Spectaculaire opening Nazomer Festivals SCHIPPER MAG IK OVERVAREN Bewaarkrant Vlissingen bruisend als de branding Foto: Chrome/Kinesis International De Zeeland Nazomer Festivals openen op vrijdag 1 september met een groots theater-spektakel op het terrein van de Koninklijke Schelde te Vlissingen. Het uit Spanje afkomstige Xarxa Teatre speelt dan de voorstelling 'Veles e Vents' (Zeil en Wind), gebaseerd op een gedicht uit de vijftiende eeuw van de Spaanse schrij ver Ausias March. Deze Spaanse dichter uit de vijftiende eeuw voorspelde een zee vol vuur, waar al het leven uit zou verdwijnen. En waarin de winden de cen trale personages waren van zijn plot. Bij lezing en herlezing van dat schitterende klassieke werk bleek het een rijke bron van inspiratie voor XARXA TEATRE. En 'Veles e Vents' is daarvan het resultaat. Zo werd een Van 24 mei tot en met 1 oktober 1995 zal in het Stedelijk Museum Vlissingen de expositie "SCHIPPER MAG IK OVERVA REN, Van veerboot tot tunnel" te zien zijn. Al vanaf de middeleeuwen zijn er veerverbindingen over de Westerschel- de. Sinds 1931 zijn er ook ai plannen voor een vaste oeververbinding tussen enerzijds Zuid-Beveland en Walcheren en anderzijds Zeeuws Vlaanderen. In de ze expositie wordt aandacht besteedt aan beide ontwikkelingen. Het verleden van de veerverbinding van Vlissingen naar een overkant. Het is de geschiede nis die ai in de middeleeuwen begint en op dit moment nog steeds door de pro vinciale Stoombootdiensten worden uit gevoerd. De uitvoering van een tunnel onder de Westerschelde zijn nog steeds plannen, maar worden mogelijk werke lijkheid. Het zijn altijd toekomstvisies ge weest Plannen die overigens voor de veerverbindingen terug komen in schet sen voor futuristische door windkracht aangedreven veerschepen. Zeeland bestond tot enkele decennia gele den uit een groot aantal eilanden. Voor ver voer was men afhankelijk van veerschepen. Het waren vaak kleine schepen, die zowel vracht als passagiers vervoerden. Ai in 1312 was er sprake van een vaste veerman, die vanuit Vlissingen een veerverbinding op Vlaanderen onderhield. In 1828 gaf het be stuur van de provincie Zeeland aan een par ticulier toestemming een stoombootdienst te onderhouden. De raderboot die men in gebruik nam, kon echter niet op het strand aanlanden en maakte gebruik van een ha verlengd en in 1928 werd een voor Zeeland nieuw type veerschip in dienst genomen de "Koningin Wiihelmina". Auto's en passagiers konden aan de voorzijde van deze veer pont op het schip komen om aan de over kant van de Westerschelde het schip aan de achterkant weer te verlaten. In Vlissingen werd hiervoor een nieuwe aanlegplaats gebouwd en in Breskens bouwde men een geheel nieuwe haven. Sinds die tijd is men gebruik blijven maken van dergelijk schepen, hoewel steeds groter en sinds de jaren tachtig varen er tussen Vlissingen en Breskens dubbeldekkers. Hoe wel door plannen voor een vaste oeverver binding de veerverbinding steeds ter dis cussie werd gesteld zijn er altijd plannen voor nieuwere schepen gemaakt. De scheepstekenaar Naerebout maakte schet sen van futuristische veerschepen aangedre ven door windkracht. Door de aanleg van dammen en bruggen zijn veel veerverbindingen verdwenen. Slechts de verbindingen over de Wester schelde worden nog per schip uitgevoerd. Ook deze laatste veerverbinding wordt nu bedreigd door de aanleg van een tunnel onder de Westerschelde. Op de expositie wordt aan de hand van modellen, kaarten en bouwtekeningen de geschiedenis van de veerverbinding tussen Vlissingen en Breskens belicht en aan de hand van artist-impressions en ontwerp- schetsen wordt een beeld gegeven van de vele ontwerpen voor een brug of tunnel en de technieken die gebruikt zullen worden bij een geboorde tunnel. spektakel gecreëerd over een idyllische zee en een andere zee, een apocalyptische. ventje, dat kort daarvoor aangelegd was. Het was echter niet meer dan smalle ondie pe geul met een steile oever waaraan het schip af moest meren. In 1866 besloot Ge deputeerde Staten uiteindelijk om ook de exploitatie in eigen handen te nemen. De veerverbinding werd een provinciale dienst. Sinds die tijd namen de veerverbin dingen toe en voer men ook naar plaatsen als Walsoorden en Terneuzen. Met de komst van de auto en de ontsluiting van Walcheren door de aanleg van de Sloedam ontstond de noodzaak om meer dan alleen passa giers te vervoeren. In 1916 werd de Luctor en Emergo voorzien van de mogelijkheid om een auto langs de zijkant op het schip te rijden. Het gebruik hiervan nam zo snel toe dat in 1928 het dek van dit schip werd Foto: Stedelijk Museum (Illustratie: Naerebout) naval herinnerende uitdossing. Op het reu zepodium een gigantische boot, in het be gin een rustig zeilschip, later een gevaarlijke vernietigende olietanker. Tussen en rond het publiek allerlei zeemonsters. Een fantasti sche geluidsband sorteert effecten zoals bij een aangrijpende speelfilm. Met zoveel oogverblindende en oorverdo vende facetten vormt "Veles e Vents' een fascinerend spektakel voor een groot pu bliek. Zijn we nog op tijd? 'Veles e Vents' is het liefde- en haatverhaal van de dichter Ausias. Zijn liefde, zijn haat vormden in hoofdzaak nog een drama op kleine, menselijke maat rond de zee van toen. Maar het dreigende drama rond de zee van morgen is van een overstelpende omvang. Dit spektakel stelt de huidige vernietiging van het leven in de zee aan de kaak. Het eindigt met een open vraag. Zijn we nog op tijd om de permanente vernietiging van de rijkdom men van de zee stop te zetten en te herstel len??? Foto: Xarxa Teatre De voorstelling 'Veles e Vents' is gemaakt volgens de traditie van'het Spaanse straat theater. En die is rijk. In zuidelijke landen speelt het leven zich immers nog veel meer op straat af. Processies zijn er veelvuldig te zien, sportevenementen worden hartstoch telijk meebeleefd, stieregevechten doen de emoties hoog oplaaien. Vanuit die mediterrane sfeer komt 'Veles e Vents' naar ons toe. Spectaculair. Vol kleur rijke licht- en vuureffecten. Véél vuur. Met schilderachtige figuren in exotische, aan car-

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 46