TIPS
tëttëfr*
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN meuopsemce!
KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAWÜ
De wind in je haren in drie (dure) middenklassers
Z3, ravissante roadster van BMW
m
m
m
m
VEILIGHEID
1(3-
Triotest BMW, Opel en Peugeot. Drie fijne cabriolets voor dagelijks gebruik
Universele
Autobedrijven
Walcheren
DT
M
w
-rGS
m
{G>
M
iO>
Volop occasions
voor zonnige
prijzen bii de:
Interieur
Motor
Resumé
-tSSËaSS
E SCHELDEBODE1
.u
BOVAG-leden met zekerheid
In het laatste nummer van dit
seizoen hebben we eens drie ca
briolets in de test. Auto's met een
danig verschillend prijskaartje en
een danig verschillend karakter.
Het duurst is de BMW 318i ca
briolet. Met zijn prijs van dik
tachtig mille (met electrisch he-
dienbare kap zelfs nog meer)
scheelt hij maar liefst meer dan
twintig mille met nummer twee,
de Peugeot 306 2.0 cabriolet die
dik zestig mille kost. De minst
dure is de Astra cabriolet 1.6 van
Opel waar een prijskaartje van
dik vijftig mille aanhangt. De
vraag is of die enorme prijsver
schillen gerechtvaardigd zijn als je
kijkt naar het rijplezier dat de
auto's bieden.
Alleen al qua vormgeving zijn het
stuk voor stuk plaatjes en dat is
niet zo vreemd. Peugeot gaf mees-
terstilist Pininfarina de opdracht
de cabriolet te tekenen en het is
bekend dat die er wat van kan.
Ook Opel gaf zijn opdracht aan
een echte meester, Bertone. En
ook hij tekende met een haar
scherp potlood. BMW liet de
huisstilist .los op het ontwerp en
ook deze vrouw of man wist het
ontwerp tot grote hoogte te voe
ren. Prachtige auto's dus, stuk
voor stuk. Het is dus veelal een
kwestie van smaak welke je de
mooiste vindt en in de meeste
gevallen zal de portemonnee de
doorslag geven.
Ook gebruiksgemak speelt bij de
ze wagens een redelijk grote rol
tegenwoordig. De wagens zijn met
gemak ook 's winters te berijden
al speelt de grote dode hoek van
de kap je dan parten bij het inpar
keren van de auto. Alleen Opel
heeft een glazen achterruit ge
monteerd (met verwarming) wat
prettig is. De beide andere mer
ken houden het bij een kunststof
ruitje dat wordt schoongeblazen
door een blower. Hier wint de
Opel op punten, ook al omdat de
blowers nogal lawaaiig zijn. Qua
ruimte, zowel voor- als achterin
ontlopen de wagens elkaar niet
zoveel. Achterin is het toch een
beetje opschikken als je met vie
ren reist. De kappen eisen hun
ruimte op en dat geldt ook voor
de bagageruimte die in de Opel
waarschijnlijk nog het ruimst aan
doet.
Het interieur verschilt bij de wa
gens niet zo veel van de 'normale'
ontwerpen. BMW heeft zijn zaak
jes dus weer uitstekend voor el
kaar. Een dashboard dat wat naar
de bestuurder is toegebogen,
voorzien van veel instrumenten.
Ook de stoelen in de BMW zijn
echt heel fijn. Daarin scoort de
Peugeot 306 cabriolet.
wagen het best van de drie, al zijn
de twee andere auto's ook heel
prettig. Peugeot is de enige die
zijn dashboard van wat houtstruc
tuur heeft voorzien. Daar moet je
van houden. De afwerking van de
electrisch bedienbare kap is bij de
Peugeot het minst fraai. Achterin
kijk je tegen de baleinen aan en
dat heeft geen van de andere
typen. Wel fraai is de oplossing
die BMW en Peugeot hebben ge
kozen voor het wegwerken van de
kap onder een deksel. Daardoor
krijg je een prachtig afgewerkte
en strakke constructie bij neerge
laten kap. Opel hanteert een con
structie die kan worden afgedekt
door een zeiltje. Het open- en
sluitmechanisme is bij de BMW
het best doordacht. Met een sim
pele handomdraai aan de (cen
trale) hendel draai je het mecha
nisme open, je duwt de kap wat
omhoog en een druk op een knop
doet de rest. Prachtig! Ook heel
handig is de knop waarmee je
centraal de ruiten kunt laten zak
ken (en stijgen). Dat zijn zaken
die je 's zomers echt vaak nodig
hebt en die dan daadwerkelijk
genoegen verschaffen.
De Peugeot beschikt, van dit ge
zelschap, over de zwaarste motor
en is in cijfers uitgedrukt ook de
snelste. Met een top van bijna 195
km/h is hij even snel als de BMW
die echter over de acceleratie iets
langer doet. De Opel is verreweg
de langzaamste. Met een top van
170 km/h en een acceleratie naar
honderd kilometer per uur in
veertien seconden doet hij nog het
meest aan een middenklasser den
ken. Voor normaal gebruik snel
zat, maar in relatie tot de andere
wagens, de minste. Bovendien
wen je aan een tragere auto, net
als aan een snellere trouwens.
Voor mij zou het nooit een reden
zijn om een auto niet te kopen,
maar dat is heel persoonlijk. De
BMW motor mag dan wellicht
niet de snelste zijn, het is wel de
meest geciviliseerde. In een BMW
heb je het meest het gevoel in een
cabrio te rijden uit een veel hoge
re klasse (nog hoger dan de klasse
waarin deze zich al bevindt). Ook
het schakelgedeelte mag in de
BMW met de eer van de fijnste
gaan strijken, zonder daarbij de
andere tekort te willen doen.
Want ook de Peugeot en de Opel
hebben stuk voor stuk prima mo
toren en schakelbakken.
Het is niet altijd zo dat het duur
ste produkt ook het fijnste is,
maar voor deze impressie ben ik
toch geneigd dat wel te denken.'
De prachtige BMW afwerking, de
fijne motor en voornamelijk het
gevoel in een (nog) duurdere ca-
brioiet te rijden maken deze wa
gen tot de fijnste uit deze impres
sie. Daar staat dan ook echter het
torenhoge prijskaartje tegenover
wat deze cabrio voor bijna ieder
een vrijwel onbereikbaar maakt.
Aanzienlijk voordeliger en ook
heel fraai en fijn is de Peugeot.
Met zijn sterke motor en fraaie
carrosserielijnen komt deze auto
ook heel lekker over. dat geldt
ook zeker voor de Opel Astra
cabriolet. De minder sterke motor
maakt van de wagen een meer
alledaagse (maar daarvoor is het
misschien ook een Astra). Maar
de superbe afwerking maakt weer
veel goed en ten opzichte van de
BMW houdt je tenminste dertig
mille op zak.
p v i
l
BMW 318i cabriolet.
Opel Astra cabriolet.
•Er was al enige maanden sprake
van, de introductie van de kleine
sportcabriolet van BMW kon niet
lang meer op zich laten wachten.
In januari van het komende jaar
zal het dan zo ver zijn, de BMW
Z3, opvolger van de even zeldza
me als schitterende Zl, maakt in
Detroit zijn opwachting. Aan de
basis stond de populaire 3-serie
van BMW. De auto wordt de
directe concurrent van de SLK
van zijn landgenoot met de ster.
Ook die auto wordt begin volgend
jaar verwacht.
De Z3 is een telg uit de lange lijn
roadsters die BMW in de loop der
decennia heeft geproduceerd. Het
verhaal neemt een aanvang met
de produktie van de fameuze 507
die de roadstertraditie van BMW
uit de eerste helft van deze eeuw
overneemt. De Zl is een zeldza
me gast op de Europese autowe
gen. niet alleen op dit continent
trouwens, de Zl is overal schaars
omdat de Beierse autofabriek de
produktie tijdig limiteerde.
Met de Z3 heeft BMW, zeker op
het eerste gezicht vanaf de plaat
jes, een bééld van een auto ge
schapen. Met zijn gewelfde lijnen
spel heeft de wagen iets wulps,
iets verleidelijks waaraan mis
schien met name mannen moeilijk
weerstand kunnen bieden. De wat
bolle motorkap met de aflopende
neus heeft het in zich om velen te
bekoren.
BMW heeft gemeend in eerste
instantie, al rept zij daar zelf niet
over, de auto uit te rusten met een
viercilinder motor met een inhoud
van 1.8 liter. Van deze krachtbron,
komen twee varianten beschik
baar, een met honderdvijftien
paardekrachten en een die hon
derdveertig paarden op het asfalt
loslaat.
BMW komt de komende winter met een magnifieke roadster, de Z3.
WknniP HVf mffl ETM Ml mh W Mfl
Wij vervangen een auto-onderdeel niet
zomaar als het stuk is. We kijken eerst
grondig of het misschien nog te
repareren valt. Dat is meestal
goedkoper. En beslist een stuk minder
verspillend. Dat is nou precies de
zuinigheid die onze klanten zo
waarderen: waarom zou je onnodig
geld uitgeven Kunnen uw
autokosten ook enige bijsturing
gebruiken Bel ons dan
veiligheidshalve even voor een
AAGTEKERKE
AUTOBEDR.
DEKKER
Zuidweg 7
01188-3434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemln. 1
01182-2023
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
KLUYFHOUT
Karreveld 4
01185-1991
jigE
EEWirT
DOMBURG
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
01188-1487
073
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
01180-27680
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
KUZEE
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
073
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
01189-1456
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
SCHMITZ
Noordweg 355
01180-29742
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE A Zn.
Oranjeplein 18
01184-61912
073
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
Statenlaan 244
01180-25663
073
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
01184-64644
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
TOUW
Brouwerijstr. 7
01185-1265
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
01180-12042
0t3__
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
tór
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
't ZAND
Koudekerkseweg 14
01180-14711
073
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
C. HERMES
Gildeweg 11
01184-14346
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
Jac. Brasserstr. 2
01187-1292
lx
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
J. KALAND
Zuidstraat 27
01187-1382
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
073
ZOUTELANDE
AUTOBEDR.
VOS
Langedam 33
01186-1363