Hitsig paradepaardje van Seat
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrjjjven roef topservice!
VAI\I ALLE
MERKEN
THUIS
I®
s
BDVAG
s
KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAWÜ
-m
m
at
Ibiza GTi 16V is verkrijgbaar in venijnig kiwigeel
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Nieuwe Xantia Break volgt BX Break op
I® fiffl ~~fe®
Dl
-roi
IQ)
m
S
M
313
Voor een
APK keuring
naar de:
Kek
Resumé
Audi komt met cabrio met ingespoten dieselmotor
Chrysler Neon, beste trekauto
in zijn prijsklasse
-0}
'm
i£ SCHELDEBODE
BOVAG-leden met zekerheidf
Ingehaald worden door een ra
zendsnel kiwi-kleurig geval, dat is
iets dat veel automobilisten zich
nog wel een paar dagen zullen
blijven herinneren. En het kan
voorkomen, want op de Autoten
toonstelling van Genève, in maart
jongstleden, had Seat een derge
lijk autootje staan, de Ibiza GTi
1.8 16V. Tot de tanden bewapend
om het de hitsige GTI-klasse
moeilijk te maken. En buiten de
superbe prestaties is het karretje
niet vies van wat ruig bochten
werk en is ie bovenjiien een flink
stuk goedkoper dan de (onder
hand best dure) concurrenten. In
de venijnige kiwi-kleur weet je
wel meteen wat voor vlees je in de
kuip hebt.
Tweehonderdzes kilometer per
uur rijdt hij volgens de fabriek en
ik heb het niet gecontroleerd. Het
karretje gaat namelijk met zoveel
enthousiasme van kiet dat je die
cijfers meteen gelooft. Een kilo
metertje minder, het kan best.
maar de Ibiza GTi 1.8 16V biedt
karrevrachten rijplezier voor die
genen die houden van opschieten
en van wat gooi- en smijtwerk met
een auto. Sinds een dikke twee
jaar produceert Seat de vernieuw
de Ibiza, een auto in de VW
Polo-klasse. Een Spanjaard met
klasse, zogezegd, want sinds
Volkswagen de touwtjes in han
den heeft in de Spaanse fabriek
waait er wel degelijk een andere
wind. Een wind die harder is voor
.ongerechtigheden in het produk-
tieproces. Een moderne Seat voelt
ongemeen solide aan, kraakt niet
en rijdt als een tierelier. En wat
voor elke andere moderne Seat
geldt, geldt in het kwadraat voor
deze GTi.
Het uiterlijk is modern, met ge
welfde flanken en een kek kontje
ziet de wagen er ronduit lekker
uit. Ook het interieur is in andere
De venijnige kiwiklenr maakt van
varianten wellicht niet overdadig,
maar in deze GTi heb je toch alles
wat je nodig hebt. De wijzerplaat
geeft zijn cijfers in knaloranje
kleuren. Overdag is dit niet het
duidelijkst zichtbaar maar het
heeft wel iets aparts. Ook hier is
de invloed van het VW-concern
de Ibiza GTi I6V iets heel aparts.
overduidelijk zichtbaar. Sommige
hendels en klokken zijn regelrecht
uit de Volkswagenrekken getrok
ken en dat geeft ook weer een
solide gevoel. Deze snelle GTi
heeft uiteraard een toerenteller,
electrisch bedienbare voorportier-
ruiten en een centraal open- en
sluitsysteem van de portieren. Al
lemaal lekkere dingen dus, aan
deze Ibiza. De GTi 16V kan wor
den besteld met een dubbele air
bag, tegen een meerprijs. In dat
geval blijft in het interieur eigen
lijk te weinig aflegruimte over
omdat de passagiersluchtzak de
plaats inneemt van het dash
boardkastje. Daardoor liggen los
se spulletjes rond te slingeren in
het interieur en dat is knap lastig.
Zo heeft veiligheid kennelijk zijn
eigen prijs.
De GTi 16V heeft een stel pico
bello stoelen op de eerste rij
staan. De fauteuils geven prima
steun, ook zijdelings en zitten ook
op langere ritten prima en stevig.
Het fijnste onderdeel van de Ibiza
GTi 16V is echter de motor. Hon
derddertig paarden brullen het uit
van plezier wie ze op hun staart
trapt. Binnen negen seconden
schiet de auto naar de honderd
kilometer grens, een prachtige
waarde voor een dergelijke auto.
Wel geeft de auto daarbij, over
het hele toerenbereik. een partij
geluid ten beste dat het best als
sportief maar vermoeiend kan
worden gekenschetst. Maar, voor
wat hoort wat en je koopt natuur
lijk niet voor niks zo'n ultra spor
tief machientje. De versnellingen
laten zich gemakkelijk van het
ene naar het andere verzet dirige
ren. Het is werkelijk een lust oni
'door de versnellingen heen te
roetsen. Zoals gezegd laat de wa
gen zich met sportief elan door
bochten manoeuvreren zonder
dat het geheel onveilig aanvoelt.
Ook de rechtuitstabiliteit van de
Ibiza is boven twijfel verheven.
Al met al is de GTi 16V een heel
potent karretje in een prijsklasse
waarvoor je alleen in vroeger tij
den een GTi-tje kon kopen. De
voordeligste Golf GTi zestien-
klepper kost nog altijd een acht
mille méér dan de Ibiza. Welis
waar is de Golf dan een slag
groter, de prestaties liggen nauwe
lijks op een hoger niveau. Met een
prijs van dik 42 mille is de Ibiza
GTi 16V misschien geen echte
prijzenkraker, gezien de concur
rentie is hij zeker het overwegen
waard, zeker voor wie de prijs
ernaast zet.
Prachtige stationcarversie van Citroen, de Xantia break.
Met de introductie van de Xantia
Break als opvolger van de BX
Break, heeft Citroën een schitte
rende stationcar geschapen die de
vorige serie geheel doet vergeten.
De wagen doet, in tegenstelling
tot zijn voorganger, fraai en als
een geheel aan en heeft natuurlijk
eveneens schitterende rij-eigen-
schappen en veel ruimte.
Ook deze wagen zal zijn debuut in
het Duitse Frankfurt beleven, het
regent belangrijke nieuwe model
len daar in september. Met een
lengte van 4.66 meter is de break
22 centimeter langer dan de se
dan-uitvoering van de Xantia.
Wanneer de Xantia break tot aan
de nok wordt beladen wordt een
ruimte gegenereerd van 1690 ku
bieke decimeter. De grootste
lengte van de laadruimte bedraagt
173 centimeter. Achterpassagiers
hebben in de break twee centime
ter meer hoofdruimte dan passa
giers in de berline hebben.
De voordeliger versies van de
Xantia break hebben een hydrau
lisch hydropneumatisch veersys-
teem terwijl de duurdere varian
ten beschikken over het Hydracti-
ve systeem. Speciaal voor de
break's is dit systeem handig om
dat de wagenhoogte gelijk blijft,
ongeacht de belading. Dit is overi
gens bij beide systemen het geval.
Net als in de berline-uitvoering
heeft deze break ook een meestu-
rende achteras wat een grote sta
biliteit en precieze besturing ga
randeert. De break is leverbaar in
zeven uitvoeringen op basis van
drie uitrustingsniveau^ (X. SX en
VSX) en met een keuze uit vier
motoren waarvan één dieselver
sie.
Nieuw in de reeks Xantia's is de
tweeliter benzine turbomotor met
een vermogen van honderdvijftic
paardekrachten.
De Xantia sedan en break zijr
gelijktijdig en naast elkaar ont
worpen, in tegenstelling tot d
oude BX waar nadien een station
acarversie van is gemaakt. Di
gegeven maakt van de auto eet
meer afgewogen ontwerp. Tot aai
de achterportieren zijn de wagens
gelijk, met uitzondering van dé
Turbo CT waarvan de voorspat-
schermen met een centimeter zijn
verbreed om plaats te maken vooi
de bredere wielen die deze wager
behoeft.
De Xantia break komt begin ok
tober naar de vaderlands,
showrooms. Naar verwachtin
gaat de prijs zo'n drie- tot vierdui
zend gulden boven de berline
liggen.
Kilometervreters waren tot voor kort
gedoemd hun mobiele leven onder
een stalen dak te slijten. In het
gunstigste geval kon het een stukje
worden opgeschoven zodat toch nog
enkele zonnestraaltjes naar binnen
konden sluipen. Het Volkswagen
concern maakte in Genève begin dit
jaar duidelijk dat dit wat hen betreft
tot het verleden behoort door de
Golf cabriolet met TDI-motor te
introduceren. Tot hetzelfde concern
behoort het luxueuze zustermerk
Audi die ook een schitterde cabrio in
het programma heeft. Later dit jaar
zal ook deze open auto met een
direct ingespoten turbodieselmotor
worden uitgerust.
De krachtbron van deze cabrio TDI
heeft een inhoud van 1.9 liter, het is
de motor die ook in de A6 en A4 te
vinden is. Het blok levert negentig
paardekrachten en is daarmee goed
voor. behoorlijke prestaties bij een
ongehoord laag verbruik.
Met de dieselmotor kan de cabriolet
een topsnelheid halen van 175 km/h
en spurt hij naar de honderd kilome
ter per uur in een tijd van 14.7
seconde. Snel zat dus allemaal, zeker
als daar een prettig laag olieverbruik
bijhoort.
Ook deze cabriolet heeft een aange
naam prettige uitrusting waartoe on
dermeer een airbag. ABS en gordel
spanners behoort. Uiteraard is deze
Audi voorzien van elektrisch bedien
bare ruiten (ook met centrale bedie
ning). elektrisch verstelbare spiegels
en centrale deurvergrendeling. Heel
cömpleet dus deze Audi cabriolet en
hij zal zijn weg naar de klant ook
best vinden, zij het natuurlijk in
gelimiteerde aantallen.
Even natuurlijk voor een Audi als de
uitgebreide uitrusting is de vuurver
zinkte carrosserie waardoor roest ab
soluut geen kans zal krijgen. Wat dat
betreft zal de^levensduur die van een
aluminium A8 zeker benaderen. Bo
vendien is een dieselmotor op dat
gebied altijd nog net even duurzamer
dan een vergelijkbare benzinemotor.
i De Audi cabriolet is vanaf augustus leverbaar met een direct ingespoten dieselmotor.
De Chrysler Neon heeft uitste
kend gescoord in de verkiezing tot
beste trekauto van het jaar. In de
prijsklasse van 32.500,- tot
45.000,- belandde de auto op de
eerste plaats.
De jaarlijkse verkiezing wordt ge
houden door de Kampeer en Ca
ravankampioen waar tien journa
listen zich over de kwaliteiten van
trekauto's buigen. Elke auto
moest een gewicht trekken van
zeventig procent van het eigen
wagengewicht. In de prijsklasse
van 32.500,- tot 45.000,- gin;
dat de Neon het beste af.
Heel belangrijk voor de Chrysle
is de lange wielbasis met weini;
overhang naar achteren en di
krachtige tweeliter injectiemotor
Deze krachtbron behoort tot di
sterkste in de de prijsklasse. Daar
door is de motor ook soepel er
kan hij redelijk gemakkelijk ge
wichten trekken. De Neon heef
een basisprijs van 37.995,- wa
hem riant in de categorie doe
vallen.
£3
U hoeft echt niet stad en land af te rijden voor de auto van
uw dromen. Want bij ons kunt u nieuwe auto's kopen van elk
merk en elk type. Inclusief de volledige garantie en service.
Wij hebben namelijk een zéér vertrouwde relatie met elke auto.
Want dagelijks komt vrijwel elk' merk bij ons binnen.
Echt, voor ons maakt het niet uit in welk merk u rijdt.
Wii zorgen dat u erin blijft rijden.
AAGTEKERKE
AUTOBEDR.
DEKKER
Zuidweg 7
01188-3434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemln. 1
01182-2023
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
KLUYFHOUT
Karreveld 4
01185-1991
Mn
DOMBURG
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
01188-1487
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
01180-27680
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
SCHMITZ
Noordweg 355
01180-29742
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
01189-1456
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
Statenlaan 244
01180-25663
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
KUZEE
J.I. Sandersestr. 70
01184-61498
Li.
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE Zn.
Oranjeplein 18
01184-61912
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
TOUW
Brouwerijstr. 7
01185-1265
/Aa
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
01180-12042
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
't ZAND
Koudekerkseweg 14
01180-14711
- ft* I
a
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
C. HERMES
Gildeweg 11
01184-14346
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
Jac. Brasserstr. 2
01187-1292
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
J. KALAND
Zuidstraat 27
01187-1382
ZOUTELANDE
AUTOBEDR.
VOS
Langedam 33
01186-1363