TIPS
Daihatsu Applause gemoderniseerd
Tipo en Tempra houden goed stand
Daihatsu Charade straks in sedan
Fraaie Opel Campo
Daihatsu Applause
uitgebreid
met nieuwe automaat
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 JANUARI 1995
306
In 1995 naar de:
Universele
Autobedrijven
Walcheren
'HELDEBODE
Een goed voornemen
BOVAG-leden met zekerheid
Daihatsu heeft het 1995 model Applause geïntroduceerd. Het
model wijkt in wezen niet af van het huidige Applause model, het
is slechts op een aantal punten gemoderniseerd. Het zijn de
bekende detailwijzigingen die elke jaargang optreden. Aanpas
singen aan de eisen des tijds en aan de wensen van de klanten.
De Applause 1995 is moderner geworden, het interieur is
aangepast, nieuwe versies zoals de Li en Xi zijn toegevoegd.
Echter helemaal nieuw is wel een zeer geavanceerde viertraps
automaat.
Naast het aanzienlijk verbeterde
rijcomfort zorgt deze viertraps
automaat, die voorzien is van
een lock-up systeem, tevens
voor een gunstig brandstofver
bruik. Een automaat is meestal
voorzien van een hydraulische
koppeling tussen motor en trans
missie, een zogenaamde koppel
omvormer, die voor een hoger
brandstofverbruik zorgt.
De nieuwe Daihatsu automaat is
voorzien van een lock-up koppe
ling die op snelheid de koppel
omvormer overbrugd en aldus
voor nauwelijks meer brandstof
verbruik zorgt.
De Daihatsu Applause is in 1989
geïntroduceerd en was direct al
een bijzondere wagen door zijn
sedanvorm in combinatie met
grote achterklep, ook wel vijfde
deur genaamd. Daardoor heeft
de Applause dezelfde praktische
gebruiksmogelijkheden als een
normale hatchback. Later is dit
principe door meer merken toe
gepast.
Na een modernisering in 1992 is
ook het '94- en nu het '95-model
verder aangepast aan de tijd. De
Applause heeft een pittige motor,
een 1.6i 16 kleppen motor, die
77 kW/105 Pk en 134 Nm levert
goed voor een top van 185 km/u.
Hij is toch zuinig in verbruik,
gemiddeld 1:13,5 en rond de
1:13 geldt nu ook voor de auto
maat.
Verder heeft de Applause goede
rij-eigenschappen met een rustig
en komfortabel weggedrag. De
Applause blijft echter leverbaar in
maar één carrosserievorm en
met maar één motorversie. Wel is
er keuze uit uitvoeringen, een Li,
Xi, en Zi met 4x4. De Li (even
onder de 30 mille) is de stan
daard-uitvoering die normaliter
geen stuurbekrachtiging heeft.
Omdat dit node gemist wordt is
er ook een Li met stuurbekrachti
ging, prijsverschil 1600 gulden.
ABS, automatische transmissie
en al gezegd 4x4 zijn ook lever
baar.
De Daihatsu Applause Li.
De Daihatsu Charade gti.
De Daihatsu Charade, het populaire middenklasse model van Daihatsu, net onder de Applause,
zal straks ook een sedanversie kennen. De Charade is in 1993 geheel vernieuwd. Hij kwam toen
uit als 3- en 5-deurs hatchback met 4 cilinder benzinemotoren, dwars voorin.
Het sedanmodei liet even op
zich wachten. De oude Chara
de kende wel een sedan, maar
deze was echt afgeleid van de
hatchback, er was gewoon een
kontje aangezet. De nieuwe se
dan is wel als Charade herken
baar, maar wordt heel anders.
Of hij ook Charade gaat heten,
is nog niet bekend, de code
naam is MS-X94.
Overigens staat ook een nieu
we Daihatsu Cuore op stapel,
volgend jaar zullen we, wellicht
rond de Rai meer weten over
de nieuwe Sedan en de nieuwe
Cuore. De Charade is een ruim
model, de hatchback is door
zijn rondere vormen ruimer dan
zijn voorganger en ook de se
dan zal meer ruimte bieden.
Door de ronde bolle vormen
creëer je in een compacte auto
flink wat ruimte en komfort,
maar het uiterlijk wordt wat
algemeen. Verder is meer ruim
te onstaan, doordat de lengte
met 7 cm en de breedte met 2
cm toenam. De koffer werd
groter en meet in normale
stand nu 290 liter. Bij de Chara
de kan echter nog de achter
bank (in delen) neergeklapt
worden (mogelijk ook bij de
sedan), waardoor nog meer
ruimte voor bagage ontstaat.
Behalve een geheel nieuwe car
rosserie en onderstel zijn ook
nieuwe motoren toegepast. De
1.0 liter 3-cilinders zijn verdwe
nen. Er zijn nu 1.3i en 1.6i liter
4-cilinder 16-kleppen motoren.
De 1.6i 77 kW/105 PK motor
huist helaas alleen in de duur
dere GTi uitvoering, prijs rond
de 35 mille. Mogelijk komt hij in
meer sedan versies, hoewel
daar ook een nieuwe 1.5i-16V
voor op stapel staat. De 3- en
5-deurs worden resp. met T en
C aangeduid. In uitvoeringen
zijn er aldus een TS, TX, TR,
CS, CX en CS.
In Nederland raakt de Amerikaanse fifth-wheel ook steeds
meer in. Het gaat gezien de prijs mondjesmaat, maar
menigeen heeft de fraaie camper-oplegger toch ontdekt. Het
is eigenlijk het Amerikaanse alternatief voor de caravan.
De camperoplegger is echter stabieler dan een caravan en
Amerikaans-eigen is hij veel luxer en completer ingericht. Er moet
echter een specifieke trekauto, een pick-up voor, vanwege de
trekinrichting.
Opel heeft daarvoor de Campo, een fraaie pick-up verkrijgbaar in
enkele, anderhalve en dubbele cabine, laatste heeft de mogelijk
om comfortabel vijf personen te vervoeren zowel met als zonder
de fifth-wheel.
De bekendste en populairste camper-oplegger is de Shadow
Cruiser van JMR Ridderkerk. Opel heeft een Campo Crew Cab
(dubbele cabine) 3.1 TD in dezelfde kleuren van de shadow
Cruiser gespoten, zodat het een fraai geheel is.
De Campo 3.1 TD kan de 1800 kg wegende luxe camper-opleg
ger best aan, een prima combinatie. De Opel Campo heeft een
verhoogd dak en verlengde laadbak, zodat hij volledig grijs-ken
teken is met alle financiële voordelen en toch confortabel en luxe
is voor vervoer van vijf personen (geheel legaal dus).
Het nieuws voor Fiat dit jaar was de Punto. Eerst kwam het
hatchbackmodel, later de coupé en cabriolet. De Uno blijft nog
even in het programma evenals de Panda dat doet, terwijl ook de
nieuwe Cinquecento (de 500) er is. Vervolgens heeft Fiat de
nieuwe (grotere) Coupé geïntroduceerd en de nieuwe Ulysse, de
multifunctionele ruimteauto van Fiat. In voorgaande weken
publiceerden wij al over al dit Fiatnieuws. Wat dan mogelijk een
beetje vergeten wordt is de bekende Tipo en Tempra, Fiats
modellen in de populaire middenklasse. Ze houden overigens
goed stand tussen al het nieuwe geweld.
De introductie van de Tipo was in
1988, de Tempra kwam in 1990,
de laatste grote modernisering
was in 1993. Voor 1995 is er met
uitzondering van wat modifica
ties aan de Tipo en Tempra niet
zoveel veranderd. Echt nodig is
dat ook niet, de modellen zijn
modern en geduchte concurren
ten in de middenklasse. Fiat is
daar grondig begonnen met kwa
liteitsverbetering, vervolgens met
verbetering van de techniek
waardoor bijvoorbeeld alle Fiats
schone geavanceerde injectie
motoren kregen en tot slot, ver
betering van de veiligheid.
Fiat heeft de carrosserie .onder
handen genomen, meer stijfheid,
kreukelzones, verstevigingsbal-
ken en dergelijke, maar ook za
ken zoals gordelspanners, airbag
en ABS zijn leverbaar.
Natuurlijk zijn ook cosmetische
verbeteringen toegepast, eind
'93/begin '94 zijn de voor- en
De Fiat Tempra TD.
achterzijde vernieuwd. Voor mo
deljaar 1995 is het interieur weer
aangepast. Het programma luidt
nu: Tipo in 3- en 5-deurs hatch
back, Tempra in 4-deurs sedan
en 5-deurs wagon. Onlangs is de
al genoemde Coupé toegevoegd,
de Spider komt in 1995.
In motoren is er de keus uit een
1.4i (sinds 1993 ook in de Tem
pra), een 1.6i, 1.8i, 2.0i, 2.0i-16V,
1.7D, 1.9D en 1.9TD.