HEBll Gm RE-CARS MEDEDELING Vol programma Zeeuwse ringrijders ns .DumengDE De wijkagent keert terug De braamsluiper „SWING THING" Jï a> Sluipweg COMBI MAGNETRON GROTE KOELKAST m KERAMISCHE KOOKPLAAT VLAKSCHERM AFZUIGKAP AUTOTELEFOON 32 c' /?- "3 «PLUS Handelsweg 20 - Vlissingen Tel. 01184 - 79999* Fax 01184 - 66800 WOENSDAG 17 MEI 1995 Rekenwerk C cö Brmmm, brrmmm Engeland SUPER LUXE SET l.w.v. 6000- GOES: RINGBAAN WEST 2b - 01100-16451 Cobraclub Zoekt u een In verband met Hemelvaart verschijnt De Scheldebode in die week op dinsdag 23 mei. Advertenties voor deze uitgave dienen uiterlijk vrijdag 19 mei a.s. om 12.30 uur in ons bezit te zijn; redactiekopij uiterlijk vrijdag 19 mei om 9.00 uur. Vrijdag 19 mei HYDRAULIEK - PNEUMATIEK - APPENDAGES - SLANGEN SCHELDEBODE 100e JAARGANG. VERSCHIJNT WEKELIJKS GRATIS HUIS-AAN-HUIS IN DE GEMEENTEN: VALKENISSE, VLISSINGEN, WESTKAPELLE, ARNEMUIDEN, DOMBURG, MARIEKERKE, MIDDELBURG EN VEERE. TOTALE OPLAGE: 47.700 EX. DE SCHELDEBODE IS EEN UITGAVE VAN DE STEM WEEKBLADEN. KANTOOR: SCHELDESTR. 7-9 - VLISSINGEN - POSTBUS-5051 - 4380 KB VLISSINGEN. 301 KOUDEKERKE Negenendertig toprijders verschijnen zaterdag aan de start voor het erekampioenschap van de Zeeuwse Ringrijders Vereniging. De overigen klassementswedstrijden zijn in Kapelle, waar de eerste klassers rijden, in Aagtekerke waar de strijd in de tweede klas losbrandt en in Grijps- kerke waar de derdeklasser de ring steken. Alle wedstrijden beginnen om 8 uur. Het ringrijseizoen, dat loopt van mei tot en met september kent ook dit jaar een overladen programma met veel wedstrijden en demonstraties. De toprijders van de Zeeuwse Ringrij ders Vereniging halen al in januari hun l^ns en ringen uit de kast om te oefenen. De eerste maanden doen ze dat meestal te voet om het zight op de ring en een vaste hand aan de lans te verbeteren. Sommige rijders lopen da gelijks dertig tot zelfs honderd beur ten. Bij het aanbreken van de lente wordt het oefenbaantje bij de boederij of het huis opgeknapt en begint het oe fenen te paard. Deze training resul teert bij sommigen tot een bijna per fecte samenwerking tussen mens en dier. En dat is bij een wedstrijd op hoog niveau, zoals in de ereklas, een vereiste. Bij de wedstrijd in Koudekerke van aanstaande zaterdag is het eerste drie tal van Gapinge de grote favoriet. De afgelopen vijftien jaar werden de rij ders van Gapinge maar liefst tien keer kampioen, sinds 1990 onafgebroken. Ook de andere rijders uit Gapinge staan hun mannetje. In de eerste en in de tweede klas wordt de titel ook ver dedigd door rijders van Gapinge. Al leen in de derde klas waren vorig jaar geen winnaars uit Gapinge, daar won Koudekerke de kampioenstitel. Medio juli wordt op het Middelburgse Molenwater de eerste folkloristische dag gehouden, met een grote ringrijde- rij en ringrijden met sjezen. De rijders zijn bij deze gelegenheid allen in Zeeuws kostuum gestoken. Vedetten bij het sjezenrijden zijn broer en zus Meijers die drie jaar achtereen de wis selbeker mee naar huis namen. In 212 beurten misten zij geen enkele ring en dat kan gerust een topprestatie ge noemd worden. De concurrentie staat echter niet stil en het belooft dit jaar een spannende strijd te worden. Eind juli is er in Vlissingen een gecom bineerde ringrijderij mèt rijders uit de vierde klas, een sjezenrijderij en een vrije wedstrijd, en op 10 augustus wordt op het Middelburgse Molenwa ter gestreden om de Koninklijke Be kers, voor de meeste rijders het hoogst haalbare. Het bronzen beeldje dat ko ningin Beatrix in 1980 aan de vereni ging schonk wil ie dere rijder een keer winnen. Wie het beeldje drie keer op rij wint, of vijf keer in totaal mag het houden. De beste kaarten daarvoor heeft Lou Willemse die deze prijs in '84, '86. '87 en '94 in de wacht sleepte. Willemse is dus de te kloppen man. Het ringrijseizoen wordt eind sep tember afgesloten met een vrije sje- zenringrijderij in Grijpskerke. Deze wedstrijdklasse rouleert sinds 1990 over de dorpen op Walcheren. Vorig jaar ging de over winning verras send naar Simon en Esther Lous, vader en dochter. Esther wist bij die gelegenheid voor het eerst in haar carrière alle 68 ringen in een wedstrijd te steken. Naast deze wedstrijden geeft de Lou Willemse won vorig jaar voor de vierde keer het bronzen beeldje van Beatrix. Wint hij dit jaar weer de wedstrijd op het Molenwater om de Koninklijke Bekers, dan mag hij het kleinood houden. Zeeuwse Ringrijders Vereniging ver spreid over het seizoen nog een aantal demonstraties in klederdracht. De eerstvolgende demonstratie is in 'Berg en Dal' bij Apeldoorn op 17 juni. Tij dens een demonstratie wordt een vol ledige wedstrijd over 24 beurten gere den: „Je moet er echt gek van zijn Door Johanna Brouwer MIDDELBURG „Toen de wagen pas ge spoten was reed ik er op een dag mee naar m'n werk. Onderweg werd ik staande gehouden door een man die me erop wees dat m'n ene achterlichtje feller brandde dan het andere." Dat soort dingen krijg je als in een opval lende auto rijdt. En Peter Meijers heeft een heel op vallende: een Cobra 427. Geen originele maar een replica die hij in vijf jaar tijd eigenhandig in elkaar gezet heeft. Knutselen aan auto's en moto ren deed Peter van jongs af aan, samen met zijn broer. „We woonden toen op Amestein waar m'n vader een bedrijf had. Er was dus plek zat om te sleu telen. In 1985 ging pa verhuizen naar de Dam en hij stelde ons voor de keus: 'jullie mogen wel mee verhuizen, maar al die troep niet'. Toen zijn we uit gaan kijken naar een ander on derkomen en dat hebben we hier gevonden in een pakhuis in de binnenstad. Eerst hebben we op de bovenverdiepingen twee woningen gebouwd, een voor m'n broer en een voor mezelf en m'n vrouw Maartje. Toen de woning vijf jaar gele den klaar was ben ik met wat meer interesse artikelen over oude racewagens in het alge meen en de Cobra in het bijzon der gaan lezen. De Cobra is een racewagen uit de jaren zestig. Destijds ontworpen door Caroll Shelby om de Corvette en de Ferrari op de racecircuits te verslaan. Dat is hem gelukt. Het record 'van nul tot honderd' stond jarenlang met 5.3 secon den op naam van de Cobra, evenals het record 'van nul tot honderd miles en afremmen tot nul' in dertien seconden. Bij een kennis in Engeland zag ik hoe mooi zo'n wagen is, maar ja je moet wel reëel blijven Peter Meijers poseert met zijn fonkelende Cobra 427. want zo'n auto kost toch al snel honderdtwintigduizend gulden. Maar een Cobra is natuurlijk wel een echte klassieker en hoe meer ik me er in ging verdiepen, hoe interessanter het werd. Op een gegeven moment heb ik zelfs bij een importeur in Hui zen een proefrit gemaakt. Toen was ik natuurlijk helemaal om, maar ja, het geld." Ijverig rekenwerk leerdè Peter dat z'n droom toch gerealiseerd zou kunnen worden als hij de auto zelf ging bouwen. Via een importeur schafte hij zich een body aan en een chassis. „De N Sluipweg, sluiproute, je sluipt weg. Het heeft een wat stiekeme, geniepige klank, maar het kan zonder ver keersdrukte de kortste route zijn tussen punt A en B m met de auto. Alleen zijn de aanwonenden en de andere J verkeersdeelnemers op deze routes niet zo blij met al die auto's. In de Zonnebloemstraat in Goes, die ooit moest dienen als oostelijk deel van de ontsluitingsrou te, zijn ze vijf- tot zesduizend auto's per dag allang beu. Er worden misschien maatregelen getroffen zoals weg versmallingen en paddestoelen. Van de week kwam ik met de auto ergens in Brabant bij een lage verkeers drempel en een dertig-kilometer-bord. Daar hoefde je niet voor te remmen, dus met ruim veertig er overheen. Er lichtte een bord op met de tekst 'U rijdt te hard', be dankt voor de tip, denk je dan. Twintig meter na de drempel stond een verkeerslicht dat automatisch op rood sprong omdat ik te hard reed. Toch een goede leer voor de volgende keer. Onlangs hoorde ik dat 's-Heer Hendrikskinderen voor 472.000 gulden op de schop gaat en dat er 27 verkeersremmers aangelegd worden, ten dele om het sluipverkeer uit het dorp te weren. Dat is dan ruim 17.000 gulden per obstakel. Het Rijk verstrekt wel twee ton subsidie dus dat scheelt een slok op een borrel en het sluipverkeer Sinoutskerkseweg/Velluweweg/Rijksweg is ge blokkeerd. Sluipverkeer, daar is het woord weer. Met de ver- keershindemissen zal er heel wat veranderen in 's-Heer Hen drikskinderen. „Zelfs de naam", zo vertrouwde mij een inwo ner van het dorp toe. „Dat wordt straks 's-Heer HendriksHin- deren. Cameleon. 0> body is trouwens van polyester, de originele Cobra is van alumi nium gemaakt, maar dat werd veel te duur. En dan heb je een body en een chassis in de werkplaats en dan moet je zelf aan de slag. Geluk kig zit er een boek bij waar in staat hoe het moet en hoe het kan, want sommige dingen zijn verplicht en andere weer niet. Zo moest er bijvoorbeeld per se een gastank ingebouwd worden omdat er zo'n zware motor in zit. Een gewone benzine-motor zou te veel vervuilen." Het eerste onderdeel dat Peter aan het chassis zette was de voor- en achterwielophanging. „Die heb ik uit een oude Jaguar gesloopt, helemaal uit elkaar gehaald en met behulp van een Jaguar-handboek helemaal ge-, reviseerd." Toen de motor. „Ik wilde er een V-8 van General Motors in heb ben en die heb ik ergens in een oude Chevrolet gevonden. Die motor heb ik ook weer helemaal uit elkaar gehaald en opge knapt. Ik had er wel onderdeel tjes voor nodig die, omdat ze in Nederland niet verkrijgbaar waren, in Amerika besteld moesten worden. De adressen haalde ik uit tijdschriften. Ge lukkig werk ik bij een bedrijf dat internationale betrekkin gen heeft en kon ik vrij makke lijk onderdelen importeren. Als je dat allemaal als particulier moet doen duurt het veel langer en ben je ook veel meer geld kwijt. Nu heb ik de hele auto voor on geveer vijftigduizend gulden kunnen bouwen. Koop je alles in Nederland dan ben je zeker tachtigduizend kwijt." Zo bouwde Peter gestadig door. Er kwam een versnellingsbak, een differentieel, en de dag brak aan waarop Maartje de fo to maakte die in ieder ik-bouw- zelf-een-auto-fotoboek te zien is: de bouwer met een glimlach van oor tot oor, met het stuur in de hand in z'n half afgebouwde wagen. Wat je op de foto's niet ziet is dat de bouwer hoogst waarschijnlijk 'brmmm, br- FOTO HARRY DE LANGE roemm' zegt. Maar er moet verder gebouwd worden. Peter reist het hele land door op zoek naar onder deeltjes om de juiste aanslui ting te kunnen maken. Want het komt nogal eens voor dat er iets net niet past. Een heleboel de tails, zoals het dashboard, maakt hij zelf. „Tijdens het bouwen krijg je zo je eigen ideeën over hoe een bepaald de.- tail er uit zou moeten zien. Dat heeft iedere zelfbouwer en het leuke is dat je op zo'n manier allemaal verschillende wagens krijgt. De grote lijn is natuur lijk hetzelfde, en iedere in Ne derland gebouwde wagen heeft een stuurkolorft van BMW en een rembekrachtiger van een Golf GT-i, maar verder'kun je veel zelf kiezen. ADVERTENTIE Bij oonkoop van een complete keuken of de helft van de geld waarde als extra korting HET GROOTSTE KEUKEN- EN SANITAIRCENTRUM VAN ZEELAND EN OMGEVING We zijn regelmatig op vakantie naar Engeland geweest, want dat is echt het Mekka voor zelf bouwers. Er worden daar grote shows gehouden waar honder den auto's staan en waar bergen onderdeeltjes te koop zijn, vaak maar voor een derde van de Hollandse prijs. We hebben er veel chroom onderdelen ge kocht. Ook de bekleding van de stoelen komt uit Engeland. Die werd bij mensen thuis, gewoon in de woonkamer, in elkaar ge zet." Wanneer de badrading is aan gelegd en alles naar behoren functioneert, rest alleen nog het spuiten. De originele Cobra is blauw met brede witte strepen, maar Peter koos voor felrood. Nu toert hij als een vorst door het land, nagekeken door velen. „We krijgen gelukkig weinig afgunstige reacties. Vaak zie je dat mensen hun duim opsteken of spontaan zeggen 'jeetje wat een mooie auto'. Een enkeling probeert wel eens bij het stop licht de strijd aan te gaan wie het eerst weg is maar daar ga ik niet altijd op in. Voor mij is de lol vooral gelegen in het rijden op zich. En dan niet zo hard mogelijk want rijden in een open wagen is behoorlijk ver moeiend. De theoretische top is 225 kilometer per uur maar als je harder dan honderd rijdt be gint alles te klapperen aan je hoofd." Halverwege 1992 werd Peter geconfronteerd met de kente kenaffaire. De wegenverkeers wet werd gewijzigd en dat bete kende dat de Cobra voor 1 ja nuari goedgekeurd moest wor den om nog in aanmerking te. komen tvoor een Nederlands kenteken. Na die datum zou de wagen aan zoveel andere eisen moeten voldoen dat er eigenlijk een heel andere motor met ka- talisator in zou moeten. Peter die tot dan toe dacht dat hij op z'n gemakje de auto af kon bou wen, moest plotseling tempo gaan maken. „Ik wist dat er in Nederland meerdere mensen aan een Cobra aan het bouwen waren en dat iedereen met het probleem zat om de auto zo snel mogelijk voor de keuring ge reed te krijgen. Toen heb ik een advertentie in de Télegraaf gezet 'Cobraclub in oprichting zoekt leden'. Bij de oprichtingsvergadering in Bunnik waren al vijfenveertig mensen aanwezig. We hebben die eerste tijd veel problemen samen opgelost en ook veel steun gekregen van mensen die al zelf rondreden in een Cobra. N.u organiseren we regelmatig ritten door Nederland en af en toe nodigen we een Engelse club uit. Een keer in de maand hebben we een pubmeeting in een restaurant in Renswoude. Maar, niets is verplicht bij de Cobra Club. De rijders zijn ta melijk op zichzelf, geen massa- dieren. Wat opvalt is dat de echtgenotes er achter staan. Dat moet ook wel, want als je vrouw er riiet achter staat kun je niet jaren achtereen 's avonds in de werkplaats zitten." Maartje gaat dan ook altijd mee naar een meeting. „Met de an dere Vrouwen praat ik dan over de auto, de bouwers en al het werk er om heen. Ik vraag of andere mannen ook zo lang hebben staan poetsen en we kij ken vergenoegd naar de man nen, die binnen vijf minuten de motorkap open hebben en er dan met zes man omheen gaan staan." De Cobra Club is een landelijke club. Peter Meijers is de voor zitter en naast hem zijn er nog vier Cobra rijders lid. Allemaal 'bitten by the snake' ADVERTENTIE vanaf 499.- excl. (met afsluiten van abonnement) Klein Vlaanderen 91 -93 s Middelburg tel. 01180-40684 5 STCHTNQ MET ZEEUWSE LANDSCHAP Als je een beetje mee wilt tellen, dan vind je experimenteel toneel fantastisch en hobby je in oude auto's, waarmee je een stukje tech nische archeologie in handen hebt. Wil je tot een bepaalde sociale klasse horen, dan ben je geen cultuurbarbaar, maar cultuurvolger. Bij een braamsluiper ligt dat anders. Ook een braamsluiper is een cultuurvolger, maar meer ingegeven vanuit overlevingsmotie- ven. Het platteland is al lang niet meer, wat het enkele decennia geleden nog was. Bloemrijke landschappen, met geurige vel den, afgewisseld door meidoom- en elzen hagen zijn een zeldzaamheid. Op plaatjes uit Verkade-albums van Jac.P. Thijsse her ken je nog iets van wat toen nog heel gewoon was. Veel vogels oorten haakten dan ook af toen het oude cultuurlandschap veranderde in een flink bemeste agro-woestijn, waar alles in het teken van de produktie staat. Niet alles is kommer en kwel. De braamsluiper is in staat de mogelijkheden die het nieuwe cultuurlandschap biedt te benutten. Als stoffering van nieuwe woonwijken worden dichte hagen en struiken aangeplant. Zelfs lelijke industriewijken verstopt men achter verhullend 'schaamgroen'Een gazonnetje met daarom heen wat doornige struiken en een paar bomen is nu het favoriete onderkomen. De naam braamsluiper is zeer treffend gekozen. Hij houdt er een wat heimelijke levenswijze op na, sluipend door doornige struiken zoals braam, meidoom en duindoorn is hij op zoek naar insecten. Het stiekeme imago wordt ook nog eens versterkt door zijn Boris Boef-achtige uiterlijk, wat hij te danken heeft aan het donkergrijze masker rond om de ogen. Schijn bedriegt echter, warit achter dit masker gaat een alleraar digste vogel schuil. Medio april laat hij zich via een luid ratelende zang, vooraf gaand door een zacht ge prevel horen. De zang doet wat denken aan een hinne- kend paard. Aan het gepre vel dankt hij de bijnaam babbelaartje. En dan maar hopen dat met al dat gezang hij snel een vrouwtje kan versieren, want er is wel haast bij. Binnen een paar maanden moeten twee legsels groot gebracht worden, in augustus wil hij al weer terug naar Afrika. De braamsluiper heeft in verhouding tot veel andere zangertjes weinig last van predatie, de verborgen levenswijze in doornige stmiken biedt veel overlevingskansen. In Zeeland komt de braamsluiper vooral veel voor in de duinstreek en in het meidoomheggengebied bij Nisse. De braamsluiper over wintert in N-O Afrika, in landen als Egypte en Ethiopië. Ook daar voelt hij zich thuis. Van een cultuurschok heeft de braam sluiper nog nooit gehoord. ADVERTENTIE VLISSINGEN De politie op Walcheren is met ingang van zaterdag 13 mei anders gaan werken. Sinds de totstandko ming van de regionale politie was het centrale bureau van het district Walcheren gesitueerd in het politiebureau in Middel burg. Daar bleken toch de nodi ge nadelen aan te kleven. De in deling wordt nu anders. Ook het bureau in Vlissingen fun geert voortaan als uitvalsbasis. De politie hoopt daardoor ef fectiever te werk te kunnen gaan. Ook de wijkagenten ke ren terug: in totaal veertien, respectievelijk voor de dorpen en de verschillende stadswijken in Middelburg en Vlissingen. ADVERTENTIE PORTRETTHEO MAAKT T! FOTOSTUDIO THEO V.D. GENUGTEN vrijlandslrool 75, middelburg (winkelcentrum douwendaele) 01180-40317 In het district Walcheren, één van de drie districten waarin het regionale politiekorps Zee land is verdeeld, werken 120 politiemensen in de geünifor meerde dienst. Sinds januari van het vorig jaar werkten deze politiemensen vanuit Middel burg over heel .Walcheren. Die werkwijze bleek om een aantal- redenen niet te voldoen. Politie mensen werden ingezet in plaatsen die ze totaal niet ken den, wat behalve voor het werk ook niet bevorderlijk was voor het broodnodige contact met de bevolking. Ook betekende het heel wat heen-en-weer gerij van Middelburg naar Vlissin gen. Daarmee gingen, zo bere kende de districtsleiding, dage lijks vier volle mandagen verlo ren. Het district is nu verdeeld in twee basiseenheden, 'Walche ren Noord' en 'Walcheren Zuid'. De basiseenheid Walche ren Noord werkt vanuit het bu- rau Achter de Houttuinen in Middelburg en omvat de ge meenten Middelburg, Arnemui- den, Veere, Domburg, Westka- pelle en Mariekerke. Walcheren Zuid bestaat uit Vlissingen en Valkenisse en heeft het politie bureau aan de Molenstraat in Vlissingen als uitvalsbasis. Het is de bedoeling dat de po litiemensen hun vaak pre ventievewerk op straat-, dorps- of wijkniveau doen, ten zij er noodhulp of dringende as sistentie verleend moet worden. Aangiftes worden zoveel moge lijk direct aan het bureau opge nomen. GOES Oude Vismarkt 2 01100-15426 swingbeat party met live Def La Fresh. i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 1