ew Frans Hoek Keeperspromotion Van Bruggen bespeelt clavichord 150 koe^ Veerse Meer De Kramsvogel Station Middelburg krijgt nieuw perron Follia Duo in première ew koQ& koe^ Fietstactie gekoppeld aan ontwikkeling duurzame energiebronnen in Bhutan BON - BON - BON - BON - BON CJ 2 op een menu naar keuze QUEEN'S BURGER MV 301 Wie is de beste keeper van Zeeland C02 en meer BGdrijvGn Gn instellingen UniGk Vogelvrij Tegen inlevering van deze bon (t.m. 31-3-'95) GOES - VLISSINGEN DE SCHELDEBODE 100e JAARGANG. VERSCHIJNT WEKELIJKS GRATIS HUIS-AAN-HUIS IN DE GEMEENTEN: VALKENISSE, VLISSINGEN, WESTKAPELLE, ARNEMUIDEN, DOMBURG MARIEKERKE MIDDELBURG EN VEERE TOTALE OPLAGE: 47.700 EX. DE SCHELDEBODE IS EEN UITGAVE VAN DE STEM WEEKBLADEN. KANTOOR: SCHELDESTR. 7-9 - VLISSINGEN - POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN. WOENSDAC 1 MAART 199' VEERE - Jeugdige Zeeuwse doelverdedigers in de leeftijd van 8 tot 18 jaar mogen hun talénten tonen tijdens de 'Keeperspromotiedag' die ge houden wordt op het terrein van de voetbalverenging Veere op donderdag 2 maart. Tussen 9.00 en 16.00 uur wordt een leerzaam en interessant pro gramma afgewerkt met als gast een doelman uit het betaalde voetbal. Er zal op die dag ook gestreden worden om de titel 'Beste keeper van Zeeland'. Deze dag is georganiseerd door de jeugdafdeling van de W Veere in samenwerking met de afdeling Zeeland van de KNVB en wordt verzorgt door Frans Hoek Keeperspromotie. Frans Hoek is keepertrainer bij Ajax en heeft een methode ontwik keld die voor alle doelverdedi gers zeer nuttig is. Hij schreef ook enkele boeken over de man of de vrouw onder de lat, maakte videobanden en ont wikkelde cursussen voor het eind van de dag zal Frans Hoek een keepersdemonstratie verzorgen met medewerking van een doelman uit het be taalde voetbal. Tevens zal Hoek een aantal prijzen uitrei ken aan meisjes en jongens die het best uit de verf zijn geko men. keeperstrainers. Ook in Zee land zijn er oefenmeesters die zo'n cursus hebben gevolgd. Frans Hoek wordt trouwens in de gehele wereld uitgenodigd om zijn visie op het doel verde digen te demonstreren. De er kenning door vele bonden, waaronder ook de KNVB, geeft aan dat 'Frans Hoek Keeper spromotion' een professionele en betrouwbare organisatie is. De dag in Veere bestaat uit twee veldtrainingen waarin be handeld zullen worden techni sche en tactische aspecten als mede wedstrijdvormen. Tevens zal geoefend worden met de 'Frans Hoek tjoek', een voet bal-kanon met snelheidsmeter. Uniek is ook de krachtmeting waarin door verschillende ca tegorieën gestreden wordt om de titel 'Beste keeper van Zee land'. De winnaars daarvan bij de C- en D-junioren mogen aan het eind van het seizoen mees trijden om de titel 'Beste keeper van Nederland'. Aan 500 km Fietsactie start op 1 april GOES - De 500 km Fietsactie woon-werkverkeer van het Zeeuws Platform Duurzame Ontwikkeling gaat zaterdag 1 april voor de vierde keer van start. Vorig jaar hebben ruim 1200 mensen aan de actie deelgenomen. Tussen 1 april en 1 oktober fietsten ze samen meer dan 1,6 miljoen kilometer naar hun werk. Dit jaar mikt het platform op 2000 deelnemers en 2 miljoen kilometer. Ook kunnen deelnemers aan de actie weer gebruik maken van twee typen ligfietsen. Nieuw is de koppeling van de fietsactie aan de ontwikkeling van kleinschalige duurzame energieprojecten in het Himalayakoninkrijk Bhutan. Het doel van de 500 km Fiets actie woon-werkverkeer is dat niet fietsers gaan fietsen, inci dentele fietsers vaker gaan fietsen en fietsers blijven fiet sen. Deelnemers aan de actie rijden tussen 1 april en 1 okto ber zo veel mogelijk op de fiets naar hun werk. Vooraf bepaalt elke deelnemer hoeveel kilome ter hij of zij denkt te halen ('streefafstand'). Op een deel nemerskaart, houdt iedereen de resultaten bij. Na afloop wor den deze gegevens in de com puter verwerkt. De totaal afstand, het gemiddelde per deelnemer, overzichten van deelnemers per bedrijf of per gemeente, worden dan gepre senteerd. Met de actie-Nieuwsbrief wordt iedereen op de hoogte gehouden. Deelnemers dingen mee naar aantrekkelijke prijzen. De hoofdprijs is een nieuwe Bata- vus-Barcelona. Daarnaast wor den er 20 waardebonnen van 50,- en 35 abonnementen op de maandbladen 'Vogelvrije Fietser' en 'Fiets' verloot. Ruim 100 deelnemers aan de actie kunnen een week lang gebruik maken van een ligfiets. Dit jaar zijn er twee typen beschikbaar: drie M5's en drie Blallby's. De Blallby is wat eenvoudiger dan de M5, heeft een bovenstuur en is meer een 'opstapmodel'. Het platform startte in 1992 de 500 km Fietsactie om een bij drage te leveren aan het terug dringen van het nog steeds snel groeiende autoverkeer. Het verkeer draagt voor een kwart bij aan de verzuring en levert een aanzienlijke bijdrage aan de uitstoot van CO2. CO2 of kooldioxyde is het belangrijk ste broeikasgas. Het beleid in ons land om energie te sparen en de CCh-uitstoot te beperken wordt breed gesteund. De risi co's van wereldwijde klimaats veranderingen (overstromin gen, verwoestijning) zijn im mers niet te overzien. Daarom moeten we het zekere voor het onzekere nemen. Vooral maat regelen die ook geld besparen (isolatie, H.R.ketel, warmte krachtkoppeling) zijn populair. De bijdrage van echte duurza me energiebronnen als wind en zonneënergie is nog beperkt. Bij het fietsen snijdt het mes aan meer dan één kant. Aan de ene kant wordt een heel aardi ge hoeveelheid CCh-uitstoot voorkomen. Als 2 miljoen kilo meter (het doel van de actie) LiofiGtSGPl niet met de fiets, maar met auto's wordt afgelegd, komt hierbij zo'n 400 ton CO2 vrij. Voor de compensatie van deze 400 ton CO2 is 50 tot 60 hectare bos nodig! het terugdringen van onnodig autoverkeer. Aan de andere kant is fietsen goed voor conditie en gezond heid. Bijkomende voordelen- van het fietsen zijn dat fietsers niet bijdragen aan files en min der parkeerruimte vragen. En, fietsen kost gewoon veel min der. Woon-werkfietsen biedt zo veel voordelen dat bedrijven en in stellingen het veel meer moeten stimuleren. De aandacht voor de fietsende medewerker komt gelukkig op gang. Er komt meer aandacht voor veilige stalling, mogelijkheden voor verkleden en douchen en voor fietsvergoedingen. Ook het be schikbaar stellen van laesefiet- sen behoort tot de mogelijkhe den. Vorig jaar hebben al zo'n 60 bedrijven, instellingen en gémeenten deelgenomen aan de actie. Voor sommige past de actie goed in het eigen milieu actieplan of kilometerreductie plan. Andere vinden het ge woon een leuke en zinvolle ac tie. In ieder geval biedt de actie de mogelijkheid waardering voor fietsende medewerkers tot uitdrukking te brengen. Ver schillende bedrijven ondersteu nen de actie dan ook door extra prijzen of waardebonnen be schikbaar te stellen. In elk bedrijf dat aan de actie deelneemt is een actiecoördina tor actief. Deze zorgt voor de werving en onderhoudt de con tacten met het platform. Elke actiecoördinator krijgt een in formatiepakket en posters en ontvangt computeroverzichten met resultaten. Eind vorig jaar kreeg het plat form de 'Vervoersmanagement Award 1994'. Deze prijs werd mede toegekend vanwege de wijze waarop bedrijven en in stellingen gestimuleerd worden om aandacht te besteden aan De belangstelling om een week lang gebruik van een ligfiets tc maken, was vorig jaar enorm. Het platform moest een selectie maken op basis van woon- werkafstand. Dit jaar worden de ligfietsen bij voorkeur be schikbaar gesteld aan bedrij ven en instellingen die zich ingeschreven hebben voor de actie. Het idee is de ligfietsen paarsgewijs (één M5 en één Blallby) voor een langere pe riode (afhankelijk de belang stelling) per bedrijf aan te bie den. Wie belangstelling heeft voor een weekje ligfiets doet er dus verstandig aan na te gaan of het bedrijf zich al heeft aangemeld. Voor de ligfietsen zijn aparte inschrijfformulie ren beschikbaar. De 500 km Fietsactie wordt deze zomer gekoppeld aan een project voor ontwikkeling van kleinschalige duurzame ener giebronnen in Bhutan. Bhutan ligt in de Himalaya, net als Nepal ingeklemd tussen India en China. Nederland heeft sinds vorig jaar een aparte band met Bhutan door een 'duurzaamheidscontract'. De energievoorziening op het plat teland (nou ja, 'platte' is hier niet op z'n plaats) is hierbij een speerpunt. Bhutan heeft de unieke mogelijkheid volledig van duurzame bronnen gebruik te maken. Met name water kracht is in overvloed aanwe zig. Voor her en der verspreide boerderijen en dorpen bieden ook biogas en zonneënergie goede mogelijkheden voor ver lichting en verwarming. Het platform wil zo'n klein schalig project ondersteunen. De stichting Ecoöperation stelt voor elke gefietste kilometer één cent beschikbaar. Bij 2 miljoen kilometer is dat 20.000 Deelnemers aan de fietsactie krijgen ook dit jaar weer kans gebruik te maken van de ligfiets; op de foto Ms geveerd model. gulden. Er is wel één voor waarde. Ecoöperation stelt het geld beschikbaar in de vorm van een verdubbelingsregeling. Het platform gaat daarom pro vincie en gemeenten, bedrijven en instellingen vragen de fiets actie per kilometer te sponso ren. Ook deelnemers aan de actie kunnen zelf sponsors zoe ken voor hun kilometers. Wie bijvoorbeeld 1000 km aflegt, kan aan de baas of aan wie dan ook vragen de afstand te spon soren met één of meer cent. Het platform hoopt zo 20.000 gul den bijeen te brengen. Het to tale resultaat komt dan op 40.000 gulden. Bij de 500 km Fietsactie snijdt het mes deze zomer wel aan veel kanten. Minder auto's op de weg, minder vervuiling, minder kosten, een betere con ditie, een bijzondere ervaring met een ligfiets èn een bijdrage aan duurzame energieprojecten in een Derde-Wereldland. De opzet van de 500 km Fietsactie is dan ook uniek in Nederland. Inmiddels zijn er ook in Flevo land plannen om de actie over te nemen. Wie vorig jaar al heeft deelge nomen krijgt in de eerste week van maart automatisch een deelnemerskaart thuisge stuurd. Nieuwe deelnemers kunnen zich met bijgaande bon aanmelden. Het platform is be reikbaar via telefoon 01100-50051 en via fax 50955. Deelname aan de actie kost niets. De actie wordt financieel gesteund door de Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat en de stichting DOEN! (Postcodelo terij). Aanmelding 500 Km Fietsactie 1995 naam: adres: postcode: plaats: Ik werk bij: Plaats: De afstand naar mijn werk bedraagt km Ik streef er naar tussen 1 april en 1 oktober in totaal minstens km op de fiets af te leggen bij het woon-werkverkeer. Toezenden aan: 500 Km Fietsactie, postbus 2125, 4460 MC Goes Wat eens het Veerse Gat en de Zandkreek was is na het leggen van De Veerse Dam het alom bekende O) Veerse Meer geworden. Een grote waterplas bijzon der geschikt voor recreatie per boot, surfplank, als badgast of als sportvisser. Naast de van oudsher C aanwezige stranden een welkome aanvulling om zich in vrije tijd, weekend of vakantie te ontspannen. Een paar jaar geleden werd de gebruiker voor het eerst met het kostenplaatje van het Veerse Meer gecon fronteerd, alle vaartuigen groot en klein, moesten het 'Veerse-Meer-Tientje' gaan betalen. Een keer per seizoen en als betalingsbewijs een sticker die op het vaartuig geplakt moest worden. Uiteindelijk bleek Cde hele affaire meer te kosten dan op te brengen en dat was nou net niet de bedoeling. Uit de koker van het bestuurlijk orgaan, het Veerse Meerschap, werd slagvaardig een nieuw idee geschud, parkeergeld voor motorvoertuigen, zeven gulden vijftig voor een halve- en tien gulden voor een hele dag. Tel uit je winst. Het is natuurlijk wel zo, dat voorzieningen op en rond het Veerse Meer geld kosten, maar om dat nu net op deze manier terug te halen? Als je in de vakantie niet buiten de eigen woonplaats gaat en je rijdt van de eenentwintig dagen er vijftien naar De Piet of de Veerse Dam kost dat straks hondervijftig gulden extra. En hoe zit het als je de auto bij de Veerse Dam parkeert en vervolgens het Noordzee strand opzoekt? Nu gebleken is dat uit zeekoeien geen 'Veerse-Meer-Tientje' te melken is, heeft men zijn toevlucht gezocht bij de nationale melkkoe. De automobilist, die heeft altijd nog wel een druppeltje over. Voor de zoveelste keer. Cameleon. T3 CC CC MIDDELBURG Vrijdag 10 maart wordt er in de Engelse kerk een bijzonder instrument bespeeld. Het is een pedaalcla- vichord. Doorgaans bevindt dit instrument zich in Leiden maar voor een keertje wordt het naar Middelburg gereden, omdat het zo goed past in de intieme sfeer van de Engelse kerk. Het pedaalclavichord was tij dens de Barok een geliefd hui sinstrument. Veel alternatieven waren er overigens niet. Het was niet gebruikelijk orgel te studeren in de kerk in verband met het treden van de balgen voor de windvoorziening. Huis orgels hadden in die tijd geen zelfstandig pedaal, zodat men voor studie en lespraktijk aan gewezen was op het pedaalcla vichord. J.S. Bach bezat een dergelijk instrument. In zijn nalatenschap wordt het om schreven als 'drie Claviere nebst Pedal'. Hij schonk het instrument kort voor zijn dood aan zijn zoon Johann Christi an. Van de vele pedaalclavichor- den die in de zeventiende en achttiende eeuw gebouwd zijn, en dan vooral in Duitsland, zijn er maar drie bewaard ge bleven. Een is er in privé-bezit en in het Bachhaus in Eisenach staat een onbespeelbaar instru ment van Markert uit 1812. Van het exemplaar dat David Gerstenberg in 1760 in Ge- reingswalde bouwde heeft de Leidse clavichordbouwer Dick Verwolf een exacte kopie ver vaardigd. Deze kopie is de eni- ge in Nederland en bevindt zich in Leiden. Musici zijn daardoor weer in de gelegen heid de studiepraktijk van de toenmalige organisten op de voet te volgen. De orgelwerken van bijvoorbeeld Bach krijgen op dit instrument een verras sende dimensie en een extra dynamische lading, omdat het clavichord de mogelijkheid biedt tot het aanbrengen van accenten en tot het realiseren van een geleidelijke dynamiek. De organist en clavecenist Erik van Bruggen heeft zich de laat ste jaren toegelegd op het be spelen van juist dit instrument met zijn ingetogen, maar diepe en welluidende klank. Tijdens de recital op vrijdag 10 maart speelt Van Bruggen werken van Bruhns, Ritter, Bach en Böhm. De recital begint om 20.00 uur en de toegang be draagt vijftien gulden. Het concert is georganiseerd door Incanto, de Stichting voor Oude Muziek. HET ZEEUWSE LANDSCHAP 't Is camavaltijd. Uit de speaker schalt naast nieuwe hits, de onvervalste feestklassieker: 'Glaasje op laat je rijden'. Inmiddels is dit gelukkig hst credo van de meeste feestvierders. Het is genoegzaam bekend dat alcohol drem- pels verlaagt, wat vaak leidt tot overmoedig gedrag. Meestal zijn anderen daar de dupe van. Het 'drankgebruik' van de kramsvogel speelt alleen hem parten. Met honderd duizenden komen deze lijsterachtigen in de herfst uit noordelijke streken hier overwinte ren. In groepen van 50 tot 500 stuks zwerven ;*j2e van weiland naar akker en van meidoom- heggen naar duindoomstruweel. Door zijn luidruchtig get jakker' tijdens de vlucht ver raadt hij zijn aanwezigheid op grote afstand. Wat verder opvalt is de blauwgrijze kleur van kop en stuit, de kastanje bruine rug en de geel gestippelde borst. In het gezelschap van zijn neef de koperwiek kan in de duinen het drankfeest beginnen. Bij vochtig weer gaan de bessen van de duindoorn gisten, waarbij alcohol ontstaat. Daarbij neem je een pene trante alcohol geur waar, die aan jenever doet denken. Bij het consumeren van de bessen kan het alcoholgehalte in de kramsvogel magen stevig oplopen, waarbij ze soms merkbaar dronken zijn. De bescherming van het opereren in groepen verdwijnt door de verminderde reflexen. Het gevaar wordt domweg niet meer opgemerkt. De sperwers of haviken hebben hun prooi voor het uitkiezen. Met een bliksemaktie wordt de kramsvogel slachtoffer van de alcohol. Ja, drank maakt meer kapot dan je lief is. De kramsvogel is een talrijke broedvogel van Noord- en Midden-Europa. De laatste decen nia breidt zijn broedgebied in westelijke richting uit. Met name in Zuid-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen worden steeds vaker kleine broedkolonies van 2-10 paren waargenomen. Het liefst broedt de kramsvogel in half-open landschappen waarin zich oude hoogstamboomgaarden, bossen of rijen populieren bevinden. Hij foerageert in grasland en akkers op regenwormen en insecten. Het zal nog wel even duren eer hij in de zomer net zo algemeen is als in de winter. Op zoek naar grote groepen kramsvogels in de duinen, is de verleiding groot om een paar takjes duindoorn, voorzien van volrijpe oranje bessen mee te nemen. Pas dan wel op voor gasvorming in de gistende bessen. Het komt het nog wel eens voor dat bessen 'exploderen', niet zelden ten nadele van het behang. MIDDELBURG Wat ieder een al lang wist: het perron van het station in Middelburg is niet meer van deze tijd, is deze week officieel toegegeven door de NS zelf. Het perron, waar van de treinen richting Goes vertrekken is te smal en de geboden accommodatie is on der de maat. Maar er komt uitkomst want het perron wordt verbouwd. De werk zaamheden beginnen 3 maart en als alles volgens de plannig verloopt is het nieuwe perron half juni gereed. Het nieuwe perron wordt bre der en mooier. Wegtochten is er straks niet meer bij want er komt een verwarmde wacht ruimte en in de richting Vlis- singen nog een extra beschutte plaats met een afdakje. Boven dien worden er een paar extra verlichtingspunten aange bracht. Door de verbouwing kunnen gehandicapten makke lijker op het perron komen. Via het parkeerterrein achter per ron 2 kunnen zij via een spe ciale hellingbaan op het perron komen. De oversteekmogelijk- heid van perron 1 naar perron 2 blijft onder begeleiding nog steeds mogelijke. Architect van Heusden heeft zich bij zijn ontwerp laten lei den door twee elementen, na melijk de harde wind uit het westen en de toeristenstroom- uit het oosten. De nieuw te bouwen luifel op het perron krijgt een speels karakter dat de vakantiesfeer moet weer spiegelen. Want het station Middelburg krijgt in de zomer maanden een typische vakan tiesfeer. De meest ingrijpende werk zaamheden vinden plaats van 3 tot 6 maart. Op die dagen is het perron niet toegankelijk voor reizigers. Alle treinen die rich ting Goes rijden vertrekken die dagen ook van perron 1net als de treinen naar Vlissingen. Over een eventuele wijziging van de vertrektijden was bij NS niets bekend.Voor de reizi gers is er deze week een folder beschikbaar met informatie over de verbouwing. Voor de verbouwing heeft NS een klei ne twee miljoen gulden uitge trokken. VLISSINGEN Vrijdag 3 maart geeft het kersverse Follia Duo haar eerste con cert op Zeeuwse bodem. Het concert vindt plaats in Open Hof aan de A. Gogelweg en begint om 20.00 uur. Het Follia Duo bestaat uit Marina Eckhart en Leo van Rutte. Eckhart studeert klas siek mandoline en is actief in meerdere kamermuzieken- sembles. Van Rutte studeer de klassiek gitaar en mando line aan het conservatorium en speelde als gitarist bij het Torroba gitaarkwartet. Ook hij speelt in verschillende kamermuziekensembles en is bovendien werkzaam als di rigent en docent mandoline en gitaar. Het duo voert vrijdag com posities uit van Vivaldi, Bux- tehude, Ambrosius, Canciel- lo, Calace en Boccherini. De ze werken zijn gedeeltelijk bewerkt door het Follia Duo. Tijdens het concert op vrij dag wordt het Follia Duo aangevuld tot trio door Thea de Goede. Zij is organiste. Kaarten voor dit concert kosten tien gulden. Het clavichord.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 1