PROFICIAT Reisburo HAftt KnittJï mannenmode van Fraassen HOMND INTERNATIONAL öïlhidee Anthony Burger Op bijna de gehele collectie VOOR DE KWALITEIT VAN UW VAKANTIE Detaillistenmarkt voortdurend in beweging om klant te behouden O REISBURO'S OP WALCHEREN Oude Markt 45 - Vlissingen - 01184-19337 TABAK LEKTUUR KAARTEN CD/VIDEO SOUVENIRS STAATSLOTEN H. Kesteloo - Kwekerij SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 26 APRIL 1995 329 Middelburg Boodschappenstad Speciaalzaak Langeviele 14 Middelburg Tel. 01180-25075 Vlissingen Chef-reisburo: DIANA Vlissingen-centrum VKorte Delft 7, Middelburg 01180- 33574 20 verschillende soorten PERKPLANTEN 0.50 per stuk n nn Vele soorten GROENTEPLANTEN EN -ZADEN GERANIUMS EN FUCHSIA'S zowel hangende als staande, in vele kleuren a 2.25 Jacoba van Beierenweg 25 Vlissingen Londensekaai 19, nabij Segeerstraat, tel. 01180-27758 Chef-reisburo: LISETTA 10 tot 25% KORTING De tijd heeft VLISSINGEN - In vijftig jaar is er veel veranderd. Een Rijsweg A58, een Deltaplan met een Zeelandbrug, een industriegebied en veel nieuwe woningen. De gro tere steden in het Zeeuwse kregen winkelcentra en in dustrieterreinen. Winkeltjes werden supermarkten of verdwenen van het toneel. Grootwinkelbedrijven, fili aalbedrijven en franciseondernemers streken in de steden neer en de 'kleine zelfstandigen' die overbleven zochten het in de specialisatie. Kortom: de markt in beweging. En wat is er alemaal veranderd en hoe den ken de ondernemers daarover? Een aantal 'oudjes' ge ven hun visie. R. Geervliet, van modehuis Steketee aan de Lange Zelke geeft een kleine terugblik op de jaren die achter hem liggen. „Vlissingen is met de tijd mee gegaan. In de tachtiger jaren hadden we met name in de Wal- straat veel leegstand; een dip zoals iedere stad die wel kent. Dank zij een goede samenwer king tussen gemeente en mid denstand hebben we nu een goede en aantrekkelijke bin nenstad". Vergeleken met vijf tig jaar geleden constateert Geervliet dat met name de komst van het Grootwinkelbe drijf en de filiaalbedrijven voor de nodige schifting in het win kelbestand heeft gezorgd. „Zaken die in een huurpand za ten zijn verdwenen. Met de komst van de grote jongens die er veel geld voor over hebben om ergens neer te strijken stij gen de huren en dat is voor een aantal mensen niet meer op te brengen. Die verdwenen dus". Maar een beetje centrum moet een grootwinkelbedrijf of fili aalbedrijf hebben, vindt Geer vliet. „Kleine winkels zijn no dig als smaakmaker, want an ders krijg je één grote eenheids worst. Grootwinkelbedrijven hebben nauwelijks een uitstra ling en zien er waar je ook komt allemaal hetzelfde uit". Maar de grote verandering in de afge lopen jaren is volgens Geervliet toch wel de uitstraling die de Vlissingse binnenstad inmmid- dels heeft opgebouwd. „Vroeger ging je in Vlissingen bood schappen doen en voor het win kelen ging je naar Rotterdam, Amsterdam of Breda. Nu ma ken de mensen die naar Vlissin gen komen er een dagje uit van. Voor Carla Wolfers, de eigena res van Schoenmode Van Kam pen aan de Oude Markt is met name het koopgedrag veran derd. „Vroeger werden met na me de dagen voor de Pasen ge bruikt om iets nieuws te kopen. Nieuwe kleren en nieuwe schoenen. Dat is niet meer. Ook de zaterdagse winkeldag is een stukje verleden tijd geworden. De mensen gebruiken nu de za terdag om te sporten of om aan andere zaken te besteden. Schoenen kopen doen ze nu pas wanneer ze echt schoenen nodig De speciaalzaak van Van der Maden aan de Kleine Markt zag er in 1927 zo uit. V.l.n.r. verkoopster mejuffrouw De Wolf, Anna van der Maden, Nel van der Maden, Lien van der Maden, Thea van der Ma den en eigenaar Piet van der Maden senior. de grenzen vervaagd hebben. Eerder niet". Het auto vrij maken van de binnenstad is volgens haar een van de grote veranderingen geweest plus na tuurlijk de totale aankleding die van 'Vlissingen boodschap penstad' een winkelstad heeft gemaakt. Juwelier P. van der Maden aan Kleine Markt bestaat over twee jaar honderd jaar. „De belang rijkste ontwikkeling in en van de afgelopen vijftig jaar is de mobiliteit van de mensen", vindt hij. Vroeger deed je er vanuit Schouwen Duiveland een halve dag over om hier te komen. Nu ben je hier in pak weg drie kwartier. Mensen van uit Duitsland doen hier hun aankopen. Dat kan zijn doordat ik een bepaalde lijn in mijn as sortiment voer of om de specia lisatie. Maar hoe dan ook: gren zen en tijd bestaan bijna niet meer. Alles is aan te rijden. Ook de communicatie is veranderd. Als het nodig is kan ik naar Antwerpen of Bangkok bellen. Dat was vroeger ondenkbaar". Afgezien van de komst van de grootwinkelbedrijven, franchi senemers en filiaalbedrijven zijn ook de overgebleven zelf standigen veranderd. „Vroeger hadden we hier in Vlissingen veel grote zaken, veel juffrou wen, een bediende en een loop jongen. De baas met een dikke sigaar regelde alles en deed de inkoop. Voor de verkoop had hij personeel. De juffrouwen, de bediende en de loopjongen zijn weg en de baas staat zelf in de winkel, in zijn speciaalzaak. Maar dan moet die man natuurlijk wel een échte specialist zijn. Niet alleen met zijn assortiment, maar nog meer met zijn kennis. De klant eist ook echte deskun digheid, want die praat met de baas. Wie dat niet heeft valt vanzelf weer uit de boot. Ande re zaken hebben gekozen voor een grotere opzet met personeel dat niet die echte deskundig heid heeft. Voorwaarde voor de zelfstandige blijft overigens dat je plezier in je werk moet heb ben. Niet piepen en zuchten dat het al acht uur is en er nog een koopavond is. Wie dat allemaal niet kan opbrengen en het te veel vindt om steeds maar weer meer kennis te vergaren moet in loondienst. Je bent géén spe- Paul Krugerstraat 21, tel. 01184-17710 A-B-C-Plein tegenover Albert Heijn, tel. 01184-17600 Chef-reisburo: MARLYNDA De zaak van Steketee was na de oorlog gevestigd op de hoek van de Walstraat en de Lange Zelke. Omdat 'even rondkijken' nog niet in geburgerd was werden de etalages zo vol mogelijk gepropt. Y Primera^ 20 voor y.UU ciaalzaak door bijvoorbeeld al leen maar radio's te verkopen. Maar wie zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, zal het altijd blij ven redden. Maar niet alleen de bedrijven en de mobiliteit van de kopers veranderde, ook het gedrag van de kopers onderging een veran dering. Bij Steketee kunnen ze zich nog levendig herinneren hoe in de jaren vijftig de man nen altijd buiten bleven wach ten tot hun vrouw klaar was met inkopen doen. Want in een winkel waar corsetten in de etalage lagen, daar ging je na tuurlijk niet naar binnen. „Te genwoordig hebben we achter in de zaak een zitje waar de mannen een kopje koffie kun nen drinken terwijl hun vrouw iets uitzoekt of past" zegt me vrouw Geervliet van Damesmo de Steketee, „de drempelvrees om een damesmodezaak binnen te stappen is helemaal verdwe nen." Het pand van Prins eindjaren veertig. In die tijd was de zaak gevestigd in de Walstraat in het pand waar nu Radio 't Westen zit. De zaak heette toen Firma Dekker-Prins. 10 voor ZU.UU

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 29