Gerben de Klerk maakt goede kans
Statenpraat
Verkeersveiligheid
Carmen-opera voor het hele gezin
Reünieconcert Fatnose en Lace Wing
Studiedag over Bataafs-Franse tijd
MBA-opleiding blijft bestaan
Familiematinee met muzikale dierenvariaties
In 1996 vervolg met 'Fiets naar je werk/Maak werk van fietsen'
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 DECEMBER 1995
313
Bedrijven
Sponsoractie
Door Mr. C.M. de Graaf, Statenlid
MIDDELBURG Bij de
tweede ronde van de Neder
landse Wiskunde Olympiade is
de Middelburger Gerben de
Klerk hoog geëindigd. Gerben
is leerling van de Christelijke
Scholengemeenschap Walche
ren, 6 VWO. Hij behoort tot de
10 prijswinnaars van de Neder
landse Wiskunde Olympiade.
Gerben maakt een goede kans
om mee te mogen naar de Inter
nationale Wiskunde Olympiade
in India, omdat hij dit goede re
sultaat bij de tweede ronde
zelfstandig, vrijwel zonder hulp
van zijn wiskundedocent, heeft
bereikt.
De eerste ronde is al eerder op
ruim 200 middelbare scholen
gehouden. Daar hebben ruim
tweeduizend leerlingen, voor
namelijk van de klassen VWO 5
en 6 aan mee gedaan. Op grond
van deze eerste ronde op 21
maart zijn 103 leerlingen uitge
nodigd voor de tweede ronde op
15 september 1995 in Eindho
ven. Bij deze tweede ronde
heeft Gerben de 9e plaats be
reikt.
De beste 10 deelnemers krijgen
nu lesbrieven en een trainings
programma voor enkele onder
delen van de wiskunde die niet
op de Nederlandse scholen
wordt behandeld, maar wel op
scholen uit bijvoorbeeld de
voormalige Oostbloklanden,
waar normaal al veel meer aan
wiskunde wordt gedaan. Als dit
extra trainingsprogramma er
niet zou zijn, dan zou Neder
land op internationaal niveau
niet meetellen. Voormalige
Oostbloklanden, China en de VS
hebben zelfs enkele speciale
scholen waar exact begaafde
leerlingen naartoe gaan en
waar bijna niets anders wordt
gedaan dan wiskunde.
Na afloop van dit trainingspro
gramma worden er 6 leerlingen
geselecteerd om in juli 1996 in
India deel te nemen aan de In
ternationale Wiskunde Olym
piade.
Vorig jaar eindigde het Neder
landse team op de 37-ste plaats,
drie plaatsten achter de Belgen.
De medailles werden verdeeld
door de Verenigde Staten, Chi
na en Rusland. De deelnemers
bogen zich twee dagen over de
meest ingewikkelde opgaves.
Zoals deze: Voor elk positief ge
heel getal k is f(k) het aantal
elementen uit de verzameling
fc+l,fc+2,...,2fc die binair ge
schreven precies drie cijfers 1
bevatten. aBewijs dat voor
elk positief geheel getal m de
vergelijking (k)=m ten minste
één oplossing heeft, (b) Bepaal
alle positieve gehele getallen m
waarvoor er precies één k be
staat met f(k)=m. Slechts twee
Nederlandse deelnemers wisten
deze opgave goed te beantwoor
den. Over drie opgaves mochten
de deelnemers viereneenhalf
uur piekeren. Daarna was er
ook tijd voor andere dingen, het
uitwisselen van adressen en
wiskunde-problemen en het be
zichtigen van tempels.
1 Gerben de Klerk
Fietsactie over 2 miljoen kilometer
VLISSINGEN De 500 km Fietsactie woon-werk-
verkeer van het Zeeuws Platform Duurzame ontwik
keling is afgesloten met een mooi resultaat. Tussen 1
april en 1 oktober hebben de 1660 deelnemers teza
men 2,2 miljoen kilometer afgelegd. De sponsoractie
voor een mini waterkrachtcentrale in Bhutan heeft
meer dan 37.000.- opgeleverd. Volgend jaar gaat de
actie 'Fiets naar je werk/Maak werk van fietsen' als
vervolg op de 500 km Fietsactie van start.
Het aantal deelnemers aan de worden er maatregelen geno-
500 km Fietsactie woon-werk-
verkeer is sinds de start in 1992
jaarlijks met gemiddeld 65%
gegroeid. De afstand die alle
deelnemers in het kader van de
actie tezamen hebben afgelegd
nam nog sneller toe. Van
340.000 km in 1992 tot 2,2 mil
joen in 1995 betekent een toe
name van meer dan 90% ge
middeld per jaar.
Deelnemers aan de actie probe
ren tussen 1 april en 1 oktober
zo veel mogelijk met de fiets
naar het werk te gaan. Ze hou
den dit bij op een deelnemers
kaart. Afhankelijk van afstand
tussen de woning en het werk
geeft elke deelnemer van te vo
ren aan hoeveel kilometer hij of
zij in totaal denkt af te kunnen
leggen. Deze 'streefafstand'
moet minimaal 500 kilometer
zijn, vandaar de naam '500 km
Fietsactie'. Die naam is nu ach
terhaald. De deelnemers aan de
actie hebben met een fietsaf-
stand van 1325 km gemiddeld
de oorspronkelijke streefaf
stand ruim achter zich gelaten.
De 500 km Fietsactie is opgezet
om een bijdrage te leveren aan
het terugdringen van het auto
verkeer. De snel groeiende au
tomobiliteit is een van de knel-
lenste milieuproblemen in ons
land. De actie maakt de in
spanningen en resultaten zicht
baar die individuele burgers
zélf leveren voor een beter
milieu. En dat werkt stimule
rend, zeker als collega's op het
werk samen aan de actie deel-
nemen en de actie ook nog on
dersteund wordt door de baas.
Het aantal bedrijven en instel
lingen dat met 10 of meer me
dewerkers heeft deelgenomen
steeg van 27 in 1994 tot 42 dit
jaar. Koplopers onder de in to
taal 80 deelnemende bedrijven
zijn DOW met 155, Vitrite met
77, Pechiney en EPZ met elk 60
deelnemers.
De initiatiefnemer van de actie,
het Zeeuws Platform Duurza
me Ontwikkeling, is van me
ning dat bedrijven en instellin
gen het woon-werkfietsen zo
veel mogelijk moeten stimule
ren. Wat dat betreft gaat het in
Zeeland de goede kant op. Uit
de contacten met de bedrijven
blijkt dat de aandacht hiervoor
de laatste tijd toeneemt. Zo
men voor verbetering van de
fietsenstalling en de kleed- en
wasmogelijkheden. Ook zaken
als de aanschaf van dienst- of
leasefietsen en het instellen van
vergoedingsregelingen worden
overwogen of zijn inmiddels in-
gevoerd.Winst
Het platform wil bedrijven er
op wijzen dat deze inspannin
gen, al kosten ze soms geld, ook
winst opleveren. Die winst zit
hem niet alleen in een bijdrage
aan een beter milieu en aan het
groene imago van het bedrijf.
De aandacht die werkgevers
aan het woon-werkfietsen be
steden wordt door de betrok
ken werknemers ook zeer op
prijs gesteld. Daarnaast kosten
parkeerplaatsen voor auto's
veel meer ruimte en geld dan
een goede fietsenstalling.
Hoewel Zeeland nog nauwe
lijks geplaagd wordt door files
in de woon-werkspitst, ligt ook
hier een verantwoordelijkheid
voor bedrijven. Nu al kost het
stilstaan en het getreuzel in de
file het Nederlandse bedrijfsle
ven ruim 1,2 miljard gulden per
jaar, om over de ergernissen en
de stress die ze veroorzaken
nog maar niet te spreken. Als
bedrijven niet meewerken aan
het terugdringen van het auto
verkeer komt de economie
knarsend tot stilstand.
Het platform wil ook wijzen op
de gezondheidsaspecten van
het woon-werkfietsen. In de af
gelopen twee jaar is hiernaar
onderzoek verricht. De resulta
ten hiervan worden komend
voorjaar bekend gemaakt. Nu
al is wel duidelijk dat het
woon-werkfietsen een heel
gunstig effect heeft op de
lichaamsconditie, zeker voor
mensen die verder niet zo veel
aan sport doen. Voor bedrijven
is het natuurlijk interessant te
weten of dit ook een gunstige
uitwerking heeft op het ziekte
verzuim.
De fietsactie zal komend jaar
bijna zeker een vervolg krijgen
onder het nieuwe motto 'Fiets
naar je werk/Maak werk van
fietsen'.
Het is een aansporing voor zo
wel de werknemers als de
werkgevers. Het Zeeuws plat
form zal zich bij de promotie en
uitvoering van de actie vooral
op bedrijven en instellingen
richten. Die moeten met het
ontwikkelde actiemodel binnen
de organisatie aan de slag. Het
De hoofdprijs van de 500 kilometer fietsactie is gewonnen door Willem Westerik uit Hoek. Ad Phemambucq geeft een zetje en Jan v.d.
Driest pompt de voorband nog wat op.
FOTO PIET DAVIDSE
P. van Tuyl -Biggekerke, J.W.
Grootenboer -Westkapelle, J.
Goedhart -Ritthem, J. Dijke-
Sint Laurens, M. Filius -Ser-
ooskerke.
platform zal zich met service en
advies richten op de mensen die
binnen een bedrijf of instelling
de actie organiseren.
Aan bedrijven en instellingen is
gevraagd hun medewerkers die
aan de actie deelnamen te
sponsoren met 1 cent (of meer)
per gefietste kilometer. Het
geld is voor de bouw van een
mini waterkrachtcentrale in
Bhutan. De sponsoractie heeft
ruim 37.000.- opgeleverd.
22.000 hiervan is bijgedragen
door de stichting Ecooperation,
die elke gefietste kilometer (to
taal 2,2, miljoen) met 1 cent
sponsort. (Ecooperation zorgt
voor de invulling en uitwerking
van de een Duurzaam Ontwik
kelingsverdrag tussen Neder
land en Bhutan.) De overige
15.000 is bijeengebracht door
ruim 20 Zeeuwse bedrijven en
instellingen. Deze sponsoractie
is aan de fietsacie gekoppeld
om duidelijk te maken dat
duurzame ontwikkeling een
dubbele inspanning vraagt.
Aan de ene kant moeten de rij
ke landen minder energie en
fossiele brandstoffen gebrui
ken. In dit geval meer fietsen en
minder autorijden. Aan de an
dere kant moeten rijke landen
ontwikkelingslanden steunen
met de ontwikkeling van duur
zame energiebronnen. In Bhu
tan wordt steeds meer hout ge
kapt voor het huishoudelijk
energieverbruik. Mini water
krachtcentrales kunnen in af
gelegen streken uitkomst bie
den.
Op uitnodiging van Ecoopera
tion en het Zeeuws Platform
Duurzame Ontwikkeling heb
ben twee journalisten uit Bhu
tan, Tenzin Rigden en Tsewang
Dhendup, onlangs een bezoek
gebracht aan ons land. Eind
november zijn ze te gast ge
weest in Zeeland. Ze bezochten
Neeltje Jans en de EPZ kern
centrale in Borssele. De EPZ is
één van de sponsors van het
Bhutan project. Onder de deel
nemers aan de fietsactie zijn 56
prijzen verloot. De hoofdprijs,
een door Van den Driest en Ba-
tavus beschikbaar gestelde
fiets, is gewonnen door W.
Westerik uit Hoek. Twintig
deelnemers wonnen een VVV-
bon van vijftig gulden, in deze
regio waren dat E. Landowski,
I. Hulsbergen, W. Nagelkerke -
Vlissingen, H. de Kuijper, M.
Marinissen, K. Nieuwenhuize,
J. Sanderse -Middelburg, P.
van Vaardigem -Westkapelle
en L. Scheers -Vrouwenpolder.
Abonnementen op de Vogelvrij
Fietser werden gewonnen door
C. Sturm, L. Lambour, F.
Steyaert-Kuysten, J. van der
Oord -Middelburg, J. Kleine-
pier -Koudekerke, W. Matthijs-
se -Meliskerke, R. Simonse en
Eén van de speerpunten, zoals dat zo mooi in het bestuurlijk
jargon heet, in het huidig provinciaal beleid is de verkeersvei
ligheid. Hoe maken wij de wegen, kruispunten, fietspaden en
alles wat verder met verkeersdeelnemers te maken heeft, zo
veilig dat een minimum aantal aan verkeersongevallen wordt
bereikt.
Laat ik voorop stellen dat ik met name het woord minimum
bewust gebruik. Bij mij is namelijk niet de ijdele hoop aanwe
zig dat alles te regelen is. Dat bijvoorbeeld een provinciaal be
stuur in staat zou zijn oplossingen te creëren die garanderen
dat de onveiligheid in het verkeer zal verdwijnen. Die oplos
singen zijn er namelijk niet en dat omdat een tweede aspect in
het verkeer meespeelt. En dat aspect zijn wij zelf. Deelname in
het verkeer is en blijft mensenwerk en waar mensen werken
worden fouten gemaakt. Dat geldt ook voor deelname in het
verkeer. Daar hoeven wij ons overigens niet bij neer te leggen.
Het zou al heel mooi zijn, als een ieder die aan het verkeer
deelneemt, zich af en toe de vraag stelt of er aan zijn of haar
gedrag iets te verbeteren valt.
Is de situatie in Zeeland schrikbarend? Dat is zeker het geval.
Een overzicht van de jaren 1992-1994 waarin de verkeers
slachtoffers in Zeeland worden vergeleken met de andere pro
vincies, levert voor Zeeland een trieste tweede plaats op. Dat
geldt voor zowel het aantal dodelijke verkeersslachtoffers als
voor het aantal ziekenhuisgewonden. Alleen de provincie
Drenthe komt boven Zeeland uit.
De situatie voor het kalenderjaar 1995, gemeten tot oktober,
levert helaas geen positiever beeld op. Dit beeld leidt tot de
conclusie dat de kans op een ernstig letsel, of zelfs erger, in het
verkeer in Zeeland nog steeds veel hoger is dan landelijk het
geval is. Wanneer voor de situatie binnen Zeeland een vergelij
king wordt gemaakt, dan levert deze voor West Zeeuws Vlaan
deren een niet te benijden koppositie op. Het is dan ook niet
gek dat in eerste instantie veel aandacht die kant op gaat.
Plannen voor een duurzaam veilige infrastructuur, moeilijk
woord voor wegen en alles wat daarbij hoort, zijn dan ook aan
de orde.
Ik wil daarbij één voorbeeld aanhalen en dat is het verbete
ringsplan Nieuwvliet dat onlangs is behandeld in de commis
sie Waterstaat en verkeer. Een voorbeeld om aan te geven wel
ke kosten er gemoeid zijn bij het veilig maken van onze wegen.
Daarbij is het belangrijk te bedenken dat deze plannen slechts
aanpassingen zijn van een veel groter plan.
De aanpassing van een rotonde waarbij de buitenstraal wordt
gewijzigd van 15 in 18 meter. De aanleg van een parallelweg
tussen de Hoenderweg en de St. Bavodijk. Tussen de St. Jans-
dijk en de Mettendijk komt een fietspad van 2.70 meter breed
te liggen, op voldoende afstand van de hoofdrijbaan. Die zelf
de hoofdrijbaan wordt in plaats van 7.00 meter 7.70 meter
breed. Een aantal aanpassingen, het zij herhaald, van een veel
groter plan. En alleen die aanpassingen vergen al een bedrag
van 1.850.000 gulden. Dat geeft nog eens aan welke grote kos
ten er gemaakt moeten worden om tot verbetering van de ver
keersveiligheid te komen.
Overigens moeten wij bij die kosten ook niet te lang stil staan.
Een mensenleven is onbetaalbaar. En in feite geldt hetzelfde
voor een levenslange invaliditeit.
Laten wij het volgende afspreken. Het provinciaal bestuur
gaat verder met het verbeteren van de verkeersveiligheid door
gevaarlijke situaties aan te pakken en u, als verkeersdeelne
mer, kijkt af en toe in de spiegel en u vraagt u daarbij af of u
zich wel altijd in het verkeer gedraagt zoals het ook werkelijk
moet.
MIDDELBURG Vorige
week ondertekenden vertegen
woordigers van de Stichting
Voortgezet Economisch Onder
wijs (SVEO) en de Stichting
Contractactiviteiten van het
Deltacollege Zeeland (DCC) in
de Burgemeester- en Wethou
derskamer van het stadhuis een
overeenkomst over de voortzet
ting van de cursus Moderne Be
drijfsadministratie (MBA).
Daarmee is de opleiding voor
Midelburg gered.
In 1956 werd op initiatief van
het gemeentebestuur van Mid
delburg de Stichting Voortgezet
Economisch Onderwijs opge
richt. Deze stichting ging cur
sussen verzorgen op admini
stratief en economisch gebied.
Dit werden de opleidingen
Praktijkdiploma Boekhouden
(PDB), Moderne Bedrijfsadmi
nistratie (MBA) en Staatsprak-
tijkdiploma voor Bedrijfsadmi
nistratie (SPD).
De SVEO bleek al gauw in een
behoefte te voorzien en sinds de
oprichting hebben honderden
cursisten met succes aan de
cursussen deelgenomen. Velen
haakten ook af want het zijn en
waren pittige cursussen.
Het ministerie van onderwijs,
cultuur en wetenschappen stopt
in 1998 met de SPD-staatsexa-
mens. Een kandidaat die na
1998 nog een SPD-getuigschrift
wil behalen, kan dan alleen nog
maar terecht bij instellingen die
onder de Wet op het Hoger On
derwijs en Wetenschappelijk
Onderzoek (WHW) vallen.
De SVEO voldoet niet aan dit
criterium en dit betekent dat
gestopt zou moeten worden met
het geven van de SPD-oplei-
ding. Het bestuur van de Sich-
ting was echter van mening dat
de Zeeuwse onderwijs-infra-
structuur gediend is met het be
houd van deze SPD-opleiding.
Daartoe is deze cursus overge
dragen aan de Hogeschool Zee
land, afdeling HEAO. Inmid
dels is de HZ/HEAO gestart
met een SPD-opleiding.
De opleiding Praktijk Diploma
Boekhouden wordt al een aan
tal jaren niet meer gegeven
door de SVEO omdat instellin
gen zoals het Zeeland College
en het Delta College de cursus
ook verzorgen. Voor de SVEO is
het daarom weinig zinvol om
alleen nog een cursus MBA te
geven. Vandaar dat contact ge
zocht is met de Stichting Con
tractactiviteiten van het Delta
college Zeeland, (DCC). Inmid
dels is besloten dat de MBA-op-
leiding die in september 1996
start, gegeven wordt door DCC.
De docenten van de SVEO zul
len de betreffende cursus aan
de DCC gaan verzorgen.
VLISSINGEN Pianist Gert
Jan van der Weerd studeerde
o.a. bij Willem Brons, Ton
Hartsuiker en Malcolm Frager.
Deze klassiek geschoolde musi
cus stelde een bijzonder concert
samen speciaal voor jonge kin
deren en hun ouders. Van der
Weerd doopte deze muzikale
familiematinee zeer toepasse
lijk 'Peter, de Wolf en andere
dieren'.
Aan de hand van enkele Neder
landse liedjes neemt de pianist
zijn publiek mee naar de wereld
van de variaties en speelt hij
werk van Wolfgang Amadeus
Mozart. Met een verhaal over
een olifantje dat zijn moeder
zoekt, zorgt Gert Jan van der
Weerd dat de kinderen letter
lijk spelenderwijs de variaties
en hun verschillende stemmin
gen kunnen begrijpen.
Het tweede deel -en tevens
hoogtepunt van het program-
ma- is het bekende sprookjt
'Peter en de Wolf' van Proko-
viev, Rob van Harten zal de mu
ziek theatraal begeleiden me
een door hemzelf ontworper
schimmenspel.
Zondag 10 december - Arse
naaltheater Vlissingen - 15.0C
uur. Kaarten voor kinderen t/m
12 kosten 7.50 voor volwasse
nen 15.00. Voorverkoop bij de
VW/ANWB, Nieuwendijk 15
419275.
Lace wing
VLISSINGEN Oude glorie
herleeft zaterdag 9 december in
de Piek aande Hellebardier-
straat. Dan spelen twee oud-ge-
dienden uit het lokale clubcir
cuit, Fatnose en Lace Wing, nog
eenmaal samen in de Piek mid
dels een dubbel reünie-concert.
De aanvang is 22.00 uur en de
entree is 7.50.
Speciaal voor deze gelegenheid
zijn de leden van deze bands
nog eenmaal bij elkaar geko
men om, in de originele bezet
ting, krakers van weleer ten ge
hore te brengen.
De Middelburgs/Vlissingse for
matie Fatnose opent de avond
met een portie swingende r&b
waarin ook r&r- en soul- in
vloeden zijn te herkennen.
Daarna is het de beurt aan de
Vlissingse powerrockformatie
Lace Wing, die middels hun re
pertoire, variërend van roek-
ballads tot pakkende up-tempo
rockers het publiek warm laat
draaien voor een gezamenlijke
afsluiting.
eerste uniforme spelling van de
Nederlandse taal en nationale
instellingen op het gebied van
kunsten en wetenschappen.
Van vele verworvenheden van
onze huidige maatschappij zijn
de fundamenten in deze periode
gelegd.
Het is dit jaar tweehonderd jaar
geleden dat de Bataafs-Franse
tijd begon. Deze negende Histo
rische Studiedag van de Werk
groep Historie en Archeologie is
het belangrijkste Zeeuwse aan
deel in een reeks van landelijke
activiteiten die dit jaar naar
aanleiding van dit feit plaats
vinden.
De Bataafs-Franse periode
wordt aan de hand van de vol
gende lezingen belicht:
De Bataafs-Franse tijd en Zee
land. Een introductie door prof.
dr. N.C.F. van Sas, hoogleraar
aan de Universiteit van Am
sterdam;
Van Edelmogende tot Burgerre
presentant. 'Homines Novi' in
Zeeland door drs. L. Zoodsma,
gemeentearchivaris van Haar
lem;
Van oud naar nieuw. De Franse
tijd in Zeeuwsch-Vlaanderen
door px-of. dr. L. Franfois, do
cent Vakgroep Nieuwste Ge
schiedenis Universiteit Gent;
Zeeland in beeld 1780-1815,
dialezing aan de hand van af
beeldingen uit de 'Zelandia II-
lustrata' door drs. P.W. Sijnke,
gemeentearchivaris van Mid
delburg;
'Door eenheid tot orde en vast
heid.' Vernieuwing van de over
heidsadministratie in de Ba
taafse tijd door prof. dr. F.C.J.
Ketelaar, algemene rijksarchi
varis en hoogleraar archiefwe
tenschap Rijksuniversiteit Lei
den;
Middelburgse boekverkopers in
revolutietijd door drs. H.J. van
Leusen, uitgever;
Religie, kerk en staat in de Ba
taafs-Franse tijd door dr. P.T.
van Rooden, docent Onderzoek
sgroep Godsdienst en Maat
schappij Universiteit van Am
sterdam.
Aan het eind van de dag is er
gelegenheid tot het stellen var
vragen en is er de mogelijkheic
tot discussie. De dag zal muzi
kaal worden afgesloten mei
composities uit de Bataafse en
Franse tijd.
De organisatie van de Histori
sche Studiedagen is een van de
belangrijkste activiteiten van
de Werkgroep Historie en Ar
cheologie. Ieder jaar wordt op
een studiedag een ander thema
door diverse deskundigen be
licht.
De studiedag vindt plaats in de
aula van de Zeeuwse Biblio
theek van 9.30 tot 17.00 uur. De
deelname kost 40,00 (inclusief
lunch, koffie en thee). Geïnte
resseerden kunnen zich opge
ven via telefoonnummer 63 89
20.
Frank Groothof speelt Carmen van Bizet met medewerking van
en Marcel Andriessen (slagwerk).
MIDDELBURG Met zijn
succesvolle solo-bewerkingen
van 'Idomeneo', 'Fidelio' en 'De
Toverfluit' bewees Frank
Groothof dat hij de opera op
speelse wijze toegankelijk kan
maken voor een breed publiek
van alle leeftijden. Sinds kort
werkt Frank met live-musici
die ook nadrukkelijk in het spel
betrokken worden. Daardoor
krijgen de 'Groothof-opera's'
steeds meer het karakter van
muziektheater in de breedste
zin des woords: een integratie
van acteren, musiceren en tot
de verbeelding sprekende to
neelbeelden.
Voor zijn nieuwste produktie
koos Frank Groothof de be
roemde opera 'Carmen' van Bi-
zet. Het dramatische, spannen
de en ontroerende verhaal over
sergeant José die tot over zijn
oren verliefd wordt op de mooie
zigeunerin Carmen. José helpt
haar uit de gevangenis te ont
snappen, maar belandt zelf in
de cel. Als hij er weer uit komt,
is hij zijn baan kwijt en sluit hij
zich aan bij een smokkelaars
bende. De wispelturige Carmen
het saxofoonensemble Sax et Plus
FOTO JAAP VRENEGOOR
heeft echter al weer genoeg van
José en wordt verliefd op de
stierenvechter Escamillo. Ter
wijl deze in de arena aan het
werk is, slaan bij José de stop
pen door en doodt hij Carmen
in een vlaag van jaloezie.
'Carmen' is een heerlijke thea
tervoorstelling voor iedereen
vanaf 7 jaar en duurt ongeveer
80 minuten en is te zien op za
terdag 9 december in de stads
schouwburg om 15.00 uur.
Kaarten kosten 10.00 voor
jeugd t/m 12 jaar, volwassenen
betalen 20.00.
MIDDELBURG De Werk
groep Historie en Archeologie
van het Koninklijk Zeeuwsch
Genootschap der Wetenschap
pen houdt zaterdag 9 december
een studiedag over Zeeland in
de Bataafs-Franse tijd 1795-
1814. In diverse lezingen wor
den de landelijke ontwikkelin
gen uit deze turbulente periode
geschetst en wordt tevens inge
gaan op specifiek Zeeuwse za
ken die zich toen afspeelden.
In de Bataafse en de daarop
volgende Franse tijd vonden
veel veranderingen plaats. Deze
wijzigingen hadden grote in
vloed op het openbare leven zo
als de nationale wetboeken, het
decimale stelsel, de openbare
school, de waterstaat, de statis
tiek, de nationale posterijen, de