UNIVERSELE AUTOBEDRIJVEN UllfllCHEREN Bqvag-bedrjjven metjopservice!
Skoda en Hyundai verbeteren hun volumemodellen sterk
Mitsubishi Carisma,
nieuws uit Nederland
Sterk, voordelig duo: Hyundai Excel 1.3 GS contra Skoda Felicia 1.3 GLXi
Voor een
betrouwbare
occasion naar de:
Universele
Autobedrijven
Walcheren
E SCHELDEBODE
BOVAG-leden met zekerheid
Deze keer weer eens twéé auto's
in de rij-inipressie. Nieuwelingen
op de markt, de een uit Tsjechië,
zij het met Duitse ouders, de
ander een volbloed Koreaan. Om
met de laatste te beginnen, Hyun
dai is een Koreaans automerk
waarmee Europa de laatste tijd
serieus rekening moet houden
want het modellengamma is, bijna
helemaal, vernieuwd en Hyundai
bouwt tegenwoordig leuke en ze
ker betaalbare auto's. Zo ook
Skoda, die met zijn Felicia een
betaalbaar alternatief wil zijn
voor gezinnen die niet te veel geld
aan autorijden willen uitgeven,
maar daarbij niet willen inboeten
op comfort en rijgedrag. Twee
totaal verschillende auto's met als
overeenkomst dat ze niet het een
voudigste model uit de serie zijn
en dat ze allebei niet te veel geld
kosten.
Hyundai heeft met de Excel, die
wereldwijd verkcoht wordt als
Accent, maar hier heeft Peugeot
al een claim op die naam, een
auto op de weg gezet die lever
baar is in drie carrosserievarian
ten. Wij kozen voor de driedeurs
hatchback omdat we daar het
meest van verwachten. Nederland
is geen land waar veel basismodel
len worden verkocht, dus het
werd de wat luxueuzere GS.
Bij Skoda lagen de kaarten onge
veer gelijk, zij het dat van de auto
geen driedeurs model bestaat. In
tegendeel, Skoda loopt juist met
zijn vijf deuren te koop en, eerlijk
is eerlijk, gezegd moet natuurlijk
worden dat het een bepaald ge
mak heeft, zeker als vaker met
passagiers achterin wordt gereisd.
De Excel GS vraagt een investe
ring van een dikke vijfentwintig
mille. Voor de Skoda hoeven net
geen tweeëntwintig groene flap
pen uit de broekzak te worden
getrokken. In dit segment een
prijsverschil om diep over na te
denken en dat zal ook zeker vaak
gebeuren.
Vooruitgang
Over smaak valt niet te twisten
maar de Skoda Felicia is er ten
opzichte van zijn voorganger, de
Favorit, zowel uiterlijk als inner
lijk ongemeen veel op vooruitge
gaan. De lijnen, zowel in het inte
rieur als de buitencontouren, wer
den ronder en passen meer in het
beeld van een moderne auto, hoe
wel het algemene beeld nog wel
vaag aan de Favorit doet denken.
De Excel heeft een nieuwe, frisse
lijn gekregen die de oude Pony
helemaal doet vergeten. Een hoog
opgesneden taillelijn en een
agressief front maken de auto he
lemaal van deze tijd. In het interi
eur biedt de Excel weinig verras
singen. In veel opzichten lijkt de
Excel op een kleinere Japanse
auto, hoewel de afwerking wat
slordiger in elkaar steekt (het
dashboardkastje moet je soms bij
voorbeeld herhaaldelijk dicht
slaan voor het slotje aangrijpt).
Slordiger, zeker niet slordig, maai
de Japannners hebben op dat ge
bied tegenwoordig een naam
hoog te houden. En het, wat af
werking betreft, van hen op pun
ten verliezen is zeker niet iets om
je voor te hoeven schamen.
Biedt het interieur van de Excel
weinig verrassingen, de Skoda
biedt dat in wezen wel en wel van
dc positieve soort. Scoorde de
Favorit nog weinig punten op het
.gebied van interieurvormgeving,
deze keer heeft het Tsjechische
merk ook mogen winkelen in de
goedgevulde Volkswagen acces-
soire-schappen. Een aantal interi
eurknoppen en meters zijn regel
recht van moeder Volkswagen
overgenomen. Was het dashboard
van de Favorit nog hoekig en
nurks, de Felicia heeft voorname
lijk ronde lijnen in het interieur,
in combinatie met een behoorlijke
afwerking waardoor het geheel
niet meer zo aan het voormalig
oostblok doet denken.
Interieur
Het zitmeubilair van beide wa
gens verschilt onderling nogal wat
van elkaar. De stoelen van de
Skoda Felicia bevielen mij het
meest door de grotere steun die
rondom wordt gegeven. Wel is de
stoel wat moeilijker in te stellen
door de draaiknoppen. De zetels
van de Excel lijken in eerste in
stantie wat vlak, zijn dit ook. maar
zijn toch op lange ritten wel com
fortabel. De instelling geschiedt
via een hendel wat iets gemakke
lijker gaat dat het moeizame ge
draai aan de knoppen van de
Felicia. Achterin wint de Skoda
het door de prettiger instap van
wege die vijf deuren. Beide wa
gens hebben een voldoende com
fortabel interieur en beschikken
over tal van comfortdetails zoals
een intervalschakelaar op de rui-
tewissers met variabel instelbare
tijd (bij Skoda zelfs traploos).
Ook een toerentellertje hoeven
beide wagens niet te ontberen.
Transmissie
Hoewel de transmissie van beide
auto's dik in orde is, schakelt de
Excel op zijn Japans, soepel en
zacht. De vijfversnellingsbak van
de Skoda schakelt zeker niet
slecht maar de pook heeft wat
speling waardoor het geheel wat
minder solide lijkt.
De motoren van beide wagens
hebben een inhoud van ongeveer
1.3 liter. Het zijn beide achtklep-
pers, maar hoe verschillend is hun
karakter en hun kracht.
De motor van deze Felicia is de
sterkste van twee ongeveer iden
tieke motoren, met dien verstande
dat de compressieverhouding in
het 'zwaardere' model aanzienlijk
is verhoogd wat tot een vermo-
gensaanwas heeft geleid. Deze
motor zet achtenzestig paarden op
de weg terwijl de Excel het doet
met vierentachtig stuks. Die ver
houdingen merk je natuurlijk ze
ker bij het rijden. De Skoda mo
tor doet het lang niet slecht, maar
lijkt wat rauwer zijn werk te doen
dan de Hyundai-krachtbron. Bo
vendien heefdt een dergelijk ver-
mogensverschil natuurlijk zijn
weerslag op de prestatiecijfers, die
bij de Excel echt beduidend beter
zijn. De Excel laat zich gemakke
lijk verleiden tot wat sneller werk,
iets waar de Skoda gewoon moei
te mee heeft. Enige tijd geleden
had ik de Favorit met deze motor
te gast en die leek ook beduidend
sneller te zijn. Motorisch kan de
Skoda niet echt aan de Hyundai
tippen en het wachten is dan ook
zeker op de VW-motor van 1.6
liter die in het vooronder zal wor
den gehangen, over een tijdje. Als
aanvulling overigens, niet als ver
vanging.
Wegligging
Wint de Excel het op het punt van
motorisch genot en souplesse, de
Skoda is, wat mij betreft, de ster
kere op het gebied van weglig
ging. Zodra met een Excel op wat
hogere snelheid wordt gereden,
zeker bij een sterkere zijwind,
begint de besturing wat zoekeri-
ger te worden dan die van de
Felicia. Bij wegrijden is de bestu
ring van de Excel wat zwaar om al
snel naar superlicht om te slaan.
De Skoda geeft een wat genuan
ceerder besturingsbecld. Zonder
noemenswaardige krachtsinspan
ningen laat het stuurwiel zich
ronddraaien. Niet extreem zwaar
bij parkeermanoeuvres en niet ex
treem licht bij snellere ritten. Het
algemeen comfort ligt bij beide
wagens op een aanvaardbaar ni
veau waarbij de Skoda zich van
Hyundai Excel 1.3 GS.
een iets comfortabeler kant laat
zien dan de Excel.
Een keuze maken tussen deze
wagens is een moeilijke. Beide
auto's hebben veel voor op hun
voorgangers, de Skoda lijkt wat
degelijker te zijn geworden en
heeft nu meer aansluiting bij mo
derne Wcsteuropese of Japanse
auto's. Tco zijn er een aantal
onbegrijpelijke zaken blijven be
staan. Een voorbeeld daarvan is
Skoda Felicia 1.3 GLXi.
Een van de grootste primeurs van
de RAI was ongetwijfeld, de in
het Nederlandse Bom ontwikkel
de MitsubishiCarisma. Deze nieu
we middenklasser zal in het Mits-
ubishiprogramma tussen de Lan
cer en de Galant worden ge
plaatst.
Hoewel de auto, die op Neder
landse bodem is ontwikkeld, op
Nederlandse bodem is ontwik
keld, is de Carisma volgestopt met
Japanse electronica. De auto zal,
in eerste instantie, worden gele
verd met een keuze uit drie moto
ren, een blok met een inhoud van
1.6 liter en twee sterkere versies
die tweehonderd ceecee meer te
verteren hebben. De kleinere mo
tor zet zo'n negentig paarden op
de weg, terwijl de versie met
minst potente 1.8 liter sterke mo
tor een stoeterij van .115 paarden
op de weg zet. De sportieve DO-
HC-motor met een inhoud van 1.8
liter brengt maar liefst 140 paar-
dekrachten op de been.
Uiteraard gaat Mitsubishi met de
Carisma-versie riant de eenent
wintigste eeuw in en speelt dus in
op allerlei trends die voor die
periode worden verwacht. Uiter
aard is de sterke wigvorm voor de
auto present, terwijl ook de af
werking glad is wat voor een gun
stige cW-waarde zorgt van 0,29.
Met de niewue Carisma valt Mits
ubishi ondermeer de gevestigde
middenklasse aan waarin zich mo
dellen bevinden die een grote
Mitsubishi Carisma.
naam hebben verworven op auto
gebied. Hieronder vallen onder
meer bekende middenklassers als
Opel Vectra, VW Vento, Nissan
Primera en Toyota Carina E.
De Carisma komt naar alle waar
schijnlijkheid in de loop van de
zomer op de Nederlandse markt.
het contact- en deursleuteltje dat
nog heel ouderwets is en maar op
een manier in het slot kan worden
gedreven. Bovendien is het verve
lend scherp aan de baardkant.
Een ander punt is de toch wel
trage motor die niet meer hele
maal lijkt te passen bij het overige
karakter van de auto dat naar
méér reikt. Het ouderwetse Oos-
teuropese karakter van Skoda's is
in elk geval zeker wat de Felicia
betreft, aan het verdwijnen. Wat
overblijft is wat fijnslijperij, maar
het is pertinent niet zo dat je
jezelf voor je Skoda hoeft te scha
men. Eenieder die twijfelt moet
zeker een proefrit gaan maken in
de Felicia.
De Excel tenslotte is een heel
fijne goed presterende metgezel.
Met groot gemak trekt de auto, in
Duitsland, door tot hoogst illegale
snelheden. De auto maakt een
afgewogen indruk en zal zijn afne
mers zeker "wel vinden zolang de
prijs aangenaam laag wordt ge
houden. Het prijsverschil tussen
de twee auto's is toch nog iets om
over na te denken. Het prijsni
veau van de Felicia is namelijk
extreem laag en dat maakt de
keuze moeilijk. Als ik voor de
aanschaf stond zou ik tenminste
fors twijfelen...