Mitsubishi Galant de top in comfort APV van Chrysler, Voyager, houdt stand Derde editie Zeeuwse Indoormotocross BUROVOOR RECHTSHULP Mazda 626een opvallende auto Nieuwe Express en Trafic Mitsubishi Galant weet de concurrente goed het hoofd te bieden Hans Verkerk Keukens Supercross in Zeelandhallen Samenwonen en bijstand SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 18 JANUARI 1995 Favorieten Superklasse Renault heeft het bedrijfswagenprogramma 1995 geïntrodu ceerd middels de nieuwe Express en de Trafic. Beide modellen kregen voor 1995 een faselift, een duidelijk moderner uiterlijk, wat ronder en aerodynamischer, en een nieuw interieur, wat luxer en completer. Op technisch gebied zijn er ook tal van vernieuwingen onder andere nieuwe motoren. Bij de Express is de 1.1 benzinemotor verdwenen, het program ma luidt nu de 1.2i en 1.4i en de nieuwe 1.9D. Ook is een Express Electrique leverbaar. De Trafic heeft een heel nieuwe 2.2i benzinemotor, nu milieuvriendelijk met katalisator. De Express begint bij een prijs van 15.250 gulden, de Trafic bij 25.495 gulden, beide exclusief BTW. Bij Mazda staat momenteel de nieuwe 323 in het middelpunt van de belangstelling. De nieuwe 323-serie is eind vorig jaar geïntroduceerd en vervangt de voorgaande serie die in 1989 op de markt kwam. Mazda houdt wat dat aangaat de 5-jaarscyclus mooi in stand. De nieuwe 323 is er weer in vergelijkbare modellen als voorheen, de hatchback, de sedan en de sportieve liftback. op de 626 gelijkende Xedos uitgebreid. Naast de Xedos 6 is er de Xedos 9 gekomen. De Xedos huist echter in een hoge re klasse dan de 626, en dat komt ook in de prijs tot uiting. De 626 ligt qua prijs gelijk met zijn concurrenten, hij start bij 36 mille en een groot scala model len ligt in de 40 mille. De 626 is een trendy auto met een mo derne, aërodynamische vorm en een goede techniek. De auto is zeer betrouwbaar, is zaken- auto van het jaar geweest en scoort hoog in consumenten onderzoeken. De 626 is lever baar in sedan, hatchback en stationwagon, de sportieve uit voering wordt MX-6 genoemd en is een echte sportwagen. In motorversies zien we een 1 8i, 2.0i, 2.5i V6 en een 2.0D met Comprex vulling. De 1.8i levert 78 kW/105 PK, de 2.0i 86 kW/115 PK, geen grote ver schillen, maar soms kan het net uitmaken. Velen zullen echter aan de 1.8i voldoende hebben en deze is ook in de voordelig ste prijs/uitvoering leverbaar, v.a. 36 mille. In uitvoeringen zien we een LX, GLX en Xerxes, laatste is de naam voor de 2.5i V6 en is uiterst luxe ingericht. Verder kent de 626 om de concurren tie het hoofd te bieden diverse actiemodellen zoals de Millio naire en de Cronos. Vorig jaar beschreven wij de 323, vandaar dat we nu de 626 nog eens onder handen hebben genomen. De Mazda 626 past ook mooi bij de modellen, die we vorige week besproken hebben te weten de Ford Mon- deo en Opel Vectra. De 626 huist namelijk in dezelfde klas se, de ruime midden- of zaken- klasse. De concurrentie is er groot. De Mazda 626 serie heeft sinds de introductie in 1992 weinig wijzi gingen ondergaan. Op de ge bruikelijke modificaties na, die ieder modeljaar plaatsvinden, zijn er geen grote veranderin gen te melden. Mazda heeft in die jaren wel de De Mitsubishi Galant hoort net als zijn Japanse broertjes de Mazda 626, de Toyota Carina, de Nissan Primera en de Honda Accord thuis in de ruime midden- of zakenklasse. Het is een klasse met veel concurrentie, niet zo verwonderlijk, want in die klasse wordt veel gekocht. Het merendeel van de in Nederland gekochte auto's wordt in beslag genomen door de populaire middenklasse en deze ruime middenklasse. In percentages bijna gelijk, 30 procent in de populaire middenklasse auto's van 25 tot 35 mille en 30 procent in de ruime midden- of zakenklasse van 36 tot 50 mille. De huidige Mitsubishi Galant is in 1993 geïntroduceerd. Het is dus nog een heel jonge moderne auto. Als pluspunten mogen dan ook genoemd worden de fraaie moderne lijn, het representatieve uiterlijk, de goede rij-eigenschap- pen, maar vooral het comfort, de ruimte binnenin en de complete uitrusting. De vering is bijzonder soepel, de stoelen en bank zijn royaal en geven een goed zit comfort. De wegligging is prima, de Ga lant maakt al zijn pretenties waar. Al met de 1.8i (93 kW) kom je zeer goed uit, met de 2.0i 4-ci- linder (101 kW) of de 2.0i 6-ci- linder (110 kW) heb je net iets meer, bijvoorbeeld bij caravan trekken, de 2.5i V6 (125 kW) is vooral het soepele en luxe para depaardje. De 2.0 turbodiesel (66 kW) heeft de turbo echt nodig, de normale 2.0D is eigenlijk in de Lancer al te 'underpowered'. Behalve tegen de al genoemde Japanse concurrentie moet de Galant ook opboksen tegen de Europeanen zoals de Ford Mon- deo en Opel Vectra, die wij vori ge week bespraken, maar ook tegen auto's als de Citroen Xan- tia, Peugeot 405, Renault Lagu- na, Seat Toledo, Fiat Tempra, Lancia Dedra, Alfa 146/155, Vol vo 400 en de Rover 400. leder heeft z'p voors en tegens, vaak geeft een prijs de doorslag. De Galant is in deze klasse aan zienlijk beter geprijsd, dan bij voorbeeld de Colt en Lancer in hun klasse. Zo start de Galant 1,8i al rond de 37 mille en dat is scherp concurerend, zijn com plete uitrusting meegerekend. Voor de grotere afstanden in combinatie met een zuinig ver bruik is de turbodiesel zeer ge schikt. Hij is zeer bedrijfszeker en gaat erg lang mee, voorgangers hebben dat volop bewezen. De Galant kent wat actiemodellen in de vorm van Specials, zij hebben een meer-uitrusting met onder meer de veilige Airbag. De Mitsubishi Galant. Ondanks al het nieuwe geweld in de klasse van multifunctionele ruimteauto's, de zgn. APV's en MPV's houdt de bekende Chrysler Voyager goed stand. Een groot aantal jaren is er maar een beperkte keuze geweest in APV's. De Amerikanen hadden al lange tijd een leuk programma in onder andere de merken Chevrolet, Pontiac, Chrysler en Ford. Bij de Japanners was het vooral Mitsubishi en Toyota, met een klein beetje Honda (Civic Spacewagon), die wat in ruimteauto's deden. Later kwamen er andere merken bij. Uit Europa was er maar één merk, Renault, die met haar Espace een ruimteauto had. Maar dit jaar zijn de ruimtewagens van Fiat, Lanca, Peugeot, Citroen, Volkswagen en Ford geïntroduceerd, zodat de keuze allengs ruimer is geworden. De Voyager is eigenlijk de best seller van Chrysler. Het is een veel gevraagde APV/MPV ruim teauto. De huidige serie is eind 1990 geïntroduceerd en in 1992 door de assemblage bij Steyer- Daimler-Puch in Oostenrijk ver der aan Europese wensen aan gepast. Vanaf die tijd is ook de diesel leverbaar geworden. Voor 1995 staat echter een heel nieuwe Voyager op het program ma, codenaam NS-Epic. De Voyager is er nu met 2.5i 4-ci- linder met 73 kW/100 PK, 3.0i en 3.3i 6-cilinder met resp. 108 kW/148 PK en 120 kW/165 PK en 2.5 turbodiesel met 87 kW/117 PK. Verder is er de keus uit korte (285 cm) en lange (303 cm) wielbasis, laatste wordt Grand Voyager genoemd, en in de uitrustingsniveaus S, SE en LE. Ook een 4x4 versie is leverbaar in combinatie met de 3.3i V6. De Voyager is aldus in een compleet programma leverbaar en voor elk doel, ook onbegaanbaar terrein, geschikt. Behalve veel ruimte voor vijf tot zeven personen en een hoop bagage is de Voyager ook zeer geschikt als trekauto. Dit zowel door zijn hoogte, zijn gewicht als zijn power, dus trekkracht. Af hankelijk van het type motor mag hij 1400 tot 1600 kg trekken en 800 tot 900 kg laden. Het ver bruik valt alles mee, gemiddeld de 2.5i 1:10, de 3.0i en 3.3i 1:8,5 en de 2.5TD 1:14. Nog aardiger is de prijs, die loopt van 52.000 tot 97.000 gulden. De Voyager LE V6. Kees Z. kwam op ons spreekuur in Middelburg met een probleem omtrent zijn bijstandsuitkering. Kees heeft een bijstandsuitkering van de sociale dienst. Kees woont met Bianca in één huis, maar zij hebben een gescheiden huishou den. De sociale dienst ging er van uit, dat hij met Bianca een economische leefeenheid vormt. En omdat Bignca een be hoorlijk eigen inkomen heeft, komt Kees niet meer voor een bijstandsuitkering in aanmerking, zo stelde de sociale dienst. Kees vraagt zich af of er tussen Bianca en hem wel een economische leefeenheid bestaat. En waar hangt dat eigenlijk vanaf? In de rechtspraak is er aan het begrip economische eenheid invulling gegeven. Allereerst is het niet van belang of er een liefdesrelatie bestaat tussen betrokkenen. Het gaat om duide lijk objectief vast te stellen feiten. Het gaat met name om de volgende twee criteria: 1. Gezamenlijk in de huisvesting voorzien Om een economische leefeenheid te vormen moeten betrokke nen in één huis wonen. Kees en Bianca hebben beiden aparte woonruimte in hetzelfde huis gehuurd, maar ze deelden de sanitaire voorzieningen. Verder zijn ze samen van hun vorig adres naar het laatste woonadres verhuisd. In de rechtspraak is men van mening, dat er in dat geval sterke aanwijzing is, dat gezamenlijk in de huishouding wordt voorzien. De rechter let daarbij op de bedoeling van betrokkenen en Kees en Bianca hadden de bedoeling om samen in dat pand te gaan wonen. 2. Bijdrage in de kosten van de huishouding Naast het gezamenlijk voorzien in de huisvesting moet betrokkene een bijdrage leveren in de kosten van de huishou ding. Er moet sprake zijn van een verstrengeling van financiële belangen. Hieronder volgt een aantal factoren, die op een financiële belangenverstrengeling kunnen wijzen: - gezamenlijk aanschaffen van duurzame gebruiksgoederen (TV, wasmachine e.d.); - gezamenlijk op vakantie; - gezamenlijk inkopen levensmiddelen; - indeling belastingtariefgroep; - gezamenlijke bank/girorekening; - gezamenlijke verzekeringen. De gemeente waarin Kees en Bianca wonen moet de rechter echter overtuigen van deze economische belangenverstrenge ling. Indien de gemeente slechts kan aantonen, dat de ruimte en voorzieningen in de woning worden gedeeld, zal de rechter dit waarschijnlijk niet voldoende achten. Het in het pand gezamenlijk gebruiken van voorzieningen en ruimte is inherent aan de woonvorm van kamerbewoners. Volgens de rechtspraak dient de financiële belangenverstren geling verder te gaan dan hetgeen voor kamerbewoners gebruikelijk is. Als niet aan beide criteria is voldaan zal de rechter van mening zijn, dat er geen sprake is van financiële belangenver strengeling tussen Kees en Bianca. Kees moet op grond daarvan alsnog bijstand naar de norm van een alleenstaande krijgen. Het inkomen.van Bianca speelt daarbij geen rol. Uiteraard is het bovenstaande slechts een voorbeeld. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen van juridische aard, dan kunt u altijd voor advies en hulp terecht op het gratis spreekuur van ons bureau: In Middelburg: Vlasmarkt 28, iedere maandagmiddag en donderdagavond, uitsluitend volgens afspraak. Afspraken maken elke werkdag tussen 09.00-12.00 uur via 01180-37120. In Vlissingen: „Open Hof", A. Gogelweg 59, iedere dinsdag 09.00-11.00 uur. GOES - De derde editie van de Zeeuwse Indoormoto cross die op vrijdag 20 en zaterdag 21 januari wordt gehouden in de Zeelandhallen te Goes wordt onge twijfeld weer een spektakelstuk. Alle klassen waarin gereden wordt krijgen een grote en voor het meren deel sterke bezetting. De organiserende Stichting Motorsport Zeeland, waarin alle Zeeuwse motorclubs verenigd zijn, er wordt dan ook een groot aantal bezoekers verwacht. Hoofdsponsor van dit indoor- sportfestijn is Hans Verkerk Keukens te Goes. Dit bedrijf zal ook in de volgende drie jaren als hoofds ponsor optreden. Van de wedstrijden die verre den worden onder auspiciën van de KNMV staat als hoofd moot op het programma het duel om de Eurocup 125 cc Indoor 1995. Een wedstrijd die in de plaats is gekomen voor het Open Nederlands kam pioenschap. De titelstrijd wordt verreden in een serie van drie. De finale vindt plaats in Maastricht (december 1995). Tijdens de Eurocup in Goes zullen alle Nederlandse toppers present zijn, alsmede een aan tal buitenlandse vedetten. Om dat de inschrijving nog niet gesloten is komen wij daar nog nader op terug. Op vrijdagavond om 19.30 uur wordt begonnen met de klassen 80cc, Junior en regio 125 plus. De trainingen beginnen om 18.00 uur. Bij de 80cc rijders (34 deelnemers) bevinden zich een zestal Engelse kleppers, alsmede de Belg Manuel Priem, die vorig jaar in Goes naar een tweede plaats reikte. In het sterke internationale gezel schap acteren ook de Zeeuwen Rutger Bimmel uit Domburg en Kevin van den Hoek (St.Maar tensdijk). gorie zijn echter de Belg Brik Schelfout en Arjen Franken (Bosschenhoof d) Op zaterdag begint het wed- strijdprogramma om 13.00 uur. De trainingen vangen aan om 9.30 uur. De grootste belang stelling zal zich uiteraard con centreren op de strijd om de Eurocup 125cc voor Senioren. Verder komen dan aan bod de klassen 80cc, 125cc en 250 plus. De 125cc rijders zullen strijden om de Horeca Centrum Vlissingen Trophy. De aanmel dingen in deze genoemde klas sen waren zo groot dat velen teleurgesteld moesten worden. Bij de 125cc-ers (51 deelne mers) is de Belg Steve Ramon, die vorig jaar eerste werd, ook nu weer favoriet. Andere kans hebbers zijn onder andere Mar co Stallman uit Naarden (3e ONK '94), Alwin Asten uit Walkenswaard 4e ONK) en de Belgen Oscar Vromans, Freddy Verherstraeten (2e in 1994 in- .door Goes) en Bengt Laere- mans (3e in '94 Goes). De regio juniorklasse (eveneens 34 deelnemers) wordt met uit zondering van de Belg Kevin Raets, bezet door Zeeuwen. Onder hen goede bekenden als Floor van Dommelen (Oost- Souburg), Jan van Maldegem (Kapelle), Hans Kolijn (Ter- neuzen) en Rien van Liere (Ka pelle). In de regio superklasse (39 deelnemers) zijn uiteraard ook veel Zeeuwen van de partij Verwacht wordt dat Erik van der Wekken (Zierikzee), Casper Ovaa (Oost-Souburg), Ronald Bimmel (Domburg), Richard Kerkhove (Vlissingen) en Chris Markusse ('s-Heer Abtskerke) tot goede prestaties in staat zijn. Favorieten bij deze cate- Elf Zeeuwen geven in deze klasse acte de presénce. Onder hen Casper Ovaa (Oost-Sou burg), Ron Bos ('s-Heeren- hoek), Mykel van de Goor (Middelburg) en Wim Moerdijk (Waarde). In de 250cc klasse (43 deelne mers) verschijnen negen Zeeuwen, waaronder de reeds eerder genoemden Chris Mar kusse en Erik van der Wekken, alsmede Kees den Hollander (Aagtekerke). De wedstrijden worden van commentaar voorzien door Dennis den Engelsman en Ko de Meester. Ten opzichte van vorig jaar heeft de wedstrijdbaan enkele veranderingen ondergaan. Het is een technisch goed onder bouwd circuit met scherpe In de Zeelandhallen is een circuit uitgezet met scherpe bochten, wasborden en springschansen. bochten, wasborden en spring schansen. Voor het aanleggen van de baan wordt 1100 vier kante meter leem gebruikt en voor de afzetting 750 stroba len. Voor de veiligheid van rij ders en publiek kunnen de wedstrijden allen worden ge volgd vanaf de tribunes. Het Veronica Promotie Team is anwezig, er zijn diverse stand houders met onder meer mo- torkleding, helmen, laarzen en motoronderdelen. Voor de Hans Verkerk Keukens Supercross in Goes heeft de organisatie zich verzekerd van ongeveer honderd medewer kers afkomstig van alle motor sportverenigingen in Zeeland. iillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIU: ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin?

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 11