HEBll
Gm
RE-CARS
MEDEDELING
Vol programma Zeeuwse ringrijders
ns
.DumengDE
De wijkagent keert terug
De braamsluiper
„SWING THING"
Jï
a>
Sluipweg
COMBI MAGNETRON
GROTE KOELKAST m
KERAMISCHE KOOKPLAAT
VLAKSCHERM AFZUIGKAP
AUTOTELEFOON
32 c' /?- "3
«PLUS
Handelsweg 20 - Vlissingen
Tel. 01184 - 79999* Fax 01184 - 66800
WOENSDAG
17 MEI 1995
Rekenwerk
C
cö
Brmmm, brrmmm
Engeland
SUPER LUXE SET l.w.v. 6000-
GOES: RINGBAAN WEST 2b - 01100-16451
Cobraclub
Zoekt u een
In verband met Hemelvaart verschijnt De
Scheldebode in die week op dinsdag 23 mei.
Advertenties voor deze uitgave dienen uiterlijk
vrijdag 19 mei a.s. om 12.30 uur in ons bezit
te zijn; redactiekopij uiterlijk vrijdag 19 mei om
9.00 uur.
Vrijdag 19 mei
HYDRAULIEK - PNEUMATIEK - APPENDAGES - SLANGEN
SCHELDEBODE
100e JAARGANG. VERSCHIJNT WEKELIJKS GRATIS HUIS-AAN-HUIS IN DE GEMEENTEN: VALKENISSE, VLISSINGEN, WESTKAPELLE, ARNEMUIDEN, DOMBURG, MARIEKERKE, MIDDELBURG EN VEERE.
TOTALE OPLAGE: 47.700 EX. DE SCHELDEBODE IS EEN UITGAVE VAN DE STEM WEEKBLADEN. KANTOOR: SCHELDESTR. 7-9 - VLISSINGEN - POSTBUS-5051 - 4380 KB VLISSINGEN.
301
KOUDEKERKE Negenendertig
toprijders verschijnen zaterdag aan de
start voor het erekampioenschap van
de Zeeuwse Ringrijders Vereniging.
De overigen klassementswedstrijden
zijn in Kapelle, waar de eerste klassers
rijden, in Aagtekerke waar de strijd in
de tweede klas losbrandt en in Grijps-
kerke waar de derdeklasser de ring
steken. Alle wedstrijden beginnen om
8 uur. Het ringrijseizoen, dat loopt van
mei tot en met september kent ook dit
jaar een overladen programma met
veel wedstrijden en demonstraties.
De toprijders van de Zeeuwse Ringrij
ders Vereniging halen al in januari
hun l^ns en ringen uit de kast om te
oefenen. De eerste maanden doen ze
dat meestal te voet om het zight op de
ring en een vaste hand aan de lans te
verbeteren. Sommige rijders lopen da
gelijks dertig tot zelfs honderd beur
ten. Bij het aanbreken van de lente
wordt het oefenbaantje bij de boederij
of het huis opgeknapt en begint het oe
fenen te paard. Deze training resul
teert bij sommigen tot een bijna per
fecte samenwerking tussen mens en
dier. En dat is bij een wedstrijd op
hoog niveau, zoals in de ereklas, een
vereiste.
Bij de wedstrijd in Koudekerke van
aanstaande zaterdag is het eerste drie
tal van Gapinge de grote favoriet. De
afgelopen vijftien jaar werden de rij
ders van Gapinge maar liefst tien keer
kampioen, sinds 1990 onafgebroken.
Ook de andere rijders uit Gapinge
staan hun mannetje. In de eerste en in
de tweede klas wordt de titel ook ver
dedigd door rijders van Gapinge. Al
leen in de derde klas waren vorig jaar
geen winnaars uit Gapinge, daar won
Koudekerke de kampioenstitel.
Medio juli wordt op het Middelburgse
Molenwater de eerste folkloristische
dag gehouden, met een grote ringrijde-
rij en ringrijden met sjezen. De rijders
zijn bij deze gelegenheid allen in
Zeeuws kostuum gestoken. Vedetten
bij het sjezenrijden zijn broer en zus
Meijers die drie jaar achtereen de wis
selbeker mee naar huis namen. In 212
beurten misten zij geen enkele ring en
dat kan gerust een topprestatie ge
noemd worden. De concurrentie staat
echter niet stil en het belooft dit jaar
een spannende strijd te worden.
Eind juli is er in Vlissingen een gecom
bineerde ringrijderij mèt rijders uit de
vierde klas, een sjezenrijderij en een
vrije wedstrijd, en op 10 augustus
wordt op het Middelburgse Molenwa
ter gestreden om de Koninklijke Be
kers, voor de meeste rijders het hoogst
haalbare. Het bronzen beeldje dat ko
ningin Beatrix in 1980 aan de vereni
ging schonk wil ie
dere rijder een
keer winnen. Wie
het beeldje drie
keer op rij wint, of
vijf keer in totaal
mag het houden.
De beste kaarten
daarvoor heeft
Lou Willemse die
deze prijs in '84,
'86. '87 en '94 in de
wacht sleepte.
Willemse is dus de
te kloppen man.
Het ringrijseizoen
wordt eind sep
tember afgesloten
met een vrije sje-
zenringrijderij in
Grijpskerke. Deze
wedstrijdklasse
rouleert sinds 1990
over de dorpen op
Walcheren. Vorig
jaar ging de over
winning verras
send naar Simon
en Esther Lous,
vader en dochter.
Esther wist bij die gelegenheid voor
het eerst in haar carrière alle 68 ringen
in een wedstrijd te steken.
Naast deze wedstrijden geeft de
Lou Willemse won vorig jaar voor de vierde keer het bronzen beeldje van Beatrix. Wint hij dit jaar
weer de wedstrijd op het Molenwater om de Koninklijke Bekers, dan mag hij het kleinood houden.
Zeeuwse Ringrijders Vereniging ver
spreid over het seizoen nog een aantal
demonstraties in klederdracht. De
eerstvolgende demonstratie is in 'Berg
en Dal' bij Apeldoorn op 17 juni. Tij
dens een demonstratie wordt een vol
ledige wedstrijd over 24 beurten gere
den:
„Je moet er echt gek van zijn
Door Johanna Brouwer
MIDDELBURG
„Toen de wagen pas ge
spoten was reed ik er op
een dag mee naar m'n
werk. Onderweg werd ik
staande gehouden door
een man die me erop wees
dat m'n ene achterlichtje
feller brandde dan het
andere." Dat soort dingen
krijg je als in een opval
lende auto rijdt. En Peter
Meijers heeft een heel op
vallende: een Cobra 427.
Geen originele maar een
replica die hij in vijf jaar
tijd eigenhandig in elkaar
gezet heeft.
Knutselen aan auto's en moto
ren deed Peter van jongs af aan,
samen met zijn broer. „We
woonden toen op Amestein
waar m'n vader een bedrijf had.
Er was dus plek zat om te sleu
telen. In 1985 ging pa verhuizen
naar de Dam en hij stelde ons
voor de keus: 'jullie mogen wel
mee verhuizen, maar al die
troep niet'. Toen zijn we uit
gaan kijken naar een ander on
derkomen en dat hebben we
hier gevonden in een pakhuis in
de binnenstad. Eerst hebben we
op de bovenverdiepingen twee
woningen gebouwd, een voor
m'n broer en een voor mezelf en
m'n vrouw Maartje.
Toen de woning vijf jaar gele
den klaar was ben ik met wat
meer interesse artikelen over
oude racewagens in het alge
meen en de Cobra in het bijzon
der gaan lezen. De Cobra is een
racewagen uit de jaren zestig.
Destijds ontworpen door Caroll
Shelby om de Corvette en de
Ferrari op de racecircuits te
verslaan. Dat is hem gelukt. Het
record 'van nul tot honderd'
stond jarenlang met 5.3 secon
den op naam van de Cobra,
evenals het record 'van nul tot
honderd miles en afremmen tot
nul' in dertien seconden.
Bij een kennis in Engeland zag
ik hoe mooi zo'n wagen is, maar
ja je moet wel reëel blijven
Peter Meijers poseert met zijn fonkelende Cobra 427.
want zo'n auto kost toch al snel
honderdtwintigduizend gulden.
Maar een Cobra is natuurlijk
wel een echte klassieker en hoe
meer ik me er in ging verdiepen,
hoe interessanter het werd. Op
een gegeven moment heb ik
zelfs bij een importeur in Hui
zen een proefrit gemaakt. Toen
was ik natuurlijk helemaal om,
maar ja, het geld."
Ijverig rekenwerk leerdè Peter
dat z'n droom toch gerealiseerd
zou kunnen worden als hij de
auto zelf ging bouwen. Via een
importeur schafte hij zich een
body aan en een chassis. „De
N
Sluipweg, sluiproute, je sluipt weg. Het heeft een wat
stiekeme, geniepige klank, maar het kan zonder ver
keersdrukte de kortste route zijn tussen punt A en B
m met de auto. Alleen zijn de aanwonenden en de andere
J verkeersdeelnemers op deze routes niet zo blij met al
die auto's. In de Zonnebloemstraat in Goes, die ooit
moest dienen als oostelijk deel van de ontsluitingsrou
te, zijn ze vijf- tot zesduizend auto's per dag allang beu.
Er worden misschien maatregelen getroffen zoals weg
versmallingen en paddestoelen. Van de week kwam ik
met de auto ergens in Brabant bij een lage verkeers
drempel en een dertig-kilometer-bord. Daar hoefde je
niet voor te remmen, dus met ruim veertig er overheen.
Er lichtte een bord op met de tekst 'U rijdt te hard', be
dankt voor de tip, denk je dan. Twintig meter na de
drempel stond een verkeerslicht dat automatisch op
rood sprong omdat ik te hard reed. Toch een goede leer
voor de volgende keer. Onlangs hoorde ik dat 's-Heer
Hendrikskinderen voor 472.000 gulden op de schop
gaat en dat er 27 verkeersremmers aangelegd worden,
ten dele om het sluipverkeer uit het dorp te weren. Dat
is dan ruim 17.000 gulden per obstakel. Het Rijk verstrekt wel
twee ton subsidie dus dat scheelt een slok op een borrel en het
sluipverkeer Sinoutskerkseweg/Velluweweg/Rijksweg is ge
blokkeerd. Sluipverkeer, daar is het woord weer. Met de ver-
keershindemissen zal er heel wat veranderen in 's-Heer Hen
drikskinderen. „Zelfs de naam", zo vertrouwde mij een inwo
ner van het dorp toe. „Dat wordt straks 's-Heer HendriksHin-
deren.
Cameleon.
0>
body is trouwens van polyester,
de originele Cobra is van alumi
nium gemaakt, maar dat werd
veel te duur.
En dan heb je een body en een
chassis in de werkplaats en dan
moet je zelf aan de slag. Geluk
kig zit er een boek bij waar in
staat hoe het moet en hoe het
kan, want sommige dingen zijn
verplicht en andere weer niet.
Zo moest er bijvoorbeeld per se
een gastank ingebouwd worden
omdat er zo'n zware motor in
zit. Een gewone benzine-motor
zou te veel vervuilen."
Het eerste onderdeel dat Peter
aan het chassis zette was de
voor- en achterwielophanging.
„Die heb ik uit een oude Jaguar
gesloopt, helemaal uit elkaar
gehaald en met behulp van een
Jaguar-handboek helemaal ge-,
reviseerd."
Toen de motor. „Ik wilde er een
V-8 van General Motors in heb
ben en die heb ik ergens in een
oude Chevrolet gevonden. Die
motor heb ik ook weer helemaal
uit elkaar gehaald en opge
knapt. Ik had er wel onderdeel
tjes voor nodig die, omdat ze in
Nederland niet verkrijgbaar
waren, in Amerika besteld
moesten worden. De adressen
haalde ik uit tijdschriften. Ge
lukkig werk ik bij een bedrijf
dat internationale betrekkin
gen heeft en kon ik vrij makke
lijk onderdelen importeren. Als
je dat allemaal als particulier
moet doen duurt het veel langer
en ben je ook veel meer geld
kwijt.
Nu heb ik de hele auto voor on
geveer vijftigduizend gulden
kunnen bouwen. Koop je alles
in Nederland dan ben je zeker
tachtigduizend kwijt."
Zo bouwde Peter gestadig door.
Er kwam een versnellingsbak,
een differentieel, en de dag
brak aan waarop Maartje de fo
to maakte die in ieder ik-bouw-
zelf-een-auto-fotoboek te zien
is: de bouwer met een glimlach
van oor tot oor, met het stuur in
de hand in z'n half afgebouwde
wagen. Wat je op de foto's niet
ziet is dat de bouwer hoogst
waarschijnlijk 'brmmm, br-
FOTO HARRY DE LANGE
roemm' zegt.
Maar er moet verder gebouwd
worden. Peter reist het hele
land door op zoek naar onder
deeltjes om de juiste aanslui
ting te kunnen maken. Want het
komt nogal eens voor dat er iets
net niet past. Een heleboel de
tails, zoals het dashboard,
maakt hij zelf. „Tijdens het
bouwen krijg je zo je eigen
ideeën over hoe een bepaald de.-
tail er uit zou moeten zien. Dat
heeft iedere zelfbouwer en het
leuke is dat je op zo'n manier
allemaal verschillende wagens
krijgt. De grote lijn is natuur
lijk hetzelfde, en iedere in Ne
derland gebouwde wagen heeft
een stuurkolorft van BMW en
een rembekrachtiger van een
Golf GT-i, maar verder'kun je
veel zelf kiezen.
ADVERTENTIE
Bij oonkoop van een complete keuken of de helft van de geld waarde als extra korting
HET GROOTSTE KEUKEN- EN SANITAIRCENTRUM VAN ZEELAND EN OMGEVING
We zijn regelmatig op vakantie
naar Engeland geweest, want
dat is echt het Mekka voor zelf
bouwers. Er worden daar grote
shows gehouden waar honder
den auto's staan en waar bergen
onderdeeltjes te koop zijn, vaak
maar voor een derde van de
Hollandse prijs. We hebben er
veel chroom onderdelen ge
kocht. Ook de bekleding van de
stoelen komt uit Engeland. Die
werd bij mensen thuis, gewoon
in de woonkamer, in elkaar ge
zet."
Wanneer de badrading is aan
gelegd en alles naar behoren
functioneert, rest alleen nog het
spuiten. De originele Cobra is
blauw met brede witte strepen,
maar Peter koos voor felrood.
Nu toert hij als een vorst door
het land, nagekeken door velen.
„We krijgen gelukkig weinig
afgunstige reacties. Vaak zie je
dat mensen hun duim opsteken
of spontaan zeggen 'jeetje wat
een mooie auto'. Een enkeling
probeert wel eens bij het stop
licht de strijd aan te gaan wie
het eerst weg is maar daar ga ik
niet altijd op in. Voor mij is de
lol vooral gelegen in het rijden
op zich. En dan niet zo hard
mogelijk want rijden in een
open wagen is behoorlijk ver
moeiend. De theoretische top is
225 kilometer per uur maar als
je harder dan honderd rijdt be
gint alles te klapperen aan je
hoofd."
Halverwege 1992 werd Peter
geconfronteerd met de kente
kenaffaire. De wegenverkeers
wet werd gewijzigd en dat bete
kende dat de Cobra voor 1 ja
nuari goedgekeurd moest wor
den om nog in aanmerking te.
komen tvoor een Nederlands
kenteken. Na die datum zou de
wagen aan zoveel andere eisen
moeten voldoen dat er eigenlijk
een heel andere motor met ka-
talisator in zou moeten. Peter
die tot dan toe dacht dat hij op
z'n gemakje de auto af kon bou
wen, moest plotseling tempo
gaan maken. „Ik wist dat er in
Nederland meerdere mensen
aan een Cobra aan het bouwen
waren en dat iedereen met het
probleem zat om de auto zo snel
mogelijk voor de keuring ge
reed te krijgen.
Toen heb ik een advertentie in
de Télegraaf gezet 'Cobraclub
in oprichting zoekt leden'. Bij
de oprichtingsvergadering in
Bunnik waren al vijfenveertig
mensen aanwezig. We hebben
die eerste tijd veel problemen
samen opgelost en ook veel
steun gekregen van mensen die
al zelf rondreden in een Cobra.
N.u organiseren we regelmatig
ritten door Nederland en af en
toe nodigen we een Engelse
club uit. Een keer in de maand
hebben we een pubmeeting in
een restaurant in Renswoude.
Maar, niets is verplicht bij de
Cobra Club. De rijders zijn ta
melijk op zichzelf, geen massa-
dieren. Wat opvalt is dat de
echtgenotes er achter staan.
Dat moet ook wel, want als je
vrouw er riiet achter staat kun
je niet jaren achtereen 's avonds
in de werkplaats zitten."
Maartje gaat dan ook altijd mee
naar een meeting. „Met de an
dere Vrouwen praat ik dan over
de auto, de bouwers en al het
werk er om heen. Ik vraag of
andere mannen ook zo lang
hebben staan poetsen en we kij
ken vergenoegd naar de man
nen, die binnen vijf minuten de
motorkap open hebben en er
dan met zes man omheen gaan
staan."
De Cobra Club is een landelijke
club. Peter Meijers is de voor
zitter en naast hem zijn er nog
vier Cobra rijders lid. Allemaal
'bitten by the snake'
ADVERTENTIE
vanaf 499.- excl.
(met afsluiten van abonnement)
Klein Vlaanderen 91 -93 s
Middelburg tel. 01180-40684 5
STCHTNQ
MET ZEEUWSE
LANDSCHAP
Als je een beetje mee wilt tellen, dan vind je
experimenteel toneel fantastisch en hobby je
in oude auto's, waarmee je een stukje tech
nische archeologie in handen hebt. Wil je tot
een bepaalde sociale klasse horen, dan ben
je geen cultuurbarbaar, maar cultuurvolger.
Bij een braamsluiper ligt dat anders. Ook
een braamsluiper is een cultuurvolger, maar
meer ingegeven vanuit overlevingsmotie-
ven. Het platteland is al lang niet meer, wat
het enkele decennia geleden nog was.
Bloemrijke landschappen, met geurige vel
den, afgewisseld door meidoom- en elzen
hagen zijn een zeldzaamheid. Op plaatjes
uit Verkade-albums van Jac.P. Thijsse her
ken je nog iets van wat toen nog heel gewoon was. Veel vogels
oorten haakten dan ook af toen het oude cultuurlandschap
veranderde in een flink bemeste agro-woestijn, waar alles in
het teken van de produktie staat. Niet alles is kommer en kwel.
De braamsluiper is in staat de mogelijkheden die het nieuwe
cultuurlandschap biedt te benutten. Als stoffering van nieuwe
woonwijken worden dichte hagen en struiken aangeplant.
Zelfs lelijke industriewijken verstopt men achter verhullend
'schaamgroen'Een gazonnetje met daarom heen wat doornige
struiken en een paar bomen is nu het favoriete onderkomen.
De naam braamsluiper is zeer treffend gekozen. Hij houdt er
een wat heimelijke levenswijze op na, sluipend door doornige
struiken zoals braam, meidoom en duindoorn is hij op zoek
naar insecten. Het stiekeme
imago wordt ook nog eens
versterkt door zijn Boris
Boef-achtige uiterlijk, wat
hij te danken heeft aan het
donkergrijze masker rond
om de ogen. Schijn bedriegt
echter, warit achter dit
masker gaat een alleraar
digste vogel schuil. Medio
april laat hij zich via een
luid ratelende zang, vooraf
gaand door een zacht ge
prevel horen. De zang doet
wat denken aan een hinne-
kend paard. Aan het gepre
vel dankt hij de bijnaam babbelaartje. En dan maar hopen dat
met al dat gezang hij snel een vrouwtje kan versieren, want er
is wel haast bij. Binnen een paar maanden moeten twee legsels
groot gebracht worden, in augustus wil hij al weer terug naar
Afrika. De braamsluiper heeft in verhouding tot veel andere
zangertjes weinig last van predatie, de verborgen levenswijze
in doornige stmiken biedt veel overlevingskansen. In Zeeland
komt de braamsluiper vooral veel voor in de duinstreek en in
het meidoomheggengebied bij Nisse. De braamsluiper over
wintert in N-O Afrika, in landen als Egypte en Ethiopië. Ook
daar voelt hij zich thuis. Van een cultuurschok heeft de braam
sluiper nog nooit gehoord.
ADVERTENTIE
VLISSINGEN De politie op
Walcheren is met ingang van
zaterdag 13 mei anders gaan
werken. Sinds de totstandko
ming van de regionale politie
was het centrale bureau van het
district Walcheren gesitueerd
in het politiebureau in Middel
burg. Daar bleken toch de nodi
ge nadelen aan te kleven. De in
deling wordt nu anders. Ook
het bureau in Vlissingen fun
geert voortaan als uitvalsbasis.
De politie hoopt daardoor ef
fectiever te werk te kunnen
gaan. Ook de wijkagenten ke
ren terug: in totaal veertien,
respectievelijk voor de dorpen
en de verschillende stadswijken
in Middelburg en Vlissingen.
ADVERTENTIE
PORTRETTHEO MAAKT T!
FOTOSTUDIO
THEO V.D. GENUGTEN
vrijlandslrool 75, middelburg
(winkelcentrum douwendaele) 01180-40317
In het district Walcheren, één
van de drie districten waarin
het regionale politiekorps Zee
land is verdeeld, werken 120
politiemensen in de geünifor
meerde dienst. Sinds januari
van het vorig jaar werkten deze
politiemensen vanuit Middel
burg over heel .Walcheren. Die
werkwijze bleek om een aantal-
redenen niet te voldoen. Politie
mensen werden ingezet in
plaatsen die ze totaal niet ken
den, wat behalve voor het werk
ook niet bevorderlijk was voor
het broodnodige contact met de
bevolking. Ook betekende het
heel wat heen-en-weer gerij
van Middelburg naar Vlissin
gen. Daarmee gingen, zo bere
kende de districtsleiding, dage
lijks vier volle mandagen verlo
ren.
Het district is nu verdeeld in
twee basiseenheden, 'Walche
ren Noord' en 'Walcheren
Zuid'. De basiseenheid Walche
ren Noord werkt vanuit het bu-
rau Achter de Houttuinen in
Middelburg en omvat de ge
meenten Middelburg, Arnemui-
den, Veere, Domburg, Westka-
pelle en Mariekerke. Walcheren
Zuid bestaat uit Vlissingen en
Valkenisse en heeft het politie
bureau aan de Molenstraat in
Vlissingen als uitvalsbasis.
Het is de bedoeling dat de po
litiemensen hun vaak pre
ventievewerk op straat-,
dorps- of wijkniveau doen, ten
zij er noodhulp of dringende as
sistentie verleend moet worden.
Aangiftes worden zoveel moge
lijk direct aan het bureau opge
nomen.
GOES
Oude Vismarkt 2
01100-15426
swingbeat party met live Def La Fresh.
i