Renault Laguna Break: beeldschoon achterwerk
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrijven met topservice 1
KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW
Schade aan Nissan: dealer maakt recht wat krom is °Pel Vectra in november
JE RIJDT
GEWOON EVEN
Extra inspectie
Opel Astra Diesel
Ook voor
Car-Hifi
naar de:
Universele
Autobedrijven
Walcheren
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1995
314 M
.u-
ESCHELDEBODE
BOVAG-leden met zekerheid
Begin volgende maand slaat de nieuwe Laguna Break
bij de Renault-dealers. De opvolger van de 21 Nevada is
een echte stationwagen, niet de kenmerken van een
Berline. Renault heeft namelijk kans gezien om de
plompe achterkant, die veel stationwagens kenmerkt,
zodanig te stroomlijnen dat er een gezinswagen voor de
deur staat, en niet een of andere bedrijfswagen. Van
daar dat de verwachtingen hooggespannen zijn. Te
recht, want het is een beeldschone èn zeer ruime auto
geworden.
Zoals het een toonaangevende krant betaamt reden wij
als eerste met de nieuwe Laguna Break een week lang
door Nederland. Om maar met de deur in huis te vallen:
dat is ons goed bevallen. De ongelooflijk royale opberg
ruimte voor het vervoeren van personen en bagage is ge
woonweg heerlijk. Daarnaast rijdt de wagen niet anders
dan de Laguna Berline. Misschien wat harder afgeveerd
aan de achterkant, maar dat was nauwelijks merkbaar.
Renault scoort fantastisch met de nieuwe Laguna, afijn,
dat leert een kijkje op straat wel. Met de komst van de
nieuwe Laguna zal het straatbeeld nog verder verrijkt
worden.
De Laguna is sowieso een auto die het aanzien meer dan
waard is, maar de Break lijkt deze in schoonheid zelfs nog
te overtreffen. Fraai zijn met name de extra achterruit en
de hooggeplaatste achterlichten. De Break toont fors en
als je vanaf de bestuurdersstoel achterom kijkt, heb je bij
na een verrekijker nodig om de achterklep te zien. De au
to is zo'n twaalf centimeter langer dan de 'Berline', een
winst die helemaal ten goede komt aan de laadruimte. En
bij een gelijkgebleven, en dus beslist riant interieur, is die
werkelijk enorm. Wanneer de achterbank uit diens func
tie ontheven wordt, ontstaat er een laadruimte met een
inhoud van 1.782 liter. En daarmee behoort de Franse
schone regelrecht tot de meest volumineuze aanbiedin
gen in z'n klasse.
Voor grote gezinnen is er nog een derde bank voorhan
den voor kinderen in de leeftijd van vier tot tien jaar.
Soms zie je toch dat gezinnen met vier of vijf kinderen bij
de aanschaf van een auto in de problemen komen, omdat
alleen modellen uit een klasse hoger met zo'n extra bank
Renault heeft kans gezien om de plompe achterkantdie veel stationwagens kenmerkt, zodanig te stroomlijnen dat er
een gezinswagen voor de deur staat, en niet een of andere bedrijfswagen
uitgerust kunnen worden. Verstandig dus dat Renault die
optie ook in haar Laguna Break aanbiedt, zoals dat ook al
in de 21 Nevada gebeurde. Het aardige is dat die derde
achterbank in een handomdraai kan worden verwijderd
en weer teruggeplaatst. Bovendien is het mogelijk om de
bank rechtop tegen de rugleuning van de achterbank te
kantelen of opzij te klappen, tegen de linker-zijkant van
de bagageruimte. Zo kan de volledige lengte van de laad
vloer benut worden. En de kleinste inzittenden reizen
comfortabel. Ze zitten hoog en beschikken over verstel
bare gordels, hun eigen hoofdsteunen en heuse armsteu-
nen.
Het motoren aanbod omvat, met uitzondering van de 3,0
liter V6, die aan de Berline voorbehouden blijft, de 1,8 li
ter benzinemotor van 95 paardekrachten, goed voor een
topsnelheid van 175 km/u. Daarboven komt de 2.0 liter
met 115 pk 190 km/) en daarboven de onlangs gelanceer
de 2,0 liter zestienklepper van 140 pk (198 km/u). Voor de
dieselliefhebbers is er dan nog de 2,2 liter twaalfkleppen-
zelfontsteker, die 85 paarden aan de krukas verzamelt en
de Break desgewenst naar een topsnelheid van 170 km/u
stuwt. Een fijne motor deze laatste, zo bewees de eerste
rij-impressie, die wij al in het voorjaar maakten met de
Laguna Break. Niet bijster snel, maar wel mooi soepel en
mooi stil. Voor de sportieve dieselaars komt er van deze
2,2 liter oliedrinker in een later stadium een turbo-versie.
De Laguna Break is een zeer praktische auto. Zowel
voor- als achterin heb je over hoofd- en beenruimte niet
te klagen. Z'n onderstel is hetzelfde als van zijn broertje
en dat houdt in dat het weggedrag nagenoeg hetzelfde is.
Bij volle belading met de achterbank neergeklapt ligt de
wagen als een blok op de weg. Leeg heeft hij enigszins de
neiging om een stapje opzij te doen. Door eenvoudigweg
het gas los te laten, herstelt hij zijn koers. Het komt er
heel simpel op neer dat de nieuwe stationwagon z'n inzit
tenden een hoogstaand comfort presenteert en dat de sta
biliteit daarbij dik in orde is, zowel in rechte lijn als in
bochten. Een uiterst prettige auto in de omgang. De La
guna Break komt al beschikbaar voor een vanaf prijs van
39.675 gulden voor de RN 1.8. De RT uitvoering kost
43.400 gulden, terwijl de 2.0 liter van start gaat bij 42.700
gulden. Het absolute topmodel is de RXE 2.0 16V. Deze
staat voor 57.750 gulden in de prijslijst. Voor de lange af
standrijders is er de 2.2 dieselversie. In RN uitvoering
kost deze 46.800 gulden en in RT 50.525 gulden.
Voor de fraaie en handige dakrail vraagt Renault voor de
RN-versies 590 gulden. Bij alle andere uitvoeringen is de
ze standaard. Wil men een zevenpersoons-uitvoering, dan
heeft dat een meerprijs van 1.700 gulden voor de RN en
1.300 gulden voor de RT en RXE uitvoeringen tot gevolg.
Tenslotte bestaat ook nog de mogelijkheid om een ge
deelde achterklep te bestellen waarvan de achterruit
apart geopend kan worden. Voor 650 gulden wordt u er
eigenaar van. De Laguna Break is vanaf 21 september bij
de Renault-dealers te bewonderen.
Nissan-dealers met een 'Quality Repair'-bord aan de gevel, zorgen er voor dat uw schade-auto weer als
nieuw de garage verlaat.
Een even doelmatige als unieke erkenningsregeling waarborgt vanaf
nu een vakkundige reparatie van schade bij de Nissan-dealer. De er
kende bedrijven dragen een schild op de gevel met de vermelding
'Quality Repair Schadeherstel'. Zo'n bordje geeft aan dat achter die
gevel gewerkt wordt volgens de Nissan fabrieksspecificaties en de
normen van de FOCWA, de organisatie voor de schadebranche.
De doelstelling achter dit erkenningssysteem is de versterking van
de service en de uitstraling van de dealer als een all-round autobe
drijf. Niet elke dealer beschikt echter over een eigen schadeherstel-
afdeling, maar ook hierop heeft Nissan iets gevonden: aan de hand
van een aanduiding met sterren is te zien op welke manier een Nis
san-dealer de schade afhandelt. Hoe meer sterren, hoe meer herstel
werkzaamheden ter plekke uitgevoerd worden. De aanduiding is
dan ook geen waarde-oordeel. maar puur informatief bedoeld.
Het maximum aantal sterren is vijf, en dat houdt dus in dat er sprake
is van een volledige schadeherstelwerkplaats. Ziet de klant maar één
ster, dan wordt vrijwel alle werk aan derden uitbesteed, maar ook
hier wordt volgens de Quality Repair-normering gewerkt. En de
Nissan-rijder weet zich in elk geval verzekerd van vakwerk, want
voor elke reparatie die is afgehandeld bij een Quality Repair-dealer,
geldt een garantietermijn van twee jaar.
Met de invoering van het Quality Repair systeem wil Nissan Motor
Nederland haar klanten meer duidelijkheid verschaffen. En de klan
ten zijn in dit geval niet alleen particuliere autobezitters, maar ook
verzekerings- en leasemaatschappijen.
De nieuwe Opel Vectra wordt voorlopig leverbaar in
twee uitvoeringen: hatchback en sedan.
Er is keuze uit een 1,6 liter 8-klepsmotor, 1.6 liter zes-
tienkleppenmotor en een 1,8 en 2,0 zestienklepper. De
2,5 liter V6 is net als alle andere meerkleppenmotoren
van het Ecotec soort. Dat wil zeggen, zuinig en milieu
vriendelijk.
Binnenkort zullen eigenaren van het jongste type Opel
Astra met 1,7 liter Dieselmotor (50 kW/68 pk) door hun
Opel dealer worden verzocht om een afspraak te maken
voor een extra inspectie van hun auto.
Hierbij zal een gratis controle van het motorbedrading-
ssysteem worden uitgevoerd.
De extra inspectie betreft in Nederland zo'n 4.200 au
to's, die in de periode van september 1994 tot april 1995
zijn geproduceerd.
Tijdens de controle in de werkplaats wordt de bedrading
van de motor gecontroleerd en extra vastgezet.
AAGTEKERKE
AUTOBEDRIJF
DEKKER B.V.
zuidweg 7
01188-3434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemlaan 1
01182-2023
DOMBURG
AUTOBEDRIJF
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
01188-1487
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
01189-1456
KOUDEKERKE
AUTOBEDRIJF
TOUW
Brouwerijstr. 7
01185-1265
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
STATENLAAN
Statenlaan 244
01180-25663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
01180-12042
MIDDELBURG
AUTOBEDRIJF
't Zand
Koudekerkseweg 14
01180-14711
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
C. HERMES
Gildeweg 11
01184-14346
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
FAASSE Zn.
Jac. Brasserstr.2
01187-1292
WESTKAPELLE
AUTOBEDRIJF
J. KA LAND
Zuidstraat 27
01187-1382
VLISSINGEN
AUTOBEDRIJF
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
ZOUTELANDE
AUTOBEDRIJF
VOS
Langedam 33
01186-1363