UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN, Bovag-bedr^ven mettopservjee! BOVAG KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAWÜ Eindelijk... BMW onthult schitterende 5-serie Frankfurt wordt geboorteplaats nieuwe Vectra Bij de Universele Bovag-bedrijven is meer te vinden m n m' m m m m 03- Na maanden van speculaties en spionagefoto's geeft BMW foto's vrij Universele Autobedrijven Walcheren Meer veiligheid en meer comfort, troeven van de nieuwe lijn Kleinste Opel biedt verrassend veel comfort Corsa CDX, non plus ultra op luxegebied ■ES 1" SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 7 JUNI 1995 Ook voor een nieuwe auto naar de: Kwieker Interieur Sportstand Prijs Interieur De UAW-bedrijven hebben naast de verkoop en onderhoud van auto's meer te bieden van u denkt. Ook voor onderdelen, banden, uitlaten, accu's, enz. kunt u bij vele van de UAW-leden terecht. Zo is de een gespecialiseerd in LPG-inbouw en de ander weer in autoschades. Samen bieden de UAW- bedrijven een pakket aan mogelijkhe den dat zijn weerga niet kent. Kwali teit staat voorop en de BOVAG staat er achter. r0r furt am Main zal maken (14 tot en met 24 september). Deze nieuwe serie auto's in het middelgrote segment is inmiddels al de vierde generatie Vijven die het levenslicht ziet. Steeds bleek de serie een schot in de roos en dat zal stellig bij deze auto ook het ge val zijn. De auto heeft ten opzicht van het voorgaande model een meer gedrongen carrosserie, ge heel naar de mode van de tijd lijkt het wel. Daardoor komen de lijnen uiterst krachtig over en dat is na tuurlijk precies wat BMW bedoelt, want van oudsher zijn BMW's sportieve krachtige wagens. De nieuwe 5-serie zal in eerste aanleg met een viertal motoren worden aangeboden, drie benzine varianten en een dieselversie. De minst kostbare versie zal ongetwij feld de 520i zijn, in de reeks opge volgd door de 523i, die de motor van de 3-serie krijgt. De voorlopige top of the line is de uiterst krachtige 528i, maar het ligt in de lijn der verwachting dat met tertijd nog snellere en krachtiger versies het levenslicht zullen zien, net zoals dat met de oude serie het Nieuwe krachtige lijnen a la 7-serie voor de nieuwe Vijfserie van BMW. geval was. De, voorlopig, enige dieselmotor die wordt aangeboden Het was het laatste model uit de - speculeerde de pers over het ge- ste middenklasse segment en te- is de 525 tds, met turbo en inter- oude range (met uitzondering van zicht en kiekten papparazzi dat het genstrever van, bijvoorbeeld, de cooler. de weinig verkopende 8-serie die een aard had. Maar het volledig nieuwe E-klasse uit Stuttgart. Wanneer de levering van de mo- wellicht niet vervangen wordt), de ongecamoufleerde model was niet Veel heeft het Beierse concern he- dellen op gang gaat komen is nog 5-serie die al sinds 1988 in produk- eerder te zien. BMW gaf onlangs laas nog niet bekendgemaakt over niet bekend gemaakt. Ook over de tie was en dus was ook deze wagen de persfoto's prijs van de nieuwe de auto die zijn officiële debuut op verwachte prijzen laat de impor- aan vervanging toe. Maandenlang 5-serie. een autoreeks in het hoog- de autotentoonstelling van Frank- teur nog niets los. de indruk dat het allemaal nóg harder ging. De CDX-versie is slechts verkrijg baar met een 1.4 liter zestienklep- pen motor die op vol vermogen de oren ook vol vermogen geeft. Dat laatste was eigenlijk een beetje een dissonant in het uiterst pretti ge karakter van de Corsa CDX. Zelfs bij stationair draaien heeft de motor iets van het geluid van een moderne dieselkrachtbron. Op de achtergrond dus, maar nog wel hoorbaar en nét iets sterker dan van een reguliere benzinemo tor. In het verdere verloop van de rit wen je wel aan het geluid, dat niet bovenmatig overheerst ver der. Maar het prettigst rijdt de Corsa automaat als het vermogen niet teveel hoeft te worden aange sproken waardoor de kick-down niet hoeft te worden gebruikt. Rustig toerend krijg je zelfs be hoefte aan een cruise-control, maar dat gaat Opel toch te ver. BOVAG-leden met zekerheid De Opel Corsa CDX. Sedert jaar en dag roepen fabri kanten van automobielen dat au to's in de toekomst zeker kleiner zullen gaan worden. Op interna tionale tentoonstellingen sparen zij kosten nog moeite om het pu bliek de verfijnde kleintjes te laten zien, volgepakt met de meest ex travagante luxe. De praktijk is in veel gevallen echter anders. Au to's groeien nog steeds en veel kleintjes hebben lang niet de ver fijningen waar we onderhand aan gewend zijn (of graag aan willen wennen). Opel bracht enige tijd geleden een topversie op comfort- gebied op de markt die het ideaal al enigszins begint te benaderen. Een compacte, maar wel grappige koets, een fel motortje en boorde vol heerlijke luxe. Een rij-impres- sie van de Corsa CDX met auto matische versnellingsbak. De Corsa CDX geldt voor het Duitse merk als het non plus ultra op comfortgebied, zij het dat het geheel in een mini-maatje is gego ten. De Corsa is zolangzamerhand een geweldig populair wagentje geworden en juist geschikt voor diegenen die de Astra in de loop der jaren te duur is geworden of die gewoonweg minder behoefte heeft aan een dergelijk groter mo del. Met de introductie van de CDX kunnen mensen wel genie ten van de gevarieerde uitrusting die een groter model soms met zich meebrengt. De buitenzijde van de auto ziet er op zichzelf niet spectaculair anders uit dan van een andere, meer basa le, Corsa. Bumpers in dezelfde tint als de carrosserie verraden dat het hier om een van de luxere typen gaat, maar verder is er, bijvoor beeld, niet bijster veel chroom aan het wagentje te ontdekken of het zou de aanduiding 'CDX' op de voorportieren moeten zijn. Metal- lic/micatallic lak is op dit model standaard. Via een centraal ver- en ontgren- delsysteem kan het portier worden geopend en in het interieur bevin den zich de meest spraakmakende extra's voor een dergelijke wagen met bescheiden afmetingen. Om te beginnen heeft de auto twee air bags, een luxueuze velours bekle ding, twee (onder meer) in hoogte verstelbare stoelen, electrisch be- dienbare ruiten vóór, hoofdsteu nen achterin, een stereo audio-in- stallatie, electrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, licht metalen velgen en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, want de uitrusting van dit kleintje is echt heel compleet. De stoelen van dit model Corsa zitten naar behoren en zijn aller wegen verstelbaar. De hoofdsteu nen kunnen wat naar de nek toe getrokken worden, wat overigens nog steeds geen riante steun geeft. Een dergelijke voorziening (hoofdsteunen in het algemeen) is meer een veiligheidsverhogend as pect wanneer de auto onverhoopt van achteren wordt aangereden. Het leren stuurtje heeft een lekke re grip en uiteraard is een bekrach tiging hier standaard. Daarmee stuurt het wagentje heel direct en precies de gewenste bochten in. Ook de rechtuit-stabiliteit is boven alle twijfel verheven. Ook ruimte vpor de benen hebben de passagiers in voldoende mate, zij het dat het achterin allemaal wat krapper aandoet als voorin. Maar wie met vieren reist en ieder een wat kan laten inschikken kan toch zonder bezwaar nog een aar dig eind komen in deze Corsa. Reizigers zullen zich echter wel wat moeten beperken in de keuze van hun garderobe want voor vier personen is de bagageruimte krap toereikend. Het ligt een beetje aan het vermo gen van de bemanning zich bij het inpakken van tassen, koffers zal sowieso niet meevallen, wat in te tomen. De CDX die ik een paar dagen van de importeur te gast had was uitge rust met een automatische versnel lingsbak met vier gangen. Bijzonder voor een dergelijk be scheiden model is de toepassing van een sportieve stand 'S',waar door langer in de versnellingen wordt doorgetrokken wat een po sitief effect heeft op de acceleratie- cijfers. Het effect van een dergelij ke sportstand was zeker merkbaar, maar gaf mede door het sterk in het interieur doordringende geluid Ten opzichte van de achtkleps krachtbron met dezelfde inhoud is de zestienklepper overigens wel een flink stuk kwieker. Zelfs de automatische versie rijdt de acht- klepper er met groot gemak uit. De automaat 'spuit' in een tijd van 13.5 seconden naart een snelheid van honderd kilometer per uur toe, de achtklepper doet daar in geschakelde versie altijd nog vijf tien seconden over, uitgaande van de situatie dat je een zeer ervaren rijd(st)er aan het stuur (en met na me aan de versnellingshendel) hebt zitten. Ook met de topsnel heid van de zestienklepper kom je met honderdtachtig (automaat: 172) kilometer per uur echt kilo meters'vóór te liggen op de hij gend achterop komende achtklep per die zich met een top van 155 km/h (automaat zelfs 145) dik ge wonnen moet geven. Slechts de zestienkleps sportmotor van de GSi steekt in het gamma de Corsa CDX naar de kroon als het op snelheid en acceleratiecijfers aankomt. De CDX-versie van de Opel Corsa is verkrijgbaar voor een vanafprijs van 34.490.-. Voor wie niet wil schakelen komt daar nog eens tweeduizend gulden bij en wie ook 's zomers het hoofd en de rest van het lijf heel koel wil houden met airconditioning betaalt nog eens dik 3500,- extra. Al met al wordt de ultra-luxe Corsa daarmee na tuurlijk knap duur al heb je dan een auto waaraan weinig meer te wensen valt, of het zou een cruise- control moeten zijn. Nee, Opel bouwt nog steeds heel fijne wagens en het is vaak verras send wat je er na verloop van tijd nog voor terug krijgt. Zeker in Ne derland dat wel bijzonder Opel- minded is. Opel heeft onlangs bekendge maakt dat de nieuwe Vectra-serie op de Autosalon van Frankfurt in september aanstaande aan het publiek zal worden voorgesteld. Voorafgaand aan die happening geeft de Duitse fabrikant eind au gustus de internationale pers de gelegenheid al met de wagens te rijden. De nieuwe Vectra-reeks heeft dezelfde stijlelementen als de an dere moderne Opeis. Een wat onopvallend, tijdloos ui terlijk dat echter zeker fraai is om te zien. Binnen de hele Opelreeks was de Vectra het eerst aan de beurt om te worden vervangen. Immers, het 'oude' model was in oorsprong van 1988 en had zijn tijd daarmee wel uitgediend. Op het eerste -gezicht heeft de nieuwe Vectra-reeks zeker veel overeenkomsten met het oude model. Wie beter kijkt ziet dat ook veel Omega-elementen zijn Opel steeds Caravan genaamd, op het toneel zal verschijnen. Of er in een later stadium ook een cabriolet (bijvoorbeeld) zal ver schijnen is nog onduidelijk. De nieuwe wagens bieden een grote motorenkeuze waarvan de viercilinder 1.6 liter grote kracht bron de kleinste is. De top van de reeks wordt gevormd door de krachtige zescilinder Ecotec-mo- tor met een inhoud van 2.5 liter. Natuurlijk zullen er ook diesel versies in het programma wor den opgenomen. De nieuwe Vectra-reeks heeft een jonge, krachtige uitstraling. overgenomen en dat de nieuwe De nieuwe Vectra-reeks zal in Vectra er onmiskenbaar gespier- eerste instantie weer bestaan uit der en jonger uitziet dan zijn sue- vier- en vijfdeurs modellen ter- cesvolle voorganger. wijl later een Stationwagon, bij Niet alleen het uiterlijk van de nieuwe Vectra is ingrijpend ge wijzigd, ook het interieur kreeg een grondige restyling. Een en ander moet resulteren in een ho ger comfort en meer veiligheid voor de passagiers. De prijzen voor de nieuwe Vec tra-serie zijn op dit moment nog niet bekend. AAGTEKERKE AUTOBEDR. DEKKER Zuidweg 7 01188-3434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemln. 1 01182-2023 KOUDEKERKE AUTOBEDR. KLUYFHOUT Karreveld 4 01185-1991 DOMBURG AUTOBEDR. KOPPEJAN Domburgseweg 18 01188-1487 DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN Schuitvlotstr. 11 01188-1370 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 01180-27680 MIDDELBURG AUTOBEDR. SCHMITZ Noordweg 355 01180-29742 OOST-SOUBURG AUTOBEDR. KUZEE J.I. Sandersestr. 70 01184-61498 lx OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE Zn. Oranjeplein 18 01184-61912 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 01184-64644 GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 01189-1456 KOUDEKERKE AUTOBEDR. TOUW Brouwerijstr. 7 01185-1265 MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN Statenlaan 244 01180-25663 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 01180-12042 X MIDDELBURG AUTOBEDR. 't ZAND Koudekerkseweg 14 01180-14711 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 01184-65262 VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 VLISSINGEN AUTOBEDR. C. HERMES Gildeweg 11 01184-14346 WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 lilimH VLISSINGEN AUTOBEDR. HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 WESTKAPELLE AUTOBEDR. J. KALAND Zuidstraat 27 01187-1382 ZOUTELANDE AUTOBEDR. VOS Langedam 33 I

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 9