OP DEZE PLAA Keukens half geld De vier jaargetijden van Ribbens PC DISCOUNT GAMES SEG-,and De Blauwe Reiger Vrouwen en hun toekomst 32-^s- fi-il Overzichtstentoonstelling van Middelburgse kunstschilder Piet Rijken Uit, goed voor u... tsj Zeelandhallen GOE Voedselinzamelingsactie voor allerarmsten in Armenië kunt u, met kleur, tegen aantrekkelijke prijzen adverteren. Informeer bij onze vertegenwoordiger! Foto-expositie in Zeeuws Biologisch Museum Signatuur 03 CS Computer- koopjesbeurs Win een PC-486 Sloffen Vogelvrij Open dag PABO GOES E SCHELDEBODE 100e JAARGANG. VERSCHIJNT WEKELIJKS GRATIS HUIS-AAN-HUIS IN DE GEMEENTEN: VALKENISSE, VLISSINGEN, WESTKAPELLE, ARNEMUIDEN, DOMBURG, MARIEKERKE, MIDDELBURG EN VEERE TOTALE OPLAGE: 47.700 EX. DE SCHELDEBODE IS EEN UITGAVE VAN DE STEM WEEKBLADEN. KANTOOR: SCHELDESTR. 7-9 - VLISSINGEN - POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN. WOENSDAG M V 301 "1 FEBRUARI 1995 OOSTKAPELLE 'De Vier Jaargetijden' dat is de titel van de expositie die tot eind april te bezichtigen is in het Zeeuws Biologisch Museum. De exposi tie bestaat uit foto's van Oene Ribbens en verzen van Gerrit Knoester, beiden uit Middel burg. De voorzitter van het mueseum, de heer G. Schoen makers verricht vrijdagmiddag aanstaande de opening. Het is niet de eerste keer dat er fotografisch werk van Ribbens te zien is in het museum. In de zomer van 1991 was onder de titel 'tussen land en zee' ook al een foto-expositie van hem te zien. De titels die Ribbens voor zijn exposities kiest doen ver moeden dat hij een fervent lief hebber is van natuurfotografie. En dat is hij ook. Niet alleen in Zeeland, maar ook ver buiten de provinciegrenzen houdt hij regelmatig de camera in de aanslag om net dat ene mo ment te vereeuwigen. Want een natuurfoto maak je niet zo maar even. Vooral bij land schapsfotografie speelt het licht een heel belangrijke rol. Zelf zegt hij hierover: „Iede reen kent wel de uitdrukking 'het Zeeuwse licht'. Vooral het licht in de vroege ochtend of aan het eind van de dag, of in de periode vlak nadat weer eens een depressie is gepas seerd is heel bijzonder. Ik let ook altijd goed op de weer kaart. Soms zie je dan 'nu kan ik een mooie foto maken' en dan race ik naar de kust. Maar dan moet je nog over het duin en nog een eind lopen en dan is het soms niks meer. Het komt ook wel eens voor dat ik ergens een uur sta te wach ten tot het licht precies goed is. Dat licht stelt je in staat de zeggingskracht van je beelden te versterken. En juist in Zee land zijn we rijkelijk gezegend met de meest schitterende wol kenluchten. Wolken die als ele menten bij de compositie van het beeld van grote betekenis kunnen zijn. Als je niet 'op tijd' bent mis je net hèt moment dat je zo graag vast wilde leggen. En dan moet je zonder 'buit' naar huis. Enkel omdat je net te laat op de goede plek was om je opname te maken." Maar, gelet op de foto's, is Ribbens toch nog regelmatig wel op tijd geweest. Zeeland is een uitgelezen ge bied om landschapsfoto's te maken. Doot de grote verschil len tussen de landschappen in dit gebied zijn er volop inter- ressante motieven te vinden. In de duinen, langs de kreken en in de oude polders van Zuid- beveland, waarvan wordt ge zegd dat het hier om het oudste polderlandschap van Neder land gaat. Zo zijn er vier opnames van een oude lindeboom, steeds vanaf dezelfde plek, in de len te, de zomer, de herfst en de winter gefotografeerd. „Die winteropname viel nog niet mee, want sneeuwen doet het hier niet zo vaak. Tijdens de laatste sneeuwperiode in ja nuari ging ik natuurlijk naar m'n vaste stek om een foto te maken van de lindeboom. Mooie sneeuw, goed licht, al leen jammer dat er iemand een grote loods gebouwd had die precies in beeld kwam. Heb ik Voorjaar in Het Schenge. FOTO OENE RIBBENS toch weer andere foto's moeten foto-expositie 'Tussen Zee en jaargetijden een vers geschre- gebruiken voor deze winterop- Land' die in 1991 in het Biolo- ven. name. gisch Museum te zien was, hin- De expositie is van 4 februari Bij de expositie hangen verzen gen verzen van Knoester. Dit tot en met 30 maart te bezichti- van Gerrit Knoester. Ook bij de keer heeft hij voor elk van de gen. „Ouwe troep vind ik het mooist" MIDDELBURG Zijn tachtigste verjaardag op 1 februari was voor het Zeeuws Museum aanleiding om een overzichtstentoonstelling van het werk van de Middelburgse kunstschilder Piet Rijken in te richten. Los van alle stromingen in de kunst ging hij altijd zijn eigen weg. Hij is autodidact; leerde het vak door veel te kijken en vooral te doen. Toen hij tien jaar was, wist hij al zeker dat hij kunstschilder wilde worden. Hij is een liefhebber van het werk van de zeventiende-eeuwse Zeeuwse meester Adriaen Coor- te, maar bewondert ook tijdgenoten als Carel Wil link, Raoul Hynckes en Pyke Koch die in de traditie van het magisch realisme werkten. Hij is gefasci neerd door het vergankelijke: een voorwerp dat oud of versleten is, vindt hij het mooist. Een oud kinder schoentje ontroert hem. Een dood vogeltje krijgt in zijn stillevens een nieuw glans. „Het zit er nou eenmaal inge bakken", zo verklaart hij zijn kunstenaarschap. „Als jongetje van tien zat ik altijd al te tekenen. In het gezin waar ik uit kom, was er geen sprake van dat je naar een kunstaca demie ging. Om mijn gezin te onderhouden moest ik er nog wel een baantje bij hebben. Ik werkte voor een verzekerings maatschappij en ging bij de mensen langs om de premies op te halen. Dan kwam ik natuur lijk ook wel eens iets tegen dat ik kon gebruiken. Een oud melkkrukje, een roestig stuk gereedschap. Daar zit voor mij schoonheid in. Een oud kerk hof in Frankrijk, daar geniet ik van. Zo'n roestig kruis of een vervallen grafsteen, prachtig! Ouwe troep, dat vind ik het mooist. Ik ontdek nog steeds iedere dag nieuwe dingen. Als ik ga fietsen, zie ik altijd wel iets van mijn gading langs de weg liggen en dat neem ik dan mee. Fotograferen doe ik ook veel, liefst in detail. Zeeschuim op het strand bijvoorbeeld; thuis schilder ik het dan na." Hij laat een foto zien van één van zijn schilderijen, nu in het bezit van het Zeeuws Mus- seum. Het draagt als titel 'De blauwe jas'. „De achtergrond is een oude blauwe deur. Die af bladderende verf, dat vond ik mooi. Ik hing er een oude blauw jas van mezelf aan, een oude leren riem die ik in Span je kocht en het portretje van van mijn grootmoeder dat daar aan de muur hangt. Zo ont staat zo'n compositie dan." Door het gebroken vensterruit je in de blauwe deur op het schilderij zijn de rokende schoorstenen in het Sloegebied te zien. „Zie dat maar als een vorm van protest tegen de in dustrialisatie." Een fotootje van een Roemeens meisje met aids inspireerde hem tot een schilderij, waarbij naast de op geprikte foto een rottende ap pel te zien is. Zo toont hij zijn betrokkenheid met en bezorgd heid over de maatschappij. Maar ook de doodgewone dingen in het dagelijkse leven inspireren hem. Hij wijst op een schilderij dat prominent op een ezel in zijn woonkamer staat. „Deze bereklauw heb ik afgesneden vlak voor hij tot bloei kwam en laten verdrogen. Met zo'n dood blad erbij, dat vind ik prachtig om te schilde ren. Of ik leg de voorwerpen op een tafel met zand en ik schil der de zee er achter." Dode vogels en dode insekten beho ren ook tot zijn geliefkoosde onderwerpen. Tegenwoordig De Middelburgse kunstschilder Piet Rijken prepareert Wim Phaff van het Zeeuws Biologisch Museum de vogels die Rijken wil naschil deren. Lachend: „Ik heriner me dat ik eens in de zomer zo'n vogeltje aan het schilderen was en het na een paar dagen weer begon te bewegen...van de ma den." Pierre en Mathilde mogen her en der graag een graantje cultuur meepikken. Het theaterabbonne- ment en meer wordt trouw door die twee afgenomen. Zo kon het gebeuren, dat hij op 'n vrijdag tegen half zes spontaan voorstelde om naar een ballet in 'De Maagd' in Bergen op Zoom te gaan. Het begon om -» acht uur, dus konden ze ook nog uit eten gaan. De keuze viel op een Italiaans restaurant, waar ze tegen zevenen aan tafel schoven. Met een wijntje en 03 muziek van Paverotti en Pausini werd het kwart voor acht eer het eten opgediend werd. „Dat ziet er zo lekker uit, ik ga nu niet vlug zitten eten om op --j tijd in de schouwburg te zijn", sprak zij. En hij: „Kom, we eten op het gemakje en gaan dan na de pauze naar binnen.Zo gezegd, zo gedaan en toen ze bij 'De Maagd' kwamen zat het publiek in de foyer JJjJ aan de koffie. Achter de balie een man. „Is het uitverkocht"? „Nee, het is half vol." „Mag ik dan twee kaartjes van U." „Dat kan niet meneer, het bestand is gesloten, U kunt er niet meer in". Pierre, onaangenaam getroffen: „Maar er is nog plaats zat, wij zijn alleen wat gaan eten en dat liep uit." „Jammer dat dat eten zo lang duurde, er zijn al mooie dingen geweest voor de pauze", strooide hij nog wat zout in de wonde. „Kunt U dan het geld van de kaartjes aan de garderobe-juffrouw geven", probeerde Pierre nog. „Nee meneer, u komt er niet in." De Maagd bleef maagdelijk gebied voor hen en met een cultuurs hock dropen ze af. In de auto op weg naar huis hield Pierre een monoloog, een tirade over de weigering. In de brievenbus thuis wachtte hun een schrale troost, of was het een sprankje hoop? Een nieuwe theaterkrant met de veelzeggende kop: 'Uit, goed voor u'! Cameleon. Na de oorlog, in de de tijd van de wederopbouw, werkte Rij ken veel samen met architec ten. Menig dorpshuis en schoolgebouw draagt zijn sig natuur in de vorm van een draadplastiek, mozaïek of wandversiering. In opdracht van De Schelde ontwierp hij wandschilderingen voor sche pen. Vissen, zeepaardjes en fla mingo's waren favoriete onder- wepen. voor het marineschip de Jan van Galen sneed hij uit hout op een wandbord het ge lijknamige galjoen. Maar uit eindelijk hield hij zich het liefst bij het schilderen. „Ik beperk me maar, misschien zou ik wel kunnen beeldhouwen, (ADVERTENTIE) Za 4 febr. 10-16 uur VnillhW wedstrijden Info: tel. 070-3588929 Rctliikticbtni 5.- loordi'el rcrtlcr in Ril blatl maar ach, dan verdeel je je krachten maar. Stadsgezichten en land schappen maakte Piet Rijken ook. Het beroemde Zeeuwse licht ving hij in pointillistische stijl. Het herinnert aan de stijl van de kunstenaars die in Domburg werkten in het begin van deze eeuw. Tegenwoordig schildert Rijken vrijwel uitslui tend stillevens. Ook aan por tretten waagt hij zich niet meer. Een portretje aan de wand is van een buurjongen, uit de tijd dat hij nog aan de Langevielesingel woonde. „Ko- bus, kom op, ik zal je even schilderen. Dat was in 1950." Kobus, inmiddels een goede Veertiger en zanger in de Jor- daan, belde op na de het televi sieprogramma dat aan Rijken was gewijd. „Hij had het por tretje herkend en vroeg of hij het kon kopen." Het idee voor een over zichtstentoonstelling ter gele genheid van zijn tachtigste ver jaardag komt van Rijkens schaakvriend, gemeente-archi varis Peter Sijnke. Zelf is de kunstschilder wat verbaasd over alle aandacht die er op eens voor hem is. Goed, het is natuurlijk ontzettend leuk dat er na zo'n televisie-uitzending oude maten uit z'n diensttijd bellen, maar het liefst is hij gewoon in zijn atelier - een afgeschoten hoekje op zol der aan het werk. Dagelijks werkt hij zo'n vijf a zes uur. Met houtskool schetst hij zijn onderwerpen. Met dunne kwasten en olieverf penseelt hij vervolgens de afbeelding met fotografische precisie op het doek. Ongeveer een maand heeft hij nodig voor een stille ven. De zorg voor de afwerking strekt zich uit tot de lijsten. Die moeten passen bij de af beelding. Zijn zoon, die anti quair en restaurateur is, helpt hem daarbij. Ook bezoekt Rijken graag ten toonstellingen. De over zichtstentoonstelling van Breitner in Amsterdam heeft hij gezien, de tentoonstelling van Potter in het Mauritshuis in Den Haag staat nog op het programma. Het modernere werk vind hij knap, maar boeit hem minder., „Zo'n over zichtstentoonstelling van Mondriaan spreekt me niet zo aan, daar ga ik niet heen. Maar vroeger, een tentoonstelling van Carel Willink, of nog liever Pyke Koch, daar kon ik van genieten. Maar ja, toen de Co- DOMBURG In de week van 11 tot 18 februari wordt in Domburg en in Oostkapelle gecolecteerd voor Armenië. Zaterdag 18 februari is er een voedselinzamelingsactie. De voedselpakketten worden door Dorkas Hulp verspreid onder de allerarmsten in Armenië. De voedselpakketten bestaan uit melkpoeder, bloem, zonne bloemolie, rijst, macaroni, blikgroente, suiker, koffie, thee, vlees en margarine in blik, soep, broodmix, toiletpapier, shampoo en tandpasta. Deze produkten kunnen op 18 februari tussen 10.00 en 14.0 uur ingeleverd worden bij het verenigingsgebouw van de hervormde kerk in Domburg en bij het hervormd wijkcentrum in Oostkapelle. Armenië is een van de zestig projecten waarvoor Dorkas hulpgoederen inzamelt. Armenië is op de lijst gezet omdat het land wordt geteisterd door economische blokkades door de buurlanden Turkije en Azerbiedjan. De aanvoer van voedsel en brandstof is gestremd en daardoor ligt de helft van de industrie stil. Veel mensen hebben gebrek aan voedsel. De voedselpakketten van Dorkas kunnen daar wellicht iets aan veranderen. FOTO HARRY DE LANGE brabeweging opkwam, ver dween hun werk in de kelders van de musea. Stillevens en landschappen waren een hele tijd taboe. Niet dat ik me daar wat van aantrok, ik heb altijd gewoon geschilderd wat ik mooi vond." Het liefst is Piet Rijken onge stoord bezig, lekker in zijn oude plunje. Halverwege het gesprek verontschuldigt hij zich voor zijn kapotte sloffen. Die zitten nu eenmaal zo lek ker. Het zijn sloffen die bij hem passen. Doorleefd en versleten. Geknipt om te figureren in een stilleven. De tentoonstelling 'Piet Rijken, stillevens en landschappen' is van 11 februari tot en met 23 april te bezichtigen in het Zeeuws Museum in de Abdij in Middelburg. HET ZEEUWSE LANDSCHAP In Nederland broedt ongeveer een kwart van alle Westeuropese blauwe reigers en het is dus niet overdreven chauvinistisch om hem als typisch Nederlandse soort te beschouwen. Maar als het een beetje flink wintert loopt hun aantal snel terug. V.oor een gedeelte omdat ze voor de kou wegvluchten naar het zuiden, maar ook vallen er flink wat slachtoffers. Dat laatste komt hoofdzakelijk omdat hun prooi bij A.S vorst onbereikbaar is. Vissen en andere water- dieren zitten onder het ijs. Nu is de blauwe reiger wat zijn menu betreft niet voor één gat gevangen. Ook ratten en muizen worden niet versmaad en zelfs kleine vogels worden ook een enkele keer gevangen. Maar dat laatste is een uitzondering en de knaagdieren blijven bij koud weer zoveel mogelijk ondergronds. Vandaar dat je overal kleumen de reigers ziet staan tijdens een wat langere vorstperiode. Normaal gesproken zijn ze al niet schuw maar het lijkt alsof een passerende tweevoeter ze nu al helemaal niet meer interesseert. Zuinig met energie is het motto voor'de honge rende reigers en daarbij is het zaak om je zo stil mogelijk te houden. Vliegen is dan natuurlijk helemaal uit den boze. Het is niet overdreven moeilijk om een reiger van de hongerdood te redden. Veelal hebben ze hun vaste plekjes waar ze de dag doorbrengen. Wie de moeite neemt om daar dagelijks wat visafval te brengen helpt zo'n beest probleem loos de winter door. Al vanaf eind januari verzamelen reigers zich weer in de broedkolonies. De grote takkennesten in de toppen van hoge bomen worden opgekalefaterd. Al voordat op de kalender de lente aanbreekt zijn de eerste eieren gelegd. In Midden-Zeeland begint na vele jaren kwakkelen de reigerstand weer op te bloeien. Er zijn jaarlijks groeiende kolonies bij de Terluchtse Weel en op het Landgoed Ter Hooge. Maar ook op Schouwen en in Zeeuws-Vlaanderen nemen de aantallen weer toe. Een bezit om zuinig op te zijn! MIDDELBURG Vooruitlo pend op de Wereldvrouwen conferentie in Beijing in de loop van dit jaar, houdt het gewest Zeeland van het Neder landse Christen Vrouwenbond op 7 februari een open middag in de Provinciale Bibliotheek MIDDELBURG De Peda gogische Academie voor lera ren Basis Onderwijs houdt donderdag 9 februari van half tien tot twee uur een open dag. De PABO leidt op voor leraar basisonderwijs aan openbare, algemeen bijzondere, protes tant christelijke en katholieke basisscholen. Bezoekers krijgen tijdens de open dag de mogelijkheid om van alles te weten te komen over de opleiding en om de sfeer binnen de academie te proeven. Er is een programma opgesteld dat voor iedereen om half tien begint met een ont vangst, gevolgd door een rond leiding en algemene informatie. Daarna kunnen bezoekers les sen en workshops bijwonen en praten met studenten en do centen. (ADVERTENTIES^ aan de Kousteensedijk. Het thema is 'Vrouwen investeren in de toekomst'. Aan het woord komen drie ge neraties vrouwen die vertellen over betaalde en onbetaalde arbeid vroeger en nu en hoe zij - wereldwijd in de toe komst de veranderende positie van vrouwen zien. Ook wordt gesproken over het belang van de VN Wereldvrouwenconfe rentie. Anneloes Steghlig, staf medewerkster van het COS Zeeland, vertelt over de mani festatie voor vrouwen die op 5 mei plaats vindt in het Arse naal in Vlissingen. De middag begint om 13.00 uur. Kaarten kosten zes gul den, zijn verkrijgbaar aan de zaal of kunnen telefonisch be steld worden: tel. 01182-3709. Hans Verkerk Keukens Goes heeft beslag weten te leggen op een grote partij keukens. Deze worden direkt aan parti culieren voor de halve prijs verkocht! Hierbij zijn moderne en klassieke keukens in diver se kleuren aanwezig en tevens inbouwapparatuur. Wie binnen kort een keuken nodig heeft kan nu zijn slag slaan bij de grootste keukenspecialist van Zeeland en West-Brabant. RINGBAAN WEST 2b - 0100-16451

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 1