synoniem voor vnjneia Nieuwe indelingen en meer integraal UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WlfljJHEREN. Bovag-bedrijven WE ZIJN NIET ZO OP DE KLOK :o> B0VA6 KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW!! met topservice! n -m n Eerst hurendan kopen Universele Autobedrijven Walcheren vni lAfC 71 m r ~i I WÉ 11 iwjj 11 hft I g g UAW "Éi DT Trends in kampeerauto's: Volop occasions voor zonniae prijzen bii de: Rondtrekken Prijs bepaalt mogelijkheden Kijken en kiezen Vier hoofdtypen mm Kampeerauto BOVAG-leden met zekerheid Zoals bij zoveel zaken het geval is, laat 'het bezit' van een kampeer auto zich niet in geld uitdrukken. Want als eigenaar beschik je over je verblijf wanneer je wilt. Je laadt je eigen spulletjes erin, altijd klaar voor vertrek. Toch heeft ook het huren van een kampeerauto zo z'n voordelen. Want 'bezit' betekent immers ook: investering, zorg, onderhoud, kosten van stalling en verzekering. Wie kiest voor bezit doet er goed aan de kampeerauto van z'n keuze eerst te huren. Is de indeling werkelijk zo praktisch als deze lijkt? Rijdt de auto nog net zo plezierig na 600 km als tijdens de proefrit? En, nog wezenlijker: kiezen we voor een camper, of is een caravan of tent in ons geval tóch geschikter? Een prijsvergelijking tussen huren en kopen is moeilijk. Als je 'het bezit' als zodanig niet rekent, kun je becijferen dat een kampeerauto al gauw een paar duizend gulden per jaar kost. Maar als je dat afzet tegen het aantal dagen dat je er gebruik van maakt, vallen de kosten vaak mee, zeker als je dat vergelijkt met de bedragen die je anders kwijt zou zijn voor hotelovernachtingen. De gebruikskos ten per vakantiedag zijn dan niet hoog. Maar toegegeven, voor het bedrag aan vaste lasten kun je, afhankelijk van het seizoen, ook geruime tijd een kampeerauto huren. Aan u dus de keus! Ontwikkelingen, die zich afteke nen bij de toercaravans, zien we ook bij de kampeerauto's. Dit geldt zeker voor de inrichting met lichtere tinten. Veel campers wor den standaard geleverd met cas sette-toiletten. Het aanbod blijft gevarieerd, hoewel het aantal automobielen dat voor opbouw geschikt is, opvallend genoeg vrij beperkt is. In de compac te en middelgrote klasse bestaat de meeste keuze. Daarnaast neemt het aantal (halfjintegraal-campers toe, evenals het alkoofmodel. Motor homes van Amerikaanse afmetingen zijn ook verkrijgbaar, evenals com pacte "motorhomes" met Ameri kaans comfort. Bij de moderne camper krijgt de vormgeving alle aandacht. Fabrikan ten bieden produkten aan met een eigen gezicht. Ook op interieurge bied - doorgaans compleet en com fortabel uitgevoerd - bestaat een gevarieerd aanbod. Uiteraard zitten de grootste verschillen in de inde ling, de plaatsing van de keukens en wasgelegenheid (douches), de zit- en slaapruimte (opklapbedden), intelli gente benutting van de binnenruimte (bijvoorbeeld een handige doorgang naar de chauffeurscabine) en een op zijn taak berekend ventilatie- en ver warmingssysteem. Verlichting krijgt de broodnodige aandacht. Van bui tenaf toegankelijke serviceluiken verschijnen meer en meer. Wie in het ruime aanbod toch niets 'Half-integraal' camper: gestroomlijnder dan de alkoof-camper. hebben een vast dak, andere een hef- of klapdak. De voordelen van dit type zijn: maximaal mobiel (en 'par- keervriendelijk') en relatief voorde lig in aanschaf en onderhoud. Even tueel ook het gehele jaar door te gebruiken: de personenwagen kan dan de deur uit! Een alkoofmodel heeft een opbouw met een ruimte (slaapplaatsen) boven de cabine. In veel gevallen zijn dit ideale slaapplaatsen voor kinderen, en alleen in de grotere modellen kunnen hier ook volwasse nen goed liggen. Tegen het voordeel van de extra slaapplaatsen staat het nadeel van het grote frontoppervlak, waardoor het brandstofverbruik toe neemt. Meer aërodynamica - en dus minder brandstofverbruik en een hogere top- plaatsen kampeerunit, en de kam- peeropleggers uit Amerika. 'Rjnc Een kampeerauto is bedoeld om mee rond te trekken. Als je liever drie weken op een camping staat, is een tent of een toercaravan een betere oplossing. Lang niet overal is overi gens vrij kamperen (dus buiten een camping) nog toegestaan. Wie een kampeerauto intensief gebruikt, beleeft er ontzettend veel plezier aan, gaat héél veel zien, maakt heel veel mee. De kampeerauto maakt de nomade in ons wakker. En heb je die smaak eenmaal te pakken, dan is er eigen lijk geen enkel alternatief meer. naar eigen zin kan vinden, kan altijd nog terecht bij leveranciers van op en inbouwsets voor kampeerauto's. Deze eenheden zijn natuurlijk afge stemd op bepaalde auto's (chassis/cabine). Kampeerauto's worden op de Neder landse markt aangeboden in tiental len uitvoeringen. Opbouwsets zijn in diverse soorten verkrijgbaar. Automobielen van vijftien merken zijn geschikt voor op- of inbouw, waarbij de (nieuwe) Fiat Ducato, VW Transporter, Ford Transit, Mer cedes-Benz, Renault, Peugeot en Citroen momenteel verreweg het meest als dragend voertuig worden gebruikt. De prijzen voor kampeerauto's lopen in Nederland uiteen van een leuk aanbod in de klasse rond 50 duizend gulden tot complete produkten vanaf 60.000 tot ver boven 100.000 gul den. Deze fraaie kampeerauto is van het type integraal. Woonruimte en cabi ne vormen één geheel. Net als bij gewone auto 's hangt ook bij kampeerauto's de brandstofkeuze af van verschillende factoren, zoals aantal kilometers, traject, belading, comfort, veel of weinig gebruik, enzovoort. Kampeerauto zoals we deze het meeste zien, uitgerust met alkoof (slaap ruimte boven de cabine). ton. In de volgende fase zijn het ver schillende vragen die we moeten beantwoorden voordat we tot een goede keuze kunnen komen. De belangrijkste zijn: hoeveel kilome ters gaan we rijden en waarheen brengen die ons, hoe vaak (en wan neer) denken we met ons 'hotel op wielen' op stap te gaan en hoeveel slaapplaatsen zijn er nodig. De eerste vraag is van belang bij de keuze van de motor. Een benzinemo tor is pittiger maar loopt duurder, een diesel maakt weer wat meer lawaai. Ga je altijd de bergen in? Let dan goed op de trekkracht in verhouding tot het gewicht. Ga je ook in de winter met de kam peerauto op stap? Let dan in elk Naast genoemde criteria gaan hier ook andere factoren een rol spelen. Het uiterlijk, de sfeer van het interi eur, de wijze waarop de verkoper je te woord staat en adviseert, de plaats waar de dealer is gevestigd en nog veel meer. Eén ding moet je goed in het achter hoofd houden: besluit pas tot koop Met de kampeerauto op pad in Europa; voor menigeen de mooiste vorm van vakantie vieren. Kampeerauto's, ook wel campers genaamd, roepen het meest van alle kampeermiddelen dat absolute gevoel van vrijheid op. Van gaan en staan waar je wilt. Het gevoel ook van onafhankelijkheid. De hele dag is van jou, en de hele wereld eigenlijk ook. Een heerlijke droom, maar de werkelijkheid van alledag vertelt ons ook dat de aanschaf van een kampeerauto een forse investering vergt. Na tuurlijk, zelfbouw is mogelijk. Huren trouwens ook. Laten we eerst eens naar het huidige aanbod aan kampeerauto's kijken. Wie serieus overweegt nu of in de naaste toekomst een nieuwe kam peerauto aan te schaffen, kan 't beste beginnen met het vaststellen van het bedrag dat hij (of zij) ten hoogste wil uitgeven. Waarbij 50.000 gulden wel zo'n beetje de ondergrens is. Een bovengrens is er nauwelijks, en stijgt in elk geval ruim uit boven de vier geval ook op de aanwezigheid van (rond)verwarming, dubbele ramen en een vorstvrije drinkwatervoorzie ning. En gaan de kinderen over drie jaar ook nog mee op vakantie? De jaarlijkse Kampeer- en Caravan RAI, elk jaar eind november in Amsterdam, vormt een prima gele genheid om veel campers in korte tijd met elkaar te vergelijken. Luxe bestelbus met inrichting: ideaal voor twee personen. als je honderd procent zeker bent van je zaak! Op het gebied van kampeerauto's onderscheiden we vier hoofdtypen. De als kampeerwagen ingerichte bestelbus is de meest eenvoudige. Meestal geschikt voor twee perso nen, maar er zijn er ook met drie en zelfs vier slaapplaatsen. Sommige snelheid - biedt de camper zonder alkoof, méestal aangeduid als 'half- integraal'. De ruimte boven de cabi ne biedt nu alleen bergruimte. Het vierde type tenslotte is de kam peerauto met een geïntegreerde cabi ne. Een verkorte bus,' lijkt het, maar dan wel met een geheel andere inrichting. Geen echte kampeerauto's - maar wel leuke alternatieven - zijn de pick-up voertuigen met een los te AAGTEKERKE AUTOBEDR. DEKKER Zuidweg 7 01188-3434 Onze service draait meer om kwaliteit dan om tijd. Daarom zult u ons ook bui ten normale werktijden wel eens bezig zien. Want als een klant ons nodig heeft, u daarvoor niet meer beta len, dan moet u eens bij ons binnen rijden. We gaan graag een intieme relatie aan met uw auto. Onze service kent geen tijd. KOUDEKERKE AUTOBEDR. KLUYFHOUT Karreveld 4 01185-1991 OOST-SOUBURG AUTOBEDR. KUZEE J.l. Sandersestr, 70 01184-61498 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemln. 1 01182-2023 DOMBURG AUTOBEDR. KOPPEJAN Domburgseweg 18 01188-1487 DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN Schuitvlotstr. 11 01188-1370 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 01180-27680 MIDDELBURG AUTOBEDR. SCHMITZ Noordweg 355 01180-29742 FrS OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE Zn. Oranjeplein 18 01184-61912 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 01189-1456 MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN Statenlaan 244 01180-25663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 01180-12042 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 01184-65262 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 VLISSINGEN AUTOBEDR. C. HERMES Gildeweg 11 01184-14346 WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 WESTKAPELLE AUTOBEDR. J. KAL AND Zuidstraat 27 01187-1382 - -j

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 18