
E SCHELDEBODE
Mei de nieuwe Saxo, waarmee Citroen de Salon van
Genève zal bestormen, slaat het Franse merk ook de weg
in van het (wellicht) voorlopig verlaten van de weg van de
echt compacte auto's. De AX die door deze Saxo wordt
opgevolgd was toch een slag kleiner dan de nieuweling uit
het Franse Aulnay-sous-Bois. Het exterieur roept onte
genzeglijk gedachten op aan de Peugeot 106, die echter
wel vijftien centimeter korter is dan deze Saxo.
In het segment van de Saxo zijn merken te vinden als Op
el (met de Corsa), Peugeot (nog steeds met de 205). Fiat
(met de Punto) en Renault (met zijn Clio). Geen gering
gezelschap dus. waartussen deze nieuweling zal worden
neergelaten. Citroen claimt echter een uiterst volwassen
auto te kunnen presenteren en eerlijk is eerlijk, daar ziet
de Saxo ook wel naar uit. Zowel van binnen als van buiten
maakt de auto een keurige indruk. Het interieur heeft
zelfs iets van een mini-Xantia weg. Afwerking en vormge
ving van het interieur bieden eigenschappen die gebruike-
lijk zijn bij auto's uit hogere marktsegmenten, meldt Ci-
troën.
De auto wordt dus in maart in Genève gepresenteerd
waarna levering op de Nederlandse markt zo'n twee
maanden later van start gaat.
Bij het ontwerp is veel zorg besteed aan veiligheid, com
fort (Citroen, uiteraard!) en een groot gebruiksgemak. Hij
komt al snel in veel uitvoeringen op de markt waarbij za
ken als airbags, stuurbekrachtiging al vanaf de introductie
leverbaar zijn. Vrij kort na de introductie zal ook een va
riant met automatische versnellingsbak volgen. Ook de
vijfdeurs versies en een variant met dieselmotor worden
al vrij kort na de introductie in de markt gezet.
De Saxo met de kleinste krachtbron heeft een motorin-
houd van één liter die vijftig paardekrachten afgeeft. Tien
paardekrachten méér levert de versie met 1.1 liter, terwijl
de 1.4 liter grote versie 75 peekaa op hèt asfalt afzet. De
voorlopig snelste versie wordt gevormd door de Saxo 1.6
die negentig paardekrachten levert. Maar voor de (nabije)
toekomst is daarmee de koek niet eens op want het con
cern heeft een gloednieuwe zestienkleps motor op stapel
De nieuwe Saxo ziet er modem en vlot uit.
staan, eveneens met een inhoud van 1.6 liter. Deze gaat
honderdtwintig paardekrachten leveren.
Een aangepaste variant van deze motor zal worden ge-,
bruikt voor de Saxo Cup, de opvolger van de AX Cup. De
eerste wagens zullen hiermee al in mei 1996 gaan rijden.
Alle Saxo-uitvoeringen zijn standaard voorzien van getint
glas. een vijfversnellingsbak, achterruitewisser en een ach
terbank met geïntegreerde hoofdsteunen. Op alle drie-
deurs modellen zijn de achterste zijruiten uitstelbaar.
Een ander com fort verhogend element is de akoestische
bodemplaat waarop de auto rust en die rijgeluiden en tril
lingen tot een minimum moet beperken.
Uitrustingsmogelijkheden zijn er legio. In sommige uit
voeringen standaard, voor andere moet worden bijbe
taald. Een greep uit de accessoiretrommel: ABS, anti-
startcode. airco, dubbele airbags, electrisch bedienbare zij
ruiten vóór en centrale portiervergrendeling.
Wat de Saxo precies gaat kosten is nog niet bekendge
maakt. reken op een prijs rond vier- tot vijfentwintigdui
zend gulden.
Vijfjaar na de eerste introductie van een Lantra heeft het
Koreaanse merk Hyundai de opvolger in de showrooms
gezet. Iéts groter dan zijn voorganger, heeft de nieuwe
Lantra weer een heel eigen gezicht. Of dat nu specifiek
mooi gevonden zal worden, moet de toekomst uitwijzen.
Persoonlijk viel ik iets meer voor het oude model. Heel
belangrijk voor Hyundai was het feit dat de prijs van het
basismodel beneden dertig mille gehouden kon worden,
al zullen niet veel Nederlanders een dergelijk instapmo
del (1.6 GL) kopen. Autopost koos voor deze impressie
een model nét erboven (GL 1.6 Al). Dit type kost in stan
daarduitvoering net duizend gulden meer dan de basis
Lantra en komt daarmee op 30.950,-.
Van meet af aan waren prijzen voor Koreaanse auto's heel
belangrijk omdat ze in de westerse wereld een onbekend be
grip vormden. Net gewend aan het feit dat de Japanners óók
prima wagens kunnen bouwen, waren daar ineens die Kore-
anen die hetzelfde over zichzelfbeweerden.Welnu.de eerste
modellen vielen niet mee. Het eerste eigen type Pony. bleek
geen kwalitatief hoogstaand product en dat had zijn weer
slag op het merk. Bovendien riep de typenaam in Nederland
geen emoties op die als "degelijk" mogen worden bestem
peld.
Maar Hyundai liet niet met zich spotten en heeft forse aspi
raties in de autowereld, net als het in de scheepswereld voor
elkaar heeft gebokst (Hyundai is een van de grootste scheep
sbouwers ter wereld). De Pony werd onlangs vervangen
Huyndai Lantra, naast sterke punten, helaas ook wat
zwakke plekken.
door de Excel en vijf jaar geleden al kwam dus de eerste
Lantra naar Nederland, een model dat binnen de reeks het
best werd verkocht.
De nieuwe Lantra heeft een eigenzinnig vormgegeven car
rosserie met een zogenaamde 'dichte neus' en is te koop als
vierdeurs sedan en als Wagon die een stationcar is.
Ook in moderne Koreaanse producten overheersen ronde
vormen, zowel in het ex- als in het interieur. Dat geldt ook
voor deze Lantra. Spits toelopende koplampen en achter
lichten vormen zowat de enige wat hoekige stijlelementen
aan de auto en zelfs die zijn eigenlijk ook nog ovaal.
De Al versie van de GL heeft een in hoogte verstelbaar
stuur en dat is altijd een heel prettig detail omdat het je beter
een goede zitpositie doet vinden. Een bestuurdersairbag is
niet standaard. Voor duizend gulden meer wordt wel een
dubbel exemplaar geleverd.
Het dashboard oogt modem maar helaas erg'plasticerig'. De
asbak trok ik de eerste de beste keer al kapot (en ik ben al
helemaal niet hardhandig), wat geen goede indruk maakte
omtrent het afwerkingsniveau van de auto. De stoelen voor
in zitten redelijk en zijn wel in voldoende mate verstelbaar.
Stuurbekrachtiging is standaard, ook op het voordeliger mo
del. De ruiten dienen te worden opengezwengeld, een voor
ziening die pas bij het GLS-model wordt vervangen door
electrische openers.
De Hyundai Lantra is voorzien van een vijfversnellingsbak
en kan optioneel worden uitgerust met een automatische
bak. De vijfversnellingsbak vond ik wellicht het zwakste
punt aan de auto. Het kan een exemplarisch geval geweest
zijn, maar voor de schakeling kon ik niet méér waardering
geven dan matig tot redelijk. Met name terugschakelen van
de derde naar de tweede versnelling vergde kracht, beleid en
ergernis. Helaas, in mijn ogen een misser van Hyundai. Maar
wié weet zijn andere exemplaren beter.
De motor van deze Lantra, een exemplaar met een inhoud
van 1.6 liter, beademd door zestien kleppen, is een heel pret
tige. Deze krachtbron is soepel.stil en voldoende sterk om de
wagen tot forse prestaties op te stuwen. In deze klasse zal hij
ongetwijfeld tot de top behoren als naar de prestaties wordt
gekeken. Ook de souplesse is boven twijfel verheven.
De topsnelheid zoals die door Hyundai wordt opgegeven be
draagt 193 km/h, terwijl de acceleratie van stilstand naar
honderd in 10,5 seconde moet kunnen worden uitgevoerd.
Forse cijfers, die nauwelijks verschillen met de zwaardere 1.8
liter versie van de Lantra. Die is alleen echt sneller in de ac
celeratie.
De rijkwaliteiten van deze Lantra liggen op een gemiddeld,
en acceptabel niveau. De wagen ligt vrij vast op de weg en
door de fijne motor heb je steeds de neiging om het gaspe
daal wat dieper in te trappen. Prenten-tikker dus. deze Lan
tra.
De nieuwe Lantra is een modern vormgegeven vierdeurs
model dat het voor de kopersgroep in mijn ogen met name
zal moeten hebben van de prettige motor en de ruime car
rosserie. Op afwerkingsniveau maakt de auto geen overwe-
ligende indruk door het gebruik van goedkoop ogend mate
riaal. De versnellingsbak kan niet meer lof genereren dan
matig tot redelijk.
LOJA In een zonovergoten Zuid-Spanje heeft Renault
onlangs haar nieuwste 'création' aan de pers getoond. Het
betreft hier de opvolger van de uitermate populaire 19.
De aanstormende vervanger heet Mégane en komt bin
nenkort ook in Nederland. Voor de toekomst heeft Re
nault tenminste vijf modellen Mégane op het oog, maar
wie weet worden het er wel meer (als er bijvoorbeeld nog
een stationcarversie komt). Voorlopig houdt het Franse
concern het op de vijfdeurs hatchback en de tweedeurs
Coupé.
Wie denkt dat de tweedeurs coupé eigenlijk wel de vervan
ger zal zijn van de driedeurs 19. vergist zich deerlijk. De
nieuwe Mégane Coupé heeft geen derde deur maar een
klepje waardoor de gebruiksmogelijkheden toch wel wat
worden ingeperkt. Maar de Coupé zal ook niet in heel grote
volumes naar Nederland komen is de verwachting al zullen
auto's als de Opel Tigra er danig last van hebben, want de
Mégane Coupé is puik... heel puik.
Maar eerste de vijfdeurs Mégane.
De verwachtingen waren hooggespannen want dit model
behoort tot de belangrijkste van Renault. Van het vorige
model werden, totnutoe. bijna drie miljoen exemplaren ver
kocht en de verwachting is dat die drie miljoen zullen wor
den volgemaakt in een laatste eindspurt.
De voordeligste Mégane gaat in Nederland net beneden
dertig mille kosten. Voor dat geld krijgt de klant een rustig
rijdende auto in een basisuitvoering, bij Renault RL ge
naamd.
De Mégane ziet er goed uit, dat mag zondermeer worden
gesteld. Ronde vormen bepalen zowel binnen als buiten het
beeld. Het dashboard bijvoorbeeld heeft ovalen als basis
vormen en die komen op meerdere plaatsen in het interieur
terug. Iets minder geslaagd in de basisuitvoering is het
plaatsje waar in duurdere modellen de airbag voor de passa
gier zit. Bij de RL is deze plek opengelaten en dat geeft een
wat onrustig beeld.
Naast deze RL-uitvoering, met een motorinhoud van 1.4 li
ter is er een wat luxueuzere RN die tevens verkrijgbaar is
met een motorinhoud van 1.6 liter. Deze versie is zelfs nog
weer luxer te koop in RT-kostuum en kost dan 36.445,-.
Sneller maar minder luxe. maar ook voor minder geld, is de
tweeliter variant te koop van deze vijfdeursversie. Deze ver
sie heeft een topsnelheid van bijna tweehonderd kilometer
per uur. Trouwens, de hele Mégane reeks behoort tot de
snelste auto's uit de klasse.
Wie meer om zuinigheid dan om kracht geeft, maar daarbij
wel comfortabel wil sturen en rijden kan terecht bij de Mé
gane diesel. Deze heeft een inhoud van 1.9 liter en kost in
zijn minst dure variant 33.675,-.
De wagens rijden stuk voor stuk super, bieden ruim vol
doende comfort en zijn bovendien stil.
Een stukje stugger geveerd dan de vijfdeurs hatchback is de
Coupé, de wielbasis is korter en dat merk je meteen in het
rijden. De wagen 'zet' zich als het ware nog meer naar de be
stuurder dan de hatchback dat doet.
Met name bij de Coupé geldt: hoe meer vermogen hoe leu
ker de auto er mee wordt. De tweeliter zestienklepper met
honderdvijftig paarden onder de motorkap is een waar feest
voor de auto-enthousiasteling. Hij stuurt fantastisch, remt
fantastisch en is een lust voor het oog.
De tweeliter Mégane Coupé met zestien kleppen kost ech
ter wel bijna vijftig mille. Wie genoegen neemt met acht
kleppen en helaas ook wat minder uitrusting voor lief
neemt, betaalt wel bijna twaalf mille minder.
De Mégane gaat het ook in Nederland helemaal maken.dat
staat als een paal boven water.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V,
Zuidweg 7
0118-583434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
0118-602023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
0118-581487
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstraat 11
0118-581370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
0118-591456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstraat 7
0118-551265
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
KLUYFHOUT
Karreveld 4
0118-351991
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
0118-627680
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
SCHMITZ
Noordweg 355
0118-629742
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
0118-625663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
0118-612042
MIDDELBURG
AUTOSERVICE
RAM
Voltaweg 13 (Arnestein)
0118-612236
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE ZN.
Oranjeplein 18
0118-461912
OOST-SOUBURG
AUTOBEDRIJF
KUZEE
J.L. Sandersestr. 70
0118-461498
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
0118-465262
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
C. HERMES
Gildeweg 11
0118-414346
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
0118-412610/410406
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
0118-464644
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
0118-591524
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LAND
Zuidstraat 27
0118-571382