Geknakt Riet verzorgt thema-avonden
AXTWOOHI)
Muis, Leeuw en Sinterklaas
Hot Salsa Night in
Goese Zeelandhallen
Dorpen op Schouwen-Duiveland
„De Amerikaanse muziekindustrie heeft mij lange tijd gedwarsboomd in mijn carrière"
Kamer van Koophandel wil eind
maken aan 'vliegende winkels'
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 NOVEMBER 1994
317
Stem
Gekweld
Hart
Fiets
Extra voorstelling
kindertheater Assie
Melanie verbaast zich over jeugdige aanhang
door Jaap Pleij
ESSEN Dat een avondje Melanie vooral in het
teken staat van de nostalgie is een vooroordeel waar
de zangeres zelf korte metten mee maakt. Natuurlijk
passeerden ze in zaal Rex in het Belgische Essen
allemaal de revue: Brand New Key, Lay Down, Lay
Down en - uiteraard - Beautiful People. Maar dat
was pas aan het eind van het concert toen Melanie
het publiek al lang voor zich had gewonnen met een
gloednieuw repertoire, waarvoor ze vooral putte uit
haar cd Silence is King. Het titelnummer bracht ze
met ongekend veel vuur en intensiteit. Geitewollen
sokken, zoals haar fans van het eerste uur vaak
worden betiteld, vielen slechts sporadisch te ontwa
ren. Het veelal zwarte uitgaanstenue van.de heden
daagse jeugd overheerste.
v
Begonnen in de tijd dat de
'flower power' hoogtij vierde,
was Melanie na afloop van het
succesvolle concert zelf nog
wel het meest verbaasd over
deze ontwikkeling. „Het is on
gelooflijk. Het lijkt wel of mijn
publiek in Nederland en België
steeds jonger wordt. De vijf
tien- en zestienjarigen waren
flink vertegenwoordigd van
avond. Ze kunnen de woorden
zelfs letterlijk meezingen. Zul
ke oude liedjes. Kun je nagaan.
De meesten van hen waren nog
niet eens geboren toen ik ze
voor het eerst zong. En vooral
in de Nederlands/Belgische
grensstreek reageert het pu
bliek op een heerlijk enthou
siaste wijze. Vanavond hier in
Essen, negenhonderd mensen
opeen gepakt. Wouwh, that is
incredible! In Amsterdam en
Rotterdam kwamen er pakweg
vierhonderd mensen opdagen,
die bovendien veel minder uit
bundig reageerden".
De 47-jarige zangeres ziet het
(muzikale) leven weer helemaal
zitten, zo laat ze zich menig
maal ontvallen. „Okay, okay,
rpijn haar is wat grijzer gewor
den en ik heb er wat vetrolle
tjes bij gekregen, maar mijn
stem heeft me gelukkig nooit in
de steek gelaten. Ik ben zelfs
heel gelukkig met de wijze
waarop mijn stem zich heeft
ontwikkeld. Vroeger zong ik
puur op emotie, had ook nau
welijks controle over het geluid
dat ik produceerde en dat
maakte me zeer kwetsbaar. Als
ik me zelf nu terughoor, denk
ik: zo had het altijd moeten
zijn. Dat gaat ook op voor mijn
teksten. Vroeger was ik niet
helemaal doordrongen van wat
ik op het podium allemaal liet
horen. Dat is een constant
groeiproces. Pas nu heb ik het
gevoel dat ik daar aardig inge
groeid ben. Ook mijn kleren
(een in felle kleuren gebor
duurde India-jurk) draag ik nu
veel bewuster. Vroeger had ik
het gevoel dat het zo hoorde".
Als je dat guitige gezicht op
enkele centimeters afstand be
kijkt, kun je het je nauwelijks
voorstellen, maar heel lang was
Melanie zelf het gekwelde
meisje waarover ze zo harts
tochtelijk zong in 'Look what
they've done to my song, ma'.
„In de jaren zeventig bewoog
ik me heel gemakkelijk in de
music-business. In het begin
van de jaren tachtig kwam de
klad in mijn carrière. Niet om
dat ik er zelf niet hard genoeg
aan trok, maar toen kwam de
music-industry in handen van
mensen van mijn leeftijd. Die
wilden zich niet associëren met
'oude artiesten', zeg maar de
Woodstock-generatie, alles
moest jong en mooi zijn. de
zogeheten cult-industry. En
daar paste ik duidelijk niet in,
zelf zag ik het ook niet zitten
om me als een jaren tachtig
ballad-zangeres a la Melissa
Manchester te manifesteren.
Wakker worden met het idee
dat je die dag dingen moet
gaan doen waar je absoluut
niet achter kan staan. No way!
Ik kreeg vaak zelfs het idee dat
ze het me kwalijk namen dat ik
was blijven leven en niet de
'heldendood' van een Janis
Joplin was gestorven.
Melanie is ook bij vijftien- en zestienjarigen populair. Hoewel zij reeds tot de categorie 'grand old ladies' behoort, heeft haar stem in
de loop der jaren alleen maar aan kracht gewonnen. Na afloop van het concert in Essen toost ze samen met Jaap Pleij op het succes van
die avond. foto rené hentzen
(zucht even) ...Ik moet in die
jaren een ontzettend moeilijk
mens zijn geweest om mee sa
men te werken of te leven. Ik
weigerde te accepteren dat
mijn carrière voorbij was en
dat leidde uiteraard tot frus
traties. Die muziekmarkt, die
altijd zo dichtbij was, bleek
ineens een onneembare vesting
en dat maakte me zo woedend.
Het publiek in Amerika laat
zich ook zo gemakkelijk mislei
den door die cult-mania. De
industry schrijft hen voor wel
ke kleren ze moeten dragen,
welke liedjes ze mooi moeten
vinden. Vreselijk!"
Gelukkig voor haar ging ook
hier het gezegde 'de aanhouder
wint' op. Na de dertig elpees
die ze in de jaren zeventig
produceerde, haperde de ma
chine voor lange tijd, maar in
het begin van de jaren negentig
waren daar plots drie cd's. Vo
rig jaar verscheen het dubbel-
album 'Silver Aniversary, Me
lanie Unplugged'. Een belache
lijke titel, vindt ook Melanie.
Want ze speelde al 'unplugged'
voor het woord zelfs maar was
uitgevonden. „Een ideetje van
de record-company. En het
gekke is dat dit album hele
maal niet zo 'unplugged' is,
veel nummers klinken zelfs
heel erg gearrangeerd", proest
ze. Eveneens uit 1993 stamt de
cd Silence is King, een schijfje
dat louter is gevuld met nieuw
repertoire. Met de in 1994 ge
lanceerde cd 'Freedom knows
my name' scoorde ze in relatief
korte tijd nummer drie op rij.
„Ach ja, het is vaak hollen of
stilstaan in dit wereldje. Maar
ik was zo blij met de kansen
die ik van de record-company
kreeg, dat ik ze met beide han
den heb aangegrepen. Ik ben
vooral trots op Silence is King,
want daarvoor zijn enorm goe
de tekstschrijvers voor mij aan
het werk geweest. Het resultaat
mag er dan ook zijn en ik ben
'thrilled' dat het publiek in
Essen hier vanavond zo goed
op reageerde. Oh, I am so hap
py", droomt ze even weg, ge
holpen door een glas van de
Beaujolais-primeur.
„Nederland heeft altijd een
speciale plaats in mijn hart
ingenomen", pakt ze de draad
weer op. Menig artiest zou je
bij een dergelijke ontboeze
ming van een gemakkelijke po
ging tot scoren verdenken,
maar bij Melanie ligt dat con
troleerbaar anders. Ondanks
dat ze van de partij was op het
legendarische Woodstock-festi
val was dat niet haar echte
doorbraak. Haar successtory
begon in Nederland dat zich
als eerste gevoelig toonde voor
het hese en rauwe stemgeluid
van het (toen nog timide) zan
geresje Melanie Safka uit
Queens, New York. De bijna
even legendarische Willem
Duys had in 1970 nooit kunnen
bevroeden dat hij aan de basis
van dit succes stond toen hij
haar zijn 'Vuist' liet besluiten
met een gezamenlijk optreden
met de Edwin Hawkin Singers.
Melanie kan zich dat televisie
optreden nog goed herinneren.
„Oh God, Ik was zo zenuwach
tig. Ik, dat jonge meisje, dat
zittend op een krukje voor een
miljoenenpubliek 'Lay Down,
Lay Down' zong (er waren toen
nog maar twee televisienetten
en Willem Duys gold in die
dagen als 'The Godfather' van
de Nederlandse showbusiness).
Een schattige man die 'Willem
Douss'. Na afloop sprak hij me
vaderlijk toe. Well Done, die
woorden zal ik nooit vergeten.
Mijn liedjes sloegen in Neder
land in als een bom. Het werd
onder jonge moeders zelfs een
hele rage om hun dochtertjes
'Melanie' te noemen. Ook toen
het succes wat minder werd,
bleef de kern trouwe fans in
tact. Nederlandse muzieklief
hebbers hebben een enorme
waardering voor Amerikaanse
artiesten, die iets te zeggen
hebben. Johnny Cash en Joan
Baez kunnen die woorden sta
ven. Om die reden vind ik het
altijd een feest om naar Neder
land te komen. Het reizen van
hot naar haar is weliswaar
'heil', maar als je 's avonds op
het podium staat, weet je weer
waar je het allemaal voor doet.
Op een dag was ik overdag zo
moe dat ik vreesde dat ik die
avond op het podium in slaap
zou vallen. Maar toen ik in die
schijnwerpers stapte, dacht ik:
dit is misschien wel de laatste
keer dat ik ooit zal zingen.
Reden genoeg om er die avond
vol vuur tegenaan te gaan. De
beloning van het publiek
mocht er ook wezen, dus als ik
het even niet zie zitten, klem ik
me in het vervolg maar vast
aan die gedachte. Niemand
weet immers wat hem of haar
boven het hoofd hangt".
In de schaarse momenten dat
ze niet werkt, wordt Melanie
toch regelmatig herinnerd aan
Nederland. „Ooit kreeg ik tij
dens een optreden in Amster
dam een fiets cadeau, een Ga
zelle. Oh God, I love my Gazel
le. Ik ben er maar wat blij mee,
want dit soort fietsen kom je in
Amerika niet of nauwelijks te
gen. Florida, waar ik tegen
woordig woon, is bijna net zo
plat als Nederland, dus ik
maak er vrij frequent gebruik
van".
Wie deze Melanie-storm door
Nederland en België heeft ge
mist, krijgt wellicht op korte
termijn een herkansing.
„Als ze me willen hebben, hoop
ik snel weer terug te komen
naar Nederland. Wat mij be
treft al in 1995," zegt ze tot
besluit.
MIDDELBURG Het plat
form „Geknakt Riet", christe
lijke psychologische hulpverle
ning aan slachtoffers van in
cest, bestaat in december van
dit jaar één jaar. Als afsluiting
van het jaar worden er thema
avonden over het onderwerp
„Incest Traumaverwerking"
gehouden. Dra. Marrie van der
Feen, psychologe, die samen
met dr. Francine Albach „Ge
knakt Riet" heeft opgericht,
geeft lezingen over „Sexuele
gevolgen van incest" en „Het
gezin, veilige plek of jungle".
De lezingen worden gegeven in
de aula van de Middelburgse
bilbiotheek en beginnen om
20.00 uur. De toegangsprijs be
draagt vijftien gulden per le
zing.
De laatste lezing is vooral ac
tueel in „het jaar van het ge
zin". Is het gezin veilig genoeg
voor kinderen? Valt er iets te
verbeteren ter voorkoming van
sexueel misbruik binnen het
gezin?
Vorig jaar werd het platform
„Geknakt Riet", opgericht in
de aula van de Zeeuwse biblio
theek in Middelburg. Daarvoor
was Stichting Petra, gevestigd
in Middelburg, al enige tijd
bezig met hulpverlening sinds
de publicatie van- „Het doet
pijn van binnen" door Van der
Feen. Inmiddels hebben ruim
700 vrouwen contact met „Ge
knakt Riet" gezocht en op de
één of andere manier hulp ge
vraagd. Dit is relatief erg veel.
Het betekent onder andere dat
de behoefte aan christelijke
professionele hulp voor vrou
wen, die sexueel misbruikt zijn
groot is. Vrouwen bellen „Ge
knakt Riet" vanuit het hele
land, maar Zeeland blijkt on
dervertegenwoordigd te zijn.
Dit kan volgens Van der Feen
twee redenen hebben. Volgens
een onderzoek van Metis, vrou
wenhulpverlening, zoeken
Zeeuwse vrouwen minder snel
hulp bij professionele hulpver
leners dan vrouwen elders in
het land. Toch zijn er veel
Zeeuwse vrouwen, die net als
andere vrouwen, dringend be
hoefte hebben aan psychologi
sche hulp en traumaverwer
king, want ook voor hen geldt,
dat één op de zeven seksueel
misbruikt is door een familie
lid. Uit onderzoek blijkt, dat
later ruim de helft van de in-
cestslachtoffers te kampen
heeft met psychiatrische klach
ten, zoals eet- en slaapstoornis
sen, angst en paniekaanvallen,
relatie- en seksuele problemen,
suïcidaliteit. In de tweede
plaats blijkt dat incestslachtof-
fers met een christelijke ach
tergrond het nog moeilijker
vinden dan anderen om hulp te
zoeken, omdat ze zich niet vei
lig voelen binnen de seculiere
hulpverlening. Nu zijn er pre
dikanten, pastorale werkers en
anderen die goede pastorale
zorg bieden aan incestslachtof-
fers, maar stuk lopen op de
veel voorkomende psychiatri
sche klachten. In dat geval
moet er een beroep gedaan
kunnen worden op christelijke
psychologische hulp. In deze
behoefte voorziet de psycholo
gische hulp van „Geknakt
Riet". Christelijke vrouwen
vinden bij ons herkenning en
erkenning en kunnen hun trau
ma's verwerken al of niet sa
men met lotgenoten, die vast
willen houden aan christelijke
waarden en normen.
Op de thema-avonden over in
cest traumaverwerking
wordt het werk van Geknakt
Riet nader gepresenteerd. De
avonden zijn toegankelijk voor
iedereen die al of niet profes
sioneel betrokken is bij incest
en traumaverwerking. Na af
loop van een „thema" is er
gelegenheid om met elkaar van
gedachten te wisselen. De be
doeling is dat de drempel naar
professionele hulpverlening
voor vrouwen in Zeeland die
sexueel misbruikt zijn in hun
jeugd door verwanten door de
ze thema-avonden lager wordt.
GOES - De Culturele Vereniging Carib houdt zaterdag 19 novem
ber een kleurrijke show- en dance-night in de Zeelandhallen. De
hal gaat om 21.00 uur open. De allround formatie 'Trafassi',
bekend van 'kleine wasjes - grote wasjes' en 'zullen wij een potje
dansen?' is de grote attractie van de avond.
Iedereen is welkom op deze feestavond: jong,oud, zwart, wit, groen
of paars. De Culturele Vereniging Carib heeft als doel het
promoten van talenten uit de tropen. Met dit doel worden ook de
Caraibische Salsa-avonden georganiseerd. Er zijn tropische hapjes
verkrijgbaar als saté, de bekende roti (kleine pannekoekjes gevuld
met kerry kip, groente als kouseband, salade, ei en indien gewesnt
sambal).
Verder is er een optreden van een spectaculaire 'Slippendale' met
een strak figuur, een mooie lach en een charmante act. Kortom een
show om te lachen en te dansen.
Kaarten kosten 25,- in de voorverkoop bij de Zeelandhallen,
boekhandel Bikker in Vlissingen, Music House in Middelburg.
MIDDELBURG Het Zeeuws Documentatiecentrum in de Zeeuwse bibliotheek aan de
Kousteensedijk laat tot en met 31 december tien panelen met foto's zien van de dorpen Dreischor,
Noordgouwe, Zonnemaire en Schuddebeurs. Er zijn onder andere foto's en prentbriefkaarten te zien
van de stromvloed 1953 in Dreischor, de installatie van de burgemeester van Noordgouwe in 1956,
buitenplaatsen en villa's in Schuddebeurs, een gedicht over de verschrikkelijke moord in
Zonnemaire en oude dorpsgezichten van deze vier plaatsen.
ZEELAND Vraag- en antwoordrubriek van de Sociale Verze
keringsbank, uitvoerder van de AKW, AOW en AWW. In de
rubriek van november werd aandacht besteed aan de opsporing
van fraude bij de SVB. Naar aanleiding hiervan zijn diverse
fraude-tips binnengekomen bij de SVB die momenteel nader
worden onderzocht. Niet de opsporing van fraude is een speer
punt van de SVB, het voorkomen van fraude is dat wel. Door de
Bank wordt tegenwoordig voortdurend onderzoek verricht naar
fraude-gevoelige elementen in de uitvoering van de AKW, de
AOW en de AWW zodat hierop preventief kan worden ingespeeld.
Zo zal in 1995 een onderzoek plaatsvinden naar ongehuwd
samenwonenden binnen de AOW. Ongehuwde alleenstaande
pensioengerechtigden krijgen een AOW-pensioen van in princi
pe 70% zonder aanvullende toeslag. Gehuwden en samenwonende
pensioengerechtigden hebben, wanneer hun partner jonger is dan
65 en geen inkomsten heeft, in principe recht op 50% pensioen
met een toeslag van maximaal 50%. Wanneer beide partners 65
zijn hebben beiden in principe recht op 50% AOW - pensioen.
Wanneer niet duidelijk is dat twee AOW-gerechtigden samen
wonen zouden beiden ten onrechte een alleenstaande pensioen
van 70% kunnen ontvangen.
Alle ongehuwde A.O.W.-gerechtigden die samenwonen zijn
daarom verplicht dit te melden aan de SVB. Als ongehuwd
samenwonende AOW ers bewust of onbewust niet melden dat
zij samenwonen kunnen beiden ten onrechte een AOW - pensioen
van 70% ontvangen. In 1995 zullen daarom ruim 900.000
alleenstaande AOW-ers worden gescreend. Het gaat dan met
name om die gevallen waarin twee AOW - gerechtigden op één
adres wonen. Wanneer uit dit onderzoek blijkt dat sprake is van
samenwonen, zonder dat sprake is van een bloedverwantschap in
de eerste of tweede graad, kan een terugvordering, wellicht met
terugwerkende kracht, plaatsvinden.
In voorkomende gevallen kan het onderzoek eveneens leiden tot
een verder onderzoek naar mogelijke fraude. Daarom nogmaals
een oproep aan al onze AOW-, AWW- en AKW - gerechtigden
om veranderingen in hun persoonlijke situatie, waarvan men
redelijkerwijs kan vermoeden dat dit consequenties heeft voor het
recht op AOW, AWW en/of AKW, altijd exact en tijdig door te
geven aan de SVB. Als gerechtigde van één van de door de SVB
uit te voeren rechten heeft u ook plichten. In uw eigen belang
dient u daarom goede notie te nemen van de 'belangrijke
mededelingen' of de toelichting op uw AKW
mutatie - meldingsformulier.
Voor overige vragen over de Algemene Ouderdomswet (AOW) de
Algemene Kinderbijslagwet (AKW) of de Algemene Weduwen en
Wezenwet (AWW), kunt u terecht bij het districtskantoor van de
Sociale Verzekeringsbank (SVB) of één van de spreekuren van de
SVB in de regio.
Het districtskantoor Middelburg is gelegen aan de Seegerssingel
10, te Middelburg en er worden spreekuren gehouden in Goes, St.
Maartensdijk, Terneuzen, Zierikzee en Oostburg. Voor meer
informatie kunt u ons uiteraard ook bellen: (01180)-91100. Wij
zijn op werkdagen geopend van 8.00 uur tot 17.00 uur.
MIDDELBURG De voor
stelling van kindertheater As
sie 'Sinterklaas en de boeven'
trok al drie keer een uitver
kochte zaal. Reden om nog een
extra voorstelling in te lassen.
Deze voorstelling vindt plaats
op zondag 4 december om
15.30 uur in het theater aan de
Nederstraat 14 in Middelburg.
Kaarten kosten 2,50 en zijn
in voorverkoop verkrijgbaar bij
Loek's boekhandel aan de Lan
ge Delft.
MIDDELBURG - De Kamer
van Koophandel en Fabrieken
voor Midden- en Noord-Zee
land gaat de gemeenten en ho
recagelegenheden benaderen
om een halt toe te roepen aan
de zogenaamde 'vliegende win
kels'. 'Vliegende winkels' zijn
bliksemverkopen van partijen
goederen uit een faillissement
of overtollige voorraden die
voornamelijk in horecagelegen
heden, dorpshuizen of leeg
staande winkels worden ge
houden.
Door de betrekkelijk lage kos
ten, er zijn namelijk amper
investeringen, er is weinig per
soneel en de winkel hoeft ook
niet te worden 'aangekleed', is
er volgens de KvK sprake van
oneerlijke concurrentie. Vol
gens de KvK moeten die vlie
gende winkels in wezen aan
dezelfde eisen voldoen als de
reguliere detailhandel en zijn
ze gehouden aan de regels van
de Vestigingswet Detailhandel,
de Winkelsluitingswet en moet
er worden voldaan aan de eisen
van het bestemmingsplan en is
een inschrijving in het Han
delsregister noodzakelijk.
„Veel bliksemverkopen vinden
plaats in horecagelegenheden
en daar is nu juist detailhandel
verboden omdat dat in strijd is
met de bestemmingsplannen en
de Drank en Horecawet", stelt
de KvK. Daarnaast concludeert
de KvK dat vanwege het tijde
lijke karakter van de 'vliegende
winkels' de gemeenten niet op
treden tegen de overtreding
van het bestemmingsplan en
dat door het verlening van ont
heffingen van de Drank- en
Horecawet bliksemverkopen
mogelijk worden gemaakt. De
KvK gaat er nu bij de gemeen
ten op aandringen dat zij toe
ziet op de naleving van de
bestemmingsplanregels en
strenger moeten zijn in het ver
lenen van ontheffingen. Hore
caondernemers wordt verzocht
geen medewerking meer te ver
lenen aan de vliegende winkels.
Verder gaat de KvK zowel de
minister van economische za
ken als de fracties in de Twee
de Kamer benaderen met het
verzoek de wetgeving dusdanig
te wijzigen, dat er geen vlie
gende winkels meer van de
grond kunnen komen.
MIDDELBURG Theatergroep 't HONDJE VAN DE RUYTER speelt op zondag 4 december
een speciale Sinterklaasvoorstelling in het Minitheater aan de Verwerijstraat. Muis en Leeuw,
voor vele (cinderen oude bekenden, wachten op de komst van Sinterklaas. Leeuw heeft op zijn
verlanglijstje een lange staart gezet, 'net zo'n lange staart als die van mijn vriend Muis' en Muis
heeft om een lekkere warme muts gevraagd, 'want ik heb koude oren en ik heb niet zulk warm
haar als mijn vriend Leeuw'. Maar dan komt er een brief van Sinterklaas, die schrijft dat hij
niet kan komen omdat hij met griep in bed ligt. Wat nu? Muis en Leeuw bedenken een oplossing,
zoadat het toch nog een beetje feest wordt. En tot hun verrassing krijgen ze toch nog een
kadootje, maar wat een vreemde kadootjes....
De eerste voorstelling begint om 14 uur, de tweede voorstelling om 16 uur. Kinderen betalden
f 7,$0 entree, volwassenen f 9,00.
i