Hitsig paradepaardje van Seat UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bovag-bedrjjjven roef topservice! VAI\I ALLE MERKEN THUIS I® s BDVAG s KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAWÜ -m m at Ibiza GTi 16V is verkrijgbaar in venijnig kiwigeel Universele Autobedrijven Walcheren Nieuwe Xantia Break volgt BX Break op I® fiffl ~~fe® Dl -roi IQ) m S M 313 Voor een APK keuring naar de: Kek Resumé Audi komt met cabrio met ingespoten dieselmotor Chrysler Neon, beste trekauto in zijn prijsklasse -0} 'm i£ SCHELDEBODE BOVAG-leden met zekerheidf Ingehaald worden door een ra zendsnel kiwi-kleurig geval, dat is iets dat veel automobilisten zich nog wel een paar dagen zullen blijven herinneren. En het kan voorkomen, want op de Autoten toonstelling van Genève, in maart jongstleden, had Seat een derge lijk autootje staan, de Ibiza GTi 1.8 16V. Tot de tanden bewapend om het de hitsige GTI-klasse moeilijk te maken. En buiten de superbe prestaties is het karretje niet vies van wat ruig bochten werk en is ie bovenjiien een flink stuk goedkoper dan de (onder hand best dure) concurrenten. In de venijnige kiwi-kleur weet je wel meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Tweehonderdzes kilometer per uur rijdt hij volgens de fabriek en ik heb het niet gecontroleerd. Het karretje gaat namelijk met zoveel enthousiasme van kiet dat je die cijfers meteen gelooft. Een kilo metertje minder, het kan best. maar de Ibiza GTi 1.8 16V biedt karrevrachten rijplezier voor die genen die houden van opschieten en van wat gooi- en smijtwerk met een auto. Sinds een dikke twee jaar produceert Seat de vernieuw de Ibiza, een auto in de VW Polo-klasse. Een Spanjaard met klasse, zogezegd, want sinds Volkswagen de touwtjes in han den heeft in de Spaanse fabriek waait er wel degelijk een andere wind. Een wind die harder is voor .ongerechtigheden in het produk- tieproces. Een moderne Seat voelt ongemeen solide aan, kraakt niet en rijdt als een tierelier. En wat voor elke andere moderne Seat geldt, geldt in het kwadraat voor deze GTi. Het uiterlijk is modern, met ge welfde flanken en een kek kontje ziet de wagen er ronduit lekker uit. Ook het interieur is in andere De venijnige kiwiklenr maakt van varianten wellicht niet overdadig, maar in deze GTi heb je toch alles wat je nodig hebt. De wijzerplaat geeft zijn cijfers in knaloranje kleuren. Overdag is dit niet het duidelijkst zichtbaar maar het heeft wel iets aparts. Ook hier is de invloed van het VW-concern de Ibiza GTi I6V iets heel aparts. overduidelijk zichtbaar. Sommige hendels en klokken zijn regelrecht uit de Volkswagenrekken getrok ken en dat geeft ook weer een solide gevoel. Deze snelle GTi heeft uiteraard een toerenteller, electrisch bedienbare voorportier- ruiten en een centraal open- en sluitsysteem van de portieren. Al lemaal lekkere dingen dus, aan deze Ibiza. De GTi 16V kan wor den besteld met een dubbele air bag, tegen een meerprijs. In dat geval blijft in het interieur eigen lijk te weinig aflegruimte over omdat de passagiersluchtzak de plaats inneemt van het dash boardkastje. Daardoor liggen los se spulletjes rond te slingeren in het interieur en dat is knap lastig. Zo heeft veiligheid kennelijk zijn eigen prijs. De GTi 16V heeft een stel pico bello stoelen op de eerste rij staan. De fauteuils geven prima steun, ook zijdelings en zitten ook op langere ritten prima en stevig. Het fijnste onderdeel van de Ibiza GTi 16V is echter de motor. Hon derddertig paarden brullen het uit van plezier wie ze op hun staart trapt. Binnen negen seconden schiet de auto naar de honderd kilometer grens, een prachtige waarde voor een dergelijke auto. Wel geeft de auto daarbij, over het hele toerenbereik. een partij geluid ten beste dat het best als sportief maar vermoeiend kan worden gekenschetst. Maar, voor wat hoort wat en je koopt natuur lijk niet voor niks zo'n ultra spor tief machientje. De versnellingen laten zich gemakkelijk van het ene naar het andere verzet dirige ren. Het is werkelijk een lust oni 'door de versnellingen heen te roetsen. Zoals gezegd laat de wa gen zich met sportief elan door bochten manoeuvreren zonder dat het geheel onveilig aanvoelt. Ook de rechtuitstabiliteit van de Ibiza is boven twijfel verheven. Al met al is de GTi 16V een heel potent karretje in een prijsklasse waarvoor je alleen in vroeger tij den een GTi-tje kon kopen. De voordeligste Golf GTi zestien- klepper kost nog altijd een acht mille méér dan de Ibiza. Welis waar is de Golf dan een slag groter, de prestaties liggen nauwe lijks op een hoger niveau. Met een prijs van dik 42 mille is de Ibiza GTi 16V misschien geen echte prijzenkraker, gezien de concur rentie is hij zeker het overwegen waard, zeker voor wie de prijs ernaast zet. Prachtige stationcarversie van Citroen, de Xantia break. Met de introductie van de Xantia Break als opvolger van de BX Break, heeft Citroën een schitte rende stationcar geschapen die de vorige serie geheel doet vergeten. De wagen doet, in tegenstelling tot zijn voorganger, fraai en als een geheel aan en heeft natuurlijk eveneens schitterende rij-eigen- schappen en veel ruimte. Ook deze wagen zal zijn debuut in het Duitse Frankfurt beleven, het regent belangrijke nieuwe model len daar in september. Met een lengte van 4.66 meter is de break 22 centimeter langer dan de se dan-uitvoering van de Xantia. Wanneer de Xantia break tot aan de nok wordt beladen wordt een ruimte gegenereerd van 1690 ku bieke decimeter. De grootste lengte van de laadruimte bedraagt 173 centimeter. Achterpassagiers hebben in de break twee centime ter meer hoofdruimte dan passa giers in de berline hebben. De voordeliger versies van de Xantia break hebben een hydrau lisch hydropneumatisch veersys- teem terwijl de duurdere varian ten beschikken over het Hydracti- ve systeem. Speciaal voor de break's is dit systeem handig om dat de wagenhoogte gelijk blijft, ongeacht de belading. Dit is overi gens bij beide systemen het geval. Net als in de berline-uitvoering heeft deze break ook een meestu- rende achteras wat een grote sta biliteit en precieze besturing ga randeert. De break is leverbaar in zeven uitvoeringen op basis van drie uitrustingsniveau^ (X. SX en VSX) en met een keuze uit vier motoren waarvan één dieselver sie. Nieuw in de reeks Xantia's is de tweeliter benzine turbomotor met een vermogen van honderdvijftic paardekrachten. De Xantia sedan en break zijr gelijktijdig en naast elkaar ont worpen, in tegenstelling tot d oude BX waar nadien een station acarversie van is gemaakt. Di gegeven maakt van de auto eet meer afgewogen ontwerp. Tot aai de achterportieren zijn de wagens gelijk, met uitzondering van dé Turbo CT waarvan de voorspat- schermen met een centimeter zijn verbreed om plaats te maken vooi de bredere wielen die deze wager behoeft. De Xantia break komt begin ok tober naar de vaderlands, showrooms. Naar verwachtin gaat de prijs zo'n drie- tot vierdui zend gulden boven de berline liggen. Kilometervreters waren tot voor kort gedoemd hun mobiele leven onder een stalen dak te slijten. In het gunstigste geval kon het een stukje worden opgeschoven zodat toch nog enkele zonnestraaltjes naar binnen konden sluipen. Het Volkswagen concern maakte in Genève begin dit jaar duidelijk dat dit wat hen betreft tot het verleden behoort door de Golf cabriolet met TDI-motor te introduceren. Tot hetzelfde concern behoort het luxueuze zustermerk Audi die ook een schitterde cabrio in het programma heeft. Later dit jaar zal ook deze open auto met een direct ingespoten turbodieselmotor worden uitgerust. De krachtbron van deze cabrio TDI heeft een inhoud van 1.9 liter, het is de motor die ook in de A6 en A4 te vinden is. Het blok levert negentig paardekrachten en is daarmee goed voor. behoorlijke prestaties bij een ongehoord laag verbruik. Met de dieselmotor kan de cabriolet een topsnelheid halen van 175 km/h en spurt hij naar de honderd kilome ter per uur in een tijd van 14.7 seconde. Snel zat dus allemaal, zeker als daar een prettig laag olieverbruik bijhoort. Ook deze cabriolet heeft een aange naam prettige uitrusting waartoe on dermeer een airbag. ABS en gordel spanners behoort. Uiteraard is deze Audi voorzien van elektrisch bedien bare ruiten (ook met centrale bedie ning). elektrisch verstelbare spiegels en centrale deurvergrendeling. Heel cömpleet dus deze Audi cabriolet en hij zal zijn weg naar de klant ook best vinden, zij het natuurlijk in gelimiteerde aantallen. Even natuurlijk voor een Audi als de uitgebreide uitrusting is de vuurver zinkte carrosserie waardoor roest ab soluut geen kans zal krijgen. Wat dat betreft zal de^levensduur die van een aluminium A8 zeker benaderen. Bo vendien is een dieselmotor op dat gebied altijd nog net even duurzamer dan een vergelijkbare benzinemotor. i De Audi cabriolet is vanaf augustus leverbaar met een direct ingespoten dieselmotor. De Chrysler Neon heeft uitste kend gescoord in de verkiezing tot beste trekauto van het jaar. In de prijsklasse van 32.500,- tot 45.000,- belandde de auto op de eerste plaats. De jaarlijkse verkiezing wordt ge houden door de Kampeer en Ca ravankampioen waar tien journa listen zich over de kwaliteiten van trekauto's buigen. Elke auto moest een gewicht trekken van zeventig procent van het eigen wagengewicht. In de prijsklasse van 32.500,- tot 45.000,- gin; dat de Neon het beste af. Heel belangrijk voor de Chrysle is de lange wielbasis met weini; overhang naar achteren en di krachtige tweeliter injectiemotor Deze krachtbron behoort tot di sterkste in de de prijsklasse. Daar door is de motor ook soepel er kan hij redelijk gemakkelijk ge wichten trekken. De Neon heef een basisprijs van 37.995,- wa hem riant in de categorie doe vallen. £3 U hoeft echt niet stad en land af te rijden voor de auto van uw dromen. Want bij ons kunt u nieuwe auto's kopen van elk merk en elk type. Inclusief de volledige garantie en service. Wij hebben namelijk een zéér vertrouwde relatie met elke auto. Want dagelijks komt vrijwel elk' merk bij ons binnen. Echt, voor ons maakt het niet uit in welk merk u rijdt. Wii zorgen dat u erin blijft rijden. AAGTEKERKE AUTOBEDR. DEKKER Zuidweg 7 01188-3434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemln. 1 01182-2023 KOUDEKERKE AUTOBEDR. KLUYFHOUT Karreveld 4 01185-1991 Mn DOMBURG AUTOBEDR. KOPPEJAN Domburgseweg 18 01188-1487 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 01180-27680 DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN Schuitvlotstr. 11 01188-1370 MIDDELBURG AUTOBEDR. SCHMITZ Noordweg 355 01180-29742 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 01189-1456 MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN Statenlaan 244 01180-25663 OOST-SOUBURG AUTOBEDR. KUZEE J.I. Sandersestr. 70 01184-61498 Li. OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE Zn. Oranjeplein 18 01184-61912 KOUDEKERKE AUTOBEDR. TOUW Brouwerijstr. 7 01185-1265 /Aa MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 01180-12042 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 01184-65262 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 MIDDELBURG AUTOBEDR. 't ZAND Koudekerkseweg 14 01180-14711 - ft* I a VLISSINGEN AUTOBEDR. C. HERMES Gildeweg 11 01184-14346 WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 VLISSINGEN AUTOBEDR. HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 WESTKAPELLE AUTOBEDR. J. KALAND Zuidstraat 27 01187-1382 ZOUTELANDE AUTOBEDR. VOS Langedam 33 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 13