UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN, Bovag-bedr^ven mettopservjee!
BOVAG
KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAWÜ
Eindelijk... BMW onthult schitterende 5-serie
Frankfurt wordt geboorteplaats nieuwe Vectra
Bij de Universele
Bovag-bedrijven
is meer te vinden
m
n
m'
m
m
m
m
03-
Na maanden van speculaties en spionagefoto's geeft BMW foto's vrij
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Meer veiligheid en meer comfort, troeven van de nieuwe lijn
Kleinste Opel biedt verrassend veel comfort
Corsa CDX, non plus ultra op luxegebied
■ES
1"
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 7 JUNI 1995
Ook voor een
nieuwe auto
naar de:
Kwieker
Interieur
Sportstand
Prijs
Interieur
De UAW-bedrijven hebben naast de
verkoop en onderhoud van auto's
meer te bieden van u denkt. Ook voor
onderdelen, banden, uitlaten, accu's,
enz. kunt u bij vele van de UAW-leden
terecht. Zo is de een gespecialiseerd
in LPG-inbouw en de ander weer in
autoschades. Samen bieden de UAW-
bedrijven een pakket aan mogelijkhe
den dat zijn weerga niet kent. Kwali
teit staat voorop en de BOVAG staat
er achter.
r0r
furt am Main zal maken (14 tot en
met 24 september).
Deze nieuwe serie auto's in het
middelgrote segment is inmiddels
al de vierde generatie Vijven die
het levenslicht ziet. Steeds bleek
de serie een schot in de roos en dat
zal stellig bij deze auto ook het ge
val zijn. De auto heeft ten opzicht
van het voorgaande model een
meer gedrongen carrosserie, ge
heel naar de mode van de tijd lijkt
het wel. Daardoor komen de lijnen
uiterst krachtig over en dat is na
tuurlijk precies wat BMW bedoelt,
want van oudsher zijn BMW's
sportieve krachtige wagens.
De nieuwe 5-serie zal in eerste
aanleg met een viertal motoren
worden aangeboden, drie benzine
varianten en een dieselversie. De
minst kostbare versie zal ongetwij
feld de 520i zijn, in de reeks opge
volgd door de 523i, die de motor
van de 3-serie krijgt.
De voorlopige top of the line is de
uiterst krachtige 528i, maar het ligt
in de lijn der verwachting dat met
tertijd nog snellere en krachtiger
versies het levenslicht zullen zien,
net zoals dat met de oude serie het
Nieuwe krachtige lijnen a la 7-serie voor de nieuwe Vijfserie van BMW. geval was. De, voorlopig, enige
dieselmotor die wordt aangeboden
Het was het laatste model uit de - speculeerde de pers over het ge- ste middenklasse segment en te- is de 525 tds, met turbo en inter-
oude range (met uitzondering van zicht en kiekten papparazzi dat het genstrever van, bijvoorbeeld, de cooler.
de weinig verkopende 8-serie die een aard had. Maar het volledig nieuwe E-klasse uit Stuttgart. Wanneer de levering van de mo-
wellicht niet vervangen wordt), de ongecamoufleerde model was niet Veel heeft het Beierse concern he- dellen op gang gaat komen is nog
5-serie die al sinds 1988 in produk- eerder te zien. BMW gaf onlangs laas nog niet bekendgemaakt over niet bekend gemaakt. Ook over de
tie was en dus was ook deze wagen de persfoto's prijs van de nieuwe de auto die zijn officiële debuut op verwachte prijzen laat de impor-
aan vervanging toe. Maandenlang 5-serie. een autoreeks in het hoog- de autotentoonstelling van Frank- teur nog niets los.
de indruk dat het allemaal nóg
harder ging.
De CDX-versie is slechts verkrijg
baar met een 1.4 liter zestienklep-
pen motor die op vol vermogen de
oren ook vol vermogen geeft. Dat
laatste was eigenlijk een beetje
een dissonant in het uiterst pretti
ge karakter van de Corsa CDX.
Zelfs bij stationair draaien heeft
de motor iets van het geluid van
een moderne dieselkrachtbron.
Op de achtergrond dus, maar nog
wel hoorbaar en nét iets sterker
dan van een reguliere benzinemo
tor. In het verdere verloop van de
rit wen je wel aan het geluid, dat
niet bovenmatig overheerst ver
der. Maar het prettigst rijdt de
Corsa automaat als het vermogen
niet teveel hoeft te worden aange
sproken waardoor de kick-down
niet hoeft te worden gebruikt.
Rustig toerend krijg je zelfs be
hoefte aan een cruise-control,
maar dat gaat Opel toch te ver.
BOVAG-leden met zekerheid
De Opel Corsa CDX.
Sedert jaar en dag roepen fabri
kanten van automobielen dat au
to's in de toekomst zeker kleiner
zullen gaan worden. Op interna
tionale tentoonstellingen sparen
zij kosten nog moeite om het pu
bliek de verfijnde kleintjes te laten
zien, volgepakt met de meest ex
travagante luxe. De praktijk is in
veel gevallen echter anders. Au
to's groeien nog steeds en veel
kleintjes hebben lang niet de ver
fijningen waar we onderhand aan
gewend zijn (of graag aan willen
wennen). Opel bracht enige tijd
geleden een topversie op comfort-
gebied op de markt die het ideaal
al enigszins begint te benaderen.
Een compacte, maar wel grappige
koets, een fel motortje en boorde
vol heerlijke luxe. Een rij-impres-
sie van de Corsa CDX met auto
matische versnellingsbak.
De Corsa CDX geldt voor het
Duitse merk als het non plus ultra
op comfortgebied, zij het dat het
geheel in een mini-maatje is gego
ten. De Corsa is zolangzamerhand
een geweldig populair wagentje
geworden en juist geschikt voor
diegenen die de Astra in de loop
der jaren te duur is geworden of
die gewoonweg minder behoefte
heeft aan een dergelijk groter mo
del. Met de introductie van de
CDX kunnen mensen wel genie
ten van de gevarieerde uitrusting
die een groter model soms met
zich meebrengt.
De buitenzijde van de auto ziet er
op zichzelf niet spectaculair anders
uit dan van een andere, meer basa
le, Corsa. Bumpers in dezelfde tint
als de carrosserie verraden dat het
hier om een van de luxere typen
gaat, maar verder is er, bijvoor
beeld, niet bijster veel chroom aan
het wagentje te ontdekken of het
zou de aanduiding 'CDX' op de
voorportieren moeten zijn. Metal-
lic/micatallic lak is op dit model
standaard.
Via een centraal ver- en ontgren-
delsysteem kan het portier worden
geopend en in het interieur bevin
den zich de meest spraakmakende
extra's voor een dergelijke wagen
met bescheiden afmetingen. Om te
beginnen heeft de auto twee air
bags, een luxueuze velours bekle
ding, twee (onder meer) in hoogte
verstelbare stoelen, electrisch be-
dienbare ruiten vóór, hoofdsteu
nen achterin, een stereo audio-in-
stallatie, electrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels, licht
metalen velgen en zo kan ik nog
wel een tijdje doorgaan, want de
uitrusting van dit kleintje is echt
heel compleet.
De stoelen van dit model Corsa
zitten naar behoren en zijn aller
wegen verstelbaar. De hoofdsteu
nen kunnen wat naar de nek toe
getrokken worden, wat overigens
nog steeds geen riante steun geeft.
Een dergelijke voorziening
(hoofdsteunen in het algemeen) is
meer een veiligheidsverhogend as
pect wanneer de auto onverhoopt
van achteren wordt aangereden.
Het leren stuurtje heeft een lekke
re grip en uiteraard is een bekrach
tiging hier standaard. Daarmee
stuurt het wagentje heel direct en
precies de gewenste bochten in.
Ook de rechtuit-stabiliteit is boven
alle twijfel verheven.
Ook ruimte vpor de benen hebben
de passagiers in voldoende mate,
zij het dat het achterin allemaal
wat krapper aandoet als voorin.
Maar wie met vieren reist en ieder
een wat kan laten inschikken kan
toch zonder bezwaar nog een aar
dig eind komen in deze Corsa.
Reizigers zullen zich echter wel
wat moeten beperken in de keuze
van hun garderobe want voor vier
personen is de bagageruimte krap
toereikend.
Het ligt een beetje aan het vermo
gen van de bemanning zich bij het
inpakken van tassen, koffers zal
sowieso niet meevallen, wat in te
tomen.
De CDX die ik een paar dagen van
de importeur te gast had was uitge
rust met een automatische versnel
lingsbak met vier gangen.
Bijzonder voor een dergelijk be
scheiden model is de toepassing
van een sportieve stand 'S',waar
door langer in de versnellingen
wordt doorgetrokken wat een po
sitief effect heeft op de acceleratie-
cijfers. Het effect van een dergelij
ke sportstand was zeker merkbaar,
maar gaf mede door het sterk in
het interieur doordringende geluid
Ten opzichte van de achtkleps
krachtbron met dezelfde inhoud is
de zestienklepper overigens wel
een flink stuk kwieker. Zelfs de
automatische versie rijdt de acht-
klepper er met groot gemak uit.
De automaat 'spuit' in een tijd van
13.5 seconden naart een snelheid
van honderd kilometer per uur
toe, de achtklepper doet daar in
geschakelde versie altijd nog vijf
tien seconden over, uitgaande van
de situatie dat je een zeer ervaren
rijd(st)er aan het stuur (en met na
me aan de versnellingshendel)
hebt zitten. Ook met de topsnel
heid van de zestienklepper kom je
met honderdtachtig (automaat:
172) kilometer per uur echt kilo
meters'vóór te liggen op de hij
gend achterop komende achtklep
per die zich met een top van 155
km/h (automaat zelfs 145) dik ge
wonnen moet geven.
Slechts de zestienkleps sportmotor
van de GSi steekt in het gamma de
Corsa CDX naar de kroon als het
op snelheid en acceleratiecijfers
aankomt.
De CDX-versie van de Opel Corsa
is verkrijgbaar voor een vanafprijs
van 34.490.-. Voor wie niet wil
schakelen komt daar nog eens
tweeduizend gulden bij en wie ook
's zomers het hoofd en de rest van
het lijf heel koel wil houden met
airconditioning betaalt nog eens
dik 3500,- extra. Al met al wordt
de ultra-luxe Corsa daarmee na
tuurlijk knap duur al heb je dan
een auto waaraan weinig meer te
wensen valt, of het zou een cruise-
control moeten zijn.
Nee, Opel bouwt nog steeds heel
fijne wagens en het is vaak verras
send wat je er na verloop van tijd
nog voor terug krijgt. Zeker in Ne
derland dat wel bijzonder Opel-
minded is.
Opel heeft onlangs bekendge
maakt dat de nieuwe Vectra-serie
op de Autosalon van Frankfurt in
september aanstaande aan het
publiek zal worden voorgesteld.
Voorafgaand aan die happening
geeft de Duitse fabrikant eind au
gustus de internationale pers de
gelegenheid al met de wagens te
rijden.
De nieuwe Vectra-reeks heeft
dezelfde stijlelementen als de an
dere moderne Opeis.
Een wat onopvallend, tijdloos ui
terlijk dat echter zeker fraai is om
te zien.
Binnen de hele Opelreeks was de
Vectra het eerst aan de beurt om
te worden vervangen.
Immers, het 'oude' model was in
oorsprong van 1988 en had zijn
tijd daarmee wel uitgediend.
Op het eerste -gezicht heeft de
nieuwe Vectra-reeks zeker veel
overeenkomsten met het oude
model. Wie beter kijkt ziet dat
ook veel Omega-elementen zijn
Opel steeds Caravan genaamd,
op het toneel zal verschijnen. Of
er in een later stadium ook een
cabriolet (bijvoorbeeld) zal ver
schijnen is nog onduidelijk.
De nieuwe wagens bieden een
grote motorenkeuze waarvan de
viercilinder 1.6 liter grote kracht
bron de kleinste is. De top van de
reeks wordt gevormd door de
krachtige zescilinder Ecotec-mo-
tor met een inhoud van 2.5 liter.
Natuurlijk zullen er ook diesel
versies in het programma wor
den opgenomen.
De nieuwe Vectra-reeks heeft een jonge, krachtige uitstraling.
overgenomen en dat de nieuwe De nieuwe Vectra-reeks zal in
Vectra er onmiskenbaar gespier- eerste instantie weer bestaan uit
der en jonger uitziet dan zijn sue- vier- en vijfdeurs modellen ter-
cesvolle voorganger. wijl later een Stationwagon, bij
Niet alleen het uiterlijk van de
nieuwe Vectra is ingrijpend ge
wijzigd, ook het interieur kreeg
een grondige restyling. Een en
ander moet resulteren in een ho
ger comfort en meer veiligheid
voor de passagiers.
De prijzen voor de nieuwe Vec
tra-serie zijn op dit moment nog
niet bekend.
AAGTEKERKE
AUTOBEDR.
DEKKER
Zuidweg 7
01188-3434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemln. 1
01182-2023
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
KLUYFHOUT
Karreveld 4
01185-1991
DOMBURG
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
01188-1487
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
01180-27680
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
SCHMITZ
Noordweg 355
01180-29742
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
KUZEE
J.I. Sandersestr. 70
01184-61498
lx
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE Zn.
Oranjeplein 18
01184-61912
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
01184-64644
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
01189-1456
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
TOUW
Brouwerijstr. 7
01185-1265
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
Statenlaan 244
01180-25663
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
01180-12042
X
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
't ZAND
Koudekerkseweg 14
01180-14711
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
C. HERMES
Gildeweg 11
01184-14346
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
Jac. Brasserstr. 2
01187-1292
lilimH
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
J. KALAND
Zuidstraat 27
01187-1382
ZOUTELANDE
AUTOBEDR.
VOS
Langedam 33
I