De nieuwe Peugeot 406: De leeuw brult victorie i i DEZE WEEK 5 VBRSCH STAMPPOTTEN GUM DE GROENTEHALD Jl 5.00 PASSAGE Rover-telg laat van zich horen: de 200 is geboren K0RTEVEN AUTO'S blauwe kruis navelina sinaas appelen Verse tagliatelle f De achterkant van de 406 is heel markant De nieuwe 200 is voor de volle honderd procent een echte Rover i Nette schilder Andijvie/prei Boerenkool Zuurkool Hutspot r-TM Bieten Leerdammer kaas 10.- 9.90 30.- 9.75 1.00 3.98 7.95 Roomboter amandelstaaf 9 J Uw financiering wordt ter plekke geregeld NU ANWB-GEKEURDE AUTO'S AUTO'S MET 3-12 MND GARANTIE BLIJVEND LAAG GEPRIJSD House of England Babv Kleuter Autohandel Pamko BRUIDSJAPONNEN )SÊU BBK BRUIDSMODE schilder/behang en witwerk wand/plafond/vloerdecoratie Schilder- behang en witwerk Behanger vraagt: Huishoud, werk UW VERHUIZING VERDIENT DE GROOTSTE ZORG GERARD BOUWENSE ELEKTRAWEG 5 - MIDDELBURG Wonen Totaal Kunst Antiek 500 gram Vishandel |H Cash Carry Zeeuwse boerenleverworst 250 gram - J Groentehal Spanjaardstraat 13 Clementines DA GIORGIO per 100 gram op de Lan 1 Even gas geven om te kijken wat het is. Menig Peugeot 405 rijder voert deze handeling uit als de spiksplinternieu we, en ten tijde van de test zelfs nog onbekende, opvolger, de Peugeot 406, voorhij suist. Het verschil in uiterlijk is enorm, toch is ook de nieuweling overduidelijk een Peu geot. Het 406 kenmerkt zich door de lange, spitse neus, een relatief hoge en korte achterzijde, karakteristieke vormgeving van de flanken, luchtinlaat onder de voor bumper, sierlijke vorm van de grille en de brede indruk die de auto maakt. Met een lengte van 455 cm en een breedte van 176 cm is de 406 bijna 15 cm langer en 5 cm breder dan zijn voorganger. En dat geldt dus ook voor de SL 1.8 ralson de 40.900 florins) die wij reden: het in stapmodel. Om eens met het einde te beginnen: de achterkant van de 406 is een hele markante geworden. De achterlichten heb ben een nieuwe vormgeving en ze zijn voorzien van half rood/half blauwachtig glas, dat een zeer gedistingeerde in druk geeft aan het achteropkomend verkeer. En zowel aan de voor- als aan de achterzijde vertoont de Peugeot 406 het Leeuw-logo in chroom. Op de achterklep moet je de pootjes van de Leeuw indrukken om toegang te krijgen tot de riante kofferruimte van 430 kubieke decimeter die hij bewaakt. Maar dit staat de koning der dieren zonder mor ren toe. Dankzij het neerklappen van de rugleuning van de achterbank (40-60) kan men de kofferruimte nog aanmer kelijk vergroten. Ook een skiluik ontbreekt niet. Het interieur ziet er zeer smaakvol uit. Vanaf het ST-ni- veau worden houten inlegpanelen toegepast. Echter, in de SL is het een beetje 'kaaltjes', maar dan wel 'smaakvol kaaltjes'. Het dashboard herbergt de gebruikelijke meters en handels zitten goed onder handbereik. Net als de bui tenzijde maakt Peugeot in het interieur, uitgevoerd in twee licht-donker contrasterende kleuren, uitsluitend ge bruik van ronde vormen. Het dashboard loopt door tot in de portieren. Afhankelijk van het uitrustingsniveau wordt het middelste dashboardpaneel uitgebreid met een multi functioneel LCD-display of met een extra opbergruimte. In het SL-geval: de extra opbergruimte. Handig om een zonnebril in op te bergen, die er dan nog een stuk uit steekt, want meer past er niet in. Het onderste gedeelte van het dashboard, links van de bestuurder bevat de be diening van de koplampverstelling, de dimmer van de dashboardverlichting en de mistlampen. Een lekker han dige en veilige plaats, want zo werken deze toeters en bel len niet storend tijdens het rijden. En voor die enkele keer dat je van de knoppen gebruik moet maken, is de lokatie geen probleem. De ergonomische gedachte is hier ge slaagd ten uitvoer gebracht. Ietsjes onder voornoemde knoppen bevindt zich een uit klapbaar paneeltje waar telkens voor het starten een vier- cijferige pin-code moet worden ingetoetst. Behalve dat het lastig is om wéér een cijferreeks te moeten onthouden. De achterkant van de 406 is een hele mar kante geworden. De achterlichten hebben een nieuwe vormgeving en ze zijn voorzien van half rood/half blauwachtig glas, dat een zeer gedistingeerde indruk geeft aan het achteropkomend verkeer. En zowel aan de voor- als aan de achterzijde vertoont de Peugeot 406 het Leeuw-logo in chroom. naast de berg bank- en creditkaartcodes, doet het in dit tijdperk van technologie een beetje ouderwets aan. Tegenwoordig is het namelijk mogelijk om via een chip in de sleutel het starten van een auto zon der de juiste sleutel onmogelijk te maken. Je hoeft niet na te denken en de auto start meteen bij het omdraaien van de sleutel. De stoelen zitten goed, zijn prima instel baar en geholpen door het in hoogte en lengte verstelbare bekrachtigde stuurwiel kun je een perfecte zithouding innemen. Alleen is de zitting voor mensen met lange benen iets te kort en is de bekleding van 'onze' stoelen en bank ietwat te nadrukkelijk aanwezig door het drukke motief en de lichte kleur. Maar verder geen klagen over de Peugeot als reisgezel. Zowel de voor- als de achterpassagiers beschik ken over een zee van hoofd- en beenruimte en de hard- Na de 600 volgde de 400 en nu heeft Rover er weer 200 van afgeteld en komt op de 200 uit. Deze jongste telg uit de Rover-lijn wordt in het voorjaar 1996 in Nederland le verbaar. De prijzen zullen naar verwachting starten bij 33.000 gulden, terwijl de topversies circa 50.000 gulden gaan kosten. De nieuwe 200-serie is geheel ontworpen en ontwikkeld door Rover en wordt ook aangedreven door Rovers jong ste generatie benzine- en dieselmotoren. Daarmee is de nieuwe 200 voor de volle honderd procent een echte Ro ver. De 200-serie oogt modern maar heeft niettemin alle traditionele Rover-trekken. Daartoe behoren een verfijnd design, een bovengemiddeld rijcomfort en een uiterst com plete uitrusting. De vormgeving is ingetogen-sportief voor een vlotte maar hoogwaardige uitstraling. De ronde lijnen van het exterieur verlenen de nieuwe 200 een eigenzinnig karakter. Daarmee wil Rover laten zien hoe de toekomst van het merk vonn krijgt. De Rover 200 wordt leverbaar in een groot aantal uitvoe ring. In totaal staan vijf krachtbronnen ter beschikking. De K-serie benzinemotor is leverbaar met een cilinderinhoud van 1,4 liter. Met acht kleppen lever deze een vermogen van 75 pk. De 16-kleps uitvoering van de 1.4 is goed voor 103 pk. terwijl de 1,6 liter motor met multi-kleppentech- niek 111 paardekrachten aan het vliegwiel aflevert. Het topmodel, de Rover 200vi, krijgt de beschikking over de 1,8 liter VVC-motor van de MGF. De direct ingespoten 2,0 liter L-serie turbodiesel motor heeft 86 pk. Hoewel de officiële cijfers over prestaties en verbruik nog niet beschikbaar zijn, tonen de eerste tests volgens het merk aan dat dc nieuwe Rover 200 in z'n klasse zeer hoge ogen gaat gooien. Een van de troeven van de nieuwe 200 is ongetwijfeld z'n weggedrag. Rijcomfort, wendbaarheid en wegligging staan op Rover-niveau. Een hoog niveau, derhalve. De rijeigen- schappen van dc 200-serie zijn in grote lijnen vergelijkbaar met die van de 400. Het accent ligt iets meer op sportiviteit en daartoe is de achterwielophanging aangepast. Rovers jongste telg: de 200. De 200-serie beschikt over een door Rover zelf ontwikkel de versie van de H-frame achterwielophanging. Deze op zet draagt tevens bij aan een zo efficiënt mogelijke inde ling van kofferruimte, brandstoftank, reservewiel en uit laatsysteem. De H-frame wielophanging maakt een spor tieve rijstijl mogelijk zonder dat er aan het rijcomfort hoeft te worden ingeleverd. Tal van maatregelen om geluids overdracht tot een minimum terug te brengen zorgen daarbij voor extra verfijning. Alle versies vanaf de 1,6 liter motor zijn bovendien uitgerust met de door rover ontwik kelde 'torque axis' en 'hydromount' motorophanging voor verder rust in het interieur. Het interieurontwerp van de nieuwe Rover 200-serie is het succesvolle resultaat van gedetailleerde studies om de luxe Rover-ambiance in een wat jeugdiger sfeer uit te brengen. Het interieur weerspiegeld de unieke uitstraling van het uiterlijk door toepassing van stijlvolle en hoogwaardige bekledingstoffen en materialen. De Rover 200vi heeft sportief gevorm de voorstoelen die uiteraard geheel in lijn zijn met de dynamische aard van deze versie. Alle uitvoering van de Rover 200 on derscheiden zich door hun hoge uitrus tingsniveaus. Zelfs het 'instapmodel' met 1,4 liter 98 vi motor beschikt over volop luxe: in de carrosseriekleur uitge voerde bumpers, roestvrij stalen dor- pelbeschermstrips, een achterspoiler, houtinleg in het interieur en een in de len (60/40) neerklapbare achterbank. De nieuwe 200 staat ook aan de top in z'n klasse als het gaat om actieve en passieve veiligheid en loopt daarmee zelfs ruim vooruit op toekomstige, wet telijk eisen. Zo is de achterbank voor zien van drie driepunts rolgordels, een bijzonderheid voor een compacte mid denklasser. Topversies beschikken zelfs over verwarmbare ruitesproeiers. De 200-serie wordt standaard uitgevoerd met Rovers anti-diefstalmaatregelen; op alle versies zijn een alarmsysteem en een passieve startonderbreker ge monteerd. Met de toenemende populariteit van de nieuwe 400-serie en het blijvende succes van de Rover 600. heeft Rover nu met de 200-serie een derde, absolute troef in de midden klasse in handen. „De komst van de nieuwe 200-serie beschouw ik als één van de belangrijkste momenten in de opbouw van ons hui dige modellenprogramma", aldus John Towers, topman van de Rover Group. „De 200 verbreedt ons perspectief, niet alleen waar het de kansen op dc markt aangaat, maar ook als ik denk aan de waardering die we met deze auto bij een steeds groter publiek zullen gaan oogsten." heid van de zetels maakt een lange zit mogelijk,zonder dat er ook maar het minste of geringste gaat irriteren. Comfort met een hoofdletter C. Rijden is een buitengewone aangename bezigheid met de Peugeot 406. Onze 16-kleps benzinemotor van 1.8 liter, met een vermogen van 80.6k\V/l 12pk doet vooral zeer stil zijn werk. Bij een stoplicht kun je zelfs twijfelen of de mo tor nog wel loopt. Ook hier weer die hoofdletter C, mede dankzij het vrijwel ontbreken van wind- en bandengeruis. De 1.8 liter benzineversie van de 406 is een mooi soepele zëstienklepper, die lekker gretig aan het 'gas hangt', pittig accelereert (0-100 km/u in minder dan 11 seconden) en goed is voor een top van om en nabij dc 200 km/u. net geen 195 om precies te zijn. Van een wagen als de nieuwe 406 verwacht je natuurlijk een prima rijgedrag. Nou. daarin stelt Peugeot ons niet te leur. De smalle en bochtige weggetjes, voorzien van 'echte' haarspeldbochten, die het zuiden des lands rijk is, laten de motor, de remmen en de vering goed werken, zonder dat de 406 tegenpruttelt. Met tikkende uitlaat staat hij onver stoorbaar weer op de parkeerplaats in een mooi Zuidlim burgs gehucht met de mooie naam Weustenrade. De fijn werkende bekrachtiging maakt het tijdens onze heuvel route mogelijk om met één vinger te sturen, zij het dat de afstelling misschien iets stroever zou kunnen. Bij lange rechte stukken op maximaal legale snelheid merk je nogal eens dat een klein tikje resulteert in een 'zwaaiertje'. Maar dit staat niet in verhouding tot het gemak wat de bekrach tiging op alle andere gebieden biedt, zeker in de stad waar fileparkeren een fluitje van een cent is. Zijwind oefent geen enkele invloed uit op de koersvast heid. Tijdens snel genomen bochten heil de koets amper over. Alleen bij extreem bochtenwerk treedt licht onder stuurkarakter op. Over de vering niets dan lof. Zowel gro te als kleine hobbels in het wegdek verwerkt het onderstel prima. Met de komst van de 406 wordt het succesvolle 405 ver haal in principe afgesloten. In principe, want in 12 landen in Oost-Europa en andere werelddelen gaat de produktie (zo'n 500 stuks per dag) van de 405 gewoon door. De 406 zoals hij nu in de showroom staat is de sedan-versie. Deze wordt op termijn vrijwel zeker gevolgd door een coupé, cabriolet en stationwagon. Peugeot levert de 406 voorlopig met keus uit twee benzine- en twee lurbodieselmotoren. De nieuwe Peugeot 406 bevindt zich in het hart van het M2 segment dat in Nederland circa 25% van de totale markt uitmaakt. Een voornamelijk zakelijke markt, waar in vrijwel elk zichzelf respecterend merk wel in vertegen woordigd is. In dit segment is de concurrentie dan ook kei hard. waarbij vooral in de lease-markt zelfs nog met cen ten wordt gerekend. Peugeot gaat met de fraaie 406 zeker een graantje meepikken uit deze overvolle middenklasse ruif. Dat staat buiten kijf. Alfa Romeo 90 turbodiesel 1986 7.250.- Citroen id 19 1968 9.500.- Ford Escort 1.3 5-drs. 1988 8.750.- Ford Sierra 2.0 4-drs. 1988 8.950.- FiatUno 60S 1989 8.250.- Fiat Tipo LPG 1988 8.950.- Fiat Tempra 1.9 dsl. 1993 22.950.- Jeep Cherokee turbodiesel gr.kent. 1989 16.500.- Nissan Bluebird 2.0 HB 1988 6.950.- Peugeot 205 XL LPG 1988 7.500- Peugeot 309 XS 1989 8.950.- Peugeot 405 dsl. Break 1992 21.500.- Renault 21 GTL 1989 8.250.- Seat Marbella 1989 6.250.- Suzuki Marbella 1989 6.750.- Volvo 940 automaat 1991 28.500.- VW Golf GTi 1986 8.950.- VW Golf Memphis 1988 8.950.- VWJetta 1988 8.250.- Antwerpsestraatweg 174 Hoogerheide 0164-620241 g Wij zitten op de oude weg naar Bergen op Zoom achter 't AVIA-benzinestation 5 Alfa 33 1.4 IE L stuurbekr 01-'92 60.000 17.950.- Audi 80 2.0E l.m.-velgen 01-'92 93.000 28.950- Fiat Panda 750 CL 05-88 92.000 5.950 - Ford Escort 1.6 3-drs CL 01-'88 98.000 7.950- Ford Fiesta 1.1 i 3-drs 09-92 43.000 15.950.- Ford Mondeo 1.8 4-drs CLX 02-94 60.000 29.950.- Ford Orion 1.4 CL automaat 10-'90 128.000 10.950.- Mazda 121 1.3M6V 5-drs LX 01 -'93 42.000 17.950.- Nissan Sunny 1,4i 3-drs LX 03-93 128.000 18.950.- Opel Ascona1.6S 4-drs. 04-'86 92.000 5.950.- Opel Kadett 1.6i 3-drs. LS sunroof 02-'90 114.000 10.950.- Opel Vectra 1 6i 4-drs GL 01-'93 98.000 23.950- Opel Vectra 1.7D 5-drs. GL 03-94 75.000 29.950.- Peugeot 106 1.1 3-drs Galerie 10-'94 26.000 20.950- Peugeot 106 XN 1.0 3-drs. 04-'93 49.000 16.950- Peugeot 309 1.4 GR Plus 5-drs. 06-91 87.000 13.950.- Peugeot 309 1.4i 5-drs GL 01-'91 38.000 12.950.- Renault 19 TXE 5-drs. 02-'89 113.000 10.950- Renault Laguna 1.8 RN 02-94 34.000 31.950- VW Golf Cabrio 1.8 GLI 04-92 34.000 28.950.- VW Polo 1.3 3-drs coupé Fox 05-92 68.000 14.950.- Ook inkoop - leasebemiddeling Zandfort 4 - Hoogerheide - Tel. 0164-616477 8 (naast het Pannenhuis) Donderdag en vrijdag koopavond tot 20.30 uur. i§ Wandelwagen Bébé com fort. Type Turbo, ƒ100,-. incl.voetenzak. Peuterfiets 55,-. 0118-641062. De winkel moet leeg! Alle Chesterfields moeten we Let op.' Ijgr' alleen open op zaterdag 10.00 - 17.00 uur en zondag 13.30 - 17.30 uur (rf'iilM'iaarl 1.1. kH|H-ll<-l>rug/ II..1-1 (grrm* ItHgië/M.) lel. HII4-UMS1S BABYDRAAGZAK, z.g.a.n. 25,-. Tel. 0118-60 35 43. WANDELWAGEN voeten zak regenkap regenzak ƒ50,-. Tel. 0118-61 54 33. WANDELWAGEN, i.g.st. met regenkap en voetenzak 40,-. Tel. 0118-41 56 80. T.K. z.g.a.n. combi buggy kinderwagen, pr. 225,-. Tel. 0118-603543. 2 KRUIKEN bijbeh. kruik- zakken, samen 15,-. Tel. 0118-41 85 82. KINDERWAGEN i.z. toebehoren, Tel. 0118-62 35 26. 100,-. biedt aan: Ford Sierra 1.8 Laser combi'85 van 3.950.- voor 3.750.- Ford Sierra 2.0'84 van 3.250.-voor 2.950.- Opel Kadett 1.3 S'86 van 3.950.-voor 3.750.- Seat Ibiza 1.2 GL'85 van 1.950.- voor 1.750.- VW Golf 1.3 CL'84 van 3.500.- voor 3.250.- Tevens div. andere modellen, inruil mogelijk, alle auto's met APK Dinsdag t/m zaterdag geopend van 13.00-17.00 uur Wij leveren auto's af met volle tank en APK. Amesteinweg 48i Middelburg 0118-614804 St. Domusstraat 4 - Zierikzee tel. 0111-415204 Vakkundig schilder vraagt uw binnenschilderwerk te te reserveren o.a. diverse Tel. 0118-624116 b.g.g. 06-53104776. Vakkundig schilder vraagt uw voor binnen te reserveren. Werkzaamheden worden door geheel Zeeland uitgevoerd. Tel. 0118-479200. behang- wit schilderwerk. Tel. 0118-464688. gevr. 2xp.week. Omgeving Vlissingen. Tel. 0118-41 61 77. Voert uw verhuizing korrekt uit onder garantie tegen een betaalbare prijs Verhuur - verkoop verhuisdozen Ladderlift TEVENS MEUBELOPSLAG TEGEN SCHERPE PRIJZEN IN SCHONE DROGE BOXEN 0118 - 626919 Fax 0118-627880 T.k. 2x luieremmer 10,-; kinderbad standaard 20,-; reiswieg ƒ10,-; he meltje 10,-. Alles mint- groen. Witte box, verstelb. bodem lade 50,-; zitje voor de kinderw. 15,-. Tel. 0118-464146. WITTE commode ledikant piek matras, dekbed, hoeslaken, overtreksetjes 375,-, 0118-616787. WIT bad standaard, 2 luieremmers, 2 kruiken, samen 75,-, 0118-639616 KATOENEN luiers, 3-in-1, merk Ducky, maat Small, zgan. 100,-, 0118-411734 LEDIKANTJE met verstel bare bodem, wit/mintgroen, zgan. 100,-, 0118-624549 vraagt schilder-behang- werk. Vraag vrijbl. offerte. Tel. 0118-47 93 90. L^egonee^raagJ GEVRAAGD hondentrim- mer(ster) voor Malthezer leeuwtje. 0118-41 19 26. KINDERWAGEN, combi, grijs/geel, i.z.g.st. 165,-; kinderfiets, 5 jr. 35,-. Tel. 0118-62 83 57. HEMELTJE, 2 dekbed- overtr., hoofdrand, lamp. Samen 25,-. Tel.602225. WANDMMEUBEL donker grijs met zwarte randjes, ƒ400,-. Tel. 0118-62 49 86. ORIG. sleepslog koper/ lood, met aansl.stuk, compl. 99,- 0118-460608. 195 KOM OP ZATERDAG 11 NOVEMBER LEKKER LANDANA EN LEERDAMMER KAAS PROEVEN OP ONZE KAASDEMONSTRATIE! Vol belegen kaas g* VIC 500 gram «Ah. VLISSINGEN I^Ê MIDDELBURG M VOOR AL UW VERSE EN WARME GEBAKKEN VIS 5 Lekkerbekjes Kabeljauwfilet kilo Sliptong per kilo 17,50 PER 2 KILO... Mosselen 2 kilo BIJ AANKOPEN BOVEN EEN TIENTJE... Een emmertje zure haring ook vacuüm verpakken! ER IS WEER VLAAMSE BLOEDWORST Oosterse roerbakschotel QA 100 gram «Ow Hachee- of goulash vlees £L QC 500 gram THE REAL AMERICAN PIZZA Ook voor mee naar huis de lekkerste! Bestellijn: 0118-642092 4 Brabantse worstebroodjes Herfstschnitt met hazelnootbavarois Lange Viele 14 tel: OI ia -612229 fax: 0118 629898 heerlijke zoete mandarijnen zonder pit, 30 STUKS ITALIAANSE SPECIALITEITEN. WUNEN EN DELICATESSEN ^&*ew'nkel wan b-Z .r.dprfóndë^één

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 11