Geknakt Riet verzorgt thema-avonden AXTWOOHI) Muis, Leeuw en Sinterklaas Hot Salsa Night in Goese Zeelandhallen Dorpen op Schouwen-Duiveland „De Amerikaanse muziekindustrie heeft mij lange tijd gedwarsboomd in mijn carrière" Kamer van Koophandel wil eind maken aan 'vliegende winkels' SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 30 NOVEMBER 1994 317 Stem Gekweld Hart Fiets Extra voorstelling kindertheater Assie Melanie verbaast zich over jeugdige aanhang door Jaap Pleij ESSEN Dat een avondje Melanie vooral in het teken staat van de nostalgie is een vooroordeel waar de zangeres zelf korte metten mee maakt. Natuurlijk passeerden ze in zaal Rex in het Belgische Essen allemaal de revue: Brand New Key, Lay Down, Lay Down en - uiteraard - Beautiful People. Maar dat was pas aan het eind van het concert toen Melanie het publiek al lang voor zich had gewonnen met een gloednieuw repertoire, waarvoor ze vooral putte uit haar cd Silence is King. Het titelnummer bracht ze met ongekend veel vuur en intensiteit. Geitewollen sokken, zoals haar fans van het eerste uur vaak worden betiteld, vielen slechts sporadisch te ontwa ren. Het veelal zwarte uitgaanstenue van.de heden daagse jeugd overheerste. v Begonnen in de tijd dat de 'flower power' hoogtij vierde, was Melanie na afloop van het succesvolle concert zelf nog wel het meest verbaasd over deze ontwikkeling. „Het is on gelooflijk. Het lijkt wel of mijn publiek in Nederland en België steeds jonger wordt. De vijf tien- en zestienjarigen waren flink vertegenwoordigd van avond. Ze kunnen de woorden zelfs letterlijk meezingen. Zul ke oude liedjes. Kun je nagaan. De meesten van hen waren nog niet eens geboren toen ik ze voor het eerst zong. En vooral in de Nederlands/Belgische grensstreek reageert het pu bliek op een heerlijk enthou siaste wijze. Vanavond hier in Essen, negenhonderd mensen opeen gepakt. Wouwh, that is incredible! In Amsterdam en Rotterdam kwamen er pakweg vierhonderd mensen opdagen, die bovendien veel minder uit bundig reageerden". De 47-jarige zangeres ziet het (muzikale) leven weer helemaal zitten, zo laat ze zich menig maal ontvallen. „Okay, okay, rpijn haar is wat grijzer gewor den en ik heb er wat vetrolle tjes bij gekregen, maar mijn stem heeft me gelukkig nooit in de steek gelaten. Ik ben zelfs heel gelukkig met de wijze waarop mijn stem zich heeft ontwikkeld. Vroeger zong ik puur op emotie, had ook nau welijks controle over het geluid dat ik produceerde en dat maakte me zeer kwetsbaar. Als ik me zelf nu terughoor, denk ik: zo had het altijd moeten zijn. Dat gaat ook op voor mijn teksten. Vroeger was ik niet helemaal doordrongen van wat ik op het podium allemaal liet horen. Dat is een constant groeiproces. Pas nu heb ik het gevoel dat ik daar aardig inge groeid ben. Ook mijn kleren (een in felle kleuren gebor duurde India-jurk) draag ik nu veel bewuster. Vroeger had ik het gevoel dat het zo hoorde". Als je dat guitige gezicht op enkele centimeters afstand be kijkt, kun je het je nauwelijks voorstellen, maar heel lang was Melanie zelf het gekwelde meisje waarover ze zo harts tochtelijk zong in 'Look what they've done to my song, ma'. „In de jaren zeventig bewoog ik me heel gemakkelijk in de music-business. In het begin van de jaren tachtig kwam de klad in mijn carrière. Niet om dat ik er zelf niet hard genoeg aan trok, maar toen kwam de music-industry in handen van mensen van mijn leeftijd. Die wilden zich niet associëren met 'oude artiesten', zeg maar de Woodstock-generatie, alles moest jong en mooi zijn. de zogeheten cult-industry. En daar paste ik duidelijk niet in, zelf zag ik het ook niet zitten om me als een jaren tachtig ballad-zangeres a la Melissa Manchester te manifesteren. Wakker worden met het idee dat je die dag dingen moet gaan doen waar je absoluut niet achter kan staan. No way! Ik kreeg vaak zelfs het idee dat ze het me kwalijk namen dat ik was blijven leven en niet de 'heldendood' van een Janis Joplin was gestorven. Melanie is ook bij vijftien- en zestienjarigen populair. Hoewel zij reeds tot de categorie 'grand old ladies' behoort, heeft haar stem in de loop der jaren alleen maar aan kracht gewonnen. Na afloop van het concert in Essen toost ze samen met Jaap Pleij op het succes van die avond. foto rené hentzen (zucht even) ...Ik moet in die jaren een ontzettend moeilijk mens zijn geweest om mee sa men te werken of te leven. Ik weigerde te accepteren dat mijn carrière voorbij was en dat leidde uiteraard tot frus traties. Die muziekmarkt, die altijd zo dichtbij was, bleek ineens een onneembare vesting en dat maakte me zo woedend. Het publiek in Amerika laat zich ook zo gemakkelijk mislei den door die cult-mania. De industry schrijft hen voor wel ke kleren ze moeten dragen, welke liedjes ze mooi moeten vinden. Vreselijk!" Gelukkig voor haar ging ook hier het gezegde 'de aanhouder wint' op. Na de dertig elpees die ze in de jaren zeventig produceerde, haperde de ma chine voor lange tijd, maar in het begin van de jaren negentig waren daar plots drie cd's. Vo rig jaar verscheen het dubbel- album 'Silver Aniversary, Me lanie Unplugged'. Een belache lijke titel, vindt ook Melanie. Want ze speelde al 'unplugged' voor het woord zelfs maar was uitgevonden. „Een ideetje van de record-company. En het gekke is dat dit album hele maal niet zo 'unplugged' is, veel nummers klinken zelfs heel erg gearrangeerd", proest ze. Eveneens uit 1993 stamt de cd Silence is King, een schijfje dat louter is gevuld met nieuw repertoire. Met de in 1994 ge lanceerde cd 'Freedom knows my name' scoorde ze in relatief korte tijd nummer drie op rij. „Ach ja, het is vaak hollen of stilstaan in dit wereldje. Maar ik was zo blij met de kansen die ik van de record-company kreeg, dat ik ze met beide han den heb aangegrepen. Ik ben vooral trots op Silence is King, want daarvoor zijn enorm goe de tekstschrijvers voor mij aan het werk geweest. Het resultaat mag er dan ook zijn en ik ben 'thrilled' dat het publiek in Essen hier vanavond zo goed op reageerde. Oh, I am so hap py", droomt ze even weg, ge holpen door een glas van de Beaujolais-primeur. „Nederland heeft altijd een speciale plaats in mijn hart ingenomen", pakt ze de draad weer op. Menig artiest zou je bij een dergelijke ontboeze ming van een gemakkelijke po ging tot scoren verdenken, maar bij Melanie ligt dat con troleerbaar anders. Ondanks dat ze van de partij was op het legendarische Woodstock-festi val was dat niet haar echte doorbraak. Haar successtory begon in Nederland dat zich als eerste gevoelig toonde voor het hese en rauwe stemgeluid van het (toen nog timide) zan geresje Melanie Safka uit Queens, New York. De bijna even legendarische Willem Duys had in 1970 nooit kunnen bevroeden dat hij aan de basis van dit succes stond toen hij haar zijn 'Vuist' liet besluiten met een gezamenlijk optreden met de Edwin Hawkin Singers. Melanie kan zich dat televisie optreden nog goed herinneren. „Oh God, Ik was zo zenuwach tig. Ik, dat jonge meisje, dat zittend op een krukje voor een miljoenenpubliek 'Lay Down, Lay Down' zong (er waren toen nog maar twee televisienetten en Willem Duys gold in die dagen als 'The Godfather' van de Nederlandse showbusiness). Een schattige man die 'Willem Douss'. Na afloop sprak hij me vaderlijk toe. Well Done, die woorden zal ik nooit vergeten. Mijn liedjes sloegen in Neder land in als een bom. Het werd onder jonge moeders zelfs een hele rage om hun dochtertjes 'Melanie' te noemen. Ook toen het succes wat minder werd, bleef de kern trouwe fans in tact. Nederlandse muzieklief hebbers hebben een enorme waardering voor Amerikaanse artiesten, die iets te zeggen hebben. Johnny Cash en Joan Baez kunnen die woorden sta ven. Om die reden vind ik het altijd een feest om naar Neder land te komen. Het reizen van hot naar haar is weliswaar 'heil', maar als je 's avonds op het podium staat, weet je weer waar je het allemaal voor doet. Op een dag was ik overdag zo moe dat ik vreesde dat ik die avond op het podium in slaap zou vallen. Maar toen ik in die schijnwerpers stapte, dacht ik: dit is misschien wel de laatste keer dat ik ooit zal zingen. Reden genoeg om er die avond vol vuur tegenaan te gaan. De beloning van het publiek mocht er ook wezen, dus als ik het even niet zie zitten, klem ik me in het vervolg maar vast aan die gedachte. Niemand weet immers wat hem of haar boven het hoofd hangt". In de schaarse momenten dat ze niet werkt, wordt Melanie toch regelmatig herinnerd aan Nederland. „Ooit kreeg ik tij dens een optreden in Amster dam een fiets cadeau, een Ga zelle. Oh God, I love my Gazel le. Ik ben er maar wat blij mee, want dit soort fietsen kom je in Amerika niet of nauwelijks te gen. Florida, waar ik tegen woordig woon, is bijna net zo plat als Nederland, dus ik maak er vrij frequent gebruik van". Wie deze Melanie-storm door Nederland en België heeft ge mist, krijgt wellicht op korte termijn een herkansing. „Als ze me willen hebben, hoop ik snel weer terug te komen naar Nederland. Wat mij be treft al in 1995," zegt ze tot besluit. MIDDELBURG Het plat form „Geknakt Riet", christe lijke psychologische hulpverle ning aan slachtoffers van in cest, bestaat in december van dit jaar één jaar. Als afsluiting van het jaar worden er thema avonden over het onderwerp „Incest Traumaverwerking" gehouden. Dra. Marrie van der Feen, psychologe, die samen met dr. Francine Albach „Ge knakt Riet" heeft opgericht, geeft lezingen over „Sexuele gevolgen van incest" en „Het gezin, veilige plek of jungle". De lezingen worden gegeven in de aula van de Middelburgse bilbiotheek en beginnen om 20.00 uur. De toegangsprijs be draagt vijftien gulden per le zing. De laatste lezing is vooral ac tueel in „het jaar van het ge zin". Is het gezin veilig genoeg voor kinderen? Valt er iets te verbeteren ter voorkoming van sexueel misbruik binnen het gezin? Vorig jaar werd het platform „Geknakt Riet", opgericht in de aula van de Zeeuwse biblio theek in Middelburg. Daarvoor was Stichting Petra, gevestigd in Middelburg, al enige tijd bezig met hulpverlening sinds de publicatie van- „Het doet pijn van binnen" door Van der Feen. Inmiddels hebben ruim 700 vrouwen contact met „Ge knakt Riet" gezocht en op de één of andere manier hulp ge vraagd. Dit is relatief erg veel. Het betekent onder andere dat de behoefte aan christelijke professionele hulp voor vrou wen, die sexueel misbruikt zijn groot is. Vrouwen bellen „Ge knakt Riet" vanuit het hele land, maar Zeeland blijkt on dervertegenwoordigd te zijn. Dit kan volgens Van der Feen twee redenen hebben. Volgens een onderzoek van Metis, vrou wenhulpverlening, zoeken Zeeuwse vrouwen minder snel hulp bij professionele hulpver leners dan vrouwen elders in het land. Toch zijn er veel Zeeuwse vrouwen, die net als andere vrouwen, dringend be hoefte hebben aan psychologi sche hulp en traumaverwer king, want ook voor hen geldt, dat één op de zeven seksueel misbruikt is door een familie lid. Uit onderzoek blijkt, dat later ruim de helft van de in- cestslachtoffers te kampen heeft met psychiatrische klach ten, zoals eet- en slaapstoornis sen, angst en paniekaanvallen, relatie- en seksuele problemen, suïcidaliteit. In de tweede plaats blijkt dat incestslachtof- fers met een christelijke ach tergrond het nog moeilijker vinden dan anderen om hulp te zoeken, omdat ze zich niet vei lig voelen binnen de seculiere hulpverlening. Nu zijn er pre dikanten, pastorale werkers en anderen die goede pastorale zorg bieden aan incestslachtof- fers, maar stuk lopen op de veel voorkomende psychiatri sche klachten. In dat geval moet er een beroep gedaan kunnen worden op christelijke psychologische hulp. In deze behoefte voorziet de psycholo gische hulp van „Geknakt Riet". Christelijke vrouwen vinden bij ons herkenning en erkenning en kunnen hun trau ma's verwerken al of niet sa men met lotgenoten, die vast willen houden aan christelijke waarden en normen. Op de thema-avonden over in cest traumaverwerking wordt het werk van Geknakt Riet nader gepresenteerd. De avonden zijn toegankelijk voor iedereen die al of niet profes sioneel betrokken is bij incest en traumaverwerking. Na af loop van een „thema" is er gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen. De be doeling is dat de drempel naar professionele hulpverlening voor vrouwen in Zeeland die sexueel misbruikt zijn in hun jeugd door verwanten door de ze thema-avonden lager wordt. GOES - De Culturele Vereniging Carib houdt zaterdag 19 novem ber een kleurrijke show- en dance-night in de Zeelandhallen. De hal gaat om 21.00 uur open. De allround formatie 'Trafassi', bekend van 'kleine wasjes - grote wasjes' en 'zullen wij een potje dansen?' is de grote attractie van de avond. Iedereen is welkom op deze feestavond: jong,oud, zwart, wit, groen of paars. De Culturele Vereniging Carib heeft als doel het promoten van talenten uit de tropen. Met dit doel worden ook de Caraibische Salsa-avonden georganiseerd. Er zijn tropische hapjes verkrijgbaar als saté, de bekende roti (kleine pannekoekjes gevuld met kerry kip, groente als kouseband, salade, ei en indien gewesnt sambal). Verder is er een optreden van een spectaculaire 'Slippendale' met een strak figuur, een mooie lach en een charmante act. Kortom een show om te lachen en te dansen. Kaarten kosten 25,- in de voorverkoop bij de Zeelandhallen, boekhandel Bikker in Vlissingen, Music House in Middelburg. MIDDELBURG Het Zeeuws Documentatiecentrum in de Zeeuwse bibliotheek aan de Kousteensedijk laat tot en met 31 december tien panelen met foto's zien van de dorpen Dreischor, Noordgouwe, Zonnemaire en Schuddebeurs. Er zijn onder andere foto's en prentbriefkaarten te zien van de stromvloed 1953 in Dreischor, de installatie van de burgemeester van Noordgouwe in 1956, buitenplaatsen en villa's in Schuddebeurs, een gedicht over de verschrikkelijke moord in Zonnemaire en oude dorpsgezichten van deze vier plaatsen. ZEELAND Vraag- en antwoordrubriek van de Sociale Verze keringsbank, uitvoerder van de AKW, AOW en AWW. In de rubriek van november werd aandacht besteed aan de opsporing van fraude bij de SVB. Naar aanleiding hiervan zijn diverse fraude-tips binnengekomen bij de SVB die momenteel nader worden onderzocht. Niet de opsporing van fraude is een speer punt van de SVB, het voorkomen van fraude is dat wel. Door de Bank wordt tegenwoordig voortdurend onderzoek verricht naar fraude-gevoelige elementen in de uitvoering van de AKW, de AOW en de AWW zodat hierop preventief kan worden ingespeeld. Zo zal in 1995 een onderzoek plaatsvinden naar ongehuwd samenwonenden binnen de AOW. Ongehuwde alleenstaande pensioengerechtigden krijgen een AOW-pensioen van in princi pe 70% zonder aanvullende toeslag. Gehuwden en samenwonende pensioengerechtigden hebben, wanneer hun partner jonger is dan 65 en geen inkomsten heeft, in principe recht op 50% pensioen met een toeslag van maximaal 50%. Wanneer beide partners 65 zijn hebben beiden in principe recht op 50% AOW - pensioen. Wanneer niet duidelijk is dat twee AOW-gerechtigden samen wonen zouden beiden ten onrechte een alleenstaande pensioen van 70% kunnen ontvangen. Alle ongehuwde A.O.W.-gerechtigden die samenwonen zijn daarom verplicht dit te melden aan de SVB. Als ongehuwd samenwonende AOW ers bewust of onbewust niet melden dat zij samenwonen kunnen beiden ten onrechte een AOW - pensioen van 70% ontvangen. In 1995 zullen daarom ruim 900.000 alleenstaande AOW-ers worden gescreend. Het gaat dan met name om die gevallen waarin twee AOW - gerechtigden op één adres wonen. Wanneer uit dit onderzoek blijkt dat sprake is van samenwonen, zonder dat sprake is van een bloedverwantschap in de eerste of tweede graad, kan een terugvordering, wellicht met terugwerkende kracht, plaatsvinden. In voorkomende gevallen kan het onderzoek eveneens leiden tot een verder onderzoek naar mogelijke fraude. Daarom nogmaals een oproep aan al onze AOW-, AWW- en AKW - gerechtigden om veranderingen in hun persoonlijke situatie, waarvan men redelijkerwijs kan vermoeden dat dit consequenties heeft voor het recht op AOW, AWW en/of AKW, altijd exact en tijdig door te geven aan de SVB. Als gerechtigde van één van de door de SVB uit te voeren rechten heeft u ook plichten. In uw eigen belang dient u daarom goede notie te nemen van de 'belangrijke mededelingen' of de toelichting op uw AKW mutatie - meldingsformulier. Voor overige vragen over de Algemene Ouderdomswet (AOW) de Algemene Kinderbijslagwet (AKW) of de Algemene Weduwen en Wezenwet (AWW), kunt u terecht bij het districtskantoor van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) of één van de spreekuren van de SVB in de regio. Het districtskantoor Middelburg is gelegen aan de Seegerssingel 10, te Middelburg en er worden spreekuren gehouden in Goes, St. Maartensdijk, Terneuzen, Zierikzee en Oostburg. Voor meer informatie kunt u ons uiteraard ook bellen: (01180)-91100. Wij zijn op werkdagen geopend van 8.00 uur tot 17.00 uur. MIDDELBURG De voor stelling van kindertheater As sie 'Sinterklaas en de boeven' trok al drie keer een uitver kochte zaal. Reden om nog een extra voorstelling in te lassen. Deze voorstelling vindt plaats op zondag 4 december om 15.30 uur in het theater aan de Nederstraat 14 in Middelburg. Kaarten kosten 2,50 en zijn in voorverkoop verkrijgbaar bij Loek's boekhandel aan de Lan ge Delft. MIDDELBURG - De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en Noord-Zee land gaat de gemeenten en ho recagelegenheden benaderen om een halt toe te roepen aan de zogenaamde 'vliegende win kels'. 'Vliegende winkels' zijn bliksemverkopen van partijen goederen uit een faillissement of overtollige voorraden die voornamelijk in horecagelegen heden, dorpshuizen of leeg staande winkels worden ge houden. Door de betrekkelijk lage kos ten, er zijn namelijk amper investeringen, er is weinig per soneel en de winkel hoeft ook niet te worden 'aangekleed', is er volgens de KvK sprake van oneerlijke concurrentie. Vol gens de KvK moeten die vlie gende winkels in wezen aan dezelfde eisen voldoen als de reguliere detailhandel en zijn ze gehouden aan de regels van de Vestigingswet Detailhandel, de Winkelsluitingswet en moet er worden voldaan aan de eisen van het bestemmingsplan en is een inschrijving in het Han delsregister noodzakelijk. „Veel bliksemverkopen vinden plaats in horecagelegenheden en daar is nu juist detailhandel verboden omdat dat in strijd is met de bestemmingsplannen en de Drank en Horecawet", stelt de KvK. Daarnaast concludeert de KvK dat vanwege het tijde lijke karakter van de 'vliegende winkels' de gemeenten niet op treden tegen de overtreding van het bestemmingsplan en dat door het verlening van ont heffingen van de Drank- en Horecawet bliksemverkopen mogelijk worden gemaakt. De KvK gaat er nu bij de gemeen ten op aandringen dat zij toe ziet op de naleving van de bestemmingsplanregels en strenger moeten zijn in het ver lenen van ontheffingen. Hore caondernemers wordt verzocht geen medewerking meer te ver lenen aan de vliegende winkels. Verder gaat de KvK zowel de minister van economische za ken als de fracties in de Twee de Kamer benaderen met het verzoek de wetgeving dusdanig te wijzigen, dat er geen vlie gende winkels meer van de grond kunnen komen. MIDDELBURG Theatergroep 't HONDJE VAN DE RUYTER speelt op zondag 4 december een speciale Sinterklaasvoorstelling in het Minitheater aan de Verwerijstraat. Muis en Leeuw, voor vele (cinderen oude bekenden, wachten op de komst van Sinterklaas. Leeuw heeft op zijn verlanglijstje een lange staart gezet, 'net zo'n lange staart als die van mijn vriend Muis' en Muis heeft om een lekkere warme muts gevraagd, 'want ik heb koude oren en ik heb niet zulk warm haar als mijn vriend Leeuw'. Maar dan komt er een brief van Sinterklaas, die schrijft dat hij niet kan komen omdat hij met griep in bed ligt. Wat nu? Muis en Leeuw bedenken een oplossing, zoadat het toch nog een beetje feest wordt. En tot hun verrassing krijgen ze toch nog een kadootje, maar wat een vreemde kadootjes.... De eerste voorstelling begint om 14 uur, de tweede voorstelling om 16 uur. Kinderen betalden f 7,$0 entree, volwassenen f 9,00. i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1994 | | pagina 15