1 i P Coupé Fiat en Nissan 200 SX, prima bakken UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN WflfCHEREN :ot Êr BOVAG :e> KIES VOOR ZEKERHEID KIES VOOR DE UAW!! Honda komt met Targa NSX en Shuttle naar Genève Nieuw of Gebruikt m Bovag en m met topservice! ■ES m m m %7\ m '0: 0} Universele Autobedrijven Walcheren Prachtige primitieve lijnen contra een geciviliseerd ontwerp Veel fabrikanten tonen in Genève hun ruimteconcept, ook Honda üQ.' [QT LJ/VW [QT [0 321 Banden, uitlaten, accu's, schok dempers enz. Motor Een auto koopt u het beste bij de Universele BOVAG Autobedrijven -ö- 073 073 073 bUHfcLUfcöUUL VAN WOfcNSDAÜ 15 MAART 1995 ESCHELDEBODE koopt u het beste bij de: BOVAG-leden met zekerheid Deze keer hebben we eens twee sportwagens in de rij-impressie. Twee auto's die op veel punten ge lijkenissen vertonen, maar evenzo- vele verschilpunten hebben als de continenten waarvan zij afkomstig zijn. De Coupé Fiat 16V Turbo (in deze naamsvolgorde werd de auto eind 1993 geïntroduceerd) is, ui teraard, van Italiaanse origine ter wijl zijn opponent, de Nissan 200 SX uit het land van de rijzende zon afkomstig is. Twee wagens, beide met een enorm potentieel, die ze ker aan elkaar gewaagd zijn als het op kracht, snelheid en wegligging aankomt. De Coupé Fiat is een onvervalst Italiaans produkt. al zullen men sen die het merk Fiat de afgelopen jaren minder gevolgd hebben, hem niet meteen als een Fiat herken nen. Het stoffige imago dat het Ita liaanse concern de afgelopen jaren wat had gekregen is inmiddels af geklopt en de Coupé is daar een treffend voorbeeld van. Wie het lypeplaatje niet heeft bestudeerd kan gemakkelijk op de gedachte zijn gekomen dat het legendari sche merk Ferrari met een bood schappenwagen is uitgekomen. Weliswaar schuilt het merk met het stijgerende paard wel onder de enorme vleugels van het Fiatcon cern en is voor de Coupé ook voor dezelfde huisontwerper gekozen, verder houden de vergelijkingen toch wel op. De Nissan 200 SX is uiterlijk een compleet ander produkt. Is de Coupé Fiat nieuw in het segment, de 200 SX is dat allerminst. De au to is in wezen een vervolg op het model dat een jaar geleden het veld moest ruimen. Het voorgaan de model had wel meer de typische sportwagenlook die de moderne 200 SX een beetje mist. Qua uit straling kan de Nissan het moeilijk van de Coupé Fiat winnen die er gemener en origineler uitziet dan de Japanse tegenstrever. Fiat heeft meesterontwerper Pi- ninfarina opdracht gegeven een krachtig getekend koetswerk neer te zetten en daarin is de oude meester zeker geslaagd. Niet ie dereen zal overigens het gedurfde uiterlijk waarderen en meer kiezen voor de sportieve maar algemenre lijn van de Japanse sportwagen. Interieur Ook in het interieur vallen de ver schillen zeer nadrukkelijk op. Fiat heeft voor de Coupé gekozen voor een aparte styling door een brede band in de kleur van de carrosserie gespoten staal over het dashboard lieen te laten lopen. De klokken- winkel in de Fiat grijpt terug naar vervlogen tijden met spiegelende glaasjes voor de instrumenten, ter wijl Nissan juist gekozen heeft voor een modern instrumenta rium. Hoewel het je in de Nissan aan niets ontbreekt is de gekozen kleur van hel interieur (zwart, zwarter, zwartst) wel iets om som ber van te worden. Het moet. ook in Japan, toch mogelijk zijn om iéts origineler uit de hoek te komen dan met het saaie interieur van de 200 SX. Overigens valt aan de compleet heid en het gemak niets af te din gen en dat is eigenlijk bij de Fiat weer wel een beetje zo. De spiege lende venstertjes voor de klokken doet het zicht op de meters wel groot onrecht aan. Het verstelbare stuur van de 200 SX biedt wat dat' betreft meer mogelijkheden tot een onbelemmerde doorkijk en doet wat comfortabeler aan. Bo vendien zijn de metertjes in de Fiat zo intens klein dat ze met een mis- croscoop zullen worden inge- plaatst. Helaas heb je ook een lou pe nodig op de kleinere meterjes af te lezen en dat vergroot het rijge- not niet bepaald. De stoelen in beide auto's zijn van de stevige soort en bicden vol doende steun. Nissan Motor Ne derland heeft ervoor gekozen al leen de meest luxueuze variant hier naar toe te halen zodat een 200 SX-koper vast zit aan de aan schaf van (bijvoorbeeld) lederen bekleding omdat dat standaard in de auto aanwezig is. Het interieur van de Nissan straalt een en al de gelijkheid uit en heeft wel iets van een echte gran turismo. Opvallend is het gebruik van een derde ruite- wisser (op de achterruit) door het Japanse merk. Niet echt noodza kelijk maar als gadget toch aardig en bruikbaar. Beide fabrikanten hebben de au to's uitgerust met een uiterst krachtige tweeliter motor die wordt voortgeblazen door een tur bo. De Coupé Fiat is overigens ook in een ongeblazen uitvoering verkrijgbaar en kost dan een aardi ge duit minder. Weliswaar zijn in die versie de prestaties minder, maar in de praktijk wordt toch niet steeds het onderste uit de kan ge haald. (als je op korte termijn ten minste niet als onderwerp voor een afspraak met een begrafenis ondernemer wilt dienen.) Het ligt voor de hand te constate ren dat beide auto's voortreffelijk presteren. In een sprint naar de honderd kilometer per uur grens ontlopen de wagens elkaar prak tisch niks. Een enorme duw in de rug en weg is aaltje, dat is het ef fect wanneer het gaspedaal naar de bodem wordt gedrukt. Alleen op topsnelheid overschaduwt Nis san (volkgens de fabrieksopgave) zijn Italiaanse rivaaltje met tien ki lometer per uur. De Nissan bereikt een topsnelheid van 235 km/h en dat is uiteraard niet mis. Wel doet de Fiat in het dagelijkse verkeer wat nerveuzer aan dan de wat tra- ditoneler overkomende Nissan. Voor wat betreft het onderstel heeft Nissan gekozen voor het tra ditionele achteraandrijfconccpt dat al sinds jaar en dag op sportwa gens wordt toegepast. Fiat koos echter voor een voorwielaandrij ving en vermijd op die manier een hoge cardantunnel in het interieur. Belangrijker dan dat is echter het verschil in wegligging die door de ze keuze wordt bereikt. Beide au to's echter blijven tot op zo hoge snelheid neutraal dat de grenzen in de praktijk hoogst zelden zullen worden bereikt. Doordat beide wagens voorzien zijn van een fijne stuurbekrachtiging blijven ook hierin de verschillen wat beperkt. Beide wagens scoren hierin nu eenmaal heel goed en dat geldt ook zeker voor het algemene weg gedrag. In de praktijk lijkt de Nis san wat rustiger te rijden dat de Italiaan, maar ook de Japanner kan zich. gezien de cijfers, ijlings uit de voeten maken. De wagen lijkt er echter niet doorlopend om te vragen wat op den duur voor meer comfort zorgt. Bovendien lijkt de auto wat stiller te zijn dan de Fiat die wel een sportieve brom produceert maar op den duur toch wat lawaaiig is aan de oren. De schakeling geschiedt bij beide wagens door middel van een vijf versnellingsbak die soepel door de verzetten glijdt. Resumé Wie een sportwagen zoekt met veel comfort en de keuze wil ma ken tussen de genoemde Fiat en de 200SX heeft een vrij eenvoudige opdracht. Dat wordt zonder twijfel de nissan. De auto heeft een luxueuzer interieur waarin zaken als airconditioning niet ontbreken. Voor een prijs die (voor de Nissan) naar de tachtig mille reikt is dat ook eigenlijk wel logisch. Fiat heeft met de Coupé een wat spart- aanser karretje neergezet dat het op dat punt meer van de "looks' moet hebben dan van het comfort. Ook het duurste model kost zo'n tien mille minder dan de Nissan maar biedt ook minder uitrusting (geen airco en tweede airbag) Toch spreekt het model velen aan want je ziet ze 'in het wild' al wel rijden en dat kan ik van de 200 SX niet echt zeggen. Overigens is het natuurlijk wel zo dat een Coupé Fiat eerder opvalt dan een 200 SX. En dat straalt ook zeker af op de bestuurder. Een 200 SX is meer een sportcoupé dan een echte sportwagen. Voor de Coupé Fiat geldt in wezen precies het omge keerde. 1 De Coupé Fiat is een auto met fraaie en primitieve lijnen. De Nissan 200 SX heeft een minder karakteristiek koetswerk dan de Fiat. Honda heeft de Autotentoonstel ling van Genève aangegrepen om twee nieuwe modellen aan den volke te tonen. In het kader van de tentoonstelling werd een open ver sie van de supersportwagen NSX voorgesteld terwijl het tussen de talrijke MPV's uitkwam met de aangekondigde Shuttle. De NSX-T zoals de nieuwe sport wagen wordt genoemd heeft van het Japanse merk een afneembaar dak gekregen dat maar 8.5 kilo gram weegt en dus gemakkelijk door een persoon kan worden ver wijderd en teruggeplaatst. De NSX is een sportwagen van het Porschekaliber en de prestaties zijn dan ook navenant. De auto is opgebouwd uit aluminium plaat- werkdelen waardoor het geheel licht van géwicht is. Al meteen bij de introductie in 1990 werd ge sproken over het jammerlijke ont breken van een afneembare kap. Nu hebben Honda ingenieurs daar dan iets aan gedaan. Geen gemak kelijke opgave, aldus Honda, om dat men de uitzonderlijke stijfheid van de carrosserie wilde handha ven en uit hoofde van veiligheid een aluminium kap wilde hebben in plaats van een stoffen exem plaar. Opmerkelijk is overigens het feit dat de kap handmatig moet worden verwijderd. Honda heeft met de CRX een prachtig systeem in huis om de targakap electrisch te verwijderen. Daardoor zul je het dak in de praktijk eerder laten zak ken dan nu het geval is. Maar goed. met de hand gaat het natuur lijk ook prima en het blijft een su De Shuttle staat voor het eerst in Europa. perbe auto. De montage van een demontabel dak heeft voor de pas sagiers overigens nauwelijks nade lige ruimtegevolgen. Het dak werd. in gesloten toestand, in het interieur maar met drie millimeter verlaagd waardoor nauwelijks minder hoofdruimte onstond. F-1-automaat In navolging van Porsche heeft nu ook Honda voor een nieuwe auto matische versnellingsbak gekozen waarbij ook de keuze bestaat om aan het stuur toch te schakelen. Ook in de Formule-1 racerij be dient zich men van een dergelijk principe en. eerlijk is eerlijk, de NSX heeft wel wat van een derge lijke auto weg. zeker als je de enor me prestaties bekijkt. De handge- schakelde versie haalt 270 km/h. de automaat moet het met tien ki lometer per uur minder doen. Het was een waar MPV-festival in Genève. deze keer en een van de nieuwe getoonde modellen was de Shuttle van Honda. Een voledig nieuw concept met een bestaande naam en een bestaande 2.2 liter motor. De nieuwe Shuttle valt tussen zijn concurrenten op omdat hij wat la ger van bouw is. De auto lijkt wat lager op zijn wielen te staan maar ook de carrosserie is niet zo hoog als van de nieuwe Volkswa- gen/Ford/Seat-combinatie. bij voorbeeld. Dat maakt de Shuttle meer tot een auto die minder als MPV opvalt in het verkeer. Zes mensen vinden in de Shuttle ge rieflijk plaats via de vier portieren die op een draaiende en dus ge bruikelijke manier opendraaien. Geen schuifdeuren ook voor de Shuttle dus. Een automatische transmissie voor de Shuttle wordt standaard geleverd. Mede daardoor is de top snelheid redelijk beperkt geble ven. De Shuttle haalt een top van 183 km/h. snel genoeg uiteraard, maar daarmee bereikt de wagen niet de top van het Europese seg ment. Een nieuwe of gebruikte auto kopen, we hebben er allemaal wel eens mee te maken. Voor u als consu ment is het dan ook maar wat moeilijk om een juiste keus te maken. De auto moet tenslotte toch aan uw wensen en budget voldoen. Bij de Universele Bovag Autobedrijven krijgt u een objectief advies en er wordt u niets opgedrongen. Omdat zij niet merk ge bonden zijn wordt er echt goed bekeken wat voor u de beste keus zal zijn. Als u weer voor 't punt komt te staan om een andere auto te kopen loop dan eerst eens binnen bij de UAW bedrijven. IM AAGTEKERKE AUTOBEDR. DEKKER Zuidweg 7 01188-3434 ARNEMUIDEN GARAGE MEERMAN Korenbloemln. 1 01182-2023 r0r KOUDEKERKE AUTOBEDR. KLUYFHOUT Karreveld 4 01185-1991 DOMBURG AUTOBEDR. KOPPEJAN Domburgseweg 18 01188-1487 5-3 DOMBURG AUTOBEDR. VAN ZWEEDEN Schuitvlotstr. 11 01188-1370 MIDDELBURG GARAGE VAN LIERE Kanaalweg 10-12 01180-27680 jl OOST-SOUBURG AUTOBEDR. KUZEE J.l. Sandersestr. 70 01184-61498 0^ GRIJPSKERKE GARAGE WATTEL Loodholseweg 2 01189-1456 MIDDELBURG AUTOBEDR. SCHMITZ Noordweg 355 01180-29742 073 VLISSINGEN GARAGE JOH. MURRE Gerbrandystr. 4 01184-64644 OOST-SOUBURG GARAGE DU PREE Zn. Oranjeplein 18 01184-61912 MIDDELBURG AUTOBEDR. STATENLAAN Statenlaan 244 01180-25663 lÏÏÏl'lH KOUDEKERKE AUTOBEDR. TOUW Brouwerijstr. 7 01185-1265 MIDDELBURG AUTO STURM B.V. Noordweg 467 01180-12042 073 VLISSINGEN GARAGE ALEXANDER Alex. Gogelweg 18 01184-65262 fF/vl VROUWENPOLDER VEERSEDAM AUTO B.V. Vrouwenpolderseweg 75 01189-1524 MIDDELBURG AUTOBEDR. 't ZAND Koudekerkseweg 14 01180-14711 VLISSINGEN AUTOBEDR. C. HERMES Gildeweg 11 01184-14346 WESTKAPELLE AUTOBEDR. FAASSE Zn. Jac. Brasserstr. 2 01187-1292 VLISSINGEN AUTOBEDR. HOFMAN Hobeinstr./Gildeweg 01184-12610/10406 WESTKAPELLE AUTOBEDR. J. KALAND Zuidstraat 27 01187-1382 ZOUTELANDE AUTOBEDR. VOS Langedam 33 01186-1363

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 21