501 y nn HM SKATES RORA SKATES nu 149,: r zVyn rna9 - ^de open^9 MIDDELBURG DIVERSE JEANS NU EXTRA VOORDELIG Bram Vreeke adverteert al dertig jaar in De Scheidebode een GRATIS blikje PEPSI MAX bijje BODY GLOVE pi? originele y TSfdw® d? akfiiedagen van 159,- voor.. SflA&gPlWS ZUMOLEN mtpk%f\ voor.,. BOOTHENfEL met MOLEN van voor,, alle LEVI'S T-SHIRTS 20% en SWEATER KORTING SHAKE SPEARE ZITMAND KunststofKlauw Kompleet vanf^- x voor - CAMP/Nq van P9, ANTENNE voor. 'oplaadbar ZAKL.AM? „■pst.^oor IN - LINE ROLLERBLADE W- nu 199,: RUGZAK SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 26 APRIL 1995 Sp GOES en VUSSWGS^ origineel Zwitsers maar^ V/CTOPJNOK voor moan... NH 25% KOKJINf adidas SPORTSCHOENEN^ "Gazelle W5 TRAINING5PAK van 149,= NU voor U.S.A. ra u 1 rondom gevoelig voor camping en hoot camouflage Trooper van 119, -voor SCANNER .Uniden UBC 65 XLT 10kanalen 3 banden van 299,= voor225,2 Concurrentie 321 /XW i 1MAMMET/t DUMP SS5&S^S« sSaSS-flS»- J5S33 H?*N// 79. Prisma compact 7AKMEJ3 zolang de voorraad strekt uitsluitend in Middelburg de nieuwste BODY GLOVE r%s\ A'/'ï&T'lk T-SHIRTS en BADPAKKEN ZU9 - A L//C /#VC7 7 X A klassieke sportschoenen met de drie strepen *3 kleuren alleen tijdens de aktiedagen van 119,95 voor maar £|gf A - vsw, «v - 220V p gQ rftP2 LI Ij l CC 1 80HC0 ZENDER ONTVANGER,27MC PAN MINI-TOP AO KAN. A WATT 4ffl van 199,= voor "Het blijft gewoon Brammetje Dump" MIDDELBURG - Bram Vreeke (56), de 'algemeen di recteur' van Brammetje Dump is een tevreden mens. Bijna dertig jaar bezig met echt ondernemerschap, een florerend bedrijf met zaken in Goes, Middelburg en Vlissingen en kinderen die, als Bram er definitief een punt achter zet, de zaken overnemen. Alleen voor één ding heeft hij nog geen oplossing weten te vinden en dat is de naam van het bedrijf. Brammetje Dump. Dertig jaar staat de naam op de gevels, prijken ze in de advertenties en de vlag dekt allang de lading niet meer. De zaak in Middelburg is volledig vernieuw, het pand ernaast is erbij getrokken en de oorspronkelijke legerdump beslaat nog maar een miezerig hoekje in de vrijetijdswinkel. Maar een andere naam? En welke dan? Bram schuift het maar opzij. En dus blijft het ge woon Brammetje Dump. De tijden zijn veranderd. Ooit, bijna dertig jaar geleden begon Vreeke met een groentekraam op de markten. „Die handel lag me eigenlijk niet zo en dus ben ik overgeschakeld naar de losse handel. Gereedschappen. Je kon het zo gek niet bedenken of ik had het wel. Knetterende aanbiedingen. Van poelietrek- kers tot en met schroeve- draaiers. En elke dag weer die bestelbus volstouwen met han del. Goeie dagen wisselden af met uiteraard de slechte. Bij mooi weer en een kooplustig publiek reed de bestelbus leeg naar huis. Goot het bakken van de hemel en vroor het nog echt ouderwets dan was het armoe". De jaren zestig brachten de on dernemingsgeest van Bram in een stroomversnelling. „Tran sistorradio's kwamen net op de markt en legervoorraden wer den opgeruimd". Het grote voorbeeld Loe Lap diende zich aan. „Regenpakken waren er nog maar nauwelijks. Wel le- ger-poncho's. Niet een, maar duizenden. Dan was het zaak om die dingen voor een prikkie op te kopen en door te verko pen. Kogelvrije vesten, para chutes, veldtelefoons, kleding, alles wat los en vast zat en wat het leger maar opruimde. Aan een hoop dingen hadden de mensen natuurlijk niets, maar voor 'de heb' hadden ze geld over. Dat was een leuke tijd", herinnert Vreeke zich. „Niet zozeer voor de verdien sten, maar voor de lol. Op zoek zijn naar dingen die een ander niet heeft". Om het pu bliek op de hoogte te brengen adverteerde hij in De Scheldebode en daar heeft hij nooit spijt van gehad. „In die jaren was de Scheldebode dé krant voor de middenstand. En de krant waarin het meeste ge adverteerd wordt daar wil je natuurlijk ook in staan. En de Scheldebode hanteerde een voordelig tarief." Over het nut van adverteren heeft Vree ke een uitgesproken mening. „Je kunt niet zonder adverten ties. Advertenties geven je om In dc eerste vestiging Achter de Houttuinen. te beginnen naamsbekendheid en je merkt regelmatig dat er op een bepaalde advertentie men sen naar je winkel komen. En dat ze dan komen omdat er mooie broeken in de aanbieding zijn en de winkel uitgaan met een stereo installatie is dat na tuurlijk al lemaal winst. Ik heb wel eens een tijdje wat minder ge adverteerd maar dan krijg je toch al snel reacties in de trand van 'ik zie nooit meer advertenties, is er iets mis'. Dus regelmatig adverteren is be langrijk, dat kan ik wel stel len." Oktober 1976 werd voor Bram Dump een historische dag. Elke dag buiten in weer en wind gaat een mens niet in de kouwe kle ren zitten en een winkeltje leek hem wel wat. Het koopgedrag van de mensen veranderde eveneens. Niet iedereen stond meer in de rij voor een stuk ge reedschap. In die tijd bestierde vrouw Hanny de winkel aan Achter de Houttuinen in Mid delburg en Bram ging nog steeds de markten af. Uiteinde lijk verkocht de winkel meer dan de markten, streek Vreeke definitief in Middelburg neer, en werden de zaken samen met broer Henk eens goed aange pakt. Een verbouwinkje hier en een verbouwinkje daar. Het assorti ment werd uitgebreid. Sport en campingartikelen, gereed schap, elektronica, vrijetijds- kleding en hengelsport, een van de specialisaties van Bramme tje Dump. Uiteindelijk leidde het groot inkopen en ook weer tot groot, tegen 'dumpprijzen' verkopen in de vestigingen in Vlissingen en Middelburg, want, zo weet Vreeke, „Als je groot inkoopt en de verkoop over een aantal punten ver spreidt raak je de spullen ook beter kwijt". De laatste verbouwing is achter de rug en het pand van de bu ren, waar Vreeke vijftien jaar op heeft zitten vlassen is erbij getrokken. In de tuin is een stuk bijgebouwd en in totaal be schikt Brammetje Dump nu over hondertwintig vierkante meter extra verkoopruimte. Al les is aangepast of veranderd. De heer en mevrouw Vreeke in de nieuw bijgebouwde verkoopruimte. De tenten die vroeger buiten stonden hebben een plaats ge kregen op de campingafdeling op de tweede etage en de elek tronica - met echte specialisatie op zend- en ontvangappara- tuur- heeft een ruimere stek ge kregen. Hengels en vissportartikelen, het paradepaard van broer Henk, krijgen nu de aandacht die ze verdienen en de sport- en vrijetijdskleding hebben alle hun eigen afdeling. Fans van Ajax, PSV en Feijenoord kun nen zich allerlei hebbedingen van hun club aanschaffen. De winkel in dumpzaken heeft plaatsgemaakt voor een modern 'warenhuis' in vrijetijd. De afgelopen jaren is er veel veranderd", vindt Vreeke. „De lol in het werk is hetzelfde ge bleven, alleen anders. Het leger is het leger niet meer en dump partijen zijn allang verleden tijd. Iedereen kan alles en over al kopen dus wil je iets spe ciaals dat wordt het echt moei lijk. Gelukkig heeft mijn zoon Wilfried het in zich. Die schuimt bij wijze van spreken de hele wereld af om dat ene ar tikel te pakken te kunnen krij gen en dan liefst nog in een gro te partij. Ook de concurrentie is veranderd. Vroeger probeerde je elkaar vliegen af te snoepen. Dat was de handel. Nu -maar dan wel zwart wit en voorbeelden noem ik niet- verwachten de concur renten dat je rekening met ze houdt. En als ze merken dat je iets doet wat ze zelf hebben na gelaten omdat hen de handels geest ontbrak dan schreeuwen ze moord en brand. Maar hoe dan ook, het hoort er vandaag de dag allemaal bij". Het beleid zoals dat bij Bram metje Dump wordt gevoerd is al die jaren nauwelijks veranderd. „Eens per week wordt er verga derd en bespreken we de afge lopen- en de komende week en FOTO HARRY DE LANG bij bijna alles wordt het perso neel betrokken. Ik ben Bram metje Dump niet alleen; dat zijr we met z'n allen". In het prille b iin ging de hele handel in een bestelbusje.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 21