De nieuwe Peugeot 406: De leeuw brult victorie
i
i
DEZE WEEK 5 VBRSCH
STAMPPOTTEN GUM
DE GROENTEHALD
Jl
5.00
PASSAGE
Rover-telg laat van zich horen: de 200 is geboren
K0RTEVEN AUTO'S
blauwe kruis
navelina
sinaas
appelen
Verse
tagliatelle
f
De achterkant van de 406 is heel markant
De nieuwe 200 is voor de volle honderd procent een echte Rover
i
Nette schilder
Andijvie/prei
Boerenkool
Zuurkool
Hutspot r-TM
Bieten
Leerdammer kaas
10.-
9.90
30.-
9.75
1.00
3.98
7.95
Roomboter
amandelstaaf
9 J
Uw financiering wordt ter plekke geregeld
NU ANWB-GEKEURDE AUTO'S
AUTO'S MET 3-12 MND GARANTIE
BLIJVEND LAAG
GEPRIJSD
House of England
Babv Kleuter
Autohandel Pamko
BRUIDSJAPONNEN
)SÊU BBK BRUIDSMODE
schilder/behang en witwerk
wand/plafond/vloerdecoratie
Schilder- behang en witwerk
Behanger vraagt:
Huishoud, werk
UW VERHUIZING VERDIENT
DE GROOTSTE ZORG
GERARD BOUWENSE
ELEKTRAWEG 5 - MIDDELBURG
Wonen Totaal
Kunst Antiek
500 gram
Vishandel |H
Cash Carry
Zeeuwse
boerenleverworst
250 gram
- J
Groentehal
Spanjaardstraat 13
Clementines
DA
GIORGIO
per 100 gram
op de Lan
1
Even gas geven om te kijken wat het is. Menig Peugeot
405 rijder voert deze handeling uit als de spiksplinternieu
we, en ten tijde van de test zelfs nog onbekende, opvolger,
de Peugeot 406, voorhij suist. Het verschil in uiterlijk is
enorm, toch is ook de nieuweling overduidelijk een Peu
geot. Het 406 kenmerkt zich door de lange, spitse neus,
een relatief hoge en korte achterzijde, karakteristieke
vormgeving van de flanken, luchtinlaat onder de voor
bumper, sierlijke vorm van de grille en de brede indruk
die de auto maakt. Met een lengte van 455 cm en een
breedte van 176 cm is de 406 bijna 15 cm langer en 5 cm
breder dan zijn voorganger. En dat geldt dus ook voor de
SL 1.8 ralson de 40.900 florins) die wij reden: het in
stapmodel.
Om eens met het einde te beginnen: de achterkant van de
406 is een hele markante geworden. De achterlichten heb
ben een nieuwe vormgeving en ze zijn voorzien van half
rood/half blauwachtig glas, dat een zeer gedistingeerde in
druk geeft aan het achteropkomend verkeer. En zowel aan
de voor- als aan de achterzijde vertoont de Peugeot 406
het Leeuw-logo in chroom. Op de achterklep moet je de
pootjes van de Leeuw indrukken om toegang te krijgen tot
de riante kofferruimte van 430 kubieke decimeter die hij
bewaakt. Maar dit staat de koning der dieren zonder mor
ren toe. Dankzij het neerklappen van de rugleuning van de
achterbank (40-60) kan men de kofferruimte nog aanmer
kelijk vergroten. Ook een skiluik ontbreekt niet.
Het interieur ziet er zeer smaakvol uit. Vanaf het ST-ni-
veau worden houten inlegpanelen toegepast. Echter, in de
SL is het een beetje 'kaaltjes', maar dan wel 'smaakvol
kaaltjes'. Het dashboard herbergt de gebruikelijke meters
en handels zitten goed onder handbereik. Net als de bui
tenzijde maakt Peugeot in het interieur, uitgevoerd in
twee licht-donker contrasterende kleuren, uitsluitend ge
bruik van ronde vormen. Het dashboard loopt door tot in
de portieren. Afhankelijk van het uitrustingsniveau wordt
het middelste dashboardpaneel uitgebreid met een multi
functioneel LCD-display of met een extra opbergruimte.
In het SL-geval: de extra opbergruimte. Handig om een
zonnebril in op te bergen, die er dan nog een stuk uit
steekt, want meer past er niet in. Het onderste gedeelte
van het dashboard, links van de bestuurder bevat de be
diening van de koplampverstelling, de dimmer van de
dashboardverlichting en de mistlampen. Een lekker han
dige en veilige plaats, want zo werken deze toeters en bel
len niet storend tijdens het rijden. En voor die enkele keer
dat je van de knoppen gebruik moet maken, is de lokatie
geen probleem. De ergonomische gedachte is hier ge
slaagd ten uitvoer gebracht.
Ietsjes onder voornoemde knoppen bevindt zich een uit
klapbaar paneeltje waar telkens voor het starten een vier-
cijferige pin-code moet worden ingetoetst. Behalve dat het
lastig is om wéér een cijferreeks te moeten onthouden.
De achterkant van de 406 is een hele mar
kante geworden. De achterlichten hebben
een nieuwe vormgeving en ze zijn voorzien
van half rood/half blauwachtig glas, dat
een zeer gedistingeerde indruk geeft aan
het achteropkomend verkeer. En zowel aan
de voor- als aan de achterzijde vertoont de
Peugeot 406 het Leeuw-logo in chroom.
naast de berg bank- en creditkaartcodes,
doet het in dit tijdperk van technologie
een beetje ouderwets aan. Tegenwoordig
is het namelijk mogelijk om via een chip
in de sleutel het starten van een auto zon
der de juiste sleutel onmogelijk te maken.
Je hoeft niet na te denken en de auto start
meteen bij het omdraaien van de sleutel.
De stoelen zitten goed, zijn prima instel
baar en geholpen door het in hoogte en
lengte verstelbare bekrachtigde stuurwiel
kun je een perfecte zithouding innemen.
Alleen is de zitting voor mensen met lange benen iets te
kort en is de bekleding van 'onze' stoelen en bank ietwat
te nadrukkelijk aanwezig door het drukke motief en de
lichte kleur. Maar verder geen klagen over de Peugeot als
reisgezel. Zowel de voor- als de achterpassagiers beschik
ken over een zee van hoofd- en beenruimte en de hard-
Na de 600 volgde de 400 en nu heeft Rover er weer 200
van afgeteld en komt op de 200 uit. Deze jongste telg uit
de Rover-lijn wordt in het voorjaar 1996 in Nederland le
verbaar. De prijzen zullen naar verwachting starten bij
33.000 gulden, terwijl de topversies circa 50.000 gulden
gaan kosten.
De nieuwe 200-serie is geheel ontworpen en ontwikkeld
door Rover en wordt ook aangedreven door Rovers jong
ste generatie benzine- en dieselmotoren. Daarmee is de
nieuwe 200 voor de volle honderd procent een echte Ro
ver. De 200-serie oogt modern maar heeft niettemin alle
traditionele Rover-trekken. Daartoe behoren een verfijnd
design, een bovengemiddeld rijcomfort en een uiterst com
plete uitrusting. De vormgeving is ingetogen-sportief voor
een vlotte maar hoogwaardige uitstraling. De ronde lijnen
van het exterieur verlenen de nieuwe 200 een eigenzinnig
karakter. Daarmee wil Rover laten zien hoe de toekomst
van het merk vonn krijgt.
De Rover 200 wordt leverbaar in een groot aantal uitvoe
ring. In totaal staan vijf krachtbronnen ter beschikking. De
K-serie benzinemotor is leverbaar met een cilinderinhoud
van 1,4 liter. Met acht kleppen lever deze een vermogen
van 75 pk. De 16-kleps uitvoering van de 1.4 is goed voor
103 pk. terwijl de 1,6 liter motor met multi-kleppentech-
niek 111 paardekrachten aan het vliegwiel aflevert. Het
topmodel, de Rover 200vi, krijgt de beschikking over de
1,8 liter VVC-motor van de MGF. De direct ingespoten 2,0
liter L-serie turbodiesel motor heeft 86 pk.
Hoewel de officiële cijfers over prestaties en verbruik nog
niet beschikbaar zijn, tonen de eerste tests volgens het
merk aan dat dc nieuwe Rover 200 in z'n klasse zeer hoge
ogen gaat gooien.
Een van de troeven van de nieuwe 200 is ongetwijfeld z'n
weggedrag. Rijcomfort, wendbaarheid en wegligging staan
op Rover-niveau. Een hoog niveau, derhalve. De rijeigen-
schappen van dc 200-serie zijn in grote lijnen vergelijkbaar
met die van de 400. Het accent ligt iets meer op sportiviteit
en daartoe is de achterwielophanging aangepast.
Rovers jongste telg: de 200.
De 200-serie beschikt over een door Rover zelf ontwikkel
de versie van de H-frame achterwielophanging. Deze op
zet draagt tevens bij aan een zo efficiënt mogelijke inde
ling van kofferruimte, brandstoftank, reservewiel en uit
laatsysteem. De H-frame wielophanging maakt een spor
tieve rijstijl mogelijk zonder dat er aan het rijcomfort hoeft
te worden ingeleverd. Tal van maatregelen om geluids
overdracht tot een minimum terug te brengen zorgen
daarbij voor extra verfijning. Alle versies vanaf de 1,6 liter
motor zijn bovendien uitgerust met de door rover ontwik
kelde 'torque axis' en 'hydromount' motorophanging voor
verder rust in het interieur.
Het interieurontwerp van de nieuwe Rover 200-serie is het
succesvolle resultaat van gedetailleerde studies om de luxe
Rover-ambiance in een wat jeugdiger sfeer uit te brengen.
Het interieur weerspiegeld de unieke uitstraling van het
uiterlijk door toepassing van stijlvolle
en hoogwaardige bekledingstoffen en
materialen.
De Rover 200vi heeft sportief gevorm
de voorstoelen die uiteraard geheel in
lijn zijn met de dynamische aard van
deze versie.
Alle uitvoering van de Rover 200 on
derscheiden zich door hun hoge uitrus
tingsniveaus. Zelfs het 'instapmodel'
met 1,4 liter 98 vi motor beschikt over
volop luxe: in de carrosseriekleur uitge
voerde bumpers, roestvrij stalen dor-
pelbeschermstrips, een achterspoiler,
houtinleg in het interieur en een in de
len (60/40) neerklapbare achterbank.
De nieuwe 200 staat ook aan de top in
z'n klasse als het gaat om actieve en
passieve veiligheid en loopt daarmee
zelfs ruim vooruit op toekomstige, wet
telijk eisen. Zo is de achterbank voor
zien van drie driepunts rolgordels, een
bijzonderheid voor een compacte mid
denklasser. Topversies beschikken zelfs over verwarmbare
ruitesproeiers. De 200-serie wordt standaard uitgevoerd
met Rovers anti-diefstalmaatregelen; op alle versies zijn
een alarmsysteem en een passieve startonderbreker ge
monteerd.
Met de toenemende populariteit van de nieuwe 400-serie
en het blijvende succes van de Rover 600. heeft Rover nu
met de 200-serie een derde, absolute troef in de midden
klasse in handen.
„De komst van de nieuwe 200-serie beschouw ik als één
van de belangrijkste momenten in de opbouw van ons hui
dige modellenprogramma", aldus John Towers, topman
van de Rover Group. „De 200 verbreedt ons perspectief,
niet alleen waar het de kansen op dc markt aangaat, maar
ook als ik denk aan de waardering die we met deze auto bij
een steeds groter publiek zullen gaan oogsten."
heid van de zetels maakt een lange zit mogelijk,zonder dat
er ook maar het minste of geringste gaat irriteren. Comfort
met een hoofdletter C.
Rijden is een buitengewone aangename bezigheid met de
Peugeot 406. Onze 16-kleps benzinemotor van 1.8 liter,
met een vermogen van 80.6k\V/l 12pk doet vooral zeer stil
zijn werk. Bij een stoplicht kun je zelfs twijfelen of de mo
tor nog wel loopt. Ook hier weer die hoofdletter C, mede
dankzij het vrijwel ontbreken van wind- en bandengeruis.
De 1.8 liter benzineversie van de 406 is een mooi soepele
zëstienklepper, die lekker gretig aan het 'gas hangt', pittig
accelereert (0-100 km/u in minder dan 11 seconden) en
goed is voor een top van om en nabij dc 200 km/u. net geen
195 om precies te zijn.
Van een wagen als de nieuwe 406 verwacht je natuurlijk
een prima rijgedrag. Nou. daarin stelt Peugeot ons niet te
leur. De smalle en bochtige weggetjes, voorzien van 'echte'
haarspeldbochten, die het zuiden des lands rijk is, laten de
motor, de remmen en de vering goed werken, zonder dat
de 406 tegenpruttelt. Met tikkende uitlaat staat hij onver
stoorbaar weer op de parkeerplaats in een mooi Zuidlim
burgs gehucht met de mooie naam Weustenrade. De fijn
werkende bekrachtiging maakt het tijdens onze heuvel
route mogelijk om met één vinger te sturen, zij het dat de
afstelling misschien iets stroever zou kunnen. Bij lange
rechte stukken op maximaal legale snelheid merk je nogal
eens dat een klein tikje resulteert in een 'zwaaiertje'. Maar
dit staat niet in verhouding tot het gemak wat de bekrach
tiging op alle andere gebieden biedt, zeker in de stad waar
fileparkeren een fluitje van een cent is.
Zijwind oefent geen enkele invloed uit op de koersvast
heid. Tijdens snel genomen bochten heil de koets amper
over. Alleen bij extreem bochtenwerk treedt licht onder
stuurkarakter op. Over de vering niets dan lof. Zowel gro
te als kleine hobbels in het wegdek verwerkt het onderstel
prima.
Met de komst van de 406 wordt het succesvolle 405 ver
haal in principe afgesloten. In principe, want in 12 landen
in Oost-Europa en andere werelddelen gaat de produktie
(zo'n 500 stuks per dag) van de 405 gewoon door. De 406
zoals hij nu in de showroom staat is de sedan-versie. Deze
wordt op termijn vrijwel zeker gevolgd door een coupé,
cabriolet en stationwagon. Peugeot levert de 406 voorlopig
met keus uit twee benzine- en twee lurbodieselmotoren.
De nieuwe Peugeot 406 bevindt zich in het hart van het
M2 segment dat in Nederland circa 25% van de totale
markt uitmaakt. Een voornamelijk zakelijke markt, waar
in vrijwel elk zichzelf respecterend merk wel in vertegen
woordigd is. In dit segment is de concurrentie dan ook kei
hard. waarbij vooral in de lease-markt zelfs nog met cen
ten wordt gerekend. Peugeot gaat met de fraaie 406 zeker
een graantje meepikken uit deze overvolle middenklasse
ruif. Dat staat buiten kijf.
Alfa Romeo 90 turbodiesel
1986
7.250.-
Citroen id 19
1968
9.500.-
Ford Escort 1.3 5-drs.
1988
8.750.-
Ford Sierra 2.0 4-drs.
1988
8.950.-
FiatUno 60S
1989
8.250.-
Fiat Tipo LPG
1988
8.950.-
Fiat Tempra 1.9 dsl.
1993
22.950.-
Jeep Cherokee turbodiesel
gr.kent.
1989
16.500.-
Nissan Bluebird 2.0 HB
1988
6.950.-
Peugeot 205 XL LPG
1988
7.500-
Peugeot 309 XS
1989
8.950.-
Peugeot 405 dsl. Break
1992
21.500.-
Renault 21 GTL
1989
8.250.-
Seat Marbella
1989
6.250.-
Suzuki Marbella
1989
6.750.-
Volvo 940 automaat
1991
28.500.-
VW Golf GTi
1986
8.950.-
VW Golf Memphis
1988
8.950.-
VWJetta
1988
8.250.-
Antwerpsestraatweg 174 Hoogerheide 0164-620241 g
Wij zitten op de oude weg naar Bergen op Zoom
achter 't AVIA-benzinestation
5
Alfa 33 1.4 IE L stuurbekr
01-'92
60.000
17.950.-
Audi 80 2.0E l.m.-velgen
01-'92
93.000
28.950-
Fiat Panda 750 CL
05-88
92.000
5.950 -
Ford Escort 1.6 3-drs CL
01-'88
98.000
7.950-
Ford Fiesta 1.1 i 3-drs
09-92
43.000
15.950.-
Ford Mondeo 1.8 4-drs CLX
02-94
60.000
29.950.-
Ford Orion 1.4 CL automaat
10-'90
128.000
10.950.-
Mazda 121 1.3M6V 5-drs LX
01 -'93
42.000
17.950.-
Nissan Sunny 1,4i 3-drs LX
03-93
128.000
18.950.-
Opel Ascona1.6S 4-drs.
04-'86
92.000
5.950.-
Opel Kadett 1.6i 3-drs. LS sunroof
02-'90
114.000
10.950.-
Opel Vectra 1 6i 4-drs GL
01-'93
98.000
23.950-
Opel Vectra 1.7D 5-drs. GL
03-94
75.000
29.950.-
Peugeot 106 1.1 3-drs Galerie
10-'94
26.000
20.950-
Peugeot 106 XN 1.0 3-drs.
04-'93
49.000
16.950-
Peugeot 309 1.4 GR Plus 5-drs.
06-91
87.000
13.950.-
Peugeot 309 1.4i 5-drs GL
01-'91
38.000
12.950.-
Renault 19 TXE 5-drs.
02-'89
113.000
10.950-
Renault Laguna 1.8 RN
02-94
34.000
31.950-
VW Golf Cabrio 1.8 GLI
04-92
34.000
28.950.-
VW Polo 1.3 3-drs coupé Fox
05-92
68.000
14.950.-
Ook inkoop - leasebemiddeling
Zandfort 4 - Hoogerheide - Tel. 0164-616477 8
(naast het Pannenhuis)
Donderdag en vrijdag koopavond tot 20.30 uur. i§
Wandelwagen Bébé com
fort. Type Turbo, ƒ100,-.
incl.voetenzak. Peuterfiets
55,-. 0118-641062.
De winkel moet leeg!
Alle Chesterfields
moeten we
Let op.' Ijgr' alleen open op
zaterdag 10.00 - 17.00 uur
en zondag 13.30 - 17.30 uur
(rf'iilM'iaarl 1.1. kH|H-ll<-l>rug/
II..1-1 (grrm* ItHgië/M.)
lel. HII4-UMS1S
BABYDRAAGZAK, z.g.a.n.
25,-. Tel. 0118-60 35 43.
WANDELWAGEN voeten
zak regenkap regenzak
ƒ50,-. Tel. 0118-61 54 33.
WANDELWAGEN, i.g.st.
met regenkap en voetenzak
40,-. Tel. 0118-41 56 80.
T.K. z.g.a.n. combi buggy
kinderwagen, pr. 225,-.
Tel. 0118-603543.
2 KRUIKEN bijbeh. kruik-
zakken, samen 15,-. Tel.
0118-41 85 82.
KINDERWAGEN i.z.
toebehoren,
Tel. 0118-62 35 26.
100,-.
biedt aan:
Ford Sierra 1.8 Laser combi'85 van 3.950.- voor 3.750.-
Ford Sierra 2.0'84 van 3.250.-voor 2.950.-
Opel Kadett 1.3 S'86 van 3.950.-voor 3.750.-
Seat Ibiza 1.2 GL'85 van 1.950.- voor 1.750.-
VW Golf 1.3 CL'84 van 3.500.- voor 3.250.-
Tevens div. andere modellen, inruil mogelijk, alle auto's met APK
Dinsdag t/m zaterdag geopend van 13.00-17.00 uur
Wij leveren auto's af met volle tank en APK.
Amesteinweg 48i Middelburg 0118-614804
St. Domusstraat 4 - Zierikzee
tel. 0111-415204
Vakkundig schilder vraagt uw binnenschilderwerk te
te reserveren o.a.
diverse
Tel. 0118-624116 b.g.g. 06-53104776.
Vakkundig schilder vraagt uw
voor binnen te reserveren. Werkzaamheden worden door
geheel Zeeland uitgevoerd. Tel. 0118-479200.
behang- wit schilderwerk.
Tel. 0118-464688.
gevr. 2xp.week.
Omgeving Vlissingen.
Tel. 0118-41 61 77.
Voert uw verhuizing korrekt uit onder
garantie tegen een betaalbare prijs
Verhuur - verkoop verhuisdozen
Ladderlift
TEVENS MEUBELOPSLAG TEGEN
SCHERPE PRIJZEN IN SCHONE
DROGE BOXEN
0118 - 626919
Fax 0118-627880
T.k. 2x luieremmer 10,-;
kinderbad standaard
20,-; reiswieg ƒ10,-; he
meltje 10,-. Alles mint-
groen. Witte box, verstelb.
bodem lade 50,-; zitje
voor de kinderw. 15,-.
Tel. 0118-464146.
WITTE commode ledikant
piek matras, dekbed,
hoeslaken, overtreksetjes
375,-, 0118-616787.
WIT bad standaard, 2
luieremmers, 2 kruiken,
samen 75,-, 0118-639616
KATOENEN luiers, 3-in-1,
merk Ducky, maat Small,
zgan. 100,-, 0118-411734
LEDIKANTJE met verstel
bare bodem, wit/mintgroen,
zgan. 100,-, 0118-624549
vraagt schilder-behang-
werk. Vraag vrijbl. offerte.
Tel. 0118-47 93 90.
L^egonee^raagJ
GEVRAAGD hondentrim-
mer(ster) voor Malthezer
leeuwtje. 0118-41 19 26.
KINDERWAGEN, combi,
grijs/geel, i.z.g.st. 165,-;
kinderfiets, 5 jr. 35,-.
Tel. 0118-62 83 57.
HEMELTJE, 2 dekbed-
overtr., hoofdrand, lamp.
Samen 25,-. Tel.602225.
WANDMMEUBEL donker
grijs met zwarte randjes,
ƒ400,-. Tel. 0118-62 49 86.
ORIG. sleepslog koper/
lood, met aansl.stuk,
compl. 99,- 0118-460608.
195
KOM OP ZATERDAG 11 NOVEMBER LEKKER
LANDANA EN LEERDAMMER KAAS PROEVEN OP
ONZE KAASDEMONSTRATIE!
Vol belegen kaas g* VIC
500 gram
«Ah.
VLISSINGEN I^Ê
MIDDELBURG M
VOOR AL UW
VERSE EN
WARME
GEBAKKEN VIS
5 Lekkerbekjes
Kabeljauwfilet
kilo
Sliptong
per kilo 17,50
PER 2 KILO...
Mosselen
2 kilo
BIJ AANKOPEN BOVEN EEN TIENTJE...
Een emmertje
zure haring
ook vacuüm verpakken!
ER IS WEER
VLAAMSE
BLOEDWORST
Oosterse roerbakschotel QA
100 gram «Ow
Hachee- of goulash vlees £L QC
500 gram
THE REAL AMERICAN PIZZA
Ook voor mee naar huis
de lekkerste!
Bestellijn: 0118-642092
4 Brabantse
worstebroodjes
Herfstschnitt
met hazelnootbavarois
Lange Viele 14
tel: OI ia -612229
fax: 0118 629898
heerlijke zoete
mandarijnen
zonder pit,
30 STUKS
ITALIAANSE
SPECIALITEITEN.
WUNEN EN
DELICATESSEN
^&*ew'nkel wan b-Z
.r.dprfóndë^één