Gerben de Klerk maakt goede kans Statenpraat Verkeersveiligheid Carmen-opera voor het hele gezin Reünieconcert Fatnose en Lace Wing Studiedag over Bataafs-Franse tijd MBA-opleiding blijft bestaan Familiematinee met muzikale dierenvariaties In 1996 vervolg met 'Fiets naar je werk/Maak werk van fietsen' SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 DECEMBER 1995 313 Bedrijven Sponsoractie Door Mr. C.M. de Graaf, Statenlid MIDDELBURG Bij de tweede ronde van de Neder landse Wiskunde Olympiade is de Middelburger Gerben de Klerk hoog geëindigd. Gerben is leerling van de Christelijke Scholengemeenschap Walche ren, 6 VWO. Hij behoort tot de 10 prijswinnaars van de Neder landse Wiskunde Olympiade. Gerben maakt een goede kans om mee te mogen naar de Inter nationale Wiskunde Olympiade in India, omdat hij dit goede re sultaat bij de tweede ronde zelfstandig, vrijwel zonder hulp van zijn wiskundedocent, heeft bereikt. De eerste ronde is al eerder op ruim 200 middelbare scholen gehouden. Daar hebben ruim tweeduizend leerlingen, voor namelijk van de klassen VWO 5 en 6 aan mee gedaan. Op grond van deze eerste ronde op 21 maart zijn 103 leerlingen uitge nodigd voor de tweede ronde op 15 september 1995 in Eindho ven. Bij deze tweede ronde heeft Gerben de 9e plaats be reikt. De beste 10 deelnemers krijgen nu lesbrieven en een trainings programma voor enkele onder delen van de wiskunde die niet op de Nederlandse scholen wordt behandeld, maar wel op scholen uit bijvoorbeeld de voormalige Oostbloklanden, waar normaal al veel meer aan wiskunde wordt gedaan. Als dit extra trainingsprogramma er niet zou zijn, dan zou Neder land op internationaal niveau niet meetellen. Voormalige Oostbloklanden, China en de VS hebben zelfs enkele speciale scholen waar exact begaafde leerlingen naartoe gaan en waar bijna niets anders wordt gedaan dan wiskunde. Na afloop van dit trainingspro gramma worden er 6 leerlingen geselecteerd om in juli 1996 in India deel te nemen aan de In ternationale Wiskunde Olym piade. Vorig jaar eindigde het Neder landse team op de 37-ste plaats, drie plaatsten achter de Belgen. De medailles werden verdeeld door de Verenigde Staten, Chi na en Rusland. De deelnemers bogen zich twee dagen over de meest ingewikkelde opgaves. Zoals deze: Voor elk positief ge heel getal k is f(k) het aantal elementen uit de verzameling fc+l,fc+2,...,2fc die binair ge schreven precies drie cijfers 1 bevatten. aBewijs dat voor elk positief geheel getal m de vergelijking (k)=m ten minste één oplossing heeft, (b) Bepaal alle positieve gehele getallen m waarvoor er precies één k be staat met f(k)=m. Slechts twee Nederlandse deelnemers wisten deze opgave goed te beantwoor den. Over drie opgaves mochten de deelnemers viereneenhalf uur piekeren. Daarna was er ook tijd voor andere dingen, het uitwisselen van adressen en wiskunde-problemen en het be zichtigen van tempels. 1 Gerben de Klerk Fietsactie over 2 miljoen kilometer VLISSINGEN De 500 km Fietsactie woon-werk- verkeer van het Zeeuws Platform Duurzame ontwik keling is afgesloten met een mooi resultaat. Tussen 1 april en 1 oktober hebben de 1660 deelnemers teza men 2,2 miljoen kilometer afgelegd. De sponsoractie voor een mini waterkrachtcentrale in Bhutan heeft meer dan 37.000.- opgeleverd. Volgend jaar gaat de actie 'Fiets naar je werk/Maak werk van fietsen' als vervolg op de 500 km Fietsactie van start. Het aantal deelnemers aan de worden er maatregelen geno- 500 km Fietsactie woon-werk- verkeer is sinds de start in 1992 jaarlijks met gemiddeld 65% gegroeid. De afstand die alle deelnemers in het kader van de actie tezamen hebben afgelegd nam nog sneller toe. Van 340.000 km in 1992 tot 2,2 mil joen in 1995 betekent een toe name van meer dan 90% ge middeld per jaar. Deelnemers aan de actie probe ren tussen 1 april en 1 oktober zo veel mogelijk met de fiets naar het werk te gaan. Ze hou den dit bij op een deelnemers kaart. Afhankelijk van afstand tussen de woning en het werk geeft elke deelnemer van te vo ren aan hoeveel kilometer hij of zij in totaal denkt af te kunnen leggen. Deze 'streefafstand' moet minimaal 500 kilometer zijn, vandaar de naam '500 km Fietsactie'. Die naam is nu ach terhaald. De deelnemers aan de actie hebben met een fietsaf- stand van 1325 km gemiddeld de oorspronkelijke streefaf stand ruim achter zich gelaten. De 500 km Fietsactie is opgezet om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het auto verkeer. De snel groeiende au tomobiliteit is een van de knel- lenste milieuproblemen in ons land. De actie maakt de in spanningen en resultaten zicht baar die individuele burgers zélf leveren voor een beter milieu. En dat werkt stimule rend, zeker als collega's op het werk samen aan de actie deel- nemen en de actie ook nog on dersteund wordt door de baas. Het aantal bedrijven en instel lingen dat met 10 of meer me dewerkers heeft deelgenomen steeg van 27 in 1994 tot 42 dit jaar. Koplopers onder de in to taal 80 deelnemende bedrijven zijn DOW met 155, Vitrite met 77, Pechiney en EPZ met elk 60 deelnemers. De initiatiefnemer van de actie, het Zeeuws Platform Duurza me Ontwikkeling, is van me ning dat bedrijven en instellin gen het woon-werkfietsen zo veel mogelijk moeten stimule ren. Wat dat betreft gaat het in Zeeland de goede kant op. Uit de contacten met de bedrijven blijkt dat de aandacht hiervoor de laatste tijd toeneemt. Zo men voor verbetering van de fietsenstalling en de kleed- en wasmogelijkheden. Ook zaken als de aanschaf van dienst- of leasefietsen en het instellen van vergoedingsregelingen worden overwogen of zijn inmiddels in- gevoerd.Winst Het platform wil bedrijven er op wijzen dat deze inspannin gen, al kosten ze soms geld, ook winst opleveren. Die winst zit hem niet alleen in een bijdrage aan een beter milieu en aan het groene imago van het bedrijf. De aandacht die werkgevers aan het woon-werkfietsen be steden wordt door de betrok ken werknemers ook zeer op prijs gesteld. Daarnaast kosten parkeerplaatsen voor auto's veel meer ruimte en geld dan een goede fietsenstalling. Hoewel Zeeland nog nauwe lijks geplaagd wordt door files in de woon-werkspitst, ligt ook hier een verantwoordelijkheid voor bedrijven. Nu al kost het stilstaan en het getreuzel in de file het Nederlandse bedrijfsle ven ruim 1,2 miljard gulden per jaar, om over de ergernissen en de stress die ze veroorzaken nog maar niet te spreken. Als bedrijven niet meewerken aan het terugdringen van het auto verkeer komt de economie knarsend tot stilstand. Het platform wil ook wijzen op de gezondheidsaspecten van het woon-werkfietsen. In de af gelopen twee jaar is hiernaar onderzoek verricht. De resulta ten hiervan worden komend voorjaar bekend gemaakt. Nu al is wel duidelijk dat het woon-werkfietsen een heel gunstig effect heeft op de lichaamsconditie, zeker voor mensen die verder niet zo veel aan sport doen. Voor bedrijven is het natuurlijk interessant te weten of dit ook een gunstige uitwerking heeft op het ziekte verzuim. De fietsactie zal komend jaar bijna zeker een vervolg krijgen onder het nieuwe motto 'Fiets naar je werk/Maak werk van fietsen'. Het is een aansporing voor zo wel de werknemers als de werkgevers. Het Zeeuws plat form zal zich bij de promotie en uitvoering van de actie vooral op bedrijven en instellingen richten. Die moeten met het ontwikkelde actiemodel binnen de organisatie aan de slag. Het De hoofdprijs van de 500 kilometer fietsactie is gewonnen door Willem Westerik uit Hoek. Ad Phemambucq geeft een zetje en Jan v.d. Driest pompt de voorband nog wat op. FOTO PIET DAVIDSE P. van Tuyl -Biggekerke, J.W. Grootenboer -Westkapelle, J. Goedhart -Ritthem, J. Dijke- Sint Laurens, M. Filius -Ser- ooskerke. platform zal zich met service en advies richten op de mensen die binnen een bedrijf of instelling de actie organiseren. Aan bedrijven en instellingen is gevraagd hun medewerkers die aan de actie deelnamen te sponsoren met 1 cent (of meer) per gefietste kilometer. Het geld is voor de bouw van een mini waterkrachtcentrale in Bhutan. De sponsoractie heeft ruim 37.000.- opgeleverd. 22.000 hiervan is bijgedragen door de stichting Ecooperation, die elke gefietste kilometer (to taal 2,2, miljoen) met 1 cent sponsort. (Ecooperation zorgt voor de invulling en uitwerking van de een Duurzaam Ontwik kelingsverdrag tussen Neder land en Bhutan.) De overige 15.000 is bijeengebracht door ruim 20 Zeeuwse bedrijven en instellingen. Deze sponsoractie is aan de fietsacie gekoppeld om duidelijk te maken dat duurzame ontwikkeling een dubbele inspanning vraagt. Aan de ene kant moeten de rij ke landen minder energie en fossiele brandstoffen gebrui ken. In dit geval meer fietsen en minder autorijden. Aan de an dere kant moeten rijke landen ontwikkelingslanden steunen met de ontwikkeling van duur zame energiebronnen. In Bhu tan wordt steeds meer hout ge kapt voor het huishoudelijk energieverbruik. Mini water krachtcentrales kunnen in af gelegen streken uitkomst bie den. Op uitnodiging van Ecoopera tion en het Zeeuws Platform Duurzame Ontwikkeling heb ben twee journalisten uit Bhu tan, Tenzin Rigden en Tsewang Dhendup, onlangs een bezoek gebracht aan ons land. Eind november zijn ze te gast ge weest in Zeeland. Ze bezochten Neeltje Jans en de EPZ kern centrale in Borssele. De EPZ is één van de sponsors van het Bhutan project. Onder de deel nemers aan de fietsactie zijn 56 prijzen verloot. De hoofdprijs, een door Van den Driest en Ba- tavus beschikbaar gestelde fiets, is gewonnen door W. Westerik uit Hoek. Twintig deelnemers wonnen een VVV- bon van vijftig gulden, in deze regio waren dat E. Landowski, I. Hulsbergen, W. Nagelkerke - Vlissingen, H. de Kuijper, M. Marinissen, K. Nieuwenhuize, J. Sanderse -Middelburg, P. van Vaardigem -Westkapelle en L. Scheers -Vrouwenpolder. Abonnementen op de Vogelvrij Fietser werden gewonnen door C. Sturm, L. Lambour, F. Steyaert-Kuysten, J. van der Oord -Middelburg, J. Kleine- pier -Koudekerke, W. Matthijs- se -Meliskerke, R. Simonse en Eén van de speerpunten, zoals dat zo mooi in het bestuurlijk jargon heet, in het huidig provinciaal beleid is de verkeersvei ligheid. Hoe maken wij de wegen, kruispunten, fietspaden en alles wat verder met verkeersdeelnemers te maken heeft, zo veilig dat een minimum aantal aan verkeersongevallen wordt bereikt. Laat ik voorop stellen dat ik met name het woord minimum bewust gebruik. Bij mij is namelijk niet de ijdele hoop aanwe zig dat alles te regelen is. Dat bijvoorbeeld een provinciaal be stuur in staat zou zijn oplossingen te creëren die garanderen dat de onveiligheid in het verkeer zal verdwijnen. Die oplos singen zijn er namelijk niet en dat omdat een tweede aspect in het verkeer meespeelt. En dat aspect zijn wij zelf. Deelname in het verkeer is en blijft mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dat geldt ook voor deelname in het verkeer. Daar hoeven wij ons overigens niet bij neer te leggen. Het zou al heel mooi zijn, als een ieder die aan het verkeer deelneemt, zich af en toe de vraag stelt of er aan zijn of haar gedrag iets te verbeteren valt. Is de situatie in Zeeland schrikbarend? Dat is zeker het geval. Een overzicht van de jaren 1992-1994 waarin de verkeers slachtoffers in Zeeland worden vergeleken met de andere pro vincies, levert voor Zeeland een trieste tweede plaats op. Dat geldt voor zowel het aantal dodelijke verkeersslachtoffers als voor het aantal ziekenhuisgewonden. Alleen de provincie Drenthe komt boven Zeeland uit. De situatie voor het kalenderjaar 1995, gemeten tot oktober, levert helaas geen positiever beeld op. Dit beeld leidt tot de conclusie dat de kans op een ernstig letsel, of zelfs erger, in het verkeer in Zeeland nog steeds veel hoger is dan landelijk het geval is. Wanneer voor de situatie binnen Zeeland een vergelij king wordt gemaakt, dan levert deze voor West Zeeuws Vlaan deren een niet te benijden koppositie op. Het is dan ook niet gek dat in eerste instantie veel aandacht die kant op gaat. Plannen voor een duurzaam veilige infrastructuur, moeilijk woord voor wegen en alles wat daarbij hoort, zijn dan ook aan de orde. Ik wil daarbij één voorbeeld aanhalen en dat is het verbete ringsplan Nieuwvliet dat onlangs is behandeld in de commis sie Waterstaat en verkeer. Een voorbeeld om aan te geven wel ke kosten er gemoeid zijn bij het veilig maken van onze wegen. Daarbij is het belangrijk te bedenken dat deze plannen slechts aanpassingen zijn van een veel groter plan. De aanpassing van een rotonde waarbij de buitenstraal wordt gewijzigd van 15 in 18 meter. De aanleg van een parallelweg tussen de Hoenderweg en de St. Bavodijk. Tussen de St. Jans- dijk en de Mettendijk komt een fietspad van 2.70 meter breed te liggen, op voldoende afstand van de hoofdrijbaan. Die zelf de hoofdrijbaan wordt in plaats van 7.00 meter 7.70 meter breed. Een aantal aanpassingen, het zij herhaald, van een veel groter plan. En alleen die aanpassingen vergen al een bedrag van 1.850.000 gulden. Dat geeft nog eens aan welke grote kos ten er gemaakt moeten worden om tot verbetering van de ver keersveiligheid te komen. Overigens moeten wij bij die kosten ook niet te lang stil staan. Een mensenleven is onbetaalbaar. En in feite geldt hetzelfde voor een levenslange invaliditeit. Laten wij het volgende afspreken. Het provinciaal bestuur gaat verder met het verbeteren van de verkeersveiligheid door gevaarlijke situaties aan te pakken en u, als verkeersdeelne mer, kijkt af en toe in de spiegel en u vraagt u daarbij af of u zich wel altijd in het verkeer gedraagt zoals het ook werkelijk moet. MIDDELBURG Vorige week ondertekenden vertegen woordigers van de Stichting Voortgezet Economisch Onder wijs (SVEO) en de Stichting Contractactiviteiten van het Deltacollege Zeeland (DCC) in de Burgemeester- en Wethou derskamer van het stadhuis een overeenkomst over de voortzet ting van de cursus Moderne Be drijfsadministratie (MBA). Daarmee is de opleiding voor Midelburg gered. In 1956 werd op initiatief van het gemeentebestuur van Mid delburg de Stichting Voortgezet Economisch Onderwijs opge richt. Deze stichting ging cur sussen verzorgen op admini stratief en economisch gebied. Dit werden de opleidingen Praktijkdiploma Boekhouden (PDB), Moderne Bedrijfsadmi nistratie (MBA) en Staatsprak- tijkdiploma voor Bedrijfsadmi nistratie (SPD). De SVEO bleek al gauw in een behoefte te voorzien en sinds de oprichting hebben honderden cursisten met succes aan de cursussen deelgenomen. Velen haakten ook af want het zijn en waren pittige cursussen. Het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen stopt in 1998 met de SPD-staatsexa- mens. Een kandidaat die na 1998 nog een SPD-getuigschrift wil behalen, kan dan alleen nog maar terecht bij instellingen die onder de Wet op het Hoger On derwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW) vallen. De SVEO voldoet niet aan dit criterium en dit betekent dat gestopt zou moeten worden met het geven van de SPD-oplei- ding. Het bestuur van de Sich- ting was echter van mening dat de Zeeuwse onderwijs-infra- structuur gediend is met het be houd van deze SPD-opleiding. Daartoe is deze cursus overge dragen aan de Hogeschool Zee land, afdeling HEAO. Inmid dels is de HZ/HEAO gestart met een SPD-opleiding. De opleiding Praktijk Diploma Boekhouden wordt al een aan tal jaren niet meer gegeven door de SVEO omdat instellin gen zoals het Zeeland College en het Delta College de cursus ook verzorgen. Voor de SVEO is het daarom weinig zinvol om alleen nog een cursus MBA te geven. Vandaar dat contact ge zocht is met de Stichting Con tractactiviteiten van het Delta college Zeeland, (DCC). Inmid dels is besloten dat de MBA-op- leiding die in september 1996 start, gegeven wordt door DCC. De docenten van de SVEO zul len de betreffende cursus aan de DCC gaan verzorgen. VLISSINGEN Pianist Gert Jan van der Weerd studeerde o.a. bij Willem Brons, Ton Hartsuiker en Malcolm Frager. Deze klassiek geschoolde musi cus stelde een bijzonder concert samen speciaal voor jonge kin deren en hun ouders. Van der Weerd doopte deze muzikale familiematinee zeer toepasse lijk 'Peter, de Wolf en andere dieren'. Aan de hand van enkele Neder landse liedjes neemt de pianist zijn publiek mee naar de wereld van de variaties en speelt hij werk van Wolfgang Amadeus Mozart. Met een verhaal over een olifantje dat zijn moeder zoekt, zorgt Gert Jan van der Weerd dat de kinderen letter lijk spelenderwijs de variaties en hun verschillende stemmin gen kunnen begrijpen. Het tweede deel -en tevens hoogtepunt van het program- ma- is het bekende sprookjt 'Peter en de Wolf' van Proko- viev, Rob van Harten zal de mu ziek theatraal begeleiden me een door hemzelf ontworper schimmenspel. Zondag 10 december - Arse naaltheater Vlissingen - 15.0C uur. Kaarten voor kinderen t/m 12 kosten 7.50 voor volwasse nen 15.00. Voorverkoop bij de VW/ANWB, Nieuwendijk 15 419275. Lace wing VLISSINGEN Oude glorie herleeft zaterdag 9 december in de Piek aande Hellebardier- straat. Dan spelen twee oud-ge- dienden uit het lokale clubcir cuit, Fatnose en Lace Wing, nog eenmaal samen in de Piek mid dels een dubbel reünie-concert. De aanvang is 22.00 uur en de entree is 7.50. Speciaal voor deze gelegenheid zijn de leden van deze bands nog eenmaal bij elkaar geko men om, in de originele bezet ting, krakers van weleer ten ge hore te brengen. De Middelburgs/Vlissingse for matie Fatnose opent de avond met een portie swingende r&b waarin ook r&r- en soul- in vloeden zijn te herkennen. Daarna is het de beurt aan de Vlissingse powerrockformatie Lace Wing, die middels hun re pertoire, variërend van roek- ballads tot pakkende up-tempo rockers het publiek warm laat draaien voor een gezamenlijke afsluiting. eerste uniforme spelling van de Nederlandse taal en nationale instellingen op het gebied van kunsten en wetenschappen. Van vele verworvenheden van onze huidige maatschappij zijn de fundamenten in deze periode gelegd. Het is dit jaar tweehonderd jaar geleden dat de Bataafs-Franse tijd begon. Deze negende Histo rische Studiedag van de Werk groep Historie en Archeologie is het belangrijkste Zeeuwse aan deel in een reeks van landelijke activiteiten die dit jaar naar aanleiding van dit feit plaats vinden. De Bataafs-Franse periode wordt aan de hand van de vol gende lezingen belicht: De Bataafs-Franse tijd en Zee land. Een introductie door prof. dr. N.C.F. van Sas, hoogleraar aan de Universiteit van Am sterdam; Van Edelmogende tot Burgerre presentant. 'Homines Novi' in Zeeland door drs. L. Zoodsma, gemeentearchivaris van Haar lem; Van oud naar nieuw. De Franse tijd in Zeeuwsch-Vlaanderen door px-of. dr. L. Franfois, do cent Vakgroep Nieuwste Ge schiedenis Universiteit Gent; Zeeland in beeld 1780-1815, dialezing aan de hand van af beeldingen uit de 'Zelandia II- lustrata' door drs. P.W. Sijnke, gemeentearchivaris van Mid delburg; 'Door eenheid tot orde en vast heid.' Vernieuwing van de over heidsadministratie in de Ba taafse tijd door prof. dr. F.C.J. Ketelaar, algemene rijksarchi varis en hoogleraar archiefwe tenschap Rijksuniversiteit Lei den; Middelburgse boekverkopers in revolutietijd door drs. H.J. van Leusen, uitgever; Religie, kerk en staat in de Ba taafs-Franse tijd door dr. P.T. van Rooden, docent Onderzoek sgroep Godsdienst en Maat schappij Universiteit van Am sterdam. Aan het eind van de dag is er gelegenheid tot het stellen var vragen en is er de mogelijkheic tot discussie. De dag zal muzi kaal worden afgesloten mei composities uit de Bataafse en Franse tijd. De organisatie van de Histori sche Studiedagen is een van de belangrijkste activiteiten van de Werkgroep Historie en Ar cheologie. Ieder jaar wordt op een studiedag een ander thema door diverse deskundigen be licht. De studiedag vindt plaats in de aula van de Zeeuwse Biblio theek van 9.30 tot 17.00 uur. De deelname kost 40,00 (inclusief lunch, koffie en thee). Geïnte resseerden kunnen zich opge ven via telefoonnummer 63 89 20. Frank Groothof speelt Carmen van Bizet met medewerking van en Marcel Andriessen (slagwerk). MIDDELBURG Met zijn succesvolle solo-bewerkingen van 'Idomeneo', 'Fidelio' en 'De Toverfluit' bewees Frank Groothof dat hij de opera op speelse wijze toegankelijk kan maken voor een breed publiek van alle leeftijden. Sinds kort werkt Frank met live-musici die ook nadrukkelijk in het spel betrokken worden. Daardoor krijgen de 'Groothof-opera's' steeds meer het karakter van muziektheater in de breedste zin des woords: een integratie van acteren, musiceren en tot de verbeelding sprekende to neelbeelden. Voor zijn nieuwste produktie koos Frank Groothof de be roemde opera 'Carmen' van Bi- zet. Het dramatische, spannen de en ontroerende verhaal over sergeant José die tot over zijn oren verliefd wordt op de mooie zigeunerin Carmen. José helpt haar uit de gevangenis te ont snappen, maar belandt zelf in de cel. Als hij er weer uit komt, is hij zijn baan kwijt en sluit hij zich aan bij een smokkelaars bende. De wispelturige Carmen het saxofoonensemble Sax et Plus FOTO JAAP VRENEGOOR heeft echter al weer genoeg van José en wordt verliefd op de stierenvechter Escamillo. Ter wijl deze in de arena aan het werk is, slaan bij José de stop pen door en doodt hij Carmen in een vlaag van jaloezie. 'Carmen' is een heerlijke thea tervoorstelling voor iedereen vanaf 7 jaar en duurt ongeveer 80 minuten en is te zien op za terdag 9 december in de stads schouwburg om 15.00 uur. Kaarten kosten 10.00 voor jeugd t/m 12 jaar, volwassenen betalen 20.00. MIDDELBURG De Werk groep Historie en Archeologie van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschap pen houdt zaterdag 9 december een studiedag over Zeeland in de Bataafs-Franse tijd 1795- 1814. In diverse lezingen wor den de landelijke ontwikkelin gen uit deze turbulente periode geschetst en wordt tevens inge gaan op specifiek Zeeuwse za ken die zich toen afspeelden. In de Bataafse en de daarop volgende Franse tijd vonden veel veranderingen plaats. Deze wijzigingen hadden grote in vloed op het openbare leven zo als de nationale wetboeken, het decimale stelsel, de openbare school, de waterstaat, de statis tiek, de nationale posterijen, de

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 13