TIPS tëttëfr* UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN meuopsemce! KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAWÜ De wind in je haren in drie (dure) middenklassers Z3, ravissante roadster van BMW m m m m VEILIGHEID 1(3- Triotest BMW, Opel en Peugeot. Drie fijne cabriolets voor dagelijks gebruik Universele Autobedrijven Walcheren DT M w -rGS m {G> M iO> Volop occasions voor zonnige prijzen bii de: Interieur Motor Resumé -tSSËaSS E SCHELDEBODE1 .u BOVAG-leden met zekerheid In het laatste nummer van dit seizoen hebben we eens drie ca briolets in de test. Auto's met een danig verschillend prijskaartje en een danig verschillend karakter. Het duurst is de BMW 318i ca briolet. Met zijn prijs van dik tachtig mille (met electrisch he- dienbare kap zelfs nog meer) scheelt hij maar liefst meer dan twintig mille met nummer twee, de Peugeot 306 2.0 cabriolet die dik zestig mille kost. De minst dure is de Astra cabriolet 1.6 van Opel waar een prijskaartje van dik vijftig mille aanhangt. De vraag is of die enorme prijsver schillen gerechtvaardigd zijn als je kijkt naar het rijplezier dat de auto's bieden. Alleen al qua vormgeving zijn het stuk voor stuk plaatjes en dat is niet zo vreemd. Peugeot gaf mees- terstilist Pininfarina de opdracht de cabriolet te tekenen en het is bekend dat die er wat van kan. Ook Opel gaf zijn opdracht aan een echte meester, Bertone. En ook hij tekende met een haar scherp potlood. BMW liet de huisstilist .los op het ontwerp en ook deze vrouw of man wist het ontwerp tot grote hoogte te voe ren. Prachtige auto's dus, stuk voor stuk. Het is dus veelal een kwestie van smaak welke je de mooiste vindt en in de meeste gevallen zal de portemonnee de doorslag geven. Ook gebruiksgemak speelt bij de ze wagens een redelijk grote rol tegenwoordig. De wagens zijn met gemak ook 's winters te berijden al speelt de grote dode hoek van de kap je dan parten bij het inpar keren van de auto. Alleen Opel heeft een glazen achterruit ge monteerd (met verwarming) wat prettig is. De beide andere mer ken houden het bij een kunststof ruitje dat wordt schoongeblazen door een blower. Hier wint de Opel op punten, ook al omdat de blowers nogal lawaaiig zijn. Qua ruimte, zowel voor- als achterin ontlopen de wagens elkaar niet zoveel. Achterin is het toch een beetje opschikken als je met vie ren reist. De kappen eisen hun ruimte op en dat geldt ook voor de bagageruimte die in de Opel waarschijnlijk nog het ruimst aan doet. Het interieur verschilt bij de wa gens niet zo veel van de 'normale' ontwerpen. BMW heeft zijn zaak jes dus weer uitstekend voor el kaar. Een dashboard dat wat naar de bestuurder is toegebogen, voorzien van veel instrumenten. Ook de stoelen in de BMW zijn echt heel fijn. Daarin scoort de Peugeot 306 cabriolet. wagen het best van de drie, al zijn de twee andere auto's ook heel prettig. Peugeot is de enige die zijn dashboard van wat houtstruc tuur heeft voorzien. Daar moet je van houden. De afwerking van de electrisch bedienbare kap is bij de Peugeot het minst fraai. Achterin kijk je tegen de baleinen aan en dat heeft geen van de andere typen. Wel fraai is de oplossing die BMW en Peugeot hebben ge kozen voor het wegwerken van de kap onder een deksel. Daardoor krijg je een prachtig afgewerkte en strakke constructie bij neerge laten kap. Opel hanteert een con structie die kan worden afgedekt door een zeiltje. Het open- en sluitmechanisme is bij de BMW het best doordacht. Met een sim pele handomdraai aan de (cen trale) hendel draai je het mecha nisme open, je duwt de kap wat omhoog en een druk op een knop doet de rest. Prachtig! Ook heel handig is de knop waarmee je centraal de ruiten kunt laten zak ken (en stijgen). Dat zijn zaken die je 's zomers echt vaak nodig hebt en die dan daadwerkelijk genoegen verschaffen. De Peugeot beschikt, van dit ge zelschap, over de zwaarste motor en is in cijfers uitgedrukt ook de snelste. Met een top van bijna 195 km/h is hij even snel als de BMW die echter over de acceleratie iets langer doet. De Opel is verreweg de langzaamste. Met een top van 170 km/h en een acceleratie naar honderd kilometer per uur in veertien seconden doet hij nog het meest aan een middenklasser den ken. Voor normaal gebruik snel zat, maar in relatie tot de andere wagens, de minste. Bovendien wen je aan een tragere auto, net als aan een snellere trouwens. Voor mij zou het nooit een reden zijn om een auto niet te kopen, maar dat is heel persoonlijk. De BMW motor mag dan wellicht niet de snelste zijn, het is wel de meest geciviliseerde. In een BMW heb je het meest het gevoel in een cabrio te rijden uit een veel hoge re klasse (nog hoger dan de klasse waarin deze zich al bevindt). Ook het schakelgedeelte mag in de BMW met de eer van de fijnste gaan strijken, zonder daarbij de andere tekort te willen doen. Want ook de Peugeot en de Opel hebben stuk voor stuk prima mo toren en schakelbakken. Het is niet altijd zo dat het duur ste produkt ook het fijnste is, maar voor deze impressie ben ik toch geneigd dat wel te denken.' De prachtige BMW afwerking, de fijne motor en voornamelijk het gevoel in een (nog) duurdere ca- brioiet te rijden maken deze wa gen tot de fijnste uit deze impres sie. Daar staat dan ook echter het torenhoge prijskaartje tegenover wat deze cabrio voor bijna ieder een vrijwel onbereikbaar maakt. Aanzienlijk voordeliger en ook heel fraai en fijn is de Peugeot. Met zijn sterke motor en fraaie carrosserielijnen komt deze auto ook heel lekker over. dat geldt ook zeker voor de Opel Astra cabriolet. De minder sterke motor maakt van de wagen een meer alledaagse (maar daarvoor is het misschien ook een Astra). Maar de superbe afwerking maakt weer veel goed en ten opzichte van de BMW houdt je tenminste dertig mille op zak. p v i l BMW 318i cabriolet. Opel Astra cabriolet. •Er was al enige maanden sprake van, de introductie van de kleine sportcabriolet van BMW kon niet lang meer op zich laten wachten. In januari van het komende jaar zal het dan zo ver zijn, de BMW Z3, opvolger van de even zeldza me als schitterende Zl, maakt in Detroit zijn opwachting. Aan de basis stond de populaire 3-serie van BMW. De auto wordt de directe concurrent van de SLK van zijn landgenoot met de ster. Ook die auto wordt begin volgend jaar verwacht. De Z3 is een telg uit de lange lijn roadsters die BMW in de loop der decennia heeft geproduceerd. Het verhaal neemt een aanvang met de produktie van de fameuze 507 die de roadstertraditie van BMW uit de eerste helft van deze eeuw overneemt. De Zl is een zeldza me gast op de Europese autowe gen. niet alleen op dit continent trouwens, de Zl is overal schaars omdat de Beierse autofabriek de produktie tijdig limiteerde. Met de Z3 heeft BMW, zeker op het eerste gezicht vanaf de plaat jes, een bééld van een auto ge schapen. Met zijn gewelfde lijnen spel heeft de wagen iets wulps, iets verleidelijks waaraan mis schien met name mannen moeilijk weerstand kunnen bieden. De wat bolle motorkap met de aflopende neus heeft het in zich om velen te bekoren. BMW heeft gemeend in eerste instantie, al rept zij daar zelf niet over, de auto uit te rusten met een viercilinder motor met een inhoud van 1.8 liter. Van deze krachtbron, komen twee varianten beschik baar, een met honderdvijftien paardekrachten en een die hon derdveertig paarden op het asfalt loslaat. BMW komt de komende winter met een magnifieke roadster, de Z3. WknniP HVf mffl ETM Ml mh W Mfl Wij vervangen een auto-onderdeel niet zomaar als het stuk is. We kijken eerst grondig of het misschien nog te repareren valt. Dat is meestal goedkoper. En beslist een stuk minder verspillend. Dat is nou precies de zuinigheid die onze klanten zo waarderen: waarom zou je onnodig geld uitgeven Kunnen uw autokosten ook enige bijsturing gebruiken Bel ons dan veiligheidshalve even voor een AAGTEKERKE AUTOBEDR. DEKKER Zuidweg 7 01188-3434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemln. 1 01182-2023 KOUDEKERKE AUTOBEDR. KLUYFHOUT Karreveld 4 01185-1991 jigE EEWirT DOMBURG AUTOBEDR. KOPPEJAN Domburgseweg 18 01188-1487 073 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 01180-27680 OOST-SOUBURG AUTOBEDR. KUZEE J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN Schuitvlotstr. 11 01188-1370 073 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 01189-1456 MIDDELBURG AUTOBEDR. SCHMITZ Noordweg 355 01180-29742 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE A Zn. Oranjeplein 18 01184-61912 073 MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN Statenlaan 244 01180-25663 073 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 01184-64644 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 KOUDEKERKE AUTOBEDR. TOUW Brouwerijstr. 7 01185-1265 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 01180-12042 0t3__ VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 01184-65262 tór MIDDELBURG AUTOBEDR. 't ZAND Koudekerkseweg 14 01180-14711 073 VLISSINGEN AUTOBEDR. C. HERMES Gildeweg 11 01184-14346 WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 lx WESTKAPELLE AUTOBEDR. J. KALAND Zuidstraat 27 01187-1382 VLISSINGEN AUTOBEDR. HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 073 ZOUTELANDE AUTOBEDR. VOS Langedam 33 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 11