sv v b i ANTWOORD Niet alleen en toch eenzaam Alleen en toch niet eenzaam buro voor RECHTSHULP Fietsersbond enfb dringt aan op produktverbetering Kwaliteit fietsverlichting laat te wensen over Zelf doen of laten doen? Meer weten? snjjnn ggcoxedlT Fiets als 'n vorst, fiets verlicht Wijzigingen Kinderbijslag Ouderen en eenzaamheid Gratie SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 OKTOBER 1995 311 Soci al e Ver zekeringsbank Batterij of dynamo Led Dynamo-systemen fiets ersjo^ond enfb Beste dynamo's Beste koplampen Beste achterlichten i VLISSINGEN Vraag- en antwoordrubriek SVB, uitvoerder van de AOW, de AKW en de AWW. Per 1 oktober 1995 is de Algemene Kinderbijslagwet (AKW) gewij zigd. Alle cliënten, waarvoor deze wijziging van belang is, hebben hierover medio augustus een brief ontvangen. Gezien het groot aantal telefonische vragen dat wij hierover heb ben gekregen hebben wij de indruk dat de wijzigingen niet geheel duidelijk zijn.De wijzigingen hebben betrekking op de onderhoud sbijdrage: Voortaan is het inkomen van het kind bepalend voor het aantal malen dat u kinderbijslag kunt krijgen. Alleen bij uitzondering hoeft u nog aan te tonen dat u het kind onderhoudt. Voor een kind van 18 jaar of ouder dat onderwijs volgt kunt u recht hebben op kinderbijslag, mits uw kind geen studiefinanciëring (WFS) ontvangt. In dat geval moet uw kind minimaal 213 hele uren onderwijs volgen per kwartaal. Met nadruk wijzen wij erop dat er wat betreft de studiefinancie ring niets is veranderd. Dit betekent dat u voor een kind dat stu diefinanciering ontvangt nog steeds géén kinderbijslag kunt krij gen. Dit is in de wet vastgelegd. De volgende vragen werden veel vuldig gesteld: 1.Mijn oudste dochter is 18 jaar en in juni gezakt voor een aantal vakken. Tot en met juni had zij recht op studiefinanciering. In au gustus begint zij weer op die school. Zij wil voor een aantal vakken deelcertificaten halen. De school zegt dat zij te weinig uren maakt om recht te hebben op studiefinanciëring, maar dat er wel recht is op kinderbijslag. Is dat juist? Nee, dat is helaas niet juist. Een kind moet minimaal 213 volle uren per kwartaal onderwijs volgen. Dat is precies hetzelfde aan tal uren dat nodig is voor het recht op studiefinanciering. Hoe komt die school daar dan bij? Bovendien heeft een vriendin van mijn dochter verleden jaar wel kinderbijslag gekregen. Verleden jaar was de eis 'meer dan 19 uur per week'. Daar mocht huiswerk en reistijd naar school bij worden opgeteld. Bij sommige scholen is deze wijziging van de kinderbijslag blijkbaar nog niet bekend. Heb ik nou nergens meer recht op? Moet ik dat onderwijs dan hele maal zelf betalen? U kunt recht hebben op kinderbijslag voor een werkloos kind van 18 tot 21 jaar dat het onderwijs heeft beëindigd. Uw kind moet zich dan wel zo snel mogelijk als werkzoekende inschrijven bij het arbeidsbureau. Als u geen recht op kinderbijslag heeft, hebt u recht op belastingvermin j dering, de zogenaamde kinderaftrek. U moet daarvoor bij de belastingdienst in uw regio zijn. 2.Mijn dochter is 18 jaar en gaat een opleiding voor bejaardenver zorgster volgen, waarbij zij ook in het tehuis moet werken. Als een kind in de praktijk moet leren en er is een leerovereen komst afgesloten met de werkgever, worden deze uren ook als on derwijs beschouwd. Maar de inkomsten van uw kind kunnen het recht op kinderbijslag beïnvloedden. Voor overige vragen over de Algemene Ouderdomswet (AOW) de Algemene Kinderbijslagwet (AKW) of de Algemene Weduwen en Wezenwet (AWW), kunt u terecht bij het districtskantoor van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) of één van de spreekuren van de SVB in de regio. Het districtskantoor Middelburg is gelegen aan de Segeerssingei 10 te Middelburg en er worden spreekuren gehouden in Goes, St. Maartensdijk, Temeuzen, Zierikzee en Oostburg. Het spreekuur in Goes zal vanaf 1 oktober 1995 worden gehouden in het Stadskan toor, afdeling Burgerzaken, Oostsingel 2 te Goes. Voor meer infor matie kunt u ons uiteraard ook bellen: (01180)91100. Wij zijn op werkdagen geopend van 8.00 uur tot 17.00 uur. Eenzaamheid is niet altijd gekoppeld aan samenzijn. "De kinderen komen geregeld allemaal samen bij me om de koffie. Ze vertellen over de din gen die ze hebben meegemaakt, wat er gebeurt op hun werk, hoe 't met de kleinkinderen gaat op school. Ik vind het fijn om ze samen te zien; ze kunnen goed met elkaar opschieten; ik heb toch maar geboft. Maar soms, als ik ze hoor vertellen en met elkaar zie lachen.... dan voel ik me opeens zo koud en leeg. Dan mis ik mijn man zo. Het is al bijna drie jaar geleden, en tochIk zal het nooit dur ven zeggen; temidden van mijn eigen kinderen voel ik me dan eenzaam. Raar, eigenlijk". "Ik ben nooit getrouwd ge weest. Dat is er gewoon nooit van gekomen, denk ik. Ik zorg de voor mijn ouders en toen die er niet meer waren, trok ik er graag op uit, een verre wande ling maken bijvoorbeeld, vaak op mijn eentje. Ik ging ook wel eens op reis. Nee, een man heb ik niet gemist. De laatste jaren ben ik niet meer zo vlot ter been. Er komen weinig mensen bij me over de vloer, maar ik lees graag en zoek ook nieuwe dingen om te ondernemen; dat is wel nodig als je ouder wordt. Ik ben meestal alleen, maar een zaam voel ik me bijna nooit. Raar, eigenlijk". De twee vrouwen, die hierbo ven aan het woord zijn laten zien, dat alleen zijn en je een zaam voelen en alleen zijn en je niet eenzaam voelen allebei goed mogelijk is. Met veel men sen om je heen, voel je jezelf nog niet automatisch veilig, gebor gen of gelukkig. Het omgekeer de is ook waar: als je weinig contacten hebt, hoef je niet per se ongelukkig te zijn. Eenzaam heid wordt niet zozeer voorko men door het aantal contacten maar door de voldoening die contacten geven. Een vriend of vriendin, een mens bij wie we ons vertrouwd voelen kan daar voor al genoeg zijn. Het maakt een groot verschil of iemand zich "wel eens" of "voortdu rend" eenzaam voelt. Het eerste overkomt ons allemaal, zoals in perioden van moeijlijkheden, grote veranderingen of verlies. Een voortdurende eenzaamheid echter wordt een probleem op zich, omdat het gevaar bestaat dat men in een vicieuze cirkel terecht komt waarin de een zaamheid steeds meer wordt Op inititief van de Stich ting Welzijn Ouderen Vlis- singen is in het voorjaar van 1995 het project Oude ren tegen Eenzaamheid gestart. Dit project wil ouderen helpen om zinvol le sociale contacten te leg gen en in stand te houden. Aan het project werken naast de Stichting Welzijn Ouderen mee: RIAGG Zee land, GGD Zeeland, het Platform voor vrijwilli gersorganisaties Vlissin- gen, Thuiszorg Walcheren, de -ouderenbonden, de Stichting Huisvesting en Verzorging voor Ouderen Vlissingen en de gemeente Vlissingen. In een serie ar tikelen wordt ingegaan op het onderwerp "ouderen en eenzaamheid". Ouderen tegen Eenzaamheid FOTOARCHIEF DE STEM WEEKBLADEN versterkt. Naarmate wij ouder worden, worden we rijker: we winnen aan kennis, ervaring, levenswijsheid en soms aan geld; we bouwen relaties op, een zaak, een gezin. Tegelijker tijd verliezen we ook in de loop van de tijd: kinderen gaan het huis uit en krijgen een eigen be staan. Van dat bestaan maakt een ouder dan nog maar een klein deel uit. Onze gezondheid kan achteruit gaan, waardoor het maken van een wandeling of een fietstochtje of simpelweg het bereiken van het winkel centrum onmogelijk wordt. Het ontmoeten van anderen wordt dan opeens veel moeilijker. Wanneer zelfstandig wonen niet meer lukt, kunnen we het huis kwijtraken, waarin we soms vele jaren hebben ge woond, Verhuizen naar een aanleunwoning, verzorgings huis of verpleeghuis betekent niet alleen afstand doen van veel vertrouwde meubels en de boom in de achtertuin, maar ook van de buurt, de bakker of het vaste praatje met de buur man van de overkant. Oudere mensen voelen vaak een grote eenzaamheid wanneer hun partner geestelijk achteruit gaat. Of, zoals een man het uit drukte: "ik woon nog steeds in een huis met mijn vrouw, maar eigenlijk is ze een vreemde voor me geworden. Ik moet haar met alles helpen, met wassen, aan kleden, eten, naar toilet gaan, omdat ze dat zelf niet meer kan. Ik weet nooit van tevoren hoe ze zal reageren. Bekenden en vrienden blijven op den duur ook weg. We zijn nog steeds sa men, maar ik ben meer alleen dan ooit tevoren. En ook eenza mer". Een gesprek zoals vroe ger is dan niet meer mogelijk; herinneringen kunnen niet meer gedeeld worden. En naar mate we ouder worden, vallen er leeftijdsgenoten weg: door verhuizing naar een andere woonomgeving, of door overlij den. Het verliezen van kennis sen, vrienden, familieleden en een partner brengt altijd gevoe lens van leegte met zich mee en vaak momenten of perioden van grote eenzaamheid. Met de ze voorbeelden willen we niet beweren, dat alle oudere men sen per definitie meestal een zaam zijn. In een volgend arti kel zullen we nagaan welke ge voelens bij eenzaamheid kun nen horen. Ook zullen we in gaan op de vraag hoe u kunt omgaan met gevoelens van een zaamheid. Door Resi Botteram en Suzan de Bakker, psychologen afde ling ouderen RIAGG Zeeland Op ons spreekuur te Zierikzee verscheen mevrouw X. Zij was enige maanden geleden veroordeeld tot het betalen van f 250.- inzake een overtreding van de Wegenverkeerswet. Mevrouw X was niet bij de terechtzitting aanwezig geweest, zodat de rechter geen rekening had kunnen houden met haar situatie. Gezien het feit dat mevrouw X in ernstige financiële problemen verkeerde als gevolg van persoonlijke omstandig heden, informeerde zij bij ons Buro naar de mogelijkheden om kwijtschelding van deze boete te verkrijgen. Het vonnis was reeds enige maanden geleden uitgesproken zo dat hiertegen niets meer kon worden ondernomen. De uitspraak van de kantonrechter was onherroepelijk gewor den. Indien een vonnis onherroepelijk is geworden kan een gratieverzoek worden ingediend bij de Koningin, per adres Ministerie van Justitie afdeling Gratie te Den Haag. In de praktijk wordt uitstel van executie verleend bij indie ning van een gratieverzoek. Ook personen die veroordeeld zijn tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf en die hun straf pas na enige tijd moeten on dergaan (dus niet aansluitend op de voorlopige hechtenis), kunnen alsnog een gratieverzoek indienen. Na van het Peni tentiair Selectie Centrum een oproep daartoe te hebben ont vangen, moeten deze personen zich melden vanuit de vrije maatschappij bij de inrichting waar de detentie ten uitvoer zal worden gelegd. Binnen veertien dagen na ontvangst van de oproep kan uitstel van de tenuitvoerlegging worden aangevraagd. Als dit uitstel niet wordt verleend kan een gratieverzoek wor den ingediend; dit gratieverzoek schort de tenuitvoerlegging van de straf op. Een gratieverzoek wordt doorgaans slechts ingewilligd indien er omstandigheden worden gesteld en zijn gebleken die aan de rechter, die de uitspraak deed niet bekend waren en die, waren zij bekend geweest, geleid zouden hebben tot een andere, lich tere straf of maatregel. Ook kunnen van belang zijn ingrijpen de gewijzigde omstandigheden na het uitspreken van de ver oordeling. Na indiening van het gratieverzoek wordt door het Ministerie van Justitie advies gevraagd aan de politie, het Openbaar Mi nisterie en de rechter die de uitspraak heeft gedaan. De beslis sing komt meestal na een paar maanden. Tegen de beslissing op het gratieverzoek is geen beroep moge lijk. Wel kan een gratieverzoek worden herhaald indien er nieuwe omstandigheden zijn. Namens mevrouw X werd door ons Buro een gratieverzoek in gediend en na enige maanden kwam het bericht dat de boete van f 250.- was kwijtgescholden. Uiteraard is het bovenstaande slechts een voorbeeld. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen van juridische aard, dan kunt u altijd voor advies en hulp terecht op het gratis spreekuur van ons Buro: In Middelburg, Vlasmarkt 28, iedere maandagmiddag en don derdagavond uitsluitend volgens afspraak. Afspraken maken elke werkdag tussen 9.00-12.00 uur via 01180-37120. In Vlissingen, „Open Hof", A. Gogelweg 59, iedere dinsdag 09.00-11.00 uur. Je zou denken dat anno 1995 de techniek van zoiets eenvoudigs als fietsverlichting niets meer te wensen overlaat, het tegendeel is echter waar. Vergelijkend warenonderzoek van de Fietsers bond enfb en de Consumentenbond toont aan dat veel fietsers terecht klagen over de kwaliteit van de fietsverlichting. De koplampen, achter lichten en dynamo's werden getest in praktijk omstandigheden: regen, kou, op een trillende of Er kan onderscheid gemaakt worden in twee soorten fietsverlichting: enerzijds de dynamo-verlichting, waarbij de stroom opgewekt wordt door een dynamo. Daarnaast bestaat er fietsverlichting die op batterijen werkt. Beide systemen hebben voor- en nadelen. De belangrijkste voorde len van batterij-verlichting zijn datje geen last meer hebt van kwetsbare bedrading, dat je licht ook blijft branden als je stilstaat en dat het niet zwaarder trapt. Uit het vergelijkend warenonderzoek blijkt helaas dat de batterij geen oplossing is voor de koplamp. Batterij-koplampen geven te weinig licht of de batterijen zijn te snel leeg. Voor het achterlicht is de batterij optie wel interessant. Dat is vooral te danken aan de snel stijgende popula riteit van de LED's. Dit zijn heldere lichtjes die bijna niet kapot kunnen en weinig stroom gebruiken, 'n LED-achterlicht kan weken onafge broken branden op één batterij. Wie voor het batterij-achterlicht kiest, moet wel de discipline opbrengen om z'n verlichting steeds mee te nemen, want deze zit meestal niet 'vast' op de fiets. Verder moet je er aan denken dat je de batterijen tijdig oplaadt. Het meest voorkomende systeem is en blijft voorlopig toch nog de dyna mo-verlichting. Voor een goed voor licht is er zelfs geen alternatief, zo blijkt uit de test. Een zwak punt van dynamo-systemen blijft de kwetsba re bedrading. Kan dit nu niet beter, omvallende fiets. Uit de test blijkt dat er veel slechte of matige produkten te koop zijn, maar ook een aantal goede. Aan de goede produkten hangen echter prijskaartjes, die de doorsnee fietser niet gewend is. Voor de Fietsersbond enfb zijn de resultaten van dit onderzoek aan leiding om aan te dringen op produktverbete ring bij de fabrikanten van fietsverlichting en de detailhandel. vragen veel fietsers zich af. Ja, dat kan. De dynamo's, koplampen en achterlichten die goed uit de test komen, hebben de mogelijkheid om twee-aderig draad met stekkertjes aan te sluiten. Goed nieuws is verder dat de goede dynamo-achterlichten standlicht hebben. Dat wil zeggen, dat het licht nog even blijft branden als u tot stilstand bent gekomen. Dat is wel zo veilig. Een belangrijke ergernis van fietsers is nog steeds niet weggenomen. Ook de goede dynamo's trappen niet echt licht. Hier ligt dus nog een leuke uitdaging voor de fabrikanten. De beste koplampen tenslotte wer ken op een dynamo en zijn voorzien van een halogeenlamp. In de praktijk blijkt dat het monteren van nieuwe onderdelen van de fietsverlichting niet altijd eenvoudig is. Voor de duurzaamheid van de verlichting is echter een goede montage van groot belang. Verder kun nen niet alle produkten op elke fiets gemonteerd worden. Vraag daarom uw vakhandelaar om advies en neem uw fiets mee naar de winkel. Grootwinkelbedrijven verkopen ook (goede) fietsverlichting, maar bie den weinig of geen service: u moet de verlichting zelf monteren. stroomcircuit: stroom heen via draden stroom terug via spatbord en frame <J=i Dynamoverlichting bestaat uit een dynamo die met draden verbonden is met het achterlicht en de koplamp. Het principe is eenvoudig: de dynamo wekt stroom op tijdens het fietsen. De stroom loopt vanaf de dynamo door de dra den naar de lampen en via het frame of een extra draad weer terug naar de dynamo. Het zwakke punt van de dynamoverlichting is juist deze stroom kring: de bedrading wil nog wel 'ns breken of losraken. En de schroefjes waarmee achterlicht, achterspatbord, koplamp en dynamo bevestigd zijn, kunnen gaan roesten. Hierdoor wordt de stroomkring verbroken en werkt de verlichting niet meer. Bij een niet werkende dynamoverlichting zit de fout meestal ergens in die verbroken stroomkring: een verroest schroefje of een kapot draadje. 1. Wees zorgvuldig. Leg de bedrading zorgvuldig aan: met zoveel mogelijk plakkers en dra den zo strak mogelijk langs het frame. Gebruik eventueel bij de fiet senmaker aan te schaffen speciale strips. 2. Niet klem zetten. Bij het vastzetten van de bedrading is het belangrijk de draad bij bewe gende delen als stuur en wielen pre cies zoveel speling te geven als nodig is. Let op of de draad bijvoor beeld niet klem komt te zitten bij de asmoeren van het achterwiel. 3. Bij roest met name op de verbin dingsschroefjes en moeren zijn pro blemen te verwachten. Roest onder breekt de stroomkring. De oplossing is om twee-aderig draad te gebrui ken. Dan loopt de stroom zowel op de heen- als terugweg door een draad. Pas op: niet alle dynamo's zijn geschikt voor twee-aderig draad. 4. Voorlampje snel vervangen. De koplamp heeft meer stroom nodig dan het achterlicht. Brandt één van de twee lichten niet meer, dan moet het resterende lampje alle stroom verwerken. Het achterlicht is niet bestand tegen zoveel stroom ineens en zal snel doorbranden. Ver vang een kapot voorlampje daarom zo snel mogelijk. 5. Dynamo's moeten vaker worden vervangen dan de meeste mensen denken. Let op als een dynamo door roest gaat slippen of zwaarder gaat trappen. 6. Juiste bevestiging dynamo. Om slijtage te voorkomen moet de dynamo recht worden bevestigd ten opzichte van wielas en band. Staat de dynamo te ver van de band af, dan raakt het loopwieltje van de dynamo alleen met de bovenkant de Meer weten over fietsverlichting? Bestel de uitgebreide brochure bij de Fietsersbond enfb. Maak 5,- over op giro 30255 van de Fietsersbond enfb te Woerden o.v.v. 'brochure fietsverlichting'. Van de vierentwintig geteste dyna mo's komen de HEMA HR en de AXA HR (zijn identiek) als beste uit de bus. Prijs HEMA HR 26,-, AXA HR 34,-. Drie dynamo's van circa zeventien gulden scoren rede lijk/goed: Soubitez Electra, Gamma 602280 en UNION 9401. De koplamp is een belangrijk, maar kwetsbaar onderdeel van de fietsver lichting. De drie koplampen die zowel op degelijkheid als lichtop brengst goed uit de test komen, zijn alle drie halogeenlampen en vrij prij zig (van drieëntwintig tot dertig gul den). Van veel koplampen laat de kwaliteit te wensen over. Op het punt 'lichtopbrengst' scoren veel koplampen matig tot slecht. Verder overleefden slechts weinig koplampen de valtest. Drie koplam pen scoren goed: AXA Hi-light halo geen 30,-), AXA Optica 75 23,50) en de AXA Optica 75 Retro 25,50). Goedkopere kop lampen in de prijsklasse van circa 10,-, die in de stad voldoen, zijn de UNION 8830, Soubitez 1825 en Gamma 602574. Uit de test blijkt verder dat koplam pen, die op batterijen werken, af te raden zijn. Ze geven te weinig licht of de batterijen zijn te snel leeg. De kwaliteit van de achterlichten varieert flink. De drie achterlichten die zeer goed uit de test komen, zijn de Busch en Muller Secutec 49,-), de Dresco 1508 (ƒ45,-) en de Gamma 602426 44,95). Deze lam pen zijn niet goedkoop, maar bieden voor dat geld wel standlicht (licht brandt ook als de fiets stilstaat). Twee lampen met een geïntegreerde achterreflector komen goed uit de bus AXA Optica 1 (met standlicht: 38,50) en de AXA Optica 3 28,-). Een goedkoper, kwalitatief wat minder, alternatief is het Span- ninga Reflexlight 17,-). Voor wie met een eenvoudig achterlicht genoegen neemt, is de Rema 2500688 8,25) of de vrijwel iden tieke Soubitez C161 BN 6,-) een voordelige keuze. En wie van de draadjes naar het achterlicht verlost wil worden kan kiezen uit twee goede batterij-achterlichten met LED's: de Cateye TL LD 110 18,- exclusief batterijen) of de AXA Op tica 2 LED 35,-). Zien en gezien worden is voor fietsers van levensbelang. Met een goede fietsverlichting zie je zelf beter, ontdek je kuilen of obstakels eerder, je wordt eer der opgemerkt door andere weggebruikers, je krijgt min der scheldwoorden naar je hoofd en je krijgt ook vaker de voorrang waar je recht op hebt. Kortom, fietsen met een goede fietsverlichting rijdt gewoon prettiger. Het geeft je een vorstelijk gevoel. Met als motto „Fiets als 'n vorst. Fiets verlicht" voert de Fietsersbond enfb dit najaar een publiekscampag ne waarbij de nadruk ligt op voor lichting over aankoop en reparatie van fietsverlichting. Via postkanto ren en bibliotheken worden folders met handige aankoop- en reparatie- tips verspreid. Circa honderd lokale afdelingen van de Fietsersbond enfb en Veilig Ver keer Nederland geven informatie op markten en braderieën. In veel plaat sen is het zelfs mogelijk om uw Fiets als 'n vorst, fiets verlicht. fietsverlichting bij hen te laten con troleren. Ook de branche heeft zich bij de campagne aangesloten. Deel nemende fietsenmakers zijn te her kennen aan het beeldmerk van de campagne op de deur of de winkel ruit. Bovendien wordt de campagne ondersteund met bill-boards en radiospots. De boodschap is duidelijk: besteed nu wat meer aandacht aan uw fiets verlichting en u heeft er de eerste

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 11