sv v b
i
ANTWOORD
Niet alleen en toch eenzaam
Alleen en toch niet eenzaam
buro voor
RECHTSHULP
Fietsersbond enfb dringt aan op produktverbetering
Kwaliteit fietsverlichting
laat te wensen over
Zelf doen of laten doen?
Meer weten?
snjjnn ggcoxedlT
Fiets als 'n vorst, fiets verlicht
Wijzigingen Kinderbijslag
Ouderen en
eenzaamheid
Gratie
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 OKTOBER 1995
311
Soci al e Ver zekeringsbank
Batterij of dynamo
Led
Dynamo-systemen
fiets ersjo^ond enfb
Beste dynamo's
Beste koplampen
Beste achterlichten
i
VLISSINGEN Vraag- en antwoordrubriek SVB, uitvoerder
van de AOW, de AKW en de AWW.
Per 1 oktober 1995 is de Algemene Kinderbijslagwet (AKW) gewij
zigd. Alle cliënten, waarvoor deze wijziging van belang is, hebben
hierover medio augustus een brief ontvangen.
Gezien het groot aantal telefonische vragen dat wij hierover heb
ben gekregen hebben wij de indruk dat de wijzigingen niet geheel
duidelijk zijn.De wijzigingen hebben betrekking op de onderhoud
sbijdrage:
Voortaan is het inkomen van het kind bepalend voor het aantal
malen dat u kinderbijslag kunt krijgen. Alleen bij uitzondering
hoeft u nog aan te tonen dat u het kind onderhoudt.
Voor een kind van 18 jaar of ouder dat onderwijs volgt kunt u recht
hebben op kinderbijslag, mits uw kind geen studiefinanciëring
(WFS) ontvangt. In dat geval moet uw kind minimaal 213 hele uren
onderwijs volgen per kwartaal.
Met nadruk wijzen wij erop dat er wat betreft de studiefinancie
ring niets is veranderd. Dit betekent dat u voor een kind dat stu
diefinanciering ontvangt nog steeds géén kinderbijslag kunt krij
gen. Dit is in de wet vastgelegd. De volgende vragen werden veel
vuldig gesteld:
1.Mijn oudste dochter is 18 jaar en in juni gezakt voor een aantal
vakken. Tot en met juni had zij recht op studiefinanciering. In au
gustus begint zij weer op die school. Zij wil voor een aantal vakken
deelcertificaten halen. De school zegt dat zij te weinig uren maakt
om recht te hebben op studiefinanciëring, maar dat er wel recht is
op kinderbijslag. Is dat juist?
Nee, dat is helaas niet juist. Een kind moet minimaal 213 volle
uren per kwartaal onderwijs volgen. Dat is precies hetzelfde aan
tal uren dat nodig is voor het recht op studiefinanciering.
Hoe komt die school daar dan bij? Bovendien heeft een vriendin
van mijn dochter verleden jaar wel kinderbijslag gekregen.
Verleden jaar was de eis 'meer dan 19 uur per week'. Daar mocht
huiswerk en reistijd naar school bij worden opgeteld. Bij sommige
scholen is deze wijziging van de kinderbijslag blijkbaar nog niet
bekend.
Heb ik nou nergens meer recht op? Moet ik dat onderwijs dan hele
maal zelf betalen?
U kunt recht hebben op kinderbijslag voor een werkloos kind van
18 tot 21 jaar dat het onderwijs heeft beëindigd. Uw kind moet
zich dan wel zo snel mogelijk als werkzoekende inschrijven bij het
arbeidsbureau. Als u geen recht op kinderbijslag heeft, hebt u
recht op belastingvermin j dering, de zogenaamde kinderaftrek. U
moet daarvoor bij de belastingdienst in uw regio zijn.
2.Mijn dochter is 18 jaar en gaat een opleiding voor bejaardenver
zorgster volgen, waarbij zij ook in het tehuis moet werken.
Als een kind in de praktijk moet leren en er is een leerovereen
komst afgesloten met de werkgever, worden deze uren ook als on
derwijs beschouwd. Maar de inkomsten van uw kind kunnen het
recht op kinderbijslag beïnvloedden.
Voor overige vragen over de Algemene Ouderdomswet (AOW) de
Algemene Kinderbijslagwet (AKW) of de Algemene Weduwen en
Wezenwet (AWW), kunt u terecht bij het districtskantoor van de
Sociale Verzekeringsbank (SVB) of één van de spreekuren van de
SVB in de regio.
Het districtskantoor Middelburg is gelegen aan de Segeerssingei
10 te Middelburg en er worden spreekuren gehouden in Goes, St.
Maartensdijk, Temeuzen, Zierikzee en Oostburg. Het spreekuur in
Goes zal vanaf 1 oktober 1995 worden gehouden in het Stadskan
toor, afdeling Burgerzaken, Oostsingel 2 te Goes. Voor meer infor
matie kunt u ons uiteraard ook bellen: (01180)91100. Wij zijn op
werkdagen geopend van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Eenzaamheid is niet altijd gekoppeld aan samenzijn.
"De kinderen komen geregeld
allemaal samen bij me om de
koffie. Ze vertellen over de din
gen die ze hebben meegemaakt,
wat er gebeurt op hun werk,
hoe 't met de kleinkinderen
gaat op school. Ik vind het fijn
om ze samen te zien; ze kunnen
goed met elkaar opschieten; ik
heb toch maar geboft. Maar
soms, als ik ze hoor vertellen en
met elkaar zie lachen.... dan
voel ik me opeens zo koud en
leeg. Dan mis ik mijn man zo.
Het is al bijna drie jaar geleden,
en tochIk zal het nooit dur
ven zeggen; temidden van mijn
eigen kinderen voel ik me dan
eenzaam. Raar, eigenlijk".
"Ik ben nooit getrouwd ge
weest. Dat is er gewoon nooit
van gekomen, denk ik. Ik zorg
de voor mijn ouders en toen die
er niet meer waren, trok ik er
graag op uit, een verre wande
ling maken bijvoorbeeld, vaak
op mijn eentje. Ik ging ook wel
eens op reis. Nee, een man heb
ik niet gemist. De laatste jaren
ben ik niet meer zo vlot ter
been. Er komen weinig mensen
bij me over de vloer, maar ik
lees graag en zoek ook nieuwe
dingen om te ondernemen; dat
is wel nodig als je ouder wordt.
Ik ben meestal alleen, maar een
zaam voel ik me bijna nooit.
Raar, eigenlijk".
De twee vrouwen, die hierbo
ven aan het woord zijn laten
zien, dat alleen zijn en je een
zaam voelen en alleen zijn en je
niet eenzaam voelen allebei
goed mogelijk is. Met veel men
sen om je heen, voel je jezelf nog
niet automatisch veilig, gebor
gen of gelukkig. Het omgekeer
de is ook waar: als je weinig
contacten hebt, hoef je niet per
se ongelukkig te zijn. Eenzaam
heid wordt niet zozeer voorko
men door het aantal contacten
maar door de voldoening die
contacten geven. Een vriend of
vriendin, een mens bij wie we
ons vertrouwd voelen kan daar
voor al genoeg zijn. Het maakt
een groot verschil of iemand
zich "wel eens" of "voortdu
rend" eenzaam voelt. Het eerste
overkomt ons allemaal, zoals in
perioden van moeijlijkheden,
grote veranderingen of verlies.
Een voortdurende eenzaamheid
echter wordt een probleem op
zich, omdat het gevaar bestaat
dat men in een vicieuze cirkel
terecht komt waarin de een
zaamheid steeds meer wordt
Op inititief van de Stich
ting Welzijn Ouderen Vlis-
singen is in het voorjaar
van 1995 het project Oude
ren tegen Eenzaamheid
gestart. Dit project wil
ouderen helpen om zinvol
le sociale contacten te leg
gen en in stand te houden.
Aan het project werken
naast de Stichting Welzijn
Ouderen mee: RIAGG Zee
land, GGD Zeeland, het
Platform voor vrijwilli
gersorganisaties Vlissin-
gen, Thuiszorg Walcheren,
de -ouderenbonden, de
Stichting Huisvesting en
Verzorging voor Ouderen
Vlissingen en de gemeente
Vlissingen. In een serie ar
tikelen wordt ingegaan op
het onderwerp "ouderen
en eenzaamheid".
Ouderen
tegen
Eenzaamheid
FOTOARCHIEF DE STEM WEEKBLADEN
versterkt. Naarmate wij ouder
worden, worden we rijker: we
winnen aan kennis, ervaring,
levenswijsheid en soms aan
geld; we bouwen relaties op,
een zaak, een gezin. Tegelijker
tijd verliezen we ook in de loop
van de tijd: kinderen gaan het
huis uit en krijgen een eigen be
staan. Van dat bestaan maakt
een ouder dan nog maar een
klein deel uit. Onze gezondheid
kan achteruit gaan, waardoor
het maken van een wandeling
of een fietstochtje of simpelweg
het bereiken van het winkel
centrum onmogelijk wordt. Het
ontmoeten van anderen wordt
dan opeens veel moeilijker.
Wanneer zelfstandig wonen
niet meer lukt, kunnen we het
huis kwijtraken, waarin we
soms vele jaren hebben ge
woond, Verhuizen naar een
aanleunwoning, verzorgings
huis of verpleeghuis betekent
niet alleen afstand doen van
veel vertrouwde meubels en de
boom in de achtertuin, maar
ook van de buurt, de bakker of
het vaste praatje met de buur
man van de overkant. Oudere
mensen voelen vaak een grote
eenzaamheid wanneer hun
partner geestelijk achteruit
gaat. Of, zoals een man het uit
drukte: "ik woon nog steeds in
een huis met mijn vrouw, maar
eigenlijk is ze een vreemde voor
me geworden. Ik moet haar met
alles helpen, met wassen, aan
kleden, eten, naar toilet gaan,
omdat ze dat zelf niet meer kan.
Ik weet nooit van tevoren hoe
ze zal reageren. Bekenden en
vrienden blijven op den duur
ook weg. We zijn nog steeds sa
men, maar ik ben meer alleen
dan ooit tevoren. En ook eenza
mer". Een gesprek zoals vroe
ger is dan niet meer mogelijk;
herinneringen kunnen niet
meer gedeeld worden. En naar
mate we ouder worden, vallen
er leeftijdsgenoten weg: door
verhuizing naar een andere
woonomgeving, of door overlij
den. Het verliezen van kennis
sen, vrienden, familieleden en
een partner brengt altijd gevoe
lens van leegte met zich mee en
vaak momenten of perioden
van grote eenzaamheid. Met de
ze voorbeelden willen we niet
beweren, dat alle oudere men
sen per definitie meestal een
zaam zijn. In een volgend arti
kel zullen we nagaan welke ge
voelens bij eenzaamheid kun
nen horen. Ook zullen we in
gaan op de vraag hoe u kunt
omgaan met gevoelens van een
zaamheid.
Door Resi Botteram en Suzan
de Bakker, psychologen afde
ling ouderen RIAGG Zeeland
Op ons spreekuur te Zierikzee verscheen mevrouw X. Zij was
enige maanden geleden veroordeeld tot het betalen van f 250.-
inzake een overtreding van de Wegenverkeerswet.
Mevrouw X was niet bij de terechtzitting aanwezig geweest,
zodat de rechter geen rekening had kunnen houden met haar
situatie. Gezien het feit dat mevrouw X in ernstige financiële
problemen verkeerde als gevolg van persoonlijke omstandig
heden, informeerde zij bij ons Buro naar de mogelijkheden om
kwijtschelding van deze boete te verkrijgen.
Het vonnis was reeds enige maanden geleden uitgesproken zo
dat hiertegen niets meer kon worden ondernomen.
De uitspraak van de kantonrechter was onherroepelijk gewor
den. Indien een vonnis onherroepelijk is geworden kan een
gratieverzoek worden ingediend bij de Koningin, per adres
Ministerie van Justitie afdeling Gratie te Den Haag.
In de praktijk wordt uitstel van executie verleend bij indie
ning van een gratieverzoek.
Ook personen die veroordeeld zijn tot een onvoorwaardelijke
gevangenisstraf en die hun straf pas na enige tijd moeten on
dergaan (dus niet aansluitend op de voorlopige hechtenis),
kunnen alsnog een gratieverzoek indienen. Na van het Peni
tentiair Selectie Centrum een oproep daartoe te hebben ont
vangen, moeten deze personen zich melden vanuit de vrije
maatschappij bij de inrichting waar de detentie ten uitvoer zal
worden gelegd.
Binnen veertien dagen na ontvangst van de oproep kan uitstel
van de tenuitvoerlegging worden aangevraagd.
Als dit uitstel niet wordt verleend kan een gratieverzoek wor
den ingediend; dit gratieverzoek schort de tenuitvoerlegging
van de straf op.
Een gratieverzoek wordt doorgaans slechts ingewilligd indien
er omstandigheden worden gesteld en zijn gebleken die aan de
rechter, die de uitspraak deed niet bekend waren en die, waren
zij bekend geweest, geleid zouden hebben tot een andere, lich
tere straf of maatregel. Ook kunnen van belang zijn ingrijpen
de gewijzigde omstandigheden na het uitspreken van de ver
oordeling.
Na indiening van het gratieverzoek wordt door het Ministerie
van Justitie advies gevraagd aan de politie, het Openbaar Mi
nisterie en de rechter die de uitspraak heeft gedaan. De beslis
sing komt meestal na een paar maanden.
Tegen de beslissing op het gratieverzoek is geen beroep moge
lijk.
Wel kan een gratieverzoek worden herhaald indien er nieuwe
omstandigheden zijn.
Namens mevrouw X werd door ons Buro een gratieverzoek in
gediend en na enige maanden kwam het bericht dat de boete
van f 250.- was kwijtgescholden.
Uiteraard is het bovenstaande slechts een voorbeeld. Heeft u
vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen van
juridische aard, dan kunt u altijd voor advies en hulp terecht
op het gratis spreekuur van ons Buro:
In Middelburg, Vlasmarkt 28, iedere maandagmiddag en don
derdagavond uitsluitend volgens afspraak.
Afspraken maken elke werkdag tussen 9.00-12.00 uur via
01180-37120.
In Vlissingen, „Open Hof", A. Gogelweg 59, iedere dinsdag
09.00-11.00 uur.
Je zou denken dat anno 1995 de techniek van
zoiets eenvoudigs als fietsverlichting niets meer
te wensen overlaat, het tegendeel is echter waar.
Vergelijkend warenonderzoek van de Fietsers
bond enfb en de Consumentenbond toont aan
dat veel fietsers terecht klagen over de kwaliteit
van de fietsverlichting. De koplampen, achter
lichten en dynamo's werden getest in praktijk
omstandigheden: regen, kou, op een trillende of
Er kan onderscheid gemaakt worden
in twee soorten fietsverlichting:
enerzijds de dynamo-verlichting,
waarbij de stroom opgewekt wordt
door een dynamo. Daarnaast bestaat
er fietsverlichting die op batterijen
werkt. Beide systemen hebben voor-
en nadelen. De belangrijkste voorde
len van batterij-verlichting zijn datje
geen last meer hebt van kwetsbare
bedrading, dat je licht ook blijft
branden als je stilstaat en dat het niet
zwaarder trapt. Uit het vergelijkend
warenonderzoek blijkt helaas dat de
batterij geen oplossing is voor de
koplamp. Batterij-koplampen geven
te weinig licht of de batterijen zijn te
snel leeg.
Voor het achterlicht is de batterij
optie wel interessant. Dat is vooral te
danken aan de snel stijgende popula
riteit van de LED's. Dit zijn heldere
lichtjes die bijna niet kapot kunnen
en weinig stroom gebruiken, 'n
LED-achterlicht kan weken onafge
broken branden op één batterij. Wie
voor het batterij-achterlicht kiest,
moet wel de discipline opbrengen
om z'n verlichting steeds mee te
nemen, want deze zit meestal niet
'vast' op de fiets. Verder moet je er
aan denken dat je de batterijen tijdig
oplaadt.
Het meest voorkomende systeem is
en blijft voorlopig toch nog de dyna
mo-verlichting. Voor een goed voor
licht is er zelfs geen alternatief, zo
blijkt uit de test. Een zwak punt van
dynamo-systemen blijft de kwetsba
re bedrading. Kan dit nu niet beter,
omvallende fiets. Uit de test blijkt dat er veel
slechte of matige produkten te koop zijn, maar
ook een aantal goede. Aan de goede produkten
hangen echter prijskaartjes, die de doorsnee
fietser niet gewend is. Voor de Fietsersbond
enfb zijn de resultaten van dit onderzoek aan
leiding om aan te dringen op produktverbete
ring bij de fabrikanten van fietsverlichting en
de detailhandel.
vragen veel fietsers zich af. Ja, dat
kan. De dynamo's, koplampen en
achterlichten die goed uit de test
komen, hebben de mogelijkheid om
twee-aderig draad met stekkertjes
aan te sluiten. Goed nieuws is verder
dat de goede dynamo-achterlichten
standlicht hebben. Dat wil zeggen,
dat het licht nog even blijft branden
als u tot stilstand bent gekomen. Dat
is wel zo veilig. Een belangrijke
ergernis van fietsers is nog steeds
niet weggenomen. Ook de goede
dynamo's trappen niet echt licht.
Hier ligt dus nog een leuke uitdaging
voor de fabrikanten.
De beste koplampen tenslotte wer
ken op een dynamo en zijn voorzien
van een halogeenlamp.
In de praktijk blijkt dat het monteren van nieuwe onderdelen van de
fietsverlichting niet altijd eenvoudig is. Voor de duurzaamheid van de
verlichting is echter een goede montage van groot belang. Verder kun
nen niet alle produkten op elke fiets gemonteerd worden. Vraag daarom
uw vakhandelaar om advies en neem uw fiets mee naar de winkel.
Grootwinkelbedrijven verkopen ook (goede) fietsverlichting, maar bie
den weinig of geen service: u moet de verlichting zelf monteren.
stroomcircuit: stroom heen via draden
stroom terug via spatbord en frame <J=i
Dynamoverlichting bestaat uit een dynamo die met draden verbonden is met
het achterlicht en de koplamp. Het principe is eenvoudig: de dynamo wekt
stroom op tijdens het fietsen. De stroom loopt vanaf de dynamo door de dra
den naar de lampen en via het frame of een extra draad weer terug naar de
dynamo. Het zwakke punt van de dynamoverlichting is juist deze stroom
kring: de bedrading wil nog wel 'ns breken of losraken. En de schroefjes
waarmee achterlicht, achterspatbord, koplamp en dynamo bevestigd zijn,
kunnen gaan roesten. Hierdoor wordt de stroomkring verbroken en werkt de
verlichting niet meer. Bij een niet werkende dynamoverlichting zit de fout
meestal ergens in die verbroken stroomkring: een verroest schroefje of een
kapot draadje.
1. Wees zorgvuldig.
Leg de bedrading zorgvuldig aan:
met zoveel mogelijk plakkers en dra
den zo strak mogelijk langs het
frame. Gebruik eventueel bij de fiet
senmaker aan te schaffen speciale
strips.
2. Niet klem zetten.
Bij het vastzetten van de bedrading
is het belangrijk de draad bij bewe
gende delen als stuur en wielen pre
cies zoveel speling te geven als
nodig is. Let op of de draad bijvoor
beeld niet klem komt te zitten bij de
asmoeren van het achterwiel.
3. Bij roest met name op de verbin
dingsschroefjes en moeren zijn pro
blemen te verwachten. Roest onder
breekt de stroomkring. De oplossing
is om twee-aderig draad te gebrui
ken. Dan loopt de stroom zowel op
de heen- als terugweg door een
draad. Pas op: niet alle dynamo's
zijn geschikt voor twee-aderig draad.
4. Voorlampje snel vervangen.
De koplamp heeft meer stroom
nodig dan het achterlicht. Brandt één
van de twee lichten niet meer, dan
moet het resterende lampje alle
stroom verwerken. Het achterlicht is
niet bestand tegen zoveel stroom
ineens en zal snel doorbranden. Ver
vang een kapot voorlampje daarom
zo snel mogelijk.
5. Dynamo's moeten vaker worden
vervangen dan de meeste mensen
denken. Let op als een dynamo door
roest gaat slippen of zwaarder gaat
trappen.
6. Juiste bevestiging dynamo.
Om slijtage te voorkomen moet de
dynamo recht worden bevestigd ten
opzichte van wielas en band. Staat
de dynamo te ver van de band af,
dan raakt het loopwieltje van de
dynamo alleen met de bovenkant de
Meer weten over fietsverlichting? Bestel de uitgebreide brochure bij de
Fietsersbond enfb. Maak 5,- over op giro 30255 van de Fietsersbond
enfb te Woerden o.v.v. 'brochure fietsverlichting'.
Van de vierentwintig geteste dyna
mo's komen de HEMA HR en de
AXA HR (zijn identiek) als beste uit
de bus. Prijs HEMA HR 26,-,
AXA HR 34,-. Drie dynamo's van
circa zeventien gulden scoren rede
lijk/goed: Soubitez Electra, Gamma
602280 en UNION 9401.
De koplamp is een belangrijk, maar
kwetsbaar onderdeel van de fietsver
lichting. De drie koplampen die
zowel op degelijkheid als lichtop
brengst goed uit de test komen, zijn
alle drie halogeenlampen en vrij prij
zig (van drieëntwintig tot dertig gul
den). Van veel koplampen laat de
kwaliteit te wensen over.
Op het punt 'lichtopbrengst' scoren
veel koplampen matig tot slecht.
Verder overleefden slechts weinig
koplampen de valtest. Drie koplam
pen scoren goed: AXA Hi-light halo
geen 30,-), AXA Optica 75
23,50) en de AXA Optica 75
Retro 25,50). Goedkopere kop
lampen in de prijsklasse van circa
10,-, die in de stad voldoen, zijn de
UNION 8830, Soubitez 1825 en
Gamma 602574.
Uit de test blijkt verder dat koplam
pen, die op batterijen werken, af te
raden zijn. Ze geven te weinig licht
of de batterijen zijn te snel leeg.
De kwaliteit van de achterlichten
varieert flink. De drie achterlichten
die zeer goed uit de test komen, zijn
de Busch en Muller Secutec 49,-),
de Dresco 1508 (ƒ45,-) en de
Gamma 602426 44,95). Deze lam
pen zijn niet goedkoop, maar bieden
voor dat geld wel standlicht (licht
brandt ook als de fiets stilstaat).
Twee lampen met een geïntegreerde
achterreflector komen goed uit de
bus AXA Optica 1 (met standlicht:
38,50) en de AXA Optica 3
28,-). Een goedkoper, kwalitatief
wat minder, alternatief is het Span-
ninga Reflexlight 17,-). Voor wie
met een eenvoudig achterlicht
genoegen neemt, is de Rema
2500688 8,25) of de vrijwel iden
tieke Soubitez C161 BN 6,-) een
voordelige keuze. En wie van de
draadjes naar het achterlicht verlost
wil worden kan kiezen uit twee
goede batterij-achterlichten met
LED's: de Cateye TL LD 110 18,-
exclusief batterijen) of de AXA Op
tica 2 LED 35,-).
Zien en gezien worden is voor
fietsers van levensbelang. Met
een goede fietsverlichting zie je
zelf beter, ontdek je kuilen of
obstakels eerder, je wordt eer
der opgemerkt door andere
weggebruikers, je krijgt min
der scheldwoorden naar je
hoofd en je krijgt ook vaker de
voorrang waar je recht op
hebt. Kortom, fietsen met een
goede fietsverlichting rijdt
gewoon prettiger. Het geeft je
een vorstelijk gevoel.
Met als motto „Fiets als 'n vorst.
Fiets verlicht" voert de Fietsersbond
enfb dit najaar een publiekscampag
ne waarbij de nadruk ligt op voor
lichting over aankoop en reparatie
van fietsverlichting. Via postkanto
ren en bibliotheken worden folders
met handige aankoop- en reparatie-
tips verspreid.
Circa honderd lokale afdelingen van
de Fietsersbond enfb en Veilig Ver
keer Nederland geven informatie op
markten en braderieën. In veel plaat
sen is het zelfs mogelijk om uw
Fiets als 'n vorst,
fiets verlicht.
fietsverlichting bij hen te laten con
troleren. Ook de branche heeft zich
bij de campagne aangesloten. Deel
nemende fietsenmakers zijn te her
kennen aan het beeldmerk van de
campagne op de deur of de winkel
ruit. Bovendien wordt de campagne
ondersteund met bill-boards en
radiospots.
De boodschap is duidelijk: besteed
nu wat meer aandacht aan uw fiets
verlichting en u heeft er de eerste