synoniem voor vnjneia
Nieuwe indelingen
en meer integraal
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WlfljJHEREN. Bovag-bedrijven
WE ZIJN
NIET ZO OP
DE KLOK
:o>
B0VA6
KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW!!
met topservice!
n
-m
n
Eerst hurendan kopen
Universele
Autobedrijven
Walcheren
vni lAfC 71 m r ~i I WÉ 11 iwjj 11 hft I
g
g
UAW
"Éi
DT
Trends in kampeerauto's:
Volop occasions
voor zonniae
prijzen bii de:
Rondtrekken
Prijs bepaalt mogelijkheden
Kijken en kiezen
Vier hoofdtypen
mm
Kampeerauto
BOVAG-leden met zekerheid
Zoals bij zoveel zaken het geval is, laat 'het bezit' van een kampeer
auto zich niet in geld uitdrukken. Want als eigenaar beschik je over
je verblijf wanneer je wilt. Je laadt je eigen spulletjes erin, altijd
klaar voor vertrek.
Toch heeft ook het huren van een kampeerauto zo z'n voordelen. Want
'bezit' betekent immers ook: investering, zorg, onderhoud, kosten van
stalling en verzekering.
Wie kiest voor bezit doet er goed aan de kampeerauto van z'n keuze
eerst te huren. Is de indeling werkelijk zo praktisch als deze lijkt? Rijdt
de auto nog net zo plezierig na 600 km als tijdens de proefrit? En, nog
wezenlijker: kiezen we voor een camper, of is een caravan of tent in ons
geval tóch geschikter?
Een prijsvergelijking tussen huren en kopen is moeilijk. Als je 'het
bezit' als zodanig niet rekent, kun je becijferen dat een kampeerauto al
gauw een paar duizend gulden per jaar kost.
Maar als je dat afzet tegen het aantal dagen dat je er gebruik van maakt,
vallen de kosten vaak mee, zeker als je dat vergelijkt met de bedragen
die je anders kwijt zou zijn voor hotelovernachtingen. De gebruikskos
ten per vakantiedag zijn dan niet hoog.
Maar toegegeven, voor het bedrag aan vaste lasten kun je, afhankelijk
van het seizoen, ook geruime tijd een kampeerauto huren.
Aan u dus de keus!
Ontwikkelingen, die zich afteke
nen bij de toercaravans, zien we
ook bij de kampeerauto's. Dit
geldt zeker voor de inrichting met
lichtere tinten. Veel campers wor
den standaard geleverd met cas
sette-toiletten.
Het aanbod blijft gevarieerd, hoewel
het aantal automobielen dat voor
opbouw geschikt is, opvallend
genoeg vrij beperkt is. In de compac
te en middelgrote klasse bestaat de
meeste keuze. Daarnaast neemt het
aantal (halfjintegraal-campers toe,
evenals het alkoofmodel. Motor
homes van Amerikaanse afmetingen
zijn ook verkrijgbaar, evenals com
pacte "motorhomes" met Ameri
kaans comfort.
Bij de moderne camper krijgt de
vormgeving alle aandacht. Fabrikan
ten bieden produkten aan met een
eigen gezicht. Ook op interieurge
bied - doorgaans compleet en com
fortabel uitgevoerd - bestaat een
gevarieerd aanbod. Uiteraard zitten
de grootste verschillen in de inde
ling, de plaatsing van de keukens en
wasgelegenheid (douches), de zit- en
slaapruimte (opklapbedden), intelli
gente benutting van de binnenruimte
(bijvoorbeeld een handige doorgang
naar de chauffeurscabine) en een op
zijn taak berekend ventilatie- en ver
warmingssysteem. Verlichting krijgt
de broodnodige aandacht. Van bui
tenaf toegankelijke serviceluiken
verschijnen meer en meer.
Wie in het ruime aanbod toch niets
'Half-integraal' camper: gestroomlijnder dan de alkoof-camper.
hebben een vast dak, andere een hef-
of klapdak. De voordelen van dit
type zijn: maximaal mobiel (en 'par-
keervriendelijk') en relatief voorde
lig in aanschaf en onderhoud. Even
tueel ook het gehele jaar door te
gebruiken: de personenwagen kan
dan de deur uit!
Een alkoofmodel heeft een opbouw
met een ruimte (slaapplaatsen)
boven de cabine. In veel gevallen
zijn dit ideale slaapplaatsen voor
kinderen, en alleen in de grotere
modellen kunnen hier ook volwasse
nen goed liggen. Tegen het voordeel
van de extra slaapplaatsen staat het
nadeel van het grote frontoppervlak,
waardoor het brandstofverbruik toe
neemt.
Meer aërodynamica - en dus minder
brandstofverbruik en een hogere top-
plaatsen kampeerunit, en de kam-
peeropleggers uit Amerika.
'Rjnc
Een kampeerauto is bedoeld om mee
rond te trekken. Als je liever drie
weken op een camping staat, is een
tent of een toercaravan een betere
oplossing. Lang niet overal is overi
gens vrij kamperen (dus buiten een
camping) nog toegestaan.
Wie een kampeerauto intensief
gebruikt, beleeft er ontzettend veel
plezier aan, gaat héél veel zien,
maakt heel veel mee.
De kampeerauto maakt de nomade in
ons wakker. En heb je die smaak
eenmaal te pakken, dan is er eigen
lijk geen enkel alternatief meer.
naar eigen zin kan vinden, kan altijd
nog terecht bij leveranciers van op
en inbouwsets voor kampeerauto's.
Deze eenheden zijn natuurlijk afge
stemd op bepaalde auto's
(chassis/cabine).
Kampeerauto's worden op de Neder
landse markt aangeboden in tiental
len uitvoeringen. Opbouwsets zijn in
diverse soorten verkrijgbaar.
Automobielen van vijftien merken
zijn geschikt voor op- of inbouw,
waarbij de (nieuwe) Fiat Ducato,
VW Transporter, Ford Transit, Mer
cedes-Benz, Renault, Peugeot en
Citroen momenteel verreweg het
meest als dragend voertuig worden
gebruikt.
De prijzen voor kampeerauto's lopen
in Nederland uiteen van een leuk
aanbod in de klasse rond 50 duizend
gulden tot complete produkten vanaf
60.000 tot ver boven 100.000 gul
den.
Deze fraaie kampeerauto is van het
type integraal. Woonruimte en cabi
ne vormen één geheel.
Net als bij gewone auto 's hangt ook
bij kampeerauto's de brandstofkeuze
af van verschillende factoren, zoals
aantal kilometers, traject, belading,
comfort, veel of weinig gebruik,
enzovoort.
Kampeerauto zoals we deze het meeste zien, uitgerust met alkoof (slaap
ruimte boven de cabine).
ton. In de volgende fase zijn het ver
schillende vragen die we moeten
beantwoorden voordat we tot een
goede keuze kunnen komen. De
belangrijkste zijn: hoeveel kilome
ters gaan we rijden en waarheen
brengen die ons, hoe vaak (en wan
neer) denken we met ons 'hotel op
wielen' op stap te gaan en hoeveel
slaapplaatsen zijn er nodig.
De eerste vraag is van belang bij de
keuze van de motor. Een benzinemo
tor is pittiger maar loopt duurder,
een diesel maakt weer wat meer
lawaai.
Ga je altijd de bergen in? Let dan
goed op de trekkracht in verhouding
tot het gewicht.
Ga je ook in de winter met de kam
peerauto op stap? Let dan in elk
Naast genoemde criteria gaan hier
ook andere factoren een rol spelen.
Het uiterlijk, de sfeer van het interi
eur, de wijze waarop de verkoper je
te woord staat en adviseert, de plaats
waar de dealer is gevestigd en nog
veel meer.
Eén ding moet je goed in het achter
hoofd houden: besluit pas tot koop
Met de kampeerauto op pad in Europa; voor menigeen de mooiste vorm
van vakantie vieren.
Kampeerauto's, ook wel campers genaamd,
roepen het meest van alle kampeermiddelen dat
absolute gevoel van vrijheid op. Van gaan en
staan waar je wilt. Het gevoel ook van
onafhankelijkheid. De hele dag is van jou, en de
hele wereld eigenlijk ook.
Een heerlijke droom, maar de werkelijkheid van
alledag vertelt ons ook dat de aanschaf van een
kampeerauto een forse investering vergt. Na
tuurlijk, zelfbouw is mogelijk. Huren trouwens
ook.
Laten we eerst eens naar het huidige
aanbod aan kampeerauto's kijken.
Wie serieus overweegt nu of in de
naaste toekomst een nieuwe kam
peerauto aan te schaffen, kan 't beste
beginnen met het vaststellen van het
bedrag dat hij (of zij) ten hoogste wil
uitgeven. Waarbij 50.000 gulden wel
zo'n beetje de ondergrens is. Een
bovengrens is er nauwelijks, en stijgt
in elk geval ruim uit boven de vier
geval ook op de aanwezigheid van
(rond)verwarming, dubbele ramen
en een vorstvrije drinkwatervoorzie
ning.
En gaan de kinderen over drie jaar
ook nog mee op vakantie?
De jaarlijkse Kampeer- en Caravan
RAI, elk jaar eind november in
Amsterdam, vormt een prima gele
genheid om veel campers in korte
tijd met elkaar te vergelijken.
Luxe bestelbus met inrichting: ideaal voor twee personen.
als je honderd procent zeker bent
van je zaak!
Op het gebied van kampeerauto's
onderscheiden we vier hoofdtypen.
De als kampeerwagen ingerichte
bestelbus is de meest eenvoudige.
Meestal geschikt voor twee perso
nen, maar er zijn er ook met drie en
zelfs vier slaapplaatsen. Sommige
snelheid - biedt de camper zonder
alkoof, méestal aangeduid als 'half-
integraal'. De ruimte boven de cabi
ne biedt nu alleen bergruimte.
Het vierde type tenslotte is de kam
peerauto met een geïntegreerde cabi
ne. Een verkorte bus,' lijkt het, maar
dan wel met een geheel andere
inrichting.
Geen echte kampeerauto's - maar
wel leuke alternatieven - zijn de
pick-up voertuigen met een los te
AAGTEKERKE
AUTOBEDR.
DEKKER
Zuidweg 7
01188-3434
Onze service draait meer om
kwaliteit dan om tijd.
Daarom zult u ons ook bui
ten normale werktijden wel
eens bezig zien. Want als
een klant ons nodig heeft,
u daarvoor niet meer beta
len, dan moet u eens bij ons
binnen rijden. We gaan
graag een intieme relatie aan
met uw auto. Onze service
kent geen tijd.
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
KLUYFHOUT
Karreveld 4
01185-1991
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
KUZEE
J.l. Sandersestr, 70
01184-61498
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemln. 1
01182-2023
DOMBURG
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
01188-1487
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
01180-27680
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
SCHMITZ
Noordweg 355
01180-29742
FrS
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE Zn.
Oranjeplein 18
01184-61912
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
01189-1456
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
Statenlaan 244
01180-25663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
01180-12042
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
C. HERMES
Gildeweg 11
01184-14346
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
Jac. Brasserstr. 2
01187-1292
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
J. KAL AND
Zuidstraat 27
01187-1382
- -j