Mitsubishi Galant de top in comfort
APV van Chrysler, Voyager, houdt stand
Derde editie Zeeuwse Indoormotocross
BUROVOOR
RECHTSHULP
Mazda 626een opvallende auto
Nieuwe Express en Trafic
Mitsubishi Galant weet
de concurrente goed
het hoofd te bieden
Hans Verkerk Keukens Supercross in Zeelandhallen
Samenwonen en bijstand
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 18 JANUARI 1995
Favorieten
Superklasse
Renault heeft het bedrijfswagenprogramma 1995 geïntrodu
ceerd middels de nieuwe Express en de Trafic.
Beide modellen kregen voor 1995 een faselift, een duidelijk
moderner uiterlijk, wat ronder en aerodynamischer, en een nieuw
interieur, wat luxer en completer. Op technisch gebied zijn er ook
tal van vernieuwingen onder andere nieuwe motoren.
Bij de Express is de 1.1 benzinemotor verdwenen, het program
ma luidt nu de 1.2i en 1.4i en de nieuwe 1.9D. Ook is een
Express Electrique leverbaar. De Trafic heeft een heel nieuwe 2.2i
benzinemotor, nu milieuvriendelijk met katalisator. De Express
begint bij een prijs van 15.250 gulden, de Trafic bij 25.495
gulden, beide exclusief BTW.
Bij Mazda staat momenteel de nieuwe 323 in het middelpunt van de belangstelling. De nieuwe
323-serie is eind vorig jaar geïntroduceerd en vervangt de voorgaande serie die in 1989 op de
markt kwam. Mazda houdt wat dat aangaat de 5-jaarscyclus mooi in stand. De nieuwe 323 is er
weer in vergelijkbare modellen als voorheen, de hatchback, de sedan en de sportieve liftback.
op de 626 gelijkende Xedos
uitgebreid. Naast de Xedos 6 is
er de Xedos 9 gekomen. De
Xedos huist echter in een hoge
re klasse dan de 626, en dat
komt ook in de prijs tot uiting.
De 626 ligt qua prijs gelijk met
zijn concurrenten, hij start bij 36
mille en een groot scala model
len ligt in de 40 mille. De 626 is
een trendy auto met een mo
derne, aërodynamische vorm
en een goede techniek. De auto
is zeer betrouwbaar, is zaken-
auto van het jaar geweest en
scoort hoog in consumenten
onderzoeken. De 626 is lever
baar in sedan, hatchback en
stationwagon, de sportieve uit
voering wordt MX-6 genoemd
en is een echte sportwagen.
In motorversies zien we een
1 8i, 2.0i, 2.5i V6 en een 2.0D
met Comprex vulling. De 1.8i
levert 78 kW/105 PK, de 2.0i 86
kW/115 PK, geen grote ver
schillen, maar soms kan het net
uitmaken. Velen zullen echter
aan de 1.8i voldoende hebben
en deze is ook in de voordelig
ste prijs/uitvoering leverbaar,
v.a. 36 mille.
In uitvoeringen zien we een LX,
GLX en Xerxes, laatste is de
naam voor de 2.5i V6 en is
uiterst luxe ingericht. Verder
kent de 626 om de concurren
tie het hoofd te bieden diverse
actiemodellen zoals de Millio
naire en de Cronos.
Vorig jaar beschreven wij de
323, vandaar dat we nu de 626
nog eens onder handen hebben
genomen. De Mazda 626 past
ook mooi bij de modellen, die
we vorige week besproken
hebben te weten de Ford Mon-
deo en Opel Vectra. De 626
huist namelijk in dezelfde klas
se, de ruime midden- of zaken-
klasse.
De concurrentie is er groot. De
Mazda 626 serie heeft sinds de
introductie in 1992 weinig wijzi
gingen ondergaan. Op de ge
bruikelijke modificaties na, die
ieder modeljaar plaatsvinden,
zijn er geen grote veranderin
gen te melden.
Mazda heeft in die jaren wel de
De Mitsubishi Galant hoort net als zijn Japanse broertjes de
Mazda 626, de Toyota Carina, de Nissan Primera en de Honda
Accord thuis in de ruime midden- of zakenklasse. Het is een
klasse met veel concurrentie, niet zo verwonderlijk, want in die
klasse wordt veel gekocht. Het merendeel van de in Nederland
gekochte auto's wordt in beslag genomen door de populaire
middenklasse en deze ruime middenklasse. In percentages bijna
gelijk, 30 procent in de populaire middenklasse auto's van 25 tot
35 mille en 30 procent in de ruime midden- of zakenklasse van 36
tot 50 mille.
De huidige Mitsubishi Galant is in
1993 geïntroduceerd. Het is dus
nog een heel jonge moderne
auto. Als pluspunten mogen dan
ook genoemd worden de fraaie
moderne lijn, het representatieve
uiterlijk, de goede rij-eigenschap-
pen, maar vooral het comfort, de
ruimte binnenin en de complete
uitrusting. De vering is bijzonder
soepel, de stoelen en bank zijn
royaal en geven een goed zit
comfort.
De wegligging is prima, de Ga
lant maakt al zijn pretenties waar.
Al met de 1.8i (93 kW) kom je
zeer goed uit, met de 2.0i 4-ci-
linder (101 kW) of de 2.0i 6-ci-
linder (110 kW) heb je net iets
meer, bijvoorbeeld bij caravan
trekken, de 2.5i V6 (125 kW) is
vooral het soepele en luxe para
depaardje. De 2.0 turbodiesel (66
kW) heeft de turbo echt nodig,
de normale 2.0D is eigenlijk in de
Lancer al te 'underpowered'.
Behalve tegen de al genoemde
Japanse concurrentie moet de
Galant ook opboksen tegen de
Europeanen zoals de Ford Mon-
deo en Opel Vectra, die wij vori
ge week bespraken, maar ook
tegen auto's als de Citroen Xan-
tia, Peugeot 405, Renault Lagu-
na, Seat Toledo, Fiat Tempra,
Lancia Dedra, Alfa 146/155, Vol
vo 400 en de Rover 400.
leder heeft z'p voors en tegens,
vaak geeft een prijs de doorslag.
De Galant is in deze klasse aan
zienlijk beter geprijsd, dan bij
voorbeeld de Colt en Lancer in
hun klasse. Zo start de Galant
1,8i al rond de 37 mille en dat is
scherp concurerend, zijn com
plete uitrusting meegerekend.
Voor de grotere afstanden in
combinatie met een zuinig ver
bruik is de turbodiesel zeer ge
schikt. Hij is zeer bedrijfszeker en
gaat erg lang mee, voorgangers
hebben dat volop bewezen. De
Galant kent wat actiemodellen in
de vorm van Specials, zij hebben
een meer-uitrusting met onder
meer de veilige Airbag.
De Mitsubishi Galant.
Ondanks al het nieuwe geweld in de klasse van multifunctionele
ruimteauto's, de zgn. APV's en MPV's houdt de bekende Chrysler
Voyager goed stand. Een groot aantal jaren is er maar een
beperkte keuze geweest in APV's. De Amerikanen hadden al
lange tijd een leuk programma in onder andere de merken
Chevrolet, Pontiac, Chrysler en Ford. Bij de Japanners was het
vooral Mitsubishi en Toyota, met een klein beetje Honda (Civic
Spacewagon), die wat in ruimteauto's deden. Later kwamen er
andere merken bij. Uit Europa was er maar één merk, Renault,
die met haar Espace een ruimteauto had. Maar dit jaar zijn de
ruimtewagens van Fiat, Lanca, Peugeot, Citroen, Volkswagen en
Ford geïntroduceerd, zodat de keuze allengs ruimer is geworden.
De Voyager is eigenlijk de best
seller van Chrysler. Het is een
veel gevraagde APV/MPV ruim
teauto. De huidige serie is eind
1990 geïntroduceerd en in 1992
door de assemblage bij Steyer-
Daimler-Puch in Oostenrijk ver
der aan Europese wensen aan
gepast. Vanaf die tijd is ook de
diesel leverbaar geworden.
Voor 1995 staat echter een heel
nieuwe Voyager op het program
ma, codenaam NS-Epic. De
Voyager is er nu met 2.5i 4-ci-
linder met 73 kW/100 PK, 3.0i en
3.3i 6-cilinder met resp. 108
kW/148 PK en 120 kW/165 PK
en 2.5 turbodiesel met 87
kW/117 PK. Verder is er de keus
uit korte (285 cm) en lange (303
cm) wielbasis, laatste wordt
Grand Voyager genoemd, en in
de uitrustingsniveaus S, SE en
LE.
Ook een 4x4 versie is leverbaar
in combinatie met de 3.3i V6. De
Voyager is aldus in een compleet
programma leverbaar en voor elk
doel, ook onbegaanbaar terrein,
geschikt.
Behalve veel ruimte voor vijf tot
zeven personen en een hoop
bagage is de Voyager ook zeer
geschikt als trekauto. Dit zowel
door zijn hoogte, zijn gewicht als
zijn power, dus trekkracht. Af
hankelijk van het type motor mag
hij 1400 tot 1600 kg trekken en
800 tot 900 kg laden. Het ver
bruik valt alles mee, gemiddeld
de 2.5i 1:10, de 3.0i en 3.3i 1:8,5
en de 2.5TD 1:14. Nog aardiger
is de prijs, die loopt van 52.000
tot 97.000 gulden. De Voyager LE V6.
Kees Z. kwam op ons spreekuur in Middelburg met een
probleem omtrent zijn bijstandsuitkering. Kees heeft een
bijstandsuitkering van de sociale dienst. Kees woont met
Bianca in één huis, maar zij hebben een gescheiden huishou
den. De sociale dienst ging er van uit, dat hij met Bianca een
economische leefeenheid vormt. En omdat Bignca een be
hoorlijk eigen inkomen heeft, komt Kees niet meer voor een
bijstandsuitkering in aanmerking, zo stelde de sociale dienst.
Kees vraagt zich af of er tussen Bianca en hem wel een
economische leefeenheid bestaat. En waar hangt dat eigenlijk
vanaf?
In de rechtspraak is er aan het begrip economische eenheid
invulling gegeven. Allereerst is het niet van belang of er een
liefdesrelatie bestaat tussen betrokkenen. Het gaat om duide
lijk objectief vast te stellen feiten.
Het gaat met name om de volgende twee criteria:
1. Gezamenlijk in de huisvesting voorzien
Om een economische leefeenheid te vormen moeten betrokke
nen in één huis wonen. Kees en Bianca hebben beiden aparte
woonruimte in hetzelfde huis gehuurd, maar ze deelden de
sanitaire voorzieningen. Verder zijn ze samen van hun vorig
adres naar het laatste woonadres verhuisd. In de rechtspraak
is men van mening, dat er in dat geval sterke aanwijzing is,
dat gezamenlijk in de huishouding wordt voorzien. De
rechter let daarbij op de bedoeling van betrokkenen en Kees
en Bianca hadden de bedoeling om samen in dat pand te gaan
wonen.
2. Bijdrage in de kosten van de huishouding
Naast het gezamenlijk voorzien in de huisvesting moet
betrokkene een bijdrage leveren in de kosten van de huishou
ding. Er moet sprake zijn van een verstrengeling van
financiële belangen. Hieronder volgt een aantal factoren, die
op een financiële belangenverstrengeling kunnen wijzen:
- gezamenlijk aanschaffen van duurzame gebruiksgoederen
(TV, wasmachine e.d.);
- gezamenlijk op vakantie;
- gezamenlijk inkopen levensmiddelen;
- indeling belastingtariefgroep;
- gezamenlijke bank/girorekening;
- gezamenlijke verzekeringen.
De gemeente waarin Kees en Bianca wonen moet de rechter
echter overtuigen van deze economische belangenverstrenge
ling. Indien de gemeente slechts kan aantonen, dat de ruimte
en voorzieningen in de woning worden gedeeld, zal de rechter
dit waarschijnlijk niet voldoende achten.
Het in het pand gezamenlijk gebruiken van voorzieningen en
ruimte is inherent aan de woonvorm van kamerbewoners.
Volgens de rechtspraak dient de financiële belangenverstren
geling verder te gaan dan hetgeen voor kamerbewoners
gebruikelijk is.
Als niet aan beide criteria is voldaan zal de rechter van
mening zijn, dat er geen sprake is van financiële belangenver
strengeling tussen Kees en Bianca. Kees moet op grond
daarvan alsnog bijstand naar de norm van een alleenstaande
krijgen. Het inkomen.van Bianca speelt daarbij geen rol.
Uiteraard is het bovenstaande slechts een voorbeeld. Heeft u
vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen van
juridische aard, dan kunt u altijd voor advies en hulp terecht
op het gratis spreekuur van ons bureau:
In Middelburg: Vlasmarkt 28, iedere maandagmiddag en
donderdagavond, uitsluitend volgens afspraak. Afspraken
maken elke werkdag tussen 09.00-12.00 uur via 01180-37120.
In Vlissingen: „Open Hof", A. Gogelweg 59, iedere dinsdag
09.00-11.00 uur.
GOES - De derde editie van de Zeeuwse Indoormoto
cross die op vrijdag 20 en zaterdag 21 januari wordt
gehouden in de Zeelandhallen te Goes wordt onge
twijfeld weer een spektakelstuk. Alle klassen waarin
gereden wordt krijgen een grote en voor het meren
deel sterke bezetting. De organiserende Stichting
Motorsport Zeeland, waarin alle Zeeuwse motorclubs
verenigd zijn, er wordt dan ook een groot aantal
bezoekers verwacht. Hoofdsponsor van dit indoor-
sportfestijn is Hans Verkerk Keukens te Goes. Dit
bedrijf zal ook in de volgende drie jaren als hoofds
ponsor optreden.
Van de wedstrijden die verre
den worden onder auspiciën
van de KNMV staat als hoofd
moot op het programma het
duel om de Eurocup 125 cc
Indoor 1995. Een wedstrijd die
in de plaats is gekomen voor
het Open Nederlands kam
pioenschap. De titelstrijd
wordt verreden in een serie van
drie. De finale vindt plaats in
Maastricht (december 1995).
Tijdens de Eurocup in Goes
zullen alle Nederlandse toppers
present zijn, alsmede een aan
tal buitenlandse vedetten. Om
dat de inschrijving nog niet
gesloten is komen wij daar nog
nader op terug.
Op vrijdagavond om 19.30 uur
wordt begonnen met de klassen
80cc, Junior en regio 125 plus.
De trainingen beginnen om
18.00 uur. Bij de 80cc rijders
(34 deelnemers) bevinden zich
een zestal Engelse kleppers,
alsmede de Belg Manuel Priem,
die vorig jaar in Goes naar een
tweede plaats reikte. In het
sterke internationale gezel
schap acteren ook de Zeeuwen
Rutger Bimmel uit Domburg en
Kevin van den Hoek (St.Maar
tensdijk).
gorie zijn echter de Belg Brik
Schelfout en Arjen Franken
(Bosschenhoof d)
Op zaterdag begint het wed-
strijdprogramma om 13.00 uur.
De trainingen vangen aan om
9.30 uur. De grootste belang
stelling zal zich uiteraard con
centreren op de strijd om de
Eurocup 125cc voor Senioren.
Verder komen dan aan bod de
klassen 80cc, 125cc en 250
plus. De 125cc rijders zullen
strijden om de Horeca Centrum
Vlissingen Trophy. De aanmel
dingen in deze genoemde klas
sen waren zo groot dat velen
teleurgesteld moesten worden.
Bij de 125cc-ers (51 deelne
mers) is de Belg Steve Ramon,
die vorig jaar eerste werd, ook
nu weer favoriet. Andere kans
hebbers zijn onder andere Mar
co Stallman uit Naarden (3e
ONK '94), Alwin Asten uit
Walkenswaard 4e ONK) en de
Belgen Oscar Vromans, Freddy
Verherstraeten (2e in 1994 in-
.door Goes) en Bengt Laere-
mans (3e in '94 Goes).
De regio juniorklasse (eveneens
34 deelnemers) wordt met uit
zondering van de Belg Kevin
Raets, bezet door Zeeuwen.
Onder hen goede bekenden als
Floor van Dommelen (Oost-
Souburg), Jan van Maldegem
(Kapelle), Hans Kolijn (Ter-
neuzen) en Rien van Liere (Ka
pelle).
In de regio superklasse (39
deelnemers) zijn uiteraard ook
veel Zeeuwen van de partij
Verwacht wordt dat Erik van
der Wekken (Zierikzee), Casper
Ovaa (Oost-Souburg), Ronald
Bimmel (Domburg), Richard
Kerkhove (Vlissingen) en Chris
Markusse ('s-Heer Abtskerke)
tot goede prestaties in staat
zijn. Favorieten bij deze cate-
Elf Zeeuwen geven in deze
klasse acte de presénce. Onder
hen Casper Ovaa (Oost-Sou
burg), Ron Bos ('s-Heeren-
hoek), Mykel van de Goor
(Middelburg) en Wim Moerdijk
(Waarde).
In de 250cc klasse (43 deelne
mers) verschijnen negen
Zeeuwen, waaronder de reeds
eerder genoemden Chris Mar
kusse en Erik van der Wekken,
alsmede Kees den Hollander
(Aagtekerke).
De wedstrijden worden van
commentaar voorzien door
Dennis den Engelsman en Ko
de Meester.
Ten opzichte van vorig jaar
heeft de wedstrijdbaan enkele
veranderingen ondergaan. Het
is een technisch goed onder
bouwd circuit met scherpe
In de Zeelandhallen is een circuit uitgezet met scherpe bochten, wasborden en springschansen.
bochten, wasborden en spring
schansen. Voor het aanleggen
van de baan wordt 1100 vier
kante meter leem gebruikt en
voor de afzetting 750 stroba
len. Voor de veiligheid van rij
ders en publiek kunnen de
wedstrijden allen worden ge
volgd vanaf de tribunes.
Het Veronica Promotie Team is
anwezig, er zijn diverse stand
houders met onder meer mo-
torkleding, helmen, laarzen en
motoronderdelen.
Voor de Hans Verkerk Keukens
Supercross in Goes heeft de
organisatie zich verzekerd van
ongeveer honderd medewer
kers afkomstig van alle motor
sportverenigingen in Zeeland.
iillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIU:
^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin?