Universele Autobedrijven Walcheren
Escort Ghia is prettige luxueuze metgezel
Nissan Almera komt in oktober op de markt
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN
Bij de Universele
Bovag-bedrijven is
meer te vinden
—m m es._
Alfa Romeo frist 155 danig op
m—
Bovag-bedriiven met topservice!
Derde Escortmodel in vijfjaar tijd geeft aansluiting in hele Ford-lijn
ia}
rim
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 APRIL 1995
Verbeteringen zijn gericht op wegligging en comfort
Interieur
Prijzen
Spoorbreedte
Verbeteringen
04
Golf cabriolet met dieselmotor
i
325
Toen de Duitse vestiging
van autofabrikant Ford be
gin jaren negentig de ver-
nieuwdé Escort op de markt
bracht gaf dat bij pers en pu
bliek de nodige commotie.
De auto werd door de pers
zowat afgemaakt en in elk
geval in de schaduw van de
concurrentie gesteld. De
verkoopcijfers waren dan
ook uiterst matig. Na de
montage van nieuwe moto
ren en een face-lift in 1992
herstelden deze zich wat,
maar toch vond Ford het
noodzakelijk op de afgelo
pen Auto:RAI (weer) een
nieuwe Escort aan het pu
bliek te tonen die vrijwel
meteen in de verkoop
kwam. (Het derde type dus
in vijf jaar tijd!)
Deze nieuweling is op een
aantal punten gewijzigd en
heeft met name een aan-
sprekender interieur. Ford
Nederland had voor ons de
meest luxueuze Ghia uit
voering klaargezet met de,
naar verwachting, meest ge
vraagde 1.6 liter motor.
De vernieuwde Escort past met
zijn moderner front meer in het ge
heel van de hele Ford-familie. Ze
ker de bredere bek, bij de Ghia
zelfs voorzien van een verchroom
de rand, heeft iets van de grotere
broers Mondeo en Scorpio, al is
deze laatste nog voorzien van een
soort rasterwerk wat deze Escort
dan weer mist. Verschil moet er
blijven. Bij deze dus.
Escorts worden altijd in een breed
programma in de markt gezet en
dat is bij deze nieuwste versie ze
ker niet anders. Driedeurs-, vier-
deurs, vijfdeurs, stationcar (Clip
per) en cabriolet, het is er alle
maal, waarbij er bovendien nog
een keuze gemaakt kan worden
tussen oplopende luxe-niveau's.
Alleen de voordeligste driedeurs is
leverbaar in een eenvoudige CL-
uitvoering, al is de tijd dat Duitse
auto's afgekloven van accessoires
de fabriek uitrolden wel definitief
passé. Het meest voor de hand ligt
wellicht het CLX-uitrustingsni-
veau, waarboven nog twee varian
ten zijn gesteld. Eén meer geënt op
sportiviteit, heel origineel GT ge
naamd en één die het meer van
luxe en comfort moet hebben, bij
Ford traditioneel Ghia geheten.
Ghia's zijn over het geheel geno
men auto's waarop weinig meer te
wensen valt en dat is bij deze Es
cort al niet anders.
De auto onderscheidt zich aan de
buitenzijde door meer chroomran-
den, onder meer dus bij de grille en
ook de achterkentekenplaat wordt
door een verchroomde lijst ge
sierd. Uiteraard is deze luxueuze
versie voorzien van lichtmetalen
wielen wat hem ook al een bepaald
cachet geeft.
In het interieur zijn de verschillen
echter het meest opvallend. Ford
heeft een heel nieuw dashboard
ontworpen en voor de Escort Ghia
past daar een overvloedig gebruik
van houtstructuur in. De Scorpio
Ghia heeft hetzelfde principe, er is
geen boom voor geveld ws>-
schijnlijk maar het ziet er toch aar
dig uit. De Escort Ghia heeft een
interessant en opvallend detail in
het dashboard gemonteerd in de
vorrp van een chique analoge klok.
Prominent aanwezig en stellig
heeft het concern hierbij met een
schuin oog naar Maserati gekeken
die dit gegeven al sinds jaar en dag
toepast. Niettemin ziet het er bij
de Escort ook alleraardigst uit. De
Ghia-uitvoering wordt verder ge
kenmerkt door de toepassing van
een glazen schuif/kanteldak dat
met de hand moet worden open
1 De Escort Ghia is een luxueuze auto.
(of dicht) worden gezwengeld.
Electrische bediening kan ook,
maar dan geldt een meerprijs. De
twee voorste zijruiten zijn elec-
trisch bedienbdar en uiteraard, het
gaat immers om een Ford, ont
breekt een airbag niet.
Overigens rekent Ford maar een
schijntje 290,-) voor een exem
plaar voor de voorpassagier en die
was op deze test-auto dan ook ge
monteerd. Bovendien krijgen
klanten voor dat geld dan ook nóg
hoofdsteunen op de achterbank
wat uiteindelijk ook veiligheidsbe-
vorderend werkt. Geen wegge
gooid geld dps en je zult het op
veel nieuwe exemplaren dus waar
schijnlijk wel tegenkomen.
De standaarduitrusting op deze
Ghia is uiterst omvangrijk. Zaken
als electrische voorruitverwarming
(bij tegenlicht kijk je wel tegen de
fijne draadjes in het glas aan), een
stuurwiel met lederen rand. elec-
trisch verstelbare buitenspiegels
en ruitwissers met een variabele
interval, het hoort er allemaal bij
in deze luzueuze Ghia-uitvoering.
De stoelen in de vernieuwde Es
cort konden mij iets minder beko
ren vanwege de wat vlakke zit die
ze hadden. Iets meer zijsteun had
wel gemogen, hoewel het natuur
lijk geenszins zo is dat jé in een
bocht tegen de portieren wordt
aangesmakt. Het geheel maakt
een prettige indruk al maken an
dere Duitse concurrenten (en som
mige Japanse ook trouwens) een
iets degelijker indruk. Dit laatste
wil overigens helemaal niet zeggen
dat de Ford ook minder degelijk
zou zijn. De praktijk zal het in de
loop van de volgende eeuw uitwij
zen.
Deze Escort heeft uiteraard stuur
bekrachtiging en Ford heeft een
prettige synthese gevonden tussen
hulp en gevoel. Van allebei heeft
dit systeem voldoende, het helpt
voldoende bij zware manoeuvres
en geeft voldoende gevoel bij ho
gere snelheden om niet vaag te
worden.
Ook de rechtuit stabiliteit is bij de
ze Escort dik in orde. De auto
schakelt bovendien gemakkelijk
door de vijf verzetten heen en dat
maakt van deze Escort een gemak
kelijk handelbare auto. Niet alleen
vrouwen zullen dit waarderen.
maar ook voor mannen is dit na
tuurlijk uitermate aantrekkelijk.
De binnenruimte van deze Escort
is voldoende, dat geldt eveneens
voor de bagageruimte.
Deze motor in de vernieuwde Es
cort is een exemplaar met zestien
kleppen. Ford heeft de keuze uil
zeven motoren voor de escort en
dat is natuurlijk heel wat. Dez
versie met een inhoud van 1.6 liter
is er een uit de middenmoot. Er
zijn krachtiger exemplaren, maar
ook zwakker gemotoriseerde
broeders. De kleinste motor heeft
een inhoud van 1.3 liter, de zwaar
ste motor is een zestienkleps twee
liter blok. Daarnaast heeft Ford
nog twee diesels in het program
ma, een mèt en een zonder turbo
met tussenkoeler. Het blok dat in
deze Escort was gemonteerd had,
zoatë gezegd, een inhoud van 1.6 li
ter. De auto is er redelijk stil mee
en komt in het verkeer goed mee
zonder dat ie tot een boyracer
wordt. Maar dat hoeft ook niet,
daarvoor zijn andere auto's. Deze
versie bereikt een topsnelheid van
177 km/h en moet in dik twaalf se
conden een gangetje van honderd
kilometer per uur halen. Vlot zat
allemaal zonder dat het nu meteen
sensationele waarden zijn.
Deze Ghia-uitvoering is niet in een
driedeurs versie te koop. Aspirant
kopers dienen een keuze te maken
tussen vier- en vijfdeurs en ook de
Clipper kan met het Ghiapakket
worden besteld. De vier- en vijf-
deursuitvoeringen schelen overi
gens niet in prijs, dé Clipper is vijf
tienhonderd gulden duurder.
Voor de vier- en vijfdeurs-uitvoe-
ringen vraagt Ford een bedrag van
35.490,- en dat is een prijs die me
eerlijk gezegd erg meeviel, de auto
in zijn geheel in aanmerking geno
men. Speciaal het luxueuze interi
eur beviel zeer. Het maakt de auto
toch tot een aparte verschijning in
het dagelijkse verkeer.
De Nissan Almera wordt in oktober bij de dealers verwacht.
De zo bitter bevochten C-klasse
in het jiersonenautosegment gaat
er binnenkort een nieuwe concur
rent bijkrijgen in de vorm van de
Nissan Almera. Deze wagen mag
de opvolger worden genoemd van
de redelijk succesvolle Sunny,
waarvan het laatste model zo'n
vijfjaar geleden werd geïntrodu
ceerd. Met dit model heeft Nissan
ook afscheid genomen van de
naam Sunny, die tientallen jaren
in gebruik is geweest.
Voor de echte introductie moeten
we trouwens nog wel een paar
maandjes geduld hebben want de
Almera wordt in Europa pas op
de salon van Frankfurt in septem
ber aan publiek en pers getoond.
In navolging van de Sunny zal ook
de Almera in en drie- en vijf-
deurs-uitvoering worden gepre
senteerd. Bovendien komt hier
ook een sedanversie van.
Nieuw aan de wagen is de achter
wielophanging die is afgeleid van
de Maxima QX. Nissan noemt het
in mooie benamingen Multi-Link
Beam en het moet de nieuweling
een stabiel en veilig weggedrag
geven. Uiteraard zijn passieve vei-
ligheidskenmerken zeker aanwe
zig. Elke Almera beschikt stan
daard over een airbag voor de be
stuurder en ABS is weliswaar een
optie maar dus wel mogelijk.
De Almera komt op de Neder
landse markt met een keuze uit
drie motoren waarvan het benzi-
neblok met een inhoud van 1.4 li
ter de zwakste is.
Tweehonderd kubieke centimeter
meer geeft de auto wat meer
kracht en die versie is natuurlijk
ook aanwezig. Bovendien is op
deze Almera een automatische
versnellingsbak mogelijk. De
tweeliter dieselmotor geeft aan
veelrijders de mogelijkheid een
Almera aan te schaffen.
Over de Nederlandse prijzen kan
de Nederlandse importeur op dit
moment nog niets zeggen. De le
veringen aan de dealers staan in
oktober op het programma. -
Een verbreed onderstel en een
aangepaste carrosserie zijn voor
name kenmerken van de nieuwe
generatie Alfa's 155. Een serie
nieuwe auto's waarbij sterk naar
de wereldvermaarde toerwagens
uit de racerij heeft gekeken. Bo
vendien heeft het Italiaanse con
cern een nieuwe sterke motor in
de motorruimte gehangen die het
gat moet opvullen tussen de sterke
drieliter en de Twin Spark 1.8. De
nieuwe tweeliter Twin Spark heeft
bovendien zestien kleppen.
De voornaamste verbeteringen
aan de Alfa Romeo 155-serie be-
helsen zaken die de dynamiek èn
het comfort ten goede zijn geko
men.
Met de introductie van het nieuwe
model heeft Alfa een keuze doen
ontstaan in wat sportiever en com
fortabeler aangeklede Honderd-
vijfenvijftigers.
Alfa beroemt zich op de introduc
tie van de nieuwe motor die bin
nen afzienbare tijd ook de motor
ruimte van de meer economische
typen van de Spider en GTV gaat
opvullen. Een tweeliter blok met
twee bougies en vier kleppen per
cilinder en een variabel inlaatsys-
teem moeten zorgen voor opzien
barende prestaties. En eerlijk is
eerlijk, prestaties zijn zaken waar
het bij Alfa Romeo sterk om
draait. Uit de motor met een in
houd van 1970 kubieke centimeter
perst Alfa honderdvijftig paarde-
krachten. De tweeliter 16V-motor
moet deze 155 naar een topsnel
heid voeren van 208 kilometer per
uur. Bovendien worden op dit type
contra-roterende balansassen ge
monteerd voor een meer trillings-
vrije loop.
De spoorbreedte van de vernieuw
de serie Hondêrdvijfenvijftigers is
toegenomen met maximaal 26 mil
limeter, afhankelijk van de geko
zen uitvoering. Een en ander moet
zorgen voor een verder verbeterde
wegligging, een punt waar ook de
vorige generatie al zeker punten
wist te scoren.
Alle varianten kregen uiterlijke en
technische verbeteringen mee. Bo
vendien wordt er door Alfa Ro
meo een S-versie geïntroduceerd,
die wordt gekenmerkt door een
grotere sportiviteit. Deze S-serie
geldt speciaal voor de modellen
met de sterkere motoren. Alle mo
dellen hebben een airbag aan de
bestuurderskant.
Naast de S-uitvoeringen wordt er
een L- en Super-lijn ten doop ge
houden. waarbij het accent sterker
op comfort en luxe ligt. Deze au
to's worden ook met de kleinste
motoren (vanaf 1.8 liter) aangebo
den.
Al met al heeft de 155-lijn van Al
fa Romeo een fors aantal varian
ten op het programma.
De kleinste motor in een 155 is de
Twin Spark 1.7 liter versie. Ook
deze verbeterde versie heeft stan
daard een bestuurdersairbag en,
net als alle andere modellen, een
Alfa Code beveiliging tegen dief
stal van de wagen. Deze code
werkt als een startonderbreker en
is gekoppeld aan het contactslot.
Forcering en doorverbinding van
draden heeft geen zin meer omdat
de sleutel er dan niet aan te pas
komt. De verbeteringen ten aan
zien van dit model zijn: bumpers in
de carrosseriekleur en nieuwe in
terieurstoffering. De deurpanelen
de carrosserie uitgevoerd en niet
in zwart. Bovendien heeft dit mo
del een aanduiding voor een niet
goed gesloten portier.
De nieuwe tweeliter uitvoering
heeft naast het genoemde ook
electrisch verstelbare buitenspie
gels, terwijl de Super-uitvoering
ook velours stoelbeklding heeft,
een houtnerfprint op het dash
board en het paneel voor de zij-
ruitbediening. Deze uitvoering
heeft een houten stuurwiel en
poókknop.
De sterke V6 wordt slechts in spor
tief pak geleverd. Standaard hier
dus de S. Deze wagen heeft ten
aanzien van het voorgaande model
geen echt specifieke wijzigingen
ondergaan die de andere niet zou
den hebben.
Uiteraard wordt van deze 155 ook
een Q4 geleverd, een spijkerharde
brulboei met sensationele presta
ties en een dito motorgeluid.
Twee diesel versies met turbo slui
ten dit verhaal af. De eerste heeft
een tweeliterblok, de tweede heeft
tweeëneenhalve liter inhoud. Het
Alfa Romeo is heel trots op zijn nieuwe tweeliter 16V-blok.
zijn vernieuwd en vloeiender van
vormgeving.
De 1.8 Twin Spark-versie kan wor
den uitgerust als S-variant die on
dermeer een lederen stuurwiel en
pookknop heeft, een betere stoel-
profilering en verlaagde vering.
De buitenspiegels en de onderrand
van de bumpers is in de kleur van
laatsate blok onderging wat wijzi
gingen om de emissies wat terug te
schroeven. De kleppen worden
door onderhoudsvrije stoters be
diend. De 155 2.5 TD is alleen in S-
variant verkrijgbaar.
De 155 1.7 Twin Spark kost
39.500,-. De duurste Q4 moet
een bedrag opbrengen van
76.500.-.
Volkswagen heeft een aantal uit
breidingen van haar dieselversies
op het programma genomen
waarvan de meest opmerkelijke
de cabriolet is, 'die vanaf juni le
verbaar zal zijn.
De combinatie van een cabriolet
met dieselmotor is niet een direct
voor de hand liggende, maar VW
loopt met de Golf altijd wel wat
op de concurrentie vooruit. De di-
rekt ingespoten diesel is er een
die zuinigheid paart aan rijgenot
zodat het wel een heel prettige
Volkswagen zal worden.
De Golf cabriolet TDI heeft met
gesloten kap een topsnelheid van
dik 170 km/h.
Een van de grote voordelen van
de Volkswagen TDI is dat de wa
gen zo ontzettend spaarzaam met
dieselolie omgaat. Dat zal bij de
cabriolet zeker niet anders zijn,
zodat een verbruik van zeker één
op achttien tot de mogelijkheden
moet behoren en dat is natuurlijk
een reuze prettige bijkomstigheid.
De UAW-bedrijven hebben naast de verkoop
en onderhoud van auto's meer te bieden dan
u denkt. Ook voor onderdelen, banden, uitla
ten, accu's enz. kunt u bij vele van de UAW-
leden terecht. Zo is de een gespecialiseerd in
LPG-inbouw en de ander weer in autover
huur. Samen bieden de UAW-bedrijven een1
pakket aan mogelijkheden dat zijn weerga
niet kent. Kwaliteit staat voorop en de BO-
VAG staat er achter.
AAGTEKERKE
Zuidweg 7
01188-3434
ARNEMUIDEN
Korenbloemln. 1
01182-2023
DOMBURG
Domburgseweg 18
01188-1487
KOUDEKERKE
Karreveld 4
01185-1991
MIDDELBURG
Kanaalweg 10-12
01180-27680
MIDDELBURG
Noordweg 355
01180-29742
DOMBURG
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
MIDDELBURG
GRIJPSKERKE
Loodholseweg 2
01189-1456
OOST-SOUBURG
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
OOST-SOUBURG
Oranjeplein 18
01184-61912
VROUWENPOLDER