r J I P S Renault brengt Break van Laguna u R DE UAWU Seat Inca voor meer doeleinden UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN BIJ OIMS BENT U GEEN NUMMER B Bovag-bedriiven met topservice! bes stm s m Universele Autobedrijven Walcheren Stationcarversie in oktober op Nederlandse markt Nieuwe 5 - serie voor BMW Subaru Vivio ECVT nu onder 20 mille U B w SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 JUNI 1995 312 Ook voor een nieuwe auto naar de: Nieuwe Citroen Xantia Break Mazda beste koopin Adac test iïïïitTr BETER mu E SCHELDEBODE1 BOVAG-leden met zekerheids De Lagunaserie, opvolger van de Renault 21, zal uitgebreid worden met een stationcarversie. De 21 kende ook een station car de Nevada, echter de Laguna opvolger zal gewoon Laguna Break worden genoemd. In Genève in maart is de Break al als prototype getoond, in Barcelona in mei was hij in ware gedaante te zien. In de zomer wordt hij leverbaar in Frankrijk, in oktober komt hij naar Nederland. De Laguna Break is een moderne en esthetisch vormgegeven auto. Door zijn sportieve styling breekt hij met het traditionele karakter van een stationcar. De huidige stationcars zijn niet meer de uit gebouwde sedans van vroeger, maar hebben een eigen dynami sche styling. De Laguna Break biedt veel meer ruimte dan de sedan, ook de gebruiksmogelijkheden namen toe, zo is de Break onder andere als zevenpersoons uitvoering le verbaar. Uiteraard zijn de achterbanken geheel neerklapbaar, waardoor een lange vlakke laadvloer ont staat. De Break wordt leverbaar met 3 benzine- en 1 diesel mo tor. De Renault Espace heeft een verbeterde dieselmotor gekre gen. De 2.1 liter dieselmotor is voorzien van een nieuwe turbo compressor met variabele geo metrie. Door de variabele geometrie le vert de motor meer vermogen en koppel, wat betere prestaties geeft onder alle omstandighe den. Het vermogen is nu 68 kW/92 PK en het koppel 190 Nm. beiden een toename van zo'n 5 procent. De prijs van de Renault Espace Alize 2.1 TD is niet ver hoogd en bedraagt 76.425 gul den. Renault Laguna Break De nieuw e BMW5-serie BMW brengt dit najaar een nieuwe 5-serie op de markt. De nieuwe versie volgt het huidige model op. De 5-serie heeft de styling gekregen van de al nieuwe 3- en 7-serie, de neus is lager, ronder, dynamischer. De gehele koets is moderner en sportiever. Ook het interieur en de techniek zijn onder han den genomen. De nieuwe 5 wordt geïntrodu ceerd op de Internationale Au totentoonstelling van Frankfurt (de IAA) in september. Direct daarna worden leverbaar de 520i, 523i en 528i, alsmede de diesel 525tds. Van lieverlee zal het program ma uitbreiden. De exacte ge gevens en de prijzen zijn nog niet bekend. Citroën komt binnenkort met de lang verwachte stationwa gon van de Xantia. Citroën heeft dan Stationcars of Breaks uitvoeringen in bijna de hele serie, namelijk in de ZX, de Xantia en de XM. De Xantia Break beleeft zijn pre mière op de Internationale Auto tentoonstelling van Frankfurt (de IAA). Daarna zal de Break lever baar worden voor Europa. Hij is uiteraard gebaseerd op de Xantia Berline, maar biedt meer ruimte en gebruiksgemak. Hij is leverbaar in 7 uitvoeringen op basis van 3 uitrustingsnivaus (X, SX en VSX) en 4 motortypen (3 benzine en 1 diesel). Met deze 7 Breaks en 10 Berlines komt het Xantia-gamma op 17 versies. De Citroën Xanta Break meet Ixbrxh 466x176x142 cm, de lengte is met 22 cm toegenomen, de wiel basis is 274 cm. De totale baga geruimte bedraagt 1690 liter, de laadvloer (met neergeklapte ach terbank) bedraagt 173 cm. De vering is net als bij de Berli nes hydraulisch voor de 1.8i en 1.9td of hydractief voor de 2.0i liters. De vering past zich aan aan de belading, de wagenhoog te blijft altijd constant. Mazda mag wel als de 'beste koop' uit de Adac Strassen- wacht test genoemd worden. De Adac is de Duitse zusteror ganisatie van de ANWB. De Adac biedt elk jaar aan bijna 1,2 miljoen gestrande automo- biloisten hulp. Van al die auto pechgevallen worden naar klasse en type sta tistieken bijgehouden. Uit die Adac-Pannestatistiek is gemak kelijk vast te stellen welke mer ken en modellen het minst sto- ringsgevoelig zijn. Geen storingen, geen pech zeg iets over de betrouwbaarheid, het kostenniveau en dus over de kwaliteit. Mazda is zeer goed uit de statis tiek van 1994 gekomen. In maar liefst drie klassen behaalde Maz da het predikaat meest betrouw baar, namelijk de Mazda 121 in de kleine of compacte midden klasse, de Mazda 323 in de populaire middenklasse, de top 5 bestond daar trouwens uit alle maal Japanse auto's, en de Maz da 626 in de grotere middenklas se. Seat Inca Seat brengt een nieuw type combinatie auto uit, de Inca. De auto kan zowel als bedrijfswagen en familiewagen worden gebruikt. Zijn familienaam Seat Inca krijgt dan het achtervoegsel Kombi. Er is echter ook een duidelijke bedrijfswagen versie, die dan Van genoemd wordt. De Van is exclusief voor profes sioneel gebruik en heeft geen achterbank. De Kombi heeft veel meer gebruiksmogelijkhe den. Hij komt er in twee model len, de Basis en de Plus. Laat ste is zeer luxe en comfortabel met onder andere zonwerend glas, elektrische ramen, centra le deurvergrendeling, verstel baar stuur, twee buitenspie gels, wisser achter en luxe be kleding. De Kombi en Van kunnen 625 kg laden, de totale laadruimte meet 2900 liter. In motoren is er de keus uit een 1.4i, 1.6i en 1.9D. Subaru Vivio De bekende Subaru Vivio met de unieke ECVT --utomaat is nu onder de 20 mille geprijsd. De Vivio is Subaru's kleinste, tevens thuishorend in de kleine- of miniklasse. Toch is de Vivio ruim van bin nen en luxe en comfortabel. Ook heeft hij een echte 4-ci- linder motor, de inhoud is klein namelijk 658 cc, de prestaties door het vermogen 32 kW/44 PK en koppel 53. Nm groot, top 135 km/u. Het verbruik is klein. gemiddeld 1:17,5. Het voordeel van de ECVT au tomaat is naast de geheel trap loze transmisse, het behoud van vermogen en gebruik. Prestaties nemen nauwelijks af, het verbruik nauwelijk toe. Nadeel van een kleine auto met automaat, eji dus zeker met de ECVT automaat, is vaak de hogere prijs. Subaru nu heeft de prijs met een duizend gul den verlaagd, waardoor de Vi vio ECVT nu op 19.995 gulden komt. brnA Wi| tobben v. n mooi autobedn|f Niet te groot en niet te klem Daardoor kennen we èl onze klanten bi) naam. En vaak bi| toenaam. Dat praat wel zo makkelek. En werkt een stuk peraoonli|ker. Als u toe boni aan een goed Inruil-advtes. ol als uw auto een slevige inspectie ol professioneel uitgevoerde reparatie nodig heeft, bel 'MoitulaimaiMur ons dan voor een afspraak Als u duidelijk uw naam zegt. zullen we 'm nooit meer vergeten. AAGTEKERKE Zuidweg 7 01188-3434 ARNEMUIDEN Korenbloemln. 1 01182-2023 KOUDEKERKE Karreveld 4 01185-1991 DOMBURG Domburgseweg 18 01188-1487 MIDDELBURG Kanaalweg 10-12 01180-27680 DOMBURG Schuitvlotstr. 11 01188-1370 MIDDELBURG Noordweg 355 01180-29742 OOST-SOUBURG J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 MIDDELBURG Statenlaan 244 01180-25663 OOST-SOUBURG Oranjeplein 18 01184-61912 VLISSINGEN Alex. Gogelweg 18 01184-65262 JU GRIJPSKERKE Loodholseweg 2 01189-1456 KOUDEKERKE AUTOBEDR. TOUW Brouwerijstr. 7 01185-1265 MIDDELBURG Noordweg 467 01180-12042 MIDDELBURG AUTOBEDR. 't ZAND Koudekerkseweg 14 01180-14711 VLISSINGEN Gildeweg 11 01184-14346 VLISSINGEN AUTOBEDR. HOFMAN Hobeinstr ./Gildeweg 01184-12610/10406 ZOUTELANDE AUTOBEDR. VOS Langedam 33 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 12