ew
Frans Hoek Keeperspromotion
Van Bruggen bespeelt clavichord
150
koe^
Veerse Meer
De Kramsvogel
Station Middelburg krijgt
nieuw perron
Follia Duo in première
ew koQ&
koe^
Fietstactie gekoppeld aan ontwikkeling duurzame energiebronnen in Bhutan
BON - BON - BON - BON - BON
CJ
2
op een menu
naar keuze
QUEEN'S
BURGER
MV 301
Wie is de beste keeper van Zeeland
C02 en meer
BGdrijvGn Gn
instellingen
UniGk
Vogelvrij
Tegen inlevering van deze bon (t.m. 31-3-'95)
GOES - VLISSINGEN
DE SCHELDEBODE
100e JAARGANG. VERSCHIJNT WEKELIJKS GRATIS HUIS-AAN-HUIS IN DE GEMEENTEN: VALKENISSE, VLISSINGEN, WESTKAPELLE, ARNEMUIDEN, DOMBURG MARIEKERKE MIDDELBURG EN VEERE
TOTALE OPLAGE: 47.700 EX. DE SCHELDEBODE IS EEN UITGAVE VAN DE STEM WEEKBLADEN. KANTOOR: SCHELDESTR. 7-9 - VLISSINGEN - POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN.
WOENSDAC
1 MAART 199'
VEERE - Jeugdige Zeeuwse
doelverdedigers in de leeftijd
van 8 tot 18 jaar mogen hun
talénten tonen tijdens de
'Keeperspromotiedag' die ge
houden wordt op het terrein
van de voetbalverenging Veere
op donderdag 2 maart. Tussen
9.00 en 16.00 uur wordt een
leerzaam en interessant pro
gramma afgewerkt met als gast
een doelman uit het betaalde
voetbal. Er zal op die dag ook
gestreden worden om de titel
'Beste keeper van Zeeland'.
Deze dag is georganiseerd door
de jeugdafdeling van de W
Veere in samenwerking met de
afdeling Zeeland van de KNVB
en wordt verzorgt door Frans
Hoek Keeperspromotie. Frans
Hoek is keepertrainer bij Ajax
en heeft een methode ontwik
keld die voor alle doelverdedi
gers zeer nuttig is. Hij schreef
ook enkele boeken over de man
of de vrouw onder de lat,
maakte videobanden en ont
wikkelde cursussen voor
het eind van de dag zal Frans
Hoek een keepersdemonstratie
verzorgen met medewerking
van een doelman uit het be
taalde voetbal. Tevens zal
Hoek een aantal prijzen uitrei
ken aan meisjes en jongens die
het best uit de verf zijn geko
men.
keeperstrainers. Ook in Zee
land zijn er oefenmeesters die
zo'n cursus hebben gevolgd.
Frans Hoek wordt trouwens in
de gehele wereld uitgenodigd
om zijn visie op het doel verde
digen te demonstreren. De er
kenning door vele bonden,
waaronder ook de KNVB, geeft
aan dat 'Frans Hoek Keeper
spromotion' een professionele
en betrouwbare organisatie is.
De dag in Veere bestaat uit
twee veldtrainingen waarin be
handeld zullen worden techni
sche en tactische aspecten als
mede wedstrijdvormen. Tevens
zal geoefend worden met de
'Frans Hoek tjoek', een voet
bal-kanon met snelheidsmeter.
Uniek is ook de krachtmeting
waarin door verschillende ca
tegorieën gestreden wordt om
de titel 'Beste keeper van Zee
land'. De winnaars daarvan bij
de C- en D-junioren mogen aan
het eind van het seizoen mees
trijden om de titel 'Beste
keeper van Nederland'. Aan
500 km Fietsactie start op 1 april
GOES - De 500 km Fietsactie woon-werkverkeer van het Zeeuws Platform
Duurzame Ontwikkeling gaat zaterdag 1 april voor de vierde keer van start.
Vorig jaar hebben ruim 1200 mensen aan de actie deelgenomen. Tussen 1 april en
1 oktober fietsten ze samen meer dan 1,6 miljoen kilometer naar hun werk.
Dit jaar mikt het platform op 2000 deelnemers en 2 miljoen kilometer. Ook
kunnen deelnemers aan de actie weer gebruik maken van twee typen ligfietsen.
Nieuw is de koppeling van de fietsactie aan de ontwikkeling van kleinschalige
duurzame energieprojecten in het Himalayakoninkrijk Bhutan.
Het doel van de 500 km Fiets
actie woon-werkverkeer is dat
niet fietsers gaan fietsen, inci
dentele fietsers vaker gaan
fietsen en fietsers blijven fiet
sen. Deelnemers aan de actie
rijden tussen 1 april en 1 okto
ber zo veel mogelijk op de fiets
naar hun werk. Vooraf bepaalt
elke deelnemer hoeveel kilome
ter hij of zij denkt te halen
('streefafstand'). Op een deel
nemerskaart, houdt iedereen de
resultaten bij. Na afloop wor
den deze gegevens in de com
puter verwerkt. De totaal
afstand, het gemiddelde per
deelnemer, overzichten van
deelnemers per bedrijf of per
gemeente, worden dan gepre
senteerd.
Met de actie-Nieuwsbrief
wordt iedereen op de hoogte
gehouden.
Deelnemers dingen mee naar
aantrekkelijke prijzen. De
hoofdprijs is een nieuwe Bata-
vus-Barcelona. Daarnaast wor
den er 20 waardebonnen van
50,- en 35 abonnementen op
de maandbladen 'Vogelvrije
Fietser' en 'Fiets' verloot.
Ruim 100 deelnemers aan de
actie kunnen een week lang
gebruik maken van een ligfiets.
Dit jaar zijn er twee typen
beschikbaar: drie M5's en drie
Blallby's. De Blallby is wat
eenvoudiger dan de M5, heeft
een bovenstuur en is meer een
'opstapmodel'.
Het platform startte in 1992 de
500 km Fietsactie om een bij
drage te leveren aan het terug
dringen van het nog steeds snel
groeiende autoverkeer. Het
verkeer draagt voor een kwart
bij aan de verzuring en levert
een aanzienlijke bijdrage aan
de uitstoot van CO2. CO2 of
kooldioxyde is het belangrijk
ste broeikasgas. Het beleid in
ons land om energie te sparen
en de CCh-uitstoot te beperken
wordt breed gesteund. De risi
co's van wereldwijde klimaats
veranderingen (overstromin
gen, verwoestijning) zijn im
mers niet te overzien. Daarom
moeten we het zekere voor het
onzekere nemen. Vooral maat
regelen die ook geld besparen
(isolatie, H.R.ketel, warmte
krachtkoppeling) zijn populair.
De bijdrage van echte duurza
me energiebronnen als wind
en zonneënergie is nog beperkt.
Bij het fietsen snijdt het mes
aan meer dan één kant. Aan de
ene kant wordt een heel aardi
ge hoeveelheid CCh-uitstoot
voorkomen. Als 2 miljoen kilo
meter (het doel van de actie) LiofiGtSGPl
niet met de fiets, maar met
auto's wordt afgelegd, komt
hierbij zo'n 400 ton CO2 vrij.
Voor de compensatie van deze
400 ton CO2 is 50 tot 60 hectare
bos nodig!
het terugdringen van onnodig
autoverkeer.
Aan de andere kant is fietsen
goed voor conditie en gezond
heid. Bijkomende voordelen-
van het fietsen zijn dat fietsers
niet bijdragen aan files en min
der parkeerruimte vragen. En,
fietsen kost gewoon veel min
der.
Woon-werkfietsen biedt zo veel
voordelen dat bedrijven en in
stellingen het veel meer moeten
stimuleren. De aandacht voor
de fietsende medewerker komt
gelukkig op gang. Er komt
meer aandacht voor veilige
stalling, mogelijkheden voor
verkleden en douchen en voor
fietsvergoedingen. Ook het be
schikbaar stellen van laesefiet-
sen behoort tot de mogelijkhe
den. Vorig jaar hebben al zo'n
60 bedrijven, instellingen en
gémeenten deelgenomen aan de
actie. Voor sommige past de
actie goed in het eigen milieu
actieplan of kilometerreductie
plan. Andere vinden het ge
woon een leuke en zinvolle ac
tie. In ieder geval biedt de actie
de mogelijkheid waardering
voor fietsende medewerkers tot
uitdrukking te brengen. Ver
schillende bedrijven ondersteu
nen de actie dan ook door extra
prijzen of waardebonnen be
schikbaar te stellen.
In elk bedrijf dat aan de actie
deelneemt is een actiecoördina
tor actief. Deze zorgt voor de
werving en onderhoudt de con
tacten met het platform. Elke
actiecoördinator krijgt een in
formatiepakket en posters en
ontvangt computeroverzichten
met resultaten.
Eind vorig jaar kreeg het plat
form de 'Vervoersmanagement
Award 1994'. Deze prijs werd
mede toegekend vanwege de
wijze waarop bedrijven en in
stellingen gestimuleerd worden
om aandacht te besteden aan
De belangstelling om een week
lang gebruik van een ligfiets tc
maken, was vorig jaar enorm.
Het platform moest een selectie
maken op basis van woon-
werkafstand. Dit jaar worden
de ligfietsen bij voorkeur be
schikbaar gesteld aan bedrij
ven en instellingen die zich
ingeschreven hebben voor de
actie. Het idee is de ligfietsen
paarsgewijs (één M5 en één
Blallby) voor een langere pe
riode (afhankelijk de belang
stelling) per bedrijf aan te bie
den. Wie belangstelling heeft
voor een weekje ligfiets doet er
dus verstandig aan na te gaan
of het bedrijf zich al heeft
aangemeld. Voor de ligfietsen
zijn aparte inschrijfformulie
ren beschikbaar.
De 500 km Fietsactie wordt
deze zomer gekoppeld aan een
project voor ontwikkeling van
kleinschalige duurzame ener
giebronnen in Bhutan. Bhutan
ligt in de Himalaya, net als
Nepal ingeklemd tussen India
en China. Nederland heeft
sinds vorig jaar een aparte
band met Bhutan door een
'duurzaamheidscontract'. De
energievoorziening op het plat
teland (nou ja, 'platte' is hier
niet op z'n plaats) is hierbij een
speerpunt. Bhutan heeft de
unieke mogelijkheid volledig
van duurzame bronnen gebruik
te maken. Met name water
kracht is in overvloed aanwe
zig. Voor her en der verspreide
boerderijen en dorpen bieden
ook biogas en zonneënergie
goede mogelijkheden voor ver
lichting en verwarming.
Het platform wil zo'n klein
schalig project ondersteunen.
De stichting Ecoöperation stelt
voor elke gefietste kilometer
één cent beschikbaar. Bij 2
miljoen kilometer is dat 20.000
Deelnemers aan de fietsactie krijgen ook dit jaar weer kans gebruik te maken van de ligfiets;
op de foto Ms geveerd model.
gulden. Er is wel één voor
waarde. Ecoöperation stelt het
geld beschikbaar in de vorm
van een verdubbelingsregeling.
Het platform gaat daarom pro
vincie en gemeenten, bedrijven
en instellingen vragen de fiets
actie per kilometer te sponso
ren. Ook deelnemers aan de
actie kunnen zelf sponsors zoe
ken voor hun kilometers. Wie
bijvoorbeeld 1000 km aflegt,
kan aan de baas of aan wie dan
ook vragen de afstand te spon
soren met één of meer cent. Het
platform hoopt zo 20.000 gul
den bijeen te brengen. Het to
tale resultaat komt dan op
40.000 gulden.
Bij de 500 km Fietsactie snijdt
het mes deze zomer wel aan
veel kanten. Minder auto's op
de weg, minder vervuiling,
minder kosten, een betere con
ditie, een bijzondere ervaring
met een ligfiets èn een bijdrage
aan duurzame energieprojecten
in een Derde-Wereldland. De
opzet van de 500 km Fietsactie
is dan ook uniek in Nederland.
Inmiddels zijn er ook in Flevo
land plannen om de actie over
te nemen.
Wie vorig jaar al heeft deelge
nomen krijgt in de eerste week
van maart automatisch een
deelnemerskaart thuisge
stuurd. Nieuwe deelnemers
kunnen zich met bijgaande bon
aanmelden. Het platform is be
reikbaar via telefoon
01100-50051 en via fax 50955.
Deelname aan de actie kost
niets. De actie wordt financieel
gesteund door de Provincie
Zeeland, Rijkswaterstaat en de
stichting DOEN! (Postcodelo
terij).
Aanmelding 500 Km Fietsactie 1995
naam:
adres:
postcode: plaats:
Ik werk bij:
Plaats:
De afstand naar mijn werk bedraagt km
Ik streef er naar tussen 1 april en 1 oktober in totaal
minstens km op de fiets af te leggen bij het woon-werkverkeer.
Toezenden aan: 500 Km Fietsactie, postbus 2125, 4460 MC Goes
Wat eens het Veerse Gat en de Zandkreek was is na
het leggen van De Veerse Dam het alom bekende
O) Veerse Meer geworden. Een grote waterplas bijzon
der geschikt voor recreatie per boot, surfplank, als
badgast of als sportvisser. Naast de van oudsher
C aanwezige stranden een welkome aanvulling om zich
in vrije tijd, weekend of vakantie te ontspannen. Een
paar jaar geleden werd de gebruiker voor het eerst
met het kostenplaatje van het Veerse Meer gecon
fronteerd, alle vaartuigen groot en klein, moesten
het 'Veerse-Meer-Tientje' gaan betalen. Een keer per
seizoen en als betalingsbewijs een sticker die op het
vaartuig geplakt moest worden. Uiteindelijk bleek
Cde hele affaire meer te kosten dan op te brengen en
dat was nou net niet de bedoeling. Uit de koker van
het bestuurlijk orgaan, het Veerse Meerschap, werd
slagvaardig een nieuw idee geschud, parkeergeld
voor motorvoertuigen, zeven gulden vijftig voor een
halve- en tien gulden voor een hele dag. Tel uit je
winst. Het is natuurlijk wel zo, dat voorzieningen op
en rond het Veerse Meer geld kosten, maar om dat nu net op
deze manier terug te halen? Als je in de vakantie niet buiten
de eigen woonplaats gaat en je rijdt van de eenentwintig
dagen er vijftien naar De Piet of de Veerse Dam kost dat
straks hondervijftig gulden extra. En hoe zit het als je de
auto bij de Veerse Dam parkeert en vervolgens het Noordzee
strand opzoekt? Nu gebleken is dat uit zeekoeien geen
'Veerse-Meer-Tientje' te melken is, heeft men zijn toevlucht
gezocht bij de nationale melkkoe. De automobilist, die heeft
altijd nog wel een druppeltje over. Voor de zoveelste keer.
Cameleon.
T3
CC
CC
MIDDELBURG Vrijdag 10
maart wordt er in de Engelse
kerk een bijzonder instrument
bespeeld. Het is een pedaalcla-
vichord. Doorgaans bevindt dit
instrument zich in Leiden maar
voor een keertje wordt het naar
Middelburg gereden, omdat het
zo goed past in de intieme sfeer
van de Engelse kerk.
Het pedaalclavichord was tij
dens de Barok een geliefd hui
sinstrument. Veel alternatieven
waren er overigens niet. Het
was niet gebruikelijk orgel te
studeren in de kerk in verband
met het treden van de balgen
voor de windvoorziening. Huis
orgels hadden in die tijd geen
zelfstandig pedaal, zodat men
voor studie en lespraktijk aan
gewezen was op het pedaalcla
vichord. J.S. Bach bezat een
dergelijk instrument. In zijn
nalatenschap wordt het om
schreven als 'drie Claviere
nebst Pedal'. Hij schonk het
instrument kort voor zijn dood
aan zijn zoon Johann Christi
an.
Van de vele pedaalclavichor-
den die in de zeventiende en
achttiende eeuw gebouwd zijn,
en dan vooral in Duitsland,
zijn er maar drie bewaard ge
bleven. Een is er in privé-bezit
en in het Bachhaus in Eisenach
staat een onbespeelbaar instru
ment van Markert uit 1812.
Van het exemplaar dat David
Gerstenberg in 1760 in Ge-
reingswalde bouwde heeft de
Leidse clavichordbouwer Dick
Verwolf een exacte kopie ver
vaardigd. Deze kopie is de eni-
ge in Nederland en bevindt
zich in Leiden. Musici zijn
daardoor weer in de gelegen
heid de studiepraktijk van de
toenmalige organisten op de
voet te volgen. De orgelwerken
van bijvoorbeeld Bach krijgen
op dit instrument een verras
sende dimensie en een extra
dynamische lading, omdat het
clavichord de mogelijkheid
biedt tot het aanbrengen van
accenten en tot het realiseren
van een geleidelijke dynamiek.
De organist en clavecenist Erik
van Bruggen heeft zich de laat
ste jaren toegelegd op het be
spelen van juist dit instrument
met zijn ingetogen, maar diepe
en welluidende klank. Tijdens
de recital op vrijdag 10 maart
speelt Van Bruggen werken
van Bruhns, Ritter, Bach en
Böhm. De recital begint om
20.00 uur en de toegang be
draagt vijftien gulden. Het
concert is georganiseerd door
Incanto, de Stichting voor
Oude Muziek.
HET ZEEUWSE
LANDSCHAP
't Is camavaltijd. Uit de speaker schalt naast
nieuwe hits, de onvervalste feestklassieker:
'Glaasje op laat je rijden'. Inmiddels is dit
gelukkig hst credo van de meeste feestvierders.
Het is genoegzaam bekend dat alcohol drem-
pels verlaagt, wat vaak leidt tot overmoedig
gedrag. Meestal zijn anderen daar de dupe
van. Het 'drankgebruik' van de kramsvogel
speelt alleen hem parten. Met honderd
duizenden komen deze lijsterachtigen in de
herfst uit noordelijke streken hier overwinte
ren. In groepen van 50 tot 500 stuks zwerven
;*j2e van weiland naar akker en van meidoom-
heggen naar duindoomstruweel. Door zijn
luidruchtig get jakker' tijdens de vlucht ver
raadt hij zijn aanwezigheid op grote afstand. Wat verder
opvalt is de blauwgrijze kleur van kop en stuit, de kastanje
bruine rug en de geel gestippelde borst. In het gezelschap van
zijn neef de koperwiek kan in de duinen het drankfeest
beginnen. Bij vochtig weer gaan de bessen van de duindoorn
gisten, waarbij alcohol ontstaat. Daarbij neem je een pene
trante alcohol geur waar, die aan jenever doet denken. Bij
het consumeren van de bessen kan het alcoholgehalte in de
kramsvogel magen stevig oplopen, waarbij ze soms merkbaar
dronken zijn. De bescherming van het opereren in groepen
verdwijnt door de verminderde reflexen. Het gevaar wordt
domweg niet meer opgemerkt. De sperwers of haviken
hebben hun prooi voor het uitkiezen. Met een bliksemaktie
wordt de kramsvogel slachtoffer van de alcohol. Ja, drank
maakt meer kapot dan je lief is. De kramsvogel is een talrijke
broedvogel van Noord- en Midden-Europa. De laatste decen
nia breidt zijn broedgebied in westelijke richting uit. Met
name in Zuid-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen worden steeds
vaker kleine broedkolonies van 2-10 paren waargenomen.
Het liefst broedt de kramsvogel in half-open landschappen
waarin zich oude hoogstamboomgaarden, bossen of rijen
populieren bevinden. Hij foerageert in grasland en akkers op
regenwormen en insecten. Het zal nog wel even duren eer hij
in de zomer net zo algemeen is als in de winter. Op zoek naar
grote groepen kramsvogels in de duinen, is de verleiding
groot om een paar takjes duindoorn, voorzien van volrijpe
oranje bessen mee te nemen. Pas dan wel op voor gasvorming
in de gistende bessen. Het komt het nog wel eens voor dat
bessen 'exploderen', niet zelden ten nadele van het behang.
MIDDELBURG Wat ieder
een al lang wist: het perron van
het station in Middelburg is
niet meer van deze tijd, is deze
week officieel toegegeven door
de NS zelf. Het perron, waar
van de treinen richting Goes
vertrekken is te smal en de
geboden accommodatie is on
der de maat. Maar er komt
uitkomst want het perron
wordt verbouwd. De werk
zaamheden beginnen 3 maart
en als alles volgens de plannig
verloopt is het nieuwe perron
half juni gereed.
Het nieuwe perron wordt bre
der en mooier. Wegtochten is er
straks niet meer bij want er
komt een verwarmde wacht
ruimte en in de richting Vlis-
singen nog een extra beschutte
plaats met een afdakje. Boven
dien worden er een paar extra
verlichtingspunten aange
bracht. Door de verbouwing
kunnen gehandicapten makke
lijker op het perron komen. Via
het parkeerterrein achter per
ron 2 kunnen zij via een spe
ciale hellingbaan op het perron
komen. De oversteekmogelijk-
heid van perron 1 naar perron
2 blijft onder begeleiding nog
steeds mogelijke.
Architect van Heusden heeft
zich bij zijn ontwerp laten lei
den door twee elementen, na
melijk de harde wind uit het
westen en de toeristenstroom-
uit het oosten. De nieuw te
bouwen luifel op het perron
krijgt een speels karakter dat
de vakantiesfeer moet weer
spiegelen. Want het station
Middelburg krijgt in de zomer
maanden een typische vakan
tiesfeer.
De meest ingrijpende werk
zaamheden vinden plaats van 3
tot 6 maart. Op die dagen is het
perron niet toegankelijk voor
reizigers. Alle treinen die rich
ting Goes rijden vertrekken die
dagen ook van perron 1net als
de treinen naar Vlissingen.
Over een eventuele wijziging
van de vertrektijden was bij
NS niets bekend.Voor de reizi
gers is er deze week een folder
beschikbaar met informatie
over de verbouwing. Voor de
verbouwing heeft NS een klei
ne twee miljoen gulden uitge
trokken.
VLISSINGEN Vrijdag 3
maart geeft het kersverse
Follia Duo haar eerste con
cert op Zeeuwse bodem. Het
concert vindt plaats in Open
Hof aan de A. Gogelweg en
begint om 20.00 uur.
Het Follia Duo bestaat uit
Marina Eckhart en Leo van
Rutte. Eckhart studeert klas
siek mandoline en is actief in
meerdere kamermuzieken-
sembles. Van Rutte studeer
de klassiek gitaar en mando
line aan het conservatorium
en speelde als gitarist bij het
Torroba gitaarkwartet. Ook
hij speelt in verschillende
kamermuziekensembles en is
bovendien werkzaam als di
rigent en docent mandoline
en gitaar.
Het duo voert vrijdag com
posities uit van Vivaldi, Bux-
tehude, Ambrosius, Canciel-
lo, Calace en Boccherini. De
ze werken zijn gedeeltelijk
bewerkt door het Follia Duo.
Tijdens het concert op vrij
dag wordt het Follia Duo
aangevuld tot trio door Thea
de Goede. Zij is organiste.
Kaarten voor dit concert
kosten tien gulden.
Het clavichord.