TIPS Daihatsu Applause gemoderniseerd Tipo en Tempra houden goed stand Daihatsu Charade straks in sedan Fraaie Opel Campo Daihatsu Applause uitgebreid met nieuwe automaat SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 JANUARI 1995 306 In 1995 naar de: Universele Autobedrijven Walcheren 'HELDEBODE Een goed voornemen BOVAG-leden met zekerheid Daihatsu heeft het 1995 model Applause geïntroduceerd. Het model wijkt in wezen niet af van het huidige Applause model, het is slechts op een aantal punten gemoderniseerd. Het zijn de bekende detailwijzigingen die elke jaargang optreden. Aanpas singen aan de eisen des tijds en aan de wensen van de klanten. De Applause 1995 is moderner geworden, het interieur is aangepast, nieuwe versies zoals de Li en Xi zijn toegevoegd. Echter helemaal nieuw is wel een zeer geavanceerde viertraps automaat. Naast het aanzienlijk verbeterde rijcomfort zorgt deze viertraps automaat, die voorzien is van een lock-up systeem, tevens voor een gunstig brandstofver bruik. Een automaat is meestal voorzien van een hydraulische koppeling tussen motor en trans missie, een zogenaamde koppel omvormer, die voor een hoger brandstofverbruik zorgt. De nieuwe Daihatsu automaat is voorzien van een lock-up koppe ling die op snelheid de koppel omvormer overbrugd en aldus voor nauwelijks meer brandstof verbruik zorgt. De Daihatsu Applause is in 1989 geïntroduceerd en was direct al een bijzondere wagen door zijn sedanvorm in combinatie met grote achterklep, ook wel vijfde deur genaamd. Daardoor heeft de Applause dezelfde praktische gebruiksmogelijkheden als een normale hatchback. Later is dit principe door meer merken toe gepast. Na een modernisering in 1992 is ook het '94- en nu het '95-model verder aangepast aan de tijd. De Applause heeft een pittige motor, een 1.6i 16 kleppen motor, die 77 kW/105 Pk en 134 Nm levert goed voor een top van 185 km/u. Hij is toch zuinig in verbruik, gemiddeld 1:13,5 en rond de 1:13 geldt nu ook voor de auto maat. Verder heeft de Applause goede rij-eigenschappen met een rustig en komfortabel weggedrag. De Applause blijft echter leverbaar in maar één carrosserievorm en met maar één motorversie. Wel is er keuze uit uitvoeringen, een Li, Xi, en Zi met 4x4. De Li (even onder de 30 mille) is de stan daard-uitvoering die normaliter geen stuurbekrachtiging heeft. Omdat dit node gemist wordt is er ook een Li met stuurbekrachti ging, prijsverschil 1600 gulden. ABS, automatische transmissie en al gezegd 4x4 zijn ook lever baar. De Daihatsu Applause Li. De Daihatsu Charade gti. De Daihatsu Charade, het populaire middenklasse model van Daihatsu, net onder de Applause, zal straks ook een sedanversie kennen. De Charade is in 1993 geheel vernieuwd. Hij kwam toen uit als 3- en 5-deurs hatchback met 4 cilinder benzinemotoren, dwars voorin. Het sedanmodei liet even op zich wachten. De oude Chara de kende wel een sedan, maar deze was echt afgeleid van de hatchback, er was gewoon een kontje aangezet. De nieuwe se dan is wel als Charade herken baar, maar wordt heel anders. Of hij ook Charade gaat heten, is nog niet bekend, de code naam is MS-X94. Overigens staat ook een nieu we Daihatsu Cuore op stapel, volgend jaar zullen we, wellicht rond de Rai meer weten over de nieuwe Sedan en de nieuwe Cuore. De Charade is een ruim model, de hatchback is door zijn rondere vormen ruimer dan zijn voorganger en ook de se dan zal meer ruimte bieden. Door de ronde bolle vormen creëer je in een compacte auto flink wat ruimte en komfort, maar het uiterlijk wordt wat algemeen. Verder is meer ruim te onstaan, doordat de lengte met 7 cm en de breedte met 2 cm toenam. De koffer werd groter en meet in normale stand nu 290 liter. Bij de Chara de kan echter nog de achter bank (in delen) neergeklapt worden (mogelijk ook bij de sedan), waardoor nog meer ruimte voor bagage ontstaat. Behalve een geheel nieuwe car rosserie en onderstel zijn ook nieuwe motoren toegepast. De 1.0 liter 3-cilinders zijn verdwe nen. Er zijn nu 1.3i en 1.6i liter 4-cilinder 16-kleppen motoren. De 1.6i 77 kW/105 PK motor huist helaas alleen in de duur dere GTi uitvoering, prijs rond de 35 mille. Mogelijk komt hij in meer sedan versies, hoewel daar ook een nieuwe 1.5i-16V voor op stapel staat. De 3- en 5-deurs worden resp. met T en C aangeduid. In uitvoeringen zijn er aldus een TS, TX, TR, CS, CX en CS. In Nederland raakt de Amerikaanse fifth-wheel ook steeds meer in. Het gaat gezien de prijs mondjesmaat, maar menigeen heeft de fraaie camper-oplegger toch ontdekt. Het is eigenlijk het Amerikaanse alternatief voor de caravan. De camperoplegger is echter stabieler dan een caravan en Amerikaans-eigen is hij veel luxer en completer ingericht. Er moet echter een specifieke trekauto, een pick-up voor, vanwege de trekinrichting. Opel heeft daarvoor de Campo, een fraaie pick-up verkrijgbaar in enkele, anderhalve en dubbele cabine, laatste heeft de mogelijk om comfortabel vijf personen te vervoeren zowel met als zonder de fifth-wheel. De bekendste en populairste camper-oplegger is de Shadow Cruiser van JMR Ridderkerk. Opel heeft een Campo Crew Cab (dubbele cabine) 3.1 TD in dezelfde kleuren van de shadow Cruiser gespoten, zodat het een fraai geheel is. De Campo 3.1 TD kan de 1800 kg wegende luxe camper-opleg ger best aan, een prima combinatie. De Opel Campo heeft een verhoogd dak en verlengde laadbak, zodat hij volledig grijs-ken teken is met alle financiële voordelen en toch confortabel en luxe is voor vervoer van vijf personen (geheel legaal dus). Het nieuws voor Fiat dit jaar was de Punto. Eerst kwam het hatchbackmodel, later de coupé en cabriolet. De Uno blijft nog even in het programma evenals de Panda dat doet, terwijl ook de nieuwe Cinquecento (de 500) er is. Vervolgens heeft Fiat de nieuwe (grotere) Coupé geïntroduceerd en de nieuwe Ulysse, de multifunctionele ruimteauto van Fiat. In voorgaande weken publiceerden wij al over al dit Fiatnieuws. Wat dan mogelijk een beetje vergeten wordt is de bekende Tipo en Tempra, Fiats modellen in de populaire middenklasse. Ze houden overigens goed stand tussen al het nieuwe geweld. De introductie van de Tipo was in 1988, de Tempra kwam in 1990, de laatste grote modernisering was in 1993. Voor 1995 is er met uitzondering van wat modifica ties aan de Tipo en Tempra niet zoveel veranderd. Echt nodig is dat ook niet, de modellen zijn modern en geduchte concurren ten in de middenklasse. Fiat is daar grondig begonnen met kwa liteitsverbetering, vervolgens met verbetering van de techniek waardoor bijvoorbeeld alle Fiats schone geavanceerde injectie motoren kregen en tot slot, ver betering van de veiligheid. Fiat heeft de carrosserie .onder handen genomen, meer stijfheid, kreukelzones, verstevigingsbal- ken en dergelijke, maar ook za ken zoals gordelspanners, airbag en ABS zijn leverbaar. Natuurlijk zijn ook cosmetische verbeteringen toegepast, eind '93/begin '94 zijn de voor- en De Fiat Tempra TD. achterzijde vernieuwd. Voor mo deljaar 1995 is het interieur weer aangepast. Het programma luidt nu: Tipo in 3- en 5-deurs hatch back, Tempra in 4-deurs sedan en 5-deurs wagon. Onlangs is de al genoemde Coupé toegevoegd, de Spider komt in 1995. In motoren is er de keus uit een 1.4i (sinds 1993 ook in de Tem pra), een 1.6i, 1.8i, 2.0i, 2.0i-16V, 1.7D, 1.9D en 1.9TD.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1995 | | pagina 6