Universele Autobedrijven Walcheren Escort Ghia is prettige luxueuze metgezel Nissan Almera komt in oktober op de markt UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WALCHEREN Bij de Universele Bovag-bedrijven is meer te vinden —m m es._ Alfa Romeo frist 155 danig op m— Bovag-bedriiven met topservice! Derde Escortmodel in vijfjaar tijd geeft aansluiting in hele Ford-lijn ia} rim SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 APRIL 1995 Verbeteringen zijn gericht op wegligging en comfort Interieur Prijzen Spoorbreedte Verbeteringen 04 Golf cabriolet met dieselmotor i 325 Toen de Duitse vestiging van autofabrikant Ford be gin jaren negentig de ver- nieuwdé Escort op de markt bracht gaf dat bij pers en pu bliek de nodige commotie. De auto werd door de pers zowat afgemaakt en in elk geval in de schaduw van de concurrentie gesteld. De verkoopcijfers waren dan ook uiterst matig. Na de montage van nieuwe moto ren en een face-lift in 1992 herstelden deze zich wat, maar toch vond Ford het noodzakelijk op de afgelo pen Auto:RAI (weer) een nieuwe Escort aan het pu bliek te tonen die vrijwel meteen in de verkoop kwam. (Het derde type dus in vijf jaar tijd!) Deze nieuweling is op een aantal punten gewijzigd en heeft met name een aan- sprekender interieur. Ford Nederland had voor ons de meest luxueuze Ghia uit voering klaargezet met de, naar verwachting, meest ge vraagde 1.6 liter motor. De vernieuwde Escort past met zijn moderner front meer in het ge heel van de hele Ford-familie. Ze ker de bredere bek, bij de Ghia zelfs voorzien van een verchroom de rand, heeft iets van de grotere broers Mondeo en Scorpio, al is deze laatste nog voorzien van een soort rasterwerk wat deze Escort dan weer mist. Verschil moet er blijven. Bij deze dus. Escorts worden altijd in een breed programma in de markt gezet en dat is bij deze nieuwste versie ze ker niet anders. Driedeurs-, vier- deurs, vijfdeurs, stationcar (Clip per) en cabriolet, het is er alle maal, waarbij er bovendien nog een keuze gemaakt kan worden tussen oplopende luxe-niveau's. Alleen de voordeligste driedeurs is leverbaar in een eenvoudige CL- uitvoering, al is de tijd dat Duitse auto's afgekloven van accessoires de fabriek uitrolden wel definitief passé. Het meest voor de hand ligt wellicht het CLX-uitrustingsni- veau, waarboven nog twee varian ten zijn gesteld. Eén meer geënt op sportiviteit, heel origineel GT ge naamd en één die het meer van luxe en comfort moet hebben, bij Ford traditioneel Ghia geheten. Ghia's zijn over het geheel geno men auto's waarop weinig meer te wensen valt en dat is bij deze Es cort al niet anders. De auto onderscheidt zich aan de buitenzijde door meer chroomran- den, onder meer dus bij de grille en ook de achterkentekenplaat wordt door een verchroomde lijst ge sierd. Uiteraard is deze luxueuze versie voorzien van lichtmetalen wielen wat hem ook al een bepaald cachet geeft. In het interieur zijn de verschillen echter het meest opvallend. Ford heeft een heel nieuw dashboard ontworpen en voor de Escort Ghia past daar een overvloedig gebruik van houtstructuur in. De Scorpio Ghia heeft hetzelfde principe, er is geen boom voor geveld ws>- schijnlijk maar het ziet er toch aar dig uit. De Escort Ghia heeft een interessant en opvallend detail in het dashboard gemonteerd in de vorrp van een chique analoge klok. Prominent aanwezig en stellig heeft het concern hierbij met een schuin oog naar Maserati gekeken die dit gegeven al sinds jaar en dag toepast. Niettemin ziet het er bij de Escort ook alleraardigst uit. De Ghia-uitvoering wordt verder ge kenmerkt door de toepassing van een glazen schuif/kanteldak dat met de hand moet worden open 1 De Escort Ghia is een luxueuze auto. (of dicht) worden gezwengeld. Electrische bediening kan ook, maar dan geldt een meerprijs. De twee voorste zijruiten zijn elec- trisch bedienbdar en uiteraard, het gaat immers om een Ford, ont breekt een airbag niet. Overigens rekent Ford maar een schijntje 290,-) voor een exem plaar voor de voorpassagier en die was op deze test-auto dan ook ge monteerd. Bovendien krijgen klanten voor dat geld dan ook nóg hoofdsteunen op de achterbank wat uiteindelijk ook veiligheidsbe- vorderend werkt. Geen wegge gooid geld dps en je zult het op veel nieuwe exemplaren dus waar schijnlijk wel tegenkomen. De standaarduitrusting op deze Ghia is uiterst omvangrijk. Zaken als electrische voorruitverwarming (bij tegenlicht kijk je wel tegen de fijne draadjes in het glas aan), een stuurwiel met lederen rand. elec- trisch verstelbare buitenspiegels en ruitwissers met een variabele interval, het hoort er allemaal bij in deze luzueuze Ghia-uitvoering. De stoelen in de vernieuwde Es cort konden mij iets minder beko ren vanwege de wat vlakke zit die ze hadden. Iets meer zijsteun had wel gemogen, hoewel het natuur lijk geenszins zo is dat jé in een bocht tegen de portieren wordt aangesmakt. Het geheel maakt een prettige indruk al maken an dere Duitse concurrenten (en som mige Japanse ook trouwens) een iets degelijker indruk. Dit laatste wil overigens helemaal niet zeggen dat de Ford ook minder degelijk zou zijn. De praktijk zal het in de loop van de volgende eeuw uitwij zen. Deze Escort heeft uiteraard stuur bekrachtiging en Ford heeft een prettige synthese gevonden tussen hulp en gevoel. Van allebei heeft dit systeem voldoende, het helpt voldoende bij zware manoeuvres en geeft voldoende gevoel bij ho gere snelheden om niet vaag te worden. Ook de rechtuit stabiliteit is bij de ze Escort dik in orde. De auto schakelt bovendien gemakkelijk door de vijf verzetten heen en dat maakt van deze Escort een gemak kelijk handelbare auto. Niet alleen vrouwen zullen dit waarderen. maar ook voor mannen is dit na tuurlijk uitermate aantrekkelijk. De binnenruimte van deze Escort is voldoende, dat geldt eveneens voor de bagageruimte. Deze motor in de vernieuwde Es cort is een exemplaar met zestien kleppen. Ford heeft de keuze uil zeven motoren voor de escort en dat is natuurlijk heel wat. Dez versie met een inhoud van 1.6 liter is er een uit de middenmoot. Er zijn krachtiger exemplaren, maar ook zwakker gemotoriseerde broeders. De kleinste motor heeft een inhoud van 1.3 liter, de zwaar ste motor is een zestienkleps twee liter blok. Daarnaast heeft Ford nog twee diesels in het program ma, een mèt en een zonder turbo met tussenkoeler. Het blok dat in deze Escort was gemonteerd had, zoatë gezegd, een inhoud van 1.6 li ter. De auto is er redelijk stil mee en komt in het verkeer goed mee zonder dat ie tot een boyracer wordt. Maar dat hoeft ook niet, daarvoor zijn andere auto's. Deze versie bereikt een topsnelheid van 177 km/h en moet in dik twaalf se conden een gangetje van honderd kilometer per uur halen. Vlot zat allemaal zonder dat het nu meteen sensationele waarden zijn. Deze Ghia-uitvoering is niet in een driedeurs versie te koop. Aspirant kopers dienen een keuze te maken tussen vier- en vijfdeurs en ook de Clipper kan met het Ghiapakket worden besteld. De vier- en vijf- deursuitvoeringen schelen overi gens niet in prijs, dé Clipper is vijf tienhonderd gulden duurder. Voor de vier- en vijfdeurs-uitvoe- ringen vraagt Ford een bedrag van 35.490,- en dat is een prijs die me eerlijk gezegd erg meeviel, de auto in zijn geheel in aanmerking geno men. Speciaal het luxueuze interi eur beviel zeer. Het maakt de auto toch tot een aparte verschijning in het dagelijkse verkeer. De Nissan Almera wordt in oktober bij de dealers verwacht. De zo bitter bevochten C-klasse in het jiersonenautosegment gaat er binnenkort een nieuwe concur rent bijkrijgen in de vorm van de Nissan Almera. Deze wagen mag de opvolger worden genoemd van de redelijk succesvolle Sunny, waarvan het laatste model zo'n vijfjaar geleden werd geïntrodu ceerd. Met dit model heeft Nissan ook afscheid genomen van de naam Sunny, die tientallen jaren in gebruik is geweest. Voor de echte introductie moeten we trouwens nog wel een paar maandjes geduld hebben want de Almera wordt in Europa pas op de salon van Frankfurt in septem ber aan publiek en pers getoond. In navolging van de Sunny zal ook de Almera in en drie- en vijf- deurs-uitvoering worden gepre senteerd. Bovendien komt hier ook een sedanversie van. Nieuw aan de wagen is de achter wielophanging die is afgeleid van de Maxima QX. Nissan noemt het in mooie benamingen Multi-Link Beam en het moet de nieuweling een stabiel en veilig weggedrag geven. Uiteraard zijn passieve vei- ligheidskenmerken zeker aanwe zig. Elke Almera beschikt stan daard over een airbag voor de be stuurder en ABS is weliswaar een optie maar dus wel mogelijk. De Almera komt op de Neder landse markt met een keuze uit drie motoren waarvan het benzi- neblok met een inhoud van 1.4 li ter de zwakste is. Tweehonderd kubieke centimeter meer geeft de auto wat meer kracht en die versie is natuurlijk ook aanwezig. Bovendien is op deze Almera een automatische versnellingsbak mogelijk. De tweeliter dieselmotor geeft aan veelrijders de mogelijkheid een Almera aan te schaffen. Over de Nederlandse prijzen kan de Nederlandse importeur op dit moment nog niets zeggen. De le veringen aan de dealers staan in oktober op het programma. - Een verbreed onderstel en een aangepaste carrosserie zijn voor name kenmerken van de nieuwe generatie Alfa's 155. Een serie nieuwe auto's waarbij sterk naar de wereldvermaarde toerwagens uit de racerij heeft gekeken. Bo vendien heeft het Italiaanse con cern een nieuwe sterke motor in de motorruimte gehangen die het gat moet opvullen tussen de sterke drieliter en de Twin Spark 1.8. De nieuwe tweeliter Twin Spark heeft bovendien zestien kleppen. De voornaamste verbeteringen aan de Alfa Romeo 155-serie be- helsen zaken die de dynamiek èn het comfort ten goede zijn geko men. Met de introductie van het nieuwe model heeft Alfa een keuze doen ontstaan in wat sportiever en com fortabeler aangeklede Honderd- vijfenvijftigers. Alfa beroemt zich op de introduc tie van de nieuwe motor die bin nen afzienbare tijd ook de motor ruimte van de meer economische typen van de Spider en GTV gaat opvullen. Een tweeliter blok met twee bougies en vier kleppen per cilinder en een variabel inlaatsys- teem moeten zorgen voor opzien barende prestaties. En eerlijk is eerlijk, prestaties zijn zaken waar het bij Alfa Romeo sterk om draait. Uit de motor met een in houd van 1970 kubieke centimeter perst Alfa honderdvijftig paarde- krachten. De tweeliter 16V-motor moet deze 155 naar een topsnel heid voeren van 208 kilometer per uur. Bovendien worden op dit type contra-roterende balansassen ge monteerd voor een meer trillings- vrije loop. De spoorbreedte van de vernieuw de serie Hondêrdvijfenvijftigers is toegenomen met maximaal 26 mil limeter, afhankelijk van de geko zen uitvoering. Een en ander moet zorgen voor een verder verbeterde wegligging, een punt waar ook de vorige generatie al zeker punten wist te scoren. Alle varianten kregen uiterlijke en technische verbeteringen mee. Bo vendien wordt er door Alfa Ro meo een S-versie geïntroduceerd, die wordt gekenmerkt door een grotere sportiviteit. Deze S-serie geldt speciaal voor de modellen met de sterkere motoren. Alle mo dellen hebben een airbag aan de bestuurderskant. Naast de S-uitvoeringen wordt er een L- en Super-lijn ten doop ge houden. waarbij het accent sterker op comfort en luxe ligt. Deze au to's worden ook met de kleinste motoren (vanaf 1.8 liter) aangebo den. Al met al heeft de 155-lijn van Al fa Romeo een fors aantal varian ten op het programma. De kleinste motor in een 155 is de Twin Spark 1.7 liter versie. Ook deze verbeterde versie heeft stan daard een bestuurdersairbag en, net als alle andere modellen, een Alfa Code beveiliging tegen dief stal van de wagen. Deze code werkt als een startonderbreker en is gekoppeld aan het contactslot. Forcering en doorverbinding van draden heeft geen zin meer omdat de sleutel er dan niet aan te pas komt. De verbeteringen ten aan zien van dit model zijn: bumpers in de carrosseriekleur en nieuwe in terieurstoffering. De deurpanelen de carrosserie uitgevoerd en niet in zwart. Bovendien heeft dit mo del een aanduiding voor een niet goed gesloten portier. De nieuwe tweeliter uitvoering heeft naast het genoemde ook electrisch verstelbare buitenspie gels, terwijl de Super-uitvoering ook velours stoelbeklding heeft, een houtnerfprint op het dash board en het paneel voor de zij- ruitbediening. Deze uitvoering heeft een houten stuurwiel en poókknop. De sterke V6 wordt slechts in spor tief pak geleverd. Standaard hier dus de S. Deze wagen heeft ten aanzien van het voorgaande model geen echt specifieke wijzigingen ondergaan die de andere niet zou den hebben. Uiteraard wordt van deze 155 ook een Q4 geleverd, een spijkerharde brulboei met sensationele presta ties en een dito motorgeluid. Twee diesel versies met turbo slui ten dit verhaal af. De eerste heeft een tweeliterblok, de tweede heeft tweeëneenhalve liter inhoud. Het Alfa Romeo is heel trots op zijn nieuwe tweeliter 16V-blok. zijn vernieuwd en vloeiender van vormgeving. De 1.8 Twin Spark-versie kan wor den uitgerust als S-variant die on dermeer een lederen stuurwiel en pookknop heeft, een betere stoel- profilering en verlaagde vering. De buitenspiegels en de onderrand van de bumpers is in de kleur van laatsate blok onderging wat wijzi gingen om de emissies wat terug te schroeven. De kleppen worden door onderhoudsvrije stoters be diend. De 155 2.5 TD is alleen in S- variant verkrijgbaar. De 155 1.7 Twin Spark kost 39.500,-. De duurste Q4 moet een bedrag opbrengen van 76.500.-. Volkswagen heeft een aantal uit breidingen van haar dieselversies op het programma genomen waarvan de meest opmerkelijke de cabriolet is, 'die vanaf juni le verbaar zal zijn. De combinatie van een cabriolet met dieselmotor is niet een direct voor de hand liggende, maar VW loopt met de Golf altijd wel wat op de concurrentie vooruit. De di- rekt ingespoten diesel is er een die zuinigheid paart aan rijgenot zodat het wel een heel prettige Volkswagen zal worden. De Golf cabriolet TDI heeft met gesloten kap een topsnelheid van dik 170 km/h. Een van de grote voordelen van de Volkswagen TDI is dat de wa gen zo ontzettend spaarzaam met dieselolie omgaat. Dat zal bij de cabriolet zeker niet anders zijn, zodat een verbruik van zeker één op achttien tot de mogelijkheden moet behoren en dat is natuurlijk een reuze prettige bijkomstigheid. De UAW-bedrijven hebben naast de verkoop en onderhoud van auto's meer te bieden dan u denkt. Ook voor onderdelen, banden, uitla ten, accu's enz. kunt u bij vele van de UAW- leden terecht. Zo is de een gespecialiseerd in LPG-inbouw en de ander weer in autover huur. Samen bieden de UAW-bedrijven een1 pakket aan mogelijkheden dat zijn weerga niet kent. Kwaliteit staat voorop en de BO- VAG staat er achter. AAGTEKERKE Zuidweg 7 01188-3434 ARNEMUIDEN Korenbloemln. 1 01182-2023 DOMBURG Domburgseweg 18 01188-1487 KOUDEKERKE Karreveld 4 01185-1991 MIDDELBURG Kanaalweg 10-12 01180-27680 MIDDELBURG Noordweg 355 01180-29742 DOMBURG Schuitvlotstr. 11 01188-1370 MIDDELBURG GRIJPSKERKE Loodholseweg 2 01189-1456 OOST-SOUBURG J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 OOST-SOUBURG Oranjeplein 18 01184-61912 VROUWENPOLDER

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 25