1 i P
Coupé Fiat en Nissan 200 SX, prima bakken
UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WflfCHEREN
:ot
Êr
BOVAG
:e>
KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW!!
Honda komt met Targa NSX en Shuttle naar Genève
Nieuw of Gebruikt
m
Bovag
en
m
met topservice!
■ES
m
m
m
%7\
m
'0:
0}
Universele
Autobedrijven
Walcheren
Prachtige primitieve lijnen contra een geciviliseerd ontwerp
Veel fabrikanten tonen in Genève hun ruimteconcept, ook Honda
üQ.'
[QT
LJ/VW
[QT
[0
321
Banden, uitlaten,
accu's, schok
dempers enz.
Motor
Een auto koopt u het beste
bij de Universele BOVAG
Autobedrijven
-ö-
073
073
073
bUHfcLUfcöUUL VAN WOfcNSDAÜ 15 MAART 1995
ESCHELDEBODE
koopt u het beste bij de:
BOVAG-leden met zekerheid
Deze keer hebben we eens twee
sportwagens in de rij-impressie.
Twee auto's die op veel punten ge
lijkenissen vertonen, maar evenzo-
vele verschilpunten hebben als de
continenten waarvan zij afkomstig
zijn. De Coupé Fiat 16V Turbo (in
deze naamsvolgorde werd de auto
eind 1993 geïntroduceerd) is, ui
teraard, van Italiaanse origine ter
wijl zijn opponent, de Nissan 200
SX uit het land van de rijzende zon
afkomstig is. Twee wagens, beide
met een enorm potentieel, die ze
ker aan elkaar gewaagd zijn als het
op kracht, snelheid en wegligging
aankomt.
De Coupé Fiat is een onvervalst
Italiaans produkt. al zullen men
sen die het merk Fiat de afgelopen
jaren minder gevolgd hebben, hem
niet meteen als een Fiat herken
nen. Het stoffige imago dat het Ita
liaanse concern de afgelopen jaren
wat had gekregen is inmiddels af
geklopt en de Coupé is daar een
treffend voorbeeld van. Wie het
lypeplaatje niet heeft bestudeerd
kan gemakkelijk op de gedachte
zijn gekomen dat het legendari
sche merk Ferrari met een bood
schappenwagen is uitgekomen.
Weliswaar schuilt het merk met
het stijgerende paard wel onder de
enorme vleugels van het Fiatcon
cern en is voor de Coupé ook voor
dezelfde huisontwerper gekozen,
verder houden de vergelijkingen
toch wel op.
De Nissan 200 SX is uiterlijk een
compleet ander produkt. Is de
Coupé Fiat nieuw in het segment,
de 200 SX is dat allerminst. De au
to is in wezen een vervolg op het
model dat een jaar geleden het
veld moest ruimen. Het voorgaan
de model had wel meer de typische
sportwagenlook die de moderne
200 SX een beetje mist. Qua uit
straling kan de Nissan het moeilijk
van de Coupé Fiat winnen die er
gemener en origineler uitziet dan
de Japanse tegenstrever.
Fiat heeft meesterontwerper Pi-
ninfarina opdracht gegeven een
krachtig getekend koetswerk neer
te zetten en daarin is de oude
meester zeker geslaagd. Niet ie
dereen zal overigens het gedurfde
uiterlijk waarderen en meer kiezen
voor de sportieve maar algemenre
lijn van de Japanse sportwagen.
Interieur
Ook in het interieur vallen de ver
schillen zeer nadrukkelijk op. Fiat
heeft voor de Coupé gekozen voor
een aparte styling door een brede
band in de kleur van de carrosserie
gespoten staal over het dashboard
lieen te laten lopen. De klokken-
winkel in de Fiat grijpt terug naar
vervlogen tijden met spiegelende
glaasjes voor de instrumenten, ter
wijl Nissan juist gekozen heeft
voor een modern instrumenta
rium. Hoewel het je in de Nissan
aan niets ontbreekt is de gekozen
kleur van hel interieur (zwart,
zwarter, zwartst) wel iets om som
ber van te worden. Het moet. ook
in Japan, toch mogelijk zijn om iéts
origineler uit de hoek te komen
dan met het saaie interieur van de
200 SX.
Overigens valt aan de compleet
heid en het gemak niets af te din
gen en dat is eigenlijk bij de Fiat
weer wel een beetje zo. De spiege
lende venstertjes voor de klokken
doet het zicht op de meters wel
groot onrecht aan. Het verstelbare
stuur van de 200 SX biedt wat dat'
betreft meer mogelijkheden tot
een onbelemmerde doorkijk en
doet wat comfortabeler aan. Bo
vendien zijn de metertjes in de Fiat
zo intens klein dat ze met een mis-
croscoop zullen worden inge-
plaatst. Helaas heb je ook een lou
pe nodig op de kleinere meterjes af
te lezen en dat vergroot het rijge-
not niet bepaald.
De stoelen in beide auto's zijn van
de stevige soort en bicden vol
doende steun. Nissan Motor Ne
derland heeft ervoor gekozen al
leen de meest luxueuze variant
hier naar toe te halen zodat een
200 SX-koper vast zit aan de aan
schaf van (bijvoorbeeld) lederen
bekleding omdat dat standaard in
de auto aanwezig is. Het interieur
van de Nissan straalt een en al de
gelijkheid uit en heeft wel iets van
een echte gran turismo. Opvallend
is het gebruik van een derde ruite-
wisser (op de achterruit) door het
Japanse merk. Niet echt noodza
kelijk maar als gadget toch aardig
en bruikbaar.
Beide fabrikanten hebben de au
to's uitgerust met een uiterst
krachtige tweeliter motor die
wordt voortgeblazen door een tur
bo. De Coupé Fiat is overigens
ook in een ongeblazen uitvoering
verkrijgbaar en kost dan een aardi
ge duit minder. Weliswaar zijn in
die versie de prestaties minder,
maar in de praktijk wordt toch niet
steeds het onderste uit de kan ge
haald. (als je op korte termijn ten
minste niet als onderwerp voor
een afspraak met een begrafenis
ondernemer wilt dienen.)
Het ligt voor de hand te constate
ren dat beide auto's voortreffelijk
presteren. In een sprint naar de
honderd kilometer per uur grens
ontlopen de wagens elkaar prak
tisch niks. Een enorme duw in de
rug en weg is aaltje, dat is het ef
fect wanneer het gaspedaal naar
de bodem wordt gedrukt. Alleen
op topsnelheid overschaduwt Nis
san (volkgens de fabrieksopgave)
zijn Italiaanse rivaaltje met tien ki
lometer per uur. De Nissan bereikt
een topsnelheid van 235 km/h en
dat is uiteraard niet mis. Wel doet
de Fiat in het dagelijkse verkeer
wat nerveuzer aan dan de wat tra-
ditoneler overkomende Nissan.
Voor wat betreft het onderstel
heeft Nissan gekozen voor het tra
ditionele achteraandrijfconccpt
dat al sinds jaar en dag op sportwa
gens wordt toegepast. Fiat koos
echter voor een voorwielaandrij
ving en vermijd op die manier een
hoge cardantunnel in het interieur.
Belangrijker dan dat is echter het
verschil in wegligging die door de
ze keuze wordt bereikt. Beide au
to's echter blijven tot op zo hoge
snelheid neutraal dat de grenzen in
de praktijk hoogst zelden zullen
worden bereikt. Doordat beide
wagens voorzien zijn van een fijne
stuurbekrachtiging blijven ook
hierin de verschillen wat beperkt.
Beide wagens scoren hierin nu
eenmaal heel goed en dat geldt
ook zeker voor het algemene weg
gedrag. In de praktijk lijkt de Nis
san wat rustiger te rijden dat de
Italiaan, maar ook de Japanner
kan zich. gezien de cijfers, ijlings
uit de voeten maken. De wagen
lijkt er echter niet doorlopend om
te vragen wat op den duur voor
meer comfort zorgt. Bovendien
lijkt de auto wat stiller te zijn dan
de Fiat die wel een sportieve brom
produceert maar op den duur toch
wat lawaaiig is aan de oren.
De schakeling geschiedt bij beide
wagens door middel van een vijf
versnellingsbak die soepel door de
verzetten glijdt.
Resumé
Wie een sportwagen zoekt met
veel comfort en de keuze wil ma
ken tussen de genoemde Fiat en de
200SX heeft een vrij eenvoudige
opdracht. Dat wordt zonder twijfel
de nissan. De auto heeft een
luxueuzer interieur waarin zaken
als airconditioning niet ontbreken.
Voor een prijs die (voor de Nissan)
naar de tachtig mille reikt is dat
ook eigenlijk wel logisch. Fiat
heeft met de Coupé een wat spart-
aanser karretje neergezet dat het
op dat punt meer van de "looks'
moet hebben dan van het comfort.
Ook het duurste model kost zo'n
tien mille minder dan de Nissan
maar biedt ook minder uitrusting
(geen airco en tweede airbag)
Toch spreekt het model velen aan
want je ziet ze 'in het wild' al wel
rijden en dat kan ik van de 200 SX
niet echt zeggen. Overigens is het
natuurlijk wel zo dat een Coupé
Fiat eerder opvalt dan een 200 SX.
En dat straalt ook zeker af op de
bestuurder. Een 200 SX is meer
een sportcoupé dan een echte
sportwagen. Voor de Coupé Fiat
geldt in wezen precies het omge
keerde.
1 De Coupé Fiat is een auto met fraaie en primitieve lijnen.
De Nissan 200 SX heeft een minder karakteristiek koetswerk dan de Fiat.
Honda heeft de Autotentoonstel
ling van Genève aangegrepen om
twee nieuwe modellen aan den
volke te tonen. In het kader van de
tentoonstelling werd een open ver
sie van de supersportwagen NSX
voorgesteld terwijl het tussen de
talrijke MPV's uitkwam met de
aangekondigde Shuttle.
De NSX-T zoals de nieuwe sport
wagen wordt genoemd heeft van
het Japanse merk een afneembaar
dak gekregen dat maar 8.5 kilo
gram weegt en dus gemakkelijk
door een persoon kan worden ver
wijderd en teruggeplaatst. De
NSX is een sportwagen van het
Porschekaliber en de prestaties
zijn dan ook navenant. De auto is
opgebouwd uit aluminium plaat-
werkdelen waardoor het geheel
licht van géwicht is. Al meteen bij
de introductie in 1990 werd ge
sproken over het jammerlijke ont
breken van een afneembare kap.
Nu hebben Honda ingenieurs daar
dan iets aan gedaan. Geen gemak
kelijke opgave, aldus Honda, om
dat men de uitzonderlijke stijfheid
van de carrosserie wilde handha
ven en uit hoofde van veiligheid
een aluminium kap wilde hebben
in plaats van een stoffen exem
plaar. Opmerkelijk is overigens
het feit dat de kap handmatig moet
worden verwijderd. Honda heeft
met de CRX een prachtig systeem
in huis om de targakap electrisch
te verwijderen. Daardoor zul je het
dak in de praktijk eerder laten zak
ken dan nu het geval is. Maar
goed. met de hand gaat het natuur
lijk ook prima en het blijft een su
De Shuttle staat voor het eerst in Europa.
perbe auto. De montage van een
demontabel dak heeft voor de pas
sagiers overigens nauwelijks nade
lige ruimtegevolgen. Het dak
werd. in gesloten toestand, in het
interieur maar met drie millimeter
verlaagd waardoor nauwelijks
minder hoofdruimte onstond.
F-1-automaat
In navolging van Porsche heeft nu
ook Honda voor een nieuwe auto
matische versnellingsbak gekozen
waarbij ook de keuze bestaat om
aan het stuur toch te schakelen.
Ook in de Formule-1 racerij be
dient zich men van een dergelijk
principe en. eerlijk is eerlijk, de
NSX heeft wel wat van een derge
lijke auto weg. zeker als je de enor
me prestaties bekijkt. De handge-
schakelde versie haalt 270 km/h.
de automaat moet het met tien ki
lometer per uur minder doen.
Het was een waar MPV-festival in
Genève. deze keer en een van de
nieuwe getoonde modellen was de
Shuttle van Honda. Een voledig
nieuw concept met een bestaande
naam en een bestaande 2.2 liter
motor.
De nieuwe Shuttle valt tussen zijn
concurrenten op omdat hij wat la
ger van bouw is. De auto lijkt wat
lager op zijn wielen te staan maar
ook de carrosserie is niet zo hoog
als van de nieuwe Volkswa-
gen/Ford/Seat-combinatie. bij
voorbeeld. Dat maakt de Shuttle
meer tot een auto die minder als
MPV opvalt in het verkeer. Zes
mensen vinden in de Shuttle ge
rieflijk plaats via de vier portieren
die op een draaiende en dus ge
bruikelijke manier opendraaien.
Geen schuifdeuren ook voor de
Shuttle dus.
Een automatische transmissie
voor de Shuttle wordt standaard
geleverd. Mede daardoor is de top
snelheid redelijk beperkt geble
ven. De Shuttle haalt een top van
183 km/h. snel genoeg uiteraard,
maar daarmee bereikt de wagen
niet de top van het Europese seg
ment.
Een nieuwe of gebruikte auto kopen, we hebben er
allemaal wel eens mee te maken. Voor u als consu
ment is het dan ook maar wat moeilijk om een juiste
keus te maken. De auto moet tenslotte toch aan uw
wensen en budget voldoen. Bij de Universele Bovag
Autobedrijven krijgt u een objectief advies en er
wordt u niets opgedrongen. Omdat zij niet merk ge
bonden zijn wordt er echt goed bekeken wat voor u
de beste keus zal zijn. Als u weer voor 't punt komt
te staan om een andere auto te kopen loop dan
eerst eens binnen bij de UAW bedrijven.
IM
AAGTEKERKE
AUTOBEDR.
DEKKER
Zuidweg 7
01188-3434
ARNEMUIDEN
GARAGE
MEERMAN
Korenbloemln. 1
01182-2023
r0r
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
KLUYFHOUT
Karreveld 4
01185-1991
DOMBURG
AUTOBEDR.
KOPPEJAN
Domburgseweg 18
01188-1487
5-3
DOMBURG
AUTOBEDR.
VAN ZWEEDEN
Schuitvlotstr. 11
01188-1370
MIDDELBURG
GARAGE
VAN LIERE
Kanaalweg 10-12
01180-27680
jl
OOST-SOUBURG
AUTOBEDR.
KUZEE
J.l. Sandersestr. 70
01184-61498
0^
GRIJPSKERKE
GARAGE
WATTEL
Loodholseweg 2
01189-1456
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
SCHMITZ
Noordweg 355
01180-29742
073
VLISSINGEN
GARAGE
JOH. MURRE
Gerbrandystr. 4
01184-64644
OOST-SOUBURG
GARAGE
DU PREE Zn.
Oranjeplein 18
01184-61912
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
STATENLAAN
Statenlaan 244
01180-25663
lÏÏÏl'lH
KOUDEKERKE
AUTOBEDR.
TOUW
Brouwerijstr. 7
01185-1265
MIDDELBURG
AUTO
STURM B.V.
Noordweg 467
01180-12042
073
VLISSINGEN
GARAGE
ALEXANDER
Alex. Gogelweg 18
01184-65262
fF/vl
VROUWENPOLDER
VEERSEDAM
AUTO B.V.
Vrouwenpolderseweg 75
01189-1524
MIDDELBURG
AUTOBEDR.
't ZAND
Koudekerkseweg 14
01180-14711
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
C. HERMES
Gildeweg 11
01184-14346
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
FAASSE Zn.
Jac. Brasserstr. 2
01187-1292
VLISSINGEN
AUTOBEDR.
HOFMAN
Hobeinstr./Gildeweg
01184-12610/10406
WESTKAPELLE
AUTOBEDR.
J. KALAND
Zuidstraat 27
01187-1382
ZOUTELANDE
AUTOBEDR.
VOS
Langedam 33
01186-1363