r J
I P S
Renault brengt Break van Laguna
u
R DE UAWU
Seat Inca voor meer doeleinden
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN
BIJ OIMS
BENT U GEEN
NUMMER
B
Bovag-bedriiven met topservice!
bes stm
s
m
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Stationcarversie
in oktober op
Nederlandse markt
Nieuwe 5 - serie voor BMW
Subaru Vivio ECVT nu onder 20 mille
U
B
w
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 JUNI 1995
312
Ook voor een
nieuwe auto
naar de:
Nieuwe Citroen Xantia Break
Mazda beste koopin Adac test
iïïïitTr
BETER
mu
E SCHELDEBODE1
BOVAG-leden met zekerheids
De Lagunaserie, opvolger van de Renault 21, zal uitgebreid
worden met een stationcarversie. De 21 kende ook een station
car de Nevada, echter de Laguna opvolger zal gewoon Laguna
Break worden genoemd. In Genève in maart is de Break al als
prototype getoond, in Barcelona in mei was hij in ware gedaante
te zien. In de zomer wordt hij leverbaar in Frankrijk, in oktober
komt hij naar Nederland.
De Laguna Break is een moderne
en esthetisch vormgegeven auto.
Door zijn sportieve styling breekt
hij met het traditionele karakter
van een stationcar. De huidige
stationcars zijn niet meer de uit
gebouwde sedans van vroeger,
maar hebben een eigen dynami
sche styling.
De Laguna Break biedt veel meer
ruimte dan de sedan, ook de
gebruiksmogelijkheden namen
toe, zo is de Break onder andere
als zevenpersoons uitvoering le
verbaar.
Uiteraard zijn de achterbanken
geheel neerklapbaar, waardoor
een lange vlakke laadvloer ont
staat. De Break wordt leverbaar
met 3 benzine- en 1 diesel mo
tor. De Renault Espace heeft een
verbeterde dieselmotor gekre
gen. De 2.1 liter dieselmotor is
voorzien van een nieuwe turbo
compressor met variabele geo
metrie.
Door de variabele geometrie le
vert de motor meer vermogen en
koppel, wat betere prestaties
geeft onder alle omstandighe
den. Het vermogen is nu 68
kW/92 PK en het koppel 190 Nm.
beiden een toename van zo'n 5
procent. De prijs van de Renault
Espace Alize 2.1 TD is niet ver
hoogd en bedraagt 76.425 gul
den.
Renault Laguna Break
De nieuw e BMW5-serie
BMW brengt dit najaar een
nieuwe 5-serie op de markt. De
nieuwe versie volgt het huidige
model op. De 5-serie heeft de
styling gekregen van de al
nieuwe 3- en 7-serie, de neus
is lager, ronder, dynamischer.
De gehele koets is moderner
en sportiever. Ook het interieur
en de techniek zijn onder han
den genomen.
De nieuwe 5 wordt geïntrodu
ceerd op de Internationale Au
totentoonstelling van Frankfurt
(de IAA) in september. Direct
daarna worden leverbaar de
520i, 523i en 528i, alsmede de
diesel 525tds.
Van lieverlee zal het program
ma uitbreiden. De exacte ge
gevens en de prijzen zijn nog
niet bekend.
Citroën komt binnenkort met
de lang verwachte stationwa
gon van de Xantia. Citroën
heeft dan Stationcars of
Breaks uitvoeringen in bijna de
hele serie, namelijk in de ZX,
de Xantia en de XM.
De Xantia Break beleeft zijn pre
mière op de Internationale Auto
tentoonstelling van Frankfurt (de
IAA). Daarna zal de Break lever
baar worden voor Europa. Hij is
uiteraard gebaseerd op de Xantia
Berline, maar biedt meer ruimte
en gebruiksgemak.
Hij is leverbaar in 7 uitvoeringen
op basis van 3 uitrustingsnivaus
(X, SX en VSX) en 4 motortypen
(3 benzine en 1 diesel). Met deze
7 Breaks en 10 Berlines komt het
Xantia-gamma op 17 versies. De
Citroën Xanta Break meet Ixbrxh
466x176x142 cm, de lengte is
met 22 cm toegenomen, de wiel
basis is 274 cm. De totale baga
geruimte bedraagt 1690 liter, de
laadvloer (met neergeklapte ach
terbank) bedraagt 173 cm.
De vering is net als bij de Berli
nes hydraulisch voor de 1.8i en
1.9td of hydractief voor de 2.0i
liters. De vering past zich aan
aan de belading, de wagenhoog
te blijft altijd constant.
Mazda mag wel als de 'beste
koop' uit de Adac Strassen-
wacht test genoemd worden.
De Adac is de Duitse zusteror
ganisatie van de ANWB. De
Adac biedt elk jaar aan bijna
1,2 miljoen gestrande automo-
biloisten hulp.
Van al die auto pechgevallen
worden naar klasse en type sta
tistieken bijgehouden.
Uit die
Adac-Pannestatistiek is gemak
kelijk vast te stellen welke mer
ken en modellen het minst sto-
ringsgevoelig zijn.
Geen storingen, geen pech zeg
iets over de betrouwbaarheid,
het kostenniveau en dus over de
kwaliteit.
Mazda is zeer goed uit de statis
tiek van 1994 gekomen. In maar
liefst drie klassen behaalde Maz
da het predikaat meest betrouw
baar, namelijk de Mazda 121 in
de kleine of compacte midden
klasse, de Mazda 323 in de
populaire middenklasse, de top 5
bestond daar trouwens uit alle
maal Japanse auto's, en de Maz
da 626 in de grotere middenklas
se.
Seat Inca
Seat brengt een nieuw type combinatie auto uit, de Inca. De auto kan zowel als bedrijfswagen
en familiewagen worden gebruikt. Zijn familienaam Seat Inca krijgt dan het achtervoegsel
Kombi. Er is echter ook een duidelijke bedrijfswagen versie, die dan Van genoemd wordt.
De Van is exclusief voor profes
sioneel gebruik en heeft geen
achterbank. De Kombi heeft
veel meer gebruiksmogelijkhe
den. Hij komt er in twee model
len, de Basis en de Plus. Laat
ste is zeer luxe en comfortabel
met onder andere zonwerend
glas, elektrische ramen, centra
le deurvergrendeling, verstel
baar stuur, twee buitenspie
gels, wisser achter en luxe be
kleding.
De Kombi en Van kunnen 625
kg laden, de totale laadruimte
meet 2900 liter. In motoren is er
de keus uit een 1.4i, 1.6i en
1.9D.
Subaru Vivio
De bekende Subaru Vivio met de unieke ECVT --utomaat is nu onder de 20 mille geprijsd. De
Vivio is Subaru's kleinste, tevens thuishorend in de kleine- of miniklasse.
Toch is de Vivio ruim van bin
nen en luxe en comfortabel.
Ook heeft hij een echte 4-ci-
linder motor, de inhoud is klein
namelijk 658 cc, de prestaties
door het vermogen 32 kW/44
PK en koppel 53. Nm groot, top
135 km/u. Het verbruik is klein.
gemiddeld 1:17,5.
Het voordeel van de ECVT au
tomaat is naast de geheel trap
loze transmisse, het behoud
van vermogen en gebruik.
Prestaties nemen nauwelijks af,
het verbruik nauwelijk toe.
Nadeel van een kleine auto met
automaat, eji dus zeker met de
ECVT automaat, is vaak de
hogere prijs.
Subaru nu heeft
de prijs met een duizend gul
den verlaagd, waardoor de Vi
vio ECVT nu op 19.995 gulden
komt.
brnA
Wi| tobben v. n mooi autobedn|f
Niet te groot en niet te klem Daardoor
kennen we èl onze klanten bi) naam. En vaak bi|
toenaam. Dat praat wel zo makkelek. En werkt een
stuk peraoonli|ker. Als u toe boni aan een goed
Inruil-advtes. ol als uw auto een slevige inspectie ol
professioneel uitgevoerde reparatie nodig heeft, bel
'MoitulaimaiMur
ons dan voor een afspraak Als u duidelijk uw naam
zegt. zullen we 'm nooit meer vergeten.
AAGTEKERKE
Zuidweg 7
01188-3434
ARNEMUIDEN
Korenbloemln. 1
01182-2023
KOUDEKERKE
Karreveld 4
01185-1991
DOMBURG
Domburgseweg 18
01188-1487
MIDDELBURG
Kanaalweg 10-12
01180-27680
DOMBURG
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
MIDDELBURG
Noordweg 355
01180-29742
OOST-SOUBURG
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
MIDDELBURG
Statenlaan 244
01180-25663
OOST-SOUBURG
Oranjeplein 18
01184-61912
VLISSINGEN
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
JU
GRIJPSKERKE
Loodholseweg 2
01189-1456
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
TOUW
Brouwerijstr. 7
01185-1265
MIDDELBURG
Noordweg 467
01180-12042
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
't ZAND
Koudekerkseweg 14
01180-14711
VLISSINGEN
Gildeweg 11
01184-14346
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
HOFMAN
Hobeinstr ./Gildeweg
01184-12610/10406
ZOUTELANDE
AUTOBEDR.
VOS
Langedam 33
01186-1363