Champagne is een feestdrank bij uitstek Dat pakt altijd goed uit BH ons vindt U Nu voor maar Fl. 998,= Echt gouden armband Gratis Bijpassende GOUDEN ARMBAND Bij aankoop van een horloge vanaf Fl. 249,= ij aankoop vanNjji een gouden collier 1 Speciaal kerstarrangement Parkhotel Juwelier - Horloger - Diamantair Prijs en kwaliteit hebben bij Champagne vaak weinig met elkaar van doen Variatie op een thema Pi Tiff rJ b f mm Verleidelijke kerstdagen Wijnboek van Alhert Heijn 9 14 Krt Gouden horloge met massieve schakel band Ruime collectie Gouden horloges al vanaf Fl. 495,= Jacob Jensen, f-A$1Aw MIDDELBURG GOES OOSTBURG SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 DECEMBER 1995 Mislukt Gekoeld Roerijzertje Bijzondere kerstuitgave Föhn en krultang Revlon Glamour is trend Gouden tijden voor juwelier E* i it* Al jaren 1 van 's werelds beste ontwer pers o.a. bekend van Bang Olufsen HiFi systemen heeft ook een lijn horloges ontworpen. Wij hebben deze lijn nu opgenomen in onze collectie tegen een blijvend verlaagde prijs. W.W. Fl. 89.= of de helft in contanten Nieuwe Burg 14-16 01 18-635275 Lange Kerkstraat 48 Ol 13-214863 Burchtstraat 8 Ol 17-452961 311 Geen wijn ter wereld spreekt zo tot de verbeel ding als Champagne. Toch is deze mousserende wijn meer een speling van het lot, waaraan een uitstekend marketingplan ten grondslag ligt, dan een gewoon goede wijn. Inkoper Paul Koks en marketing sales manager Ben Slaghekke (bei den werkzaam bij wijnkoperij Groupe LFE in Maartensdijk) vertellen een en ander over de achtergrond van deze feestdrank bij uitnemend heid. „Eigenlijk is het gewoon een mislukte wijn", vindt Paul Koks. Een gesprek over waar om Nederlanders geen Champagnedrinkers zijn de kwaliteit van bubbeltjeswijnen uit andere dan Frankrijk. „Nee. nee, de Nederlander is geen Champagnedrinker", concludeert Ben Slaghekke somber. Koks is het met hem eens en zegt glimla chend: „Dat zal toch wel de wat calvinistische inslag van de Nederlander zijn, denk ik. Champagne wordt nog steeds gezien als een echte feestwijn. Nederlanders halen het niet gauw in hun hoofd om wijn te kopen die. per fles, tussen twintig en vijftig gulden kosten. Eenmaal per jaar, met nieuwjaar, doen ze dat trouwens wel. Dan mag het voor die ene keer ook ineens echte Champagne zijn." Deze laatste zin behoeft wat uitleg omdat lang niet alle mousse rende wijnen de naam Champagne mogen dragen. Koks: „Die naam is voorbe houden aan wijnen uit het wijngebied van de Champagnestreek in Frankrijk. Alleen wijn uit dat gebied mag Champagne heten, maar er zijn veel meer gebieden ter wereld waar ze soortgelijke wijnen maken. Spanje en Italië, maar ook Australië en Califomië hebben echt némen opgebouwd op dat gebied. En door de zuidelijker ligging van die streken zijn ze soms nog lekkerder ook." Koks: „Eigenlijk is Champagne een mislukte wijn. Er is een aantal factoren op te noemen waardoor het gebied eigenlijk ongeschikt is voor wijnbouw en de voornaamste is toch wel dat het gewoon tè noordelijk ligt. Daardoor krijgen de druiven te weinig zon en blijft de basiswijn te zuur. Door een werkelijk uitsteken de marketingstrategie, en doordat de wijn door de bubbels feestelijk overkomt, heeft Champagne de bijzondere naam. Een naam die vaak overdreven duur moet worden betaald." Champagne kent twee variëteiten weet de leek: brut en demi-sec. „Fout", zegt Slaghekke, „er zijn wel vier soorten maar de twee genoemde zijn wél de bekendste. De basissoort is 'brut sans dousage', Champagne waar aan helemaal geen suiker is toegevoegd. Daarop volgt dan de brut. de gewone droge Champagne en voor wie het iets zoeter wil is er de demi-sec (halfdroog in het Frans). Bestemd voor een heel kleine markt is er dan nog de echt zoete Champagne die bekend staat onder de naam 'doux'. Die wordt echter weinig verkocht omdat hij eigenlijk alleen als wijn bij een zoet nage recht kan worden geschonken. Champagne wordt overigens altijd gekoeld gedronken." Paul Koks: „In Nederland wordt ongeveer net zo veel brut als demi-sec geschonken." Dat is niet in alle landen zo. „Fransen zeg gen over Nederlanders: die moeten het zoet hebben want daar is het koud en suiker geeft energie. Hoe dichter bij de landsgrenzen hoe meer demi-sec wordt gedronken. Zelf drinken Fransen vrijwel uitslui tend brut." De keuze voor een Champagneglas is er ook een van de volksaard. Slaghekke: „Je hebt hoge smalle glazen, flütes geheten en lage brede glazen, die coupes noemen. Fransen preferen meestal een coupe, terwijl Nederlanders vaker uit een flüte drinken." Paul Koks vertelt hoe het rond de eeuwwisseling trend was bij dames om de bubbeltjes uit de Champagne te roe ren met een soort roerijzertje. „Dat deden ze waarschijn lijk om gasvorming tegen te gaan", vertelt hij met een lichte tinteling in zijn ogen. „Bij Yab Yum doen ze dat trouwens nog steeds..." Goede Champagne is herkenbaar door de heel kleine belletjes die in het glas in een rechte lijn omhoog stijgen. Paul Koks: „Champagne maakt de smaakpapillen als het ware los en daarom is het een geschikte drank om tijdens een diner tussen de gerechten door de smaak te neutrali seren. Bovendien wordt Champagne ook gebruikt in luxueuze gerechten en voor gebak." Met Champagne kun je, behalve dat je hem gewoon nipt, ook eindeloos variëren. Heel lekker en bekend is bijvoorbeeld het drankje dat bekend staat onder de naam Kir Royale. Voeg aan een glas mousserende wijn een klein scheutje Crème de Cassis toe. Daardoor verandert de naam in Kir Royale. Wie niet van het mousseren de van Champagne(achtige) dranken houdt kan ook kiezen voor gewone witte wijn. In dat geval heet de drank simpel Kir. Maar ook zonder Crème de Cassis kan een (bijna net zo lekkere) combinatie worden gemaakt, door bijvoorbeeld Karvam Cevitam of een andere vruchtensiroop, toe te voegen. Als het extra feestelijk moet. wordt de glasrand voor het vullen eerst in de likeur gedoopt waarna het glas in de suiker wordt gedompeld. Daardoor ontstaat een feestelijk randje om het glas. Al twintig eeuwen lang heeft de geboorte van Christus telkens weer veel mensen diep geraakt. Beeldende kun stenaars hebben vooral in de late middeleeuwen en vroe ge renaissance de gebeurtenis op aansprekende wijze ver beeld. Het nieuwe boek Rondom Kerstmis laat dit zien. Deze bijzondere kerstuitgave van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur is geschreven door de Utrechtse kunsthistoricus Paul Broker. Het boek van Paul Broker vertelt het bijbelverhaal over de geboorte van Christus samen met de legenden die- in •de loop der eeuwen ontstonden. Het laat zien hoe de beeldende kunst in de middeleeuwen haar motieven zowel aan de bijbel als aan de volksverhalen en legenden rondom Christus' geboorte ontleende. Rondom Kerstmis is rijk geïllustreerd. Het boek is begrij pelijk geschreven en bestemd voor een breed lezerspu bliek. Een uitvoerige bibliografie en een aparte lijst van Nederlandstalige literatuur maken een verdere verdie ping in het onderwerp mogelijk. Het boek is te bestellen door overmaking van 39,50 gul den (dat is inclusief vijf gulden verzendkosten) op giro 810806 ten name van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur te Utrecht, onder vermelding van 'Rondom Kerst'. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Nederlands Centrum voor Volkscultuur, Lucasbolwerk 11,3512 EH Utrecht, telefoonnummer: 030-2319997. Voor het eerst in de geschiedenis, verschijnt de naam Revlon op elektrische Personal Care produkten. Het gaat om duurzame verzorgingsprodukten met de nieuwste haarverzorgingstechniekcn. Zoals de Revlon 'Big Curls" Krultang en Hot Air Styling System met een extra grote diameter. Deze nieuwe pro dukten geven het haar extra volumineuze krullen en gol ven. De föhns van Revlon geven het gevoel van een profes sional. Alle föhns zijn uitgerust met een cool-shot knop. twee warmtestanden en verschillende accessoires. Revlon brengt in Nederland de volgende produkten: Professional 1600 Watt Hairdryer, Professional 1200 Watt Foldaway Hairdryer. Big Curls Hot Airstyler, Hot Air Styling System. In de nieuwe glamour modetrend spelen accessoires een belangrijke roL Er breken voor de juwelier dan ook gou den tijden aan. Opzichtige sieraden zijn belangrijk in het modebeeld. Maar toch kan niet alles want de luxe sie raden moe ten met stijl getoond worden. Het nepsieraad waar de goedkoopte en onechtheid vanaf straalt, past niet in het modebeeld. De juwelier en de edelsmid die in willen haken op de nieuwe trend moeten zich een paar dingen goed realiseren. Dressing up wil zeggen dat men wil opvallen. Er moet iets bijzonders te zien zijn. Iemand die zich ver siert als een kerstboom krijgt veel aandacht, maar de vrouw oogst pas echt bewondering wanneer zij een sobere outfit versiert met een sieraad dat echt opvalt. Het raffinement zit in de verhouding. Er moet een goede balans zijn en alleen mensen met smaak voelen die aan. Een enkel sierraad op de juiste wijze gebracht zorgt voor een prettige blikvangener. Een kostbaar stuk gaat meerdere generaties mee en is niet alleen leuk om zelf aan te schaffen maar meer nog om te krijgen. Een geschenk van goud is een cadeau voor het leven. Luxe beugel bh set van kant met velours Ir* nnrliirmorln n «trzll «In-rn u infor liot annnn# «aolonrl <>n In de ondermode wordt deze winter het accent gelegd op luxe materialen. Zo wordt gebruik gemaakt van velours, kant, metaalglans en lurex. De kleuren zijn geïnspireerd op oostelijke invloeden: mooie warme bordeauxtinten, klassiek zwart, goud en cappuccino tinten bepalen het kleurbeeld.Vrouwelijke vormen worden door de strakke kleding steeds meer geaccentueerd. Voor de verleidelijke kerstdagen blijven de push-up beha's nog steeds een belangrijk artikel uit de feestcol lecties. Een nieuwtje dat vorig jaar werd geïntroduceerd en een groot succes blijkt te zijn is de slipdress. Dit nachthemdje met spaghettibandjes is eigenlijk te mooi om alleen 's nachts te dragen en kan gemakkelijk als feestelijk jurkje dienst doen. Een enkel sieraad is een echte blikvanger. Vanwege het honderjarige bestaan van het Park Hotel dat gelegen is in hartje| Amsterdam, biedt dit hotel speciale kerst- en nieuwjaar sarrangementen. Na een grondige renovatie heeft het hotel nog steeds de charme van vroeger tijden, maar is volledig van deze tijd. Vanzelfsprekend is 1995 een bewogen jaar voor het reeds verbouwde Park Hotel. Naast het gezellige café 'The Inn at The Park', restaurant 'De Stadhouder', een kapper en een gezellige winkelgalerij heeft het hotel, totaal ver nieuwde hotelkamers erbij gekregen in de Zuid-vleugel. 1995 heeft natuurlijk in het teken van honderd jaar Park Hotel gestaan. Vanaf dag één in 1995 zijn er talloze arrangementen samengesteld om zo ook de individuele gast het feest te laten proeven. Nu de laatste maand van 1995 aangebro ken is, wordt dit unieke jaar afge sloten met verrassende Kerst en Oud Nieuw arrangementen. Een onderdeel van een Kerst arrangement is bijvoor beeld een middag naar het Carré Circus of naar een con cert in de Rode Hoed (Sonja!). Ook een gezellige high tea door de grachten van Amsterdam kan een onderdeel van een Kerstarrangement zijn. Voor informatie en reser veringen: The Park Hotel Amsterdam tel.: 020-6730961 fax.: 020-6649455. Waarom kun je bij vis best rode en bij vlees best witte wijn drinken En waarom kun je bij een stevige biefstuk maar beter geen al te lichte wijn drinken Hoe komt het dat een druif eigenlijk helemaal niet naar een druif smaakt Deze en andere vragen worden beantwoord in 'Het Lekkere Wijnboek'van Albert Heijn. Stap voor stap wordt in het boek uitgelegd hoe men een wijn kan beoordelen. Behalve smaak, speelt daarbij ook geur een belangrijke rol De geur zegt ook iets over de kwaliteit. Klasse wijnen geven steeds weer nieuwe aro ma's prijs. Een groot deel van de uitgave is gewijd aan de combinatie van wijn met eten. Het boek geeft vele praktische tips en legt bij voorbeeld uit waarom witte wijn bij vis niet echt hoeft. Het boek schenkt ook ruim schoots aandacht aan onder werpen als het koken met wijn, het serveren van wijn, kaas en wijn, wijn als aperi tief. wijn en de exotische keu ken en het bewaren van wijn. Daarnaast bevat het werk verschillende recepten met wijn en een compleet wijnal fabet. Het lekkere I j wijnboek Het wijnboek van Albert Heijn kost 25 gulden. r* - H't Gouddoppertj GRATIS i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 11