Klein maar toch ook weer groot rijden met nieuwe Saxo Koreaans alternatief in de middenklasse UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice i wensen u een gezond en veilig 1996 KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW De Universele Autobedrijven Walcheren O tJyVVV OOK IN 1996 NAAR DE: Universele Autobedrijven Walcheren Renault luidt met Mégane nieuw tijdperk in UAW UAW SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 JANUARI 1996 316 BOVAG-leden met zekerheid Motoren Uitrusting Resumé E SCHELDEBODE Mei de nieuwe Saxo, waarmee Citroen de Salon van Genève zal bestormen, slaat het Franse merk ook de weg in van het (wellicht) voorlopig verlaten van de weg van de echt compacte auto's. De AX die door deze Saxo wordt opgevolgd was toch een slag kleiner dan de nieuweling uit het Franse Aulnay-sous-Bois. Het exterieur roept onte genzeglijk gedachten op aan de Peugeot 106, die echter wel vijftien centimeter korter is dan deze Saxo. In het segment van de Saxo zijn merken te vinden als Op el (met de Corsa), Peugeot (nog steeds met de 205). Fiat (met de Punto) en Renault (met zijn Clio). Geen gering gezelschap dus. waartussen deze nieuweling zal worden neergelaten. Citroen claimt echter een uiterst volwassen auto te kunnen presenteren en eerlijk is eerlijk, daar ziet de Saxo ook wel naar uit. Zowel van binnen als van buiten maakt de auto een keurige indruk. Het interieur heeft zelfs iets van een mini-Xantia weg. Afwerking en vormge ving van het interieur bieden eigenschappen die gebruike- lijk zijn bij auto's uit hogere marktsegmenten, meldt Ci- troën. De auto wordt dus in maart in Genève gepresenteerd waarna levering op de Nederlandse markt zo'n twee maanden later van start gaat. Bij het ontwerp is veel zorg besteed aan veiligheid, com fort (Citroen, uiteraard!) en een groot gebruiksgemak. Hij komt al snel in veel uitvoeringen op de markt waarbij za ken als airbags, stuurbekrachtiging al vanaf de introductie leverbaar zijn. Vrij kort na de introductie zal ook een va riant met automatische versnellingsbak volgen. Ook de vijfdeurs versies en een variant met dieselmotor worden al vrij kort na de introductie in de markt gezet. De Saxo met de kleinste krachtbron heeft een motorin- houd van één liter die vijftig paardekrachten afgeeft. Tien paardekrachten méér levert de versie met 1.1 liter, terwijl de 1.4 liter grote versie 75 peekaa op hèt asfalt afzet. De voorlopig snelste versie wordt gevormd door de Saxo 1.6 die negentig paardekrachten levert. Maar voor de (nabije) toekomst is daarmee de koek niet eens op want het con cern heeft een gloednieuwe zestienkleps motor op stapel De nieuwe Saxo ziet er modem en vlot uit. staan, eveneens met een inhoud van 1.6 liter. Deze gaat honderdtwintig paardekrachten leveren. Een aangepaste variant van deze motor zal worden ge-, bruikt voor de Saxo Cup, de opvolger van de AX Cup. De eerste wagens zullen hiermee al in mei 1996 gaan rijden. Alle Saxo-uitvoeringen zijn standaard voorzien van getint glas. een vijfversnellingsbak, achterruitewisser en een ach terbank met geïntegreerde hoofdsteunen. Op alle drie- deurs modellen zijn de achterste zijruiten uitstelbaar. Een ander com fort verhogend element is de akoestische bodemplaat waarop de auto rust en die rijgeluiden en tril lingen tot een minimum moet beperken. Uitrustingsmogelijkheden zijn er legio. In sommige uit voeringen standaard, voor andere moet worden bijbe taald. Een greep uit de accessoiretrommel: ABS, anti- startcode. airco, dubbele airbags, electrisch bedienbare zij ruiten vóór en centrale portiervergrendeling. Wat de Saxo precies gaat kosten is nog niet bekendge maakt. reken op een prijs rond vier- tot vijfentwintigdui zend gulden. Vijfjaar na de eerste introductie van een Lantra heeft het Koreaanse merk Hyundai de opvolger in de showrooms gezet. Iéts groter dan zijn voorganger, heeft de nieuwe Lantra weer een heel eigen gezicht. Of dat nu specifiek mooi gevonden zal worden, moet de toekomst uitwijzen. Persoonlijk viel ik iets meer voor het oude model. Heel belangrijk voor Hyundai was het feit dat de prijs van het basismodel beneden dertig mille gehouden kon worden, al zullen niet veel Nederlanders een dergelijk instapmo del (1.6 GL) kopen. Autopost koos voor deze impressie een model nét erboven (GL 1.6 Al). Dit type kost in stan daarduitvoering net duizend gulden meer dan de basis Lantra en komt daarmee op 30.950,-. Van meet af aan waren prijzen voor Koreaanse auto's heel belangrijk omdat ze in de westerse wereld een onbekend be grip vormden. Net gewend aan het feit dat de Japanners óók prima wagens kunnen bouwen, waren daar ineens die Kore- anen die hetzelfde over zichzelfbeweerden.Welnu.de eerste modellen vielen niet mee. Het eerste eigen type Pony. bleek geen kwalitatief hoogstaand product en dat had zijn weer slag op het merk. Bovendien riep de typenaam in Nederland geen emoties op die als "degelijk" mogen worden bestem peld. Maar Hyundai liet niet met zich spotten en heeft forse aspi raties in de autowereld, net als het in de scheepswereld voor elkaar heeft gebokst (Hyundai is een van de grootste scheep sbouwers ter wereld). De Pony werd onlangs vervangen Huyndai Lantra, naast sterke punten, helaas ook wat zwakke plekken. door de Excel en vijf jaar geleden al kwam dus de eerste Lantra naar Nederland, een model dat binnen de reeks het best werd verkocht. De nieuwe Lantra heeft een eigenzinnig vormgegeven car rosserie met een zogenaamde 'dichte neus' en is te koop als vierdeurs sedan en als Wagon die een stationcar is. Ook in moderne Koreaanse producten overheersen ronde vormen, zowel in het ex- als in het interieur. Dat geldt ook voor deze Lantra. Spits toelopende koplampen en achter lichten vormen zowat de enige wat hoekige stijlelementen aan de auto en zelfs die zijn eigenlijk ook nog ovaal. De Al versie van de GL heeft een in hoogte verstelbaar stuur en dat is altijd een heel prettig detail omdat het je beter een goede zitpositie doet vinden. Een bestuurdersairbag is niet standaard. Voor duizend gulden meer wordt wel een dubbel exemplaar geleverd. Het dashboard oogt modem maar helaas erg'plasticerig'. De asbak trok ik de eerste de beste keer al kapot (en ik ben al helemaal niet hardhandig), wat geen goede indruk maakte omtrent het afwerkingsniveau van de auto. De stoelen voor in zitten redelijk en zijn wel in voldoende mate verstelbaar. Stuurbekrachtiging is standaard, ook op het voordeliger mo del. De ruiten dienen te worden opengezwengeld, een voor ziening die pas bij het GLS-model wordt vervangen door electrische openers. De Hyundai Lantra is voorzien van een vijfversnellingsbak en kan optioneel worden uitgerust met een automatische bak. De vijfversnellingsbak vond ik wellicht het zwakste punt aan de auto. Het kan een exemplarisch geval geweest zijn, maar voor de schakeling kon ik niet méér waardering geven dan matig tot redelijk. Met name terugschakelen van de derde naar de tweede versnelling vergde kracht, beleid en ergernis. Helaas, in mijn ogen een misser van Hyundai. Maar wié weet zijn andere exemplaren beter. De motor van deze Lantra, een exemplaar met een inhoud van 1.6 liter, beademd door zestien kleppen, is een heel pret tige. Deze krachtbron is soepel.stil en voldoende sterk om de wagen tot forse prestaties op te stuwen. In deze klasse zal hij ongetwijfeld tot de top behoren als naar de prestaties wordt gekeken. Ook de souplesse is boven twijfel verheven. De topsnelheid zoals die door Hyundai wordt opgegeven be draagt 193 km/h, terwijl de acceleratie van stilstand naar honderd in 10,5 seconde moet kunnen worden uitgevoerd. Forse cijfers, die nauwelijks verschillen met de zwaardere 1.8 liter versie van de Lantra. Die is alleen echt sneller in de ac celeratie. De rijkwaliteiten van deze Lantra liggen op een gemiddeld, en acceptabel niveau. De wagen ligt vrij vast op de weg en door de fijne motor heb je steeds de neiging om het gaspe daal wat dieper in te trappen. Prenten-tikker dus. deze Lan tra. De nieuwe Lantra is een modern vormgegeven vierdeurs model dat het voor de kopersgroep in mijn ogen met name zal moeten hebben van de prettige motor en de ruime car rosserie. Op afwerkingsniveau maakt de auto geen overwe- ligende indruk door het gebruik van goedkoop ogend mate riaal. De versnellingsbak kan niet meer lof genereren dan matig tot redelijk. LOJA In een zonovergoten Zuid-Spanje heeft Renault onlangs haar nieuwste 'création' aan de pers getoond. Het betreft hier de opvolger van de uitermate populaire 19. De aanstormende vervanger heet Mégane en komt bin nenkort ook in Nederland. Voor de toekomst heeft Re nault tenminste vijf modellen Mégane op het oog, maar wie weet worden het er wel meer (als er bijvoorbeeld nog een stationcarversie komt). Voorlopig houdt het Franse concern het op de vijfdeurs hatchback en de tweedeurs Coupé. Wie denkt dat de tweedeurs coupé eigenlijk wel de vervan ger zal zijn van de driedeurs 19. vergist zich deerlijk. De nieuwe Mégane Coupé heeft geen derde deur maar een klepje waardoor de gebruiksmogelijkheden toch wel wat worden ingeperkt. Maar de Coupé zal ook niet in heel grote volumes naar Nederland komen is de verwachting al zullen auto's als de Opel Tigra er danig last van hebben, want de Mégane Coupé is puik... heel puik. Maar eerste de vijfdeurs Mégane. De verwachtingen waren hooggespannen want dit model behoort tot de belangrijkste van Renault. Van het vorige model werden, totnutoe. bijna drie miljoen exemplaren ver kocht en de verwachting is dat die drie miljoen zullen wor den volgemaakt in een laatste eindspurt. De voordeligste Mégane gaat in Nederland net beneden dertig mille kosten. Voor dat geld krijgt de klant een rustig rijdende auto in een basisuitvoering, bij Renault RL ge naamd. De Mégane ziet er goed uit, dat mag zondermeer worden gesteld. Ronde vormen bepalen zowel binnen als buiten het beeld. Het dashboard bijvoorbeeld heeft ovalen als basis vormen en die komen op meerdere plaatsen in het interieur terug. Iets minder geslaagd in de basisuitvoering is het plaatsje waar in duurdere modellen de airbag voor de passa gier zit. Bij de RL is deze plek opengelaten en dat geeft een wat onrustig beeld. Naast deze RL-uitvoering, met een motorinhoud van 1.4 li ter is er een wat luxueuzere RN die tevens verkrijgbaar is met een motorinhoud van 1.6 liter. Deze versie is zelfs nog weer luxer te koop in RT-kostuum en kost dan 36.445,-. Sneller maar minder luxe. maar ook voor minder geld, is de tweeliter variant te koop van deze vijfdeursversie. Deze ver sie heeft een topsnelheid van bijna tweehonderd kilometer per uur. Trouwens, de hele Mégane reeks behoort tot de snelste auto's uit de klasse. Wie meer om zuinigheid dan om kracht geeft, maar daarbij wel comfortabel wil sturen en rijden kan terecht bij de Mé gane diesel. Deze heeft een inhoud van 1.9 liter en kost in zijn minst dure variant 33.675,-. De wagens rijden stuk voor stuk super, bieden ruim vol doende comfort en zijn bovendien stil. Een stukje stugger geveerd dan de vijfdeurs hatchback is de Coupé, de wielbasis is korter en dat merk je meteen in het rijden. De wagen 'zet' zich als het ware nog meer naar de be stuurder dan de hatchback dat doet. Met name bij de Coupé geldt: hoe meer vermogen hoe leu ker de auto er mee wordt. De tweeliter zestienklepper met honderdvijftig paarden onder de motorkap is een waar feest voor de auto-enthousiasteling. Hij stuurt fantastisch, remt fantastisch en is een lust voor het oog. De tweeliter Mégane Coupé met zestien kleppen kost ech ter wel bijna vijftig mille. Wie genoegen neemt met acht kleppen en helaas ook wat minder uitrusting voor lief neemt, betaalt wel bijna twaalf mille minder. De Mégane gaat het ook in Nederland helemaal maken.dat staat als een paal boven water. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V, Zuidweg 7 0118-583434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 0118-602023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 0118-581487 DOMBURG AUTOBEDRIJF VAN ZWEEDEN Schuitvlotstraat 11 0118-581370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 0118-591456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstraat 7 0118-551265 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF KLUYFHOUT Karreveld 4 0118-351991 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 0118-627680 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF SCHMITZ Noordweg 355 0118-629742 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 0118-625663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 0118-612042 MIDDELBURG AUTOSERVICE RAM Voltaweg 13 (Arnestein) 0118-612236 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE ZN. Oranjeplein 18 0118-461912 OOST-SOUBURG AUTOBEDRIJF KUZEE J.L. Sandersestr. 70 0118-461498 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 0118-465262 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF C. HERMES Gildeweg 11 0118-414346 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 0118-412610/410406 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 0118-464644 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 0118-591524 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LAND Zuidstraat 27 0118-571382

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1996 | | pagina 16