Renault Laguna Break: beeldschoon achterwerk UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice 1 KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW Schade aan Nissan: dealer maakt recht wat krom is °Pel Vectra in november JE RIJDT GEWOON EVEN Extra inspectie Opel Astra Diesel Ook voor Car-Hifi naar de: Universele Autobedrijven Walcheren SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1995 314 M .u- ESCHELDEBODE BOVAG-leden met zekerheid Begin volgende maand slaat de nieuwe Laguna Break bij de Renault-dealers. De opvolger van de 21 Nevada is een echte stationwagen, niet de kenmerken van een Berline. Renault heeft namelijk kans gezien om de plompe achterkant, die veel stationwagens kenmerkt, zodanig te stroomlijnen dat er een gezinswagen voor de deur staat, en niet een of andere bedrijfswagen. Van daar dat de verwachtingen hooggespannen zijn. Te recht, want het is een beeldschone èn zeer ruime auto geworden. Zoals het een toonaangevende krant betaamt reden wij als eerste met de nieuwe Laguna Break een week lang door Nederland. Om maar met de deur in huis te vallen: dat is ons goed bevallen. De ongelooflijk royale opberg ruimte voor het vervoeren van personen en bagage is ge woonweg heerlijk. Daarnaast rijdt de wagen niet anders dan de Laguna Berline. Misschien wat harder afgeveerd aan de achterkant, maar dat was nauwelijks merkbaar. Renault scoort fantastisch met de nieuwe Laguna, afijn, dat leert een kijkje op straat wel. Met de komst van de nieuwe Laguna zal het straatbeeld nog verder verrijkt worden. De Laguna is sowieso een auto die het aanzien meer dan waard is, maar de Break lijkt deze in schoonheid zelfs nog te overtreffen. Fraai zijn met name de extra achterruit en de hooggeplaatste achterlichten. De Break toont fors en als je vanaf de bestuurdersstoel achterom kijkt, heb je bij na een verrekijker nodig om de achterklep te zien. De au to is zo'n twaalf centimeter langer dan de 'Berline', een winst die helemaal ten goede komt aan de laadruimte. En bij een gelijkgebleven, en dus beslist riant interieur, is die werkelijk enorm. Wanneer de achterbank uit diens func tie ontheven wordt, ontstaat er een laadruimte met een inhoud van 1.782 liter. En daarmee behoort de Franse schone regelrecht tot de meest volumineuze aanbiedin gen in z'n klasse. Voor grote gezinnen is er nog een derde bank voorhan den voor kinderen in de leeftijd van vier tot tien jaar. Soms zie je toch dat gezinnen met vier of vijf kinderen bij de aanschaf van een auto in de problemen komen, omdat alleen modellen uit een klasse hoger met zo'n extra bank Renault heeft kans gezien om de plompe achterkantdie veel stationwagens kenmerkt, zodanig te stroomlijnen dat er een gezinswagen voor de deur staat, en niet een of andere bedrijfswagen uitgerust kunnen worden. Verstandig dus dat Renault die optie ook in haar Laguna Break aanbiedt, zoals dat ook al in de 21 Nevada gebeurde. Het aardige is dat die derde achterbank in een handomdraai kan worden verwijderd en weer teruggeplaatst. Bovendien is het mogelijk om de bank rechtop tegen de rugleuning van de achterbank te kantelen of opzij te klappen, tegen de linker-zijkant van de bagageruimte. Zo kan de volledige lengte van de laad vloer benut worden. En de kleinste inzittenden reizen comfortabel. Ze zitten hoog en beschikken over verstel bare gordels, hun eigen hoofdsteunen en heuse armsteu- nen. Het motoren aanbod omvat, met uitzondering van de 3,0 liter V6, die aan de Berline voorbehouden blijft, de 1,8 li ter benzinemotor van 95 paardekrachten, goed voor een topsnelheid van 175 km/u. Daarboven komt de 2.0 liter met 115 pk 190 km/) en daarboven de onlangs gelanceer de 2,0 liter zestienklepper van 140 pk (198 km/u). Voor de dieselliefhebbers is er dan nog de 2,2 liter twaalfkleppen- zelfontsteker, die 85 paarden aan de krukas verzamelt en de Break desgewenst naar een topsnelheid van 170 km/u stuwt. Een fijne motor deze laatste, zo bewees de eerste rij-impressie, die wij al in het voorjaar maakten met de Laguna Break. Niet bijster snel, maar wel mooi soepel en mooi stil. Voor de sportieve dieselaars komt er van deze 2,2 liter oliedrinker in een later stadium een turbo-versie. De Laguna Break is een zeer praktische auto. Zowel voor- als achterin heb je over hoofd- en beenruimte niet te klagen. Z'n onderstel is hetzelfde als van zijn broertje en dat houdt in dat het weggedrag nagenoeg hetzelfde is. Bij volle belading met de achterbank neergeklapt ligt de wagen als een blok op de weg. Leeg heeft hij enigszins de neiging om een stapje opzij te doen. Door eenvoudigweg het gas los te laten, herstelt hij zijn koers. Het komt er heel simpel op neer dat de nieuwe stationwagon z'n inzit tenden een hoogstaand comfort presenteert en dat de sta biliteit daarbij dik in orde is, zowel in rechte lijn als in bochten. Een uiterst prettige auto in de omgang. De La guna Break komt al beschikbaar voor een vanaf prijs van 39.675 gulden voor de RN 1.8. De RT uitvoering kost 43.400 gulden, terwijl de 2.0 liter van start gaat bij 42.700 gulden. Het absolute topmodel is de RXE 2.0 16V. Deze staat voor 57.750 gulden in de prijslijst. Voor de lange af standrijders is er de 2.2 dieselversie. In RN uitvoering kost deze 46.800 gulden en in RT 50.525 gulden. Voor de fraaie en handige dakrail vraagt Renault voor de RN-versies 590 gulden. Bij alle andere uitvoeringen is de ze standaard. Wil men een zevenpersoons-uitvoering, dan heeft dat een meerprijs van 1.700 gulden voor de RN en 1.300 gulden voor de RT en RXE uitvoeringen tot gevolg. Tenslotte bestaat ook nog de mogelijkheid om een ge deelde achterklep te bestellen waarvan de achterruit apart geopend kan worden. Voor 650 gulden wordt u er eigenaar van. De Laguna Break is vanaf 21 september bij de Renault-dealers te bewonderen. Nissan-dealers met een 'Quality Repair'-bord aan de gevel, zorgen er voor dat uw schade-auto weer als nieuw de garage verlaat. Een even doelmatige als unieke erkenningsregeling waarborgt vanaf nu een vakkundige reparatie van schade bij de Nissan-dealer. De er kende bedrijven dragen een schild op de gevel met de vermelding 'Quality Repair Schadeherstel'. Zo'n bordje geeft aan dat achter die gevel gewerkt wordt volgens de Nissan fabrieksspecificaties en de normen van de FOCWA, de organisatie voor de schadebranche. De doelstelling achter dit erkenningssysteem is de versterking van de service en de uitstraling van de dealer als een all-round autobe drijf. Niet elke dealer beschikt echter over een eigen schadeherstel- afdeling, maar ook hierop heeft Nissan iets gevonden: aan de hand van een aanduiding met sterren is te zien op welke manier een Nis san-dealer de schade afhandelt. Hoe meer sterren, hoe meer herstel werkzaamheden ter plekke uitgevoerd worden. De aanduiding is dan ook geen waarde-oordeel. maar puur informatief bedoeld. Het maximum aantal sterren is vijf, en dat houdt dus in dat er sprake is van een volledige schadeherstelwerkplaats. Ziet de klant maar één ster, dan wordt vrijwel alle werk aan derden uitbesteed, maar ook hier wordt volgens de Quality Repair-normering gewerkt. En de Nissan-rijder weet zich in elk geval verzekerd van vakwerk, want voor elke reparatie die is afgehandeld bij een Quality Repair-dealer, geldt een garantietermijn van twee jaar. Met de invoering van het Quality Repair systeem wil Nissan Motor Nederland haar klanten meer duidelijkheid verschaffen. En de klan ten zijn in dit geval niet alleen particuliere autobezitters, maar ook verzekerings- en leasemaatschappijen. De nieuwe Opel Vectra wordt voorlopig leverbaar in twee uitvoeringen: hatchback en sedan. Er is keuze uit een 1,6 liter 8-klepsmotor, 1.6 liter zes- tienkleppenmotor en een 1,8 en 2,0 zestienklepper. De 2,5 liter V6 is net als alle andere meerkleppenmotoren van het Ecotec soort. Dat wil zeggen, zuinig en milieu vriendelijk. Binnenkort zullen eigenaren van het jongste type Opel Astra met 1,7 liter Dieselmotor (50 kW/68 pk) door hun Opel dealer worden verzocht om een afspraak te maken voor een extra inspectie van hun auto. Hierbij zal een gratis controle van het motorbedrading- ssysteem worden uitgevoerd. De extra inspectie betreft in Nederland zo'n 4.200 au to's, die in de periode van september 1994 tot april 1995 zijn geproduceerd. Tijdens de controle in de werkplaats wordt de bedrading van de motor gecontroleerd en extra vastgezet. AAGTEKERKE AUTOBEDRIJF DEKKER B.V. zuidweg 7 01188-3434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemlaan 1 01182-2023 DOMBURG AUTOBEDRIJF KOPPEJAN Domburgseweg 18 01188-1487 DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN Schuitvlotstr. 11 01188-1370 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 01189-1456 KOUDEKERKE AUTOBEDRIJF TOUW Brouwerijstr. 7 01185-1265 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF STATENLAAN Statenlaan 244 01180-25663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 01180-12042 MIDDELBURG AUTOBEDRIJF 't Zand Koudekerkseweg 14 01180-14711 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 01184-65262 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF C. HERMES Gildeweg 11 01184-14346 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF FAASSE Zn. Jac. Brasserstr.2 01187-1292 WESTKAPELLE AUTOBEDRIJF J. KA LAND Zuidstraat 27 01187-1382 VLISSINGEN AUTOBEDRIJF HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 ZOUTELANDE AUTOBEDRIJF VOS Langedam 33 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 14