'Spiraalvlucht' in WC Overvaren zonder natte voeten te halen Zwartebessendag in Borsele Van Euromast naar Eiffeltoren MOOI DAT ER NOG WAD IS Nieuwe uitgave in serie: 'In Oude Ansichten' Nationale Stoomtreindag De Mikke krijgt 5.000,- van Postcode Loterij voor aanschaf afzuiginstallatie Expositie over veerverbindingen Westerschelde door de eeuwen heen ...MAAR WE MOETEN ER WEL VOOR BLIJVEN KNOKKEN! SCHELDEBODE VAN DINSDAG 23 MEI 1995 311 Fietsroute voert langs telers en verwerkers VLISSINGEN Van 24 mei tot en met 1 oktober 1995 is in het Stedelijk Museum de expositie „Schip per mag ik overvaren, van veerboot tot tunnel" te zien. Raderboot Hangbrug 't Siepje GOES - Hemelvaartsdag (25 mei) is traditiegetrouw Natio nale Stoomtreindag. De Stoomtrein Goes-Borsele biedt op die dag iets bijzonders want er rijden dan extra treinen door Zuid-Beveland. Zoals een avondtrein naar Oudelande die door twee stoomlocomotieven wordt getrokken. Een daarvan is de nummer 3 Bison (bouw jaar 1928), die na een grondige restauratie weer terug is bij de SGB. Bison trekt ook de trein die om 13.30 uur vanuit Goes vertrekt naar Hoedekenskerke. De eerste trein, getrokken door loc nummer 4, vertrekt om 11.30 uur vanaf het SGB-per- ron te Goes en om 14.45 uur vertrekt er weer een trein uit Goes. Onderweg zullen de trei nen elkaar diverse keren passe ren. Neem dus vooral uw foto toestel mee. Als extra attractie zal de trein die om 14.45 uur uit Goes vertrekt, op de terugweg gedeeltelijk worden getrokken door beide stoomlocomotieven. Een unieke belevenis vormt de speciale avondstoomtrein die om 19.00 uur uit Goes vertrekt. Deze wordt over het hele traject getrokken door twee locomotie ven. Tevens is het mogelijk in deze trein te dineren is het sfeervolle restauratie-rijtuig. Inlichtingen hierover via tele foonnummer 01100-28307. De treinen overdag rijden naar Hoedekenskerke (11 kilometer vanaf Goes), waar het naast het station gelegen nieuwe natuur- en landschapspark gratis kan worden bezocht. De avondtrein rijdt via Hoedekenskerke door naar Oudelande. Overstappen van de ene op de andere trein is mogelijk. Een dagkaart (geldig op 25 mei op alle treinen, alleen tweede klasse) kost f 20. De treinen vertrekken vanaf het nieuwe SGB station te Goes, vlakbij het NS station. Voor de automobilisten: volg de P+R aanduidingen op de ANWB borden. Er is gratis parkeerge legenheid. MIDDELBURG Vogelasiel De Mikke heeft van de Nationa le Postcode loterij vijfduizend gulden gekregen om een afzuig installatie aan te schaffen die de gezondheid van de vrijwilli gers moet beschermen. De Mik ke moet er echter zelf ook nog een paar duizend gulden bijleg gen. Bij het schoonmaken van olie vogels komen schadelijke stof fen vrij die door de vrijwilligers ingeademd worden. De mede werkers van de Mikke dragen uit voorzorg wel altijd stofkap jes voor de mond maar volgens beheerder Coby Louwerse is dat niet voldoende. „Als je het kapje afzet ziet het helemaal zwart dus dan weet je wel dat de dampen van olie en lijm niet gezond zijn. We hebben ook al tijd last van irritaties rond de ogen, ook al staat er de hele tijd een raam ventilator te draaien." De Postcode Loterij werd op het gemis geattendeerd doordat een asielhoudster in Friesland ernstige klachten had gekregen na het schoonmaken van olie vogels. De afzuiginstallatie is volgens Coby Louwerse dan ook een must. Het betekent wel dat De Mikke weer op zoek moet naar geld want het bedrag van de Postcode loterij, 5.000, is niet voldoende om de afzuig installatie te betalen. „Ik heb net vorige week gesproken met een man die berekend heeft hoe groot onze installatie moet zijn en toen bleek al direct dat er nog een paar duizend gulden bij moet." GOES - In de serie 'In Oude Ansichten' is bij de Europese Bibliotheek in Zaltbommel ver schenen een boekje over de dor pen Baarland, Driewegen, Elle- woutsdijk en Ovezande, samen gesteld door Anette Kuiper en Leen Moerland. Zij kregen daarbij medewerking van B. Vermeule uit Ovezande en A.P. Willeboordse, archivaris van de gemeente Borsele. Het boekje over 'grootmoeders tijd' telt 38 foto's met daarbij een beschrijving hoe het er alle maal toeging op genoemde dor pen in de Zak van Zuid-Beve land. Oude prenten of tekenin gen uit een ver verleden geven een beeld over het ontstaan van de dorpen en uit een recenter verleden (na 1900) is ook aardig gespit door de samenstellers. Leven en werken onder vaak moeilijke omstandigheden brengen arbeiders in beeld, als mede hun bestuurders en ande ren die leiding moesten geven in die tijd van voor de tweede we reldoorlog. Dorpstafereeltjes van kinderen en ouderen, die ook konden feestvieren, zijn in teressant in dit boekje, evenals de schoolfoto's en die van ker ken of andere gebouwen. Ook het fort van 'Ellesdiek' is daar bij niet vergeten. Uiteraard speelt ook de klederdracht weer een belangrijke rol in dit 'boek je van toen'. Met het ontwerp 'La Vrille' heeft Henk Urselmann (30) de Hema Ontwerpwedstrijd w.c.-borstel 1994/1995 gewonnen. De naam van de borstel is vertaald 'spiraalvlucht'. Volgens de ontwerper worden de bestaande klachten en problemen van de consument rond de w.c.borstel veroorzaakt door de borstelha ren. In zijn visie moet de borstel zich aan kunnen passen aan de vorm van het toilet en de oppervlakte schoon schoonschr- apen. Dat moet dan zonder borstelharen kunnen, namelijk door een flexible vorm voorzien van een ruw reliëf. Omdat de borstel onder de w.c.rand moet kunnen komen koos hij voor een spiraal. De schuinte in het ontwerp zorgt ervoor dat de ge ringe hoeveelheid water aan die 'borstel' blijft hangen. Na be studering van werkingsprincipes en materiaalkeuzes vond de jury dat de ontwerper op alle mogelijke bezwaren een ant woord gaf. Haar mening: „Hier kan een nieuw product staan. De vormgeving is verrassend en in wezen zeer eenvoudig." Al vanaf de middeleeuwen zijn er veerverbindingen over de Westerschelde. Plannen voor een vaste oeververbinding tus sen Zuid-Beveland en Walche ren en Zeeuwsch Vlaanderen zijn er sinds 1931. In deze expo sitie wordt aandacht besteed aan beide ontwikkelingen. De geschiedenis van de veerverbin ding begint in de middeleeuwen en de verbinding wordt op dit moment nog steeds door de Provinciale Stoombootdiensten uitgevoerd. Een tunnel onder de Westerschelde wordt mogelijk werkelijkheid. Zeeland bestond tot enkele de cennia geleden uit een groot aantal eilanden. Voor vervoer was men afhankelijk van veer schepen. Het waren vaak kleine schepen, die zowel vracht als passagiers vervoerden. Al in 1312 was er een vaste veerman, die vanuit Vlissingen een veer- verbinding op Vlaanderen on derhield. De veerman werd be noemd door de graaf van Hol land. Aan het eind van de zes tiende eeuw had de stad Vlis singen het recht omde verbin ding van de stad met het aan de overzijde gelegen Breskens te onderhouden. De stad stelde schippers met steigerschuiten aan. In de achttiende eeuw werd deze vaart zelfs in een ordon nantie geregeld. De scheepjes vertrokken uit de Vlissingense haven en zeilden naar Breskens. Daar werden de passagiers op het strand afgezet. Tot het be gin van de negentiende eeuw had Breskens geen haven. De steigerschuiten waren platbo dems om zo ver mogelijk het strand op te komen. Menig pas sagier zal echter met natte voe ten aan land zijn gegaan. IN 1828 gaf het bestuur van de provincie Zeeland aan een par ticulier toestemming een stoombootdienst te onderhou den. De raderboot die men in gebruik nam, kon echter niet op het strand landen en maakte gebruik van een haventje, dat kort daarvoor aangelegd was. het was niet meer dan een smal le, ondiepe geul met een steile oever waaraan het schip af moest meren. De stoomboot- dienst werd door een particu lier uitgevoerd, maar met subsi die van de provincie en van ge meenten. Zonder deze bijdra gen bleek exploitatie niet haal baar. Om te voorkomen dat het veer zou worden opgeheven stelde de provincie Zeeland zich garant voor de exploitatie. De provincie kocht de schepen, maar besteedde het onderhoud uit. In 1866 besloten Gedepu teerde Staten om ook de exploi tatie in eigen handen te nemen. De veerverbinding werd een provinciale dienst. Sinds die tijd namen de veerdiensten toe en voer men ook naar plaatsen als Walsoorden en Temeuzen. Met de komst van de auto en de ontsluiting van Walcheren door de aanleg van de Sloedam ontstond de noodzaak om meer dan alleen passagiers te vervoe ren. in 1916 werd de „Luctor en Emergo" geschikt gemaakt voor autovervoer. Het gebruik hiervan nam zo snel toe dat in 1926 het dek van dit schip werd verlengd en in 1928 werd een voor Zeeland nieuw type veer schip in dienst genomen, de „Koningin Wilhelmina". Auto's en passagiers kwamen aan de voorzijde van deze veerpont op het schip en verlieten aan de overkant van de Westerschelde het schip aan de achterkant. In Vlissingen werd een nieuwe aanlegplaats gebouwd en in Breskens bouwde men een ge heel nieuwe haven. Vanaf die tijd maakt men gebruik van dergelijke schepen. Sinds de ja ren tachtig varen er tussen Vlis singen en Breskens dubbeldek kers. Hoewel door plannen voor een vaste oeververbinding de veer verbinding steeds ter discussie Scheepstekenaar Naerebout maakte schetsen van futuristische schepen aangedreven door windkracht wordt gesteld, zijn er altijd plannen voor nieuwere schepen gemaakt. De scheepstekenaar Naerebout maakte schetsen van futuristische veerschepen aan gedreven door windkracht. Door de aanleg van dammen en bruggen zijn veel veerverbin dingen verdwenen. Alleen over de Westerschelde varen nog veerboten. Ook deze laatste veerverbinding wordt nu be dreigd door de aanleg van een tunnel onder de Westerschelde. Het idee van een vaste oever verbinding met Zeeuws Vlaan deren is niet nieuw. Al in 1931 werd een ontwerp gepresen teerd door zakenlieden uit Goes. De waterbouwkundige Willem van der Hooft maakte een ontwerp met afgezonken tunnelelementen tussen Baar land en Terneuzen. Van der Hooft maakte een schilderij om de tunnel te pro moten. De Goese zakenlieden werden in Den Haag niet se rieus genomen en de tunnel kwam er niet. in de jaren zestig kwam men met een brug-tunnel combinatie tussen Kruiningen en Perkpolder. in 1954 werd op initiatief van de Kamer van Koophandel Zeeuws Vlaande ren een onderzoek ingesteld naar de haalbaarheid van deze verbinding. Pas in 1969 kwam de stichting Vaste Oeververbin ding Westerschelde met een rapport. De provincie Zeeland besloot mee te werken en aller lei mogelijkheden werden be studeerd. tunnels, bruggen en alle vormen daartussen. Even leek het erop dat Zeeland een schitterende hangbrug rijker zou worden, in 1978 nam het Rijk de beslissing om groen licht te geven, op het laatset moment werd het project echter afgeblazen. Terwijl de stukken al werden opgeborgen in de ar chieven nam de provincie Zee land het initiatief om toch weer een poging te doen. op dit mo rnet ligt er een voorstel voor een geboorde tunnel van Temeuzen naar Ellewoutsdijk. Op de expositie wordt aan de hand van modellen, kaarten en bouwtekeningen de geschiede nis van de veerverbinding tus sen Vlissingen en Breskens be licht en aan de hand van ar tists-impressions, en ontwerp- schetsen wordt een beeld gege ven van de vele ontwerpen voor een brug of tunnel en van de technieken die gebruikt zullen worden bij een geboorde tun nel. MIDDELBURG Van 24 tot en met 27 mei wordt voor de vierde keer de Rotterdam-Pa rijs-Loop (ROPA Run) gehouden, een prestatieloop van Rotterdam naar Parijs waarvan de op brengst bestemd is voor een goed doel. Dit jaar doen 60 teams mee, waaronder een team van me dewerkers in het gevangeniswezen. James Malawauw, werkzaam in gevangenis de Torentijd is één van hen. De opbrengst van de sponsorloop in de voorgaande jaren werd zo'n f 650.000, bijeengelopen gaat naar de Daniël de Hoedkliniek in Rotterdam en is bestemd voor een palli- atieve zorgunit. Dit is een nieuw te creëren afdeling in het ziekenhuis die patiënten, die niet meer naar huis kunnen, het gevoel geven 'thuis te zijn in het ziekenhuis'. De deelnemers zijn zich al maanden aan het voorbereiden op de estafetteloop van 528 km. Sponsors kunnen zich nog aan melden via de 'Torentijd'. Op de foto het team van het gevangeniswezen. James Malalauw draagt nummer 72. De Waddenvereniging blijft knokken voor het sprookjesachtig mooie waddengebied. Uw steun is daarbij onmisbaar! Word daarom Vriend van het Wad (voor slechts 25 gulden per jaar). Als welkomstgeschenk ontvangt u de handige Strandwaaier: prachtige kleurenfoto's en gedetail leerde beschrijvingen van al uw strandvondsten. Stuur de bon vandaag nog op! .rfSS^SSv, 10 JAAR KNOKKEN VOOR Dl WADDEN Ik word 'Vriend van het Wad' (f25,- per jaar) en ontvang de Jubileumkrant en de Strandwaaier. i Naam i Adres Postcode Plaats i Stuur deze bon aan: Waddenvereniging, Antwoordnummer 90, 8800 XT Harlingen (postzegel hoeft niet) i HEINKENSZAND - Ruim driekwart van het Nederlandse areaal zwarte bessen wordt ge teeld in de gemeente Borsele. Onderzoek en jarelange erva ring hebben aangetoond dat de vruchtbare klei, het gunstige klimaat en de vele zonuren de zwarte bes hier zijn volle rijp heid, smaak en kleur geven. Dat aan de Zeeuwse zwarte bes ver rassend veel te beleven valt wordt duidelijk op zaterdag 27 mei, wanneer in Heinkenszand de eerste echte 'Zwartebessen dag' wordt gehouden. Een spor tieve fietstocht door de streek, gecombineerd met allerlei boeiende informstie over de zwarte bes en zijn vele toepas singsmogelijkheden. De fietstocht (die ook per auto kan worden gereden) begint en eindigt in Heinkenszand. Vanaf 10.00 uur kan in een speciale tent de routebeschrijving wor den opgehaald. Na de feestelij ke opening door de commissaris van de koningin drs. W.T. van Gelder en het hijsen van een speciaal voor deze dag ontwor pen vlag, kunnen de eerste deel nemers aan hun rondje 'zwarte bes' beginnen. De tocht leidt eerst naar Nisse, waar de deelnemers kennis kunnen maken met de werkwij ze van één van de 29 zwartebes- sentelers, tekst en uitleg over de machines en het bekijken van de struiken op de akker geven hiervan een goed beeld. De tweede tussenstop is in 's- Heerenhoek waar 't Siepje open huis houdt. Dit ambachtelijk, kleinschalig bedrijf is gespeica- liseerd in het bereiden van jams, sauzen, chutneys en ande re exclusieve produkten (zon der toevoeging van kunstmati ge conserveringsmiddelen en kleurstoffen) waarin de zwarte bes de hoofdrol speelt. Diverse lekemijen kunnen ter plekke worden geproefd In Nieuwdorp nodigen Lou en Tonny Boonman hun gasten uit voor het proeven van een glaas je rode Borselse bessenwijn. Hun wijnmakerij geniet intus sen grote bekendheid en is te bezichtigen. Deze volle, pittige wijn doet volgens kenners aan Port denken. Zowel bij 't Siepje als bij de wijnmakerij krijgen de bezoekers een miniatuur flesje of potje cadeau. De laatste pleisterplaats is Stel- leplas waar deelnemers zich te goed kunnen doen aan een kop je koffie met zwartebessenge- bak; het tweede kopje is gratis. Echte Bakker Jan Rijk heeft als een van zijn specialiteiten zwartebessengebak te koop in zijn winkel aan de Dorpsstraat in Heinkenszand. Dat de zwarte bes ook op een andere manier in de flas kan bewijst de firma Dirkzwager. Deze Schiedamse distilleerderij vervaardigt op geheel ambach telijke wijze van de zwarte bes een uitstekende 'Crème de Cas sis de Zélande'. De bereiding vindt plaats in traditionele va ten waar de bessen worden ge trokken op de fijnste alcohol waardoor de natuurlijke fris heid behouden blijft en een prachtige dieprode kleur wordt verkregen. Voor wie niet aan de 'zwartebessendag' kan deelne men is er één stroost: alle bo vengenoemde produkten zijn ook verkrijgbaar bij delicates sen-specialist 'De Koebel' aan de Dorpsstraat in Heinkens zand. Elke deelnemer aan de Zwarte bessendag maakt kans op een waardebon verborgen in de routefolders, die recht geeft op een fles Crème de Cassis, een fles bessenwijn of een potje chutney met recept. De prijzen zijn na afloop af te halen bij 'De Koebel' die verder per groep of gezin, na afloop van de fiets tocht, een miniatuurflesje Crè me de Cassi de Zélande uitreikt. Zwartebessenstruiken in de Zak van Zuid-Beveland. i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 11