SPONSOR IN DE SPORT Glaszetter sponsort voetballers Mik en Kalkin zetten Vleeshal buitenspel BURO VOOR RECHTSHULP Folkloristisch Danstheater gevarieerd Expositie in notariskantoor is tot eind mei te bezichtigen Avondkoersen Zeeuwse kust wordt versterkt SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 22 MAART 1995 313 Hofschrijvers Loterij Expositie Bijzondere tentoonstelling is tot en met 9 april te zien Office organizer Witte Raaf Het verleden van het notariaat VLISSINGEN Notariskantoor Sauer bestaat tweehonder jaar. Daarom is in het notariskantoor aan de Badhuisstraat een expositie ingericht over 'het ver leden van de notaris'. De expositie bestaat grotendeels uit voorwerpen van de Stichting tot Bevordering van de Notariële Wetenschap. Uit de archieven van Sauer zijn er portretten van de voorgangers van Sauer, een kopie van de eerste akte van notaris L. de Jonge Bor- gerhoff uit 1794, en een fraai geborduurde stamboom. Voor velen is het notariaat en de notaris een geheim zinnig verschijnsel. De notaris is immers - naast de deurwaarder - de enige overgebleven ambtenaar, die niet bij een overheid in dienst is. De expositie „Het verleden van de notaris" toont het ontstaan van dit beroep en laat ook enkele aspecten van zijn werk zien. De expositie laat een deel van de geschiedenis van het nota riaat zien en geeft daarmee een verklaring van de taken die de tegenwoordige notaris nog steeds uitvoert. Het oudste voorwerp stamt uit 1625 en is een oude akte op perkament. Aan de vorm van het perka ment is nog te zien dat het ma teriaal afkomstig is van een klein dier, in dit geval een geit. Daarnaast is er grafiek van be kende kunstenaars als de ge broeders Luijcken, Vinkeles, maar ook de Fransman Dau- mier. Een zakje met erfpacht- brieven toont hoe de akten vroeger werden bewaard en af beeldingen van veilingen of het voorlezen van een testament to nen enkele van de functies, die een notaris vroeger had. Vooral op de afbeeldingen van rond 1900 wordt de notaris op de hak genomen en zijn zeer het bekijken waard. In 1994 werd ontdekt dat het Vlissings notariskantoor 200 jaar bestond. De oudste beken de stukken gaan terug tot 1794, toen De Jonge Borgerhoff offi cieel door de toenmalige rege ring in Vlissingen tot notaris werd benoemd. Sindsdien is het kantoor steeds voortgezet en is de vestiging steeds weer door een ander overgenomen. Ook voor 1794 waren er al notaris sen in Vlissingen, maar door een andere benoemingsproce dure kon toen niet van een op volger op hetzelfde kantoor worden gesproken. Een notaris was een van de eerste ambtena ren, in de zin van een door een vorst aangestelde functionaris, waarvan de werkzaamheden gegarandeerd worden door deze overheid. Ambtenaren waren tot in de vorige eeuw dan ook niet in loondienst. Het notariaat is ontstaan uit het verschijnsel van de publieke schrijver. Tot ver in de negen tiende eeuw kon slechts een eli te lezen en schrijven. Zelfs vor sten hadden vaak een schrijver in dienst om besluiten en af spraken vast te leggen. Op het moment dat mensen onder el kaar afspraken maken, kunnen problemen ontstaan als deze af spraak niet op papier staat. Vanuit deze hofschrijvers ont stonden rond 1200 de eerste no tarissen. Onderlinge afspraken, zoals pachtovereenkomsten en benoemingen werden door deze notarissen op schrift gezet en dit bewijsstuk werd door de no taris bewaard. Om de bewijs kracht van deze stukken te ga randeren werden de notarissen door een vorst aangesteld. Oorspronkelijk was dit de kei zer of de paus, maar later ook andere vorsten als koningen en graven. De vorst gaf daarmee te kennen dat verklaringen van deze „ambtenaren" rechtsgel dig waren en daarmeee als be wijsstuk konden dienen. Omdat de bewijsstukken lang bewaard moesten kunnen worden, wer den belangrijke verklaringen niet op papier maar op perka ment geschreven. Vooral de eli te maakte gebruik van de nota ris; de afspraken die zij vast wilde leggen hadden vaak te maken met grote bedragen of belangen. Diegenen die gebruik maakten van een publieke schrijver hadden vaak weinig eigen bezit. Hun verhaal stond echter dan toch op papier en 1Notaris Sauer toont een van de pronkstukken uit de expositie, een miniatuur notariskast van Delfts blauw uit de zeventiende eeuw. FOTO HARRY DE LANGE dat stuk papier had altijd nog een grotere bewijskracht dan een mondelinge afspraak. In de vorige eeuwen had een no taris een kantoor aan huis. In dat kantoor bewaarde hij de akten, die hij opgesteld had. De klanten kwamen echter zelden bij hem aan huis. Tot in de achttiende eeuw ging de notaris naar de klant toe. Ter plekke werden de akten opgesteld, die hij daarna meenam en bewaar de. Als er problemen ontston den werd de akte op het kan toor van de notaris voorgelezen. Door de stijgende welvaart breidde de klantenkring van de notaris zich steeds verder uit. Hij werkte niet alleen voor de adel of geestelijken, maar ook steeds meer voor de gegoede burgerij. De notaris hield zich voor het grootste deel bezig met het opstellen van akten voor de overdracht van rechten of ver mogens en erfenissen. Een enkele keer was hij betrok ken bij een veiling, loterij of openbare verkoping. Hij diende daarbij als controleur om frau de te voorkomen. In de negen tiende eeuw veranderde het beeld van de notaris. De rol die de notaris speelde bij het bij eenhouden Van het bezit van rijken werd minder. De toen malige elite, de adel, begon te verdwijnen en steeds meer mensen leerden lezen en schrij ven. De notaris werd steeds meer het voorwerp van spot en ironie. Naast het opstellen van akten werd de notaris steeds vaker waargenomen bij veilin gen, loterijen en openbare ver kopingen. De rol van de notaris verander de weer naarmate de welvaart toenam en de notaris weer zijn klassieke rol kon opnemen. Na 1800 waren in Zeeland notaris sen actief in de steden. Vlissin gen kende oorspronkelijk twee kantoren. In de crisisjaren na 1930 is het tweede kantoor op geheven. Door de groei van de notariële werkzaamheden werd in 1989 opnieuw een tweede kantoor gevestigd. Eind 1994 heeft het Ministerie van Justitie een derde standplaats geopend. Zodra de benoeming bekend is gemaakt, zal deze nieuwe nota ris een maatschap vormen met notaris mr A.J. Sauer en samen de praktijk uitoefenen. De ex positie is tot en met 31 mei 1995 gratis te bezichtigen op werk dagen van 09.00-12.30 uur en van 13.45-17.00 uur in het kan toor van notaris Sauer, Bad huisstraat 181 te Vlissingen. -3 V V De heer Van R. kwam op het spreekuur van het Buro voor Rechtshulp met de vraag of hij schade aan zijn privé-auto die hij gebruikte voor zijn werk door zijn werkgever vergoed kan krijgen. De heer Van R. had namelijk een baan als verkoper in een meubelzaak. Naast zijn werk als verkoper bezorgt hij regelmatig kleine meubels bij klanten thuis. Hij gebruikt hiervoor zijn privé-auto en ontvangt een kleine autokosten vergoeding. Op een avond kreeg hij, terwijl hij nog een klein kastje naar een klant moest brengen, een aanrijding met zijn auto. Het on geluk was aan Van R. te wijten. De schade bedroeg f 6.000, de auto was total-loss. De heer Van R. vroeg zijn baas de schade te vergoeden. Deze wil slechts een deel van de schade vergoe den. Van R. wil echter alle schade vergoed krijgen. Hij stelt zich op het standpunt, dat nu de schade bij het uitvoeren van de arbeidsovereenkomst is ontstaan, zijn baas ook voor de schade moet opdraaien. Een soortgelijke zaak werd laatst aan de rechter voorgelegd. Aanvankelijk kreeg de werknemer geen gelijk. In hoger beroep werd de werknemer echter wel in het gelijk gesteld. De hoog ste rechter (de Hoge Raad) heeft uiteindelijk beslist, dat de schade aan de auto van de werknemer wel door de werkgever vergoed moet worden. De Hoge Raad overwoog hierbij, dat er geen rechtsregel bestaat die meebrengt dat de werkgever aan sprakelijk is voor schade aan zaken van een werknemer, in dien hij deze bij het verrichten van zijn taak gebruikt. In het geval echter dat een werknemer van zijn eigen auto gebruik moet maken om zijn werk goed uit te voeren kan dat anders liggen. Dat was bij Van R. het geval. Voor de bezorging van het kastje moest hij zijn eigen auto gebruiken. Het gebruik van een auto brengt, zo stelde de Hoge Raad, altijd het risico van ernstige beschadiging met zich mee. Daarom, zo besliste de Hoge Raad, moet hier dezelfde regel gehanteerd worden als in het geval een werknemer bij de uitvoering van zijn werk schade toe brengt aan een bedrijfsauto. Dit betekent, dat de werkgever de schade zal moeten dragen. Het feit dat de schade door schuld van de werknemer is ontstaan, mag niet automatisch tot de conclusie leiden, dat de werkgever daarom niets hoeft te ver goeden. Alleen als er sprake is geweest van opzet of bewuste roekeloosheid moet de schade door de werknemer gedragen worden. De heer Van R. heeft dus recht op vergoeding van zijn schade. De conclusie die uit het bovenstaande verhaal getrokken kan worden is, dat een werkgever in principe de schade die tijdens het verrichten van werk aan de privé-auto van een werknemer ontstaat moet vergoeden. Wel kan deze aansprakelijkheid nog door middel van een over eenkomst worden uitgesloten. Werknemer en werkgever kun nen bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst vastleggen, dat de werknemer een autokostenvergoeding zal ontvangen, die me de bedoeld is voor de verzekering van de auto, en dat eventue le schade aan privé-auto niet vergoed zal worden. In dat geval dient de werknemer zelfde schade te dragen. Uiteraard is het bovenstaande slechts een voorbeeld. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen van juridische aard, dan kunt u altijd voor advies en hulp terecht op het gratis spreekuur van ons bureau: in Middelburg, Vlasmarkt 28, iedere maandagmiddag en don derdagavond, uitsluitend volgens afspraak. Afspraken maken elke werkdag tussen 9.00-12.00 uur via 01180-37120; iii Vlissingen: Open Hof, A. Gogelweg 59, iedere dinsdag 09.00-11.00 uur. GOES - Ook dit jaar wordt er een zonieravondcompetitie ge houden voor wielrenners op een parcours op het industrieter rein 'De Poel' in Goes. Daaraan kan worden deelgenomen door A-, B- en C-amateurs, junioren, nieuwelingen, veteranen, vrou wen en trimmers. In totaal staan twintig wed strijden op het programma, in de periode vanaf woensdag 5 april tot en met woensdag 6 september. De start is telkens om 18.30 uur. Voor meerdere informatie: Bert van Gils, Van Dishoekstraat 67 4381 TV Vlissingen, telefoon 01184-18360, tijdens kantoor uren 01184-82254. Wedstrijdprogramma: 5, 12, 29 en 26 april; 3, 10, 17, 24 en 31 mei; 7, 14, 21 en 28 juni; 5 juli; 9, 16, 23 en 30 augustus; 6 sep tember. MIDDELBURG Glashandel Labuyère heeft het Cl-team van Jong Ambon van nieuwe shirtjes voorzien. Op de foto staand v.l.n.r. trainer coach John Saya, Dennis van den Dorpel, Michael Caben- da, Danny van Sorgen, Frenklin Pinas, aanvoerder Jiddo Lawalata, Emil Laisina en sponsor J. La buyère. Gehurkt: elftalleider Benny Waisapy, Marinello Titaley, Eli Verhage, Roepati Huwaë, Bertie Nagtegaal, Percy Telussa en Danny Vercammen. VLISSINGEN Op Walche ren bij Zoutelande en Dishoek, en tussen Domburg en Westka- pelle, worden in opdracht van Rijkswaterstaat duizenden kuubs zand op het strand ge spoten. Om de kustlijn op z'n plaats te houden wordt daar waar te veel zand is wegge spoeld nieuw zand aange bracht. Als er gewerkt wordt is het strand ter plaatse niet toe gankelijk. In verband met de strandrecreatie wordt gepro beerd het werk eind mei gereed te hebben. Tussen Domburg en Westkapel- le wordt van eind maart tot half mei 540.000 kuub nieuw zand aangebracht van kilometer 16.8 tot kilometer 18.9. Begonnen wordt bij kilometer 17.8 rich ting Domburg. Het werk wordt uitgevoerd met de sleephopper zuiger Volvox Iberia van aan nemer Van Oord-ACZ. Bij het Kustlicht ten noordwes ten van Zoutelande wordt tus sen half maart en half april 50.000 kuub zand aangebracht van kilometer 25.5 tot 26. Tus sen Zoutelande en Vlissingen wordt bij Dishoek van half maart tot half mei 450.000 kuub zand op het strand gespo ten van kilometer 29.6 tot 33.1. Van half maart tot half april vanaf het „Vebenabos" in noor delijke richting. Vanaf half april wordt gewerkt in zuidelij ke richting tot het „Nollest- rand". Hier zal worden gewerkt met de sleephopperzuiger Po seidon van aannemer Ballast Nedam Baggeren. De plaats in kilometers staat vaak aangegeven op de palen die op het strand staan. De to tale kosten bedragen 18 miljoen gulden. De planning is in over leg met de betrokken Gemeen ten en Waterschappen vastge steld, bij slecht weer kan het werk enkele weken uitlopen. MIDDELBURG Het Fol kloristisch Danstheater treedt vrijdag en zaterdag 24, en 25 maart met een gevarieerde show op in de Stadsschouw burg aan het Molenwater. Grenzeloze veelzijdigheid is ja ren een kenmerkende karakte ristiek van het Folkloristisch Danstheater. Het grenzeloze komt dit keer tot uitdrukking in de nieuwste produktie 'Uit de Nieuwe Wereld' waarin dans- tradities van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika centraal staan. In het voetspoor van de ontdek kingsreizigers vernielden Euro pese vechtersbazen veel van de inheemse culturen in Amerika. Gelukkig bleven sporen van In diaanse culturen bestaan en Afrikaanse slaven voegden er hun eigen cultuur aan toe. Ook Polen, Ieren, Nederlanders, Fransen, Duitsers, Hindoesta nen, Joden en Arabieren droe gen iets bij en zo ontstond er een smeltkroes van culturen. Het Folkloristisch Danstheater had dus een ruime keuze. Ken merkten de vorige programma's zich al door een grote diversi teit, in de nieuwste produktie dansen de ruim dertig mede werkers van tango naar malam- bo, via de statige stijldansen uit de Franse 17e eeuw naar de ca- lypse van de eilanden en de van de Mexicaanse mariachis, de cajun van de Mississippi naar de Canadese stepdance. Het re sultaat is een zwierige, oog- en oorstrelende theateravond voor jong en oud met maar een min puntje: je moet op je stoel blij ven zitten. De voorstellingen beginnen om 20.00 uur. Kaarten kosten 27,50 (passen 22,00 en jeugd 13,75) en zijn in voorverkoop aan het theater. MIDDELBURG Met het werk dat Aemout Mik en Adam Kalkin voor de vleeshal in Mid delburg maakten, is de Vleeshal buitenspel gezet. De glazen en tree-hal is naar buiten toe ver lengd, de Markt van Middel burg op. Deze nieuwe ruimte zit als een kurk op de fles van de Vleeshal - waardoor de geest van het verleden, de traditie en de eigen geschiedenis gebotteld is in de onzichtbaar gemaakte ruimte. Deze nieuwe ruimte laat zich beschouwen als een architectu rale, sculpturale toevoeging aan de buitenkant van de Vleeshal die zich vervolgens met de gla zen entreehal voortzet in de Vleeshal zelf. De op de Markt zichtbare vorm heeft een wand van opgestapelde boeken die net als de andere zijden, met teer gecementeerd zijn. Deze wand versterkt met zijn bak steenachtige contouren, het sculpturale en architecturale element. De monumentale ge stolde teer plaatst het gebouw tje als een zwarte bonbon tegen het stadhuis (waar de Vleeshal immers een onderdeel van is). De vloer van het gebouwtje is belegd met vaste vloerbedek king, een deur en kozijn deelt het in tweeën. Het tweede ge deelte (het oorspronkelijke gla zen entreehokje van de Vlees hal) heeft wanden van glacé ge kregen die de achterliggende ruimte aan het oog onttrekken. De bezoeker kan in het ge bouwtje van alles aantreffen. Wisselende gebeurtenissen, veranderende voorwerpen en vaste rekwisieten. Tot de vaste objecten behoren o.a. een ma quette van Hong Kong, een ge bogen koperen pijp die het he melwater over de maquette laat lopen en het geluid van de deur. Het schema op de uitnodiging laat zich lezen als een partituur voor de wisselende gebeurtenis sen en veranderende voorwer pen. Het schema is geënt op de Amerikaanse „office organi zers": dag 1 is zaterdag 11 maart, dag 2 zondag 12 maart enz. Het loopt tot dag 30, de laatste dag van de tentoonstel ling, zondag 9 april. Hoewel het schema/de partituur wel aan geeft wanneer wat plaatsvindt, is de tijdsduur van sommige on derdelen zo kort dat het niet al tijd mogelijk is alles op het juis te moment aan te treffen. In ze kere zin moet je als bezoeker het geluk hebben dat het toeval je op het juiste moment het ge bouw heeft binnengeleid. Hij kan koekjes aantreffen, ge tuige zijn van een toneelstuk, een tableau vivant, een mecha nische hond, een vioolspelend musicus en een muzikale pop, een druipnatte agent die zich komt drogen enz. Al deze ge beurtenissen worden gefotogra feerd en een selectie zal, voor zien van een tekst, na de ten toonstelling in een doos ver krijgbaar zijn. De tentoonstelling is voor een belangrijk gedeelte een mentaal proces. Het doet beroep op de verbeeldingskracht en het voor stellingsvermogen van de be zoeker: de hoofdrolspeler, de Vleeshal, die van het toneel ver dwenen is maar toch drama tisch aanwezig. De gebeurtenis sen die zich afspelen maar die niet alle gezien of meebeleefd kunnen worden; het spel dat met de gewoonlijke tentoon stellingsomstandigheden ge speeld wordt (de afwezigheid van de formele aspecten zoals een suppoost, de informatie etc.); de weg die je zelf moet zoeken; de selectie van de docu mentatie. Het is in de woorden van T.S. Eliot „A heap of bro ken images", waarbij elk beeld compleet is in zichzelf. Deze tentoonstelling is een voortzetting van de samenwer king tussen Aernout Mik (Am sterdam) en Adam Kalkin (New York). In 1992 maakten zij sa men de tentoonstelling The filo- sophy of furniture (Galerie Fons Welters, Amsterdam). Het samenwerken verruimt hun in dividuele uitgangspunten en verdiept het concept. Het werk van Aernout Mik tast de gren zen van verschillende discipli nes af: beeldhouwkunst, toneel, architectuur. In zijn werk ko men ze vaak op verrassende wijze samen. Zo speelden men sen letterlijk en figuurlijk een belangrijke rol in het werk dat hij in 1994 voor Het Festival aan de Werf maakte. Adam Kalkin is behalve beel dend kunstenaar ook architect. Als beeldend kunstenaar maak te hij schilderijen en installa ties; een aantal ontwerpen van zijn gebouwen is daadwerkelijk gerealiseerd. Op zondag 26 maart zal Dirk Pültau, schrijver van o.a. De Witte Raaf, een lezing houden over het zoeken naar een ande re ruimte (fysiek en psychisch) door een aantal hedendaagse kunstenaars (aanvang 15.00 uur). De publikatie, in de vorm van een houten box met glasplaat jes, dia's, een speeldoosje en een tekst van Pieter Jan Gijsbers, zal na afloop van de tentoon stelling verkrijgbaar zijn. Inte kening vooraf op deze in be perkte oplage verschijnende uitgave (50 ex.), is mogelijk. Het Folkloristisch Danstheater ontdekt de Nieuwe Wereld. V

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 13