UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN UllfllCHEREN Bqvag-bedrjjven metjopservice! Skoda en Hyundai verbeteren hun volumemodellen sterk Mitsubishi Carisma, nieuws uit Nederland Sterk, voordelig duo: Hyundai Excel 1.3 GS contra Skoda Felicia 1.3 GLXi Voor een betrouwbare occasion naar de: Universele Autobedrijven Walcheren E SCHELDEBODE BOVAG-leden met zekerheid Deze keer weer eens twéé auto's in de rij-inipressie. Nieuwelingen op de markt, de een uit Tsjechië, zij het met Duitse ouders, de ander een volbloed Koreaan. Om met de laatste te beginnen, Hyun dai is een Koreaans automerk waarmee Europa de laatste tijd serieus rekening moet houden want het modellengamma is, bijna helemaal, vernieuwd en Hyundai bouwt tegenwoordig leuke en ze ker betaalbare auto's. Zo ook Skoda, die met zijn Felicia een betaalbaar alternatief wil zijn voor gezinnen die niet te veel geld aan autorijden willen uitgeven, maar daarbij niet willen inboeten op comfort en rijgedrag. Twee totaal verschillende auto's met als overeenkomst dat ze niet het een voudigste model uit de serie zijn en dat ze allebei niet te veel geld kosten. Hyundai heeft met de Excel, die wereldwijd verkcoht wordt als Accent, maar hier heeft Peugeot al een claim op die naam, een auto op de weg gezet die lever baar is in drie carrosserievarian ten. Wij kozen voor de driedeurs hatchback omdat we daar het meest van verwachten. Nederland is geen land waar veel basismodel len worden verkocht, dus het werd de wat luxueuzere GS. Bij Skoda lagen de kaarten onge veer gelijk, zij het dat van de auto geen driedeurs model bestaat. In tegendeel, Skoda loopt juist met zijn vijf deuren te koop en, eerlijk is eerlijk, gezegd moet natuurlijk worden dat het een bepaald ge mak heeft, zeker als vaker met passagiers achterin wordt gereisd. De Excel GS vraagt een investe ring van een dikke vijfentwintig mille. Voor de Skoda hoeven net geen tweeëntwintig groene flap pen uit de broekzak te worden getrokken. In dit segment een prijsverschil om diep over na te denken en dat zal ook zeker vaak gebeuren. Vooruitgang Over smaak valt niet te twisten maar de Skoda Felicia is er ten opzichte van zijn voorganger, de Favorit, zowel uiterlijk als inner lijk ongemeen veel op vooruitge gaan. De lijnen, zowel in het inte rieur als de buitencontouren, wer den ronder en passen meer in het beeld van een moderne auto, hoe wel het algemene beeld nog wel vaag aan de Favorit doet denken. De Excel heeft een nieuwe, frisse lijn gekregen die de oude Pony helemaal doet vergeten. Een hoog opgesneden taillelijn en een agressief front maken de auto he lemaal van deze tijd. In het interi eur biedt de Excel weinig verras singen. In veel opzichten lijkt de Excel op een kleinere Japanse auto, hoewel de afwerking wat slordiger in elkaar steekt (het dashboardkastje moet je soms bij voorbeeld herhaaldelijk dicht slaan voor het slotje aangrijpt). Slordiger, zeker niet slordig, maai de Japannners hebben op dat ge bied tegenwoordig een naam hoog te houden. En het, wat af werking betreft, van hen op pun ten verliezen is zeker niet iets om je voor te hoeven schamen. Biedt het interieur van de Excel weinig verrassingen, de Skoda biedt dat in wezen wel en wel van dc positieve soort. Scoorde de Favorit nog weinig punten op het .gebied van interieurvormgeving, deze keer heeft het Tsjechische merk ook mogen winkelen in de goedgevulde Volkswagen acces- soire-schappen. Een aantal interi eurknoppen en meters zijn regel recht van moeder Volkswagen overgenomen. Was het dashboard van de Favorit nog hoekig en nurks, de Felicia heeft voorname lijk ronde lijnen in het interieur, in combinatie met een behoorlijke afwerking waardoor het geheel niet meer zo aan het voormalig oostblok doet denken. Interieur Het zitmeubilair van beide wa gens verschilt onderling nogal wat van elkaar. De stoelen van de Skoda Felicia bevielen mij het meest door de grotere steun die rondom wordt gegeven. Wel is de stoel wat moeilijker in te stellen door de draaiknoppen. De zetels van de Excel lijken in eerste in stantie wat vlak, zijn dit ook. maar zijn toch op lange ritten wel com fortabel. De instelling geschiedt via een hendel wat iets gemakke lijker gaat dat het moeizame ge draai aan de knoppen van de Felicia. Achterin wint de Skoda het door de prettiger instap van wege die vijf deuren. Beide wa gens hebben een voldoende com fortabel interieur en beschikken over tal van comfortdetails zoals een intervalschakelaar op de rui- tewissers met variabel instelbare tijd (bij Skoda zelfs traploos). Ook een toerentellertje hoeven beide wagens niet te ontberen. Transmissie Hoewel de transmissie van beide auto's dik in orde is, schakelt de Excel op zijn Japans, soepel en zacht. De vijfversnellingsbak van de Skoda schakelt zeker niet slecht maar de pook heeft wat speling waardoor het geheel wat minder solide lijkt. De motoren van beide wagens hebben een inhoud van ongeveer 1.3 liter. Het zijn beide achtklep- pers, maar hoe verschillend is hun karakter en hun kracht. De motor van deze Felicia is de sterkste van twee ongeveer iden tieke motoren, met dien verstande dat de compressieverhouding in het 'zwaardere' model aanzienlijk is verhoogd wat tot een vermo- gensaanwas heeft geleid. Deze motor zet achtenzestig paarden op de weg terwijl de Excel het doet met vierentachtig stuks. Die ver houdingen merk je natuurlijk ze ker bij het rijden. De Skoda mo tor doet het lang niet slecht, maar lijkt wat rauwer zijn werk te doen dan de Hyundai-krachtbron. Bo vendien heefdt een dergelijk ver- mogensverschil natuurlijk zijn weerslag op de prestatiecijfers, die bij de Excel echt beduidend beter zijn. De Excel laat zich gemakke lijk verleiden tot wat sneller werk, iets waar de Skoda gewoon moei te mee heeft. Enige tijd geleden had ik de Favorit met deze motor te gast en die leek ook beduidend sneller te zijn. Motorisch kan de Skoda niet echt aan de Hyundai tippen en het wachten is dan ook zeker op de VW-motor van 1.6 liter die in het vooronder zal wor den gehangen, over een tijdje. Als aanvulling overigens, niet als ver vanging. Wegligging Wint de Excel het op het punt van motorisch genot en souplesse, de Skoda is, wat mij betreft, de ster kere op het gebied van weglig ging. Zodra met een Excel op wat hogere snelheid wordt gereden, zeker bij een sterkere zijwind, begint de besturing wat zoekeri- ger te worden dan die van de Felicia. Bij wegrijden is de bestu ring van de Excel wat zwaar om al snel naar superlicht om te slaan. De Skoda geeft een wat genuan ceerder besturingsbecld. Zonder noemenswaardige krachtsinspan ningen laat het stuurwiel zich ronddraaien. Niet extreem zwaar bij parkeermanoeuvres en niet ex treem licht bij snellere ritten. Het algemeen comfort ligt bij beide wagens op een aanvaardbaar ni veau waarbij de Skoda zich van Hyundai Excel 1.3 GS. een iets comfortabeler kant laat zien dan de Excel. Een keuze maken tussen deze wagens is een moeilijke. Beide auto's hebben veel voor op hun voorgangers, de Skoda lijkt wat degelijker te zijn geworden en heeft nu meer aansluiting bij mo derne Wcsteuropese of Japanse auto's. Tco zijn er een aantal onbegrijpelijke zaken blijven be staan. Een voorbeeld daarvan is Skoda Felicia 1.3 GLXi. Een van de grootste primeurs van de RAI was ongetwijfeld, de in het Nederlandse Bom ontwikkel de MitsubishiCarisma. Deze nieu we middenklasser zal in het Mits- ubishiprogramma tussen de Lan cer en de Galant worden ge plaatst. Hoewel de auto, die op Neder landse bodem is ontwikkeld, op Nederlandse bodem is ontwik keld, is de Carisma volgestopt met Japanse electronica. De auto zal, in eerste instantie, worden gele verd met een keuze uit drie moto ren, een blok met een inhoud van 1.6 liter en twee sterkere versies die tweehonderd ceecee meer te verteren hebben. De kleinere mo tor zet zo'n negentig paarden op de weg, terwijl de versie met minst potente 1.8 liter sterke mo tor een stoeterij van .115 paarden op de weg zet. De sportieve DO- HC-motor met een inhoud van 1.8 liter brengt maar liefst 140 paar- dekrachten op de been. Uiteraard gaat Mitsubishi met de Carisma-versie riant de eenent wintigste eeuw in en speelt dus in op allerlei trends die voor die periode worden verwacht. Uiter aard is de sterke wigvorm voor de auto present, terwijl ook de af werking glad is wat voor een gun stige cW-waarde zorgt van 0,29. Met de niewue Carisma valt Mits ubishi ondermeer de gevestigde middenklasse aan waarin zich mo dellen bevinden die een grote Mitsubishi Carisma. naam hebben verworven op auto gebied. Hieronder vallen onder meer bekende middenklassers als Opel Vectra, VW Vento, Nissan Primera en Toyota Carina E. De Carisma komt naar alle waar schijnlijkheid in de loop van de zomer op de Nederlandse markt. het contact- en deursleuteltje dat nog heel ouderwets is en maar op een manier in het slot kan worden gedreven. Bovendien is het verve lend scherp aan de baardkant. Een ander punt is de toch wel trage motor die niet meer hele maal lijkt te passen bij het overige karakter van de auto dat naar méér reikt. Het ouderwetse Oos- teuropese karakter van Skoda's is in elk geval zeker wat de Felicia betreft, aan het verdwijnen. Wat overblijft is wat fijnslijperij, maar het is pertinent niet zo dat je jezelf voor je Skoda hoeft te scha men. Eenieder die twijfelt moet zeker een proefrit gaan maken in de Felicia. De Excel tenslotte is een heel fijne goed presterende metgezel. Met groot gemak trekt de auto, in Duitsland, door tot hoogst illegale snelheden. De auto maakt een afgewogen indruk en zal zijn afne mers zeker "wel vinden zolang de prijs aangenaam laag wordt ge houden. Het prijsverschil tussen de twee auto's is toch nog iets om over na te denken. Het prijsni veau van de Felicia is namelijk extreem laag en dat maakt de keuze moeilijk. Als ik voor de aanschaf stond zou ik tenminste fors twijfelen...

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 13